Adakah Islam Melarang Wanita Keluar Rumah? Menyahkonstruk Mitos
Nila Ahmad
FAKTA DARIPADA FIKSYEN
Adakah Islam Melarang Wanita Keluar Rumah? Menyahkonstruk
Mitos
1 Mei 2021
Bacaan 4 Minit
Nila Ahmad, Amerika Syarikat
Terjemahan Musa Bin Masran
Saya dapati salah tanggapan khusus ini menarik untuk
bila-bila masa saya menerima soalan seperti ini, anda boleh yakin bahawa saya
telah menemui penyoal di luar rumah saya di beberapa ruang awam. Dan walaupun
kehadiran saya sendiri di luar empat dinding rumah saya boleh menjadi bukti
bahawa Islam tidak menyekat wanita dengan cara ini, saya dianggap sebagai
pengecualian kepada kes itu di mata penanya saya. Oleh itu, adalah perlu untuk
mengambil daripada Al-Qur’an dan catatan sejarah untuk menghilangkan salah
faham ini.
Apakah arahan yang telah disediakan oleh Al-Qur’an untuk menyimpulkan
dengan jelas bahawa wanita boleh meninggalkan rumah? Perintah pertama ialah
berpurdah (tudung). Al-Qur’an menyatakan bahawa wanita yang beriman,'… tutuplah
tudung kepala mereka ke dada mereka, dan supaya mereka tidak mendedahkan
kecantikan mereka kecuali kepada suami mereka, atau kepada bapa mereka, atau
bapa kepada suami mereka atau anak lelaki mereka atau anak lelaki kepada suami
mereka atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki mereka, saudara lelaki
mereka, atau anak lelaki kepada saudara perempuan mereka …'. [1]
Seseorang mungkin bertanya bagaimana arahan purdah menyokong
fakta bahawa wanita boleh meninggalkan rumah. Nah, ayat tersebut secara khusus
menyatakan di hadapan siapa purdah (tudung) tidak perlu. Oleh itu, seorang
wanita Islam mesti menutup dirinya sebelum lelaki lain yang tidak termasuk
dalam kategori ini. Jika seorang wanita hanya tinggal di rumah, bilakah dia
akan memakai tudung? Adakah keseluruhan arahan berpurdah berdasarkan peluang
lelaki bukan keluarga berkunjung ke rumah? Tidak, jelas tidak. Hanya kerana
wanita diharapkan meninggalkan rumah untuk pelbagai tujuan maka perintah
bertudung diberikan kepada lelaki dan wanita. Islam menetapkan perlindungan ini
supaya apabila wanita keluar dari rumah, mereka dilindungi daripada objek dan
perhatian yang tidak diingini daripada lelaki.
Seseorang hanya perlu melihat catatan sejarah dari zaman
Nabi Muhammad (saw) untuk mengetahui kebenaran perkara itu. Sejarah memberitahu
kita bahawa wanita Islam meninggalkan rumah mereka untuk merawat yang cedera
semasa pertempuran dan bekerja di ladang. Isteri-isteri Nabi (saw) akan
menemaninya dalam perjalanan dan sebenarnya, Hazrat Aisha (ra) kemudiannya
memimpin pasukan dalam Perang Unta. Sekiranya wanita tidak dibenarkan keluar
dari rumah, Nabi (saw) akan menjadi orang pertama yang menghalang isteri dan
anak perempuannya daripada berbuat demikian. Sebagaimana Hazrat Mirza
Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), Ketua Kedua Jamaat Ahmadiyah Muslim menulis,
‘Purdah jenis ini tidak terdapat dalam Al-Qur’an atau dalam
Hadis. Dapat disimpulkan dengan jelas daripada Al-Qur’an, bahawa wanita
dibenarkan keluar dari rumah mereka. Seandainya mereka tidak diizinkan keluar,
hampir tidak ada keperluan untuk perintah Ghadd-e-Basar [(untuk lelaki) untuk
menundukkan pandangan]. Sejarah memberitahu kita bahawa pada zaman Nabi
Muhammad (saw), isteri-isteri dan anak-anak perempuan Baginda sendiri akan
pergi ke luar untuk pergi ke medan perang, untuk bekerja di ladang … Ini telah
dibuktikan beribu-ribu kali dan walaupun sedikit kisah tentang sejarah
membuktikan perkara ini benar. Beribu-ribu kejadian membuktikan bahawa wanita
memang meninggalkan rumah mereka.’ [2]
Oleh itu, Al-Qur’an dan catatan sejarah tidak dapat
dinafikan membuktikan bahawa Islam membenarkan wanita, kebebasan untuk meninggalkan
rumah mereka. Sekiranya terdapat seorang lelaki, wanita, kanak-kanak, atau
kerajaan yang mendakwa sebaliknya, maka yakinlah ada motif lain di tempat
kerja, tidak ada yang bersifat keagamaan. Hakikatnya ialah Islam membenarkan
wanita meninggalkan rumah dan membolehkan mereka melakukannya dengan bebas dan
selamat.
Mengenai Penulis: Nila Ahmad tinggal di Amerika Syarikat selatan
bersama keluarganya. Setelah menamatkan pengajian dengan ijazah seni, dia telah
mengambil bahagian dalam ilustrasi buku kanak-kanak, serta berkhidmat dalam
pasukan untuk majalah AS Al-Hilal. Minat khusus dia adalah untuk menghapuskan
salah tanggapan mengenai status wanita dalam Islam. Nila ialah Penolong Editor
Bahagian Wanita Kajian Agama.
Comments
Post a Comment