MASJID Menyinari Cahaya Penghormatan dan Perkhidmatan kepada Orang Lain -Hadhrat Mirza Masroor Ahmad Khalifatul Masihi V (atba)

 Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V(atba)

MASJID

Menyinari Cahaya Penghormatan dan Perkhidmatan kepada Orang Lain

11hb September 2023

Bacaan 12 Minit

Terjemahan Bahasa Inggeris Ucaptama oleh Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim di Seluruh Dunia pada Perasmian Masjid Noor di Frankenthal, Jerman pada 9 September 2023

Selepas membaca Tashahhud, Ta`awwuz dan Bismillah, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Pengganti Kelima Hadhrat Masih Mau’ud (as), berkata:

‘Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa Rahmatullahe Wa Barakatohu (semoga keselamatan, rahmat dan kurnia Allah tercurah kepada kamu semua).

Daripada pelbagai orang yang datang dan menyatakan pandangan mereka di sini hari ini, yang pertama ialah Daud Majoka Sahib. Dia berada di sini hari ini sebagai wakil Amir Negara kita. Amir Sahib, Abdullah Wagishauer, yang berasal dari Jerman, tidak dapat hadir hari ini kerana tidak sihat. Oleh itu, [Daud Majoka] berkongsi beberapa sentimen bagi pihaknya dan juga menyebut sejarah Frankenthal. Dia menyebut beberapa jasa yang diberikan kepada manusia. Bukan sahaja perkhidmatan kepada manusia merupakan tanggungjawab masyarakat kita, malah ia juga merupakan kewajipan agama. Islam telah memerintahkan untuk berkhidmat kepada manusia, untuk berkhidmat kepada orang-orang yang serba kekurangan, miskin dan mereka yang memerlukan. [Ia juga memerintahkan] untuk berkhidmat kepada warga kota, dan jika ini dilakukan, maka taraf ibadah seseorang akan mencapai tahap yang diredai Allah dan Allah akan menerima permohonan tersebut. Bahkan dalam Al-Qur'an disebutkan bahwa jika kamu tidak menunaikan hak orang lain, jika kamu tidak memenuhi keperluan orang miskin, jika kamu tidak menjaga anak yatim, jika kamu tidak melaksanakannya amal soleh yang memberi manfaat kepada orang lain, maka ibadahmu tidak akan diterima dan dikembalikan kepadamu.

Oleh itu, inilah pengajaran kami. Apabila inilah ajaran dan difahami dengan betul, maka seseorang atau masyarakat yang mengamalkan perkara-perkara tersebut tidak boleh ditentang. Itulah sebabnya Daud Sahib menyebut bahawa adalah menggembirakan melihat penduduk kota ini kelihatan baik hati dan tidak sia-sia membangkitkan tentangan. Walaupun seseorang mempunyai keraguan, mereka tidak membantah secara terbuka, seperti di tempat-tempat lain di mana kita telah menghadapi tentangan malah terdapat kes mahkamah difailkan selepas itu mahkamah akhirnya memutuskan yang memihak kepada kita. Jiran [yang memfailkan kes itu] malah berkata bahawa dia terfikir untuk meninggalkan rumahnya dan berpindah ke tempat lain. Walau apa pun, saya berterima kasih kepada penduduk kota ini atas pemikiran dan pendekatan mereka.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada majlis yang menghulurkan bantuan dan saya juga berterima kasih kepada Datuk Bandar. Ungkapan syukur ini adalah kewajipan agama kita, kerana Islam mengajar kita bahawa orang yang tidak bersyukur kepada orang lain tidak boleh bersyukur kepada Tuhan. Oleh itu, apabila kita melafazkan kesyukuran, ia bukan sekadar formaliti semata-mata, malah ia adalah supaya kita mendapat keredaan Allah Yang Maha Esa. Adalah menjadi kewajipan seorang Muslim sejati untuk mengamalkan kelakuan sedemikian dan menjalani kehidupan mereka dengan cara yang diredai Penciptanya.

Saya telah menyebut dalam pelbagai kesempatan dan akan menyebut kepada anda juga, bahawa hak jiran telah digariskan sedemikian rupa sehingga Pendiri Islam (saw) berkata bahawa seseorang itu berhutang begitu banyak hak kepada orang lain sehingga jika mereka tidak menunaikannya mereka akan jatuh ke dalam dosa. Bahkan, para sahabat pernah mengatakan bahawa hak jiran diperintahkan kepada mereka sehingga mereka menyangka mungkin jiran mereka akan diberi bahagian dalam harta pusaka mereka.

Al-Qur’an mengajar untuk menjaga jiran. Ia juga memberikan definisi yang luas tentang siapa jiran; mereka yang tinggal di sebelah rumah anda adalah jiran anda, mereka yang menemani anda dalam perjalanan adalah jiran anda, rakan sekerja anda adalah anda jiran dan orang bawahan anda juga termasuk dalam kategori ini. Justeru, mereka semua harus diberi hak yang sewajarnya. Bagi rumah pula, bukan sahaja yang tinggal bersebelahan dengan rumah jiran, malah 40 rumah seterusnya juga berjiran. Apabila ini adalah betapa luasnya skop jiran, maka tidak mungkin sebarang gangguan atau salah laku timbul. Adalah menjadi kewajipan bagi setiap Ahmadi, di mana pun mereka berada, untuk melakukan ini dalam memenuhi hak jiran tetangga.

Setiausaha Kerajaan Negeri bagi Kementerian Kesihatan berada di sini dan membuat beberapa kenyataan yang sangat baik. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada dia. Perkara-perkara yang dia katakan itu sebenarnya adalah Islam yang sebenar bagi kita; bahawa seseorang itu harus menunjukkan kerjasama penuh kepada negara dan rakyatnya dan sentiasa bersedia untuk mengorbankan apa sahaja untuk negara. Sebenarnya, Pendiri Islam (saw) mengajar kita bahawa cinta kepada negara adalah sebahagian daripada iman. Oleh itu, iman kita memerlukan kita mencintai negara kita. Apabila seseorang itu cintakan negara mereka, maka secara semula jadi mereka akan bersedia mempersembahkan setiap korban deminya. Atas sebab ini, tidak mungkin orang Islam yang menetap di sini - mereka yang beragama Islam sejati - yang menjadi sebahagian daripada negara ini dan mendapat manfaat dan terus mendapat manfaat daripada negara ini, pergi tanpa mengorbankan apa-apa untuknya. Tidak, sebaliknya, cinta menuntut pengorbanan untuk yang dicintai. Pengorbanan inilah yang memaksa kita untuk mematuhi sepenuhnya undang-undang negara dan berusaha untuk memupuk suasana keamanan, perdamaian dan keharmonian; untuk memenuhi hak jiran kita dan juga untuk memenuhi hak kerajaan.

Begitu juga, seorang ahli parlimen menyatakan bahawa keamanan adalah amat penting pada masa ini. Kami berterima kasih kepada kerajaan kerana memberi kebenaran kepada kami, dan kebenaran ini pastinya diberikan kepada kami dengan pemikiran kami adalah orang yang cintakan keamanan. Dan sebenarnya tujuan kita masuk masjid adalah supaya kita bukan sahaja menyembah Tuhan Yang Esa, tetapi juga menunaikan hak ciptaan-Nya. Seperti yang saya nyatakan pada awalnya, jika kita tidak menunaikan hak manusia maka sia-sialah ibadah kita. Allah Yang Maha Kuasa telah memberitahu kita bahawa ibadah seperti itu adalah sia-sia, dan Dia tidak mengambil kiranya. Justeru, apabila seseorang itu mengembangkan mentaliti ini, maka sesungguhnya seseorang itu boleh mengharapkan keamanan, toleransi dan keharmonian daripada seseorang atau masyarakat tersebut.

Masjid ini telah dinamakan Masjid Noor. Ahli Parlimen itu turut menyinggung perkara ini. Al-Qur’an juga menyatakan bahawa Allah Yang Maha Kuasa adalah cahaya langit dan bumi. Jika Allah Yang Maha Kuasa adalah cahaya langit dan bumi, maka kita – sebagai orang yang beragama – diperintahkan untuk mengamalkan sifat-sifat Allah yang Maha Agung. Oleh itu, jika Allah Yang Maha Kuasa adalah cahaya, maka setiap Ahmadi sejati mesti berusaha untuk menyebarkan cahaya itu. Cahaya ini diterjemahkan kepada memenuhi hak Allah Yang Maha Kuasa dan penyembahan-Nya dan menyampaikan mesej sebenar Islam dan agama berdasarkan ajaran-Nya. Agama tidak mengajar kita untuk bergaduh, berbalah dan bertelagah sesama sendiri. Sebaliknya, agama mengajar kita keamanan, toleransi, cinta, kasih sayang dan keharmonian. Apabila kita mula berfikir seperti ini, maka seseorang tidak dapat membayangkan apa-apa selain kedamaian. Inilah pendekatan dan prinsip kami yang cuba kami patuhi; inilah ajaran yang cuba kita amalkan.

Tuan Datuk Bandar juga bercakap merujuk kepada perkataan 'keamanan'. Merujuk kepada masjid, saya telah mengatakan ini berkali-kali dan pada masa ini saya akan mengulangi perkara saya. Sebab seseorang yang datang ke masjid, beragama Islam sejati dan berpegang teguh kepada ajaran Islam hidup aman damai dan menghormati setiap agama adalah kerana pertamanya, kami percaya bahawa setiap agama adalah benar dan setiap pendiri agama diutuskan oleh Allah Yang Maha Esa. Setiap agama datang untuk menyebarkan ajaran cinta dan kasih sayang. Jika kebenaran untuk berperang pernah diberikan dalam Islam, maka alasan untuk itu telah disebutkan dengan jelas di dalam Al-Qur’an; setelah mengalami penindasan yang panjang di Makkah, pendiri Islam, Nabi Muhammad (saw) berhijrah ke Madinah. Namun, orang-orang kafir dan penyembah berhala terus mengejarnya. Pada masa itu, perintah ini telah diwahyukan di dalam Al-Qur'an bahawa umat Islam hendaklah bertindak balas terhadap penindas mereka dengan cara yang sama; jika mereka berperang, maka umat Islam juga harus memerangi mereka. Mengapa orang Islam perlu berperang? Untuk tujuan apa? Al-Qur’an juga menyebut dengan jelas tentang hal ini, bahawa jika mereka tidak dihentikan, maka tidak ada agama yang akan kekal di dunia; tiada gereja, rumah ibadat, kuil atau masjid akan kekal.

Oleh itu, apabila masjid dibina, kita juga diajar bahawa kita mesti menjaga tempat ibadat agama lain juga. Ini sepatutnya menjadi pemikiran seorang Muslim sejati. Jika tidak demikian, maka orang Islam seperti itu tidak benar-benar menjelmakan Islam. Di sini pun, tuan datuk bandar telah menarik perhatian kita kepada nama 'Masjid Noor', dan saya juga ingin memberitahu Ahmadi kita di sini - dan saya menyatakan ini di hadapan anda semua - bahawa kita mesti menghormati nama [masjid ini] dan berusaha untuk menyebarkan cahayanya ke seluruh persekitarannya. Kita mesti menyampaikan ajaran Islam yang aman dan bertoleransi kepada dunia dan juga bertindak mengikutnya.

Hari ini, kita sangat memerlukan toleransi dan keamanan. Kita mesti mencegah peperangan. Kita pantas menuju ke arah peperangan, jadi kita mesti bermuhasabah. Satu-satunya cara untuk melindungi daripada ini adalah untuk memenuhi hak satu sama lain dan menyingkirkan semua bentuk ekstremisme dan penindasan dalam masyarakat. Al-Quran mengajar kita bahawa walaupun permusuhan sesuatu bangsa tidak boleh menyebabkan anda meninggalkan keadilan. Kamu mesti menegakkan keadilan kerana ini sebenarnya adalah kebenaran. Oleh itu, apabila kita bertindak mengikut ajaran ini, ajaran yang aman akan tersebar dan cahaya akan menyinari masyarakat yang menyebarkan keamanan dan keselamatan.

Di negara-negara yang kurang membangun dan dunia ketiga, kami bukan sahaja membina masjid tetapi kami juga berkhidmat kepada semua agama dan latar belakang tanpa pandang bulu. Kami telah membina sekolah, hospital dan kampung contoh untuk menyediakan kemudahan kepada orang ramai. Kami juga berusaha untuk menyediakan air minuman kepada mereka. Dengan cara ini, kami memberikan perkhidmatan untuk menubuhkan sebuah socdi mana orang ramai mempunyai akses kepada kemudahan ini. Apabila kemudahan sedemikian tersedia di dunia dan apabila dunia memberi tumpuan kepada memenuhi hak satu sama lain, maka sikap mengalami perubahan. Kemudian fikiran seseorang tidak akan pergi ke arah pergaduhan dan perbalahan, tetapi kepada kedamaian, keharmonian dan cinta. Itulah sebabnya kami menjalankan kerja ini, tidak kira sama ada seseorang itu beragama Islam atau tidak. Apa yang ada dalam fikiran kita ialah cahaya yang sebenar hanya dapat dizahirkan apabila kita menyebarkan cahaya itu ke hati orang lain, tanpa rasa tamak. Objektif kami adalah untuk mewujudkan dalam diri mereka cinta kepada Allah Yang Maha Kuasa, bahawa mereka memahami Tuhan Yang Maha Kuasa, Yang adalah Pencipta mereka, dan bahawa mereka mengenali-Nya. Ini adalah objektif tinggi yang kami perjuangkan, tetapi pada masa yang sama, kami tidak menginginkan apa-apa sebagai balasan untuk ini, dan kami tidak berusaha untuk membuat apa-apa keuntungan peribadi. Satu-satunya tujuan kita ialah supaya orang mengenali Pencipta mereka. Apabila mereka mengenali-Nya, mereka akan berhenti membuat begitu banyak usaha untuk bertindak atas keseronokan duniawi mereka, keinginan dan kehendak, atau berhenti membuat begitu banyak usaha untuk menginginkannya. Sebaliknya, mereka akan ingin mengenali Dia yang menciptakan mereka, untuk melaksanakan perintah-perintah-Nya, dan berusaha untuk mencapai cinta-Nya setelah mengenal-Nya, supaya mereka juga mendapat pengakhiran yang baik dalam kehidupan selepas kematian.

Jamaat Ahmadiyah Muslim berusaha di semua tempat untuk mencapai matlamat ini. Datuk Bandar berdoa agar kota ini menjadi kota yang aman. Semoga kelakuan anda di sini aman, dan semoga setiap rakyat hidup dengan aman. Saya juga berdoa agar kota ini bukan sahaja menjadi kota yang damai, sebaliknya, agar dunia menjadi tempat tinggal di mana ada keamanan.

Peperangan yang berlaku pada masa kini boleh membawa akibat yang mengerikan jika ia berkembang lebih jauh. Kemungkinan ini sangat jelas, dan hasilnya akan mengerikan. Tambahan pula, senjata yang boleh digunakan dalam peperangan adalah yang akan melumpuhkan generasi kita akan datang, dan kanak-kanak akan dilahirkan dengan kecacatan yang teruk. Berjuta-juta manusia akan dihapuskan dari muka bumi ini. Oleh itu, dalam hal ini, kita mesti berusaha dan berusaha untuk mewujudkan keamanan, kasih sayang dan keharmonian pada peringkat kecil, dan dalam skala besar juga, dan untuk menarik perhatian kerajaan kita ke arah ini.

Terdapat wakil kerajaan di sini juga hari ini. Kepada mereka, saya katakan bahawa anda harus memberi perhatian untuk mewujudkan suasana keamanan dan keselamatan, supaya dunia mengelakkan perang dunia yang besar, supaya kita tidak mewariskan kepada generasi akan datang masa depan di mana [sebilangan besar] orang akan menderita. daripada lumpuh, mahupun yang memusnahkan ekonomi atau merosakkan bandar. Sebaliknya, kita harus meninggalkan suasana kegembiraan. Itu juga hanya boleh berlaku apabila kita memahami objektif dan tujuan hidup kita, iaitu mengenali Pencipta kita. Semoga Allah Taala mengizinkan kita untuk melakukannya.

Saya berkata kepada Ahmadi yang tinggal di sini, anda harus menyebarkan mesej [Islam Ahmadiyyat], lebih daripada sebelumnya, ke kota ini dan negara ini. Begitu juga, saya berterima kasih kepada Perdana Menteri, yang menghantar mesej menyatakan sentimen beliau. Semoga Allah Taala membalasnya atas cara dia bercakap tentang kita. Terima kasih. Assalamualaikum.'

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad