Hijab Muslim: Kisah Dua Akhlak
Ayesha Mahmood Malik - UK
BAHAGIAN
WANITA
Hijab
Muslim: Kisah Dua Akhlak
2hb
Februari 2023
6
Min Baca
Ayesha
Mahmood Malik, UK.
Terjemahan
Musa Bin Masran
Editor
– Bahagian Undang-undang & Hak Asasi Manusia
Sebarang
wacana tentang tudung Muslim berlabuh dalam perkara yang telah menjadi
persoalan yang sangat sukar pilihan peribadi, atau kekurangannya, dan skop
kebebasan beragama dan peribadi yang sepadan. Wanita Islam yang kelihatan
secara rutin terikat kepada satu atau lebih daripada sauh ini - ironisnya,
pilihan peribadinya telah menjadi subjek perdebatan umum yang sengit dan sukar.
Akibatnya, memakai tudung atau hijab di beberapa tempat telah dianggap sebagai
tindakan berani menentang dan mempertahankan kebebasan peribadi, manakala di
tempat lain ia mewakili arketip penindasan wanita. Oleh itu, tudung Muslim
telah menjadi simbol polarisasi, dan dalam kekurangan penglibatan akar umbi
yang mencukupi dengan wanita bertudung ditambah dengan lapisan stereotaip yang
dicipta di sekeliling wanita Islam oleh media, polarisasi di sekeliling hijab
telah menjadi hegemoni.
Banyak
suara-suara berapi-api meresap dalam wacana hijab, terutamanya mengenai
kebaikan kewujudannya dalam zat dan bentuk. Apabila ia datang kepada persoalan
seorang wanita Islam menutup kepala, nampaknya wujud persaingan moral - satu
yang didorong oleh agama, penyokongnya adalah penganut agama yang tegar yang
berusaha untuk menegakkan pandangan agama radikal mereka tentang bagaimana
wanita harus berpakaian, memborong. pada semua wanita. Satu lagi untaian akhlak
boleh disifatkan sebagai akhlak sekular, yang cuba 'menyelamatkan' wanita Islam
itu dari agama dan pemberi fatwanya. Sifat ganas yang mana akhlak yang bersaing
ini mendominasi perdebatan hijab, dan imaginasi umum yang lebih luas, bermakna
alasan moral yang membimbing wanita itu - yang merupakan subjek sebenar dan
penyamar hijab - ditolak ke pinggir dan masih tidak didengari.
Secara
paradoks, suara-suara paling lantang dalam kemelut hijab bukanlah dari mereka
yang berhijab, tetapi mereka yang tidak. Bukan sahaja wanita yang memilih untuk
bertudung secara bebas atas kerelaan mereka sendiri tetap tidak hadir dalam
naratif arus perdana mengenai pilihan pakaian peribadi mereka, mereka terpaksa
memperoleh identiti yang diukir untuk mereka dengan 'memasukkan mereka ke
dalam' salah satu lubang merpati wacana yang dominan. Akibatnya, apabila
seorang wanita berhijab dilihat di khalayak ramai, khususnya di dunia barat,
dia mesti memikul persoalan dan beban yang menyelubungi identitinya di lengan
bajunya.
Cara
media Barat terlibat dengan persoalan agama berbanding moral sekular telah
terbukti penting dalam membentuk persepsi masyarakat terhadap wanita berhijab
sebagai mangsa keadaan, dirampas pilihan peribadi dan kebebasan. Liputan
pilihan adalah pada tudung Muslim dalam rejim yang kejam dan menindas, seperti
Afghanistan dan Iran, di mana wanita tertakluk kepada telunjuk garis keras
radikal dan dipaksa memakai burqa dan tudung. Bagaimanapun, telunjuk
sekularisme yang menyatakan bahawa hanya kewujudan tanpa hijab yang menyamai
kebebasan sebenar hilang sepenuhnya daripada naratif media arus perdana. Bentuk
'sekularisme radikal' ini dilambangkan oleh perundangan Mahkamah Hak Asasi
Manusia Eropah ('Mahkamah') dalam undang-undang kesnya mengenai wanita dan
agama, di mana wanita bertanding mengharamkan hak mereka untuk memakai tudung
dalam suasana yang berbeza, tetapi cabaran mereka tidak berjaya. Mahkamah
mengekalkan pandangan bahawa negara mesti melindungi wanita-wanita ini daripada
'memudaratkan' agama, iaitu 'kemudaratan' yang ditimbulkan kepada mereka dengan
memakai tudung. Daripada melindungi agensi wanita dalam membuat pilihan pakaian
mereka (hujah 'kebebasan beragama'), Mahkamah sebaliknya memilih untuk
'menentukan' bahawa wanita hanya boleh benar-benar berautonomi apabila mereka
mempunyai ‘kebebasan daripada agama’.
Oleh
itu, walaupun moral yang bersaing ini kedua-duanya radikal dalam hak mereka
sendiri, pengaruhnya terhadap landskap sosio-politik adalah sangat berbeza -
pandangan sekular radikal diperjuangkan dan bukannya dipegang untuk penelitian
dalam ukuran yang sama dengan pandangan agama radikal. Lebih-lebih lagi,
apabila pengalaman wanita yang hidup dalam sistem yang menindas didedahkan,
sedikit yang dilakukan untuk menggambarkan tuntutan 'agama' rejim yang tidak
berperikemanusiaan ini dengan apa yang sebenarnya diperkatakan oleh agama.
Malah analisis sepintas tentang perintah Al-Qur’an menjelaskan bahawa asas
teologi di mana fundamentalis membuat dakwaan mereka tidak mendapat sokongan
dalam Al-Qur’an. Di mana Al-Qur’an memperuntukkan, dalam Surah An-Nur, 24:32,
bahawa wanita harus menahan penampilan mereka dan menjaga kesucian mereka, ia
mengarahkan lelaki untuk melakukan perkara yang sama dan menyapa lelaki
terlebih dahulu dalam ayat sebelumnya sebelum bercakap dengan wanita. Walaupun
ayat-ayat ini memberikan panduan kepada wanita untuk memilih pakaian yang tidak
menampakkan kecantikan mereka, kecuali yang menjadi jelas daripadanya, mereka
tidak menetapkan hukuman fizikal atau duniawi atas persoalan kesopanan, l
menyekat perkara itu dengan tegas antara orang itu dan Tuhan. Selain itu, Surah
Al-Baqarah, 2:257 dengan jelas menyatakan bahawa, ‘Tidak boleh ada paksaan
dalam agama’. Yang penting, bahkan Nabi (saw) telah disebut dalam Surah
Al-Ghashiyah, 88:22-23 sebagai hanya 'seorang penasihat' dan bahawa dia tidak
'dilantik sebagai penjaga' ke atas lelaki - jadi ia menimbulkan persoalan -
siapa yang melantik mereka yang salah tempat, setia sebagai penjaga iman?
Oleh
itu, jelas bahawa kedua-dua moral ini secara ironisnya bertentangan dengan
tujuan mereka sendiri - moral agama sebenarnya bercanggah dengan ajaran agama
dan moral sekular menafikan idea kebebasan sebenar. Tanpa konteks dan nuansa
ini, naratif arus perdana mengenai hijab secara tidak sengaja menjerumuskan
berjuta-juta wanita berhijab dalam kecenderungan bawah sedar orang di seluruh
dunia. Kesan polarisasi ini kepada wanita berhijab adalah bahawa kompas moral
yang ada untuk membebaskannya sebenarnya menjadi yang memperhambakannya. Oleh
itu, perdebatan hijab mengekalkan kitaran ganas dan paradoks – wacana popular
mengenai subjek yang menghukum tidak berperikemanusiaan polis moral dalam
persekitaran agama ekstremis kerana merampas rasa kebebasan wanita, namun idea
'polis moral sekular' diberi pemerintahan bebas, walaupun ia terus mensabotaj
kebebasan seorang wanita dengan memaksanya ke arah idea kebebasannya yang
diisytiharkan sendiri.
Mengenai
Pengarang: Ayesha Mahmood Malik ialah Editor Bahagian Undang-undang dan Hak Asasi
Manusia majalah Review Religion. Dia berminat dengan Undang-undang dan Agama,
khususnya Islam dan Hak Asasi Manusia, peranan media dalam pelaporan krisis,
Hak Asasi Manusia Antarabangsa dan kepentingan agama terhadap radikalisasi. Dia
kerap bercakap mengenai isu ini di media nasional dan pelbagai universiti di
UK, termasuk University of Oxford dan London School of Economics. Dia adalah
lulusan Sekolah Undang-undang Harvard.
Comments
Post a Comment