20. Jawapan untuk Masalah Sehari-harian - Bahagian XX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk Masalah Sehari-harian - Bahagian XX: Hazrat
Khalifatul Masihi V (atba)
27 Ogos 2021
Al Hakam
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh
Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan
dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara
rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Head of Records Department, Private Secretariat,
London
Masa khas untuk
penerimaan solat pada hari Jumaat - panjang fara’iz & Nawafil
(Solat wajib & solat Sunat)
Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba) telah ditanya tentang kenyataan yang Huzoor
(atba) buat semasa satu daripada Khutba Jumaah Huzoor (atba) mengenai masa khas
untuk penerimaan daripada solat pada hari Jumaat.
Huzoor (atba) juga ditanya mengenai satu lagi kenyataan Huzoor (atba)
yang dibuat semasa Penutup Ceramah Jalsa Salana UK dengan mengambil kira
untuk membaca surah yang lebih pendek daripada Al-Quran Suci semasa solat Tarawih
dan bukannya daripada satu bahagian keseluruhan.
Dalam satu surat bertarikh 4 Februari 2020, Huzoor (atba) memberikan jawapan
berikut:
“Dalam Khutbah Jumaat saya, saya nyatakan untuk menjelaskan daripada hadith
dan arahan daripada Hazrat Musleh-e- Maud (ra) tentang masa khas untuk
penerimaan daripada solat pada hari Jumaat, ia adalah satu masa yang sangat
pendek. Selain
itu, berbeza sekali masa hari yang telah dikatakan tentangnya. Para sarjana dan ahli fikih hadis juga telah menyatakan masa yang berbeza
antara zenith dan matahari terbenam, di mana momen ini boleh berlaku.
“Pada pandangan saya, hikmah di belakangnya menganggap masa yang berbeza
ini adalah bahawa keseluruhan hari Jumaat adalah penuh dengan keberkatan. Oleh
itu, seseorang perlu menghabiskan keseluruhan hari ini berdoa.
“Sejauh memendekkan solat berkenaan, anda telah keliru dua daripada
penyataan saya dalam hal ini. Saya berkata, dengan rujukan kepada satu hadith,
bahawa seseorang yang mengadu kepada Nabi Suci (saw) tentang seorang
imam yang biasa memanjangkan solat. Nabi Suci (saw) menyatakan beliau (saw)
tidak senang atas ini.
“Kemudian, saya berkata bahawa memendekkan solat tidak bermakna bahawa
solat harus dikerjakan tergesa-gesa tanpa berfikir dalam. Dalam hal ini, saya
memberikan contoh daripada [klip] Solat Tarawih beredar di media sosial di mana
imam menyimpulkan semua raka’aat daripada solat Tarawih dalam beberapa minit.
“Jadi, poin saya adalah bahawa solat harus tidak berpanjangan untuk itu hingga
membuat orang mengerjakan ibadat menjadi letih dan mula merasa tidak senang,
adalah juga tidak dibenarkan untuk memendekkan satu solat hanya kelihatan
seperti pergerakan tiba-tiba dan bukannya solat.
“Selain itu, ia harus juga diingat bahawa solat yang Nabi Suci (saw)
telah arahkan dikerjakan dengan ringkas, adalah solat wajib [ Farz ].
Sebab untuk ini adalah solat wajib mesti dapat dilakukan berjemaah oleh semua.
Nabi Suci (saw) bersabda bahawa sejak jemaah boleh termasuk orang sakit, tua,
lemah dan orang-orang yang diperlukan balik ke tempat kerja, ia adalah
tanggungjawab seorang imam untuk mengambil semua itu ke dalam pertimbangan dan menyelesaikan
solat dalam masa yang munasabah.
“Bagaimanapun, solat Tarawih adalah solat sunat dan ia adalah tidak
wajib atas setiap orang untuk melaksanakannya; sebaliknya, orang-orang yang
boleh dengan mudah mengambil bahagian supaya ia perlu lakukan dan orang-orang
yang mempunyai satu alasan, adalah bebas tidak melaksanakannya. Tidak ada apa-apa
yang salah dengan itu.
“Selain itu, solat Tarawih bermula semasa Khilafat Hazrat Umar (ra) dan
beliau (ra) memulakannya terutama bagi menilawah Al-Quran Suci. Oleh itu, harus
menjadi agak panjang tilawah Al-Quran dan jika mungkin, keseluruhan Al-Quran
Suci harus dapat disiapkan semasa Solat Tarawih malam yang diberkati daripada
bulan Ramadan.”
Tempoh untuk berkabung atas yang mati
Seorang wanita memaklumkan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba)
kematian daripada saudaranya
dan bertanya tentang masa injunksi Islam mengenai berkabung oleh seorang janda
dan masa berkabung dengan orang lain, terutama yang berkabung untuk seorang
kakak atas kematian saudaranya.
Huzoor (atba), dalam satu surat bertarikh 4 Februari 2020, memberi jawapan
yang berikut:
“Islam telah memberi petunjuk kepada pengikut-pengikutnya mengenai
setiap perkara daripada kebahagiaan juga dalam perkara kesedihan. Oleh itu, di
mana, pada satu hal, ia menggesa kesabaran selepas kematian orang yang
disayangi, pada hal lain, ia juga membolehkan kehilangan anak untuk meluahkan
kesedihan yang disebabkan oleh pemisahan. Semua orang-orang yang dikasihi,
termasuk ibu bapa, adik-beradik dan anak-anak yang meninggal, adalah dibenarkan
untuk berkabung untuk maksimum daripada tiga hari.
“Isteri, dalam satu hal, telah diarahkan untuk berkabung dengan kematian
suami untuk satu tempoh empat bulan dan 10 hari. Ini adalah disebutkan dalam
Surah Al-Baqarah, Al-Quran Suci.
“Selain itu, arahan daripada Nabi Suci (saw) dalam hal ini yang beliau
(saw) berikan di pelbagai majlis-majlis yang juga direkodkan dalam hadith.
Oleh itu, ia adalah yang diriwayatkan oleh Hazrat Zainab (ra) binti Abi Salamah
(adalah anak tiri Nabi Suci (saw)):
“Saya pergi kepada Hazrat Umm Habiba (ra), isteri yang mulia daripada
Nabi Suci (saw), bahawa dia mendengar Rasulullah (saw) bersabda: “Ia adalah tidak dibenarkan
untuk seorang wanita yang percaya Allah dan akhir zaman untuk berkabung
sebarang kematian orang untuk lebih daripada tiga hari kecuali untuk suaminya,
dia harus berkabung untuk empat bulan dan sepuluh hari.”
“[Perawi selanjutnya menyatakan:] ‘Kemudian, saya pergi kepada Hazrat
Zainab (ra) binti Jahsy ketika saudaranya meninggal dunia.’ Apabila tiga hari
telah berlalu selepas kematian abangnya, dia meminta untuk wangian, dan selepas
itu memakainya pada dirinya, dia berkata, ‘Saya sedang tidak dalam keperluan
untuk wangian tetapi saya mendengar Rasulullah (saw) , manakala di mimbar,
katanya: “Ia adalah tidak dibenarkan untuk seorang wanita yang percaya Allah
dan akhir zaman untuk berkabung lebih daripada tiga hari untuk sebarang orang
mati kecuali suami dia, untuk dia harus berkabung empat bulan dan sepuluh hari.”
(Sahih al-Bukhari, Kitab al- Jana'iz , Bab ihdadul mar’ati ala ghairi
zaujihaa )
“Oleh itu, semua yang kehilangan anak, kecuali janda, sama ada mereka
adalah ibu bapa, anak-anak atau adik-beradik, adalah dibenarkan untuk berkabung
hanya tiga hari, tidak lebih daripada itu.
Mengenai had dan ruang lingkup berkabung oleh seorang janda, (empat bulan
dan sepuluh hari,) Islam tidak membuat pengecualian terhadap hal ini, dan juga
tidak memberikan pengecualian yang berkaitan dengan usia. Oleh itu, adalah
menjadi tanggungjawab seorang janda untuk menghabiskan masa iddah ini di
rumahnya sebanyak mungkin. Dia tidak dibenarkan menghiasi dirinya, mengambil
bahagian dalam acara sosial atau meninggalkan rumah tanpa perlu dalam tempoh
itu.
Selama tempoh
iddah, seorang janda boleh pergi ke kubur suaminya untuk berdoa, dengan syarat
bahawa kubur itu berada di kota tempat janda itu tinggal. Lebih-lebih lagi,
jika dia harus pergi ke doktor, dia akan dibebaskan atas alasan keadaan yang
memaksa.
