Membimbing anak-anak kita dalam era digital

 Dari The Markaz

Membimbing anak-anak kita dalam era digital: Wanita Ahmadi dari Jerman bertemu dengan Hazrat Amirul Mumineen

3 Jun 2024

Terjemahan Musa Bin Masran

Pada hari Ahad, 2 Jun 2024, sekumpulan ahli Lajna dan nasirat dari Cologne dan Bremen, Jerman, melawat Islamabad, Tilford, UK, dan mendapat penghormatan mulaqat bersama Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba).

Setibanya di studio MTA, Hadzur (atba) menyambut semua orang dengan salam dan menjemput mereka untuk duduk dengan senang hati, menggalakkan interaksi tidak formal dan bukannya program formal dan tersusun. Para peserta kemudian bertanya beberapa soalan, yang Hazrat Amirul Mumineenaa ditangani secara komprehensif.

Sebab pelbagai agama

Soalan pertama yang dikemukakan kepada Hadzur (atba) ialah mengapa terdapat agama yang berbeza di dunia dan bukannya hanya satu.

Hadzur (atba) memulakan jawapannya dengan bertanya tentang tahap pendidikan gadis itu untuk mengukur pemahamannya dan kemudian menerangkan konsep evolusi agama, yang selari dengan pembangunan manusia. Beliau menerangkan bagaimana masyarakat manusia telah berkembang daripada tinggal di dalam gua kepada membentuk tamadun yang kompleks, dan mengatakan bahawa sejenis evolusi juga berlaku dalam agama.

Hadzur (atba) menghuraikan bahawa pada mulanya, ketika akal manusia masih berkembang, Allah memberikan bimbingan asas melalui pelbagai Nabi, yang dihantar ke semua wilayah yang berbeza di dunia. Nabi-nabi ini mengajar prinsip-prinsip asas menyembah Tuhan Yang Esa dan memelihara akhlak yang baik; walau bagaimanapun, memandangkan alat komunikasi terhad pada masa itu, setiap komuniti menerima bimbingan yang disesuaikan dengan keadaan dan keupayaan khusus mereka.

Apabila masyarakat maju, komunikasi bertambah baik, dan orang ramai mula berinteraksi lebih banyak dengan wilayah jiran. Hadzur (atba) menegaskan bahawa ini menetapkan pentas untuk keperluan seorang nabi universal yang boleh menangani seluruh umat manusia dengan mesej yang bersatu.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa walaupun Nabi-nabi terdahulu diutuskan kepada bangsa-bangsa tertentu, seperti Nabi Musa (as) kepada Bani Israil dan Nabi Isa (as) kepada domba-domba Israel yang hilang, ajaran mereka bertujuan untuk menyediakan umat manusia untuk mesej Islam yang terakhir dan menyeluruh yang dibawa oleh Nabi Suci Muhammad (saw). Hadzur (atba) menjelaskan, “Apabila Allah Yang Maha Kuasa melihat bahawa manusia telah mencapai tahap intelek di mana mereka dapat memahami segala-galanya dan mudah berkomunikasi dan berhubung antara satu sama lain, Dia mengutus Nabi Muhammad (saw). Semua Nabi terdahulu telah meramalkan bahawa pada Akhir Zaman, seorang nabi akan datang yang akan menjadi untuk seluruh dunia. Oleh itu, tidak ada kitab lain - baik Taurat, Injil, mahupun yang lain - bahkan mendakwa bahawa ajaran atau nabi mereka adalah untuk seluruh dunia. Mereka hanya menyatakan bahawa mereka datang untuk orang mereka sendiri. [...] Tetapi dalam Al-Quran, Nabi (saw) mengumumkan bahawa Allah telah mengutusnya sebagai Pembawa berita gembira dan Pemberi Amaran bagi seluruh dunia. Nubuatan ini [tentang Nabi (saw)] juga telah dibuat oleh para Nabi terdahulu.”

Hadzur (atba) juga berkata, “Demikianlah, Allah Yang Maha Kuasa menyebarkan ajaran Nabi (saw) ke seluruh dunia, yang juga meramalkan bahawa, 'Pada Akhir Zaman, apabila manusia mula berkomunikasi dan lebih berhubung antara satu sama lain, Masih Mau'ud akan datang. Dia akan berdakwah dan menyampaikan ajaran Islam kepada semua orang, dan kamu hendaklah menerimanya.’”

Hadzur (atba) menekankan bahawa kedatangan Masih Mau’ud pada Akhir Zaman, yang diramalkan oleh kitab-kitab terdahulu dan Nabi Muhammad (saw), bertujuan untuk menghidupkan kembali ajaran Islam yang sebenar dan mengumpulkan semua umat Islam, dan sesungguhnya seluruh manusia, di bawah panji-panji keamanan dan persaudaraan. Oleh itu, Hadzur (atba) berkata, “Masih Mau’ud Yang Dijanjikan, mengajarkan bahawa Allah telah mengarahkannya untuk menyatukan semua orang Islam di atas satu kepercayaan dan juga untuk mengumpulkan orang-orang di seluruh dunia supaya kita boleh menyembah Tuhan yang satu dan memenuhi hak masing-masing. Beliau mengajar bahawa kita harus meninggalkan pergaduhan dan peperangan, kerana ini hanya boleh dicapai apabila kita mengikuti satu agama dan hidup sebagai saudara. […] Kita mesti mempertimbangkan sentimen antara satu sama lain dan mengambil berat antara satu sama lain untuk benar-benar bersatu. Inilah ajaran Islam.”

Menjelaskan konsep wakaf kepada rakan-rakan

Seterusnya, Saira Mubashir bertanya kepada Hadzur (atba) bagaimana menerangkan skim Wakaf-e-Nau kepada rakan-rakannya.

Hadzur (atba) memberikan respons terperinci, menggambarkan kesejajaran dengan dedikasi agama dalam agama lain, terutamanya Kristian. Beliau menekankan bahawa sama seperti biarawati Kristian mendedikasikan hidup mereka untuk khidmat agama dan ibu Maryam menyerahkan anak perempuannya, skim Wakaf-e-Nau melibatkan ibu bapa Ahmadi Muslim yang mendedikasikan anak-anak mereka untuk berkhidmat kepada Iman mereka sejak kecil.

Hadzur (atba) memberitahu Saira untuk menjelaskan kepada rakan-rakan Kristiannya atau mereka yang mempunyai latar belakang agama bahawa, “Sama seperti ibu Maryam mendedikasikan anak perempuannya kepada agama dan memberikannya kepada gereja, ibu bapa kami telah berkata, 'Mengikut jejaknya, kami juga hadir anak-anak kami untuk Iman, sama ada mereka lelaki atau perempuan.' Oleh itu, Wakaf-e-Nau bermaksud bahawa ibu bapa kita, mengikut jejak ibu Maryam, kami telah mendedikasikannya agar kami dapat melayani Iman.”

Bagi mereka yang tidak menganut agama, Hadzur (atba) menyarankan untuk menjelaskan bahawa Wakaf-e-Nau adalah manifestasi komitmen untuk menyebarkan keamanan dan ajaran ketuhanan secara global. Jelasnya, walaupun ibu bapa memulakan dedikasi ini, setiap individu yang mencapai umur lima belas tahun mempunyai kebebasan untuk membuat keputusan sama ada untuk meneruskan laluan ini, memastikan tiada paksaan dalam hal ini. “Walaupun mereka mendedikasikan kami sebelum kami dilahirkan, tidak ada paksaan. Kami mempunyai kebebasan daripada Jamaat untuk memperbaharui ikatan dedikasi ini atau tidak selepas umur lima belas tahun. Oleh itu, adalah tidak betul untuk mengatakan bahawa kita sedang dipaksa; tidak, tidak ada paksaan seperti itu. Sebaliknya, kami mempunyai kebebasan,” Hadzur (atba) memberitahu Saira untuk menjelaskan kepada rakan-rakannya.

Keberkatan Khilafah

Seterusnya, Hadzur (atba) ditanya, “Bagaimanakah kita boleh menjelaskan kepentingan Khilafah kepada kenalan bukan Ahmadi supaya mereka dapat melihat bahawa Khilafat mengubah ketakutan menjadi keamanan dan adalah penyelesaian kepada semua masalah manusia?”

Hadzur (atba) berkata bahawa dalam membincangkan kepentingan Khilafat dengan orang Islam bukan Ahmadi, dapat ditonjolkan bahawa nubuwatan Nabi Muhammad (saw) tentang penubuhan Khilafat memang terpenuhi. Khilafat-e-Rashidah menegakkan ajaran Islam tetapi juga menghadapi pelbagai cabaran dan tentangan. Di sebalik cabaran-cabaran ini, ia disokong oleh ilahi, seperti yang tercermin dalam catatan sejarah di mana Khilafat diteruskan walaupun ditentang kerana janji kemenangan Allah kepada orang yang beriman.

Selepas masa Khulafa yang mendapat petunjuk, terus ada pemimpin yang dikenali sebagai "Khulafa". Walaupun para pemimpin ini berjaya mengekalkan penyebaran Islam pada tahap tertentu, mereka tidak menjelmakan intipati Khulafa yang mendapat petunjuk.

Kemudian, monarki menjadi berleluasa. Pada mulanya, rejim-rejim ini melihat kejayaan selagi pemerintah memerintah dengan adil. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja keadilan goyah dan penindasan berlaku, ia membawa kepada kejatuhan monarki ini dan, seterusnya, kemerosotan dalam pengaruh dan perpaduan dunia Islam.

Pada zaman kontemporari, kerinduan untuk kepimpinan yang bersatu terserlah merentasi pelbagai mazhab dalam Islam. Setiap mazhab mencadangkan pemimpinnya sebagai tokoh utama, namun terdapat keengganan berleluasa untuk memeluk seorang pemimpin tunggal untuk semua, menonjolkan cabaran asas dalam mencapai perpaduan di kalangan umat Islam.

Hadzur (atba) berkata, “Untuk menyelesaikan masalah ini, kita harus melihat apa yang telah difirmankan oleh Allah SWT dan Nabi (saw). Mereka bernubuat bahawa suatu masa akan datang apabila Islam akan mempunyai banyak mazhab seperti Yahudi, dan kemudian Masih Mau’ud yang Dijanjikan akan datang. [Telah dinubuatkan bahawa] apabila Masih Mau’ud yang Dijanjikan akan datang, dia akan mengumpulkan semua sekte. Oleh itu, Allah menyuruh Masih Mau’ud untuk menyatukan semua umat Islam di bawah satu tangan. Apabila mereka bersatu di bawah satu tangan, perbezaan dalaman akan berakhir, konflik akan terhenti, mazhab akan lenyap, dan tidak ada yang akan mengaku sebagai Sunni, Wahabi, Syiah, Deobandi, dll. Sebaliknya, semua mazhab ini akan bersatu di bawah satu tangan. Ramai orang bersetuju bahawa mereka memerlukan kepimpinan; oleh itu, apabila mereka menerima kepimpinan ini [iaitu, Khilafat-e-Ahmadiyya], mereka akan menjadi satu pasukan yang bersatu.

“Sekarang lihat Israel, […] menyebabkan masalah bagi seluruh dunia. Sebaliknya, terdapat 54 negara Islam, sebahagian daripadanya sangat kaya, dengan kekayaan minyak, namun tiada siapa yang mendengarnya. Ini kerana umat Islam tidak bersatu; mereka bukan satu kuasa. Jika mereka berada di bawah Khilafah, mereka akan menjadi satu kuasa yang bersatu, dan musuh tidak akan berani melawan mereka.

“Jadi, beritahu mereka bahawa Khilafah membawa perpaduan. Nabi (saw) bernubuat tentang hal itu, dan Allah Taala juga berjanji bahawa pada Hari Akhir, Khilafat akan ditegakkan setelah Masih Mau’ud. Itulah sebabnya kita yang telah menerima dan beriman hidup dengan tenang kerana mendapat bimbingan berterusan. Orang-orang ini tidak mempunyai sesiapa untuk membimbing mereka.”

Media sosial, masa skrin dan kanak-kanak

Soalan seterusnya yang ditanya oleh Fariha Malik Sahiba ialah berkenaan media sosial. Penanya bertanya bagaimana seorang ibu dapat melindungi anak-anaknya daripada pengaruh negatif media sosial.

Hadzur (atba) berkata bahawa seseorang hanya boleh berusaha dalam hal ini dan memberi anak-anak mereka masa dan teman. Merujuk kepada tablet, dan skrin, Hadzur (atba) menyebut bahawa sesetengah ibu bapa memberikan ini kepada anak-anak mereka untuk membuat mereka sibuk supaya mereka boleh menjalani hari mereka. Hadzur (atba) menambah, kanak-kanak tidak seharusnya menonton rancangan yang boleh memberi kesan negatif kepada pembesaran mereka. Ibu bapa harus memantau rancangan yang ditonton anak-anak mereka dan menyampaikan had yang jelas, memastikan mereka tidak melebihi satu jam masa skrin.

Hadzur (atba) seterusnya menambah bahawa seseorang juga harus menerangkan kesan buruk menghabiskan terlalu banyak masa pada skrin, seperti kesannya pada mata, kesan negatif pada tahap kepekatan, dan kesan terhadap kajian. “Jadi, begini, buat mereka faham. Bersahabatlah dengan mereka, maka mereka akan mengerti. Dan yang paling penting, berdoalah agar Allah melindungi mereka daripada kesan yang memudaratkan.”

Hadzur (atba) menambah bahawa walaupun tidak mungkin untuk menghalang sepenuhnya kanak-kanak daripada menggunakan skrin, ibu bapa harus mengehadkan penggunaan mereka kepada satu jam setiap hari. Beliau menyebut bahawa ramai ibu telah menulis surat kepadanya, berkongsi bahawa apabila mereka melaksanakan peraturan ini, anak-anak mereka memahami dan mematuhinya.

Sabar, dan ikatan kekeluargaan

Pertanyaan seterusnya adalah berkaitan dengan hak dan kesabaran. Penanya bertanya sama ada, apabila seseorang merampas hak seseorang, seseorang itu harus bersuara menentangnya atau terus bersabar?

Hadzur (atba) menjawab bahawa ia bergantung kepada keadaan. Jelasnya, terdapat banyak senario di mana hak dirampas, seperti ibu mertua merampas hak menantu, suami merampas hak isteri, atau sebaliknya. Dalam kes sedemikian, orang yang lebih tegas sering akhirnya merampas hak orang lain.

Hadzur (atba) menambah bahawa Allah telah menetapkan had yang jelas untuk hak kedua-dua suami dan isteri. Dia telah mengarahkan lelaki untuk memperlakukan isteri mereka dengan baik. Hadzur (atba) kemudian merujuk ayat dari Al-Quran:

عَاشِرُوۡہُنَّ بِالۡمَعۡرُوۡفِ

“Bergaullah dengan mereka dalam kebaikan.” (Surah an-Nisa’, 4: 20)

Begitu juga, Dia telah mengarahkan para isteri untuk menjaga rumah tangga, membesarkan anak-anak dengan betul, dan menjaga suami mereka. Hadzur (atba) menyatakan bahawa jika setiap orang menghormati sempadan mereka sendiri, menjadi mustahil untuk hak sesiapa pun dirampas. "Hak seseorang hanya dicabut apabila Allah dilupakan," kata Hadzur (atba).

Hadzur (atba) menekankan kepentingan masa keluarga, dengan menyatakan bahawa suami harus menghabiskan masa berkualiti bersama keluarga. Hadzur (atba) menambah bahawa sekurang-kurangnya satu atau dua hujung minggu setiap bulan harus didedikasikan untuk acara keluarga. Hadzur (atba) bercakap tentang keperluan untuk saling memahami dan menggesa, "Jaga satu sama lain dengan setia." Hadzur (atba) menyimpulkan dengan menekankan bahawa perlu ada ikatan persahabatan dan kepercayaan yang kuat antara suami dan isteri.

Selanjutnya, Hadzur (atba) menambah: “Seorang ibu mertua tidak boleh campur tangan dalam urusan menantu perempuannya dan harus membenarkan mereka kebebasan. Dia harus ingat bahawa menantunya juga anak perempuan seseorang yang telah dialu-alukan ke rumahnya. Begitu juga menantu perempuan hendaklah menjaga dan menghormati ibu mertuanya, sebagaimana dia menghormati ibunya sendiri. Ini soal persefahaman antara satu sama lain. Hadzur (atba) berkata:

Hadzur (atba) menangani kebimbangan mengenai amalan budaya tertentu yang lazim di kalangan sesetengah warga Pakistan, terutamanya di kalangan mereka yang mungkin tidak mempunyai pendidikan yang luas. Beliau menekankan bahawa individu sedemikian mungkin memberi pengaruh yang tidak wajar ke atas anak-anak mereka yang sudah dewasa, menuntut ketaatan dalam perkara termasuk keputusan perkahwinan, dengan cara yang mungkin tidak disokong oleh ajaran Islam. Secara khusus, Hadzur (atba) menjelaskan, “Allah Yang Maha Kuasa tidak memberikan ibu kuasa untuk menuntut permulaan perceraian. Beberapa orang mungkin memetik contoh Ibraham (as), yang menasihati anaknya untuk menukar pintu rumahnya, menyiratkan perceraian. Walau bagaimanapun, pertama, ini adalah kes seorang bapa, [bukan ibu]. Kedua, walaupun dalam kes sedemikian, bapa mesti menggunakan pertimbangan yang wajar. Jika bapa bertindak secara tidak rasional, maka hak ini tidak terpakai.”

Hadzur (atba) menekankan bahawa Hadhrat Masih Mau’ud telah menyatakan ketidaksetujuan terhadap perceraian atas perkara-perkara remeh. Dia pergi lebih jauh untuk menyatakan bahawa Masih Mau'ud bahkan berkata bahawa dia tidak menganggap lelaki yang tidak memenuhi hak isterinya dan menunjukkan kekasaran yang tidak wajar.

Bimbingan dan perpisahan

Dur-e-Sameen Syed Sahiba berkongsi bahawa dia berkhidmat sebagai Setiausaha Tabligh di kawasannya. Beliau menyatakan bahawa mubaligh dan beberapa khuddam terlibat dalam kempen tabligh, yang memberi kesan positif kepada orang ramai. Dia meminta bimbingan daripada Hadzur (atba) mengenai inisiatif tabligh musim panas yang dirancang oleh beberapa ahli Lajna dan nasirat, yang melibatkan memegang papan tanda yang berbunyi, “Saya seorang Muslim; tanya soalan awak.”

Hadzur (atba) menasihatkan bahawa pendekatan tabligh bagi wanita hendaklah sama dengan kaedah yang digunakan oleh lelaki. Walau bagaimanapun, Hadzur (atba) menekankan kepentingan untuk melibatkan diri dengan wanita, dengan menyatakan bahawa apabila wanita melihat mereka, mereka lebih cenderung untuk mendekati dan mendengar. Hadzur (atba) menekankan kepentingan menunjukkan contoh yang baik dan menggesa mereka untuk meningkatkan pengetahuan mereka. Beliau menegaskan bahawa apabila seseorang keluar dengan tanda yang mengundang soalan, adalah penting untuk mengetahui dengan baik dan dapat memberikan jawapan.

Selepas itu, Hadzur (atba) bercakap dengan Sadr Sahiba dari Cologne.

Hadzur (atba) dengan ramah mengedarkan pen kepada semua pelajar dan memberikan coklat kepada yang lebih muda. Dia bertanya kepada salah seorang pelajar apa yang dia pelajari. Apabila dia menjawab bahawa dia sedang belajar ekonomi, Hadzur (atba) menyatakan bahawa selepas perang, ekonomi cenderung merosot dan terdapat keperluan untuk membina semulanya.

Semasa perhimpunan itu, seorang ahli Lajna berkongsi bahawa dia telah mengarang puisi Urdu. Hadzur (atba) dengan berbesar hati menjemputnya untuk membacanya sambil dia mengedarkan pena.

Akhirnya, Hadzur (atba) menyampaikan salamnya dan pertemuan itu berakhir dengan jayanya.

https://www.alhakam.org/cologne-bremen-lajna/

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad