Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

 Dari The Markaz

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak: Ucapan Hadzur kepada tetamu luar di Jalsah Salanah Jerman

2hb September 2023

Terjemahan Musa Bin Masran

Stuttgart, 2 September 2023: Kira-kira jam 5:12 petang waktu tempatan, Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba), memulakan ucapan keduanya pada hari itu kepada tetamu bukan Ahmadi di Jalsa Salana Jerman.

Sesi khas ini dimulakan dengan bacaan ayat-ayat Al-Qur’an pilihan daripada Surah an-Nisa, Surah an-Nahl dan Surah al-Hujurat, oleh Khawaja Abdur Nur Sahib. Kemudian, Hazrat Amirul Mumineen (atba) datang ke podium dan bercakap dengan tetamu luar. Ringkasan ringkas pidato diberikan di bawah:

Selepas membaca tashahhud dan ta’awwuz, Hadzur (atba) mengucapkan terima kasih kepada semua tetamu yang menerima jemputan dan turut serta dalam perhimpunan tersebut.

Hadzur (atba) kemudian berkata bahawa dia akan menangani tuduhan besar yang dilemparkan terhadap Islam.

Pertama sekali, kononnya ajaran Islam adalah ekstremis dan menggalakkan umat Islam menggunakan kekerasan untuk menakluk tanah atau menghapuskan agama dan kepercayaan lain. Ia juga mendakwa bahawa orang Islam menganggap orang bukan Islam lebih rendah dan Islam tidak mengutamakan nilai kemanusiaan atau memberikan hak sama rata kepada golongan tertentu dalam masyarakat khususnya wanita.

Salah satu tuduhan utama terhadap Islam ialah ia disebarkan dengan pedang atau kekerasan. Dalam bab 10, ayat 100 Al-Qur’an, Allah berfirman bahawa jika Dia menghendaki, Dia akan memaksa semua orang untuk menerima Islam. Ayat ini jelas membuktikan bahawa setiap orang bebas untuk mengamalkan agama mereka dan tiada siapa boleh memaksa sesiapa pun untuk memeluk agama mana-mana.

Islam tidak membenarkan umat Islam menyebarkan agama mereka secara paksaan melalui kuasa pedang dan bom yang merosakkan, sebaliknya menyeru mereka untuk menggunakan akal, bukti dan cinta untuk memenangi hati dan fikiran manusia.

Allah SWT telah berkali-kali memerintahkan kita untuk mengamalkan akhlak yang tertinggi. Selanjutnya, Islam tidak menyuruh umat Islam untuk tidak menunjukkan kebaikan, sebaliknya, ia mengarahkan mereka untuk memperlakukan semua orang dengan adil, ihsan dan belas kasihan.

Al-Qur’an mengabadikan piawaian kebenaran dan integriti yang abadi dan mengagumkan. Keadilan yang dianjurkan oleh Islam memerlukan bahawa walaupun seseorang telah dianiaya atau didakwa, ia tidak boleh membawa kepada membalas dendam.

Sepanjang sejarah, peperangan dan pertikaian telah melanda masyarakat. Bagaimanapun, hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak.

Tuduhan lain terhadap Islam ialah agama peperangan dan pertumpahan darah. Namun, Allah tidak pernah memberikan umat Islam untuk berperang dan mengangkat senjata. Di mana Al-Qur’an memberikan kebenaran untuk berperang dalam pertahanan, ia jelas di bawah syarat ketat tertentu.

Pertempuran yang dilakukan oleh Nabi (saw) adalah sepenuhnya bersifat defensif. Nabi Muhammad (saw) dan sahabatnya berhijrah dari Mekah kerana penganiayaan. Walaupun begitu, mereka tidak dibiarkan hidup dengan aman dan tentera Mekah berniat untuk membunuh Nabi (saw) dan menghapuskan Islam. Dalam keadaan yang melampau itu, Allah memberi kebenaran untuk berperang pertahanan.

Al-Qur’an memberi kesaksian bahawa matlamat utama orang Mekah adalah untuk menghapuskan semua agama dan merobohkan semua tempat ibadat. Oleh itu, Allah memberi kebenaran untuk mengangkat senjata melawan mereka.

Jika ini adalah ajaran Islam yang sebenar, mungkin ada yang terfikir mengapa pengganas melakukan perbuatan keji itu atas nama Islam sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Jawapannya ialah pelampau yang penuh kebencian atau individu yang bermotifkan politik telah mengekstrapolasi sepenuhnya kesimpulan palsu daripada ayat-ayat tertentu dalam Al-Qur’an untuk memenuhi keinginan jahat mereka sendiri. Islam tidak membenarkan amalan kejam ini.

Satu lagi prinsip emas untuk memastikan keamanan dalam masyarakat diberikan dalam surah 16 ayat 91 Al-Qur’an. Allah Yang Maha Kuasa memerintahkan umat Islam untuk tidak hanya bertindak dengan adil tetapi melampaui ini dan memperlakukan semua orang dengan kasih sayang dan belas kasihan tanpa kaitan agama mereka. Umat ​​Islam digalakkan untuk membantu semua orang tanpa mementingkan diri sendiri tanpa mengharapkan balasan.

Hadzur (atba) berkata, "Pada dasarnya, Al-Qur’an mengajar kita bahawa berkhidmat kepada manusia adalah cara asas untuk kemajuan rohani."

Hazrat Khalifatul Masih (atba) menekankan, “Islam mengajar bahawa penting untuk menjaga sentimen dan perasaan antara satu sama lain dengan kepekaan dan pertimbangan.”

Hadzur (atba) menjelaskan, “Dalam zaman ketika hak-hak wanita bahkan tidak dianggap layak untuk dipertimbangkan, Al-Quran dan Nabi Suci Islam telah mengabadikan selama-lamanya hak-hak wanita dan gadis yang tidak terhitung termasuk hak untuk pendidikan, untuk bercerai, dan untuk mewarisi.

“Pada suatu ketika, Nabi (saw) dari Islam memberikan analogi tentang seorang wanita seperti tulang rusuk. Oleh itu, mereka adalah halus dan harus dilayan dengan kasih sayang dan kelembutan. Jika seseorang menganalisis kenyataan ini dengan teliti, seseorang akan menyedari betapa mulianya status wanita dalam Islam. Tulang rusuk manusia direka untuk melindungi organ penting seseorang dan oleh itu dengan menggambarkan wanita sedemikian rupa Nabi (saw) telah menunjukkan fakta bahawa wanita adalah asas kepada kelangsungan hidup manusia."

Menjelang akhir, Hazrat Khalifatul Masih (atba) berkata:

“Akhirnya, saya berdoa agar manusia di dunia dapat mengenali Pencipta mereka dan semoga semua manusia, tanpa mengira kepercayaan agama mereka, hidup bersama dengan aman dan dengan semangat belas kasihan dan hormat-menghormati antara satu sama lain. Amin.”

https://www.alhakam.org/external-guests-jalsa-salana-germany-2023/

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad