20. Jawapan untuk Masalah Sehari-harian - Bahagian XX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

 

Jawapan untuk Masalah Sehari-harian - Bahagian XX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

27 Ogos 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Head of Records Department, Private Secretariat, London

Masa khas untuk penerimaan solat pada hari Jumaat - panjang fara’iz & Nawafil (Solat wajib & solat Sunat)

Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba)  telah ditanya tentang kenyataan yang Huzoor (atba) buat semasa satu daripada Khutba Jumaah Huzoor (atba) mengenai masa khas untuk penerimaan daripada solat pada hari Jumaat.

Huzoor (atba) juga ditanya mengenai satu lagi kenyataan Huzoor (atba) yang dibuat semasa Penutup Ceramah Jalsa Salana UK dengan mengambil kira untuk membaca surah yang lebih pendek daripada Al-Quran Suci semasa solat Tarawih dan bukannya daripada satu bahagian keseluruhan.

Dalam satu surat bertarikh 4 Februari 2020, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Dalam Khutbah Jumaat saya, saya nyatakan untuk menjelaskan daripada hadith dan arahan daripada Hazrat Musleh-e- Maud (ra) tentang masa khas untuk penerimaan daripada solat pada hari Jumaat, ia adalah satu masa yang sangat pendek. Selain itu, berbeza sekali masa hari yang telah dikatakan tentangnya. Para sarjana dan ahli fikih hadis juga telah menyatakan masa yang berbeza antara zenith dan matahari terbenam, di mana momen ini boleh berlaku.

“Pada pandangan saya, hikmah di belakangnya menganggap masa yang berbeza ini adalah bahawa keseluruhan hari Jumaat adalah penuh dengan keberkatan. Oleh itu, seseorang perlu menghabiskan keseluruhan hari ini berdoa.

“Sejauh memendekkan solat berkenaan, anda telah keliru dua daripada penyataan saya dalam hal ini. Saya berkata, dengan rujukan kepada satu hadith, bahawa seseorang yang mengadu kepada Nabi Suci (saw) tentang seorang imam yang biasa memanjangkan solat. Nabi Suci (saw) menyatakan beliau (saw) tidak senang atas ini.

“Kemudian, saya berkata bahawa memendekkan solat tidak bermakna bahawa solat harus dikerjakan tergesa-gesa tanpa berfikir dalam. Dalam hal ini, saya memberikan contoh daripada [klip] Solat Tarawih beredar di media sosial di mana imam menyimpulkan semua raka’aat daripada solat Tarawih dalam beberapa minit.

“Jadi, poin saya adalah bahawa solat harus tidak berpanjangan untuk itu hingga membuat orang mengerjakan ibadat menjadi letih dan mula merasa tidak senang, adalah juga tidak dibenarkan untuk memendekkan satu solat hanya kelihatan seperti pergerakan tiba-tiba dan bukannya solat.

“Selain itu, ia harus juga diingat bahawa solat yang Nabi Suci (saw) telah arahkan dikerjakan dengan ringkas, adalah solat wajib [ Farz ]. Sebab untuk ini adalah solat wajib mesti dapat dilakukan berjemaah oleh semua. Nabi Suci (saw) bersabda bahawa sejak jemaah boleh termasuk orang sakit, tua, lemah dan orang-orang yang diperlukan balik ke tempat kerja, ia adalah tanggungjawab seorang imam untuk mengambil semua itu ke dalam pertimbangan dan menyelesaikan solat dalam masa yang munasabah.

“Bagaimanapun, solat Tarawih adalah solat sunat dan ia adalah tidak wajib atas setiap orang untuk melaksanakannya; sebaliknya, orang-orang yang boleh dengan mudah mengambil bahagian supaya ia perlu lakukan dan orang-orang yang mempunyai satu alasan, adalah bebas tidak melaksanakannya. Tidak ada apa-apa yang salah dengan itu.

“Selain itu, solat Tarawih bermula semasa Khilafat Hazrat Umar (ra) dan beliau (ra) memulakannya terutama bagi menilawah Al-Quran Suci. Oleh itu, harus menjadi agak panjang tilawah Al-Quran dan jika mungkin, keseluruhan Al-Quran Suci harus dapat disiapkan semasa Solat Tarawih malam yang diberkati daripada bulan Ramadan.”

Tempoh untuk berkabung atas yang mati

Seorang wanita memaklumkan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba)  kematian daripada saudaranya dan bertanya tentang masa injunksi Islam mengenai berkabung oleh seorang janda dan masa berkabung dengan orang lain, terutama yang berkabung untuk seorang kakak atas kematian saudaranya.

Huzoor (atba), dalam satu surat bertarikh 4 Februari 2020, memberi jawapan yang berikut:

“Islam telah memberi petunjuk kepada pengikut-pengikutnya mengenai setiap perkara daripada kebahagiaan juga dalam perkara kesedihan. Oleh itu, di mana, pada satu hal, ia menggesa kesabaran selepas kematian orang yang disayangi, pada hal lain, ia juga membolehkan kehilangan anak untuk meluahkan kesedihan yang disebabkan oleh pemisahan. Semua orang-orang yang dikasihi, termasuk ibu bapa, adik-beradik dan anak-anak yang meninggal, adalah dibenarkan untuk berkabung untuk maksimum daripada tiga hari.

“Isteri, dalam satu hal, telah diarahkan untuk berkabung dengan kematian suami untuk satu tempoh empat bulan dan 10 hari. Ini adalah disebutkan dalam Surah Al-Baqarah, Al-Quran Suci.

“Selain itu, arahan daripada Nabi Suci (saw) dalam hal ini yang beliau (saw) berikan di pelbagai majlis-majlis yang juga direkodkan dalam hadith. Oleh itu, ia adalah yang diriwayatkan oleh Hazrat Zainab (ra) binti Abi Salamah (adalah anak tiri Nabi Suci (saw)):

“Saya pergi kepada Hazrat Umm Habiba (ra), isteri yang mulia daripada Nabi Suci (saw), bahawa dia mendengar Rasulullah (saw)  bersabda: “Ia adalah tidak dibenarkan untuk seorang wanita yang percaya Allah dan akhir zaman untuk berkabung sebarang kematian orang untuk lebih daripada tiga hari kecuali untuk suaminya, dia harus berkabung untuk empat bulan dan sepuluh hari.”

“[Perawi selanjutnya menyatakan:] ‘Kemudian, saya pergi kepada Hazrat Zainab (ra) binti Jahsy ketika saudaranya meninggal dunia.’ Apabila tiga hari telah berlalu selepas kematian abangnya, dia meminta untuk wangian, dan selepas itu memakainya pada dirinya, dia berkata, ‘Saya sedang tidak dalam keperluan untuk wangian tetapi saya mendengar Rasulullah (saw) , manakala di mimbar, katanya: “Ia adalah tidak dibenarkan untuk seorang wanita yang percaya Allah dan akhir zaman untuk berkabung lebih daripada tiga hari untuk sebarang orang mati kecuali suami dia, untuk dia harus berkabung empat bulan dan sepuluh hari.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al- Jana'iz , Bab ihdadul mar’ati ala ghairi zaujihaa )

“Oleh itu, semua yang kehilangan anak, kecuali janda, sama ada mereka adalah ibu bapa, anak-anak atau adik-beradik, adalah dibenarkan untuk berkabung hanya tiga hari, tidak lebih daripada itu.

Mengenai had dan ruang lingkup berkabung oleh seorang janda, (empat bulan dan sepuluh hari,) Islam tidak membuat pengecualian terhadap hal ini, dan juga tidak memberikan pengecualian yang berkaitan dengan usia. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab seorang janda untuk menghabiskan masa iddah ini di rumahnya sebanyak mungkin. Dia tidak dibenarkan menghiasi dirinya, mengambil bahagian dalam acara sosial atau meninggalkan rumah tanpa perlu dalam tempoh itu.

Selama tempoh iddah, seorang janda boleh pergi ke kubur suaminya untuk berdoa, dengan syarat bahawa kubur itu berada di kota tempat janda itu tinggal. Lebih-lebih lagi, jika dia harus pergi ke doktor, dia akan dibebaskan atas alasan keadaan yang memaksa.

