Penyusuan susu ibu: Faedah dan Perspektif Al-Qur’an

 Munavara Ghauri

BAHAGIAN WANITA

Penyusuan susu ibu: Faedah dan Perspektif Al-Qur’an

18hb September 2023

Bacaan 7 Minit

Munavara Ghauri, UK

Terjemahan Musa Bin Masran

Baru-baru ini, kajian Universiti Oxford mendapati bahawa kanak-kanak yang diberi susu ibu kira-kira dua kali lebih berkemungkinan untuk mencapai gred peperiksaan GCSE teratas, peperiksaan awam yang diambil pada usia 16 tahun di UK. [1] Prestasi positif kanak-kanak dalam peperiksaan ini meningkat dalam korelasi dengan berapa lama kanak-kanak itu telah disusukan oleh ibu mereka semasa bayi. Sebagai contoh, dalam kajian terhadap 4,940 kanak-kanak, 10% daripada kumpulan yang tidak diberi susu ibu mencapai A* atau A dalam GCSE Bahasa Inggeris mereka, manakala ini meningkat kepada 29% dalam murid yang telah disusukan selama lebih daripada satu tahun. [2] Begitu juga, angka yang mencapai A* atau A dalam GCSE Matematik meningkat daripada 11% pada kanak-kanak yang tidak pernah disusukan kepada 31% untuk kanak-kanak yang disusukan selama sekurang-kurangnya 12 bulan. Walaupun selepas faktor lain dipertimbangkan, seperti latar belakang sosio-ekonomi dan skor kecerdasan ibu, kanak-kanak yang diberi susu ibu selama sekurang-kurangnya 12 bulan mempunyai peluang 39% lebih besar untuk mencapai gred A atau A* dalam Matematik dan Bahasa Inggeris. [3] Penulis utama kajian menyimpulkan ini adalah kerana nutrien dalam susu ibu meningkatkan perkembangan otak. Kajian itu menambah bahawa 'Susu ibu mengandungi asid lemak tak tepu dan mikronutrien, yang meningkatkan perkembangan saraf' [4] dan kerana penyusuan susu ibu boleh meningkatkan ikatan ibu-anak, ini juga boleh meningkatkan kecerdasan kanak-kanak.

Bagi ibu bapa yang beragama Islam, statistik ini amat diminati. Ini kerana Al-Qur’an mengakui dalam dua ayat bahawa fasa 'bercerai susu' atau penyusuan adalah masa yang panjang bagi ibu. Menariknya, kedua-dua ayat itu mula memerintahkan seorang mukmin untuk berbuat baik kepada ibu bapanya sebelum menghuraikan pengorbanan yang dilakukan seorang ibu semasa melahirkan anak dan menyusu. Ini menunjukkan bahawa Pencipta kita, Tuhan Yang Maha Esa, mengakui bahawa bukan proses bersalin atau penyusuan yang mudah tetapi pengorbanan (walaupun dengan rela hati), yang dilakukan oleh seorang ibu. Tambahan pula, kerana lelaki itu disuruh berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ia menunjukkan bahawa sokongan seorang bapa membolehkan seorang ibu menanggung dan mengasuh anaknya dengan sebaik mungkin. Ayat-ayat tersebut menyatakan:

‘Dan Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyapihnya mengambil masa dua tahun…’ [5]

‘Dan Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan kesakitan, dan melahirkannya dengan kesakitan, dan mengandungnya dan menyapihnya mengambil masa tiga puluh bulan…’ [6]

Umat Islam percaya bahawa Al-Qur’an adalah Firman Tuhan yang diturunkan 1400 tahun yang lalu kepada Nabi Muhammad (saw). Oleh itu, mereka percaya ia sebagai panduan yang tidak ternilai, kitab suci yang unik dan tidak dapat ditiru yang menyentuh semua aspek kehidupan, daripada sejarah purba kepada biologi dan psikologi. Oleh itu, Al-Qur’an menyediakan prinsip umum tentang pengalaman manusia. Menariknya ia menyebut bahawa penyapihan anak akan mengambil masa 'dua tahun' atau 'tiga puluh bulan' (tempoh masa ini termasuk 6 bulan kehamilan sebelum penyusuan susu ibu, apabila 'menanggung' atau berat bayi dalam kandungan adalah biasa dirasai oleh ibu hamil), kerana pakar kesihatan juga menyarankan agar ibu menyusu selama dua tahun. Ini memberikan bayi muda manfaat kesihatan yang maksimum. WHO, Pertubuhan Kesihatan Sedunia, yang 'berdedikasi untuk kesejahteraan semua orang dan dipandu oleh sains' [7] menasihati:

'Susu ibu membekalkan semua tenaga dan nutrien yang diperlukan oleh bayi untuk bulan pertama kehidupan, dan ia terus menyediakan sehingga separuh atau lebih daripada keperluan pemakanan kanak-kanak pada separuh kedua tahun pertama, dan sehingga satu pertiga semasa tahun kedua kehidupan…

Kanak-kanak yang diberi susu ibu menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam ujian kecerdasan, kurang berkemungkinan mengalami berat badan berlebihan atau obes dan kurang terdedah kepada diabetes di kemudian hari.’ [8]

Selain itu, kertas penyelidikan oleh Profesor Lord Robert Winston dan Dr Chicot juga mendedahkan betapa banyak perkembangan otak berlaku dalam dua tahun pertama kehidupan. Ikatan awal dengan bayi yang boleh dibantu dengan penyusuan susu ibu, boleh membantu kesihatan mental jangka panjang kanak-kanak dan mengembangkan daya tahan dalam dirinya.

'Bayi manusia dilahirkan sangat bergantung kepada ibu bapa mereka. Mereka menjalani perkembangan otak yang besar, pertumbuhan dan pemangkasan neuron dalam dua tahun pertama kehidupan. Perkembangan otak bayi (serta perkembangan sosial, emosi dan kognitif mereka) bergantung pada ikatan kasih sayang atau hubungan keterikatan dengan penjaga utama, biasanya ibu bapa. Terdapat bukti yang semakin meningkat…bahawa pengabaian, ketidakkonsistenan ibu bapa dan kekurangan kasih sayang boleh membawa kepada masalah kesihatan mental jangka panjang serta mengurangkan potensi dan kebahagiaan secara keseluruhan.

…Kami mengesyorkan kelas dan video penjagaan bayi untuk membina kemahiran praktikal yang membantu ibu untuk merapatkan hubungan dengan bayi dalam kandungan mereka. Selepas kelahiran mereka boleh meneruskan pembelajaran ini melalui pengalaman – sentuhan kulit ke kulit, penyusuan awal, peluk dan menggendong bayi.’ [9]

Ibu boleh ikatan dengan anak mereka yang baru lahir dalam pelbagai cara seperti yang dicadangkan di atas dengan mewujudkan 'ikatan kasih sayang', jika penyusuan tidak dapat dilakukan. Al-Qur’an juga mengiktiraf kepentingan menyusukan bayi kecil dan keperluan 'penjaga utama' 1400 tahun yang lalu. Dalam Surah Al-Talaq, 65, ayat 7, lelaki Islam diajar bahawa sekiranya berlaku penceraian yang tidak diingini, mereka mesti tetap menyara isteri yang hamil atau menyusukan atau mengatur persediaan yang mencukupi untuk memberi makan anak mereka. Pada era awal Islam apabila susu formula tidak wujud, ini bermakna menggunakan 'jururawat basah' - seorang wanita lain yang mampu menghasilkan susu untuk memberi makan kepada anak:

  ‘…Dan jika mereka menyusukan anak itu untuk kamu, berikanlah kepada mereka balasan yang sepatutnya, supaya mereka berunding antara satu sama lain mengikut adat kebiasaan; tetapi jika kamu mendapat kesusahan antara satu sama lain, maka hendaklah perempuan lain menyusukan anak itu untuk bapanya.’ [10]

Sesungguhnya, Nabi Muhammad (saw) telah disusukan oleh dua orang perawat basah semasa bayi seperti kebiasaan di Arab pada masa itu. Ia dianggap lebih baik untuk kesihatan seorang kanak-kanak untuk disusui oleh wanita puak gurun luar bandar, yang hidup dalam iklim yang lebih sihat. Jadi, Nabi (saw) mula-mula disusui selama beberapa hari oleh Thuweiba (ra) dan kemudian Halima (ra), dari puak Bani Sa’d. Selepas itu, dia akan memegang kedua-dua ibu angkat ini dengan penuh kasih sayang dan akan menghadiahkan mereka hadiah sepanjang hidup mereka. Pada suatu ketika, dia dan isterinya Khadijah (ra) menghadiahkan Halima (ra) seekor unta dan empat puluh ekor kambing biri-biri untuk kaumnya setelah setahun kemarau. [11]

Faedah penyusuan susu ibu telah dinyatakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO):

'Wanita yang menyusukan bayi juga mempunyai pengurangan risiko kanser payudara dan ovari.' [12]

Faedah kesihatan ini adalah salah satu sebab mengapa saya secara peribadi bertahan dengan tugas menyusukan tiga anak saya. Sudah tentu, tidak semua ibu boleh menikmati pilihan apabila membuat keputusan sedemikian dan oleh itu setiap wanita harus disokong untuk membesarkan anak-anaknya sebaik mungkin. Untuk mewujudkan 'ikatan kasih sayang' dengan seorang kanak-kanak adalah sangat penting, seperti yang dinyatakan oleh Profesor Winston dan Dr Chicot.

Walau bagaimanapun, kelebihan penyusuan tidak dapat dinafikan dan kepentingannya ditonjolkan di dalam Al-Qur’an. Ia mencadangkan kebijaksanaan yang tidak terduga dalam kitab suci ini yang tidak mungkin menjadi pengarang tunggal orang Arab yang tidak berilmu pada Abad ke-6 Masihi. Jadi, dari segi kitab keibubapaan, Al-Qur’an adalah satu yang berharga dan mungkin salah satu yang terawal!

Mengenai Pengarang: Munavara Ghauri BA (Hons) Eng Lit, telah berkahwin dengan 3 orang anak dan bekerja sebagai Pustakawan Sekolah dan di Rumah Perlindungan Wanita. Beliau kini berkhidmat sebagai Ketua Cawangan bagi Pertubuhan Pembantu Wanita Bournemouth bagi Jamaat Ahmadiyah Muslim dan merupakan Editor untuk Bahagian Wanita Kajian Agama.

NOTA HUJUNG

[1]  https://www.thetimes.co.uk/article/breast-fed-children-pass-gcse-exams-uk-study-2023-jgqcnn67c/ 6 Jun 2023 ed,p1 

[2] ibid

[3] bida, p2

[4] ibid, p2

[5] Al-Qur’an, Surah Luqman, 31-15

[6] Hoy Qur’an, Surah Al-Ahqaf, 46-V16

[7] https://www.who.int/about-us

[8] https://www.who.int/health-topics/breastfeeding#tab=tab_1

[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5330336/

[10] Holy Qur’an with Eng Trans & Commentary, Islam International Publications Ltd, 2018 Vol 5, p3174

[11] M Z Khan, Muhammad: Seal of the Prophets, Routledge & Kegan Paul ltd, 1980, ms12-13

[12] ibid

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad