Adakah Wanita Islam Perlu Membuktikan Kesaksamaan Mereka dengan Memimpin Lelaki dalam Solat?
Reem Shraiky - UK
FAKTA
DARIPADA FIKSYEN
Adakah
Wanita Islam Perlu Membuktikan Kesaksamaan Mereka dengan Memimpin Lelaki dalam
Solat?
8
Februari 2021
6
Min Baca
Reem
Shraiky, UK
Terjemahan
Musa Bin Masran
Saya
tidak tahu mengapa idea seorang wanita Islam tidak memimpin lelaki dalam solat
mengganggu beberapa fikiran, seolah-olah ia adalah kunci kepada kesaksamaan jantina!
Kesaksamaan
jantina adalah apa yang dipersembahkan oleh Islam 1400 tahun dahulu; Al-Qur’an berulang
kali menekankan persamaan rohani lelaki dan wanita. Seperti lelaki, wanita juga
boleh mencapai tahap kerohanian yang hebat dan diberi keupayaan untuk
melakukannya. Sepanjang Al-Qur’an, lelaki dan wanita yang beriman telah
dibicarakan secara sama. Perintah adalah sama untuk kedua-duanya, dan ganjaran
untuk kedua-duanya adalah sama juga:
وَمَنۡ یَّعۡمَلۡ مِنَ الصّٰلِحٰتِ مِنۡ ذَکَرٍ اَوۡ اُنۡثٰی وَہُوَ مُؤۡمِنٌ فَاُولٰٓئِکَ یَدۡخُلُوۡنَ الۡجَنَّۃَ وَلَا یُظۡلَمُوۡنَ نَقِیۡرًا
“Tetapi
barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan,
sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk surga dan tidak diani’aya sedikit
pun di belakang batu kurma” [1]
Perintah
rohani berlaku sama rata kepada lelaki dan wanita dan cara untuk cemerlang
dalam kerohanian adalah sama untuk lelaki dan wanita.
Wanita
juga mempunyai hak politik dan sosial yang sama seperti lelaki. Sebagai contoh,
kedua-dua lelaki dan wanita berhak mendapat warisan yang sesuai daripada ibu bapa
dan saudara terdekat mereka.
Islam
adalah juara kesaksamaan untuk wanita. Allah berfirman dalam Al-Qur’an bahawa
lelaki dan perempuan diciptakan daripada satu jiwa. Islam memberikan hak yang
sama kepada wanita seperti lelaki, namun Islam memang membezakan antara
tanggungjawab lelaki dan wanita yang berbeza mengikut hukum alam.
Bagi
hak wanita, Islam sebenarnya telah memberikan wanita banyak hak berharga 1400
tahun dahulu yang tidak diperoleh wanita di Barat sehingga lebih sedikit
daripada satu abad yang lalu. Ini termasuk hak untuk bercerai, warisan dan
pendidikan, serta hak untuk mengundi, untuk memerintah dan untuk menyampaikan
agamanya.
Tambahan
pula, memadailah bagi wanita Islam itu syurga diletakkan di bawah tapak kakinya
sebagai seorang ibu, dan dia tidak perlu dihabiskan dalam pasaran buruh untuk
menyumbang kepada perbelanjaan sara hidup. Walau bagaimanapun, jika dia memilih
untuk bekerja, maka ini adalah hak yang sah untuknya juga, dan suaminya tidak
mempunyai hak untuk mengambil apa-apa wangnya. Bukan itu sahaja, malah dia
mesti memberi nafkah untuknya serta anak-anak mereka. Oleh itu, apa yang
diputuskan oleh seorang wanita dengan wangnya tetap dia tentukan, sama ada apa
yang dia perolehi daripada kerja, yang diperoleh sebagai hadiah atau sebagai
warisan. Jika dia menyumbang secara sukarela untuk perbelanjaan isi rumah, maka
itu hanyalah bantuan daripadanya.
Namun,
apabila kedatangan pembebas wanita, Muhammad (saw) membawa wanita Islam banyak
hak, mereka tidak duduk secara pasif. Sebaliknya, mereka maju dalam semua
bidang sains, perubatan, kejururawatan, dan agama di kalangan domain lain.
Sebenarnya,
sejarah Islam penuh dengan kisah wanita tersohor yang menunjukkan kebijaksanaan
dan keberanian yang luar biasa pada masa kesukaran, serta wanita yang dianggap
sebagai ulama terkemuka.
Salah
satu contoh terbesar dari Islam awal ialah isteri Rasulullah (saw), Hazrat
Aisha (ra), yang pernah mengajar perkara-perkara iman kepada lelaki dan wanita.
Dia adalah seorang ulama, penafsir Al-Qur'an dan perawi sabda Nabi (saw). Nabi
Islam (salla Allahu alihi wa sallam) sendiri bersabda: ‘Pelajari separuh dari
imanmu dari Aisyah.’
Hazrat Aisha (ra) juga seorang ahli hukum dan
mempunyai kepakaran dalam perubatan, syair, dan sejarah.
Terdapat
banyak contoh kecemerlangan muslimah dalam pelbagai bidang. Mariam al-Asturlabi ialah seorang
saintis dan ahli astronomi yang cemerlang pada abad ke-10. Dia juga seorang
pembuat astrolab yang terkenal dan membantu untuk meneruskan navigasi dan
teknik penetapan masa.
Kami
juga mempunyai Fatima al-Fihri: dia
seorang ulama yang mendirikan institusi pendidikan tertua yang beroperasi
secara berterusan dan penganugerahan ijazah pertama di dunia, Universiti
Al-Quaraouiyine di Fes, Maghribi. Universiti ini dikreditkan dengan melahirkan
ramai pemikir dan saintis terbilang baik Islam mahupun bukan Islam. Ia tetap
dibuka sehingga hari ini, melahirkan graduan dalam cabang ilmu agama dan sains.
Saya
juga ingin menyebut sahabat wanita Rasulullah (saw), Ash-Shifaa’ Al-‘Adawiyyah,
yang mengajar wanita membaca, menulis dan kaligrafi. Dia berlatih perubatan
dengan sangat mahir sehingga dia digelar Ash-Shifaa' yang bermaksud “penyembuh”.
Khalifah Kedua Islam, Hazrat Umar (ra) melantiknya sebagai pemeriksa bazar di
Madinah - setara dengan setiausaha perdagangan pada masa kini. Wanita-wanita
dari sejarah Islam yang saya sebutkan ini hanyalah puncak gunung batu.
Jadi,
adakah seorang wanita Islam perlu membuktikan dia sama dengan mengimami seorang
lelaki dalam solat, sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan ajaran Islam?
Dalam Islam, masjid adalah ruang untuk lelaki dan wanita; ia memainkan peranan
penting dalam kehidupan rohani dan sosial mereka berdua. Lelaki dan wanita
hendaklah solat di dewan yang berasingan, dan jika ini tidak mungkin, wanita
hendaklah solat di belakang lelaki. Semasa beribadat, seseorang harus
menumpukan perhatian kepada Allah dan tidak boleh terganggu oleh perkara lain,
dan postur semasa solat dalam Islam. Oleh itu, wajar bagi lelaki dan wanita
untuk berdoa secara berasingan supaya semua orang dapat fokus kepada Allah
sahaja. Inilah tujuan solat.
Para
penyokong amalan wanita mengimami lelaki dalam solat sering menyandarkan
kepercayaan mereka pada salah faham tentang kejadian yang berkaitan dengan seorang
sahabat wanita Nabi (saw), Ummu Waraqa (ra). Ummu Waraqa (ra) pernah meminta
izin Nabi (saw) untuk membawa mu`azzin [pemanggil] berhampiran rumahnya. Nabi (saw)
memberi kuasa kepadanya untuk melakukan ini dan mengarahkannya untuk mengimami
orang-orang seisi rumahnya dalam solat. Dari sini, mereka membuat kesimpulan
bahawa dia juga memimpin lelaki dalam keluarganya dalam solat. Ummu Waraqa (ra)
sebenarnya hanya memimpin wanita di rumahnya dan dakwaan bahawa dia memimpin
lelaki juga meragukan kerana beberapa sebab:
Perlu
membandingkan semua riwayat kisah ini untuk memahaminya. Terdapat satu riwayat
yang disebutkan dalam Al-Mughni oleh Ibn Qudamah yang menyatakan: ‘Nabi (saw)
mengizinkan Ummu Waraqa untuk bermu'azzin dan memanggil iqamah [pengumuman
untuk memulakan solat], dan mengizinkan dia memimpin wanita-wanita rumah
tangganya.’
Terdapat
hadis yang terkenal dalam Ibn Majah dan sumber-sumber lain di mana Nabi (saw)
bersabda: 'Tidak boleh seorang wanita dilantik sebagai Imam atas seorang
lelaki.'
Kita
tahu dari hadis bahawa lelaki hendaklah solat di masjid dan bukan di rumah.
Semua
perkara ini menunjukkan bahawa apa yang diizinkan oleh Nabi (saw) kepada Ummu
Waraqa adalah mengimami solat wanita dan anak-anak dalam rumahnya sahaja, dan
kebenaran ini sebenarnya diberikan kepada semua wanita.
Akhir
sekali, saya ingin menyatakan bahawa setiap wanita Islam memang berhasrat dan
berdoa untuk menjadi seorang Imam; iaitu Imam yang disebut dalam doa Al-Qur’an berikut:
وَالَّذِیۡنَ یَقُوۡلُوۡنَ رَبَّنَا ہَبۡ لَنَا مِنۡ اَزۡوَاجِنَا وَذُرِّیّٰتِنَا قُرَّۃَ اَعۡیُنٍ وَّاجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِیۡنَ اِمَامًا
‘Dan orang-orang yang berkata, ‘Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan anak-anak kami sebagai penyenang hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.’ [2]
NOTA
HUJUNG
[1] Al-Qur’an 4:125
[2]
Al-Qur’an 25:75
Comments
Post a Comment