Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak
Dari The Markaz
Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak:
Ucapan Hadzur kepada tetamu luar di Jalsah Salanah Jerman
2hb September 2023
Terjemahan Musa Bin Masran
Stuttgart, 2 September 2023: Kira-kira jam 5:12 petang waktu
tempatan, Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba), memulakan
ucapan keduanya pada hari itu kepada tetamu bukan Ahmadi di Jalsa Salana
Jerman.
Sesi khas ini dimulakan dengan bacaan ayat-ayat Al-Qur’an
pilihan daripada Surah an-Nisa, Surah an-Nahl dan Surah al-Hujurat, oleh
Khawaja Abdur Nur Sahib. Kemudian, Hazrat Amirul Mumineen (atba) datang ke
podium dan bercakap dengan tetamu luar. Ringkasan ringkas pidato diberikan di
bawah:
Selepas membaca tashahhud dan ta’awwuz, Hadzur (atba)
mengucapkan terima kasih kepada semua tetamu yang menerima jemputan dan turut
serta dalam perhimpunan tersebut.
Hadzur (atba) kemudian berkata bahawa dia akan menangani
tuduhan besar yang dilemparkan terhadap Islam.
Pertama sekali, kononnya ajaran Islam adalah ekstremis dan
menggalakkan umat Islam menggunakan kekerasan untuk menakluk tanah atau
menghapuskan agama dan kepercayaan lain. Ia juga mendakwa bahawa orang Islam
menganggap orang bukan Islam lebih rendah dan Islam tidak mengutamakan nilai
kemanusiaan atau memberikan hak sama rata kepada golongan tertentu dalam
masyarakat khususnya wanita.
Salah satu tuduhan utama terhadap Islam ialah ia disebarkan
dengan pedang atau kekerasan. Dalam bab 10, ayat 100 Al-Qur’an, Allah berfirman
bahawa jika Dia menghendaki, Dia akan memaksa semua orang untuk menerima Islam.
Ayat ini jelas membuktikan bahawa setiap orang bebas untuk mengamalkan agama
mereka dan tiada siapa boleh memaksa sesiapa pun untuk memeluk agama mana-mana.
Islam tidak membenarkan umat Islam menyebarkan agama mereka
secara paksaan melalui kuasa pedang dan bom yang merosakkan, sebaliknya menyeru
mereka untuk menggunakan akal, bukti dan cinta untuk memenangi hati dan fikiran
manusia.
Allah SWT telah berkali-kali memerintahkan kita untuk
mengamalkan akhlak yang tertinggi. Selanjutnya, Islam tidak menyuruh umat Islam
untuk tidak menunjukkan kebaikan, sebaliknya, ia mengarahkan mereka untuk
memperlakukan semua orang dengan adil, ihsan dan belas kasihan.
Al-Qur’an mengabadikan piawaian kebenaran dan integriti yang
abadi dan mengagumkan. Keadilan yang dianjurkan oleh Islam memerlukan bahawa
walaupun seseorang telah dianiaya atau didakwa, ia tidak boleh membawa kepada
membalas dendam.
Sepanjang sejarah, peperangan dan pertikaian telah melanda
masyarakat. Bagaimanapun, hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan
mutlak.
Tuduhan lain terhadap Islam ialah agama peperangan dan
pertumpahan darah. Namun, Allah tidak pernah memberikan umat Islam untuk
berperang dan mengangkat senjata. Di mana Al-Qur’an memberikan kebenaran untuk
berperang dalam pertahanan, ia jelas di bawah syarat ketat tertentu.
Pertempuran yang dilakukan oleh Nabi (saw) adalah sepenuhnya
bersifat defensif. Nabi Muhammad (saw) dan sahabatnya berhijrah dari Mekah
kerana penganiayaan. Walaupun begitu, mereka tidak dibiarkan hidup dengan aman
dan tentera Mekah berniat untuk membunuh Nabi (saw) dan menghapuskan Islam.
Dalam keadaan yang melampau itu, Allah memberi kebenaran untuk berperang
pertahanan.
Al-Qur’an memberi kesaksian bahawa matlamat utama orang
Mekah adalah untuk menghapuskan semua agama dan merobohkan semua tempat ibadat.
Oleh itu, Allah memberi kebenaran untuk mengangkat senjata melawan mereka.
Jika ini adalah ajaran Islam yang sebenar, mungkin ada yang
terfikir mengapa pengganas melakukan perbuatan keji itu atas nama Islam sejak
beberapa tahun kebelakangan ini. Jawapannya ialah pelampau yang penuh kebencian
atau individu yang bermotifkan politik telah mengekstrapolasi sepenuhnya
kesimpulan palsu daripada ayat-ayat tertentu dalam Al-Qur’an untuk memenuhi
keinginan jahat mereka sendiri. Islam tidak membenarkan amalan kejam ini.
Satu lagi prinsip emas untuk memastikan keamanan dalam
masyarakat diberikan dalam surah 16 ayat 91 Al-Qur’an. Allah Yang Maha Kuasa
memerintahkan umat Islam untuk tidak hanya bertindak dengan adil tetapi
melampaui ini dan memperlakukan semua orang dengan kasih sayang dan belas
kasihan tanpa kaitan agama mereka. Umat Islam digalakkan untuk membantu semua
orang tanpa mementingkan diri sendiri tanpa mengharapkan balasan.
Hadzur (atba) berkata, "Pada dasarnya, Al-Qur’an
mengajar kita bahawa berkhidmat kepada manusia adalah cara asas untuk kemajuan
rohani."
Hazrat Khalifatul Masih (atba) menekankan, “Islam mengajar
bahawa penting untuk menjaga sentimen dan perasaan antara satu sama lain dengan
kepekaan dan pertimbangan.”
Hadzur (atba) menjelaskan, “Dalam zaman ketika hak-hak
wanita bahkan tidak dianggap layak untuk dipertimbangkan, Al-Quran dan Nabi
Suci Islam telah mengabadikan selama-lamanya hak-hak wanita dan gadis yang
tidak terhitung termasuk hak untuk pendidikan, untuk bercerai, dan untuk
mewarisi.
“Pada suatu ketika, Nabi (saw) dari Islam memberikan analogi
tentang seorang wanita seperti tulang rusuk. Oleh itu, mereka adalah halus dan
harus dilayan dengan kasih sayang dan kelembutan. Jika seseorang menganalisis
kenyataan ini dengan teliti, seseorang akan menyedari betapa mulianya status
wanita dalam Islam. Tulang rusuk manusia direka untuk melindungi organ penting
seseorang dan oleh itu dengan menggambarkan wanita sedemikian rupa Nabi (saw)
telah menunjukkan fakta bahawa wanita adalah asas kepada kelangsungan hidup
manusia."
Menjelang akhir, Hazrat Khalifatul Masih (atba) berkata:
“Akhirnya, saya berdoa agar manusia di dunia dapat mengenali
Pencipta mereka dan semoga semua manusia, tanpa mengira kepercayaan agama
mereka, hidup bersama dengan aman dan dengan semangat belas kasihan dan
hormat-menghormati antara satu sama lain. Amin.”
Comments
Post a Comment