Mufti Muhammad Sadiq (ra) – Sinar Awal Matahari Terbit Barat

 oleh Asif Mahmood Basit London - UK

AHMADIYYAT

AMERIKA

Mufti Muhammad Sadiq (ra) – Sinar Awal Matahari Terbit Barat

oleh Asif Mahmood Basit London - UK

Terjemahan Musa Bin Masran

19hb November 2015

Bacaan 25 Minit

Sejarah Islam di Amerika bermula sejak zaman jajahan tiga belas, justeru Islam telah wujud di negara yang luas ini sepanjang sejarah modennya.[1]

Seperti banyak tanggapan sosio-budaya lain yang mendalam dan berkekalan mengenai perdagangan hamba Afrika terhadap masyarakat Amerika, Islam tidak terkecuali. Hamba Afrika Barat yang diperdagangkan ke Amerika telah membawa bersama mereka kepercayaan Islam dan terus mengamalkannya walaupun hampir mustahil bagi mereka untuk hidup dan bertindak dengan bebas.[2]

Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa kawasan Afrika yang mula-mula menjadi mangsa perdagangan hamba transatlantik adalah yang pertama diperkenalkan kepada Islam. Kedua-dua fenomena itu secara kebetulan melalui perdagangan; Islam dibawa ke Afrika Barat oleh saudagar-mubaligh dan perhambaan melalui perdagangan manusia yang paling teruk. Keterkaitan mereka yang mendalam dengan Islam dapat dilihat dari fakta bahawa mereka berjaya mengamalkan ibadah-ibadah Islam seperti solat (solat fardu), puasa dan juga mengeluarkan zakat (sedekah).

Pada dua dekad terakhir abad ke-19, orang Afrika yang dahulunya diperhambakan mula berkurangan dan dengan kematian mereka, Islam sebagai agama mula merosot dari Amerika. Keturunan hamba Muslim ini tidak mempunyai kaitan dengan kepercayaan nenek moyang mereka, walaupun mereka telah menyimpan sejadah, tasbih dan kitab suci mereka, Al-Quran, sebagai peninggalan dan cenderahati.[3]

Menjelang awal abad kedua puluh, Islam telah hampir lenyap dari kanvas masyarakat Amerika. Ini mungkin diklasifikasikan sebagai fasa pertama Islam di Amerika. Fasa kedua ditakdirkan untuk bertepatan dengan fasa akhir Islam itu sendiri, yang dinubuwatkan oleh Nabi (saw). Eskatologi Islam, yang dipersetujui oleh semua bahagian dan denominasi umat Islam, mengatakan bahawa fasa kedua kemuliaan Islam adalah untuk disambung semula dengan kedatangan Masih Mau’ud (as) pada hari-hari terakhir. Ia juga sebulat suara dipersetujui oleh semua karya kanonik tradisi Islam bahawa ini akan menjadi masa apabila matahari akan terbit dari Barat, secara simbolik bermakna mesej Islam akan sampai ke hemisfera Barat.

Pasaran hamba di Amerika Syarikat pada tahun 1850-an: terdapat perdagangan hamba dalaman yang giat dengan pedagang kaya yang mengangkut hamba ke tanah yang baru dibuka di barat sungai Mississippi.

© Shutterstock | Pasaran Everett HistoricalSlave di Amerika Syarikat pada tahun 1850-an:

terdapat perdagangan hamba dalaman yang giat dengan pedagang kaya yang mengangkut hamba ke tanah yang baru dibuka di barat sungai Mississippi.

Kedatangan Masih Mau’ud Muhammad

Semua agama utama di dunia menunggu Juruselamat atau Masih Mau’ud, untuk melegakan dunia dari penyakit sosial, moral dan rohani. Eskatologi Islam dan Kristian meramalkan kedatangan Jesus Christ (as), atau seseorang yang serupa dengannya, pada zaman akhir untuk reformasi seluruh umat manusia. Pertengahan abad kesembilan belas dan hampir semua abad kedua puluh menyaksikan percambahan gerakan pembaharuan dalam hampir semua agama utama. Semua agama berusaha untuk memperbaharui kepercayaan mereka untuk menjadikan doktrin mereka serasi dengan cabaran kehidupan moden. Mereka merasakan bahawa dengan tidak dapat berbuat demikian, kepercayaan mereka cenderung untuk pupus.

Islam juga tidak terkecuali dan pelbagai gerakan pembaharuan muncul di pelbagai bahagian dunia Islam. Dari gerakan anti-inovasi Muhammad bin Abdul Wahab di Arab kepada gerakan Anglophilic Asia Selatan Sir Syed Ahmad Khan, beberapa gerakan reformasi Islam telah bermula dalam jangka masa yang disebutkan di atas, membuktikan hakikat bahawa perlunya pembaharuan dan tafsiran semula doktrin Islam adalah akut.

Walaupun tafsiran doktrin Islam tertentu dipertikaikan, pukulan yang paling kuat datang daripada Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian, India. Melalui bimbingan ilahi, dia menetapkan untuk membetulkan salah faham yang paling asas: bahawa Yesus masih hidup di syurga. Hazrat Ahmad (as) membuktikan daripada Al-Quran bahawa Jesus (as) telah mati secara semula jadi dan bahawa Masih Mau’ud (as) yang dinubuatkan dimaksudkan untuk menjadi seorang yang mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan Jesus (as), bukannya Jesus (as) sendiri. Penjelmaan semula metafora Jesus (as) ini, Hazrat Ahmad (as) mendakwa, dipenuhi melalui dirinya sendiri. Dia mengaku sebagai Masih Mau’ud dan Mahdi (Pemimpin Dibimbing Ilahi) yang telah ditugaskan secara ilahi untuk memperbaharui dunia dari semua kesalahan dan tingkah laku yang sesat.

 

Cabaran Ganda untuk Hazrat Ahmad (as)

Dengan dakwaan ini, Hazrat Ahmad (as) terpaksa menghadapi tentangan hebat bukan sahaja daripada orang Islam, tetapi juga orang Kristian. Hujah-hujah yang dikemukakan oleh Hazrat Ahmad (as) adalah sangat logik sehingga kedua-dua kumpulan tidak menemui jalan untuk menentangnya, justeru menggunakan tuduhan yang tidak logik dan tidak masuk akal terhadap peribadi dan watak Hazrat Ahmad (as). Kalangan Islam menuduhnya sebagai ejen Kerajaan British yang ditugaskan untuk memusnahkan negara Islam; dakwaan yang tidak berasas tanpa alasan apa-apa, kerana selera Muslim yang berleluasa untuk sektarianisme dan eksklusivisme menyebabkan 'negara' Muslim tidak memerlukan agensi luar untuk menghakis mereka. Fakta lain yang diabaikan oleh dakwaan sedemikian ialah, bagaimana seseorang boleh menjadi ejen kepada sesebuah negara, sambil mencabar asas-asas kepercayaan mereka melalui dakwaannya dan tulisan yang dihebahkan secara meluas?

Banyak tulisan Hazrat Ahmad (as) tertumpu pada membuktikan bahawa Jesus (as) telah mati secara semula jadi, tidak hidup di syurga dan tidak akan kembali ke dunia ini secara peribadi. Ini tidak kurang daripada serangan maut terhadap asas-asas kepercayaan Kristian. Mubaligh Kristian mengambil perhatian serius tentang Al Masih baru' ini dan kegelisahan mereka diperhatikan dalam laporan mereka yang dihantar pulang dari India. Masyarakat mubaligh Kristian bingung dengan 'pendekatan novel' yang diambil oleh seorang Muslim terhadap kepercayaan Kristian.[4]

Review_November_2015_12_Web_pdf__page_12_of_37_

Di tengah-tengah ketegangan sebegitu, di mana konflik dan penentangan sengit menyelubungi langit, Hazrat Ahmad (as) berdiri teguh bukan sahaja dalam berpegang kepada dakwaannya, tetapi juga untuk mempublikasikan dan menyebarkan fahamannya tentang Islam. Seluruh dunia, sudah tentu, termasuk hemisfera Barat di mana Kristian adalah agama yang dominan.

Misi Asing dan Skim Jangkauan

Hazrat Ahmad (as) mula menghantar tulisan-tulisannya untuk dicetak ke seluruh dunia semasa hayatnya. Akhbar dari Australia ke London dan dari Eropah ke Amerika akan, dari semasa ke semasa, membawa mesejnya dalam penerbitan mereka.[5] Beliau juga telah memulakan seminari di Qadian untuk melatih mubaligh yang boleh membawa risalah Islam yang sebenar ke pelosok bumi.

Tidak lama selepas kewafatan Hazrat Ahmad (as), mubaligh Ahmadi telah dihantar ke banyak negara, terutamanya ke England dan Amerika, di mana penduduknya kebanyakannya beragama Kristian. Apa yang membuka jalan untuk penyebaran dakwah awal di hemisfera Barat adalah berdasarkan visi Hazrat Ahmad (as), apabila dia melihat dirinya menyampaikan mesej Islam kepada dunia Barat dan penerimaannya. Motif yang lebih asas ialah tradisi Nabi (saw) di mana matahari secara simbolik dikatakan terbit dari Barat pada zaman akhir.

Misi Muslim Ahmadiyah di London telah ditubuhkan pada tahun 1914 dan Hazrat Chaudhary Fateh Muhammad Sayalra dilantik sebagai mubaligh pertama. Misi London berkhidmat sebagai kem latihan untuk hampir semua mubaligh yang menuju ke pelbagai bahagian dunia pada awal abad kedua puluh.

Mufti Muhammad Sadiq (ra) di London

Salah satu nama terkenal di kalangan mubaligh yang tinggal di London dan mendapat pengalaman berdakwah kepada masyarakat Barat ialah Mufti Muhammad Sadiq (ra). Mufti Sadiq (ra) kemudiannya menjadi mubaligh Ahmadi pertama yang membawa mesej Islam ke Amerika, dan antara yang pertama benar-benar menghidupkan semula mesej Islam di Amerika. Mufti Sadiq (ra) sebulat suara disifatkan sebagai “seorang wakil agama yang terpelajar dan dihormati, ahli filologi dan pakar dalam bahasa Arab dan Ibrani. Dia juga mempunyai komitmen rohani yang mendalam, dan melaksanakan tugasnya dengan penuh semangat.”[6] Tetapi sebelum meneruskan perkhidmatannya untuk Islam di Amerika, adalah penting untuk melihat masa yang dia habiskan di London kerana ia meletakkan asas untuk banyak kejayaan yang diperolehnya kemudian berkhidmat sebagai mubaligh di Amerika.

Pendekatan yang diambil oleh Mufti Sadiq (ra), seperti mubaligh Ahmadi awal lain di London, adalah untuk menyebarkan mesej Islam kepada ahli-ahli melalui kuliah umum di Hyde Park pada hari Ahad, dan kepada ahli-ahli pelbagai masyarakat dan kelab pada minggu itu.

Mufti Sadiq (ra) dan seorang mubaligh bersama, Qazi Muhammad Abdullah (ra), akan giat berdakwah melalui percetakan dan pengedaran sastera serta menyampaikan syarahan ke seluruh negara. Contoh buku kecil tersebut ialah The Crying Need of the Age Fulfilled, salinan cetakan syarahan yang disampaikan oleh Qazi Abdullah (ra), memperkenalkan kedatangan Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan kebangkitan Islam.[7] Buku kecil itu menawarkan peluang kepada universiti dan masyarakat untuk menjemput Mufti Sadiq (ra) atau Qazi Abdullah (ra) untuk menyampaikan syarahan. Tawaran sedemikian telah diterima dengan mudah oleh sejumlah besar institusi di seluruh negara.

Hyde Park London pada tahun 1833. © Wiki CommonsHyde Park London pada tahun 1833.

Syarahan-syarahan ini telah menyebabkan beliau terkenal di kalangan intelektual negara. Ia menarik perhatian masyarakat sastera dan agama yang berasa berbesar hati menerima beliau sebagai penceramah. Perintahnya dalam filologi mendapat pujian dan dia telah dijemput sebagai penceramah tetap di Société Internationale de Philologie, Sciences et Beaux-Arts. “Masyarakat ini diasaskan pada tahun 1875 untuk memajukan dan menggalakkan semua cabang Sains, Kesusasteraan, Muzik, dan Seni Halus secara amnya, dan khususnya sains Filologi.”[8]

Persatuan mendaftarkannya sebagai ahli and memberikannya ijazah kehormat B. Phil., mengakui karyanya mengenai “perbandingan bahasa Arab dan Ibrani.” The Philomath, jurnal sastera yang berfungsi sebagai organ Société, mengiktiraf syarahannya dengan penghormatan yang tinggi.[9] Syarahan dan penerbitan ini bukan sahaja memenangi ijazah untuk Mufti Sadiq (ra) tetapi juga hati ramai lelaki dan wanita Inggeris yang memeluk Islam setelah menerima mesejnya yang sebenar.

Matahari Terbit dari Barat

Majlis perasmian Masjid Muslim Highland Park, Julai 1921.Majlis perasmian Masjid Muslim Highland Park, Julai 1921.

Mufti Sadiq (ra) telah diarahkan oleh Hazrat Mirza Bashir-Ud-Din Mahmud Ahmad (ra) (Pengganti Kedua Al-Masih Yang Dijanjikan) pada Disember 1919, untuk pergi ke Amerika dan membawa mesej Islam Ahmadiyah kepada rakyat Amerika.[10] Mufti Sadiq (ra) menaiki SS Haverford (kapal wap transatlantik utama) dari Liverpool yang berlayar ke negeri Pennsylvania di Amerika pada 24 Januari 1920, tiba pada 15 Februari 1920.[11] Langkah pertama wakil Hadhrat Masih Mau’ud dan Khalifahnya ini, adalah langkah penting pertama ke arah kebangkitan Islam di Amerika.

(Sumber: Indeks Subjek AS untuk Surat-menyurat & Fail Kes Perkhidmatan Imigresen dan Naturalisasi 1903- 1959. Dilihat di www.ancestry.co.uk  pada 8 September 2015)(Sumber: Indeks Subjek AS untuk Surat-menyurat & Fail Kes Imigresen dan Perkhidmatan Naturalisasi 1903- 1959. Dilihat di www.ancestry.co.uk pada 8 September 2015)

Kesukaran pertama yang dihadapi oleh Mufti Sadiq (ra) setibanya beliau ialah beliau telah ditangkap oleh pihak berkuasa Amerika kerana disyaki beliau telah mendarat di negara mereka untuk berdakwah poligami.[12] Penangkapan ini adalah berdasarkan Akta Imigresen 1891 yang disifatkan sebagai “Poligami; atau orang yang mengakui kepercayaan mereka dalam amalan poligami” tidak boleh diterima oleh Amerika Syarikat.[13] Pegawai imigresen mahu mengusirnya, bagaimanapun Mufti Sadiq (ra) meminta peluang untuk membentangkan kesnya di hadapan pihak berkuasa persekutuan. Beliau berhujah di hadapan tribunal bahawa terdapat perbezaan antara Halal (dibolehkan) dan Fardh (wajib) dalam Islam. Islam, hujahnya, membenarkan lelaki berkahwin sehingga empat wanita dalam satu masa, tetapi tidak mewajibkannya.[14] Hujahnya didengar dan diterima, menyebabkan dia dibenarkan berjalan bebas dengan syarat dia tidak akan mempromosikan trend poligami di Amerika.[15]

Masa yang dihabiskan di penjara tidak disia-siakan kerana Mufti Sadiq(ra) memanfaatkan masa ini dalam menyebarkan syiar Islam yang sebenar. Ramai di pusat tahanan menunjukkan minat dan dia menukar agama sembilan belas banduan dalam tempoh yang sangat singkat iaitu dua bulan sebelum dibebaskan pada April 1920.[16]

Kepentingan Bersejarah Penahanan Mufti Sadiq ra

Pengorbanan yang dipersembahkan oleh Mufti Sadiq (ra), dengan mengharungi pahit getir di Rumah Tahanan Philadelphia di Gloucester, New Jersey, bukanlah sesuatu yang hanya terbatas pada dirinya. Ia adalah pengorbanan yang lebih bernilai sejarah.

Ia seolah-olah menjadi contoh pertama apabila pihak berkuasa Amerika secara jelas menunjukkan salah faham yang teruk tentang doktrin Islam dengan bukan sahaja salah tafsir, tetapi juga dengan meluluskan rang undang-undang berdasarkan salah faham yang teruk ini.[17] Seperti yang dinyatakan di atas, Akta Imigresen 1870 jelas seolah-olah mengambil poligami sebagai perintah Islam, justeru tidak membenarkan mana-mana orang Islam memijak bumi Amerika. Mufti Sadiq (ra), dengan merayu terhadap perintah pengusiran pihak berkuasa imigresen dan dengan mengemukakan kesnya di hadapan Kerajaan persekutuan Amerika, menjadi orang Islam pertama yang memulakan kempen untuk menghapuskan salah tanggapan Barat tentang Islam. Apa yang dilakukan oleh Mufti Sadiq (ra) sebelum kerajaan Amerika adalah warisan yang diwarisinya daripada Pendiri Suci Ahmadiyah, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian: warisan Jihad tanpa kekerasan (perjuangan batin) dengan cara penaakulan dan wacana logik.[18]

 

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba di Parlimen Eropah. © Makhzan-e-TasaweerHis Holiness, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba at the European Parliament.

© Makhzan-e-Tasaweer

Warisan Hadhrat Masih Mau’ud ini berterusan sehingga hari ini dengan Penggantinya, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, Ketua Tertinggi Jemaah Muslim Ahmadiyah Sedunia, yang mengembara ke seluruh dunia untuk menghapuskan salah faham dan menunjukkan ajaran Islam yang benar dan indah.[19]

 

Satu lagi faktor yang menjadikan kurungan ini penting dalam sejarah, ialah pengorbanan seorang mubaligh Ahmadi ini membuka pintu-pintu Amerika yang tertutup untuk penyebaran agama Islam secara aktif.

 

Terdapat diskriminasi yang kuat terhadap pendatang India dan Muslim di Amerika Syarikat pada awal abad kedua puluh. Pihak berkuasa imigresen Amerika telah menolak kemasukan ke ramai pendatang Islam atas alasan bahawa "mereka bukan Kaukasia mahupun Afrika."[20] Pemberontakan dan rusuhan berorientasikan kaum pada 1907 di Pantai Barat menyasarkan pendatang dari Punjab India British, yang penduduk tempatan melihat sebagai pendatang ekonomi. Kelas pendatang Punjabi ini termasuk Hindu, Sikh dan Muslim, tetapi mata Amerika menjenamakan mereka semua sebagai Hindu untuk serban yang mereka pakai di kepala mereka. Agnes Foster Buchanan, menulis dalam The Overland Monthly melihat ini sebagai "saat yang sesuai untuk Jabatan Negara untuk memberitahu saudara-saudara kita di Timur bahawa walaupun bumi ini cukup luas untuk kita semua, tidak ada bahagian daripadanya yang akan selesa. menampung kedua-dua cabang keluarga Aryan.”[21]

 

Wujud permusuhan yang berakar umbi di Amerika terhadap orang yang berasal dari Asia, yang meletakkan asas bagi Akta Pengecualian Oriental 1917, mengisytiharkan "Zon Terlarang Asia." Zon ini termasuk Arab, India, Afghanistan, Hindia Timur, Indochina dan semua negara Asia yang lain. Akta Johnson menetapkan kuota terhad untuk pendatang Asia dan pada tahun 1924, Akta Johnson-Reed telah menubuhkan "sistem asal negara" yang sangat mendiskriminasi kerana ia hampir menyekat semua laluan untuk pendatang bukan Eropah.[22] Rayuan Mufti Sadiq'sra kepada tribunal imigresen yang lebih tinggi dan pihak berkuasa persekutuan Amerika, oleh itu, memainkan peranan penting dalam membuka dan membuka jalan bagi orang-orang dari asal-usul etnik "lain-dari-kulit putih" secara amnya, dan untuk ajaran yang aman. Islam khususnya, untuk mencapai Amerika.[23]

 

Menyemai Benih Jati Diri Muslim

 

Semua ahli sejarah bersetuju bahawa langkah Mufti Sadiq di bumi Amerika berfungsi sebagai fajar identiti Islam di negara Amerika.[24,25] Yvonne Haddad, dengan pengarang bersamanya Jane Smith, mengisytiharkan bahawa Komuniti Muslim Ahmadiyah adalah “tidak dapat dipertikaikan lagi. kumpulan yang paling berpengaruh dalam Islam Afrika Amerika.”[26] Aspek pendekatan Mufti Sadiq'sra yang menarik perhatian rakyat Amerika, khususnya Afrika Amerika, adalah keterbukaan beliau kepada rakyat dari semua etnik.[27] Richard Brent Turner dengan sangat wajar melihat Komuniti Muslim Ahmadiyah sebagai "tidak dapat dinafikan salah satu pergerakan paling penting dalam sejarah Islam di Amerika Syarikat pada abad kedua puluh, menyediakan seperti model berbilang kaum pertama untuk Islam Amerika."[28] ] Mufti Sadiq (ra) mengetengahkan ajaran Islam anti-perkauman, yang menjadi sangat menarik kepada orang Afrika Amerika khususnya.[29]

 

Mufti Sadiq (ra), di bawah bimbingan Khalifah kedua, Hazrat Mirza Bashir-Ud-Din Mahmud Ahmadra, secara proaktif “menubuhkan masjid dan bilik bacaan, menterjemah al-Quran ke dalam bahasa Inggeris, dan menentang apa yang mereka lihat sebagai penyelewengan Islam oleh media. .”[30,31] Mufti Sadiq (ra) “berdakwah melalui syarahan dan penulisan. Menjelang Mei 1920, beliau telah menyumbangkan dua puluh artikel mengenai Islam kepada pelbagai akhbar dan akhbar Amerika, antaranya The New York Times. Semasa tahun pertama kerja dakwahnya di Amerika Syarikat, beliau menyampaikan lima puluh syarahan umum mengenai pelbagai subjek di bandar-bandar Amerika, termasuk Chicago, New York, Detroit, dan Grand Haven, Michigan.”[32] Ahli sejarah Islam di Amerika semuanya mengagumi keupayaan intelek, sastera dan dakwahnya. Richard Brent Turner menggambarkannya sebagai "lelaki terpelajar" yang "merupakan lulusan Universiti London, ahli filologi terkenal antarabangsa, dan pakar dalam bahasa Arab dan Ibrani yang karyanya telah diterbitkan dalam [The] Philomath."[33]

 

Nabil Echchaibi menarik perhatian kita kepada aspek yang sangat penting dalam sumbangan Mufti Sadiq’sra, dalam menekankan identiti Muslim di Amerika. Beliau memulakan penerbitan The Moslem Sunrise[34]—akhbar Muslim berbahasa Inggeris pertama yang diterbitkan di Amerika.[35] Jurnal bersejarah ini "memaparkan artikel tentang kerja dakwah para pemimpin Ahmadiyah, memperkenalkan mualaf baru kepada pelaksanaan ritual keagamaan yang betul, dan mempertahankan Islam daripada salah nyata dalam akhbar Amerika."[36] Pembaca akan bersetuju bahawa penerbitan ini adalah hebat. peristiwa penting bagi Islam di Amerika. Komuniti Muslim Ahmadiyah dari segi sejarah sentiasa berada di barisan hadapan dalam membongkar mitos dan salah faham mengenai Islam di Barat. Di bawah pimpinan Khalifatul Masih V, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, Ahmadiyyat adalah pembawa obor secara aktif membawa mesej Islam yang benar dan damai ke pelosok bumi, terutamanya melalui ajaran Al-Quran.[37]

 

Tradisi Ahmadiyah

Memenangi Hati

 

Pengasas Jemaah Muslim Ahmadiyah, sejak penubuhannya, menekankan fakta bahawa Islam dimaksudkan untuk disebarkan dengan memenangi hati bukan wilayah. Beliau menegaskan bahawa wilayah telah dimenangi bersama hati pada fasa awal kegemilangan Islam, tetapi itu adalah hasil sampingan daripada keadaan politik dunia pada masa itu. Fasa kedua kegemilangan Islam, Hazrat Ahmad (as) mengajar, adalah untuk menyinari dunia melalui memenangi hati dan bukan wilayah politik-geografi.[38]

Ajaran ini sentiasa menjadi nadi dakwah Ahmadiyah. Mufti Sadiq (ra) pernah menjejakkan kaki ke Amerika dengan falsafah yang sama. Sally Howell memberikan penerangan yang sangat sesuai tentang usaha Mufti Sadiq untuk dakwah menyampaikan mesej Islam kepada masyarakat Amerika. Dia menyifatkan beliau sebagai “seorang agen Islam yang bertenaga di Amerika Syarikat, bercakap dalam apa jua pertemuan awam yang boleh dia aturkan, kerap menulis kepada akhbar tempatan, dan melancarkan Moslem Sunrise, surat berita Pergerakan Ahmadiyah di Amerika.” [39]

Mufti Sadiq (ra), dan mubaligh bersamanya, telah “menarik lebih daripada seribu mualaf, kebanyakannya orang Afrika Amerika di bandar-bandar seperti Chicago dan Detroit.”[40] Sejarawan memuji sumbangan Ahmadiyah kepada Islam di Amerika dengan mengakui bahawa ia adalah Mufti Sadiq (ra) yang “menubuhkan yang pertama, dan dalam beberapa kes, satu-satunya, pusat perhimpunan Islam.” [41] Pada tahun 1923 sahaja, Mufti Sadiq (ra) “memberi lima kuliah di mesyuarat UNIA [Universal Negro Improvement Association] di Detroit dan berjaya menukar agama. empat puluh orang Garveyi kepada imannya.” [42]

Sylviane A Diouf memuji usaha Mufti Sadiq (ra) dengan mengkreditkan fakta bahawa Gerakan Ahmadiyah menyediakan “Al-Qur’an dan kesusasteraan Islam lain dalam bahasa Inggeris.”[43]

Sumbangan Mufti Sadiq (ra) kepada penyebaran Islam di Amerika Syarikat meletakkan asas kepada identiti Islam yang diajar, diamalkan dan ditegakkan oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim; identiti Islam sebagai pemenang hati melalui moto Ahmadiyah “Cinta untuk Semua, Tiada Kebencian”[44].

Nubuwatan Digenapi

Jasa-jasa yang dilakukan oleh Mufti Sadiq (ra) untuk agama Islam mengakibatkan tertunainya sebuah nubuatan. Mufti Sadiq (ra) sentiasa mempunyai keinginan yang tinggi untuk menimba ilmu. Semasa mendapatkan ijazah Sarjana Muda Sastera, dia telah layak separa, dengan baki satu peperiksaan. Dia meminta izin Hadhrat Masih Mau'ud untuk pergi ke Lahore untuk menduduki peperiksaan. Hadhrat Masih Mau’ud itu menjawab, “Kamu telah pun meletak jawatan daripada perkhidmatan negara, mengapa kamu perlu mencari kelayakan lebih lanjut? Anda tidak perlu mencuba untuk peperiksaan ini, ijazah sendiri akan datang kepada anda.”[45]

