Mufti Muhammad Sadiq (ra) – Sinar Awal Matahari Terbit Barat
oleh Asif Mahmood Basit London - UK
AHMADIYYAT•
AMERIKA
Mufti
Muhammad Sadiq (ra) – Sinar Awal Matahari Terbit Barat
oleh Asif
Mahmood Basit London - UK
Terjemahan
Musa Bin Masran
19hb
November 2015
Bacaan 25
Minit
Sejarah
Islam di Amerika bermula sejak zaman jajahan tiga belas, justeru Islam telah
wujud di negara yang luas ini sepanjang sejarah modennya.[1]
Seperti
banyak tanggapan sosio-budaya lain yang mendalam dan berkekalan mengenai
perdagangan hamba Afrika terhadap masyarakat Amerika, Islam tidak terkecuali.
Hamba Afrika Barat yang diperdagangkan ke Amerika telah membawa bersama mereka
kepercayaan Islam dan terus mengamalkannya walaupun hampir mustahil bagi mereka
untuk hidup dan bertindak dengan bebas.[2]
Adalah
menarik untuk diperhatikan bahawa kawasan Afrika yang mula-mula menjadi mangsa
perdagangan hamba transatlantik adalah yang pertama diperkenalkan kepada Islam.
Kedua-dua fenomena itu secara kebetulan melalui perdagangan; Islam dibawa ke
Afrika Barat oleh saudagar-mubaligh dan perhambaan melalui perdagangan manusia
yang paling teruk. Keterkaitan mereka yang mendalam dengan Islam dapat dilihat
dari fakta bahawa mereka berjaya mengamalkan ibadah-ibadah Islam seperti solat
(solat fardu), puasa dan juga mengeluarkan zakat (sedekah).
Pada dua
dekad terakhir abad ke-19, orang Afrika yang dahulunya diperhambakan mula
berkurangan dan dengan kematian mereka, Islam sebagai agama mula merosot dari
Amerika. Keturunan hamba Muslim ini tidak mempunyai kaitan dengan kepercayaan
nenek moyang mereka, walaupun mereka telah menyimpan sejadah, tasbih dan kitab
suci mereka, Al-Quran, sebagai peninggalan dan cenderahati.[3]
Menjelang
awal abad kedua puluh, Islam telah hampir lenyap dari kanvas masyarakat
Amerika. Ini mungkin diklasifikasikan sebagai fasa pertama Islam di Amerika.
Fasa kedua ditakdirkan untuk bertepatan dengan fasa akhir Islam itu sendiri,
yang dinubuwatkan oleh Nabi (saw). Eskatologi Islam, yang dipersetujui oleh
semua bahagian dan denominasi umat Islam, mengatakan bahawa fasa kedua
kemuliaan Islam adalah untuk disambung semula dengan kedatangan Masih Mau’ud
(as) pada hari-hari terakhir. Ia juga sebulat suara dipersetujui oleh semua
karya kanonik tradisi Islam bahawa ini akan menjadi masa apabila matahari akan
terbit dari Barat, secara simbolik bermakna mesej Islam akan sampai ke
hemisfera Barat.
Pasaran
hamba di Amerika Syarikat pada tahun 1850-an: terdapat perdagangan hamba
dalaman yang giat dengan pedagang kaya yang mengangkut hamba ke tanah yang baru
dibuka di barat sungai Mississippi.
©
Shutterstock | Pasaran Everett HistoricalSlave di Amerika Syarikat pada tahun
1850-an:
terdapat
perdagangan hamba dalaman yang giat dengan pedagang kaya yang mengangkut hamba
ke tanah yang baru dibuka di barat sungai Mississippi.
Kedatangan
Masih Mau’ud Muhammad
Semua
agama utama di dunia menunggu Juruselamat atau Masih Mau’ud, untuk melegakan
dunia dari penyakit sosial, moral dan rohani. Eskatologi Islam dan Kristian
meramalkan kedatangan Jesus Christ (as), atau seseorang yang serupa dengannya,
pada zaman akhir untuk reformasi seluruh umat manusia. Pertengahan abad
kesembilan belas dan hampir semua abad kedua puluh menyaksikan percambahan
gerakan pembaharuan dalam hampir semua agama utama. Semua agama berusaha untuk
memperbaharui kepercayaan mereka untuk menjadikan doktrin mereka serasi dengan
cabaran kehidupan moden. Mereka merasakan bahawa dengan tidak dapat berbuat
demikian, kepercayaan mereka cenderung untuk pupus.
Islam juga
tidak terkecuali dan pelbagai gerakan pembaharuan muncul di pelbagai bahagian
dunia Islam. Dari gerakan anti-inovasi Muhammad bin Abdul Wahab di Arab kepada
gerakan Anglophilic Asia Selatan Sir Syed Ahmad Khan, beberapa gerakan
reformasi Islam telah bermula dalam jangka masa yang disebutkan di atas,
membuktikan hakikat bahawa perlunya pembaharuan dan tafsiran semula doktrin
Islam adalah akut.
Walaupun
tafsiran doktrin Islam tertentu dipertikaikan, pukulan yang paling kuat datang
daripada Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian, India. Melalui bimbingan
ilahi, dia menetapkan untuk membetulkan salah faham yang paling asas: bahawa
Yesus masih hidup di syurga. Hazrat Ahmad (as) membuktikan daripada Al-Quran
bahawa Jesus (as) telah mati secara semula jadi dan bahawa Masih Mau’ud (as)
yang dinubuatkan dimaksudkan untuk menjadi seorang yang mempunyai ciri-ciri
yang serupa dengan Jesus (as), bukannya Jesus (as) sendiri. Penjelmaan semula
metafora Jesus (as) ini, Hazrat Ahmad (as) mendakwa, dipenuhi melalui dirinya
sendiri. Dia mengaku sebagai Masih Mau’ud dan Mahdi (Pemimpin Dibimbing Ilahi)
yang telah ditugaskan secara ilahi untuk memperbaharui dunia dari semua
kesalahan dan tingkah laku yang sesat.
Cabaran
Ganda untuk Hazrat Ahmad (as)
Dengan
dakwaan ini, Hazrat Ahmad (as) terpaksa menghadapi tentangan hebat bukan sahaja
daripada orang Islam, tetapi juga orang Kristian. Hujah-hujah yang dikemukakan
oleh Hazrat Ahmad (as) adalah sangat logik sehingga kedua-dua kumpulan tidak
menemui jalan untuk menentangnya, justeru menggunakan tuduhan yang tidak logik
dan tidak masuk akal terhadap peribadi dan watak Hazrat Ahmad (as). Kalangan
Islam menuduhnya sebagai ejen Kerajaan British yang ditugaskan untuk
memusnahkan negara Islam; dakwaan yang tidak berasas tanpa alasan apa-apa,
kerana selera Muslim yang berleluasa untuk sektarianisme dan eksklusivisme
menyebabkan 'negara' Muslim tidak memerlukan agensi luar untuk menghakis
mereka. Fakta lain yang diabaikan oleh dakwaan sedemikian ialah, bagaimana
seseorang boleh menjadi ejen kepada sesebuah negara, sambil mencabar asas-asas
kepercayaan mereka melalui dakwaannya dan tulisan yang dihebahkan secara
meluas?
Banyak
tulisan Hazrat Ahmad (as) tertumpu pada membuktikan bahawa Jesus (as) telah
mati secara semula jadi, tidak hidup di syurga dan tidak akan kembali ke dunia
ini secara peribadi. Ini tidak kurang daripada serangan maut terhadap asas-asas
kepercayaan Kristian. Mubaligh Kristian mengambil perhatian serius tentang Al
Masih baru' ini dan kegelisahan mereka diperhatikan dalam laporan mereka yang
dihantar pulang dari India. Masyarakat mubaligh Kristian bingung dengan
'pendekatan novel' yang diambil oleh seorang Muslim terhadap kepercayaan
Kristian.[4]
Review_November_2015_12_Web_pdf__page_12_of_37_
Di
tengah-tengah ketegangan sebegitu, di mana konflik dan penentangan sengit
menyelubungi langit, Hazrat Ahmad (as) berdiri teguh bukan sahaja dalam
berpegang kepada dakwaannya, tetapi juga untuk mempublikasikan dan menyebarkan
fahamannya tentang Islam. Seluruh dunia, sudah tentu, termasuk hemisfera Barat
di mana Kristian adalah agama yang dominan.
Misi Asing
dan Skim Jangkauan
Hazrat
Ahmad (as) mula menghantar tulisan-tulisannya untuk dicetak ke seluruh dunia
semasa hayatnya. Akhbar dari Australia ke London dan dari Eropah ke Amerika
akan, dari semasa ke semasa, membawa mesejnya dalam penerbitan mereka.[5] Beliau
juga telah memulakan seminari di Qadian untuk melatih mubaligh yang boleh
membawa risalah Islam yang sebenar ke pelosok bumi.
Tidak lama
selepas kewafatan Hazrat Ahmad (as), mubaligh Ahmadi telah dihantar ke banyak
negara, terutamanya ke England dan Amerika, di mana penduduknya kebanyakannya
beragama Kristian. Apa yang membuka jalan untuk penyebaran dakwah awal di
hemisfera Barat adalah berdasarkan visi Hazrat Ahmad (as), apabila dia melihat
dirinya menyampaikan mesej Islam kepada dunia Barat dan penerimaannya. Motif
yang lebih asas ialah tradisi Nabi (saw) di mana matahari secara simbolik
dikatakan terbit dari Barat pada zaman akhir.
Misi
Muslim Ahmadiyah di London telah ditubuhkan pada tahun 1914 dan Hazrat
Chaudhary Fateh Muhammad Sayalra dilantik sebagai mubaligh pertama. Misi London
berkhidmat sebagai kem latihan untuk hampir semua mubaligh yang menuju ke
pelbagai bahagian dunia pada awal abad kedua puluh.
Mufti
Muhammad Sadiq (ra) di London
Salah satu
nama terkenal di kalangan mubaligh yang tinggal di London dan mendapat pengalaman
berdakwah kepada masyarakat Barat ialah Mufti Muhammad Sadiq (ra). Mufti Sadiq
(ra) kemudiannya menjadi mubaligh Ahmadi pertama yang membawa mesej Islam ke
Amerika, dan antara yang pertama benar-benar menghidupkan semula mesej Islam di
Amerika. Mufti Sadiq (ra) sebulat suara disifatkan sebagai “seorang wakil agama
yang terpelajar dan dihormati, ahli filologi dan pakar dalam bahasa Arab dan
Ibrani. Dia juga mempunyai komitmen rohani yang mendalam, dan melaksanakan
tugasnya dengan penuh semangat.”[6] Tetapi sebelum meneruskan
perkhidmatannya untuk Islam di Amerika, adalah penting untuk melihat masa yang
dia habiskan di London kerana ia meletakkan asas untuk banyak kejayaan yang
diperolehnya kemudian berkhidmat sebagai mubaligh di Amerika.
Pendekatan
yang diambil oleh Mufti Sadiq (ra), seperti mubaligh Ahmadi awal lain di
London, adalah untuk menyebarkan mesej Islam kepada ahli-ahli melalui kuliah
umum di Hyde Park pada hari Ahad, dan kepada ahli-ahli pelbagai masyarakat dan
kelab pada minggu itu.
Mufti
Sadiq (ra) dan seorang mubaligh bersama, Qazi Muhammad Abdullah (ra), akan giat
berdakwah melalui percetakan dan pengedaran sastera serta menyampaikan syarahan
ke seluruh negara. Contoh buku kecil tersebut ialah The Crying Need of the Age
Fulfilled, salinan cetakan syarahan yang disampaikan oleh Qazi Abdullah (ra),
memperkenalkan kedatangan Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan kebangkitan
Islam.[7] Buku kecil itu menawarkan peluang kepada universiti dan
masyarakat untuk menjemput Mufti Sadiq (ra) atau Qazi Abdullah (ra) untuk
menyampaikan syarahan. Tawaran sedemikian telah diterima dengan mudah oleh
sejumlah besar institusi di seluruh negara.
Hyde Park
London pada tahun 1833. © Wiki CommonsHyde Park London pada tahun 1833.
Syarahan-syarahan
ini telah menyebabkan beliau terkenal di kalangan intelektual negara. Ia
menarik perhatian masyarakat sastera dan agama yang berasa berbesar hati
menerima beliau sebagai penceramah. Perintahnya dalam filologi mendapat pujian
dan dia telah dijemput sebagai penceramah tetap di Société Internationale de
Philologie, Sciences et Beaux-Arts. “Masyarakat ini diasaskan pada tahun 1875
untuk memajukan dan menggalakkan semua cabang Sains, Kesusasteraan, Muzik, dan
Seni Halus secara amnya, dan khususnya sains Filologi.”[8]
Persatuan
mendaftarkannya sebagai ahli and memberikannya ijazah kehormat B. Phil.,
mengakui karyanya mengenai “perbandingan bahasa Arab dan Ibrani.” The
Philomath, jurnal sastera yang berfungsi sebagai organ Société, mengiktiraf
syarahannya dengan penghormatan yang tinggi.[9] Syarahan dan
penerbitan ini bukan sahaja memenangi ijazah untuk Mufti Sadiq (ra) tetapi juga
hati ramai lelaki dan wanita Inggeris yang memeluk Islam setelah menerima
mesejnya yang sebenar.
Matahari
Terbit dari Barat
Majlis
perasmian Masjid Muslim Highland Park, Julai 1921.Majlis perasmian Masjid
Muslim Highland Park, Julai 1921.
Mufti
Sadiq (ra) telah diarahkan oleh Hazrat Mirza Bashir-Ud-Din Mahmud Ahmad (ra)
(Pengganti Kedua Al-Masih Yang Dijanjikan) pada Disember 1919, untuk pergi ke
Amerika dan membawa mesej Islam Ahmadiyah kepada rakyat Amerika.[10] Mufti
Sadiq (ra) menaiki SS Haverford (kapal wap transatlantik utama) dari Liverpool
yang berlayar ke negeri Pennsylvania di Amerika pada 24 Januari 1920, tiba pada
15 Februari 1920.[11] Langkah pertama wakil Hadhrat Masih Mau’ud dan
Khalifahnya ini, adalah langkah penting pertama ke arah kebangkitan Islam di
Amerika.
(Sumber:
Indeks Subjek AS untuk Surat-menyurat & Fail Kes Perkhidmatan Imigresen dan
Naturalisasi 1903- 1959. Dilihat di www.ancestry.co.uk
pada 8 September 2015)(Sumber: Indeks
Subjek AS untuk Surat-menyurat & Fail Kes Imigresen dan Perkhidmatan
Naturalisasi 1903- 1959. Dilihat di www.ancestry.co.uk pada 8 September 2015)
Kesukaran
pertama yang dihadapi oleh Mufti Sadiq (ra) setibanya beliau ialah beliau telah
ditangkap oleh pihak berkuasa Amerika kerana disyaki beliau telah mendarat di
negara mereka untuk berdakwah poligami.[12] Penangkapan ini adalah
berdasarkan Akta Imigresen 1891 yang disifatkan sebagai “Poligami; atau orang
yang mengakui kepercayaan mereka dalam amalan poligami” tidak boleh diterima
oleh Amerika Syarikat.[13] Pegawai imigresen mahu mengusirnya,
bagaimanapun Mufti Sadiq (ra) meminta peluang untuk membentangkan kesnya di
hadapan pihak berkuasa persekutuan. Beliau berhujah di hadapan tribunal bahawa
terdapat perbezaan antara Halal (dibolehkan) dan Fardh (wajib) dalam Islam.
Islam, hujahnya, membenarkan lelaki berkahwin sehingga empat wanita dalam satu
masa, tetapi tidak mewajibkannya.[14] Hujahnya didengar dan
diterima, menyebabkan dia dibenarkan berjalan bebas dengan syarat dia tidak
akan mempromosikan trend poligami di Amerika.[15]
Masa yang
dihabiskan di penjara tidak disia-siakan kerana Mufti Sadiq(ra) memanfaatkan
masa ini dalam menyebarkan syiar Islam yang sebenar. Ramai di pusat tahanan
menunjukkan minat dan dia menukar agama sembilan belas banduan dalam tempoh
yang sangat singkat iaitu dua bulan sebelum dibebaskan pada April 1920.[16]
Kepentingan
Bersejarah Penahanan Mufti Sadiq ra
Pengorbanan
yang dipersembahkan oleh Mufti Sadiq (ra), dengan mengharungi pahit getir di
Rumah Tahanan Philadelphia di Gloucester, New Jersey, bukanlah sesuatu yang
hanya terbatas pada dirinya. Ia adalah pengorbanan yang lebih bernilai sejarah.
Ia
seolah-olah menjadi contoh pertama apabila pihak berkuasa Amerika secara jelas
menunjukkan salah faham yang teruk tentang doktrin Islam dengan bukan sahaja
salah tafsir, tetapi juga dengan meluluskan rang undang-undang berdasarkan
salah faham yang teruk ini.[17] Seperti yang dinyatakan di atas,
Akta Imigresen 1870 jelas seolah-olah mengambil poligami sebagai perintah
Islam, justeru tidak membenarkan mana-mana orang Islam memijak bumi Amerika.
Mufti Sadiq (ra), dengan merayu terhadap perintah pengusiran pihak berkuasa
imigresen dan dengan mengemukakan kesnya di hadapan Kerajaan persekutuan
Amerika, menjadi orang Islam pertama yang memulakan kempen untuk menghapuskan
salah tanggapan Barat tentang Islam. Apa yang dilakukan oleh Mufti Sadiq (ra)
sebelum kerajaan Amerika adalah warisan yang diwarisinya daripada Pendiri Suci Ahmadiyah,
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian: warisan Jihad tanpa kekerasan
(perjuangan batin) dengan cara penaakulan dan wacana logik.[18]
Yang
Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba di Parlimen Eropah. ©
Makhzan-e-TasaweerHis Holiness, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba at the European
Parliament.
©
Makhzan-e-Tasaweer
Warisan
Hadhrat Masih Mau’ud ini berterusan sehingga hari ini dengan Penggantinya,
Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, Ketua Tertinggi Jemaah Muslim Ahmadiyah Sedunia,
yang mengembara ke seluruh dunia untuk menghapuskan salah faham dan menunjukkan
ajaran Islam yang benar dan indah.[19]
Satu lagi
faktor yang menjadikan kurungan ini penting dalam sejarah, ialah pengorbanan
seorang mubaligh Ahmadi ini membuka pintu-pintu Amerika yang tertutup untuk penyebaran
agama Islam secara aktif.
Terdapat
diskriminasi yang kuat terhadap pendatang India dan Muslim di Amerika Syarikat
pada awal abad kedua puluh. Pihak berkuasa imigresen Amerika telah menolak
kemasukan ke ramai pendatang Islam atas alasan bahawa "mereka bukan
Kaukasia mahupun Afrika."[20] Pemberontakan dan rusuhan berorientasikan
kaum pada 1907 di Pantai Barat menyasarkan pendatang dari Punjab India British,
yang penduduk tempatan melihat sebagai pendatang ekonomi. Kelas pendatang
Punjabi ini termasuk Hindu, Sikh dan Muslim, tetapi mata Amerika menjenamakan
mereka semua sebagai Hindu untuk serban yang mereka pakai di kepala mereka.
Agnes Foster Buchanan, menulis dalam The Overland Monthly melihat ini sebagai
"saat yang sesuai untuk Jabatan Negara untuk memberitahu saudara-saudara
kita di Timur bahawa walaupun bumi ini cukup luas untuk kita semua, tidak ada
bahagian daripadanya yang akan selesa. menampung kedua-dua cabang keluarga
Aryan.”[21]
Wujud
permusuhan yang berakar umbi di Amerika terhadap orang yang berasal dari Asia,
yang meletakkan asas bagi Akta Pengecualian Oriental 1917, mengisytiharkan
"Zon Terlarang Asia." Zon ini termasuk Arab, India, Afghanistan,
Hindia Timur, Indochina dan semua negara Asia yang lain. Akta Johnson menetapkan
kuota terhad untuk pendatang Asia dan pada tahun 1924, Akta Johnson-Reed telah
menubuhkan "sistem asal negara" yang sangat mendiskriminasi kerana ia
hampir menyekat semua laluan untuk pendatang bukan Eropah.[22] Rayuan Mufti
Sadiq'sra kepada tribunal imigresen yang lebih tinggi dan pihak berkuasa
persekutuan Amerika, oleh itu, memainkan peranan penting dalam membuka dan
membuka jalan bagi orang-orang dari asal-usul etnik "lain-dari-kulit
putih" secara amnya, dan untuk ajaran yang aman. Islam khususnya, untuk
mencapai Amerika.[23]
Menyemai
Benih Jati Diri Muslim
Semua ahli
sejarah bersetuju bahawa langkah Mufti Sadiq di bumi Amerika berfungsi sebagai
fajar identiti Islam di negara Amerika.[24,25] Yvonne Haddad, dengan pengarang
bersamanya Jane Smith, mengisytiharkan bahawa Komuniti Muslim Ahmadiyah adalah
“tidak dapat dipertikaikan lagi. kumpulan yang paling berpengaruh dalam Islam
Afrika Amerika.”[26] Aspek pendekatan Mufti Sadiq'sra yang menarik perhatian
rakyat Amerika, khususnya Afrika Amerika, adalah keterbukaan beliau kepada
rakyat dari semua etnik.[27] Richard Brent Turner dengan sangat wajar melihat
Komuniti Muslim Ahmadiyah sebagai "tidak dapat dinafikan salah satu
pergerakan paling penting dalam sejarah Islam di Amerika Syarikat pada abad
kedua puluh, menyediakan seperti model berbilang kaum pertama untuk Islam
Amerika."[28] ] Mufti Sadiq (ra) mengetengahkan ajaran Islam
anti-perkauman, yang menjadi sangat menarik kepada orang Afrika Amerika
khususnya.[29]
Mufti Sadiq
(ra), di bawah bimbingan Khalifah kedua, Hazrat Mirza Bashir-Ud-Din Mahmud
Ahmadra, secara proaktif “menubuhkan masjid dan bilik bacaan, menterjemah
al-Quran ke dalam bahasa Inggeris, dan menentang apa yang mereka lihat sebagai
penyelewengan Islam oleh media. .”[30,31] Mufti Sadiq (ra) “berdakwah melalui
syarahan dan penulisan. Menjelang Mei 1920, beliau telah menyumbangkan dua
puluh artikel mengenai Islam kepada pelbagai akhbar dan akhbar Amerika,
antaranya The New York Times. Semasa tahun pertama kerja dakwahnya di Amerika
Syarikat, beliau menyampaikan lima puluh syarahan umum mengenai pelbagai subjek
di bandar-bandar Amerika, termasuk Chicago, New York, Detroit, dan Grand Haven,
Michigan.”[32] Ahli sejarah Islam di Amerika semuanya mengagumi keupayaan
intelek, sastera dan dakwahnya. Richard Brent Turner menggambarkannya sebagai
"lelaki terpelajar" yang "merupakan lulusan Universiti London,
ahli filologi terkenal antarabangsa, dan pakar dalam bahasa Arab dan Ibrani
yang karyanya telah diterbitkan dalam [The] Philomath."[33]
Nabil
Echchaibi menarik perhatian kita kepada aspek yang sangat penting dalam
sumbangan Mufti Sadiq’sra, dalam menekankan identiti Muslim di Amerika. Beliau
memulakan penerbitan The Moslem Sunrise[34]—akhbar Muslim berbahasa Inggeris
pertama yang diterbitkan di Amerika.[35] Jurnal bersejarah ini "memaparkan
artikel tentang kerja dakwah para pemimpin Ahmadiyah, memperkenalkan mualaf
baru kepada pelaksanaan ritual keagamaan yang betul, dan mempertahankan Islam
daripada salah nyata dalam akhbar Amerika."[36] Pembaca akan bersetuju
bahawa penerbitan ini adalah hebat. peristiwa penting bagi Islam di Amerika.
Komuniti Muslim Ahmadiyah dari segi sejarah sentiasa berada di barisan hadapan
dalam membongkar mitos dan salah faham mengenai Islam di Barat. Di bawah
pimpinan Khalifatul Masih V, Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, Ahmadiyyat adalah
pembawa obor secara aktif membawa mesej Islam yang benar dan damai ke pelosok
bumi, terutamanya melalui ajaran Al-Quran.[37]
Tradisi
Ahmadiyah
Memenangi
Hati
Pengasas
Jemaah Muslim Ahmadiyah, sejak penubuhannya, menekankan fakta bahawa Islam
dimaksudkan untuk disebarkan dengan memenangi hati bukan wilayah. Beliau
menegaskan bahawa wilayah telah dimenangi bersama hati pada fasa awal
kegemilangan Islam, tetapi itu adalah hasil sampingan daripada keadaan politik
dunia pada masa itu. Fasa kedua kegemilangan Islam, Hazrat Ahmad (as) mengajar,
adalah untuk menyinari dunia melalui memenangi hati dan bukan wilayah
politik-geografi.[38]
Ajaran ini
sentiasa menjadi nadi dakwah Ahmadiyah. Mufti Sadiq (ra) pernah menjejakkan
kaki ke Amerika dengan falsafah yang sama. Sally Howell memberikan penerangan
yang sangat sesuai tentang usaha Mufti Sadiq untuk dakwah menyampaikan mesej
Islam kepada masyarakat Amerika. Dia menyifatkan beliau sebagai “seorang agen
Islam yang bertenaga di Amerika Syarikat, bercakap dalam apa jua pertemuan awam
yang boleh dia aturkan, kerap menulis kepada akhbar tempatan, dan melancarkan
Moslem Sunrise, surat berita Pergerakan Ahmadiyah di Amerika.” [39]
Mufti Sadiq
(ra), dan mubaligh bersamanya, telah “menarik lebih daripada seribu mualaf,
kebanyakannya orang Afrika Amerika di bandar-bandar seperti Chicago dan
Detroit.”[40] Sejarawan memuji sumbangan Ahmadiyah kepada Islam di Amerika
dengan mengakui bahawa ia adalah Mufti Sadiq (ra) yang “menubuhkan yang
pertama, dan dalam beberapa kes, satu-satunya, pusat perhimpunan Islam.” [41]
Pada tahun 1923 sahaja, Mufti Sadiq (ra) “memberi lima kuliah di mesyuarat UNIA
[Universal Negro Improvement Association] di Detroit dan berjaya menukar agama.
empat puluh orang Garveyi kepada imannya.” [42]
Sylviane A
Diouf memuji usaha Mufti Sadiq (ra) dengan mengkreditkan fakta bahawa Gerakan
Ahmadiyah menyediakan “Al-Qur’an dan kesusasteraan Islam lain dalam bahasa
Inggeris.”[43]
Sumbangan
Mufti Sadiq (ra) kepada penyebaran Islam di Amerika Syarikat meletakkan asas
kepada identiti Islam yang diajar, diamalkan dan ditegakkan oleh Jamaat
Ahmadiyah Muslim; identiti Islam sebagai pemenang hati melalui moto Ahmadiyah
“Cinta untuk Semua, Tiada Kebencian”[44].
Nubuwatan
Digenapi
Jasa-jasa
yang dilakukan oleh Mufti Sadiq (ra) untuk agama Islam mengakibatkan
tertunainya sebuah nubuatan. Mufti Sadiq (ra) sentiasa mempunyai keinginan yang
tinggi untuk menimba ilmu. Semasa mendapatkan ijazah Sarjana Muda Sastera, dia
telah layak separa, dengan baki satu peperiksaan. Dia meminta izin Hadhrat
Masih Mau'ud untuk pergi ke Lahore untuk menduduki peperiksaan. Hadhrat Masih
Mau’ud itu menjawab, “Kamu telah pun meletak jawatan daripada perkhidmatan
negara, mengapa kamu perlu mencari kelayakan lebih lanjut? Anda tidak perlu
mencuba untuk peperiksaan ini, ijazah sendiri akan datang kepada anda.”[45]
Mengakui
kelayakannya yang disebutkan di atas dan kertas kerja yang dibacanya di hadapan
pelbagai pertubuhan terpelajar dan artikel yang ditulisnya untuk pelbagai
jurnal dan akhbar, dia telah dianugerahkan ijazah kehormat oleh pelbagai badan
dan universiti penganugerahan ijazah Inggeris dan Amerika pada zamannya. Mufti Sadiq
(ra) "telah dianugerahkan ijazah dari Kolej Metafizik Ilahi, sebuah
institusi berorientasikan Pemikiran Baru, dan Universiti Oriental, yang
bergabung dengan Persatuan Theomonistic Universal spiritualis.” [46,47] Beliau
juga dianugerahkan ijazah oleh Lincoln- Universiti Jefferson, Chicago, sebagai
pengiktirafan terhadap kerjanya. Universiti ini diasaskan atas prinsip bahawa
kelayakan pendidikan harus disediakan kepada mereka yang mempunyai keinginan
untuk belajar tetapi tidak mampu, kerana kekangan gaya hidup atau kekurangan
kewangan, untuk menyertai universiti residen yang ditubuhkan.[48]
Universiti
Lincoln-Jefferson juga akan menganugerahkan kelayakan kehormat kepada individu
orang awam yang telah mencapai prestasi cemerlang dalam disiplin ilmu mereka.[49]
Nubuwatan
Hazrat Ahmad (as), Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan, telah digenapi.
Kisah
Pemuzik Jazz
Ketibaan
Mufti Sadiq (ra) di Amerika “bertepatan dengan kemuncak pencarian orang Afrika
Amerika untuk identiti baru dalam konteks Amerika.” [50] Seperti
yang disebutkan di atas, Islam yang dibawa ke bumi Amerika oleh hamba Afrika
Barat telah pupus dengan kematian mereka. Keturunan mereka dibiarkan tanpa
Islam tetapi dengan kesan Islam terhadap kehidupan mereka yang sangat
bermasalah, di mana krisis identiti melanda mereka. Hamba-hamba Afrika Barat
telah melaungkan Adzan (azan Islam) dan menyanyikan lagu ketika bekerja di
ladang. Keturunan mereka menjalankan tradisi ini dengan beberapa persamaan dan
lebih banyak variasi. Kesan muzik yang ditinggalkan oleh orang Afrika Barat ini
diubah suai dan berkembang menjadi genre muzik yang dikenali sebagai blues.
Memandangkan semakin ramai orang Afrika Amerika berhijrah dari kawasan luar
bandar ke bandar, genre ini mendapat populariti dan memimpin pemuzik
Afrika-Amerika untuk mencipta kumpulan dan mencuba nasib mereka dalam genre
lain. Populariti ini mencipta lebih banyak bentuk muzik yang berakar umbi dalam
lagu-lagu melankolis Afrika hamba-hamba Afrika yang telah lama mati.
Beberapa
pemuzik jazz terkenal antarabangsa, seperti pemenang Anugerah Grammy Dr. Yusef
Abdul-Lateef, menyertai Jamaat Ahmadiyah. Generasi Afrika Amerika ini telah
mewarisi irama artistik adzan (azan) dan mereka menggantikan bacaan Al-Quran
dengan muzik. Bangsa ini menemukan jiwanya yang hilang dalam Ahmadiyah, yang
mengembalikan keindahan Islam yang asli, asli dan artistik. Semua lapisan
masyarakat Amerika sangat terharu dengan kedatangan Islam, ahli muzik tidak
terkecuali.
Kesimpulan
Jamaat
Ahmadiyah Muslim mendapat penghormatan dan keistimewaan untuk membawa mesej
Islam ke Amerika-negara yang kini dianggap sebagai kuasa besar. Bangsa yang
sentiasa mempersoalkan dan terus menyoal tentang Islam. Mufti Sadiq (ra),
seorang sahabat Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian, telah dipilih oleh
Allah menjadi sinar pertama yang membawa matahari terbit dari Barat. Akalnya,
semangatnya untuk menyemai benih Islam di hati rakyat Amerika, semangatnya
untuk menghidupkan kembali Islam, dan lebih-lebih lagi, sumbangannya kepada
Islam di Amerika, diakui oleh semua yang mengenalinya.
Mengenai
pengarang: Mengenai Pengarang: Asif M Basit ialah Kurator Ahmadiyah ARC (Pusat
Arkib dan Penyelidikan) dan Pengarah Pengaturcaraan MTA International
abasit@mta.tv
Nota
hujung
Sylvaine A
Diouf, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford Handbook
of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 15.
Ibid.
Sylvaine
A. Diouf, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam The Oxford
Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press, 2014), 21.
Asif M.
Basit, “The Holy War,” The Review of Religions, diakses 29 Oktober 2015, https://test-review-of-religions.pantheonsite.io/8918/the-holy-war/
.
Sebilangan
besar surat khabar asing membawa surat-menyurat Hazrat Ahmad (as) dengan mereka
atau melaporkan dakwaan dan nubuatannya.
Yvonne Y.
Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam
The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press,
2014), 146.
Tanda rak
Perpustakaan British X.100/26796 diterbitkan pada tahun 1918, 4 Start Street
London.
The
Philomath, Oktober 1921.
Penerangan
yang diberikan dalam setiap keluaran The Philomath. Rekod boleh dilihat di
British Library di bawah tanda rak 'General Reference Collection Ac.9756.'
Al Fazl,
Qadian, 11 Disember 1919.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 115.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 116.
Kambiz
GhaneaBassiri, Religious Normativity and Praxis among American Muslims, dalam
The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University
Press, 2013), 208.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 116.
Ibid.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 117.
Kambiz
GhaneaBassiri, Religious Normativity and Praxis among American Muslims, dalam
The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press
2013), 208.
Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad (as), The British Government and Jihad, dalam Ruhani Khazain
(diterjemahkan secara literal 'Harta Karun Rohani', menjadi koleksi 23 jilid
tulisan Hazrat Ahmad (as)), Vol 17, London, 1984.
Untuk
melihat sekilas usaha Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, lihat Krisis Dunia dan
Laluan Kedamaian, sebuah antologi pelbagai syarahan, ucapan dan surat-menyurat
oleh Yang Mulia kepada khalayak pengaruh global, www.alislam.org/pathway.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 117.
Agnes
Foster Buchanan, The Overland Monthly, California, April 1908.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 117.
Takrif
putih yang diberikan oleh undang-undang Amerika hanya Eropah dalam
undang-undang yang disebutkan di atas.
Kambiz
GhaneaBassiri, Cometing Visions of Islam in the United States: A Study of Los
Angeles (Greenwood Press: 1997), 141.
Kambiz
GhaneaBassiri, Religious Normativity and Praxis among American Muslims, dalam
The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University
Press, 2013), 208.
Yvonne Y
Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam
The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press,
2014), 146.
Ibid.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 109-110.
Sally
Howell, Laying the Groundwork for American Muslim History: 1865-1965, dalam The
Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University Press,
2013), 53.
Yvonne Y
Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam
The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press,
2014), 146.
Misi ini
hingga ke hari ini dilaksanakan di bawah bimbingan dan arahan Khalifatul Masih
(Hazrat Mirza Masroor Ahmadaba, Ketua Tertinggi Jamaat Ahmadiyah sedunia)
melalui usaha peribadi dan gigih beliau dan banyak badan yang ditubuhkan oleh
Baginda. Apabila bukan sahaja media Barat untuk menghapuskan ajaran Islam
tetapi kalangan tertentu yang kononnya orang Islam, sendiri, bersungguh-sungguh
memesongkan wajah Islam.
Richard
Brent Turner, Islam dalam Pengalaman Afrika-Amerika (Bloomington, Indianapolis:
Indiana University Press, 1997), 118.
Ibid.
Kemudian
dieja The Muslim Sunrise. Jurnal itu masih diterbitkan setiap suku tahun
sebagai surat berita/organ Jamaat Ahmadiyah Muslim, Amerika Syarikat.
Nabil
Echchaibi, Muslim Amerika dan Media, dalam The Cambridge Copendamping Islam
Amerika (New York: Cambridge University Press, 2013), 125.
Ibid.
Yvonne Y
Haddad & Jane I Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam
The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press,
2014), 144.
Hazrat
Mirza Mirza Ghulam Ahmad (as), Kerajaan British dan Jihad, karya ini memberi
penerangan tentang konsep sebenar Islam tentang Jihad.
Sally
Howell, Laying the Groundwork for American Muslim Histories: 1865-1965, dalam
The Cambridge Companion to American Islam (New York: Cambridge University
Press, 2013), 52.
Michael
Muhammad Knight, Converts and Conversions, dalam The Cambridge Companion to American
Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 88.
Kambiz
GhaneaBassiri, Cometing Visions of Islam in the United States, (Westport:
Greenwood Press, 1997), 141.
Ibid.
Buku
Panduan Oxford Islam Amerika (New York: Oxford University Press, 2014), 23.
Walaupun
tema moto ini sentiasa menjadi sebahagian daripada ajaran Ahmadiyah, tetapi
frasa sebagai moto telah ditetapkan demikian oleh Hazrat Mirza Nasir Ahmad (ra)
(Pengganti Ketiga Pendiri Jamaat Ahmadiyah Muslim, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as)).
The Al
Fazl, 4 Januari 1944, melaporkan ucapan Mufti Sadiq (ra) mengenai Konvensyen
Tahunan Jamaat Ahmadiyah Muslim yang diadakan di Rabwah pada 26 Disember 1943.
Teks dalam tanda ucapan diterjemahkan oleh penulis dari bahasa Urdu, iaitu
bahasa teks asal.
Diasaskan
oleh Dr. Joseph Perry Green pada tahun 1918. Dr. Green ialah perintis The
Metaphysical Movement di Amerika. Beliau adalah antara yang menandatangani
ijazah Mufti Sadiq (ra). Kolej itu sejak itu kekal berfungsi.
Michael
Muhammad Knight, Converts and Conversions, dalam The Cambridge Companion to
American Islam (New York: Cambridge University Press, 2013), 87.
Buletin
Universiti Lincoln-Jefferson 1922-1925, Jld. V, No. 1b (British Library Shelf
Mark R.ac.2691.ek).
Ibid.
Yvonne Y.
Haddad & Jane I. Smith, Kumpulan Minoriti Muslim dalam Islam Amerika, dalam
The Oxford Handbook of American Islam (New York: Oxford University Press,
2014), 144.
Catatan
Berkaitan:
Hazrat
Mufti Muhammad Sadiq(ra): Ahmadi Perintis di Amerika
Meraikan
Seratus Tahun Jamaat Ahmadiyah Muslim di Amerika Syarikat
HIDUP DAN
PERWATAKAN HADHRAT DR. MUFTI MUHAMMAD SADIQ (ra)
‘Di
Sinilah Segalanya Bermula’: Temu bual dengan Imam Azhar Haneef
Comments
Post a Comment