“Begitu juga, jika kehidupan keluarga seorang janda bergantung pada pekerjaannya atau dia tidak mempunyai pengaturan lain untuk membawa anak-anak ke sekolah dan membawanya kembali atau melakukan belanja, maka semua keadaan ini akan memberinya pengecualian atas alasan keadaan yang memaksa. Dalam kes seperti itu, adalah tugasnya untuk terus bekerja dan pulang setelah menyelesaikan kerja. Itulah tahap maksimum kebenaran untuk meninggalkan rumah dengan alasan keadaan yang mendesak atau sangat memerlukan. Dia tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam perjumpaan atau program sosial apa pun.”

Wanita yang tidak ditemani menunaikan haji

Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) , dalam satu surat bertarikh 4 Februari 2020, menyatakan yang berikut mengenai satu fatwa yang dikeluarkan oleh nazim daripada dar-ul-ifta pada itu isu wanita yang tidak diiringi akan satu perjalanan untuk melaksanakan haji. Huzoor (atba) berkata:

“Pada pandangan saya, syarat mengadakan mahram lelaki dengan wanita untuk menunaikan haji dan umrah adalah berdasarkan keputusan sementara, seperti perjalanan lain yang dilarang bagi wanita yang tidak ditemankan ketika itu, kerana pada masa itu, perjalanan biasanya sukar dan panjang - kemudahan tidak tersedia dalam perjalanan dan di samping itu, risiko dirompak sangat tinggi.

“Oleh itu, ketika keluhan rompakan pernah diajukan di hadapan Nabi Suci (saw), dia memberikan selamat perjalanan damai di masa depan dan berkata kepada Hazrat Adira bin Hatim:

 فإن  طالت  بك  حياة  لترين  الظعينة  ترتحل  من  الحيرة  حتى  تطوف  بالكعبة  لا  تخاف  أحدا  إلا  الله

“Apabila anda tinggal untuk masa yang panjang, anda akan pasti dapat melihat bahawa seorang wanita dalam satu howdah ke luar dari Al Heera akan [selamat sampai ke Mekah dan] melaksanakan tawaf Ka’bah , tiada lain yang ditakuti kecuali Allah.’ [ Sahih al-Bukhari, Kitab al- Manaqib ]

“Pada akhir hadith yang sama, Hazrat Adi (ra) bin Hatim meriwayatkan:

فرأيت  الظعينة  ترتحل  من  الحيرة  حتى  تطوف  بالكعبة  لا  تخاف  إلا  الله

“ ‘[Kemudian] saya melihat seorang wanita di sebuah Howdah dalam perjalanan dari Al-Heera sehingga dia [tiba dengan selamat di Mekah dan] melakukan tawaf Ka'bah, tidak takut kecuali Allah.' (Sahih al-Bukhari, Kitab al -Manaqib)

“Al-Heera adalah sebuah kota dalam kerajaan Parsi pada waktu itu dan terletak di dekat Kufah, yang bermaksud bahawa itu adalah perjalanan yang berlangsung beberapa hari pada waktu itu. Jadi, pada masa itu, jika seorang wanita dapat melakukan perjalanan dari Al-Heera dan melakukan perjalanan selama beberapa hari dan datang untuk melakukan tawaf Ka’bah di Mekah, maka mengapa seorang wanita tidak dapat melakukan perjalanan selama beberapa jam dengan kapal terbang hari ini dan pergi untuk Umrah dan Haji dll?”

Orang yang beriman dan dunia - Kifarat bagi yang terlepas Solat

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dan berkata, “Saya telah membaca bahawa hanya perkara baik yang datang kepada orang yang beriman tetapi juga bahawa dunia ini adalah Neraka bagi orang yang beriman.” Dia bertanya, “Manakah dari kedua pernyataan ini yang benar?” Orang itu juga bertanya, “Adakah benar jika seseorang melewatkan satu solat, solat mereka selama 40 tahun terakhir sia-sia?” Huzoor (atba), dalam satu surat bertarikh 20 Februari 2020, memberikan jawapan yang berikut:

“Sebenarnya, orang yang beriman sejati tidak berminat dengan hal-hal duniawi. Mereka menggunakannya hanya sebagai barang sementara sesuai perintah Allah pada tahap yang diperlukan. Mata mereka selalu melihat keredaan dan kebahagiaan Allah yang Maha Tinggi. Oleh kerana itu, orang yang beriman tidak mengejar hal-hal duniawi agar mereka tidak menghapuskan ingatan Allah dari hati mereka, mereka menghadapi kesukaran dari segi duniawi. Namun, mereka tidak merasa tidak selesa dengannya; mereka lebih senang menanggung kesusahan duniawi ini demi semata Allah yang Maha Agung. “Satu contoh untuk ini adalah dijumpai dalam yang doa daripada Hazrat Yusuf(as) di mana dia berdoa, “Tuhan-ku! Penjara lebih kusukai daripada melakukan apa yang mereka mengajakku kepadanya.” (Surah Yusuf,12:34)

“Sebaliknya, orang kafir menganggap dunia ini adalah segalanya. Mereka mengejarnya sepanjang masa dan sangat menikmati harta duniawi yang menjadi kepentingan mereka sendiri. Oleh itu, ketika menjelaskan perkara ini, Nabi Suci (saw) telah mengatakan bahawa dunia adalah penjara bagi orang yang beriman dan Syurga bagi orang yang tidak beriman. (Sahih Muslim, Kitab al-Zuhdi wa al-Raqaiq)

“Jawapan untuk pertanyaan anda tentang Solat adalah bahawa jika solat terlewatkan kerana terlupa, maka Nabi Suci (saw) telah mengatakan bahawa ia harus dimakbulkan segera setelah seseorang mengingat solat yang terlewat. Inilah penebusan kerana lupa untuk menunaikan solat. Namun, adalah dosa besar untuk sengaja mengabaikan solat. Pengampunannya hanya dapat datang dari taubat [taubah], meminta pengampunan [istighfar] dan tekad yang tegas dan berjanji untuk tidak mengulangi kesalahan seperti itu di masa depan.”

Bagaimana untuk menjadi seorang Sultan-e-Naseer [penolong] Khalifatul Masih

Semasa mulaqat maya para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020, Huzoor (atba) ditanya bagaimana seseorang dapat menjadi sultan-e-naseer [kuasa membantu] untuk Khalifatul Masih?

Huzoor (atba) menjawab:

“Sekiranya anda ingin menjadi sultan-e-naseer [pembantu] Khalifa pada masa itu, maka ini tidak dapat dicapai tanpa bantuan permohonan. Dan cara terbaik untuk berdoa. Dan mendekatkan diri kepada Allah yang Maha Tinggi adalah melalui solat nafl.

“Tidak diragukan lagi, anda tetap menunaikan solat wajib, dan jika tidak, maka anda tidak boleh dianggap termasuk dalam kategori asas umat Islam biasa. Namun, setelah fara’iz, nawafil inilah yang akan membolehkan anda memperoleh kedekatan kepada Allah yang Maha Tinggi dan peluang lebih jauh untuk melayani [iman] dan akan memberkati usaha anda. Mereka juga akan memberi anda peluang untuk menjadi sultan-e-naseer Khalifa pada masa itu.

“Oleh itu, menjadi kewajiban setiap mubaligh untuk menunaikan solat Tahajud sekurang-kurangnya satu jam sehari - satu jam sehari tidak sukar memandangkan keadaan semasa. Anda bahkan boleh menawarkan Tahajud selama dua jam hari ini. Walau bagaimanapun, anda semua harus menunaikan Tahajud - walaupun dalam keadaan biasa - sekurang-kurangnya satu jam sehari kecuali ada sebab yang munasabah yang menghentikan anda seperti penyakit atau usia tua. Itu adalah kes yang luar biasa. Jika tidak, ini penting, tanpa itu kita tidak dapat maju.

“Anda mesti memberi perhatian khusus untuk ini. Perhatikan juga mengingati Allah, bukannya melamun untuk berkunjung ke kedai tertentu kerana mereka mempunyai produk tertentu yang dijual, atau melakukan tugas duniawi tertentu, atau pergi dan berpartisipasi dalam perhimpunan tertentu. Daripada membuang masa, anda harus memperhatikan peningkatan kerohanian anda.

“Anda hanya dapat membawa revolusi dengan meningkatkan kerohanian anda. Revolusi tidak akan berlaku hanya dengan menyanyikan taranah [puisi paduan suara] dan mengangkat slogan, dan anda juga tidak akan mendapat rahmat Allah dengan hanya bergantung kepada perkara-perkara ini.

“Oleh itu, perkara pertama yang harus anda lakukan adalah memperbaiki keadaan rohani anda. Juga, dalam kemampuan anda sebagai mubaligh, anda mesti berusaha menjadi teladan bagi ahli jamaat masing-masing. Setiap orang seharusnya dapat melihat anda dan berkata, ‘Ya, Murabbi Sahib adalah orang yang mempunyai hubungan dengan Allah Yang Mahatinggi, dan dia fokus, dan dia menunjukkan belas kasihan kepada ciptaan Allah dan dia juga penyayang dan sopan terhadap ahli Jamaat.’

“Hanya apabila anda akan menerapkan kebajikan ini, anda akan mendapat kejayaan. Sekiranya anda berjaya melatih orang secara moral dengan cara yang betul, maka anda akan menemui pekerja seperti itu di Jamaat yang akan menjadi pembantu anda dalam tugas anda, dan ini akan menjadikan usaha anda lebih mudah.”

Bagaimana bangun untuk solat Tahajud semasa musim sejuk

Dalam mulaqat maya yang sama [para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020], seorang mubaligh bertanya, “Huzoor (atba) menyebutkan solat Tahajud pada awalnya. Seseorang boleh bangun dengan mudah selama musim sejuk, tetapi apa cara terbaik untuk melakukan ini secara berkala sepanjang tahun di negara-negara ini?” Huzoor (atba) menjawab:

Huzoor (atba) menjawab:

“Ini bergantung pada seberapa dalam hubungan anda dengan Allah Yang MahaTinggi dan seberapa besar kasih anda terhadap-Nya. Anda berjaya meluangkan masa untuk perkara lain. Adakah anda tidak? Sekiranya solat Isya dikerjakan pada pukul 10 malam atau 10:30 malam di Jerman, dan solat subuh dilakukan pada pukul 2:30 pagi, atau 2:45 pagi atau 3 pagi ... sebenarnya, sehri lebih awal di sini di UK sementara satu jam kemudian di Jerman. Terdapat perbezaan kira-kira 30-45 minit.

“Jadi, tidurlah selama dua jam, atau satu setengah jam, kemudian bangun untuk menunaikan solat dan kemudian tidur kembali selama satu atau dua jam setelah menunaikan solat Fajr. Seseorang harus membuat rutin mereka sendiri.

“Sekiranya seseorang mempunyai kerinduan atau semangat untuk melakukan sesuatu di dalam hati mereka, maka seseorang dapat mencari jalan untuk melakukan perkara-perkara tersebut. Sepanjang tempoh peperiksaan anda di Jamia, anda harus belajar dan anda berjaga sepanjang malam untuk bersiap sedia menghadapi peperiksaan; anda menawarkan Tahajud setiap kali anda mengambil berat tentang sesuatu, bukan? Ini semua mengenai mindset. Sekiranya anda dapat melatih pemikiran anda untuk mencapai matlamat ini, maka Allah yang Maha Agung akan menolong anda.

“Ada orang yang tidur selama satu setengah jam malam, dan kemudian bangun untuk menunaikan solat Tahajud dan kemudian tidur setelah solat Fajr untuk waktu apa pun yang mereka ada.

“Anda harus menguruskan masa untuk ini. Lagipun, anda mempunyai sepanjang hari untuk anda selain ini. Anda boleh tidur selama satu jam pada waktu petang untuk mengejar tidur. Ini bukan perkara yang sukar. Seseorang dapat melakukan ibadah secara aktif pada masa mudanya. Anda orang muda. Inilah masanya anda [untuk melakukan ini]. Inilah masanya untuk menuai sebanyak mungkin faedah dari ini. Lakukan yang terbaik untuk memenuhi hak pemujaan dengan kemampuan maksimum.

در  جوانى  توبہ  كردن  شيوه  پيغمبرى

وقت  پيرى  گرگ  ظالم  ميشود  پرہيزگار

“‘Menjadi saleh pada masa muda adalah cara para nabi. Pada usia tua, bahkan serigala ganas menjadi berbudi luhur. ''

Cara mendekatkan pemuda dengan Jamaat

Dalam mulaqat maya yang sama [para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020], seorang mubaligh bertanya, “Telah diperhatikan bahawa kerana para pemuda menghabiskan sebagian besar waktunya di luar rumah, mereka secara semula jadi dipengaruhi oleh masyarakat di mana mereka tinggal. Bagaimana kita dapat mendekatkan mereka dengan Jamaat?”

Huzoor aa menjawab:

“Ini adalah tugas para mubaligh muda. Anda dibesarkan dan dididik di sini, anda telah lulus di sini, atau anda telah mencapai pendidikan menengah di sini, atau anda telah menyelesaikan Abitur anda di sini, atau apa sahaja kelayakan yang mungkin anda perolehi, semuanya dilakukan di sini [di Jerman]. Oleh itu, kerana anda tinggal di sini sendiri, anda menyedari masyarakat ini. Jadi, anda harus berusaha merancang rancangan untuk melakukan tarbiyat mereka dengan sewajarnya.

“Itulah sebabnya saya mengatakan bahawa anda harus menjalin ikatan persahabatan dengan mereka dan itulah sebabnya organisasi penolong juga ditubuhkan. Tanggungjawab organisasi penolong juga melibatkan para belia dan semua mubaligh muda harus menolong mereka dalam usaha ini. Sekiranya anda berjaya dengan cara ini, anda akan dapat mengatasi masalah ini, insya-Allah.

“Oleh itu, semuanya bergantung pada usaha seseorang. Tidak menjadi masalah jika masyarakat sedemikian. Masyarakat mewakili cabaran yang dihadapi kita. Semasa hidup dalam masyarakat ini, kita harus berusaha dan menghubungi mereka [pemuda] sesuai dengan keadaan mereka.

“Tidak ada cara baru atau formula baru, yang, jika diterapkan, dapat langsung membawa kepada reformasi semua orang sehingga mereka menjadi auliya'ullah [teman-teman Allah]. Ini tidak akan berlaku, dan anda juga tidak dapat mencapai semua sasaran anda hanya dalam satu hari. Ini adalah usaha berterusan yang harus anda lakukan agar para pemuda dapat terus menjalin hubungan dengan para ahli Jamaat dan agar mereka mempunyai kesedaran yang berterusan ini di dalam diri mereka bahawa mereka juga mempunyai tanggungjawab lain dan itu adalah bahawa mereka juga harus menunaikan janji yang telah mereka buat untuk mendahulukan kepercayaan mereka terhadap usaha duniawi. Kembangkan kesedaran ini dalam diri mereka secara beransur-ansur.

“Semakin banyak organisasi pembantu anda tetap berhubungan dengan anggota Jamaat atau ahli organisasi masing-masing - iaitu Khuddam, Lajna dan Ansar - semakin banyak kesannya terhadap mereka. Semakin banyak masa yang diberikan oleh mubaligh untuk terus berhubungan dengan ahli Jamaat, semakin banyak kesan yang akan mereka lakukan terhadap mereka. Ini adalah usaha berterusan yang mesti anda teruskan.

“Tidak ada peraturan atau formula yang sulit dan cepat yang dapat dibuat untuk ini. Anda harus membuat keputusan berdasarkan keadaan dan jiwa setiap orang secara individu.

“Inilah kepercayaan yang diberikan kepada para mubaligh muda seperti dirimu, yang telah mempelajari dan membesar dalam masyarakat ini bahawa mereka dapat melaksanakan tarbiyat mereka dengan cara yang lebih efektif. Sekiranya anda dapat memperbaiki tarbiyat anda sendiri, dan seperti yang disebutkan di awal, jika anda menjalin hubungan dengan Allah, maka anda akan dapat melihat bahawa anda akan dapat mewujudkan revolusi insya-Allahu Ta’ala.

“Saya berharap jika para mubaligh muda menghadapi tantangan dengan tekad yang kuat, maka transformasi revolusioner dapat terjadi, insya-Allah. Ini kerana anda telah dibesarkan dalam masyarakat ini.

“Sebelumnya, para mubaligh akan datang dari Pakistan atau dari negara-negara asing lain, yang tidak sepenuhnya mengenal masyarakat itu, dan mereka juga tidak menguasai bahasa itu. Anda, sebaliknya, memahami sepenuhnya bahasa dan memahaminya dengan baik sehingga anda dapat melaksanakan tugas yang relevan dengan lebih berkesan.

“Semasa anda hidup di masyarakat itu, anda juga memiliki pengetahuan yang lebih besar. Oleh itu, dengan cara ini, anda harus meneroka jalan baru bagaimana anda dapat melatih generasi baru secara moral, bagaimana anda dapat melampirkannya ke Jamaat dan bagaimana anda dapat menyelamatkan mereka dari tersasar.”

Bagaimana untuk membantu saudara mengintegrasikan ke dalam yang nizam-e-Jamaat

Dalam mulaqat maya yang sama [para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020, seorang mubaligh berkata, “Orang-orang dari bangsa lain yang telah bergabung dengan Jamaat sangat terkesan oleh hujah agama dan teologi Jamaat. Namun, mereka tidak bergabung dengan sistem nizam Jamaat, terutama dalam soal pengorbanan kewangan. Lebih-lebih lagi, mereka juga tidak dapat menjaga hubungan dengan Jamaat setempat. Kami meminta Huzoor (atba) untuk memberi kami beberapa petunjuk dalam hal ini.”

Huzoor (atba) menjawab:

“Jangan menyukarkan nizam [struktur pentadbiran] Jamaat bagi mereka. Itulah sebabnya, pada awal hari, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menyatakan - Khulafa sebelumnya juga telah mengatakan ini dan saya juga mengatakan ini juga - bahawa ketika orang-orang yang baru masuk dan bergabung dengan Jamaat, jelaskan kepada mereka apa sistem Jamaat adalah selama tiga tahun pertama. Jangan memperlakukan mereka seolah-olah mereka sudah menjadi auliya’ullah [sahabat Allah] atau bahawa mereka adalah antara keturunan para sahabat atau dilahirkan sebagai orang-orang Ahmadi.

“Setelah mengatakan itu, para mualaf baru memiliki lebih banyak pengetahuan agama daripada mereka yang dilahirkan dalam Ahmadiyah. Ini adalah sesuatu yang sering saya perhatikan. Orang-orang yang bergabung dengan Jamaat setelah merenung jauh, lebih memperhatikan solat, membaca istighfar, mempersembahkan Tahajud dan berusaha memahami buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

“Bagaimanapun, kita tidak boleh mengharapkan perkara ini sejak hari pertama mereka bergabung. Itulah sebabnya peraturan sistem chanda tidak diterapkan pada mereka selama tiga tahun pertama. Tiga tahun pertama adalah tempoh latihan bagi mereka. Selama ini, anda harus melatih mereka secara moral dan memberitahu mereka tentang nizam Jamaat. [Anda harus menjelaskan kepada mereka bahawa] kerana mereka baru, mereka harus terlebih dahulu memerhatikan dan berusaha memahami nizam. Sebagai contoh, berkaitan dengan pengorbanan kewangan, [anda dapat menjelaskan kepada mereka bahawa] oleh kerana Allah Yang Maha Tinggi telah menarik perhatian kita ke arah itu, mereka harus menyumbang sebanyak yang mereka inginkan terhadap Wakaf-e-Jadid dan Tahrik-e-Jadid menurut keadaan mereka, walaupun itu satu euro untuk sepanjang tahun untuk tujuannya. Tujuannya adalah agar seseorang merasa bahawa mereka mempunyai hubungan dengan Jamaat.

“Dengan cara yang sama, beritahu mereka tentang Solat juga dan dorong mereka untuk mempelajarinya. Apabila seorang bukan Islam masuk Islam Ahmadiyah, anda harus terlebih dahulu mengajar mereka Surah Al-Fatihah. Setelah dia mengetahui Surah Al-Fatihah, kerana dia perlu mendirikan solat, ajarkan kepadanya kewajiban Solat [dan ajarkan kepadanya bahawa] Allah yang Maha Tinggi telah mewajibkan Solat ke atas kita dan Nabi Suci (saw) telah mengatakan bahawa pembacaan Surah Al -Fatihah adalah syarat penting untuknya. Selawat tidak lengkap tanpa membaca Surah Al-Fatiha. Oleh itu, anda harus terlebih dahulu mengajar mereka Surah Al-Fatiha. Kemudian anda dapat mendorong mereka untuk mempelajari terjemahannya, atau anda dapat menasihati mereka untuk mempelajari terjemahannya terlebih dahulu sehingga sekurang-kurangnya mereka dapat memahami apa yang dikatakan oleh imam ketika dia membaca Surah Al-Fatihah dalam doa-doa di mana bacaannya dilakukan dengan kuat. Dengan cara ini, mereka akan mengembangkan keinginan untuk mempelajari Surah Al-Fatihah sendiri.

“Saya telah melihat banyak mualaf Inggeris yang telah menghafal Surah Al-Fatihah dengan penuh semangat. Setiap kali ada orang yang baru bertaubat dari pelbagai negara bertemu dengan saya dan saya menasihati mereka untuk mempelajari Surah Al-Fatihah, dengan rahmat Allah, mereka mempelajarinya dan memahaminya juga. Oleh itu, tiga tahun pertama adalah tempoh latihan bagi mereka. Setelah latihan mereka selesai dalam tiga tahun, maka mereka tidak akan merasa sukar untuk bergabung ke dalam sistem Jamaat.

“Namun, jika, sejak hari pertama, Anda memiliki harapan tinggi dari mereka untuk menjadi auliya’ullah langsung, maka itu tidak mungkin. (Mempunyai jangkaan ini) adalah kesalahan anda sendiri.

“Sebab mengapa tempoh tiga tahun telah ditetapkan adalah selama ini, Anda tidak harus mengambil chanda dari mereka, dan juga tidak memaksa mereka melakukan apa-apa. Sebenarnya, anda harus melatih mereka mengenai apa itu nizam Jamaat. Anda tidak boleh bersikap kasar ketika melatih; sebaliknya, anda harus menjelaskan sesuatu kepada mereka dengan kasih dan sayang. Contohnya, ajarkan kepada mereka apa itu Solat dan mengapa ia diwajibkan kepada kita. Anda harus menjelaskan bahawa mereka mungkin menunaikan satu, dua, tiga atau empat doa tetapi bagi orang yang beriman sejati, ada lima solat wajib yang mesti dia doakan. Terangkan sebab dan hikmah di sebalik ini.

“Sekiranya mereka telah belajar dan terkesan dengan argumen teologi, maka anda harus menjelaskan hikmah Solat kepada mereka dengan mempertimbangkan hal itu. Sekiranya seseorang mempunyai akal untuk memahami hujah agama dan teologi secara mendalam dan falsafah di baliknya, maka tidak betul hanya dengan mengatakan kepada orang itu bahawa mereka akan memasuki Neraka jika mereka gagal mendirikan Solat mereka. Anda tidak boleh mengatakan ini kepada sesiapa pun. Sebenarnya, jelaskan hikmah di sebalik Solat kepada mereka dengan kasih sayang dan terangkan mengapa solat lima waktu setiap hari diwajibkan ke atas mereka. Setelah mereka memahami hikmah di sebalik ini, mereka akan mula memakbulkan lebih banyak doa daripada anda. Ini adalah sesuatu yang saya lihat dari pengalaman saya.

“Dengan cara yang sama, kamu harus menjelaskan apa itu chanda dan kebijaksanaannya serta hikmah untuk mempercayai Allah yang Maha Tinggi. Oleh itu, bukan masalah terkesan dengan hujah agama dan teologi; sebaliknya, anda harus menggunakan pengetahuan tentang hujah agama dan teologi untuk menjelaskan hikmah di sebalik perkara yang berbeza.

“Dalil agama dan teologi yang mengagumkan mereka, menggunakan pengetahuan itu sebagai kaedah [untuk menjelaskan hikmah di sebalik perkara]. Contohnya, setelah membaca Falsafah Ajaran Islam, orang-orang sangat terkesan dan dengan membaca buku ini seseorang dapat memahami kewujudan Allah Yang Maha Tinggi; Melalui membaca Falsafah Ajaran Islam seseorang dapat menemui hakikat ibadah yang sebenarnya; Walaupun dengan membaca Falsafah Ajaran Islam seseorang dapat mengetahui standard pengorbanan yang sebenarnya dan melalui pembacaan Falsafah Ajaran Islam, seseorang dapat memahami konsep Syurga dan Neraka.

“Oleh itu, apabila anda menjelaskan kebijaksanaan perkara ini kepada mereka melalui pengetahuan mengenai hujah agama dan teologi yang mereka miliki, maka mereka akan memahami perkara-perkara ini juga. Oleh itu, jawapan untuk soalan anda terletak pada soalan yang anda ajukan kepada saya, oleh itu, manfaatkanlah dari itu.”

(Diterjemahkan oleh Al Hakam)

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad