MASJID Menyinari Cahaya Penghormatan dan Perkhidmatan kepada Orang Lain -Hadhrat Mirza Masroor Ahmad Khalifatul Masihi V (atba)
Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V(atba)
MASJID
Menyinari Cahaya Penghormatan dan Perkhidmatan kepada Orang
Lain
11hb September 2023
Bacaan 12 Minit
Terjemahan Bahasa Inggeris Ucaptama oleh Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim di Seluruh Dunia pada Perasmian Masjid Noor di Frankenthal, Jerman pada 9 September 2023
Selepas membaca Tashahhud, Ta`awwuz dan Bismillah, Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (aba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Pengganti
Kelima Hadhrat Masih Mau’ud (as), berkata:
‘Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa
Rahmatullahe Wa Barakatohu (semoga keselamatan, rahmat dan kurnia Allah
tercurah kepada kamu semua).
Daripada pelbagai orang yang datang dan menyatakan pandangan
mereka di sini hari ini, yang pertama ialah Daud Majoka Sahib. Dia berada di
sini hari ini sebagai wakil Amir Negara kita. Amir Sahib, Abdullah Wagishauer,
yang berasal dari Jerman, tidak dapat hadir hari ini kerana tidak sihat. Oleh
itu, [Daud Majoka] berkongsi beberapa sentimen bagi pihaknya dan juga menyebut
sejarah Frankenthal. Dia menyebut beberapa jasa yang diberikan kepada manusia.
Bukan sahaja perkhidmatan kepada manusia merupakan tanggungjawab masyarakat
kita, malah ia juga merupakan kewajipan agama. Islam telah memerintahkan untuk
berkhidmat kepada manusia, untuk berkhidmat kepada orang-orang yang serba
kekurangan, miskin dan mereka yang memerlukan. [Ia juga memerintahkan] untuk
berkhidmat kepada warga kota, dan jika ini dilakukan, maka taraf ibadah
seseorang akan mencapai tahap yang diredai Allah dan Allah akan menerima
permohonan tersebut. Bahkan dalam Al-Qur'an disebutkan bahwa jika kamu tidak
menunaikan hak orang lain, jika kamu tidak memenuhi keperluan orang miskin,
jika kamu tidak menjaga anak yatim, jika kamu tidak melaksanakannya amal soleh
yang memberi manfaat kepada orang lain, maka ibadahmu tidak akan diterima dan
dikembalikan kepadamu.
Oleh itu, inilah pengajaran kami. Apabila inilah ajaran dan
difahami dengan betul, maka seseorang atau masyarakat yang mengamalkan
perkara-perkara tersebut tidak boleh ditentang. Itulah sebabnya Daud Sahib
menyebut bahawa adalah menggembirakan melihat penduduk kota ini kelihatan baik
hati dan tidak sia-sia membangkitkan tentangan. Walaupun seseorang mempunyai
keraguan, mereka tidak membantah secara terbuka, seperti di tempat-tempat lain
di mana kita telah menghadapi tentangan malah terdapat kes mahkamah difailkan
selepas itu mahkamah akhirnya memutuskan yang memihak kepada kita. Jiran [yang
memfailkan kes itu] malah berkata bahawa dia terfikir untuk meninggalkan
rumahnya dan berpindah ke tempat lain. Walau apa pun, saya berterima kasih
kepada penduduk kota ini atas pemikiran dan pendekatan mereka.
Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada majlis yang
menghulurkan bantuan dan saya juga berterima kasih kepada Datuk Bandar.
Ungkapan syukur ini adalah kewajipan agama kita, kerana Islam mengajar kita
bahawa orang yang tidak bersyukur kepada orang lain tidak boleh bersyukur
kepada Tuhan. Oleh itu, apabila kita melafazkan kesyukuran, ia bukan sekadar
formaliti semata-mata, malah ia adalah supaya kita mendapat keredaan Allah Yang
Maha Esa. Adalah menjadi kewajipan seorang Muslim sejati untuk mengamalkan
kelakuan sedemikian dan menjalani kehidupan mereka dengan cara yang diredai
Penciptanya.
Saya telah menyebut dalam pelbagai kesempatan dan akan
menyebut kepada anda juga, bahawa hak jiran telah digariskan sedemikian rupa
sehingga Pendiri Islam (saw) berkata bahawa seseorang itu berhutang begitu
banyak hak kepada orang lain sehingga jika mereka tidak menunaikannya mereka
akan jatuh ke dalam dosa. Bahkan, para sahabat pernah mengatakan bahawa hak
jiran diperintahkan kepada mereka sehingga mereka menyangka mungkin jiran
mereka akan diberi bahagian dalam harta pusaka mereka.
Al-Qur’an mengajar untuk menjaga jiran. Ia juga memberikan
definisi yang luas tentang siapa jiran; mereka yang tinggal di sebelah rumah
anda adalah jiran anda, mereka yang menemani anda dalam perjalanan adalah jiran
anda, rakan sekerja anda adalah anda jiran dan orang bawahan anda juga termasuk
dalam kategori ini. Justeru, mereka semua harus diberi hak yang sewajarnya.
Bagi rumah pula, bukan sahaja yang tinggal bersebelahan dengan rumah jiran,
malah 40 rumah seterusnya juga berjiran. Apabila ini adalah betapa luasnya skop
jiran, maka tidak mungkin sebarang gangguan atau salah laku timbul. Adalah
menjadi kewajipan bagi setiap Ahmadi, di mana pun mereka berada, untuk
melakukan ini dalam memenuhi hak jiran tetangga.
Setiausaha Kerajaan Negeri bagi Kementerian Kesihatan berada
di sini dan membuat beberapa kenyataan yang sangat baik. Saya juga ingin
mengucapkan terima kasih kepada dia. Perkara-perkara yang dia katakan itu
sebenarnya adalah Islam yang sebenar bagi kita; bahawa seseorang itu harus
menunjukkan kerjasama penuh kepada negara dan rakyatnya dan sentiasa bersedia
untuk mengorbankan apa sahaja untuk negara. Sebenarnya, Pendiri Islam (saw)
mengajar kita bahawa cinta kepada negara adalah sebahagian daripada iman. Oleh
itu, iman kita memerlukan kita mencintai negara kita. Apabila seseorang itu
cintakan negara mereka, maka secara semula jadi mereka akan bersedia
mempersembahkan setiap korban deminya. Atas sebab ini, tidak mungkin orang
Islam yang menetap di sini - mereka yang beragama Islam sejati - yang menjadi
sebahagian daripada negara ini dan mendapat manfaat dan terus mendapat manfaat
daripada negara ini, pergi tanpa mengorbankan apa-apa untuknya. Tidak,
sebaliknya, cinta menuntut pengorbanan untuk yang dicintai. Pengorbanan inilah
yang memaksa kita untuk mematuhi sepenuhnya undang-undang negara dan berusaha
untuk memupuk suasana keamanan, perdamaian dan keharmonian; untuk memenuhi hak
jiran kita dan juga untuk memenuhi hak kerajaan.
Begitu juga, seorang ahli parlimen menyatakan bahawa keamanan
adalah amat penting pada masa ini. Kami berterima kasih kepada kerajaan kerana
memberi kebenaran kepada kami, dan kebenaran ini pastinya diberikan kepada kami
dengan pemikiran kami adalah orang yang cintakan keamanan. Dan sebenarnya
tujuan kita masuk masjid adalah supaya kita bukan sahaja menyembah Tuhan Yang
Esa, tetapi juga menunaikan hak ciptaan-Nya. Seperti yang saya nyatakan pada
awalnya, jika kita tidak menunaikan hak manusia maka sia-sialah ibadah kita.
Allah Yang Maha Kuasa telah memberitahu kita bahawa ibadah seperti itu adalah
sia-sia, dan Dia tidak mengambil kiranya. Justeru, apabila seseorang itu
mengembangkan mentaliti ini, maka sesungguhnya seseorang itu boleh mengharapkan
keamanan, toleransi dan keharmonian daripada seseorang atau masyarakat
tersebut.
Masjid ini telah dinamakan Masjid Noor. Ahli Parlimen itu
turut menyinggung perkara ini. Al-Qur’an juga menyatakan bahawa Allah Yang Maha
Kuasa adalah cahaya langit dan bumi. Jika Allah Yang Maha Kuasa adalah cahaya
langit dan bumi, maka kita – sebagai orang yang beragama – diperintahkan untuk
mengamalkan sifat-sifat Allah yang Maha Agung. Oleh itu, jika Allah Yang Maha
Kuasa adalah cahaya, maka setiap Ahmadi sejati mesti berusaha untuk menyebarkan
cahaya itu. Cahaya ini diterjemahkan kepada memenuhi hak Allah Yang Maha Kuasa
dan penyembahan-Nya dan menyampaikan mesej sebenar Islam dan agama berdasarkan
ajaran-Nya. Agama tidak mengajar kita untuk bergaduh, berbalah dan bertelagah
sesama sendiri. Sebaliknya, agama mengajar kita keamanan, toleransi, cinta,
kasih sayang dan keharmonian. Apabila kita mula berfikir seperti ini, maka
seseorang tidak dapat membayangkan apa-apa selain kedamaian. Inilah pendekatan
dan prinsip kami yang cuba kami patuhi; inilah ajaran yang cuba kita amalkan.
Tuan Datuk Bandar juga bercakap merujuk kepada perkataan
'keamanan'. Merujuk kepada masjid, saya telah mengatakan ini berkali-kali dan
pada masa ini saya akan mengulangi perkara saya. Sebab seseorang yang datang ke
masjid, beragama Islam sejati dan berpegang teguh kepada ajaran Islam hidup
aman damai dan menghormati setiap agama adalah kerana pertamanya, kami percaya
bahawa setiap agama adalah benar dan setiap pendiri agama diutuskan oleh Allah
Yang Maha Esa. Setiap agama datang untuk menyebarkan ajaran cinta dan kasih
sayang. Jika kebenaran untuk berperang pernah diberikan dalam Islam, maka
alasan untuk itu telah disebutkan dengan jelas di dalam Al-Qur’an; setelah
mengalami penindasan yang panjang di Makkah, pendiri Islam, Nabi Muhammad (saw)
berhijrah ke Madinah. Namun, orang-orang kafir dan penyembah berhala terus
mengejarnya. Pada masa itu, perintah ini telah diwahyukan di dalam Al-Qur'an
bahawa umat Islam hendaklah bertindak balas terhadap penindas mereka dengan
cara yang sama; jika mereka berperang, maka umat Islam juga harus memerangi
mereka. Mengapa orang Islam perlu berperang? Untuk tujuan apa? Al-Qur’an juga
menyebut dengan jelas tentang hal ini, bahawa jika mereka tidak dihentikan,
maka tidak ada agama yang akan kekal di dunia; tiada gereja, rumah ibadat, kuil
atau masjid akan kekal.
Oleh itu, apabila masjid dibina, kita juga diajar bahawa
kita mesti menjaga tempat ibadat agama lain juga. Ini sepatutnya menjadi
pemikiran seorang Muslim sejati. Jika tidak demikian, maka orang Islam seperti
itu tidak benar-benar menjelmakan Islam. Di sini pun, tuan datuk bandar telah
menarik perhatian kita kepada nama 'Masjid Noor', dan saya juga ingin
memberitahu Ahmadi kita di sini - dan saya menyatakan ini di hadapan anda semua
- bahawa kita mesti menghormati nama [masjid ini] dan berusaha untuk
menyebarkan cahayanya ke seluruh persekitarannya. Kita mesti menyampaikan
ajaran Islam yang aman dan bertoleransi kepada dunia dan juga bertindak
mengikutnya.
Hari ini, kita sangat memerlukan toleransi dan keamanan.
Kita mesti mencegah peperangan. Kita pantas menuju ke arah peperangan, jadi
kita mesti bermuhasabah. Satu-satunya cara untuk melindungi daripada ini adalah
untuk memenuhi hak satu sama lain dan menyingkirkan semua bentuk ekstremisme
dan penindasan dalam masyarakat. Al-Quran mengajar kita bahawa walaupun
permusuhan sesuatu bangsa tidak boleh menyebabkan anda meninggalkan keadilan.
Kamu mesti menegakkan keadilan kerana ini sebenarnya adalah kebenaran. Oleh
itu, apabila kita bertindak mengikut ajaran ini, ajaran yang aman akan tersebar
dan cahaya akan menyinari masyarakat yang menyebarkan keamanan dan keselamatan.
Di negara-negara yang kurang membangun dan dunia ketiga,
kami bukan sahaja membina masjid tetapi kami juga berkhidmat kepada semua agama
dan latar belakang tanpa pandang bulu. Kami telah membina sekolah, hospital dan
kampung contoh untuk menyediakan kemudahan kepada orang ramai. Kami juga
berusaha untuk menyediakan air minuman kepada mereka. Dengan cara ini, kami
memberikan perkhidmatan untuk menubuhkan sebuah socdi mana orang ramai
mempunyai akses kepada kemudahan ini. Apabila kemudahan sedemikian tersedia di
dunia dan apabila dunia memberi tumpuan kepada memenuhi hak satu sama lain,
maka sikap mengalami perubahan. Kemudian fikiran seseorang tidak akan pergi ke
arah pergaduhan dan perbalahan, tetapi kepada kedamaian, keharmonian dan cinta.
Itulah sebabnya kami menjalankan kerja ini, tidak kira sama ada seseorang itu
beragama Islam atau tidak. Apa yang ada dalam fikiran kita ialah cahaya yang
sebenar hanya dapat dizahirkan apabila kita menyebarkan cahaya itu ke hati
orang lain, tanpa rasa tamak. Objektif kami adalah untuk mewujudkan dalam diri
mereka cinta kepada Allah Yang Maha Kuasa, bahawa mereka memahami Tuhan Yang
Maha Kuasa, Yang adalah Pencipta mereka, dan bahawa mereka mengenali-Nya. Ini
adalah objektif tinggi yang kami perjuangkan, tetapi pada masa yang sama, kami
tidak menginginkan apa-apa sebagai balasan untuk ini, dan kami tidak berusaha
untuk membuat apa-apa keuntungan peribadi. Satu-satunya tujuan kita ialah supaya
orang mengenali Pencipta mereka. Apabila mereka mengenali-Nya, mereka akan
berhenti membuat begitu banyak usaha untuk bertindak atas keseronokan duniawi
mereka, keinginan dan kehendak, atau berhenti membuat begitu banyak usaha untuk
menginginkannya. Sebaliknya, mereka akan ingin mengenali Dia yang menciptakan
mereka, untuk melaksanakan perintah-perintah-Nya, dan berusaha untuk mencapai
cinta-Nya setelah mengenal-Nya, supaya mereka juga mendapat pengakhiran yang
baik dalam kehidupan selepas kematian.
Jamaat Ahmadiyah Muslim berusaha di semua tempat untuk
mencapai matlamat ini. Datuk Bandar berdoa agar kota ini menjadi kota yang
aman. Semoga kelakuan anda di sini aman, dan semoga setiap rakyat hidup dengan
aman. Saya juga berdoa agar kota ini bukan sahaja menjadi kota yang damai,
sebaliknya, agar dunia menjadi tempat tinggal di mana ada keamanan.
Peperangan yang berlaku pada masa kini boleh membawa akibat
yang mengerikan jika ia berkembang lebih jauh. Kemungkinan ini sangat jelas,
dan hasilnya akan mengerikan. Tambahan pula, senjata yang boleh digunakan dalam
peperangan adalah yang akan melumpuhkan generasi kita akan datang, dan
kanak-kanak akan dilahirkan dengan kecacatan yang teruk. Berjuta-juta manusia
akan dihapuskan dari muka bumi ini. Oleh itu, dalam hal ini, kita mesti
berusaha dan berusaha untuk mewujudkan keamanan, kasih sayang dan keharmonian
pada peringkat kecil, dan dalam skala besar juga, dan untuk menarik perhatian
kerajaan kita ke arah ini.
Terdapat wakil kerajaan di sini juga hari ini. Kepada
mereka, saya katakan bahawa anda harus memberi perhatian untuk mewujudkan
suasana keamanan dan keselamatan, supaya dunia mengelakkan perang dunia yang
besar, supaya kita tidak mewariskan kepada generasi akan datang masa depan di
mana [sebilangan besar] orang akan menderita. daripada lumpuh, mahupun yang
memusnahkan ekonomi atau merosakkan bandar. Sebaliknya, kita harus meninggalkan
suasana kegembiraan. Itu juga hanya boleh berlaku apabila kita memahami
objektif dan tujuan hidup kita, iaitu mengenali Pencipta kita. Semoga Allah
Taala mengizinkan kita untuk melakukannya.
Saya berkata kepada Ahmadi yang tinggal di sini, anda harus
menyebarkan mesej [Islam Ahmadiyyat], lebih daripada sebelumnya, ke kota ini
dan negara ini. Begitu juga, saya berterima kasih kepada Perdana Menteri, yang
menghantar mesej menyatakan sentimen beliau. Semoga Allah Taala membalasnya
atas cara dia bercakap tentang kita. Terima kasih. Assalamualaikum.'
Comments
Post a Comment