Penyusuan susu ibu: Faedah dan Perspektif Al-Qur’an
Munavara Ghauri
BAHAGIAN WANITA
Penyusuan susu ibu: Faedah dan
Perspektif Al-Qur’an
18hb September 2023
Bacaan 7 Minit
Munavara Ghauri, UK
Terjemahan Musa Bin Masran
Baru-baru ini, kajian Universiti
Oxford mendapati bahawa kanak-kanak yang diberi susu ibu kira-kira dua kali
lebih berkemungkinan untuk mencapai gred peperiksaan GCSE teratas, peperiksaan
awam yang diambil pada usia 16 tahun di UK. [1] Prestasi positif kanak-kanak
dalam peperiksaan ini meningkat dalam korelasi dengan berapa lama kanak-kanak
itu telah disusukan oleh ibu mereka semasa bayi. Sebagai contoh, dalam kajian
terhadap 4,940 kanak-kanak, 10% daripada kumpulan yang tidak diberi susu ibu
mencapai A* atau A dalam GCSE Bahasa Inggeris mereka, manakala ini meningkat
kepada 29% dalam murid yang telah disusukan selama lebih daripada satu tahun.
[2] Begitu juga, angka yang mencapai A* atau A dalam GCSE Matematik meningkat
daripada 11% pada kanak-kanak yang tidak pernah disusukan kepada 31% untuk
kanak-kanak yang disusukan selama sekurang-kurangnya 12 bulan. Walaupun selepas
faktor lain dipertimbangkan, seperti latar belakang sosio-ekonomi dan skor
kecerdasan ibu, kanak-kanak yang diberi susu ibu selama sekurang-kurangnya 12
bulan mempunyai peluang 39% lebih besar untuk mencapai gred A atau A* dalam
Matematik dan Bahasa Inggeris. [3] Penulis utama kajian menyimpulkan ini adalah
kerana nutrien dalam susu ibu meningkatkan perkembangan otak. Kajian itu
menambah bahawa 'Susu ibu mengandungi asid lemak tak tepu dan mikronutrien,
yang meningkatkan perkembangan saraf' [4] dan kerana penyusuan susu ibu boleh
meningkatkan ikatan ibu-anak, ini juga boleh meningkatkan kecerdasan
kanak-kanak.
Bagi ibu bapa yang beragama Islam,
statistik ini amat diminati. Ini kerana Al-Qur’an mengakui dalam dua ayat
bahawa fasa 'bercerai susu' atau penyusuan adalah masa yang panjang bagi ibu.
Menariknya, kedua-dua ayat itu mula memerintahkan seorang mukmin untuk berbuat
baik kepada ibu bapanya sebelum menghuraikan pengorbanan yang dilakukan seorang
ibu semasa melahirkan anak dan menyusu. Ini menunjukkan bahawa Pencipta kita,
Tuhan Yang Maha Esa, mengakui bahawa bukan proses bersalin atau penyusuan yang
mudah tetapi pengorbanan (walaupun dengan rela hati), yang dilakukan oleh
seorang ibu. Tambahan pula, kerana lelaki itu disuruh berbuat baik kepada kedua
ibu bapanya, ia menunjukkan bahawa sokongan seorang bapa membolehkan seorang
ibu menanggung dan mengasuh anaknya dengan sebaik mungkin. Ayat-ayat tersebut
menyatakan:
‘Dan Kami perintahkan kepada
manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya
dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyapihnya mengambil masa dua
tahun…’ [5]
‘Dan Kami perintahkan kepada
manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan
kesakitan, dan melahirkannya dengan kesakitan, dan mengandungnya dan
menyapihnya mengambil masa tiga puluh bulan…’ [6]
Umat Islam percaya bahawa Al-Qur’an
adalah Firman Tuhan yang diturunkan 1400 tahun yang lalu kepada Nabi Muhammad
(saw). Oleh itu, mereka percaya ia sebagai panduan yang tidak ternilai, kitab
suci yang unik dan tidak dapat ditiru yang menyentuh semua aspek kehidupan,
daripada sejarah purba kepada biologi dan psikologi. Oleh itu, Al-Qur’an
menyediakan prinsip umum tentang pengalaman manusia. Menariknya ia menyebut
bahawa penyapihan anak akan mengambil masa 'dua tahun' atau 'tiga puluh bulan'
(tempoh masa ini termasuk 6 bulan kehamilan sebelum penyusuan susu ibu, apabila
'menanggung' atau berat bayi dalam kandungan adalah biasa dirasai oleh ibu
hamil), kerana pakar kesihatan juga menyarankan agar ibu menyusu selama dua
tahun. Ini memberikan bayi muda manfaat kesihatan yang maksimum. WHO,
Pertubuhan Kesihatan Sedunia, yang 'berdedikasi untuk kesejahteraan semua orang
dan dipandu oleh sains' [7] menasihati:
'Susu ibu membekalkan semua tenaga
dan nutrien yang diperlukan oleh bayi untuk bulan pertama kehidupan, dan ia
terus menyediakan sehingga separuh atau lebih daripada keperluan pemakanan
kanak-kanak pada separuh kedua tahun pertama, dan sehingga satu pertiga semasa
tahun kedua kehidupan…
Kanak-kanak yang diberi susu ibu
menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam ujian kecerdasan, kurang
berkemungkinan mengalami berat badan berlebihan atau obes dan kurang terdedah
kepada diabetes di kemudian hari.’ [8]
Selain itu, kertas penyelidikan
oleh Profesor Lord Robert Winston dan Dr Chicot juga mendedahkan betapa banyak
perkembangan otak berlaku dalam dua tahun pertama kehidupan. Ikatan awal dengan
bayi yang boleh dibantu dengan penyusuan susu ibu, boleh membantu kesihatan mental
jangka panjang kanak-kanak dan mengembangkan daya tahan dalam dirinya.
'Bayi manusia dilahirkan sangat
bergantung kepada ibu bapa mereka. Mereka menjalani perkembangan otak yang
besar, pertumbuhan dan pemangkasan neuron dalam dua tahun pertama kehidupan.
Perkembangan otak bayi (serta perkembangan sosial, emosi dan kognitif mereka)
bergantung pada ikatan kasih sayang atau hubungan keterikatan dengan penjaga
utama, biasanya ibu bapa. Terdapat bukti yang semakin meningkat…bahawa
pengabaian, ketidakkonsistenan ibu bapa dan kekurangan kasih sayang boleh
membawa kepada masalah kesihatan mental jangka panjang serta mengurangkan
potensi dan kebahagiaan secara keseluruhan.
…Kami mengesyorkan kelas dan video
penjagaan bayi untuk membina kemahiran praktikal yang membantu ibu untuk
merapatkan hubungan dengan bayi dalam kandungan mereka. Selepas kelahiran
mereka boleh meneruskan pembelajaran ini melalui pengalaman – sentuhan kulit ke
kulit, penyusuan awal, peluk dan menggendong bayi.’ [9]
Ibu boleh ikatan dengan anak mereka
yang baru lahir dalam pelbagai cara seperti yang dicadangkan di atas dengan
mewujudkan 'ikatan kasih sayang', jika penyusuan tidak dapat dilakukan. Al-Qur’an
juga mengiktiraf kepentingan menyusukan bayi kecil dan keperluan 'penjaga
utama' 1400 tahun yang lalu. Dalam Surah Al-Talaq, 65, ayat 7, lelaki Islam
diajar bahawa sekiranya berlaku penceraian yang tidak diingini, mereka mesti
tetap menyara isteri yang hamil atau menyusukan atau mengatur persediaan yang
mencukupi untuk memberi makan anak mereka. Pada era awal Islam apabila susu
formula tidak wujud, ini bermakna menggunakan 'jururawat basah' - seorang
wanita lain yang mampu menghasilkan susu untuk memberi makan kepada anak:
‘…Dan jika mereka menyusukan anak itu untuk kamu, berikanlah kepada mereka
balasan yang sepatutnya, supaya mereka berunding antara satu sama lain mengikut
adat kebiasaan; tetapi jika kamu mendapat kesusahan antara satu sama lain, maka
hendaklah perempuan lain menyusukan anak itu untuk bapanya.’ [10]
Sesungguhnya, Nabi Muhammad (saw)
telah disusukan oleh dua orang perawat basah semasa bayi seperti kebiasaan di
Arab pada masa itu. Ia dianggap lebih baik untuk kesihatan seorang kanak-kanak
untuk disusui oleh wanita puak gurun luar bandar, yang hidup dalam iklim yang
lebih sihat. Jadi, Nabi (saw) mula-mula disusui selama beberapa hari oleh
Thuweiba (ra) dan kemudian Halima (ra), dari puak Bani Sa’d. Selepas itu, dia
akan memegang kedua-dua ibu angkat ini dengan penuh kasih sayang dan akan
menghadiahkan mereka hadiah sepanjang hidup mereka. Pada suatu ketika, dia dan
isterinya Khadijah (ra) menghadiahkan Halima (ra) seekor unta dan empat puluh
ekor kambing biri-biri untuk kaumnya setelah setahun kemarau. [11]
Faedah penyusuan susu ibu telah
dinyatakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO):
'Wanita yang menyusukan bayi juga
mempunyai pengurangan risiko kanser payudara dan ovari.' [12]
Faedah kesihatan ini adalah salah
satu sebab mengapa saya secara peribadi bertahan dengan tugas menyusukan tiga
anak saya. Sudah tentu, tidak semua ibu boleh menikmati pilihan apabila membuat
keputusan sedemikian dan oleh itu setiap wanita harus disokong untuk
membesarkan anak-anaknya sebaik mungkin. Untuk mewujudkan 'ikatan kasih sayang'
dengan seorang kanak-kanak adalah sangat penting, seperti yang dinyatakan oleh
Profesor Winston dan Dr Chicot.
Walau bagaimanapun, kelebihan
penyusuan tidak dapat dinafikan dan kepentingannya ditonjolkan di dalam Al-Qur’an.
Ia mencadangkan kebijaksanaan yang tidak terduga dalam kitab suci ini yang
tidak mungkin menjadi pengarang tunggal orang Arab yang tidak berilmu pada Abad
ke-6 Masihi. Jadi, dari segi kitab keibubapaan, Al-Qur’an adalah satu yang
berharga dan mungkin salah satu yang terawal!
Mengenai Pengarang: Munavara Ghauri
BA (Hons) Eng Lit, telah berkahwin dengan 3 orang anak dan bekerja sebagai
Pustakawan Sekolah dan di Rumah Perlindungan Wanita. Beliau kini berkhidmat
sebagai Ketua Cawangan bagi Pertubuhan Pembantu Wanita Bournemouth bagi Jamaat
Ahmadiyah Muslim dan merupakan Editor untuk Bahagian Wanita Kajian Agama.
NOTA HUJUNG
[1] https://www.thetimes.co.uk/article/breast-fed-children-pass-gcse-exams-uk-study-2023-jgqcnn67c/
6 Jun 2023 ed,p1
[2] ibid
[3] bida, p2
[4] ibid, p2
[5] Al-Qur’an, Surah Luqman, 31-15
[6] Hoy Qur’an, Surah Al-Ahqaf, 46-V16
[7] https://www.who.int/about-us
[8] https://www.who.int/health-topics/breastfeeding#tab=tab_1
[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5330336/
[10] Holy Qur’an with Eng Trans
& Commentary, Islam International Publications Ltd, 2018 Vol 5, p3174
[11] M Z Khan, Muhammad: Seal of
the Prophets, Routledge & Kegan Paul ltd, 1980, ms12-13
[12] ibid
Comments
Post a Comment