“Matlamat dan Objektif Kita Seharusnya Tidak Kurang Daripada Mewujudkan Keamanan di Setiap Kampung, Bandar atau Bandar Setiap Negara Di Dunia” Hadhrat Khalifatul Masihi V (atba)

 Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V(atba)

DILIHATKAN

TERORISME DAN EKSTREMISME

“Matlamat dan Objektif Kita Seharusnya Tidak Kurang Daripada Mewujudkan Keamanan di Setiap Kampung, Bandar atau Bandar Setiap Negara Di Dunia”

20hb Ogos 2018

Bacaan 21 Minit

Jerman

Yang Mulia Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) berucap kepada hadirin di Konvensyen Tahunan (Jalsah Salanah) Jamaat Ahmadiyah Muslim di Jerman.

Pada hari Sabtu, 8 September 2018, Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Khalifah Kelima, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba) menyampaikan pidato penting tentang krisis imigresen dunia dan kebangkitan seterusnya betul-betul di dunia Barat di hadapan lebih 1,000 orang kenamaan dan tetamu. Ini adalah pada hari kedua Konvensyen Tahunan ke-43 (Jalsah Salanah) Jamaat Ahmadiyah Muslim di Jerman. Transkrip penuh ucapan oleh Yang Mulia pada kesempatan ini dibentangkan di bawah.

Selepas membaca Tashahhud, Ta’awwuz dan Bismillah, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata:

“Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa Rahmatullahe Wa Barakatohu – salam dan rahmat Allah ke atas anda semua.

Sejak kebelakangan ini di Jerman, dan di beberapa negara Barat yang lain, pelampau kanan telah menjadi terkenal dan menyaksikan peningkatan keahliannya. Punca utama kepada trend yang mendukacitakan ini ialah penduduk asli di negara-negara ini menjadi semakin marah dan kecewa. Mereka berasa diabaikan dan seolah-olah hak mereka tidak dilindungi oleh pemimpin dan kerajaan mereka.

Tidak dinafikan, faktor utama yang mencetuskan kebimbangan mereka ialah kemasukan pendatang ke banyak negara Barat sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini sudah pasti berlaku di Jerman, yang telah membawa lebih ramai pelarian daripada negara Eropah lain sejak kebelakangan ini. Akibatnya, ramai penduduk tempatan takut bahawa masyarakat mereka berubah di luar pemahaman dan mereka merasakan sumber negara mereka digunakan secara tidak seimbang untuk memihak kepada pendatang.

Pendatang Pelarian Perang di Keleti

Beribu-ribu pendatang telah melarikan diri dari Syria ke negara-negara Eropah dengan harapan masa depan yang lebih baik. Penghijrahan beramai-ramai ini telah menimbulkan isu baru bagi dunia Barat yang cuba menampung banjir baru rakyat dari Timur Tengah.

Walaupun istilah 'pendatang' digunakan, isu sebenar bagi kebanyakan orang ialah 'Islam' dan hakikat bahawa sebahagian besar pendatang ke Eropah adalah orang Islam yang melarikan diri dari negara-negara yang dilanda peperangan di Timur Tengah. Oleh itu, apabila pelampau kanan dan penyokong mereka membangkitkan seruan menentang imigresen, sasaran sebenar mereka adalah Islam dan objektif mereka adalah untuk menghalang orang Islam daripada memasuki negara mereka. Mereka melihat Islam sebagai tidak serasi dengan nilai-nilai Barat, dan berusaha untuk menyebarkan kepercayaan mereka bahawa umat Islam tidak dapat berjaya berintegrasi dengan Barat dan merupakan ancaman kepada rakyat lain.

Brussels

Masalah keganasan kini telah berpindah ke Eropah, dengan serangan di Paris dan Brussels menunjukkan ia sebagai masalah global.

Tambahan pula, ramai orang bukan Islam percaya Islam sebagai agama ekstremisme dan membayangkan bahawa orang Islam yang berhijrah akan menjadi pelampau atau fanatik agama, akan menyebarkan racun dalam masyarakat, menghasut perpecahan dan mengganggu keamanan dan kesejahteraan negara mereka. Sudah tentu, rasa cemas ini telah merebak ke beberapa bahagian negara ini, terutamanya di Jerman Timur. Justeru, telah wujud gerakan dan kempen mengharamkan pembinaan masjid.

Kami, Jamaat Ahmadiyah Muslim, tidak terlepas daripada penentangan sedemikian, di mana beberapa kumpulan di Jerman telah secara aktif berkempen menentang kami dan berusaha untuk menghalang kami membina masjid baru. Mereka telah berkempen menentang kami, walaupun moto kami ialah 'Kasih sayang untuk Semua, Kebencian untuk Tiada', dan walaupun pada hakikatnya selama hampir 130 tahun, Jamaat kami berada di barisan hadapan dalam mempromosikan keamanan, persaudaraan, kasih sayang dan belas kasihan dalam semua bahagian dunia.

Sejarah kita membuktikan fakta bahawa di mana sahaja kita telah membina masjid atau menjadi bertapak, ketakutan penduduk tempatan tidak lama lagi hilang. Mereka yang pada mulanya memandang kami dengan curiga dengan cepat menjadi kawan setia dan penyokong ikhlas kami. Di seluruh dunia, jiran kita dengan gembira membuktikan fakta bahawa Ahmadi Muslim adalah orang yang mempromosikan keamanan dalam masyarakat dan yang hanya menyebarkan mesej cinta, belas kasihan dan simpati manusia. Namun, disebabkan keadaan dunia Islam yang teruk, Jamaat Ahmadiyah Muslim juga terpaksa menanggung akibatnya.

Tuduhan lain yang dibangkitkan oleh mereka yang menentang imigresen yang meluas ialah pendatang terdedah kepada penderaan seksual atau mengganggu wanita. Malangnya, laporan baru-baru ini mencadangkan bahawa sebahagian besar rogol atau percubaan rogol, di sebuah negara Barat, dilakukan oleh pendatang. Tuhan lebih mengetahui jika angka itu tepat, tetapi apabila laporan sedemikian didedahkan kepada umum, ia turut mempengaruhi negara lain dan kebimbangan serta kebimbangan penduduk tempatan terus meningkat.

Satu lagi perkara yang banyak pihak dan ahli politik memberi tumpuan ialah beban cukai yang diperlukan untuk menempatkan semula pendatang. Selain daripada perbelanjaan sara hidup seharian mereka, kos infrastruktur yang terhasil daripada imigresen berskala besar adalah besar dan oleh itu beban kewangan kepada negeri adalah besar dan akhirnya pembayar cukai yang membiayai ini. Orang yang telah menjalani kehidupan mereka dan membayar cukai mereka di sesebuah negara, wajar bertanya sama ada adalah adil sumbangan mereka kepada negeri dibelanjakan untuk penempatan semula pendatang asing, berbanding membiayai projek yang bermanfaat kepada rakyat sedia ada.

Saya tidak mempertikaikan bahawa ini adalah isu yang sah dan punca sebenar kebimbangan dan, jika ia tidak ditangani dengan bijak, ketegangan dalam masyarakat akan terus meningkat. Selain itu, di mana sahaja terdapat penghijrahan berskala besar, ia tidak dapat tidak membawa kepada isu keselamatan. Sesungguhnya, telah terbukti bahawa tersembunyi di kalangan pelarian tulen adalah pendatang yang berpotensi menyebabkan kemudaratan yang besar. Sebagai contoh, hanya beberapa hari yang lalu, seorang pelarian wanita yang tinggal di Jerman, yang pada masa lalu telah diculik dan disimpan sebagai hamba di Iraq, telah ditemu bual.

Dia memberitahu betapa dia terkejut dan ngeri melihat bahawa penculiknya, seorang ahli kumpulan pengganas, kini juga tinggal bebas di Jerman, telah datang ke sini dengan alasan penganiayaan. Ini adalah sesuatu yang saya telah memberi amaran pada masa lalu bahawa setiap kes harus dianalisis dengan teliti untuk memastikan bahawa pelampau atau penjenayah yang menyamar sebagai pelarian tidak dibenarkan masuk. Bagaimanapun, isu-isu ini bermakna ketakutan terhadap penghijrahan beramai-ramai dari negara-negara Islam sedikit sebanyak wajar.

Namun, di sisi lain, adalah perlu bagi orang yang berfikiran adil, cerdik dan bijak untuk melihat kedua-dua belah cerita dan bukan hanya berdasarkan tanggapannya terhadap umat Islam dan Islam berdasarkan khabar angin. Hanya kerana seseorang menjenamakan Islam sebagai agama ekstremisme atau mendakwa bahawa semua orang Islam adalah pengganas tidak menjadikannya benar; sebaliknya, adalah penting untuk menilai fakta secara rasional dan objektif sebelum membuat kesimpulan. Oleh itu, sebelum mencapai kesimpulan muktamad tentang sama ada ajaran Islam bersifat ekstremis, anda harus menyiasat dan melihat apakah kebenarannya. Analisis, adakah perbuatan mungkar segelintir orang yang kononnya Islam bermotifkan ajaran Islam?

Pertimbangkan, adakah Islam benar-benar membenarkan ekstremisme? Atau adakah ia menetapkan hukuman berat bagi mereka yang menyebarkan kekacauan dan kebencian? Adakah Islam membenarkan orang Islam melanggar undang-undang negara atas nama kepercayaan mereka? Apakah jangkaan yang Islam letakkan kepada umat Islam dari segi tingkah laku mereka dalam masyarakat? Adakah Islam menggalakkan umat Islam membebankan Negara? Atau adakah ia menggalakkan mereka bekerja keras, setia dan menyumbang secara positif kepada masyarakat di mana mereka tinggal?

Jika terbukti orang Islam yang melakukan kemungkaran adalah didorong oleh agamanya, boleh dikatakan kebimbangan golongan pelampau kanan adalah wajar. Namun, bagaimana jika tindakan mereka tiada kaitan dengan Islam? Bagaimana jika kumpulan anti-Islam menyebarkan mitos kebencian yang hanya berdasarkan fantasi dan bukannya fakta? Dalam masa yang singkat, saya akan menyebut beberapa perkara yang saya harap dapat membantu menjawab beberapa soalan ini dan membolehkan anda memahami intipati sebenar ajaran Islam.

Pertama, prinsip asas Islam ialah di mana seorang Muslim bercita-cita untuk hidup aman, dia juga mesti berusaha untuk memberikan keamanan dan keselamatan kepada orang lain. Orang sering bercakap tentang peperangan yang berlaku pada awal Islam dan mencadangkan bahawa mereka membuktikan bahawa Islam adalah agama yang dahagakan darah yang membenarkan kekerasan dan paksaan. Namun, pada hakikatnya, umat Islam awal telah melalui tiga belas tahun penganiayaan yang kejam dan berterusan tanpa membalas dengan apa cara sekalipun.

Hanya selepas masa yang panjang itu barulah Allah Yang Maha Kuasa mengizinkan mereka untuk mempertahankan diri dan kebenaran ini disebutkan dalam Surah Al-Hajj, bab 22, ayat 40 hingga 41 Al-Qur’an. Dalam ayat-ayat ini, Allah Taala berfirman bahawa mereka yang telah dianiaya dan dihalau keluar dari rumah mereka dibenarkan untuk mempertahankan diri mereka daripada kekejaman dan penindasan yang lebih lanjut. Walau bagaimanapun, Al-Qur’an seterusnya menyatakan bahawa jika orang Islam tidak mempertahankan agama mereka maka gereja, kuil, rumah ibadat, masjid dan semua tempat ibadat lain semuanya akan berada dalam bahaya besar. Jadi, kebenaran telah diberikan untuk melindungi hak semua orang untuk menjalani kehidupan mereka dengan bebas dan mengikut kepercayaan mereka.

Dalam Surah Yunus, bab 10, ayat 100 Al-Qur'an, semasa berucap kepada Nabi Suci Islam (saw), Allah Yang Maha Kuasa menyatakan bahawa jika Dia menghendaki Dia boleh melaksanakan kehendak-Nya dan memaksa semua orang untuk menerima Islam. Namun, sebaliknya, Allah Yang Maha Kuasa memilih kehendak bebas untuk diutamakan. Begitu juga, dalam surah Al-Khahf, 18, ayat 30 Al-Qur’an, Allah SWT menyatakan bahawa umat Islam hendaklah secara terbuka menyampaikan risalah mereka dan menyatakan Islam sebagai agama yang benar, namun pada masa yang sama Al-Qur’an juga menyatakan bahawa setiap orang adalah bebas menerima atau menolaknya.

Ayat tersebut menyatakan:

“Barangsiapa yang berkehendak, hendaklah beriman dan barangsiapa yang berkehendak, hendaklah ia tidak beriman.”

Dalam Al-Qur’an, Allah Yang Maha Kuasa juga merujuk kepada orang bukan Islam yang mengakui bahawa Islam adalah agama yang aman dan baik, namun mereka enggan menerimanya kerana mereka takut bahawa memulakan jalan kedamaian dan belas kasihan akan merosakkan material (dan) kepentingan mereka. Surah Al-Qasas, Bab 28, ayat 58 Al-Qur’an menyatakan:

“Dan mereka berkata, ‘Seandainya kami mengikuti petunjuk bersamamu, tentulah kami akan dirampas dari negeri kami’.”

Inilah gambaran sebenar Islam. Ia memerlukan setiap Muslim untuk hidup aman dan menyumbang kepada masyarakat mereka. Tidak dinafikan, orang-orang Islam yang mendakwa Jihad bermaksud menyerang orang bukan Islam atau memaksa mereka menukar agama, adalah salah nyata. Pegangan dan sikap sebegini tiada kaitan dengan ajaran Islam. Satu lagi tuduhan yang dilemparkan kepada Islam, yang saya sebutkan tadi, berkaitan dengan layanan terhadap wanita. Sesetengah orang bukan Islam takut jika orang Islam berhijrah ke Barat, mereka akan memangsa wanita tempatan dan mendera mereka.

Malah, sesetengah pendatang telah melakukan jenayah sedemikian dan kelakuan mereka yang memalukan telah mengekalkan ketakutan dan kebimbangan sedemikian. Memandangkan ini, izinkan saya menjelaskan dengan jelas bahawa mana-mana Muslim yang mencabul kehormatan seorang wanita atau menderanya dalam apa cara sekalipun adalah bertindak sepenuhnya bertentangan dengan ajaran Islam. Islam menganggap tingkah laku tersebut sebagai jahat dan telah mewajibkan hukuman yang sangat berat bagi mereka yang melakukan jenayah yang tidak bermoral dan tercela tersebut.

Sebagai contoh, Islam menetapkan bahawa jika seorang Muslim melakukan jenayah sedemikian, dia harus disebat secara terbuka di tempat awam. Oleh itu, jika anda benar-benar ingin menghapuskan kelakuan sedemikian, maka lelaki Islam yang bersalah melakukan jenayah keji itu harus dihukum mengikut undang-undang Islam. Walaupun, saya pasti kerajaan Barat akan menolak idea ini dan aktivis hak asasi manusia pastinya akan membantah.

Pelarian

Pelarian harus sentiasa berterima kasih kepada negara-negara Eropah yang telah membuka hati dan rumah mereka kepada mereka.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, satu lagi kebimbangan utama bagi warga yang sedia ada ialah menjadi tuan rumah kepada pelarian adalah usaha kewangan yang besar oleh kerajaan. Dalam hal ini, tiada pendatang harus memasuki negara lain dengan rasa berhak; sebaliknya, mereka harus memikirkan apa yang mereka boleh tawarkan kepada masyarakat tempatan. Saya telah berkata banyak kali sebelum ini bahawa pendatang harus menganggap diri mereka terhutang budi kepada negara yang telah menerima mereka. Mereka berterima kasih kepada kedua-dua kerajaan dan orang ramai dan cara untuk membalas jasa ini ialah mereka tidak perlu membuang masa hanya mencari faedah dan elaun daripada negeri; sebaliknya, mereka harus berusaha untuk menyumbang kepada masyarakat secepat mungkin. Mereka harus bekerja keras dan berusaha untuk mendapatkan pekerjaan, walaupun satu-satunya pekerjaan yang mereka dapat adalah kerja buruh asas. Di mana ini akan membolehkan mereka mengekalkan kehormatan dan maruah peribadi mereka, ia juga akan menjadi satu cara untuk meringankan beban negeri dan menghilangkan kekecewaan penduduk tempatan.

Sudah tentu, setiap Muslim harus mengingati bahawa Nabi Suci Islam (saw) pada banyak kesempatan, orang berusaha untuk membantu sahabatnya, tetapi mereka enggan menerima dan lebih suka mencari nafkah untuk diri mereka sendiri. Seperti yang saya katakan, walaupun pelarian terpaksa melakukan kerja-kerja kasar atau asas, yang mereka anggap diri mereka terlalu layak, ia adalah lebih baik daripada terus terbiar dan mengharapkan kerajaan menampung semua keperluan mereka. Jika tidak, pendatang yang gagal menyumbang kepada masyarakat akan menjadi cara untuk meningkatkan keresahan di kalangan penduduk yang lebih luas. Tambahan pula, jika kerajaan memberikan beberapa faedah atau bantuan kewangan kepada pendatang mereka harus memastikan bahawa mereka tidak mengabaikan keperluan penduduk tempatan. Di sesetengah negara, pendatang menerima faedah yang lebih baik daripada warganegara yang membayar cukai dan ini membawa kepada pergolakan semula jadi di kalangan orang ramai.

Kekecewaan sebegini tidak akan hilang dengan sendirinya kerana di mana ada kekecewaan sentiasa ada tindak balas. Oleh itu, setiap kerajaan harus melaksanakan dasar yang waras dan adil yang mengambil kira hak dan keperluan rakyat dan pendatang, sebaliknya rakyat tempatan harus diberi layanan dan faedah yang lebih baik.

Beberapa hari lalu, dilaporkan bahawa Kerajaan Jerman sedang mempertimbangkan dasar baharu di mana pencari suaka akan dikehendaki melakukan khidmat masyarakat selama setahun apabila menetap di Jerman. Beberapa pengkritik sudah mendakwa bahawa ini hanyalah satu bentuk 'buruh murah' dan tidak akan membantu proses integrasi. Walau bagaimanapun, pada pandangan saya, mana-mana orang yang berkhidmat kepada masyarakat tempatannya sedang berintegrasi melalui perkhidmatan itu. Sememangnya, istilah 'khidmat masyarakat' adalah positif kerana ia menanamkan kepercayaan bahawa menjadi kewajipan setiap orang untuk berkhidmat kepada masyarakat mereka dan membantu ahli masyarakat. Sehubungan itu, Kerajaan Jerman berhak mendapat pujian dan bukannya kritikan untuk dasar ini.

Namun begitu, tanggungjawab kerajaan tuan rumah tidak terhad kepada mengatur perkhidmatan masyarakat; sebaliknya, mereka juga harus membimbing pendatang dengan cara yang mereka boleh untuk mula menyumbang secepat mungkin kepada masyarakat. Sekiranya pendatang tidak mempunyai kemahiran untuk memasuki pasaran kerja, mereka harus diberikan beberapa bentuk latihan atau perantisan supaya mereka dapat mengembangkan kemahiran tersebut dengan segera. Sebarang kos yang ditanggung dalam latihan tersebut akan menjadi pelaburan yang berharga untuk masa depan negara.

Dari segi keselamatan, sekiranya timbul sebarang keraguan atau syak wasangka terhadap perwatakan atau latar belakang pendatang tertentu, pihak berkuasa harus berwaspada dan memantau mereka sehingga mereka berpuas hati bahawa mereka tidak mendatangkan risiko kepada masyarakat. Sesetengah mungkin menganggap ini sebagai dasar yang mengganggu, namun melindungi masyarakat daripada bahaya dan mengekalkan keamanan dan keselamatan negara adalah objektif utama bagi mana-mana kerajaan. Sememangnya, jika ada pendatang yang datang dengan tujuan untuk membuat kekacauan atau keributan, mereka secara langsung menyalahi ajaran Islam. Sesungguhnya, surah Al-Baqarah, Bab 2, ayat 192 Al-Qur’an menyatakan bahawa walaupun pembunuhan adalah jenayah yang sangat keji, menyebarkan kekacauan dan mencetuskan kebencian adalah jenayah yang lebih besar.

Sudah tentu, ini tidak bermakna bahawa untuk membunuh seseorang adalah jenayah kecil atau tidak penting; sebaliknya, ia menandakan bahawa kesan daripada menyemarakkan api kekacauan dalam masyarakat masih lebih tinggi. Akhirnya, provokasi dan hasutan boleh menyebabkan kerosakan besar kepada masyarakat dan membawa kepada konflik dan peperangan di mana ramai orang yang tidak bersalah menjadi sasaran atau ditindas.

Keganasan

Merupakan sumber penyesalan bahawa dalam banyak keadaan, umat Islam sebahagiannya harus dipersalahkan atas ketidakstabilan semasa di dunia—walaupun Islam itu sendiri mengajar keamanan semata-mata.

Nabi Muhammad (saw) juga bersabda bahawa seorang Muslim sejati adalah dia yang selamat dari lidah dan tangannya.

Bagaimana pula boleh dikatakan bahawa Islam adalah agama yang menggalakkan keganasan atau radikalisme?

Bagaimana boleh dikatakan Islam menyebarkan kekacauan dalam masyarakat?

Bagaimana boleh dikatakan bahawa Islam cuba mencabul kehormatan wanita?

Bagaimana boleh dikatakan bahawa Islam membenarkan umatnya merampas harta atau kekayaan orang lain?

Sesiapa sahaja yang melakukan jenayah sedemikian, sama ada mereka membenarkannya atas nama Islam atau tidak, adalah jauh dari ajarannya dan akan bertanggungjawab atas kekejaman mereka. Dalam setiap aspek, Islam menghendaki umat Islam mempamerkan standard integriti dan kebajikan yang tertinggi. Sebagai contoh, dalam bab 2, ayat 189 Al-Qur’an, Allah Taala telah mengingatkan umat Islam bahawa mereka tidak boleh memperoleh harta atau harta dengan cara penipuan; sebaliknya umat Islam diajar untuk bersikap jujur, amanah dan menegakkan kebenaran dalam semua aspek.

Begitu juga dalam Surah At-Tatfif, Bab 83, ayat 2 hingga 4, umat Islam diajar tentang kepentingan berlaku adil dalam urusan perniagaan dan perdagangan. Allah Ta'ala berfirman:

“Celakalah orang-orang yang memperpendek takaran. Mereka yang apabila mengambil sukatan dari orang lain, mereka mengambilnya dengan penuh. Tetapi apabila mereka memberi sukatan kepada orang lain atau menimbangnya, mereka mengurangkannya.”

Ayat-ayat ini menyatakan bahawa orang-orang yang eksploitatif dalam transaksi perniagaan, mencari keuntungan yang tidak adil untuk dirinya sendiri dengan mengorbankan orang lain, adalah mereka yang dilaknat dan akhirnya akan dihina. Sebenarnya Islam telah menjaga masyarakat daripada segala bentuk kekejaman dan ketidakadilan serta melindungi nyawa dan harta benda setiap orang. Oleh itu, adalah punca penyesalan dan kesedihan yang mendalam bahawa orang ramai terus membuat tuduhan palsu terhadap akhlak mulia Nabi Muhammad (saw), sedangkan baginda adalah orang yang membawa revolusi rohani dan moral yang unik dalam masyarakat. Sememangnya, dalam sejarah umat manusia tidak pernah ada contoh integriti moral seperti yang ditunjukkan oleh umat Islam awal. Jika sahabatnya bergaduh, itu bukanlah untuk mengambil kesempatan antara satu sama lain; sebaliknya, ia adalah untuk memastikan hak pihak yang satu lagi dipenuhi.

Jamaat Ahmadiyah Muslim komited untuk berkhidmat kepada manusia dengan sebaik mungkin. Sejak beberapa dekad yang lalu, Jamaat telah membina sekolah dan hospital dan memulakan projek Air untuk Kehidupan, yang menyediakan air minuman yang bersih dan selamat kepada orang ramai.

Sebagai contoh, suatu ketika seorang sahabat Nabi Muhammad (saw) datang ke pasar untuk menjual kudanya dengan harga 200 dinar. Apabila seorang lagi sahabat Nabi (saw) datang ke hadapan untuk membeli kuda, dia memberitahunya bahawa 200 dinar adalah terlalu rendah dan harga yang berpatutan ialah 500 dinar. Dia berkata bahawa dia tidak mahu mengambil sedekah dan ingin membuat pembelian yang halal dan adil dan dia akan membayar 500 dinar. Sehubungan itu, penjual Muslim itu berkata bahawa dia juga tidak mahu bersedekah dan ingin membuat jualan yang adil dan oleh itu dia hanya mahukan 200 dinar. Oleh itu, hujah mereka adalah demi melindungi hak orang lain, walaupun kos peribadi mereka sendiri.

Bayangkan, jika semua anggota masyarakat dapat menghayati dan menjunjung nilai-nilai tersebut.

Betapa hebatnya masyarakat itu!

Masyarakat di mana setiap rakyat mengutamakan kejujuran dan berusaha untuk kebaikan bersama.

Dalam lain-lain kata, masyarakat Islam.

Jika sesiapa ingin mengetahui apa yang diwakili oleh Islam, mereka harus melihat contoh yang mulia itu, bukannya mereka yang menyemai perpecahan dan sikap tidak bertolak ansur secara palsu atas namanya. Sudah tentu, hari ini adalah keperluan masa untuk kita semua, Islam atau bukan Islam, berhenti sejenak dan merenungkan akibat daripada tindakan kita. Dengan penuh rasa bangga, kami bercakap tentang bagaimana dunia telah berkembang menjadi sebuah perkampungan global yang saling berkaitan dan mengagumi kepantasan komunikasi dan perjalanan.

Namun, di samping kemajuan tersebut, kita harus sedar bahawa tanggungjawab kita kepada dunia juga telah meningkat. Dari segi krisis penghijrahan, di mana sahaja terdapat orang yang mengalami kekejaman dan penindasan di negara asal mereka, terpulang kepada masyarakat antarabangsa untuk membantu mereka. Keutamaan hendaklah cuba mendamaikan rakyat negara-negara tersebut dan menamatkan peperangan dan mewujudkan keamanan yang mampan; namun, jika itu tidak mungkin, adalah menjadi tanggungjawab moral kita untuk membuka hati kita kepada mereka yang benar-benar menderita.

Masyarakat tidak seharusnya menolak pelarian tulen yang menderita bukan kerana kesalahan mereka sendiri. Masyarakat tidak seharusnya mengenepikan orang yang tidak bersalah yang hanya mahukan peluang untuk hidup dengan aman dan ingin menjadi warganegara yang baik dan mengikut undang-undang negara tempat mereka tinggal. Sebaliknya, kita harus berada di sana untuk menghulurkan bantuan kepada mereka yang hidupnya telah hancur, yang telah tersiksa dan yang benar-benar tidak berdaya, lemah dan tidak berdaya.

Mari kita buktikan kemanusiaan kita.

Mari kita tunjukkan belas kasihan kita.

Marilah kita berada di sana untuk memikul beban mereka yang sangat memerlukan.

Sebaliknya, pendatang juga mempunyai tanggungjawab yang besar di negara baru mereka. Seperti yang saya katakan, mereka mesti berusaha untuk menyumbang kepada masyarakat baharu mereka dan berusaha untuk berintegrasi. Mereka tidak seharusnya mengasingkan diri atau memisahkan diri daripada komuniti tempatan, tetapi harus berkhidmat kepada rumah angkat mereka dan berusaha ke arah pembangunan dan kemajuan yang berterusan. Bersama-sama, kita mesti mencari cara bagaimana orang yang berbeza latar belakang dan warisan boleh hidup bersama secara harmoni.

Seperti yang saya katakan, dunia kini seperti sebuah perkampungan global dan oleh itu kita tidak hidup dalam era silam di mana apa yang berlaku di satu negara, hanya menjejaskan masyarakat setempat atau, paling banyak, negara jiran. Sebaliknya, kita kini hidup dalam masa di mana gangguan atau konflik di mana-mana negara mempunyai kesan dan akibat untuk seluruh dunia. Oleh itu, daripada takut antara satu sama lain, kita harus berusaha untuk menyelesaikan masalah melalui dialog bersama dan dengan semangat toleransi dan belas kasihan.

Matlamat dan objektif kita seharusnya tidak kurang daripada mewujudkan keamanan di setiap kampung, pekan atau bandar setiap negara di dunia.

Jamaat Ahmadiyah Muslim sentiasa berusaha untuk memenuhi objektif ini dan untuk tujuan ini, kami menyebarkan apa yang kami anggap sebagai bahan utama kepada keamanan, iaitu kepercayaan yang kukuh bahawa kita semua adalah ciptaan Tuhan Yang Maha Esa dan Dia menciptakan manusia supaya mereka akan mengenali-Nya dan memenuhi hak satu sama lain.

Kami pasti bahawa jika manusia mencapai kesedaran ini, keamanan sejati dan berpanjangan boleh diguna pakai.

Malangnya, kita menyaksikan sebaliknya.

Daripada berkumpul dan mencari kedamaian melalui kewujudan Tuhan Yang Maha Esa, umat manusia terlibat dalam usaha mencari keamanan melalui cara material semata-mata.

Hari demi hari, manusia semakin menjauhi agama dan kerohanian dan hasilnya amat menggerunkan.

Saya yakin bahawa kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Kuasa adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan dan satu-satunya cara untuk membawa keamanan sejati di peringkat nasional dan antarabangsa.

Oleh itu, adalah hasrat saya yang paling dalam dan doa yang sungguh-sungguh, agar dunia mengenali penciptanya dan mengikuti ajaran-Nya yang benar.

Daripada mengejar objektif peribadi atau politik, saya berdoa agar pemimpin hari ini memenuhi hak semua orang tanpa mengira kasta, kepercayaan atau warna kulit.

Dengan sepenuh hati, saya berdoa agar jurang yang wujud antara manusia dan Tuhan Yang Maha Esa dihapuskan dan kita dapat melihat dengan mata kepala kita sendiri keamanan sebenar berlaku di seluruh dunia.

Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda semua. Terima kasih banyak - banyak."

 

Catatan Berkaitan:

Dunia dalam Krisis – Bagaimana kita Menghadapi?

Adakah Islam untuk Jerman?

Islam – Ancaman atau Sumber Keamanan

Mencapai Langit Kedamaian Abadi

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad