Adakah Wanita Islam Perlu Membuktikan Kesaksamaan Mereka dengan Memimpin Lelaki dalam Solat?

 Reem Shraiky - UK

FAKTA DARIPADA FIKSYEN

Adakah Wanita Islam Perlu Membuktikan Kesaksamaan Mereka dengan Memimpin Lelaki dalam Solat?

8 Februari 2021

6 Min Baca

Reem Shraiky, UK

Terjemahan Musa Bin Masran

Saya tidak tahu mengapa idea seorang wanita Islam tidak memimpin lelaki dalam solat mengganggu beberapa fikiran, seolah-olah ia adalah kunci kepada kesaksamaan jantina!

Kesaksamaan jantina adalah apa yang dipersembahkan oleh Islam 1400 tahun dahulu; Al-Qur’an berulang kali menekankan persamaan rohani lelaki dan wanita. Seperti lelaki, wanita juga boleh mencapai tahap kerohanian yang hebat dan diberi keupayaan untuk melakukannya. Sepanjang Al-Qur’an, lelaki dan wanita yang beriman telah dibicarakan secara sama. Perintah adalah sama untuk kedua-duanya, dan ganjaran untuk kedua-duanya adalah sama juga:

وَمَنۡ یَّعۡمَلۡ مِنَ الصّٰلِحٰتِ مِنۡ ذَکَرٍ اَوۡ اُنۡثٰی وَہُوَ مُؤۡمِنٌ فَاُولٰٓئِکَ یَدۡخُلُوۡنَ الۡجَنَّۃَ وَلَا یُظۡلَمُوۡنَ نَقِیۡرًا

“Tetapi barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk surga dan tidak diani’aya sedikit pun di belakang batu kurma” [1]

Perintah rohani berlaku sama rata kepada lelaki dan wanita dan cara untuk cemerlang dalam kerohanian adalah sama untuk lelaki dan wanita.

Wanita juga mempunyai hak politik dan sosial yang sama seperti lelaki. Sebagai contoh, kedua-dua lelaki dan wanita berhak mendapat warisan yang sesuai daripada ibu bapa dan saudara terdekat mereka.

Islam adalah juara kesaksamaan untuk wanita. Allah berfirman dalam Al-Qur’an bahawa lelaki dan perempuan diciptakan daripada satu jiwa. Islam memberikan hak yang sama kepada wanita seperti lelaki, namun Islam memang membezakan antara tanggungjawab lelaki dan wanita yang berbeza mengikut hukum alam.

Bagi hak wanita, Islam sebenarnya telah memberikan wanita banyak hak berharga 1400 tahun dahulu yang tidak diperoleh wanita di Barat sehingga lebih sedikit daripada satu abad yang lalu. Ini termasuk hak untuk bercerai, warisan dan pendidikan, serta hak untuk mengundi, untuk memerintah dan untuk menyampaikan agamanya.

Tambahan pula, memadailah bagi wanita Islam itu syurga diletakkan di bawah tapak kakinya sebagai seorang ibu, dan dia tidak perlu dihabiskan dalam pasaran buruh untuk menyumbang kepada perbelanjaan sara hidup. Walau bagaimanapun, jika dia memilih untuk bekerja, maka ini adalah hak yang sah untuknya juga, dan suaminya tidak mempunyai hak untuk mengambil apa-apa wangnya. Bukan itu sahaja, malah dia mesti memberi nafkah untuknya serta anak-anak mereka. Oleh itu, apa yang diputuskan oleh seorang wanita dengan wangnya tetap dia tentukan, sama ada apa yang dia perolehi daripada kerja, yang diperoleh sebagai hadiah atau sebagai warisan. Jika dia menyumbang secara sukarela untuk perbelanjaan isi rumah, maka itu hanyalah bantuan daripadanya.

Namun, apabila kedatangan pembebas wanita, Muhammad (saw) membawa wanita Islam banyak hak, mereka tidak duduk secara pasif. Sebaliknya, mereka maju dalam semua bidang sains, perubatan, kejururawatan, dan agama di kalangan domain lain.

Sebenarnya, sejarah Islam penuh dengan kisah wanita tersohor yang menunjukkan kebijaksanaan dan keberanian yang luar biasa pada masa kesukaran, serta wanita yang dianggap sebagai ulama terkemuka.

Salah satu contoh terbesar dari Islam awal ialah isteri Rasulullah (saw), Hazrat Aisha (ra), yang pernah mengajar perkara-perkara iman kepada lelaki dan wanita. Dia adalah seorang ulama, penafsir Al-Qur'an dan perawi sabda Nabi (saw). Nabi Islam (salla Allahu alihi wa sallam) sendiri bersabda: ‘Pelajari separuh dari imanmu dari Aisyah.’

  Hazrat Aisha (ra) juga seorang ahli hukum dan mempunyai kepakaran dalam perubatan, syair, dan sejarah.

Terdapat banyak contoh kecemerlangan muslimah dalam pelbagai bidang. Mariam al-Asturlabi ialah seorang saintis dan ahli astronomi yang cemerlang pada abad ke-10. Dia juga seorang pembuat astrolab yang terkenal dan membantu untuk meneruskan navigasi dan teknik penetapan masa.

Kami juga mempunyai Fatima al-Fihri: dia seorang ulama yang mendirikan institusi pendidikan tertua yang beroperasi secara berterusan dan penganugerahan ijazah pertama di dunia, Universiti Al-Quaraouiyine di Fes, Maghribi. Universiti ini dikreditkan dengan melahirkan ramai pemikir dan saintis terbilang baik Islam mahupun bukan Islam. Ia tetap dibuka sehingga hari ini, melahirkan graduan dalam cabang ilmu agama dan sains.

Saya juga ingin menyebut sahabat wanita Rasulullah (saw), Ash-Shifaa’ Al-‘Adawiyyah, yang mengajar wanita membaca, menulis dan kaligrafi. Dia berlatih perubatan dengan sangat mahir sehingga dia digelar Ash-Shifaa' yang bermaksud “penyembuh”. Khalifah Kedua Islam, Hazrat Umar (ra) melantiknya sebagai pemeriksa bazar di Madinah - setara dengan setiausaha perdagangan pada masa kini. Wanita-wanita dari sejarah Islam yang saya sebutkan ini hanyalah puncak gunung batu.

Jadi, adakah seorang wanita Islam perlu membuktikan dia sama dengan mengimami seorang lelaki dalam solat, sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan ajaran Islam? Dalam Islam, masjid adalah ruang untuk lelaki dan wanita; ia memainkan peranan penting dalam kehidupan rohani dan sosial mereka berdua. Lelaki dan wanita hendaklah solat di dewan yang berasingan, dan jika ini tidak mungkin, wanita hendaklah solat di belakang lelaki. Semasa beribadat, seseorang harus menumpukan perhatian kepada Allah dan tidak boleh terganggu oleh perkara lain, dan postur semasa solat dalam Islam. Oleh itu, wajar bagi lelaki dan wanita untuk berdoa secara berasingan supaya semua orang dapat fokus kepada Allah sahaja. Inilah tujuan solat.

Para penyokong amalan wanita mengimami lelaki dalam solat sering menyandarkan kepercayaan mereka pada salah faham tentang kejadian yang berkaitan dengan seorang sahabat wanita Nabi (saw), Ummu Waraqa (ra). Ummu Waraqa (ra) pernah meminta izin Nabi (saw) untuk membawa mu`azzin [pemanggil] berhampiran rumahnya. Nabi (saw) memberi kuasa kepadanya untuk melakukan ini dan mengarahkannya untuk mengimami orang-orang seisi rumahnya dalam solat. Dari sini, mereka membuat kesimpulan bahawa dia juga memimpin lelaki dalam keluarganya dalam solat. Ummu Waraqa (ra) sebenarnya hanya memimpin wanita di rumahnya dan dakwaan bahawa dia memimpin lelaki juga meragukan kerana beberapa sebab:

Perlu membandingkan semua riwayat kisah ini untuk memahaminya. Terdapat satu riwayat yang disebutkan dalam Al-Mughni oleh Ibn Qudamah yang menyatakan: ‘Nabi (saw) mengizinkan Ummu Waraqa untuk bermu'azzin dan memanggil iqamah [pengumuman untuk memulakan solat], dan mengizinkan dia memimpin wanita-wanita rumah tangganya.’

Terdapat hadis yang terkenal dalam Ibn Majah dan sumber-sumber lain di mana Nabi (saw) bersabda: 'Tidak boleh seorang wanita dilantik sebagai Imam atas seorang lelaki.'

Kita tahu dari hadis bahawa lelaki hendaklah solat di masjid dan bukan di rumah.

Semua perkara ini menunjukkan bahawa apa yang diizinkan oleh Nabi (saw) kepada Ummu Waraqa adalah mengimami solat wanita dan anak-anak dalam rumahnya sahaja, dan kebenaran ini sebenarnya diberikan kepada semua wanita.

Akhir sekali, saya ingin menyatakan bahawa setiap wanita Islam memang berhasrat dan berdoa untuk menjadi seorang Imam; iaitu Imam yang disebut dalam doa Al-Qur’an berikut:

وَالَّذِیۡنَ یَقُوۡلُوۡنَ رَبَّنَا ہَبۡ لَنَا مِنۡ اَزۡوَاجِنَا وَذُرِّیّٰتِنَا قُرَّۃَ اَعۡیُنٍ وَّاجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِیۡنَ اِمَامًا

‘Dan orang-orang yang berkata, ‘Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan anak-anak kami sebagai penyenang hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.’ [2]

NOTA HUJUNG

 [1] Al-Qur’an 4:125

[2] Al-Qur’an 25:75

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad