“Matlamat dan Objektif Kita Seharusnya Tidak Kurang Daripada Mewujudkan Keamanan di Setiap Kampung, Bandar atau Bandar Setiap Negara Di Dunia” Hadhrat Khalifatul Masihi V (atba)
Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V(atba)
DILIHATKAN
TERORISME DAN EKSTREMISME
“Matlamat dan Objektif Kita Seharusnya Tidak Kurang Daripada
Mewujudkan Keamanan di Setiap Kampung, Bandar atau Bandar Setiap Negara Di
Dunia”
20hb Ogos 2018
Bacaan 21 Minit
Jerman
Yang Mulia Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) berucap kepada
hadirin di Konvensyen Tahunan (Jalsah Salanah) Jamaat Ahmadiyah Muslim di
Jerman.
Pada hari Sabtu, 8 September 2018, Ketua Jamaat Ahmadiyah
Muslim Sedunia, Khalifah Kelima, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba)
menyampaikan pidato penting tentang krisis imigresen dunia dan kebangkitan
seterusnya betul-betul di dunia Barat di hadapan lebih 1,000 orang kenamaan dan
tetamu. Ini adalah pada hari kedua Konvensyen Tahunan ke-43 (Jalsah Salanah) Jamaat
Ahmadiyah Muslim di Jerman. Transkrip penuh ucapan oleh Yang Mulia pada
kesempatan ini dibentangkan di bawah.
Selepas membaca Tashahhud, Ta’awwuz dan Bismillah, Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) berkata:
“Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa
Rahmatullahe Wa Barakatohu – salam dan rahmat Allah ke atas anda semua.
Sejak kebelakangan ini di Jerman, dan di beberapa negara
Barat yang lain, pelampau kanan telah menjadi terkenal dan menyaksikan
peningkatan keahliannya. Punca utama kepada trend yang mendukacitakan
ini ialah penduduk asli di negara-negara ini menjadi semakin marah dan kecewa.
Mereka berasa diabaikan dan seolah-olah hak mereka tidak dilindungi oleh
pemimpin dan kerajaan mereka.
Tidak dinafikan, faktor utama yang mencetuskan kebimbangan
mereka ialah kemasukan pendatang ke banyak negara Barat sejak beberapa tahun
kebelakangan ini. Ini sudah pasti berlaku di Jerman, yang telah membawa lebih
ramai pelarian daripada negara Eropah lain sejak kebelakangan ini. Akibatnya,
ramai penduduk tempatan takut bahawa masyarakat mereka berubah di luar
pemahaman dan mereka merasakan sumber negara mereka digunakan secara tidak
seimbang untuk memihak kepada pendatang.
Pendatang Pelarian Perang di Keleti
Beribu-ribu pendatang telah melarikan diri dari Syria ke
negara-negara Eropah dengan harapan masa depan yang lebih baik. Penghijrahan
beramai-ramai ini telah menimbulkan isu baru bagi dunia Barat yang cuba
menampung banjir baru rakyat dari Timur Tengah.
Walaupun istilah 'pendatang' digunakan, isu sebenar bagi
kebanyakan orang ialah 'Islam' dan hakikat bahawa sebahagian besar pendatang ke
Eropah adalah orang Islam yang melarikan diri dari negara-negara yang dilanda
peperangan di Timur Tengah. Oleh itu, apabila pelampau kanan dan penyokong
mereka membangkitkan seruan menentang imigresen, sasaran sebenar mereka adalah
Islam dan objektif mereka adalah untuk menghalang orang Islam daripada memasuki
negara mereka. Mereka melihat Islam sebagai tidak serasi dengan nilai-nilai
Barat, dan berusaha untuk menyebarkan kepercayaan mereka bahawa umat Islam
tidak dapat berjaya berintegrasi dengan Barat dan merupakan ancaman kepada
rakyat lain.
Brussels
Masalah keganasan kini telah berpindah ke Eropah, dengan
serangan di Paris dan Brussels menunjukkan ia sebagai masalah global.
Tambahan pula, ramai orang bukan Islam percaya Islam sebagai
agama ekstremisme dan membayangkan bahawa orang Islam yang berhijrah akan
menjadi pelampau atau fanatik agama, akan menyebarkan racun dalam masyarakat,
menghasut perpecahan dan mengganggu keamanan dan kesejahteraan negara mereka.
Sudah tentu, rasa cemas ini telah merebak ke beberapa bahagian negara ini,
terutamanya di Jerman Timur. Justeru, telah wujud gerakan dan kempen
mengharamkan pembinaan masjid.
Kami, Jamaat Ahmadiyah Muslim, tidak terlepas daripada
penentangan sedemikian, di mana beberapa kumpulan di Jerman telah secara aktif
berkempen menentang kami dan berusaha untuk menghalang kami membina masjid
baru. Mereka telah berkempen menentang kami, walaupun moto kami ialah 'Kasih
sayang untuk Semua, Kebencian untuk Tiada', dan walaupun pada hakikatnya selama
hampir 130 tahun, Jamaat kami berada di barisan hadapan dalam mempromosikan
keamanan, persaudaraan, kasih sayang dan belas kasihan dalam semua bahagian
dunia.
Sejarah kita membuktikan fakta bahawa di mana sahaja kita
telah membina masjid atau menjadi bertapak, ketakutan penduduk tempatan tidak
lama lagi hilang. Mereka yang pada mulanya memandang kami dengan curiga dengan
cepat menjadi kawan setia dan penyokong ikhlas kami. Di seluruh dunia, jiran
kita dengan gembira membuktikan fakta bahawa Ahmadi Muslim adalah orang yang
mempromosikan keamanan dalam masyarakat dan yang hanya menyebarkan mesej cinta,
belas kasihan dan simpati manusia. Namun, disebabkan keadaan dunia Islam yang
teruk, Jamaat Ahmadiyah Muslim juga terpaksa menanggung akibatnya.
Tuduhan lain yang dibangkitkan oleh mereka yang menentang
imigresen yang meluas ialah pendatang terdedah kepada penderaan seksual atau
mengganggu wanita. Malangnya, laporan baru-baru ini mencadangkan bahawa
sebahagian besar rogol atau percubaan rogol, di sebuah negara Barat, dilakukan
oleh pendatang. Tuhan lebih mengetahui jika angka itu tepat, tetapi apabila
laporan sedemikian didedahkan kepada umum, ia turut mempengaruhi negara lain dan
kebimbangan serta kebimbangan penduduk tempatan terus meningkat.
Satu lagi perkara yang banyak pihak dan ahli politik memberi
tumpuan ialah beban cukai yang diperlukan untuk menempatkan semula pendatang.
Selain daripada perbelanjaan sara hidup seharian mereka, kos infrastruktur yang
terhasil daripada imigresen berskala besar adalah besar dan oleh itu beban
kewangan kepada negeri adalah besar dan akhirnya pembayar cukai yang membiayai
ini. Orang yang telah menjalani kehidupan mereka dan membayar cukai mereka di
sesebuah negara, wajar bertanya sama ada adalah adil sumbangan mereka kepada
negeri dibelanjakan untuk penempatan semula pendatang asing, berbanding
membiayai projek yang bermanfaat kepada rakyat sedia ada.
Saya tidak mempertikaikan bahawa ini adalah isu yang sah dan
punca sebenar kebimbangan dan, jika ia tidak ditangani dengan bijak, ketegangan
dalam masyarakat akan terus meningkat. Selain itu, di mana sahaja terdapat
penghijrahan berskala besar, ia tidak dapat tidak membawa kepada isu keselamatan.
Sesungguhnya, telah terbukti bahawa tersembunyi di kalangan pelarian tulen
adalah pendatang yang berpotensi menyebabkan kemudaratan yang besar. Sebagai
contoh, hanya beberapa hari yang lalu, seorang pelarian wanita yang tinggal di
Jerman, yang pada masa lalu telah diculik dan disimpan sebagai hamba di Iraq,
telah ditemu bual.
Dia memberitahu betapa dia terkejut dan ngeri melihat bahawa
penculiknya, seorang ahli kumpulan pengganas, kini juga tinggal bebas di
Jerman, telah datang ke sini dengan alasan penganiayaan. Ini adalah sesuatu
yang saya telah memberi amaran pada masa lalu bahawa setiap kes harus
dianalisis dengan teliti untuk memastikan bahawa pelampau atau penjenayah yang
menyamar sebagai pelarian tidak dibenarkan masuk. Bagaimanapun, isu-isu ini bermakna
ketakutan terhadap penghijrahan beramai-ramai dari negara-negara Islam sedikit
sebanyak wajar.
Namun, di sisi lain, adalah perlu bagi orang yang berfikiran
adil, cerdik dan bijak untuk melihat kedua-dua belah cerita dan bukan hanya
berdasarkan tanggapannya terhadap umat Islam dan Islam berdasarkan khabar
angin. Hanya kerana seseorang menjenamakan Islam sebagai agama ekstremisme atau
mendakwa bahawa semua orang Islam adalah pengganas tidak menjadikannya benar;
sebaliknya, adalah penting untuk menilai fakta secara rasional dan objektif
sebelum membuat kesimpulan. Oleh itu, sebelum mencapai kesimpulan muktamad
tentang sama ada ajaran Islam bersifat ekstremis, anda harus menyiasat dan
melihat apakah kebenarannya. Analisis, adakah perbuatan mungkar segelintir
orang yang kononnya Islam bermotifkan ajaran Islam?
Pertimbangkan, adakah Islam benar-benar membenarkan
ekstremisme? Atau adakah ia menetapkan hukuman berat bagi mereka yang
menyebarkan kekacauan dan kebencian? Adakah Islam membenarkan orang Islam
melanggar undang-undang negara atas nama kepercayaan mereka? Apakah jangkaan
yang Islam letakkan kepada umat Islam dari segi tingkah laku mereka dalam
masyarakat? Adakah Islam menggalakkan umat Islam membebankan Negara? Atau
adakah ia menggalakkan mereka bekerja keras, setia dan menyumbang secara
positif kepada masyarakat di mana mereka tinggal?
Jika terbukti orang Islam yang melakukan kemungkaran adalah
didorong oleh agamanya, boleh dikatakan kebimbangan golongan pelampau kanan
adalah wajar. Namun, bagaimana jika tindakan mereka tiada kaitan dengan Islam?
Bagaimana jika kumpulan anti-Islam menyebarkan mitos kebencian yang hanya
berdasarkan fantasi dan bukannya fakta? Dalam masa yang singkat, saya akan
menyebut beberapa perkara yang saya harap dapat membantu menjawab beberapa
soalan ini dan membolehkan anda memahami intipati sebenar ajaran Islam.
Pertama, prinsip asas Islam ialah di mana seorang Muslim
bercita-cita untuk hidup aman, dia juga mesti berusaha untuk memberikan
keamanan dan keselamatan kepada orang lain. Orang sering bercakap tentang
peperangan yang berlaku pada awal Islam dan mencadangkan bahawa mereka
membuktikan bahawa Islam adalah agama yang dahagakan darah yang membenarkan
kekerasan dan paksaan. Namun, pada hakikatnya, umat Islam awal telah melalui tiga
belas tahun penganiayaan yang kejam dan berterusan tanpa membalas dengan apa
cara sekalipun.
Hanya selepas masa yang panjang itu barulah Allah Yang Maha
Kuasa mengizinkan mereka untuk mempertahankan diri dan kebenaran ini disebutkan
dalam Surah Al-Hajj, bab 22, ayat 40 hingga 41 Al-Qur’an. Dalam ayat-ayat ini,
Allah Taala berfirman bahawa mereka yang telah dianiaya dan dihalau keluar dari
rumah mereka dibenarkan untuk mempertahankan diri mereka daripada kekejaman dan
penindasan yang lebih lanjut. Walau bagaimanapun, Al-Qur’an seterusnya
menyatakan bahawa jika orang Islam tidak mempertahankan agama mereka maka
gereja, kuil, rumah ibadat, masjid dan semua tempat ibadat lain semuanya akan
berada dalam bahaya besar. Jadi, kebenaran telah diberikan untuk melindungi hak
semua orang untuk menjalani kehidupan mereka dengan bebas dan mengikut
kepercayaan mereka.
Dalam Surah Yunus, bab 10, ayat 100 Al-Qur'an, semasa
berucap kepada Nabi Suci Islam (saw), Allah Yang Maha Kuasa menyatakan bahawa
jika Dia menghendaki Dia boleh melaksanakan kehendak-Nya dan memaksa semua
orang untuk menerima Islam. Namun, sebaliknya, Allah Yang Maha Kuasa memilih
kehendak bebas untuk diutamakan. Begitu juga, dalam surah Al-Khahf, 18, ayat 30
Al-Qur’an, Allah SWT menyatakan bahawa umat Islam hendaklah secara terbuka
menyampaikan risalah mereka dan menyatakan Islam sebagai agama yang benar,
namun pada masa yang sama Al-Qur’an juga menyatakan bahawa setiap orang adalah
bebas menerima atau menolaknya.
Ayat tersebut menyatakan:
“Barangsiapa yang berkehendak, hendaklah beriman dan
barangsiapa yang berkehendak, hendaklah ia tidak beriman.”
Dalam Al-Qur’an, Allah Yang Maha Kuasa juga merujuk kepada
orang bukan Islam yang mengakui bahawa Islam adalah agama yang aman dan baik,
namun mereka enggan menerimanya kerana mereka takut bahawa memulakan jalan
kedamaian dan belas kasihan akan merosakkan material (dan) kepentingan mereka.
Surah Al-Qasas, Bab 28, ayat 58 Al-Qur’an menyatakan:
“Dan mereka berkata, ‘Seandainya kami mengikuti petunjuk bersamamu,
tentulah kami akan dirampas dari negeri kami’.”
Inilah gambaran sebenar Islam. Ia memerlukan setiap Muslim
untuk hidup aman dan menyumbang kepada masyarakat mereka. Tidak dinafikan,
orang-orang Islam yang mendakwa Jihad bermaksud menyerang orang bukan Islam
atau memaksa mereka menukar agama, adalah salah nyata. Pegangan dan sikap
sebegini tiada kaitan dengan ajaran Islam. Satu lagi tuduhan yang dilemparkan
kepada Islam, yang saya sebutkan tadi, berkaitan dengan layanan terhadap
wanita. Sesetengah orang bukan Islam takut jika orang Islam berhijrah ke Barat,
mereka akan memangsa wanita tempatan dan mendera mereka.
Malah, sesetengah pendatang telah melakukan jenayah
sedemikian dan kelakuan mereka yang memalukan telah mengekalkan ketakutan dan kebimbangan
sedemikian. Memandangkan ini, izinkan saya menjelaskan dengan jelas bahawa
mana-mana Muslim yang mencabul kehormatan seorang wanita atau menderanya dalam
apa cara sekalipun adalah bertindak sepenuhnya bertentangan dengan ajaran
Islam. Islam menganggap tingkah laku tersebut sebagai jahat dan telah
mewajibkan hukuman yang sangat berat bagi mereka yang melakukan jenayah yang
tidak bermoral dan tercela tersebut.
Sebagai contoh, Islam menetapkan bahawa jika seorang Muslim
melakukan jenayah sedemikian, dia harus disebat secara terbuka di tempat awam.
Oleh itu, jika anda benar-benar ingin menghapuskan kelakuan sedemikian, maka
lelaki Islam yang bersalah melakukan jenayah keji itu harus dihukum mengikut
undang-undang Islam. Walaupun, saya pasti kerajaan Barat akan menolak idea ini
dan aktivis hak asasi manusia pastinya akan membantah.
Pelarian
Pelarian harus sentiasa berterima kasih kepada negara-negara
Eropah yang telah membuka hati dan rumah mereka kepada mereka.
Seperti yang saya katakan sebelum ini, satu lagi kebimbangan
utama bagi warga yang sedia ada ialah menjadi tuan rumah kepada pelarian adalah
usaha kewangan yang besar oleh kerajaan. Dalam hal ini, tiada pendatang harus
memasuki negara lain dengan rasa berhak; sebaliknya, mereka harus memikirkan apa
yang mereka boleh tawarkan kepada masyarakat tempatan. Saya telah berkata
banyak kali sebelum ini bahawa pendatang harus menganggap diri mereka terhutang
budi kepada negara yang telah menerima mereka. Mereka berterima kasih kepada
kedua-dua kerajaan dan orang ramai dan cara untuk membalas jasa ini ialah
mereka tidak perlu membuang masa hanya mencari faedah dan elaun daripada
negeri; sebaliknya, mereka harus berusaha untuk menyumbang kepada masyarakat
secepat mungkin. Mereka harus bekerja keras dan berusaha untuk mendapatkan
pekerjaan, walaupun satu-satunya pekerjaan yang mereka dapat adalah kerja buruh
asas. Di mana ini akan membolehkan mereka mengekalkan kehormatan dan maruah
peribadi mereka, ia juga akan menjadi satu cara untuk meringankan beban negeri
dan menghilangkan kekecewaan penduduk tempatan.
Sudah tentu, setiap Muslim harus mengingati bahawa Nabi Suci
Islam (saw) pada banyak kesempatan, orang berusaha untuk membantu sahabatnya,
tetapi mereka enggan menerima dan lebih suka mencari nafkah untuk diri mereka
sendiri. Seperti yang saya katakan, walaupun pelarian terpaksa melakukan
kerja-kerja kasar atau asas, yang mereka anggap diri mereka terlalu layak, ia
adalah lebih baik daripada terus terbiar dan mengharapkan kerajaan menampung
semua keperluan mereka. Jika tidak, pendatang yang gagal menyumbang kepada
masyarakat akan menjadi cara untuk meningkatkan keresahan di kalangan penduduk
yang lebih luas. Tambahan pula, jika kerajaan memberikan beberapa faedah atau
bantuan kewangan kepada pendatang mereka harus memastikan bahawa mereka tidak
mengabaikan keperluan penduduk tempatan. Di sesetengah negara, pendatang
menerima faedah yang lebih baik daripada warganegara yang membayar cukai dan
ini membawa kepada pergolakan semula jadi di kalangan orang ramai.
Kekecewaan sebegini tidak akan hilang dengan sendirinya
kerana di mana ada kekecewaan sentiasa ada tindak balas. Oleh itu, setiap
kerajaan harus melaksanakan dasar yang waras dan adil yang mengambil kira hak
dan keperluan rakyat dan pendatang, sebaliknya rakyat tempatan harus diberi
layanan dan faedah yang lebih baik.
Beberapa hari lalu, dilaporkan bahawa Kerajaan Jerman sedang
mempertimbangkan dasar baharu di mana pencari suaka akan dikehendaki melakukan
khidmat masyarakat selama setahun apabila menetap di Jerman. Beberapa
pengkritik sudah mendakwa bahawa ini hanyalah satu bentuk 'buruh murah' dan
tidak akan membantu proses integrasi. Walau bagaimanapun, pada pandangan saya,
mana-mana orang yang berkhidmat kepada masyarakat tempatannya sedang
berintegrasi melalui perkhidmatan itu. Sememangnya, istilah 'khidmat
masyarakat' adalah positif kerana ia menanamkan kepercayaan bahawa menjadi
kewajipan setiap orang untuk berkhidmat kepada masyarakat mereka dan membantu
ahli masyarakat. Sehubungan itu, Kerajaan Jerman berhak mendapat pujian dan
bukannya kritikan untuk dasar ini.
Namun begitu, tanggungjawab kerajaan tuan rumah tidak terhad
kepada mengatur perkhidmatan masyarakat; sebaliknya, mereka juga harus
membimbing pendatang dengan cara yang mereka boleh untuk mula menyumbang
secepat mungkin kepada masyarakat. Sekiranya pendatang tidak mempunyai
kemahiran untuk memasuki pasaran kerja, mereka harus diberikan beberapa bentuk
latihan atau perantisan supaya mereka dapat mengembangkan kemahiran tersebut
dengan segera. Sebarang kos yang ditanggung dalam latihan tersebut akan menjadi
pelaburan yang berharga untuk masa depan negara.
Dari segi keselamatan, sekiranya timbul sebarang keraguan
atau syak wasangka terhadap perwatakan atau latar belakang pendatang tertentu,
pihak berkuasa harus berwaspada dan memantau mereka sehingga mereka berpuas
hati bahawa mereka tidak mendatangkan risiko kepada masyarakat. Sesetengah
mungkin menganggap ini sebagai dasar yang mengganggu, namun melindungi
masyarakat daripada bahaya dan mengekalkan keamanan dan keselamatan negara
adalah objektif utama bagi mana-mana kerajaan. Sememangnya, jika ada pendatang
yang datang dengan tujuan untuk membuat kekacauan atau keributan, mereka secara
langsung menyalahi ajaran Islam. Sesungguhnya, surah Al-Baqarah, Bab 2, ayat
192 Al-Qur’an menyatakan bahawa walaupun pembunuhan adalah jenayah yang sangat
keji, menyebarkan kekacauan dan mencetuskan kebencian adalah jenayah yang lebih
besar.
Sudah tentu, ini tidak bermakna bahawa untuk membunuh
seseorang adalah jenayah kecil atau tidak penting; sebaliknya, ia menandakan
bahawa kesan daripada menyemarakkan api kekacauan dalam masyarakat masih lebih
tinggi. Akhirnya, provokasi dan hasutan boleh menyebabkan kerosakan besar
kepada masyarakat dan membawa kepada konflik dan peperangan di mana ramai orang
yang tidak bersalah menjadi sasaran atau ditindas.
Keganasan
Merupakan sumber penyesalan bahawa dalam banyak keadaan,
umat Islam sebahagiannya harus dipersalahkan atas ketidakstabilan semasa di
dunia—walaupun Islam itu sendiri mengajar keamanan semata-mata.
Nabi Muhammad (saw) juga bersabda bahawa seorang Muslim
sejati adalah dia yang selamat dari lidah dan tangannya.
Bagaimana pula boleh dikatakan bahawa Islam adalah agama
yang menggalakkan keganasan atau radikalisme?
Bagaimana boleh dikatakan Islam menyebarkan kekacauan dalam
masyarakat?
Bagaimana boleh dikatakan bahawa Islam cuba mencabul
kehormatan wanita?
Bagaimana boleh dikatakan bahawa Islam membenarkan umatnya
merampas harta atau kekayaan orang lain?
Sesiapa sahaja yang melakukan jenayah sedemikian, sama ada
mereka membenarkannya atas nama Islam atau tidak, adalah jauh dari ajarannya
dan akan bertanggungjawab atas kekejaman mereka. Dalam setiap aspek, Islam
menghendaki umat Islam mempamerkan standard integriti dan kebajikan yang
tertinggi. Sebagai contoh, dalam bab 2, ayat 189 Al-Qur’an, Allah Taala telah
mengingatkan umat Islam bahawa mereka tidak boleh memperoleh harta atau harta
dengan cara penipuan; sebaliknya umat Islam diajar untuk bersikap jujur, amanah
dan menegakkan kebenaran dalam semua aspek.
Begitu juga dalam Surah At-Tatfif, Bab 83, ayat 2 hingga 4,
umat Islam diajar tentang kepentingan berlaku adil dalam urusan perniagaan dan
perdagangan. Allah Ta'ala berfirman:
“Celakalah orang-orang yang memperpendek takaran. Mereka
yang apabila mengambil sukatan dari orang lain, mereka mengambilnya dengan
penuh. Tetapi apabila mereka memberi sukatan kepada orang lain atau
menimbangnya, mereka mengurangkannya.”
Ayat-ayat ini menyatakan bahawa orang-orang yang
eksploitatif dalam transaksi perniagaan, mencari keuntungan yang tidak adil
untuk dirinya sendiri dengan mengorbankan orang lain, adalah mereka yang
dilaknat dan akhirnya akan dihina. Sebenarnya Islam telah menjaga masyarakat
daripada segala bentuk kekejaman dan ketidakadilan serta melindungi nyawa dan
harta benda setiap orang. Oleh itu, adalah punca penyesalan dan kesedihan yang
mendalam bahawa orang ramai terus membuat tuduhan palsu terhadap akhlak mulia
Nabi Muhammad (saw), sedangkan baginda adalah orang yang membawa revolusi
rohani dan moral yang unik dalam masyarakat. Sememangnya, dalam sejarah umat
manusia tidak pernah ada contoh integriti moral seperti yang ditunjukkan oleh
umat Islam awal. Jika sahabatnya bergaduh, itu bukanlah untuk mengambil
kesempatan antara satu sama lain; sebaliknya, ia adalah untuk memastikan hak
pihak yang satu lagi dipenuhi.
Jamaat Ahmadiyah Muslim komited
untuk berkhidmat kepada manusia dengan sebaik mungkin. Sejak beberapa dekad
yang lalu, Jamaat telah membina sekolah dan hospital dan memulakan projek Air
untuk Kehidupan, yang menyediakan air minuman yang bersih dan selamat kepada
orang ramai.
Sebagai contoh, suatu ketika seorang sahabat Nabi Muhammad
(saw) datang ke pasar untuk menjual kudanya dengan harga 200 dinar. Apabila
seorang lagi sahabat Nabi (saw) datang ke hadapan untuk membeli kuda, dia
memberitahunya bahawa 200 dinar adalah terlalu rendah dan harga yang berpatutan
ialah 500 dinar. Dia berkata bahawa dia tidak mahu mengambil sedekah dan ingin
membuat pembelian yang halal dan adil dan dia akan membayar 500 dinar.
Sehubungan itu, penjual Muslim itu berkata bahawa dia juga tidak mahu
bersedekah dan ingin membuat jualan yang adil dan oleh itu dia hanya mahukan
200 dinar. Oleh itu, hujah mereka adalah demi melindungi hak orang lain,
walaupun kos peribadi mereka sendiri.
Bayangkan, jika semua anggota masyarakat dapat menghayati
dan menjunjung nilai-nilai tersebut.
Betapa hebatnya masyarakat itu!
Masyarakat di mana setiap rakyat mengutamakan kejujuran dan
berusaha untuk kebaikan bersama.
Dalam lain-lain kata, masyarakat Islam.
Jika sesiapa ingin mengetahui apa yang diwakili oleh Islam,
mereka harus melihat contoh yang mulia itu, bukannya mereka yang menyemai
perpecahan dan sikap tidak bertolak ansur secara palsu atas namanya. Sudah
tentu, hari ini adalah keperluan masa untuk kita semua, Islam atau bukan Islam,
berhenti sejenak dan merenungkan akibat daripada tindakan kita. Dengan penuh
rasa bangga, kami bercakap tentang bagaimana dunia telah berkembang menjadi
sebuah perkampungan global yang saling berkaitan dan mengagumi kepantasan
komunikasi dan perjalanan.
Namun, di samping kemajuan tersebut, kita harus sedar bahawa
tanggungjawab kita kepada dunia juga telah meningkat. Dari segi krisis
penghijrahan, di mana sahaja terdapat orang yang mengalami kekejaman dan penindasan
di negara asal mereka, terpulang kepada masyarakat antarabangsa untuk membantu
mereka. Keutamaan hendaklah cuba mendamaikan rakyat negara-negara tersebut dan
menamatkan peperangan dan mewujudkan keamanan yang mampan; namun, jika itu
tidak mungkin, adalah menjadi tanggungjawab moral kita untuk membuka hati kita
kepada mereka yang benar-benar menderita.
Masyarakat tidak seharusnya menolak pelarian tulen yang
menderita bukan kerana kesalahan mereka sendiri. Masyarakat tidak seharusnya
mengenepikan orang yang tidak bersalah yang hanya mahukan peluang untuk hidup
dengan aman dan ingin menjadi warganegara yang baik dan mengikut undang-undang
negara tempat mereka tinggal. Sebaliknya, kita harus berada di sana untuk
menghulurkan bantuan kepada mereka yang hidupnya telah hancur, yang telah tersiksa
dan yang benar-benar tidak berdaya, lemah dan tidak berdaya.
Mari kita buktikan kemanusiaan kita.
Mari kita tunjukkan belas kasihan kita.
Marilah kita berada di sana untuk memikul beban mereka yang
sangat memerlukan.
Sebaliknya, pendatang juga mempunyai tanggungjawab yang
besar di negara baru mereka. Seperti yang saya katakan, mereka mesti berusaha
untuk menyumbang kepada masyarakat baharu mereka dan berusaha untuk berintegrasi.
Mereka tidak seharusnya mengasingkan diri atau memisahkan diri daripada
komuniti tempatan, tetapi harus berkhidmat kepada rumah angkat mereka dan
berusaha ke arah pembangunan dan kemajuan yang berterusan. Bersama-sama, kita
mesti mencari cara bagaimana orang yang berbeza latar belakang dan warisan
boleh hidup bersama secara harmoni.
Seperti yang saya katakan, dunia kini seperti sebuah
perkampungan global dan oleh itu kita tidak hidup dalam era silam di mana apa
yang berlaku di satu negara, hanya menjejaskan masyarakat setempat atau, paling
banyak, negara jiran. Sebaliknya, kita kini hidup dalam masa di mana gangguan
atau konflik di mana-mana negara mempunyai kesan dan akibat untuk seluruh
dunia. Oleh itu, daripada takut antara satu sama lain, kita harus berusaha
untuk menyelesaikan masalah melalui dialog bersama dan dengan semangat
toleransi dan belas kasihan.
Matlamat dan objektif kita seharusnya tidak kurang daripada
mewujudkan keamanan di setiap kampung, pekan atau bandar setiap negara di
dunia.
Jamaat Ahmadiyah Muslim sentiasa berusaha untuk memenuhi
objektif ini dan untuk tujuan ini, kami menyebarkan apa yang kami anggap
sebagai bahan utama kepada keamanan, iaitu kepercayaan yang kukuh bahawa kita
semua adalah ciptaan Tuhan Yang Maha Esa dan Dia menciptakan manusia supaya
mereka akan mengenali-Nya dan memenuhi hak satu sama lain.
Kami pasti bahawa jika manusia mencapai kesedaran ini,
keamanan sejati dan berpanjangan boleh diguna pakai.
Malangnya, kita menyaksikan sebaliknya.
Daripada berkumpul dan mencari kedamaian melalui kewujudan
Tuhan Yang Maha Esa, umat manusia terlibat dalam usaha mencari keamanan melalui
cara material semata-mata.
Hari demi hari, manusia semakin menjauhi agama dan
kerohanian dan hasilnya amat menggerunkan.
Saya yakin bahawa kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Kuasa
adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan dan satu-satunya cara untuk
membawa keamanan sejati di peringkat nasional dan antarabangsa.
Oleh itu, adalah hasrat saya yang paling dalam dan doa yang
sungguh-sungguh, agar dunia mengenali penciptanya dan mengikuti ajaran-Nya yang
benar.
Daripada mengejar objektif peribadi atau politik, saya
berdoa agar pemimpin hari ini memenuhi hak semua orang tanpa mengira kasta,
kepercayaan atau warna kulit.
Dengan sepenuh hati, saya berdoa agar jurang yang wujud
antara manusia dan Tuhan Yang Maha Esa dihapuskan dan kita dapat melihat dengan
mata kepala kita sendiri keamanan sebenar berlaku di seluruh dunia.
Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda semua.
Terima kasih banyak - banyak."
Catatan Berkaitan:
Dunia dalam Krisis – Bagaimana kita Menghadapi?
Adakah Islam untuk Jerman?
Islam – Ancaman atau Sumber Keamanan
Mencapai Langit Kedamaian Abadi
Comments
Post a Comment