“Begitu juga, jika
kehidupan keluarga seorang janda bergantung pada pekerjaannya atau dia tidak
mempunyai pengaturan lain untuk membawa anak-anak ke sekolah dan membawanya
kembali atau melakukan belanja, maka semua keadaan ini akan memberinya
pengecualian atas alasan keadaan yang memaksa. Dalam kes seperti itu, adalah
tugasnya untuk terus bekerja dan pulang setelah menyelesaikan kerja. Itulah
tahap maksimum kebenaran untuk meninggalkan rumah dengan alasan keadaan yang
mendesak atau sangat memerlukan. Dia tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian
dalam perjumpaan atau program sosial apa pun.”
Wanita yang tidak ditemani menunaikan haji
Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) , dalam
satu surat bertarikh 4 Februari 2020, menyatakan yang berikut mengenai satu
fatwa yang dikeluarkan oleh nazim daripada dar-ul-ifta pada itu
isu wanita yang tidak diiringi akan satu perjalanan untuk melaksanakan haji.
Huzoor (atba) berkata:
“Pada pandangan saya, syarat mengadakan mahram lelaki dengan wanita
untuk menunaikan haji dan umrah adalah berdasarkan keputusan sementara, seperti
perjalanan lain yang dilarang bagi wanita yang tidak ditemankan ketika itu,
kerana pada masa itu, perjalanan biasanya sukar dan panjang - kemudahan tidak
tersedia dalam perjalanan dan di samping itu, risiko dirompak sangat tinggi.
“Oleh itu, ketika keluhan rompakan pernah diajukan di hadapan Nabi Suci
(saw), dia memberikan selamat perjalanan damai di masa depan dan berkata kepada
Hazrat Adira bin Hatim:
فإن طالت بك
حياة لترين الظعينة ترتحل من الحيرة حتى تطوف بالكعبة لا تخاف
أحدا إلا الله
“Apabila anda tinggal untuk masa yang panjang, anda akan pasti dapat
melihat bahawa seorang wanita dalam satu howdah ke luar dari Al Heera
akan [selamat sampai ke Mekah dan] melaksanakan tawaf Ka’bah , tiada
lain yang ditakuti kecuali Allah.’ [ Sahih al-Bukhari, Kitab al- Manaqib
]
“Pada akhir hadith yang sama, Hazrat Adi (ra) bin Hatim meriwayatkan:
فرأيت الظعينة ترتحل من الحيرة حتى تطوف بالكعبة لا تخاف
إلا الله
“ ‘[Kemudian] saya melihat seorang wanita di sebuah Howdah dalam
perjalanan dari Al-Heera sehingga dia [tiba dengan selamat di Mekah dan]
melakukan tawaf Ka'bah, tidak takut kecuali Allah.' (Sahih al-Bukhari, Kitab al
-Manaqib)
“Al-Heera adalah sebuah kota dalam kerajaan Parsi pada waktu itu dan
terletak di dekat Kufah, yang bermaksud bahawa itu adalah perjalanan yang
berlangsung beberapa hari pada waktu itu. Jadi, pada masa itu, jika seorang
wanita dapat melakukan perjalanan dari Al-Heera dan melakukan perjalanan selama
beberapa hari dan datang untuk melakukan tawaf Ka’bah di Mekah, maka mengapa
seorang wanita tidak dapat melakukan perjalanan selama beberapa jam dengan kapal
terbang hari ini dan pergi untuk Umrah dan Haji dll?”
Orang yang beriman dan
dunia - Kifarat bagi yang terlepas Solat
Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V
(atba) dan berkata, “Saya telah membaca bahawa hanya perkara baik yang datang
kepada orang yang beriman tetapi juga bahawa dunia ini adalah Neraka bagi orang
yang beriman.” Dia bertanya, “Manakah dari kedua pernyataan ini yang benar?”
Orang itu juga bertanya, “Adakah benar jika seseorang melewatkan satu solat, solat
mereka selama 40 tahun terakhir sia-sia?” Huzoor (atba), dalam satu surat
bertarikh 20 Februari 2020, memberikan jawapan yang berikut:
“Sebenarnya, orang yang beriman sejati tidak berminat dengan hal-hal
duniawi. Mereka menggunakannya hanya sebagai barang sementara sesuai perintah
Allah pada tahap yang diperlukan. Mata mereka selalu melihat keredaan dan
kebahagiaan Allah yang Maha Tinggi. Oleh kerana itu, orang yang beriman tidak
mengejar hal-hal duniawi agar mereka tidak menghapuskan ingatan Allah dari hati
mereka, mereka menghadapi kesukaran dari segi duniawi. Namun, mereka tidak
merasa tidak selesa dengannya; mereka lebih senang menanggung kesusahan duniawi
ini demi semata Allah yang Maha Agung. “Satu contoh untuk ini adalah dijumpai
dalam yang doa daripada Hazrat Yusuf(as) di mana dia berdoa, “Tuhan-ku!
Penjara lebih kusukai daripada melakukan apa yang mereka mengajakku kepadanya.” (Surah Yusuf,12:34)
“Sebaliknya, orang
kafir menganggap dunia ini adalah segalanya. Mereka mengejarnya sepanjang masa
dan sangat menikmati harta duniawi yang menjadi kepentingan mereka sendiri.
Oleh itu, ketika menjelaskan perkara ini, Nabi Suci (saw) telah mengatakan
bahawa dunia adalah penjara bagi orang yang beriman dan Syurga bagi orang yang
tidak beriman. (Sahih Muslim, Kitab al-Zuhdi wa al-Raqaiq)
“Jawapan untuk
pertanyaan anda tentang Solat adalah bahawa jika solat terlewatkan kerana
terlupa, maka Nabi Suci (saw) telah mengatakan bahawa ia harus dimakbulkan
segera setelah seseorang mengingat solat yang terlewat. Inilah penebusan kerana
lupa untuk menunaikan solat. Namun, adalah dosa besar untuk sengaja mengabaikan
solat. Pengampunannya hanya dapat datang dari taubat [taubah], meminta
pengampunan [istighfar] dan tekad yang tegas dan berjanji untuk tidak
mengulangi kesalahan seperti itu di masa depan.”
Bagaimana untuk menjadi seorang Sultan-e-Naseer [penolong] Khalifatul
Masih
Semasa mulaqat maya para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen,
Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020, Huzoor (atba)
ditanya bagaimana seseorang dapat menjadi sultan-e-naseer [kuasa membantu]
untuk Khalifatul Masih?
Huzoor (atba) menjawab:
“Sekiranya anda ingin menjadi sultan-e-naseer [pembantu] Khalifa pada
masa itu, maka ini tidak dapat dicapai tanpa bantuan permohonan. Dan cara
terbaik untuk berdoa. Dan mendekatkan diri kepada Allah yang Maha Tinggi adalah
melalui solat nafl.
“Tidak diragukan lagi, anda tetap menunaikan solat wajib, dan jika
tidak, maka anda tidak boleh dianggap termasuk dalam kategori asas umat Islam
biasa. Namun, setelah fara’iz, nawafil inilah yang akan membolehkan anda
memperoleh kedekatan kepada Allah yang Maha Tinggi dan peluang lebih jauh untuk
melayani [iman] dan akan memberkati usaha anda. Mereka juga akan memberi anda
peluang untuk menjadi sultan-e-naseer Khalifa pada masa itu.
“Oleh itu, menjadi kewajiban setiap mubaligh untuk menunaikan solat
Tahajud sekurang-kurangnya satu jam sehari - satu jam sehari tidak sukar
memandangkan keadaan semasa. Anda bahkan boleh menawarkan Tahajud selama dua
jam hari ini. Walau bagaimanapun, anda semua harus menunaikan Tahajud -
walaupun dalam keadaan biasa - sekurang-kurangnya satu jam sehari kecuali ada
sebab yang munasabah yang menghentikan anda seperti penyakit atau usia tua. Itu
adalah kes yang luar biasa. Jika tidak, ini penting, tanpa itu kita tidak dapat
maju.
“Anda mesti memberi
perhatian khusus untuk ini. Perhatikan juga mengingati Allah, bukannya melamun
untuk berkunjung ke kedai tertentu kerana mereka mempunyai produk tertentu yang
dijual, atau melakukan tugas duniawi tertentu, atau pergi dan berpartisipasi
dalam perhimpunan tertentu. Daripada membuang masa, anda harus memperhatikan
peningkatan kerohanian anda.
“Anda hanya dapat
membawa revolusi dengan meningkatkan kerohanian anda. Revolusi tidak akan
berlaku hanya dengan menyanyikan taranah [puisi paduan suara] dan mengangkat
slogan, dan anda juga tidak akan mendapat rahmat Allah dengan hanya bergantung
kepada perkara-perkara ini.
“Oleh itu, perkara
pertama yang harus anda lakukan adalah memperbaiki keadaan rohani anda. Juga,
dalam kemampuan anda sebagai mubaligh, anda mesti berusaha menjadi teladan bagi
ahli jamaat masing-masing. Setiap orang seharusnya dapat melihat anda dan
berkata, ‘Ya, Murabbi Sahib adalah orang yang mempunyai hubungan dengan Allah
Yang Mahatinggi, dan dia fokus, dan dia menunjukkan belas kasihan kepada
ciptaan Allah dan dia juga penyayang dan sopan terhadap ahli Jamaat.’
“Hanya apabila anda
akan menerapkan kebajikan ini, anda akan mendapat kejayaan. Sekiranya anda
berjaya melatih orang secara moral dengan cara yang betul, maka anda akan
menemui pekerja seperti itu di Jamaat yang akan menjadi pembantu anda dalam
tugas anda, dan ini akan menjadikan usaha anda lebih mudah.”
Bagaimana bangun untuk solat Tahajud semasa musim sejuk
Dalam mulaqat maya yang sama [para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul
Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020],
seorang mubaligh bertanya, “Huzoor (atba) menyebutkan solat Tahajud pada
awalnya. Seseorang boleh bangun dengan mudah selama musim sejuk, tetapi apa
cara terbaik untuk melakukan ini secara berkala sepanjang tahun di
negara-negara ini?” Huzoor (atba) menjawab:
Huzoor (atba) menjawab:
“Ini bergantung pada seberapa dalam hubungan anda dengan Allah Yang MahaTinggi
dan seberapa besar kasih anda terhadap-Nya. Anda berjaya meluangkan masa untuk
perkara lain. Adakah anda tidak? Sekiranya solat Isya dikerjakan pada pukul 10
malam atau 10:30 malam di Jerman, dan solat subuh dilakukan pada pukul 2:30
pagi, atau 2:45 pagi atau 3 pagi ... sebenarnya, sehri lebih awal di sini di UK
sementara satu jam kemudian di Jerman. Terdapat perbezaan kira-kira 30-45
minit.
“Jadi, tidurlah selama dua jam, atau satu setengah jam, kemudian bangun
untuk menunaikan solat dan kemudian tidur kembali selama satu atau dua jam
setelah menunaikan solat Fajr. Seseorang harus membuat rutin mereka sendiri.
“Sekiranya seseorang mempunyai kerinduan atau semangat untuk melakukan
sesuatu di dalam hati mereka, maka seseorang dapat mencari jalan untuk
melakukan perkara-perkara tersebut. Sepanjang tempoh peperiksaan anda di Jamia,
anda harus belajar dan anda berjaga sepanjang malam untuk bersiap sedia
menghadapi peperiksaan; anda menawarkan Tahajud setiap kali anda mengambil
berat tentang sesuatu, bukan? Ini semua mengenai mindset. Sekiranya anda
dapat melatih pemikiran anda untuk mencapai matlamat ini, maka Allah yang Maha
Agung akan menolong anda.
“Ada orang yang tidur selama satu setengah jam malam, dan kemudian
bangun untuk menunaikan solat Tahajud dan kemudian tidur setelah solat Fajr
untuk waktu apa pun yang mereka ada.
“Anda harus menguruskan masa untuk ini. Lagipun, anda mempunyai
sepanjang hari untuk anda selain ini. Anda boleh tidur selama satu jam pada
waktu petang untuk mengejar tidur. Ini bukan perkara yang sukar. Seseorang
dapat melakukan ibadah secara aktif pada masa mudanya. Anda orang muda. Inilah
masanya anda [untuk melakukan ini]. Inilah masanya untuk menuai sebanyak
mungkin faedah dari ini. Lakukan yang terbaik untuk memenuhi hak pemujaan
dengan kemampuan maksimum.
در جوانى توبہ كردن شيوه پيغمبرى
وقت پيرى گرگ ظالم ميشود پرہيزگار
“‘Menjadi saleh pada masa muda adalah cara para nabi. Pada usia tua,
bahkan serigala ganas menjadi berbudi luhur. ''
Cara mendekatkan pemuda dengan Jamaat
Dalam mulaqat maya yang sama [para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul
Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020],
seorang mubaligh bertanya, “Telah diperhatikan bahawa kerana para pemuda
menghabiskan sebagian besar waktunya di luar rumah, mereka secara semula jadi
dipengaruhi oleh masyarakat di mana mereka tinggal. Bagaimana kita dapat
mendekatkan mereka dengan Jamaat?”
Huzoor aa menjawab:
“Ini adalah tugas
para mubaligh muda. Anda dibesarkan dan dididik di sini, anda telah lulus di
sini, atau anda telah mencapai pendidikan menengah di sini, atau anda telah
menyelesaikan Abitur anda di sini, atau apa sahaja kelayakan yang mungkin anda
perolehi, semuanya dilakukan di sini [di Jerman]. Oleh itu, kerana anda tinggal
di sini sendiri, anda menyedari masyarakat ini. Jadi, anda harus berusaha
merancang rancangan untuk melakukan tarbiyat mereka dengan sewajarnya.
“Itulah sebabnya
saya mengatakan bahawa anda harus menjalin ikatan persahabatan dengan mereka
dan itulah sebabnya organisasi penolong juga ditubuhkan. Tanggungjawab
organisasi penolong juga melibatkan para belia dan semua mubaligh muda harus
menolong mereka dalam usaha ini. Sekiranya anda berjaya dengan cara ini, anda
akan dapat mengatasi masalah ini, insya-Allah.
“Oleh itu, semuanya
bergantung pada usaha seseorang. Tidak menjadi masalah jika masyarakat
sedemikian. Masyarakat mewakili cabaran yang dihadapi kita. Semasa hidup dalam
masyarakat ini, kita harus berusaha dan menghubungi mereka [pemuda] sesuai
dengan keadaan mereka.
“Tidak ada cara
baru atau formula baru, yang, jika diterapkan, dapat langsung membawa kepada
reformasi semua orang sehingga mereka menjadi auliya'ullah [teman-teman Allah].
Ini tidak akan berlaku, dan anda juga tidak dapat mencapai semua sasaran anda
hanya dalam satu hari. Ini adalah usaha berterusan yang harus anda lakukan agar
para pemuda dapat terus menjalin hubungan dengan para ahli Jamaat dan agar
mereka mempunyai kesedaran yang berterusan ini di dalam diri mereka bahawa
mereka juga mempunyai tanggungjawab lain dan itu adalah bahawa mereka juga
harus menunaikan janji yang telah mereka buat untuk mendahulukan kepercayaan
mereka terhadap usaha duniawi. Kembangkan kesedaran ini dalam diri mereka
secara beransur-ansur.
“Semakin banyak
organisasi pembantu anda tetap berhubungan dengan anggota Jamaat atau ahli
organisasi masing-masing - iaitu Khuddam, Lajna dan Ansar - semakin banyak
kesannya terhadap mereka. Semakin banyak masa yang diberikan oleh mubaligh
untuk terus berhubungan dengan ahli Jamaat, semakin banyak kesan yang akan
mereka lakukan terhadap mereka. Ini adalah usaha berterusan yang mesti anda
teruskan.
“Tidak ada
peraturan atau formula yang sulit dan cepat yang dapat dibuat untuk ini. Anda
harus membuat keputusan berdasarkan keadaan dan jiwa setiap orang secara
individu.
“Inilah kepercayaan
yang diberikan kepada para mubaligh muda seperti dirimu, yang telah mempelajari
dan membesar dalam masyarakat ini bahawa mereka dapat melaksanakan tarbiyat
mereka dengan cara yang lebih efektif. Sekiranya anda dapat memperbaiki
tarbiyat anda sendiri, dan seperti yang disebutkan di awal, jika anda menjalin
hubungan dengan Allah, maka anda akan dapat melihat bahawa anda akan dapat
mewujudkan revolusi insya-Allahu Ta’ala.
“Saya berharap jika
para mubaligh muda menghadapi tantangan dengan tekad yang kuat, maka
transformasi revolusioner dapat terjadi, insya-Allah. Ini kerana anda telah
dibesarkan dalam masyarakat ini.
“Sebelumnya, para
mubaligh akan datang dari Pakistan atau dari negara-negara asing lain, yang
tidak sepenuhnya mengenal masyarakat itu, dan mereka juga tidak menguasai
bahasa itu. Anda, sebaliknya, memahami sepenuhnya bahasa dan memahaminya dengan
baik sehingga anda dapat melaksanakan tugas yang relevan dengan lebih berkesan.
“Semasa anda hidup
di masyarakat itu, anda juga memiliki pengetahuan yang lebih besar. Oleh itu,
dengan cara ini, anda harus meneroka jalan baru bagaimana anda dapat melatih
generasi baru secara moral, bagaimana anda dapat melampirkannya ke Jamaat dan
bagaimana anda dapat menyelamatkan mereka dari tersasar.”
Bagaimana untuk membantu saudara mengintegrasikan ke dalam yang nizam-e-Jamaat
Dalam mulaqat maya yang sama [para mubaligh Jerman dengan Hazrat Amirul
Momineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 15 November 2020,
seorang mubaligh berkata, “Orang-orang dari bangsa lain yang telah bergabung
dengan Jamaat sangat terkesan oleh hujah agama dan teologi Jamaat. Namun,
mereka tidak bergabung dengan sistem nizam Jamaat, terutama dalam soal
pengorbanan kewangan. Lebih-lebih lagi, mereka juga tidak dapat menjaga
hubungan dengan Jamaat setempat. Kami meminta Huzoor (atba) untuk memberi kami
beberapa petunjuk dalam hal ini.”
Huzoor (atba) menjawab:
“Jangan menyukarkan nizam [struktur pentadbiran] Jamaat bagi mereka.
Itulah sebabnya, pada awal hari, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menyatakan -
Khulafa sebelumnya juga telah mengatakan ini dan saya juga mengatakan ini juga
- bahawa ketika orang-orang yang baru masuk dan bergabung dengan Jamaat,
jelaskan kepada mereka apa sistem Jamaat adalah selama tiga tahun pertama.
Jangan memperlakukan mereka seolah-olah mereka sudah menjadi auliya’ullah
[sahabat Allah] atau bahawa mereka adalah antara keturunan para sahabat atau
dilahirkan sebagai orang-orang Ahmadi.
“Setelah mengatakan itu, para mualaf baru memiliki lebih banyak
pengetahuan agama daripada mereka yang dilahirkan dalam Ahmadiyah. Ini adalah
sesuatu yang sering saya perhatikan. Orang-orang yang bergabung dengan Jamaat
setelah merenung jauh, lebih memperhatikan solat, membaca istighfar,
mempersembahkan Tahajud dan berusaha memahami buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan.
“Bagaimanapun, kita tidak boleh mengharapkan perkara ini sejak hari
pertama mereka bergabung. Itulah sebabnya peraturan sistem chanda tidak
diterapkan pada mereka selama tiga tahun pertama. Tiga tahun pertama adalah
tempoh latihan bagi mereka. Selama ini, anda harus melatih mereka secara moral
dan memberitahu mereka tentang nizam Jamaat. [Anda harus menjelaskan kepada
mereka bahawa] kerana mereka baru, mereka harus terlebih dahulu memerhatikan
dan berusaha memahami nizam. Sebagai contoh, berkaitan dengan pengorbanan
kewangan, [anda dapat menjelaskan kepada mereka bahawa] oleh kerana Allah Yang
Maha Tinggi telah menarik perhatian kita ke arah itu, mereka harus menyumbang
sebanyak yang mereka inginkan terhadap Wakaf-e-Jadid dan Tahrik-e-Jadid menurut
keadaan mereka, walaupun itu satu euro untuk sepanjang tahun untuk tujuannya.
Tujuannya adalah agar seseorang merasa bahawa mereka mempunyai hubungan dengan
Jamaat.
“Dengan cara yang sama, beritahu mereka tentang Solat juga dan dorong
mereka untuk mempelajarinya. Apabila seorang bukan Islam masuk Islam Ahmadiyah,
anda harus terlebih dahulu mengajar mereka Surah Al-Fatihah. Setelah dia
mengetahui Surah Al-Fatihah, kerana dia perlu mendirikan solat, ajarkan
kepadanya kewajiban Solat [dan ajarkan kepadanya bahawa] Allah yang Maha Tinggi
telah mewajibkan Solat ke atas kita dan Nabi Suci (saw) telah mengatakan bahawa
pembacaan Surah Al -Fatihah adalah syarat penting untuknya. Selawat tidak lengkap
tanpa membaca Surah Al-Fatiha. Oleh itu, anda harus terlebih dahulu mengajar
mereka Surah Al-Fatiha. Kemudian anda dapat mendorong mereka untuk mempelajari
terjemahannya, atau anda dapat menasihati mereka untuk mempelajari
terjemahannya terlebih dahulu sehingga sekurang-kurangnya mereka dapat memahami
apa yang dikatakan oleh imam ketika dia membaca Surah Al-Fatihah dalam doa-doa
di mana bacaannya dilakukan dengan kuat. Dengan cara ini, mereka akan
mengembangkan keinginan untuk mempelajari Surah Al-Fatihah sendiri.
“Saya telah melihat banyak mualaf Inggeris yang telah menghafal Surah Al-Fatihah
dengan penuh semangat. Setiap kali ada orang yang baru bertaubat dari pelbagai
negara bertemu dengan saya dan saya menasihati mereka untuk mempelajari Surah Al-Fatihah,
dengan rahmat Allah, mereka mempelajarinya dan memahaminya juga. Oleh itu, tiga
tahun pertama adalah tempoh latihan bagi mereka. Setelah latihan mereka selesai
dalam tiga tahun, maka mereka tidak akan merasa sukar untuk bergabung ke dalam
sistem Jamaat.
“Namun, jika, sejak hari pertama, Anda memiliki harapan tinggi dari
mereka untuk menjadi auliya’ullah langsung, maka itu tidak mungkin. (Mempunyai
jangkaan ini) adalah kesalahan anda sendiri.
“Sebab mengapa tempoh tiga tahun telah ditetapkan adalah selama ini,
Anda tidak harus mengambil chanda dari mereka, dan juga tidak memaksa mereka
melakukan apa-apa. Sebenarnya, anda harus melatih mereka mengenai apa itu nizam
Jamaat. Anda tidak boleh bersikap kasar ketika melatih; sebaliknya, anda harus
menjelaskan sesuatu kepada mereka dengan kasih dan sayang. Contohnya, ajarkan
kepada mereka apa itu Solat dan mengapa ia diwajibkan kepada kita. Anda harus
menjelaskan bahawa mereka mungkin menunaikan satu, dua, tiga atau empat doa
tetapi bagi orang yang beriman sejati, ada lima solat wajib yang mesti dia
doakan. Terangkan sebab dan hikmah di sebalik ini.
“Sekiranya mereka telah belajar dan terkesan dengan argumen teologi,
maka anda harus menjelaskan hikmah Solat kepada mereka dengan mempertimbangkan
hal itu. Sekiranya seseorang mempunyai akal untuk memahami hujah agama dan
teologi secara mendalam dan falsafah di baliknya, maka tidak betul hanya dengan
mengatakan kepada orang itu bahawa mereka akan memasuki Neraka jika mereka
gagal mendirikan Solat mereka. Anda tidak boleh mengatakan ini kepada sesiapa
pun. Sebenarnya, jelaskan hikmah di sebalik Solat kepada mereka dengan kasih
sayang dan terangkan mengapa solat lima waktu setiap hari diwajibkan ke atas
mereka. Setelah mereka memahami hikmah di sebalik ini, mereka akan mula
memakbulkan lebih banyak doa daripada anda. Ini adalah sesuatu yang saya lihat
dari pengalaman saya.
“Dengan cara yang sama, kamu harus menjelaskan apa itu chanda dan
kebijaksanaannya serta hikmah untuk mempercayai Allah yang Maha Tinggi. Oleh
itu, bukan masalah terkesan dengan hujah agama dan teologi; sebaliknya, anda
harus menggunakan pengetahuan tentang hujah agama dan teologi untuk menjelaskan
hikmah di sebalik perkara yang berbeza.
“Dalil agama dan teologi yang mengagumkan mereka, menggunakan
pengetahuan itu sebagai kaedah [untuk menjelaskan hikmah di sebalik perkara].
Contohnya, setelah membaca Falsafah Ajaran Islam, orang-orang sangat terkesan
dan dengan membaca buku ini seseorang dapat memahami kewujudan Allah Yang Maha
Tinggi; Melalui membaca Falsafah Ajaran Islam seseorang dapat menemui hakikat
ibadah yang sebenarnya; Walaupun dengan membaca Falsafah Ajaran Islam seseorang
dapat mengetahui standard pengorbanan yang sebenarnya dan melalui pembacaan
Falsafah Ajaran Islam, seseorang dapat memahami konsep Syurga dan Neraka.
“Oleh itu, apabila anda menjelaskan kebijaksanaan perkara ini kepada
mereka melalui pengetahuan mengenai hujah agama dan teologi yang mereka miliki,
maka mereka akan memahami perkara-perkara ini juga. Oleh itu, jawapan untuk
soalan anda terletak pada soalan yang anda ajukan kepada saya, oleh itu,
manfaatkanlah dari itu.”
(Diterjemahkan oleh Al Hakam)
Jazakallah tn.
ReplyDelete