Masjid – Pusat Keamanan dan Kebebasan Beragama - Hadhrat Khalifatul Masihi V (atba)

 MASJID

Masjid – Pusat Keamanan dan Kebebasan Beragama

7 Julai 2023

Bacaan 14 Minit

Transkrip Ucapan Rasmi oleh Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Seluruh Dunia pada Perasmian Masjid Baitus Salaam (House of Peace) pada 17 Jun 2023 di Scunthorpe, UK.

Selepas membaca Tashahhud, Ta’awwuz dan Bismillah, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia berkata:

‘Semua tetamu yang dihormati,

Assalamo Alaikum Wa Rahmatullahe Wa Barakatohu – semoga kesejahteraan dan keberkatan Allah tercurah kepada anda semua.

Pertama sekali, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua tetamu kami yang telah menyertai kami untuk perasmian masjid baharu kami di Scunthorpe.

Kebanyakan tetamu kami tidak mempunyai kaitan langsung dengan komuniti kami mahupun dengan Islam, dan oleh itu adalah bukti kemurahan hati dan kebaikan anda bahawa anda telah menerima jemputan kami ke acara hari ini.

Menawarkan penghargaan saya kepada anda sebenarnya adalah kewajipan agama kerana Pendiri Suci Islam, Nabi Muhammad (saw), menyatakan bahawa seseorang yang tidak berterima kasih kepada sesama manusia tidak boleh bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa.

Jadi, dari sudut agama, saya berkewajipan untuk mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada anda semua.

Tidak dinafikan, kami amat berbesar hati kerana akhirnya dapat merasmikan masjid ini, lebih-lebih lagi memandangkan terdapat beberapa halangan semasa projek ini dijalankan, yang menyebabkan kelewatan dan kebimbangan.

Sebagai contoh, terdapat beberapa pihak tempatan tentangan terhadap pembinaan masjid ini, tetapi dengan izin Allah, akhirnya semua isu telah diselesaikan dan kami diberi kebenaran untuk meneruskannya.

Untuk ini, saya mesti mengucapkan terima kasih kepada majlis dan pihak berkuasa yang berkaitan dan, sesungguhnya, kepada semua ahli masyarakat yang menyokong kami dalam apa cara sekalipun.

Sudah tentu, bagi orang yang beragama, tempat ibadat mempunyai nilai dan kepentingan yang sangat besar.

Sesungguhnya, anda mungkin tidak menyedari betapa besarnya makna bagi kami, sebagai umat beragama yang beriman kepada Tuhan Yang Maha Esa, melihat bagaimana, dengan rahmat dan pertolongan-Nya, segala cabaran dan rintangan telah diatasi, dan kini masjid baru kami telah lengkap dan bersedia untuk guna.

Sekali lagi, saya mengulangi bahawa di mana kami amat bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa atas nikmat-Nya, kami juga amat menghargai semua pihak yang membantu kami dalam pembinaan masjid ini dan menyokongnya.

Sehubungan dengan itu, ramai ahli masyarakat setempat, termasuk ahli kami dan orang lain, patut menerima ucapan terima kasih dan doa kami.

Dari segi ahli kami, masjid ini dibiayai semata-mata dengan sumbangan sukarela umat Islam Ahmadi demi memartabatkan Baitullah ini.

Mereka melakukan pengorbanan kewangan yang sangat besar dengan niat murni untuk membina masjid di mana mereka boleh bergabung bersama di satu tempat untuk menunaikan hak beribadat kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Penciptaan-Nya.

Adalah menjadi hasrat yang mendalam mereka untuk mempunyai tempat ibadat yang akan menjadi satu cara untuk mewujudkan persekitaran yang sesuai untuk menegakkan dan mengamalkan cita-cita dan nilai Islam.

Mungkin, ada di antara anda yang akan terkejut mendengar saya mengatakan bahawa masjid ini akan menjadi sarana untuk mengamalkan ajaran Islam atau, dengan penegasan saya, bahawa masjid akan menjadi sarana untuk ahli-ahli kita untuk menegakkan nilai-nilai Islam.

Ketakutan sebegini boleh difahami, memandangkan iklim di mana kita hidup, di mana terdapat kecenderungan untuk melihat umat Islam dengan tahap syak wasangka atau bahkan sebagai pelampau berdasarkan gambaran Islam di media dan kelakuan segelintir individu dan kumpulan ekstremis dalam kebelakangan ini.

Akibatnya, sesetengah daripada anda mungkin takut bahawa pembukaan masjid ini akan membawa kepada lembaran baru dalam sejarah ekstremisme yang ditulis dalam komuniti setempat anda.

Dalam hal ini, yakinlah bahawa tiada apa yang boleh jauh dari kebenaran.

Ajaran Islam sangat bertentangan dengan semua bentuk ekstremisme atau keganasan.

Islam menolak segala bentuk keganasan dan mengajarkan keamanan dan keharmonian serta keinginan agar semua orang dari semua kepercayaan dan agama hidup secara aman bersama-sama dengan semangat toleransi dan belas kasihan.

Ia menyeru anggota masyarakat untuk bersatu sebagai manusia, tanpa mengira perbezaan mereka, dalam tujuan bersama untuk mewujudkan keamanan dan keselamatan untuk semua manusia.

Dari segi objektif masjid, pada satu ketika, Pendiri Jamaat Ahmadiyah Muslim (as) menyatakan bahawa jika seseorang itu ingin meningkatkan kesedaran Islam di mana-mana bandar atau tempat, mereka hendaklah membina masjid di kawasan tersebut.

Dengan ini, beliau bermaksud bahawa jika masjid dibina, orang bukan Islam secara semula jadi akan datang untuk mematuhi ajaran Islam dan melihat bagaimana ia menggalakkan semangat kasih sayang, keamanan dan persaudaraan di kalangan semua orang.

Mereka akan melihat dengan mata kepala mereka sendiri bahawa di mana umat Islam diwajibkan untuk menunaikan hak Allah Yang Maha Esa, ajaran Islam juga memerlukan mereka untuk memenuhi hak kemanusiaan dan mencari yang terbaik untuk semua orang, tanpa mengira agama mereka atau kepercayaan.

Kami, Ahmadi Muslim, menyokong dan menganut ajaran Islam yang benar dan aman ini dan menolak dengan tegas mereka yang cuba memburukkan dan memesongkan ajaran Islam yang mulia melalui retorik kebencian dan tindakan ekstremis mereka.

Seperti yang saya katakan, pada era ini, ada yang menganggap Islam sebagai agama ekstremisme dan menjadi gementar atau takut hanya mendengar perkataan ‘Islam’ atau ‘masjid’.

Ketakutan sebegini wujud kerana mereka tidak memahami apa itu Islam dan apakah objektif sebenar masjid.

Mereka hanya menyedari contoh-contoh mengerikan kumpulan Islam yang, kerana kepentingan politik dan kepentingan mereka, telah mempersembahkan Islam dengan cara yang keji dan beracun sehingga menyebabkan kerosakan yang tidak terkira kepada nama Islam dan membawa secara langsung kepada gambaran palsu sama sekali tentang ajarannya untuk berakar di dunia bukan Islam.

Oleh itu, saya ingin menjelaskan dengan jelas bahawa imej Islam yang dicipta oleh golongan pelampau adalah bertentangan sepenuhnya dengan ajaran Islam yang sebenar.

Seperti yang saya katakan, ajaran Islam adalah keamanan, keselamatan dan kasih sayang.

Ini bukan sekadar pandangan peribadi saya atau kata-kata kosong yang direka untuk menggembirakan atau menarik perhatian anda; sebaliknya, ini adalah ajaran Kitab Suci Islam, yang kami percayai sebagai kitab yang mengandungi hukum terakhir dan Firman Tuhan yang langsung diterima melalui wahyu oleh Nabi Muhammad (saw).

Saya bercakap, tentu saja, tentang Al-Qur’an, yang, bagi semua orang Islam, berfungsi sebagai asas kepercayaan kita dan bagaimana kita menjalani kehidupan kita.

Al-Qur’an menjelaskan dengan jelas bahawa tidak ada ruang untuk ekstremisme atau paksaan dalam hal agama dan setiap orang bebas untuk menjalani kehidupan mereka mengikut kepercayaan dan adat mereka.

Tambahan pula, di mana sahaja orang Islam membina Masjid, mereka dibina untuk mencontohi dan mencerminkan secara rohani objektif sebenar Rumah Tuhan yang pertama, Kaabah Suci di Makkah, yang merupakan tempat paling suci dan suci dalam Islam.

Sesungguhnya, di arah Kaabah yang suci itu setiap Muslim berpaling ke arah sambil menunaikan solat.

Mengenai Kaabah, Surah Aal-e-Imran, 3, ayat 98 Al-Quran menyatakan bahawa sesiapa yang masuk ke Baitullah 'Masuk kedamaian' – bermaksud bahawa seorang Muslim sejati, apabila memasuki masjid, dia akan masuk ke dalam keadaan aman, dan hendaklah menjadi penjamin keamanan dan keselamatan bagi orang lain.

Terdapat banyak lagi pernyataan Al-Qur’an yang lebih membuktikan ajaran Islam yang aman.

Sebagai contoh, Surah Al-Furqan, 25, ayat 64 Al-Qur’an, menyatakan:

“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pemurah itu ialah orang-orang yang berjalan di muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka menjauhinya dengan berkata: “Selamat sejahtera”.

Dalam ayat ini, umat Islam diperintahkan supaya sentiasa merendah diri dan bersabar apabila diganggu dan mengelakkan konflik atau perselisihan.

Umat Islam diajar bahawa tidak ada usaha yang harus dikecualikan dalam menegakkan keamanan masyarakat – sehingga ke tahap Al-Qur’an mengarahkan umat Islam untuk menjauhi provokasi yang hebat dan menghulurkan salam – iaitu salam ‘damai’ – kepada orang yang jahil dan kasar yang bercakap kasar atau mencari konfrontasi.

Pada asasnya, Islam memerintahkan umat Islam untuk menunjukkan kekangan sepenuhnya pada setiap masa dan mengajar bahawa kekuatan watak sebenar bukan terletak pada membalas serangan kebencian atau retorik yang menyinggung dengan cara yang sama tetapi dengan menunjukkan kesabaran dan menegakkan keamanan masyarakat.

Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin bertanya bahawa jika ajaran Islam begitu aman, maka mengapa sejarah Islam awal termasuk insiden peperangan, dan mengapa orang Islam terlibat dalam pertempuran?

Pada hakikatnya, soalan-soalan ini menunjukkan kejahilan tentang sejarah Islam awal.

Tidak dinafikan, pandangan sebegitu telah dibentuk oleh penentang Islam, yang hanya menyampaikan sebahagian daripada cerita dan gagal menjelaskan konteks perang yang betul dalam Islam awal.

Hakikatnya Islam hanya membenarkan peperangan dalam keadaan yang paling ekstrem.

Keizinan seperti itu diberikan kepada umat Islam awal hanya untuk mewujudkan keamanan, menegakkan hak asasi manusia dan memastikan kebebasan kepercayaan dan hati nurani berlaku dalam masyarakat.

Tidak ada masa yang cukup untuk menjelaskan secara terperinci, tetapi cukup untuk mengatakan bahawa selepas Islam diasaskan, Nabi Muhammad (saw) dan para pengikutnya telah mengalami kekejaman yang mengerikan dan penindasan yang berterusan.

Mereka disiksa kerana kepercayaan mereka, dan ramai orang Islam dibunuh dengan kejam.

Selepas tiga belas tahun penganiayaan tanpa henti, butiran yang menyeramkan yang membuat tulang belakang mereka menggigil, umat Islam meninggalkan rumah mereka dan berhijrah dari Makkah ke Madinah.

Namun demikian, orang-orang kafir Makkah tidak membenarkan mereka hidup dengan aman.

Sebaliknya, mereka bertempur mengejar dan melancarkan perang terhadap orang Islam untuk menghapuskan Islam untuk selama-lamanya.

Hanya pada masa itu, dalam keadaan yang melampau itu, Allah Yang Maha Kuasa mengizinkan umat Islam untuk terlibat dalam perang pertahanan semata-mata.

Keizinan ini termaktub dalam surah Al-Hajj, 22, ayat 40-41 Al-Qur’an, yang menyatakan:

“Diizinkan berperang kepada orang-orang yang diperangi, kerana mereka telah dianiaya, dan sesungguhnya Allah berkuasa menolong mereka.

“Orang-orang yang telah diusir dari kampung halamannya secara tidak adil Hanya kerana mereka berkata, 'Tuhan kami ialah Allah' - Dan sekiranya Allah tidak menolak sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, nescaya telah dirobohkan biara-biara dan gereja-gereja dan rumah-rumah ibadat dan masjid-masjid, yang di dalamnya nama Allah sering diperingati. ”

Dalam ayat-ayat ini, Allah Yang Maha Kuasa mengisytiharkan bahawa keizinan untuk berperang telah diberikan kepada umat Islam awal kerana mereka diserang tanpa belas kasihan oleh orang-orang yang bukan sahaja berusaha untuk menghancurkan Islam tetapi mempunyai agenda yang lebih luas - untuk menghancurkan institusi agama itu sendiri.

Sememangnya, matlamat dan niat teguh mereka adalah untuk menamatkan semua bentuk kebebasan beragama.

Oleh itu, kebenaran untuk perang pertahanan tidak diberikan semata-mata untuk melindungi orang Islam atau agama Islam.Sebaliknya, umat Islam diperintahkan oleh Allah SWT untuk menjaga tempat ibadat semua agama, sama ada kuil, gereja, rumah ibadat atau selainnya.

Walaupun unsur-unsur media dan penentang Islam telah lama berusaha untuk memesongkan ajaran Islam secara tidak adil, terdapat beberapa pengecualian yang ketara.

Sebagai contoh, dalam ‘People of the Book: Prophet Muhammad’s Encounters with Christians, ahli akademik Amerika Dr Craig Considine, yang telah meneliti sejarah Islam awal dengan sangat tekun, menyatakan:

“Muhammad dan orang-orang yang beriman dari umat awal (masyarakat Islam) telah mencipta sebuah negara yang diasaskan atas dasar sekutu, beradab, interaksi silang budaya, kebebasan hati nurani, kebebasan beragama, kebebasan bersuara, dialog antara agama, saling bergantungan, dan pluralisme agama. .”

Sehubungan itu, ini adalah piawaian kebebasan beragama yang sempurna menurut Islam - bahawa semua orang harus mempunyai hak untuk beribadat mengikut kepercayaan agama mereka dan bebas untuk berkumpul di tempat ibadat mereka.

Pada dasarnya, ajaran Islam adalah bahawa umat Islam berkewajipan bukan sahaja untuk memenuhi hak Pencipta mereka tetapi juga untuk memenuhi hak-hak manusia, dan ini adalah prinsip berkembar yang menjadi landasan umat Islam Ahmadi.

Melangkah ke hari ini, peperangan agama tidak lagi berlaku.

Sebaliknya, konflik yang kita perhatikan hari ini adalah bersifat geopolitik.

Jika orang Islam atau negara Islam mengambil bahagian, ia adalah untuk memenuhi cita-cita politik dan kepentingan mereka dan bukan didorong oleh agama mereka.

Oleh itu, dalam masyarakat hari ini, bukan soal orang Islam terhadap orang bukan Islam dan bukan juga peperangan untuk menghapuskan agama.

Di samping itu, adalah salah untuk mencadangkan bahawa konflik hanya terhad kepada negara Islam.

Dunia bukan Islam juga terlibat dalam peperangan, seperti yang kita lihat paling menonjol di Ukraine.

Oleh itu, seperti yang saya katakan, peperangan yang berlaku hari ini adalah untuk tujuan wilayah atau politik, dan adalah tidak adil untuk mengaitkannya dengan mana-mana agama atau kepercayaan agama.

Dari segi umat Islam yang tinggal di dunia Barat, di mana kebebasan beragama wujud, adalah menjadi kewajipan mereka untuk kekal mematuhi undang-undang dan berusaha untuk menyumbang kepada kemajuan dan kemakmuran negara.

Sememangnya, sebagai rakyat negara ini, kami menganggap tanggungjawab agama kami untuk menjadi warganegara yang setia dan bersyukur kerana kami dapat hidup dengan kebebasan beragama dan hak asasi kami dilindungi.

Sebagai balasan, adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk berkhidmat kepada masyarakat dan mengamalkan mesej Islam tentang keamanan, kasih sayang dan toleransi.

Itulah sebabnya, di samping membina masjid dan berusaha untuk menyampaikan ajaran Islam, Jamaat Ahmadiyah Muslim sangat menitikberatkan perkhidmatan kepada manusia.

Sebagai contoh, kami telah membina sekolah dan hospital di beberapa negara yang paling miskin dari segi ekonomi dan miskin yang menyediakan pendidikan dan penjagaan kesihatan kepada penduduk tempatan.

Selanjutnya, komuniti kami menyediakan akses kepada air bersih kepada orang miskin yang tinggal di bahagian terpencil dan kurang bernasib baik di dunia dengan memasang telaga air dan pam di komuniti setempat mereka.

Tinggal di sini di Barat, adalah mustahil untuk memahami situasi yang teruk di negara-negara yang kurang membangun di mana adalah perkara biasa bagi orang ramai untuk berjalan berbatu-batu setiap hari untuk mengisi baldi air untuk kegunaan harian mereka.

Malah air kolam yang mereka kumpul sering tercemar dan tidak selamat.

Apabila sukarelawan kami pergi ke tanah yang jauh dan mencabar itu dan memasang pam air atau telaga di komuniti mereka, kegembiraan dan kegembiraan penduduk tempatan tidak terkira.

Tidak dapat dibayangkan bagi orang yang tinggal di dunia maju untuk memahami rasa kegembiraan yang tidak terkawal yang mereka rasai.

Mempunyai aliran air bersih dari paip di depan pintu mereka adalah pengalaman yang benar-benar mengubah hidup bagi mereka.

Hanya jika anda telah melihatnya dengan mata anda sendiri anda boleh mula memahami emosi gembira mereka.

Saya juga harus menjelaskan bahawa semua perkhidmatan kemanusiaan kita ditawarkan tanpa mengira kepercayaan agama.

Malah, kebanyakan orang yang mendapat manfaat daripada sekolah, hospital atau projek kemanusiaan lain kami tidak berpegang kepada mana-mana agama.

Usaha kami didasari dan diilhamkan oleh ajaran Islam dan dilakukan semata-mata untuk kepentingan dan kebaikan manusia. Kami menganggap beban anggota masyarakat yang paling lemah sebagai bebanan kami dan menjadi kewajipan kami untuk memberikan bantuan dan keselesaan kepada semua mereka yang memerlukan atau terdedah.

Ringkasnya, ajaran Islam mewajibkan kita hidup aman dan hidup berdampingan dengan orang lain.

Ia memerlukan kita untuk berkhidmat kepada masyarakat kita, berusaha untuk memperkayakan mereka dan menyumbang kepada pembangunan mereka.

Kini masjid ini telah dibuka, saya pasti penduduk tempatan di Scunthorpe dan kawasan sekitarnya akan melihat sendiri nilai-nilai Islam yang sebenar ini dalam amalan.

Oleh itu, saya percaya bahawa jika sesiapa masih menyimpan sebarang tempahan atau ketakutan tentang masjid ini, mereka akan segera lenyap.

Masjid ini telah dinamakan 'Masjid Baitus Salaam', yang bermaksud 'Rumah Keamanan'.

Dan, sesuai dengan nama ini, saya yakin bahawa umat Islam Ahmadi tempatan akan menjadi mereka yang memupuk keamanan dan kasih sayang dalam masyarakat, mematuhi undang-undang negara dan cemerlang dalam berkhidmat kepada masyarakat mereka dan masyarakat luas. Insya-Allah, mereka akan selamanya mencerminkan ajaran Islam yang sebenar.

Akhir kata, saya mendoakan agar masjid ini menjadi pelita yang menyinari kedamaian dan menjadi sarana untuk mengangkat dan memperkukuh jalinan perpaduan masyarakat.

Semoga Allah Yang Maha Kuasa mengizinkan umat Islam Ahmadi tempatan untuk menghayati ajaran agama mereka, dan semoga kita semua, demi kebaikan negara kita dan dunia amnya, hidup bersama dengan aman dan harmoni.

Dengan kata-kata ini, saya ingin mengulangi ucapan terima kasih yang tulus kepada anda semua kerana menyertai kami petang ini.

Semoga Allah Yang Maha Kuasa memberkati anda semua, Ameen.

Terima kasih banyak - banyak.'

 Catatan Berkaitan:

Mesej Keamanan & Keselamatan Sejagat – Pembukaan Masjid Baitul Ikram di Dallas

Islamabad – Simbol Kedamaian yang Gemilang

Pembukaan Masjid Kemenangan Besar di Zion – Simbol Kebebasan Beragama Sebenar

Ringkasan Khutbah Jumaat 7 Oktober 2022 – ‘Mencapai Tujuan Sebenar Membina Masjid’

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad