Membimbing anak-anak kita dalam era digital
Dari The Markaz
Membimbing
anak-anak kita dalam era digital: Wanita Ahmadi dari Jerman bertemu dengan
Hazrat Amirul Mumineen
3 Jun
2024
Terjemahan
Musa Bin Masran
Pada
hari Ahad, 2 Jun 2024, sekumpulan ahli Lajna dan nasirat dari Cologne dan
Bremen, Jerman, melawat Islamabad, Tilford, UK, dan mendapat penghormatan
mulaqat bersama Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba).
Setibanya
di studio MTA, Hadzur (atba) menyambut semua orang dengan salam dan menjemput
mereka untuk duduk dengan senang hati, menggalakkan interaksi tidak formal dan
bukannya program formal dan tersusun. Para peserta kemudian bertanya beberapa
soalan, yang Hazrat Amirul Mumineenaa ditangani secara komprehensif.
Sebab
pelbagai agama
Soalan
pertama yang dikemukakan kepada Hadzur (atba) ialah mengapa terdapat agama yang
berbeza di dunia dan bukannya hanya satu.
Hadzur
(atba) memulakan jawapannya dengan bertanya tentang tahap pendidikan gadis itu
untuk mengukur pemahamannya dan kemudian menerangkan konsep evolusi agama, yang
selari dengan pembangunan manusia. Beliau menerangkan bagaimana masyarakat
manusia telah berkembang daripada tinggal di dalam gua kepada membentuk tamadun
yang kompleks, dan mengatakan bahawa sejenis evolusi juga berlaku dalam agama.
Hadzur
(atba) menghuraikan bahawa pada mulanya, ketika akal manusia masih berkembang,
Allah memberikan bimbingan asas melalui pelbagai Nabi, yang dihantar ke semua
wilayah yang berbeza di dunia. Nabi-nabi ini mengajar prinsip-prinsip asas
menyembah Tuhan Yang Esa dan memelihara akhlak yang baik; walau bagaimanapun,
memandangkan alat komunikasi terhad pada masa itu, setiap komuniti menerima
bimbingan yang disesuaikan dengan keadaan dan keupayaan khusus mereka.
Apabila
masyarakat maju, komunikasi bertambah baik, dan orang ramai mula berinteraksi lebih
banyak dengan wilayah jiran. Hadzur (atba) menegaskan bahawa ini menetapkan
pentas untuk keperluan seorang nabi universal yang boleh menangani seluruh umat
manusia dengan mesej yang bersatu.
Beliau
seterusnya menjelaskan bahawa walaupun Nabi-nabi terdahulu diutuskan kepada
bangsa-bangsa tertentu, seperti Nabi Musa (as) kepada Bani Israil dan Nabi Isa (as)
kepada domba-domba Israel yang hilang, ajaran mereka bertujuan untuk
menyediakan umat manusia untuk mesej Islam yang terakhir dan menyeluruh yang dibawa
oleh Nabi Suci Muhammad (saw). Hadzur (atba) menjelaskan, “Apabila Allah Yang
Maha Kuasa melihat bahawa manusia telah mencapai tahap intelek di mana mereka
dapat memahami segala-galanya dan mudah berkomunikasi dan berhubung antara satu
sama lain, Dia mengutus Nabi Muhammad (saw). Semua Nabi terdahulu telah
meramalkan bahawa pada Akhir Zaman, seorang nabi akan datang yang akan menjadi
untuk seluruh dunia. Oleh itu, tidak ada kitab lain - baik Taurat, Injil,
mahupun yang lain - bahkan mendakwa bahawa ajaran atau nabi mereka adalah untuk
seluruh dunia. Mereka hanya menyatakan bahawa mereka datang untuk orang mereka
sendiri. [...] Tetapi dalam Al-Quran, Nabi (saw) mengumumkan bahawa Allah telah
mengutusnya sebagai Pembawa berita gembira dan Pemberi Amaran bagi seluruh
dunia. Nubuatan ini [tentang Nabi (saw)] juga telah dibuat oleh para Nabi
terdahulu.”
Hadzur
(atba) juga berkata, “Demikianlah, Allah Yang Maha Kuasa menyebarkan ajaran
Nabi (saw) ke seluruh dunia, yang juga meramalkan bahawa, 'Pada Akhir Zaman,
apabila manusia mula berkomunikasi dan lebih berhubung antara satu sama lain,
Masih Mau'ud akan datang. Dia akan berdakwah dan menyampaikan ajaran Islam
kepada semua orang, dan kamu hendaklah menerimanya.’”
Hadzur
(atba) menekankan bahawa kedatangan Masih Mau’ud pada Akhir Zaman, yang
diramalkan oleh kitab-kitab terdahulu dan Nabi Muhammad (saw), bertujuan untuk
menghidupkan kembali ajaran Islam yang sebenar dan mengumpulkan semua umat
Islam, dan sesungguhnya seluruh manusia, di bawah panji-panji keamanan dan
persaudaraan. Oleh itu, Hadzur (atba) berkata, “Masih Mau’ud Yang Dijanjikan,
mengajarkan bahawa Allah telah mengarahkannya untuk menyatukan semua orang
Islam di atas satu kepercayaan dan juga untuk mengumpulkan orang-orang di
seluruh dunia supaya kita boleh menyembah Tuhan yang satu dan memenuhi hak
masing-masing. Beliau mengajar bahawa kita harus meninggalkan pergaduhan dan
peperangan, kerana ini hanya boleh dicapai apabila kita mengikuti satu agama
dan hidup sebagai saudara. […] Kita mesti mempertimbangkan sentimen antara satu
sama lain dan mengambil berat antara satu sama lain untuk benar-benar bersatu.
Inilah ajaran Islam.”
Menjelaskan
konsep wakaf kepada rakan-rakan
Seterusnya,
Saira Mubashir bertanya kepada Hadzur (atba) bagaimana menerangkan skim
Wakaf-e-Nau kepada rakan-rakannya.
Hadzur
(atba) memberikan respons terperinci, menggambarkan kesejajaran dengan dedikasi
agama dalam agama lain, terutamanya Kristian. Beliau menekankan bahawa sama
seperti biarawati Kristian mendedikasikan hidup mereka untuk khidmat agama dan
ibu Maryam menyerahkan anak perempuannya, skim Wakaf-e-Nau melibatkan ibu bapa Ahmadi
Muslim yang mendedikasikan anak-anak mereka untuk berkhidmat kepada Iman mereka
sejak kecil.
Hadzur
(atba) memberitahu Saira untuk menjelaskan kepada rakan-rakan Kristiannya atau
mereka yang mempunyai latar belakang agama bahawa, “Sama seperti ibu Maryam
mendedikasikan anak perempuannya kepada agama dan memberikannya kepada gereja,
ibu bapa kami telah berkata, 'Mengikut jejaknya, kami juga hadir anak-anak kami
untuk Iman, sama ada mereka lelaki atau perempuan.' Oleh itu, Wakaf-e-Nau
bermaksud bahawa ibu bapa kita, mengikut jejak ibu Maryam, kami telah
mendedikasikannya agar kami dapat melayani Iman.”
Bagi
mereka yang tidak menganut agama, Hadzur (atba) menyarankan untuk menjelaskan
bahawa Wakaf-e-Nau adalah manifestasi komitmen untuk menyebarkan keamanan dan
ajaran ketuhanan secara global. Jelasnya, walaupun ibu bapa memulakan dedikasi
ini, setiap individu yang mencapai umur lima belas tahun mempunyai kebebasan
untuk membuat keputusan sama ada untuk meneruskan laluan ini, memastikan tiada
paksaan dalam hal ini. “Walaupun mereka mendedikasikan kami sebelum kami
dilahirkan, tidak ada paksaan. Kami mempunyai kebebasan daripada Jamaat untuk memperbaharui
ikatan dedikasi ini atau tidak selepas umur lima belas tahun. Oleh itu, adalah
tidak betul untuk mengatakan bahawa kita sedang dipaksa; tidak, tidak ada
paksaan seperti itu. Sebaliknya, kami mempunyai kebebasan,” Hadzur (atba)
memberitahu Saira untuk menjelaskan kepada rakan-rakannya.
Keberkatan
Khilafah
Seterusnya,
Hadzur (atba) ditanya, “Bagaimanakah kita boleh menjelaskan kepentingan
Khilafah kepada kenalan bukan Ahmadi supaya mereka dapat melihat bahawa
Khilafat mengubah ketakutan menjadi keamanan dan adalah penyelesaian kepada
semua masalah manusia?”
Hadzur
(atba) berkata bahawa dalam membincangkan kepentingan Khilafat dengan orang
Islam bukan Ahmadi, dapat ditonjolkan bahawa nubuwatan Nabi Muhammad (saw)
tentang penubuhan Khilafat memang terpenuhi. Khilafat-e-Rashidah menegakkan
ajaran Islam tetapi juga menghadapi pelbagai cabaran dan tentangan. Di sebalik
cabaran-cabaran ini, ia disokong oleh ilahi, seperti yang tercermin dalam
catatan sejarah di mana Khilafat diteruskan walaupun ditentang kerana janji
kemenangan Allah kepada orang yang beriman.
Selepas
masa Khulafa yang mendapat petunjuk, terus ada pemimpin yang dikenali sebagai
"Khulafa". Walaupun para pemimpin ini berjaya mengekalkan penyebaran
Islam pada tahap tertentu, mereka tidak menjelmakan intipati Khulafa yang
mendapat petunjuk.
Kemudian,
monarki menjadi berleluasa. Pada mulanya, rejim-rejim ini melihat kejayaan
selagi pemerintah memerintah dengan adil. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja
keadilan goyah dan penindasan berlaku, ia membawa kepada kejatuhan monarki ini
dan, seterusnya, kemerosotan dalam pengaruh dan perpaduan dunia Islam.
Pada
zaman kontemporari, kerinduan untuk kepimpinan yang bersatu terserlah merentasi
pelbagai mazhab dalam Islam. Setiap mazhab mencadangkan pemimpinnya sebagai
tokoh utama, namun terdapat keengganan berleluasa untuk memeluk seorang
pemimpin tunggal untuk semua, menonjolkan cabaran asas dalam mencapai perpaduan
di kalangan umat Islam.
Hadzur
(atba) berkata, “Untuk menyelesaikan masalah ini, kita harus melihat apa yang
telah difirmankan oleh Allah SWT dan Nabi (saw). Mereka bernubuat bahawa suatu
masa akan datang apabila Islam akan mempunyai banyak mazhab seperti Yahudi, dan
kemudian Masih Mau’ud yang Dijanjikan akan datang. [Telah dinubuatkan bahawa]
apabila Masih Mau’ud yang Dijanjikan akan datang, dia akan mengumpulkan semua
sekte. Oleh itu, Allah menyuruh Masih Mau’ud untuk menyatukan semua umat Islam
di bawah satu tangan. Apabila mereka bersatu di bawah satu tangan, perbezaan
dalaman akan berakhir, konflik akan terhenti, mazhab akan lenyap, dan tidak ada
yang akan mengaku sebagai Sunni, Wahabi, Syiah, Deobandi, dll. Sebaliknya,
semua mazhab ini akan bersatu di bawah satu tangan. Ramai orang bersetuju
bahawa mereka memerlukan kepimpinan; oleh itu, apabila mereka menerima
kepimpinan ini [iaitu, Khilafat-e-Ahmadiyya], mereka akan menjadi satu pasukan
yang bersatu.
“Sekarang
lihat Israel, […] menyebabkan masalah bagi seluruh dunia. Sebaliknya, terdapat
54 negara Islam, sebahagian daripadanya sangat kaya, dengan kekayaan minyak,
namun tiada siapa yang mendengarnya. Ini kerana umat Islam tidak bersatu;
mereka bukan satu kuasa. Jika mereka berada di bawah Khilafah, mereka akan
menjadi satu kuasa yang bersatu, dan musuh tidak akan berani melawan mereka.
“Jadi,
beritahu mereka bahawa Khilafah membawa perpaduan. Nabi (saw) bernubuat tentang
hal itu, dan Allah Taala juga berjanji bahawa pada Hari Akhir, Khilafat akan
ditegakkan setelah Masih Mau’ud. Itulah sebabnya kita yang telah menerima dan
beriman hidup dengan tenang kerana mendapat bimbingan berterusan. Orang-orang
ini tidak mempunyai sesiapa untuk membimbing mereka.”
Media
sosial, masa skrin dan kanak-kanak
Soalan
seterusnya yang ditanya oleh Fariha Malik Sahiba ialah berkenaan media sosial.
Penanya bertanya bagaimana seorang ibu dapat melindungi anak-anaknya daripada
pengaruh negatif media sosial.
Hadzur
(atba) berkata bahawa seseorang hanya boleh berusaha dalam hal ini dan memberi
anak-anak mereka masa dan teman. Merujuk kepada tablet, dan skrin, Hadzur (atba)
menyebut bahawa sesetengah ibu bapa memberikan ini kepada anak-anak mereka
untuk membuat mereka sibuk supaya mereka boleh menjalani hari mereka. Hadzur
(atba) menambah, kanak-kanak tidak seharusnya menonton rancangan yang boleh
memberi kesan negatif kepada pembesaran mereka. Ibu bapa harus memantau
rancangan yang ditonton anak-anak mereka dan menyampaikan had yang jelas,
memastikan mereka tidak melebihi satu jam masa skrin.
Hadzur
(atba) seterusnya menambah bahawa seseorang juga harus menerangkan kesan buruk
menghabiskan terlalu banyak masa pada skrin, seperti kesannya pada mata, kesan
negatif pada tahap kepekatan, dan kesan terhadap kajian. “Jadi, begini, buat
mereka faham. Bersahabatlah dengan mereka, maka mereka akan mengerti. Dan yang
paling penting, berdoalah agar Allah melindungi mereka daripada kesan yang
memudaratkan.”
Hadzur
(atba) menambah bahawa walaupun tidak mungkin untuk menghalang sepenuhnya
kanak-kanak daripada menggunakan skrin, ibu bapa harus mengehadkan penggunaan
mereka kepada satu jam setiap hari. Beliau menyebut bahawa ramai ibu telah
menulis surat kepadanya, berkongsi bahawa apabila mereka melaksanakan peraturan
ini, anak-anak mereka memahami dan mematuhinya.
Sabar,
dan ikatan kekeluargaan
Pertanyaan
seterusnya adalah berkaitan dengan hak dan kesabaran. Penanya bertanya sama
ada, apabila seseorang merampas hak seseorang, seseorang itu harus bersuara
menentangnya atau terus bersabar?
Hadzur
(atba) menjawab bahawa ia bergantung kepada keadaan. Jelasnya, terdapat banyak
senario di mana hak dirampas, seperti ibu mertua merampas hak menantu, suami
merampas hak isteri, atau sebaliknya. Dalam kes sedemikian, orang yang lebih
tegas sering akhirnya merampas hak orang lain.
Hadzur
(atba) menambah bahawa Allah telah menetapkan had yang jelas untuk hak
kedua-dua suami dan isteri. Dia telah mengarahkan lelaki untuk memperlakukan
isteri mereka dengan baik. Hadzur (atba) kemudian merujuk ayat dari Al-Quran:
عَاشِرُوۡہُنَّ بِالۡمَعۡرُوۡفِ
“Bergaullah
dengan mereka dalam kebaikan.” (Surah an-Nisa’, 4: 20)
Begitu
juga, Dia telah mengarahkan para isteri untuk menjaga rumah tangga, membesarkan
anak-anak dengan betul, dan menjaga suami mereka. Hadzur (atba) menyatakan
bahawa jika setiap orang menghormati sempadan mereka sendiri, menjadi mustahil
untuk hak sesiapa pun dirampas. "Hak seseorang hanya dicabut apabila Allah
dilupakan," kata Hadzur (atba).
Hadzur
(atba) menekankan kepentingan masa keluarga, dengan menyatakan bahawa suami
harus menghabiskan masa berkualiti bersama keluarga. Hadzur (atba) menambah bahawa
sekurang-kurangnya satu atau dua hujung minggu setiap bulan harus didedikasikan
untuk acara keluarga. Hadzur (atba) bercakap tentang keperluan untuk saling
memahami dan menggesa, "Jaga satu sama lain dengan setia." Hadzur
(atba) menyimpulkan dengan menekankan bahawa perlu ada ikatan persahabatan dan
kepercayaan yang kuat antara suami dan isteri.
Selanjutnya,
Hadzur (atba) menambah: “Seorang ibu mertua tidak boleh campur tangan dalam
urusan menantu perempuannya dan harus membenarkan mereka kebebasan. Dia harus
ingat bahawa menantunya juga anak perempuan seseorang yang telah dialu-alukan
ke rumahnya. Begitu juga menantu perempuan hendaklah menjaga dan menghormati
ibu mertuanya, sebagaimana dia menghormati ibunya sendiri. Ini soal persefahaman
antara satu sama lain. Hadzur (atba) berkata:
Hadzur
(atba) menangani kebimbangan mengenai amalan budaya tertentu yang lazim di
kalangan sesetengah warga Pakistan, terutamanya di kalangan mereka yang mungkin
tidak mempunyai pendidikan yang luas. Beliau menekankan bahawa individu
sedemikian mungkin memberi pengaruh yang tidak wajar ke atas anak-anak mereka
yang sudah dewasa, menuntut ketaatan dalam perkara termasuk keputusan
perkahwinan, dengan cara yang mungkin tidak disokong oleh ajaran Islam. Secara
khusus, Hadzur (atba) menjelaskan, “Allah Yang Maha Kuasa tidak memberikan ibu
kuasa untuk menuntut permulaan perceraian. Beberapa orang mungkin memetik
contoh Ibraham (as), yang menasihati anaknya untuk menukar pintu rumahnya,
menyiratkan perceraian. Walau bagaimanapun, pertama, ini adalah kes seorang
bapa, [bukan ibu]. Kedua, walaupun dalam kes sedemikian, bapa mesti menggunakan
pertimbangan yang wajar. Jika bapa bertindak secara tidak rasional, maka hak
ini tidak terpakai.”
Hadzur
(atba) menekankan bahawa Hadhrat Masih Mau’ud telah menyatakan ketidaksetujuan
terhadap perceraian atas perkara-perkara remeh. Dia pergi lebih jauh untuk
menyatakan bahawa Masih Mau'ud bahkan berkata bahawa dia tidak menganggap
lelaki yang tidak memenuhi hak isterinya dan menunjukkan kekasaran yang tidak
wajar.
Bimbingan
dan perpisahan
Dur-e-Sameen
Syed Sahiba berkongsi bahawa dia berkhidmat sebagai Setiausaha Tabligh di
kawasannya. Beliau menyatakan bahawa mubaligh dan beberapa khuddam terlibat
dalam kempen tabligh, yang memberi kesan positif kepada orang ramai. Dia
meminta bimbingan daripada Hadzur (atba) mengenai inisiatif tabligh musim panas
yang dirancang oleh beberapa ahli Lajna dan nasirat, yang melibatkan memegang
papan tanda yang berbunyi, “Saya seorang Muslim; tanya soalan awak.”
Hadzur
(atba) menasihatkan bahawa pendekatan tabligh bagi wanita hendaklah sama dengan
kaedah yang digunakan oleh lelaki. Walau bagaimanapun, Hadzur (atba) menekankan
kepentingan untuk melibatkan diri dengan wanita, dengan menyatakan bahawa
apabila wanita melihat mereka, mereka lebih cenderung untuk mendekati dan
mendengar. Hadzur (atba) menekankan kepentingan menunjukkan contoh yang baik
dan menggesa mereka untuk meningkatkan pengetahuan mereka. Beliau menegaskan
bahawa apabila seseorang keluar dengan tanda yang mengundang soalan, adalah
penting untuk mengetahui dengan baik dan dapat memberikan jawapan.
Selepas
itu, Hadzur (atba) bercakap dengan Sadr Sahiba dari Cologne.
Hadzur
(atba) dengan ramah mengedarkan pen kepada semua pelajar dan memberikan coklat
kepada yang lebih muda. Dia bertanya kepada salah seorang pelajar apa yang dia
pelajari. Apabila dia menjawab bahawa dia sedang belajar ekonomi, Hadzur (atba)
menyatakan bahawa selepas perang, ekonomi cenderung merosot dan terdapat
keperluan untuk membina semulanya.
Semasa
perhimpunan itu, seorang ahli Lajna berkongsi bahawa dia telah mengarang puisi
Urdu. Hadzur (atba) dengan berbesar hati menjemputnya untuk membacanya sambil
dia mengedarkan pena.
Akhirnya,
Hadzur (atba) menyampaikan salamnya dan pertemuan itu berakhir dengan jayanya.
Comments
Post a Comment