Mengakui kelayakannya yang disebutkan di atas dan kertas kerja yang dibacanya di hadapan pelbagai pertubuhan terpelajar dan artikel yang ditulisnya untuk pelbagai jurnal dan akhbar, dia telah dianugerahkan ijazah kehormat oleh pelbagai badan dan universiti penganugerahan ijazah Inggeris dan Amerika pada zamannya. Mufti Sadiq (ra) "telah dianugerahkan ijazah dari Kolej Metafizik Ilahi, sebuah institusi berorientasikan Pemikiran Baru, dan Universiti Oriental, yang bergabung dengan Persatuan Theomonistic Universal spiritualis.” [46,47] Beliau juga dianugerahkan ijazah oleh Lincoln- Universiti Jefferson, Chicago, sebagai pengiktirafan terhadap kerjanya. Universiti ini diasaskan atas prinsip bahawa kelayakan pendidikan harus disediakan kepada mereka yang mempunyai keinginan untuk belajar tetapi tidak mampu, kerana kekangan gaya hidup atau kekurangan kewangan, untuk menyertai universiti residen yang ditubuhkan.[48]

Universiti Lincoln-Jefferson juga akan menganugerahkan kelayakan kehormat kepada individu orang awam yang telah mencapai prestasi cemerlang dalam disiplin ilmu mereka.[49]

Nubuwatan Hazrat Ahmad (as), Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan, telah digenapi.

Kisah Pemuzik Jazz

Ketibaan Mufti Sadiq (ra) di Amerika “bertepatan dengan kemuncak pencarian orang Afrika Amerika untuk identiti baru dalam konteks Amerika.” [50] Seperti yang disebutkan di atas, Islam yang dibawa ke bumi Amerika oleh hamba Afrika Barat telah pupus dengan kematian mereka. Keturunan mereka dibiarkan tanpa Islam tetapi dengan kesan Islam terhadap kehidupan mereka yang sangat bermasalah, di mana krisis identiti melanda mereka. Hamba-hamba Afrika Barat telah melaungkan Adzan (azan Islam) dan menyanyikan lagu ketika bekerja di ladang. Keturunan mereka menjalankan tradisi ini dengan beberapa persamaan dan lebih banyak variasi. Kesan muzik yang ditinggalkan oleh orang Afrika Barat ini diubah suai dan berkembang menjadi genre muzik yang dikenali sebagai blues. Memandangkan semakin ramai orang Afrika Amerika berhijrah dari kawasan luar bandar ke bandar, genre ini mendapat populariti dan memimpin pemuzik Afrika-Amerika untuk mencipta kumpulan dan mencuba nasib mereka dalam genre lain. Populariti ini mencipta lebih banyak bentuk muzik yang berakar umbi dalam lagu-lagu melankolis Afrika hamba-hamba Afrika yang telah lama mati.

Beberapa pemuzik jazz terkenal antarabangsa, seperti pemenang Anugerah Grammy Dr. Yusef Abdul-Lateef, menyertai Jamaat Ahmadiyah. Generasi Afrika Amerika ini telah mewarisi irama artistik adzan (azan) dan mereka menggantikan bacaan Al-Quran dengan muzik. Bangsa ini menemukan jiwanya yang hilang dalam Ahmadiyah, yang mengembalikan keindahan Islam yang asli, asli dan artistik. Semua lapisan masyarakat Amerika sangat terharu dengan kedatangan Islam, ahli muzik tidak terkecuali.

Kesimpulan

Jamaat Ahmadiyah Muslim mendapat penghormatan dan keistimewaan untuk membawa mesej Islam ke Amerika-negara yang kini dianggap sebagai kuasa besar. Bangsa yang sentiasa mempersoalkan dan terus menyoal tentang Islam. Mufti Sadiq (ra), seorang sahabat Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian, telah dipilih oleh Allah menjadi sinar pertama yang membawa matahari terbit dari Barat. Akalnya, semangatnya untuk menyemai benih Islam di hati rakyat Amerika, semangatnya untuk menghidupkan kembali Islam, dan lebih-lebih lagi, sumbangannya kepada Islam di Amerika, diakui oleh semua yang mengenalinya.

Mengenai pengarang: Mengenai Pengarang: Asif M Basit ialah Kurator Ahmadiyah ARC (Pusat Arkib dan Penyelidikan) dan Pengarah Pengaturcaraan MTA International abasit@mta.tv

Nota hujung

 

Sylvaine A Diouf, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 15.

Ibid.

Sylvaine A. Diouf, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 21.

Asif M. Basit, “The Holy War,” The Review of Religions, diakses 29 Oktober 2015, https://test-review-of-religions.pantheonsite.io/8918/the-holy-war/ .

Sebilangan besar surat khabar asing membawa surat-menyurat Hazrat Ahmad (as) dengan mereka atau melaporkan dakwaan dan nubuatannya.

Yvonne Y. Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 146.

Tanda rak Perpustakaan British X.100/26796 diterbitkan pada tahun 1918, 4 Start Street London.

The Philomath, Oktober 1921.

Penerangan yang diberikan dalam setiap keluaran The Philomath. Rekod boleh dilihat di British Library di bawah tanda rak 'General Reference Collection Ac.9756.'

Al Fazl, Qadian, 11 Disember 1919.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 115.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 116.

Kambiz GhaneaBassiri, Religious Normativity and Praxis among American Muslims, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 208.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 116.

Ibid.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 117.

Kambiz GhaneaBassiri, Religious Normativity and Praxis among American Muslims, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press 2013), 208.

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), The British Government and Jihad, dalam Ruhani Khazain (diterjemahkan secara literal 'Harta Karun Rohani', menjadi koleksi 23 jilid tulisan Hazrat Ahmad (as)), Vol 17, London, 1984.

Untuk melihat sekilas usaha Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, lihat Krisis Dunia dan Laluan Kedamaian, sebuah antologi pelbagai syarahan, ucapan dan surat-menyurat oleh Yang Mulia kepada khalayak pengaruh global, www.alislam.org/pathway.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 117.

Agnes Foster Buchanan, The Overland Monthly, California, April 1908.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 117.

Takrif putih yang diberikan oleh undang-undang Amerika hanya Eropah dalam undang-undang yang disebutkan di atas.

Kambiz GhaneaBassiri, Cometing Visions of Islam in the United States: A Study of Los Angeles (Greenwood Press: 1997), 141.

Kambiz GhaneaBassiri, Religious Normativity and Praxis among American Muslims, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 208.

Yvonne Y Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 146.

Ibid.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 109-110.

Sally Howell, Laying the Groundwork for American Muslim History: 1865-1965, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 53.

Yvonne Y Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 146.

Misi ini hingga ke hari ini dilaksanakan di bawah bimbingan dan arahan Khalifatul Masih (Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, Ketua Tertinggi Jamaat Ahmadiyah sedunia) melalui usaha peribadi dan gigih beliau dan banyak badan yang ditubuhkan oleh Baginda. Apabila bukan sahaja media Barat untuk menghapuskan ajaran Islam tetapi kalangan tertentu yang kononnya orang Islam, sendiri, bersungguh-sungguh memesongkan wajah Islam.

Richard Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1997), 118.

Ibid.

Kemudian dieja The Muslim Sunrise. Jurnal itu masih diterbitkan setiap suku tahun sebagai surat berita/organ Jamaat Ahmadiyah Muslim, Amerika Syarikat.

Nabil Echchaibi, Muslim Amerika dan Media, dalam The Cambridge Copendamping Islam Amerika (New York: Cambridge University Press, 2013), 125.

Ibid.

Yvonne Y Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 144.

Hazrat Mirza Mirza Ghulam Ahmad (as), Kerajaan British dan Jihad, karya ini memberi penerangan tentang konsep sebenar Islam tentang Jihad.

Sally Howell, Laying the Groundwork for American Muslim Histories: 1865-1965, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 52.

Michael Muhammad Knight, Converts and Conversions, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 88.

Kambiz GhaneaBassiri, Cometing Visions of Islam in the United States, (Westport: Greenwood Press, 1997), 141.

Ibid.

Buku Panduan Oxford Islam Amerika (New York: Oxford University Press, 2014), 23.

Walaupun tema moto ini sentiasa menjadi sebahagian daripada ajaran Ahmadiyah, tetapi frasa sebagai moto telah ditetapkan demikian oleh Hazrat Mirza Nasir Ahmad (ra) (Pengganti Ketiga Pendiri Jamaat Ahmadiyah Muslim, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as)).

The Al Fazl, 4 Januari 1944, melaporkan ucapan Mufti Sadiq (ra) mengenai Konvensyen Tahunan Jamaat Ahmadiyah Muslim yang diadakan di Rabwah pada 26 Disember 1943. Teks dalam tanda ucapan diterjemahkan oleh penulis dari bahasa Urdu, iaitu bahasa teks asal.

Diasaskan oleh Dr. Joseph Perry Green pada tahun 1918. Dr. Green ialah perintis The Metaphysical Movement di Amerika. Beliau adalah antara yang menandatangani ijazah Mufti Sadiq (ra). Kolej itu sejak itu kekal berfungsi.

Michael Muhammad Knight, Converts and Conversions, dalam The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 87.

Buletin Universiti Lincoln-Jefferson 1922-1925, Jld. V, No. 1b (British Library Shelf Mark R.ac.2691.ek).

Ibid.

Yvonne Y. Haddad & Jane I. Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 144.

Catatan Berkaitan:

Hazrat Mufti Muhammad Sadiq(ra): Ahmadi Perintis di Amerika

Meraikan Seratus Tahun Jamaat Ahmadiyah Muslim di Amerika Syarikat

HIDUP DAN PERWATAKAN HADHRAT DR. MUFTI MUHAMMAD SADIQ (ra)

‘Di Sinilah Segalanya Bermula’: Temu bual dengan Imam Azhar Haneef

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad