Adakah Islam Melarang Wanita Keluar Rumah? Menyahkonstruk Mitos

 Nila Ahmad

FAKTA DARIPADA FIKSYEN

Adakah Islam Melarang Wanita Keluar Rumah? Menyahkonstruk Mitos

1 Mei 2021

Bacaan 4 Minit

Nila Ahmad, Amerika Syarikat

Terjemahan Musa Bin Masran

Saya dapati salah tanggapan khusus ini menarik untuk bila-bila masa saya menerima soalan seperti ini, anda boleh yakin bahawa saya telah menemui penyoal di luar rumah saya di beberapa ruang awam. Dan walaupun kehadiran saya sendiri di luar empat dinding rumah saya boleh menjadi bukti bahawa Islam tidak menyekat wanita dengan cara ini, saya dianggap sebagai pengecualian kepada kes itu di mata penanya saya. Oleh itu, adalah perlu untuk mengambil daripada Al-Qur’an dan catatan sejarah untuk menghilangkan salah faham ini.

Apakah arahan yang telah disediakan oleh Al-Qur’an untuk menyimpulkan dengan jelas bahawa wanita boleh meninggalkan rumah? Perintah pertama ialah berpurdah (tudung). Al-Qur’an menyatakan bahawa wanita yang beriman,'… tutuplah tudung kepala mereka ke dada mereka, dan supaya mereka tidak mendedahkan kecantikan mereka kecuali kepada suami mereka, atau kepada bapa mereka, atau bapa kepada suami mereka atau anak lelaki mereka atau anak lelaki kepada suami mereka atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki mereka, saudara lelaki mereka, atau anak lelaki kepada saudara perempuan mereka …'. [1]

Seseorang mungkin bertanya bagaimana arahan purdah menyokong fakta bahawa wanita boleh meninggalkan rumah. Nah, ayat tersebut secara khusus menyatakan di hadapan siapa purdah (tudung) tidak perlu. Oleh itu, seorang wanita Islam mesti menutup dirinya sebelum lelaki lain yang tidak termasuk dalam kategori ini. Jika seorang wanita hanya tinggal di rumah, bilakah dia akan memakai tudung? Adakah keseluruhan arahan berpurdah berdasarkan peluang lelaki bukan keluarga berkunjung ke rumah? Tidak, jelas tidak. Hanya kerana wanita diharapkan meninggalkan rumah untuk pelbagai tujuan maka perintah bertudung diberikan kepada lelaki dan wanita. Islam menetapkan perlindungan ini supaya apabila wanita keluar dari rumah, mereka dilindungi daripada objek dan perhatian yang tidak diingini daripada lelaki.

Seseorang hanya perlu melihat catatan sejarah dari zaman Nabi Muhammad (saw) untuk mengetahui kebenaran perkara itu. Sejarah memberitahu kita bahawa wanita Islam meninggalkan rumah mereka untuk merawat yang cedera semasa pertempuran dan bekerja di ladang. Isteri-isteri Nabi (saw) akan menemaninya dalam perjalanan dan sebenarnya, Hazrat Aisha (ra) kemudiannya memimpin pasukan dalam Perang Unta. Sekiranya wanita tidak dibenarkan keluar dari rumah, Nabi (saw) akan menjadi orang pertama yang menghalang isteri dan anak perempuannya daripada berbuat demikian. Sebagaimana Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), Ketua Kedua Jamaat Ahmadiyah Muslim menulis,

‘Purdah jenis ini tidak terdapat dalam Al-Qur’an atau dalam Hadis. Dapat disimpulkan dengan jelas daripada Al-Qur’an, bahawa wanita dibenarkan keluar dari rumah mereka. Seandainya mereka tidak diizinkan keluar, hampir tidak ada keperluan untuk perintah Ghadd-e-Basar [(untuk lelaki) untuk menundukkan pandangan]. Sejarah memberitahu kita bahawa pada zaman Nabi Muhammad (saw), isteri-isteri dan anak-anak perempuan Baginda sendiri akan pergi ke luar untuk pergi ke medan perang, untuk bekerja di ladang … Ini telah dibuktikan beribu-ribu kali dan walaupun sedikit kisah tentang sejarah membuktikan perkara ini benar. Beribu-ribu kejadian membuktikan bahawa wanita memang meninggalkan rumah mereka.’ [2]

Oleh itu, Al-Qur’an dan catatan sejarah tidak dapat dinafikan membuktikan bahawa Islam membenarkan wanita, kebebasan untuk meninggalkan rumah mereka. Sekiranya terdapat seorang lelaki, wanita, kanak-kanak, atau kerajaan yang mendakwa sebaliknya, maka yakinlah ada motif lain di tempat kerja, tidak ada yang bersifat keagamaan. Hakikatnya ialah Islam membenarkan wanita meninggalkan rumah dan membolehkan mereka melakukannya dengan bebas dan selamat.

Mengenai Penulis: Nila Ahmad tinggal di Amerika Syarikat selatan bersama keluarganya. Setelah menamatkan pengajian dengan ijazah seni, dia telah mengambil bahagian dalam ilustrasi buku kanak-kanak, serta berkhidmat dalam pasukan untuk majalah AS Al-Hilal. Minat khusus dia adalah untuk menghapuskan salah tanggapan mengenai status wanita dalam Islam. Nila ialah Penolong Editor Bahagian Wanita Kajian Agama.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad