Masjid – Pusat Keamanan dan Kebebasan Beragama - Hadhrat Khalifatul Masihi V (atba)
MASJID
Masjid – Pusat Keamanan dan Kebebasan Beragama
7 Julai 2023
Bacaan 14 Minit
Transkrip Ucapan Rasmi oleh Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Seluruh
Dunia pada Perasmian Masjid Baitus Salaam (House of Peace) pada 17 Jun 2023 di
Scunthorpe, UK.
Selepas membaca Tashahhud, Ta’awwuz dan Bismillah, Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (aba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia berkata:
‘Semua tetamu yang dihormati,
Assalamo Alaikum Wa Rahmatullahe Wa Barakatohu – semoga
kesejahteraan dan keberkatan Allah tercurah kepada anda semua.
Pertama sekali, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih
kepada semua tetamu kami yang telah menyertai kami untuk perasmian masjid
baharu kami di Scunthorpe.
Kebanyakan tetamu kami tidak mempunyai kaitan langsung
dengan komuniti kami mahupun dengan Islam, dan oleh itu adalah bukti kemurahan
hati dan kebaikan anda bahawa anda telah menerima jemputan kami ke acara hari
ini.
Menawarkan penghargaan saya kepada anda sebenarnya adalah
kewajipan agama kerana Pendiri Suci Islam, Nabi Muhammad (saw), menyatakan
bahawa seseorang yang tidak berterima kasih kepada sesama manusia tidak boleh
bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa.
Jadi, dari sudut agama, saya berkewajipan untuk mengucapkan
setinggi-tinggi penghargaan kepada anda semua.
Tidak dinafikan, kami amat berbesar hati kerana akhirnya
dapat merasmikan masjid ini, lebih-lebih lagi memandangkan terdapat beberapa
halangan semasa projek ini dijalankan, yang menyebabkan kelewatan dan kebimbangan.
Sebagai contoh, terdapat beberapa pihak tempatan tentangan
terhadap pembinaan masjid ini, tetapi dengan izin Allah, akhirnya semua isu
telah diselesaikan dan kami diberi kebenaran untuk meneruskannya.
Untuk ini, saya mesti mengucapkan terima kasih kepada majlis
dan pihak berkuasa yang berkaitan dan, sesungguhnya, kepada semua ahli
masyarakat yang menyokong kami dalam apa cara sekalipun.
Sudah tentu, bagi orang yang beragama, tempat ibadat
mempunyai nilai dan kepentingan yang sangat besar.
Sesungguhnya, anda mungkin tidak menyedari betapa besarnya
makna bagi kami, sebagai umat beragama yang beriman kepada Tuhan Yang Maha Esa,
melihat bagaimana, dengan rahmat dan pertolongan-Nya, segala cabaran dan
rintangan telah diatasi, dan kini masjid baru kami telah lengkap dan bersedia
untuk guna.
Sekali lagi, saya mengulangi bahawa di mana kami amat
bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa atas nikmat-Nya, kami juga amat menghargai
semua pihak yang membantu kami dalam pembinaan masjid ini dan menyokongnya.
Sehubungan dengan itu, ramai ahli masyarakat setempat,
termasuk ahli kami dan orang lain, patut menerima ucapan terima kasih dan doa
kami.
Dari segi ahli kami, masjid ini dibiayai semata-mata dengan
sumbangan sukarela umat Islam Ahmadi demi memartabatkan Baitullah ini.
Mereka melakukan pengorbanan kewangan yang sangat besar
dengan niat murni untuk membina masjid di mana mereka boleh bergabung bersama
di satu tempat untuk menunaikan hak beribadat kepada Allah Yang Maha Kuasa dan
Penciptaan-Nya.
Adalah menjadi hasrat yang mendalam mereka untuk mempunyai
tempat ibadat yang akan menjadi satu cara untuk mewujudkan persekitaran yang
sesuai untuk menegakkan dan mengamalkan cita-cita dan nilai Islam.
Mungkin, ada di antara anda yang akan terkejut mendengar
saya mengatakan bahawa masjid ini akan menjadi sarana untuk mengamalkan ajaran
Islam atau, dengan penegasan saya, bahawa masjid akan menjadi sarana untuk
ahli-ahli kita untuk menegakkan nilai-nilai Islam.
Ketakutan sebegini boleh difahami, memandangkan iklim di
mana kita hidup, di mana terdapat kecenderungan untuk melihat umat Islam dengan
tahap syak wasangka atau bahkan sebagai pelampau berdasarkan gambaran Islam di
media dan kelakuan segelintir individu dan kumpulan ekstremis dalam
kebelakangan ini.
Akibatnya, sesetengah daripada anda mungkin takut bahawa
pembukaan masjid ini akan membawa kepada lembaran baru dalam sejarah
ekstremisme yang ditulis dalam komuniti setempat anda.
Dalam hal ini, yakinlah bahawa tiada apa yang boleh jauh
dari kebenaran.
Ajaran Islam sangat bertentangan dengan semua bentuk
ekstremisme atau keganasan.
Islam menolak segala bentuk keganasan dan mengajarkan
keamanan dan keharmonian serta keinginan agar semua orang dari semua
kepercayaan dan agama hidup secara aman bersama-sama dengan semangat toleransi
dan belas kasihan.
Ia menyeru anggota masyarakat untuk bersatu sebagai manusia,
tanpa mengira perbezaan mereka, dalam tujuan bersama untuk mewujudkan keamanan
dan keselamatan untuk semua manusia.
Dari segi objektif masjid, pada satu ketika, Pendiri Jamaat
Ahmadiyah Muslim (as) menyatakan bahawa jika seseorang itu ingin meningkatkan
kesedaran Islam di mana-mana bandar atau tempat, mereka hendaklah membina
masjid di kawasan tersebut.
Dengan ini, beliau bermaksud bahawa jika masjid dibina,
orang bukan Islam secara semula jadi akan datang untuk mematuhi ajaran Islam
dan melihat bagaimana ia menggalakkan semangat kasih sayang, keamanan dan
persaudaraan di kalangan semua orang.
Mereka akan melihat dengan mata kepala mereka sendiri bahawa
di mana umat Islam diwajibkan untuk menunaikan hak Allah Yang Maha Esa, ajaran
Islam juga memerlukan mereka untuk memenuhi hak kemanusiaan dan mencari yang
terbaik untuk semua orang, tanpa mengira agama mereka atau kepercayaan.
Kami, Ahmadi Muslim, menyokong dan menganut ajaran Islam
yang benar dan aman ini dan menolak dengan tegas mereka yang cuba memburukkan
dan memesongkan ajaran Islam yang mulia melalui retorik kebencian dan tindakan
ekstremis mereka.
Seperti yang saya katakan, pada era ini, ada yang menganggap
Islam sebagai agama ekstremisme dan menjadi gementar atau takut hanya mendengar
perkataan ‘Islam’ atau ‘masjid’.
Ketakutan sebegini wujud kerana mereka tidak memahami apa
itu Islam dan apakah objektif sebenar masjid.
Mereka hanya menyedari contoh-contoh mengerikan kumpulan
Islam yang, kerana kepentingan politik dan kepentingan mereka, telah
mempersembahkan Islam dengan cara yang keji dan beracun sehingga menyebabkan
kerosakan yang tidak terkira kepada nama Islam dan membawa secara langsung
kepada gambaran palsu sama sekali tentang ajarannya untuk berakar di dunia
bukan Islam.
Oleh itu, saya ingin menjelaskan dengan jelas bahawa imej
Islam yang dicipta oleh golongan pelampau adalah bertentangan sepenuhnya dengan
ajaran Islam yang sebenar.
Seperti yang saya katakan, ajaran Islam adalah keamanan,
keselamatan dan kasih sayang.
Ini bukan sekadar pandangan peribadi saya atau kata-kata
kosong yang direka untuk menggembirakan atau menarik perhatian anda;
sebaliknya, ini adalah ajaran Kitab Suci Islam, yang kami percayai sebagai
kitab yang mengandungi hukum terakhir dan Firman Tuhan yang langsung diterima
melalui wahyu oleh Nabi Muhammad (saw).
Saya bercakap, tentu saja, tentang Al-Qur’an, yang, bagi
semua orang Islam, berfungsi sebagai asas kepercayaan kita dan bagaimana kita
menjalani kehidupan kita.
Al-Qur’an menjelaskan dengan jelas bahawa tidak ada ruang
untuk ekstremisme atau paksaan dalam hal agama dan setiap orang bebas untuk
menjalani kehidupan mereka mengikut kepercayaan dan adat mereka.
Tambahan pula, di mana sahaja orang Islam membina Masjid,
mereka dibina untuk mencontohi dan mencerminkan secara rohani objektif sebenar
Rumah Tuhan yang pertama, Kaabah Suci di Makkah, yang merupakan tempat paling
suci dan suci dalam Islam.
Sesungguhnya, di arah Kaabah yang suci itu setiap Muslim
berpaling ke arah sambil menunaikan solat.
Mengenai Kaabah, Surah Aal-e-Imran, 3, ayat 98 Al-Quran
menyatakan bahawa sesiapa yang masuk ke Baitullah 'Masuk kedamaian' – bermaksud
bahawa seorang Muslim sejati, apabila memasuki masjid, dia akan masuk ke dalam
keadaan aman, dan hendaklah menjadi penjamin keamanan dan keselamatan bagi
orang lain.
Terdapat banyak lagi pernyataan Al-Qur’an yang lebih
membuktikan ajaran Islam yang aman.
Sebagai contoh, Surah Al-Furqan, 25, ayat 64 Al-Qur’an, menyatakan:
“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pemurah itu ialah
orang-orang yang berjalan di muka bumi dengan rendah hati dan apabila
orang-orang jahil menyapa mereka, mereka menjauhinya dengan berkata: “Selamat
sejahtera”.
Dalam ayat ini, umat Islam diperintahkan supaya sentiasa
merendah diri dan bersabar apabila diganggu dan mengelakkan konflik atau
perselisihan.
Umat Islam diajar bahawa tidak ada usaha yang harus
dikecualikan dalam menegakkan keamanan masyarakat – sehingga ke tahap Al-Qur’an
mengarahkan umat Islam untuk menjauhi provokasi yang hebat dan menghulurkan
salam – iaitu salam ‘damai’ – kepada orang yang jahil dan kasar yang bercakap
kasar atau mencari konfrontasi.
Pada asasnya, Islam memerintahkan umat Islam untuk
menunjukkan kekangan sepenuhnya pada setiap masa dan mengajar bahawa kekuatan
watak sebenar bukan terletak pada membalas serangan kebencian atau retorik yang
menyinggung dengan cara yang sama tetapi dengan menunjukkan kesabaran dan
menegakkan keamanan masyarakat.
Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin bertanya bahawa
jika ajaran Islam begitu aman, maka mengapa sejarah Islam awal termasuk insiden
peperangan, dan mengapa orang Islam terlibat dalam pertempuran?
Pada hakikatnya, soalan-soalan ini menunjukkan kejahilan
tentang sejarah Islam awal.
Tidak dinafikan, pandangan sebegitu telah dibentuk oleh
penentang Islam, yang hanya menyampaikan sebahagian daripada cerita dan gagal
menjelaskan konteks perang yang betul dalam Islam awal.
Hakikatnya Islam hanya membenarkan peperangan dalam keadaan
yang paling ekstrem.
Keizinan seperti itu diberikan kepada umat Islam awal hanya
untuk mewujudkan keamanan, menegakkan hak asasi manusia dan memastikan
kebebasan kepercayaan dan hati nurani berlaku dalam masyarakat.
Tidak ada masa yang cukup untuk menjelaskan secara
terperinci, tetapi cukup untuk mengatakan bahawa selepas Islam diasaskan, Nabi
Muhammad (saw) dan para pengikutnya telah mengalami kekejaman yang mengerikan
dan penindasan yang berterusan.
Mereka disiksa kerana kepercayaan mereka, dan ramai orang
Islam dibunuh dengan kejam.
Selepas tiga belas tahun penganiayaan tanpa henti, butiran
yang menyeramkan yang membuat tulang belakang mereka menggigil, umat Islam
meninggalkan rumah mereka dan berhijrah dari Makkah ke Madinah.
Namun demikian, orang-orang kafir Makkah tidak membenarkan
mereka hidup dengan aman.
Sebaliknya, mereka bertempur mengejar dan melancarkan perang
terhadap orang Islam untuk menghapuskan Islam untuk selama-lamanya.
Hanya pada masa itu, dalam keadaan yang melampau itu, Allah
Yang Maha Kuasa mengizinkan umat Islam untuk terlibat dalam perang pertahanan
semata-mata.
Keizinan ini termaktub dalam surah Al-Hajj, 22, ayat 40-41
Al-Qur’an, yang menyatakan:
“Diizinkan berperang kepada orang-orang yang diperangi,
kerana mereka telah dianiaya, dan sesungguhnya Allah berkuasa menolong mereka.
“Orang-orang yang telah diusir dari kampung halamannya
secara tidak adil Hanya kerana mereka berkata, 'Tuhan kami ialah Allah' - Dan
sekiranya Allah tidak menolak sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain,
nescaya telah dirobohkan biara-biara dan gereja-gereja dan rumah-rumah ibadat
dan masjid-masjid, yang di dalamnya nama Allah sering diperingati. ”
Dalam ayat-ayat ini, Allah Yang Maha Kuasa mengisytiharkan
bahawa keizinan untuk berperang telah diberikan kepada umat Islam awal kerana
mereka diserang tanpa belas kasihan oleh orang-orang yang bukan sahaja berusaha
untuk menghancurkan Islam tetapi mempunyai agenda yang lebih luas - untuk
menghancurkan institusi agama itu sendiri.
Sememangnya, matlamat dan niat teguh mereka adalah untuk
menamatkan semua bentuk kebebasan beragama.
Oleh itu, kebenaran untuk perang pertahanan tidak diberikan
semata-mata untuk melindungi orang Islam atau agama Islam.Sebaliknya, umat
Islam diperintahkan oleh Allah SWT untuk menjaga tempat ibadat semua agama,
sama ada kuil, gereja, rumah ibadat atau selainnya.
Walaupun unsur-unsur media dan penentang Islam telah lama
berusaha untuk memesongkan ajaran Islam secara tidak adil, terdapat beberapa
pengecualian yang ketara.
Sebagai contoh, dalam ‘People of the Book: Prophet
Muhammad’s Encounters with Christians, ahli akademik Amerika Dr Craig
Considine, yang telah meneliti sejarah Islam awal dengan sangat tekun,
menyatakan:
“Muhammad dan orang-orang yang beriman dari umat awal (masyarakat
Islam) telah mencipta sebuah negara yang diasaskan atas dasar sekutu, beradab,
interaksi silang budaya, kebebasan hati nurani, kebebasan beragama, kebebasan
bersuara, dialog antara agama, saling bergantungan, dan pluralisme agama. .”
Sehubungan itu, ini adalah piawaian kebebasan beragama yang
sempurna menurut Islam - bahawa semua orang harus mempunyai hak untuk beribadat
mengikut kepercayaan agama mereka dan bebas untuk berkumpul di tempat ibadat
mereka.
Pada dasarnya, ajaran Islam adalah bahawa umat Islam
berkewajipan bukan sahaja untuk memenuhi hak Pencipta mereka tetapi juga untuk
memenuhi hak-hak manusia, dan ini adalah prinsip berkembar yang menjadi
landasan umat Islam Ahmadi.
Melangkah ke hari ini, peperangan agama tidak lagi berlaku.
Sebaliknya, konflik yang kita perhatikan hari ini adalah
bersifat geopolitik.
Jika orang Islam atau negara Islam mengambil bahagian, ia
adalah untuk memenuhi cita-cita politik dan kepentingan mereka dan bukan
didorong oleh agama mereka.
Oleh itu, dalam masyarakat hari ini, bukan soal orang Islam
terhadap orang bukan Islam dan bukan juga peperangan untuk menghapuskan agama.
Di samping itu, adalah salah untuk mencadangkan bahawa
konflik hanya terhad kepada negara Islam.
Dunia bukan Islam juga terlibat dalam peperangan, seperti
yang kita lihat paling menonjol di Ukraine.
Oleh itu, seperti yang saya katakan, peperangan yang berlaku
hari ini adalah untuk tujuan wilayah atau politik, dan adalah tidak adil untuk
mengaitkannya dengan mana-mana agama atau kepercayaan agama.
Dari segi umat Islam yang tinggal di dunia Barat, di mana
kebebasan beragama wujud, adalah menjadi kewajipan mereka untuk kekal mematuhi
undang-undang dan berusaha untuk menyumbang kepada kemajuan dan kemakmuran
negara.
Sememangnya, sebagai rakyat negara ini, kami menganggap
tanggungjawab agama kami untuk menjadi warganegara yang setia dan bersyukur
kerana kami dapat hidup dengan kebebasan beragama dan hak asasi kami
dilindungi.
Sebagai balasan, adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk
berkhidmat kepada masyarakat dan mengamalkan mesej Islam tentang keamanan,
kasih sayang dan toleransi.
Itulah sebabnya, di samping membina masjid dan berusaha
untuk menyampaikan ajaran Islam, Jamaat Ahmadiyah Muslim sangat menitikberatkan
perkhidmatan kepada manusia.
Sebagai contoh, kami telah membina sekolah dan hospital di
beberapa negara yang paling miskin dari segi ekonomi dan miskin yang
menyediakan pendidikan dan penjagaan kesihatan kepada penduduk tempatan.
Selanjutnya, komuniti kami menyediakan akses kepada air bersih
kepada orang miskin yang tinggal di bahagian terpencil dan kurang bernasib baik
di dunia dengan memasang telaga air dan pam di komuniti setempat mereka.
Tinggal di sini di Barat, adalah mustahil untuk memahami
situasi yang teruk di negara-negara yang kurang membangun di mana adalah
perkara biasa bagi orang ramai untuk berjalan berbatu-batu setiap hari untuk
mengisi baldi air untuk kegunaan harian mereka.
Malah air kolam yang mereka kumpul sering tercemar dan tidak
selamat.
Apabila sukarelawan kami pergi ke tanah yang jauh dan
mencabar itu dan memasang pam air atau telaga di komuniti mereka, kegembiraan
dan kegembiraan penduduk tempatan tidak terkira.
Tidak dapat dibayangkan bagi orang yang tinggal di dunia
maju untuk memahami rasa kegembiraan yang tidak terkawal yang mereka rasai.
Mempunyai aliran air bersih dari paip di depan pintu mereka
adalah pengalaman yang benar-benar mengubah hidup bagi mereka.
Hanya jika anda telah melihatnya dengan mata anda sendiri
anda boleh mula memahami emosi gembira mereka.
Saya juga harus menjelaskan bahawa semua perkhidmatan
kemanusiaan kita ditawarkan tanpa mengira kepercayaan agama.
Malah, kebanyakan orang yang mendapat manfaat daripada
sekolah, hospital atau projek kemanusiaan lain kami tidak berpegang kepada mana-mana
agama.
Usaha kami didasari dan diilhamkan oleh ajaran Islam dan
dilakukan semata-mata untuk kepentingan dan kebaikan manusia. Kami menganggap
beban anggota masyarakat yang paling lemah sebagai bebanan kami dan menjadi
kewajipan kami untuk memberikan bantuan dan keselesaan kepada semua mereka yang
memerlukan atau terdedah.
Ringkasnya, ajaran Islam mewajibkan kita hidup aman dan
hidup berdampingan dengan orang lain.
Ia memerlukan kita untuk berkhidmat kepada masyarakat kita,
berusaha untuk memperkayakan mereka dan menyumbang kepada pembangunan mereka.
Kini masjid ini telah dibuka, saya pasti penduduk tempatan
di Scunthorpe dan kawasan sekitarnya akan melihat sendiri nilai-nilai Islam
yang sebenar ini dalam amalan.
Oleh itu, saya percaya bahawa jika sesiapa masih menyimpan
sebarang tempahan atau ketakutan tentang masjid ini, mereka akan segera lenyap.
Masjid ini telah dinamakan 'Masjid Baitus Salaam', yang
bermaksud 'Rumah Keamanan'.
Dan, sesuai dengan nama ini, saya yakin bahawa umat Islam
Ahmadi tempatan akan menjadi mereka yang memupuk keamanan dan kasih sayang
dalam masyarakat, mematuhi undang-undang negara dan cemerlang dalam berkhidmat
kepada masyarakat mereka dan masyarakat luas. Insya-Allah, mereka akan
selamanya mencerminkan ajaran Islam yang sebenar.
Akhir kata, saya mendoakan agar masjid ini menjadi pelita
yang menyinari kedamaian dan menjadi sarana untuk mengangkat dan memperkukuh
jalinan perpaduan masyarakat.
Semoga Allah Yang Maha Kuasa mengizinkan umat Islam Ahmadi
tempatan untuk menghayati ajaran agama mereka, dan semoga kita semua, demi
kebaikan negara kita dan dunia amnya, hidup bersama dengan aman dan harmoni.
Dengan kata-kata ini, saya ingin mengulangi ucapan terima
kasih yang tulus kepada anda semua kerana menyertai kami petang ini.
Semoga Allah Yang Maha Kuasa memberkati anda semua, Ameen.
Terima kasih banyak - banyak.'
Mesej Keamanan & Keselamatan Sejagat – Pembukaan Masjid
Baitul Ikram di Dallas
Islamabad – Simbol Kedamaian yang Gemilang
Pembukaan Masjid Kemenangan Besar di Zion – Simbol Kebebasan
Beragama Sebenar
Ringkasan Khutbah Jumaat 7 Oktober 2022 – ‘Mencapai Tujuan
Sebenar Membina Masjid’
Comments
Post a Comment