Masjid – Menyebarkan Keamanan Dalam Masyarakat - Hadhrat Khalifatul Masihi V (atba)
Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V(atba)
MASJID
Masjid – Menyebarkan Keamanan Dalam Masyarakat
16hb April 2018
13 Min Bacaan
UCAPTAMA YANG DISAMPAIKAN OLEH HAZRAT MIRZA MASROOR AHMAD (ATBA),
KETUA JAMAAT AHMADIYAH MUSLIM DI SELURUH DUNIA, DI PERASMIAN MASJID BAITUL
MUQEET DI WALSALL, UK
Pada 12 Mei 2018, Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia,
Khalifah Kelima, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) telah merasmikan
Masjid Baitul Muqeet (Rumah Tuhan Yang Maha Kuasa) di Walsall di Wilayah West
Midlands England. Majlis sambutan istimewa yang dihadiri pelbagai tetamu
kenamaan dan tetamu telah diadakan di masjid itu bagi menandakan pembukaannya.
Tetamu termasuk Naib Lord-Leftenant untuk West Midlands, Dr Beverly Lindsay,
OBE OD, Steve McCabe, MP untuk Birmingham Selly Oak, Eleanor Smith, MP untuk
Wolverhampton South West dan Bill Etheridge, MEP untuk West Midlands. Kami
sampaikan di bawah ucaptama yang disampaikan oleh Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba) pada kesempatan ini:
Selepas membaca Tashahhud, Ta’awwuz dan Bismillah, Hazrat
Khalifatul Masih Vaba, Ketua Jemaah Muslim Ahmadiyah Sedunia, berkata:
‘Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa
Rahmatullahe Wa Barakatohu – salam dan rahmat Allah ke atas anda semua.
Pertama sekali, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk
mengucapkan terima kasih kepada semua tetamu kami yang telah menyertai kami di
majlis resepsi ini untuk menandakan perasmian masjid baru kami di sini di
Walsall. Dalam dunia hari ini, walaupun sudah menjadi kebiasaan bagi orang
untuk menerima undangan orang lain berdasarkan hubungan bersama mereka dan
mengambil bahagian dalam detik kegembiraan dan perayaan masing-masing, acara
seperti itu jarang dikaitkan dengan agama. Walau bagaimanapun, ini adalah
majlis keagamaan semata-mata, di mana masjid kami dibuka secara rasmi, dan
hakikat bahawa anda telah menerima jemputan kami, walaupun kebanyakan daripada
anda bukan Islam, adalah cerminan hati anda yang terbuka dan minda yang terbuka
dan menggambarkan bahawa anda adalah orang yang bertolak ansur dan bertimbang
rasa.
Namun begitu, sebahagian daripada anda, sama ada di kalangan
jiran kita atau tetamu lain, mungkin berasa gementar dan menyimpan tempahan
tentang masjid ini. Anda mungkin takut bahawa ia akan digunakan untuk menyemai
benih perpecahan dalam masyarakat atau untuk mencetuskan ketegangan antara
masyarakat yang berbeza. Sememangnya, saya amat menghargai dan memahami
kebimbangan tersebut kerana kita semua secara tragis menyaksikan fakta bahawa
beberapa orang yang dikatakan Islam telah melakukan tindakan pengganas yang
kejam, baik di UK mahupun di luar negara sejak kebelakangan ini. Perbuatan keji
tersebut telah menimbulkan suasana ketakutan di kalangan orang bukan Islam dan
pada masa yang sama, telah mencemarkan agama Islam.
Begitu juga, selama bertahun-tahun terdapat kekacauan dan
keganasan yang berterusan di beberapa negara Islam, di mana perang saudara
telah meletus dan kedua-dua pihak telah terdedah kepada ekstremisme dan telah
cuba untuk merampas kuasa secara paksa, tanpa mengira pertumpahan darah dan
kemusnahan yang terhasil. Akibat keganasan yang tidak masuk akal itu, ratusan
ribu orang telah kehilangan nyawa mereka. Menurut laporan media, walaupun
beberapa orang Islam dari Walsall mengembara ke negara-negara Islam untuk
menyertai kumpulan pengganas untuk memerangi. Mungkin, mereka percaya bahawa
mereka akan berjuang untuk mempertahankan Islam, tetapi hakikatnya ialah apa
sahaja kekejaman dan perbuatan jahat yang mereka lakukan adalah bertentangan
sepenuhnya dengan ajaran Islam yang sebenar dan hanya membuktikan kejahilan
mereka sepenuhnya tentang agama yang mereka dakwa wakili.
Memandangkan ini, sesetengah daripada anda mungkin
mempersoalkan mengapa peperangan berlaku pada tahun-tahun awal Islam dan oleh
itu saya harus menjelaskan bahawa umat Islam awal tidak pernah berperang secara
agresif atau berusaha untuk menakluki tanah; sebaliknya, mereka sendiri adalah
mangsa penganiayaan yang berterusan dan kejam dan hanya selepas bertahun-tahun
Allah Yang Maha Kuasa mengizinkan mereka untuk bangkit dan melawan dalam
pertahanan.
Di mana kebenaran untuk terlibat dalam perang pertahanan
disebut dalam Al-Qu’ran, Kitab Suci untuk semua umat Islam, ia secara mutlak
menyatakan bahawa kebenaran telah diberikan untuk melindungi kebebasan
berkeyakinan sebagai prinsip universal dan tidak diberikan hanya untuk
mempertahankan Islam. Sesungguhnya, Al-Qur’an menyatakan bahawa jika kebenaran
tidak diberikan, semua gereja, kuil, rumah ibadat atau tempat ibadat mana-mana
agama akan berada dalam bahaya besar. Oleh itu, Al-Qur’an telah menjelaskan
dengan jelas bahawa menjadi kewajipan umat Islam untuk melindungi semua agama
dan orang dari semua kepercayaan dan memelihara kesucian semua tempat ibadat.
Ia telah mengabadikan kebebasan berkeyakinan sebagai pegangan Islam yang amat
diperlukan dan terpenting
Oleh itu, jika ada di antara kamu yang takut masjid ini
terbukti menjadi pusat ekstremisme yang dipenuhi dengan manusia yang kejam dan
tidak berhati perut, izinkan saya meyakinkan dari awal. Agama kita berusaha
untuk menyatukan orang ramai melalui cinta dan dialog dan bukan melalui
kekerasan atau ketakutan. Islam menolak sama sekali segala bentuk ekstremisme
dan keganasan. Tidak ada kekaburan atau keraguan dalam perkara ini. Tuhan yang
telah diperintahkan untuk disembah oleh umat Islam, dan yang disebutkan dalam
surah pertama Al-Qur’an ialah Dia yang ربّ العالمین yang bermaksud
Pemberi Rezeki dan Pemelihara bagi seluruh alam dan untuk setiap orang dan
makhluk.
Oleh itu, apabila seorang Muslim tunduk kepada Dzat Yang
Maha Esa, yang merupakan Pemberi Rezeki dan Pemelihara semua manusia, dan Yang
merupakan Sumber Segala Penciptaan, adalah mustahil baginya untuk membahayakan
sesiapa pun, sama ada dari kalangan masyarakatnya sendiri atau tidak. Dalam
erti kata lain, sebagai Pemberi Rezeki dan Pemelihara bagi semua orang, kami
amat percaya bahawa Tuhan Yang Esa yang kami sembah – Allah Yang Maha Kuasa –
menyediakan, memelihara dan melindungi orang Kristian, Yahudi, Muslim, Sikh,
Hindu dan orang-orang dari semua agama lain dan kepercayaan. Sesungguhnya,
adalah keyakinan kita, bahawa Dia adalah Pemberi Rezeki dan Pemelihara bagi
mereka yang mengingkari kewujudan-Nya.
Apabila ini adalah realiti iman kita, bagaimana mungkin
mana-mana orang Islam, yang mengaku sebagai penyembah yang benar kepada Tuhan
sekalian alam, pernah membayangkan gagal mengambil kira hak orang lain?
Sehubungan itu, masjid sejati, yang dibina sebagai pusat
untuk menyembah Tuhan Yang Esa, adalah tempat kasih sayang, belas kasihan dan
keharmonian. Ia adalah simbol perpaduan dan cara untuk menyebarkan keamanan
jauh dan luas. Di mana-mana sahaja Al-Qur’an telah memerintahkan tentang
masjid-masjid telah menetapkan bahawa orang-orang yang masuk hendaklah
menyucikan hati mereka dan bersama-sama beribadat kepada Allah Yang Maha Esa.
Sebagai contoh, dalam Surah Al-Ar’af, 7, ayat 32 Al-Qur’an menyatakan bahawa
selepas menyucikan diri, baik dari segi kelakuan dan pakaian, seseorang
hendaklah memasuki masjid. Keperluan untuk membersihkan diri secara fizikal dan
mental adalah cara perlindungan daripada perbuatan salah, maksiat dan pengaruh
berbahaya yang lain.
Perlu diperhatikan secara khusus bahawa dalam ayat ini,
Tuhan Yang Maha Kuasa tidak menyebut secara khusus umat Islam, tetapi menyatakan,
‘Wahai anak Adam!’ dan dengan itu Dia telah menjemput semua orang, Muslim dan
bukan Islam, ke dalam Rumah Allah. Oleh itu, adalah menjadi prinsip asas Islam
bahawa masjid dibuka kepada manusia dan Allah Taala telah menetapkan bahawa
menghalang orang daripada memasuki masjid adalah satu kezaliman dan
ketidakadilan yang besar. Paling dikesalkan, kami umat Islam Ahmadi, adalah
mangsa kekejaman yang sangat di Pakistan ini, di mana undang-undang menghalang
kami daripada beribadat secara terbuka di masjid dan mengamalkan unsur-unsur
asas akidah kami. Setelah menanggung penganiayaan sedemikian selama beberapa
dekad, kami adalah orang yang memahami nilai besar dan kepentingan kebebasan
beragama. Memandangkan ini, kami amat menghargai hakikat bahawa penduduk tempatan
di Walsall telah membolehkan kami membina masjid ini dan menganggapnya sebagai
bukti hati terbuka anda dan menghormati nilai kemanusiaan.
Saya telah menyebut tentang ajaran Al-Qur’an dan sekarang
saya akan mengemukakan contoh Pendiri Islam, Nabi Muhammad (saw). Sepanjang
hayatnya, Nabi Islam (saw) berusaha untuk menyatukan manusia dan membina
jambatan dengan orang-orang yang berbeza masyarakat dan kepercayaan. Dia
mencari dialog antara agama dan sentiasa mengambil berat tentang sentimen orang
lain.
Sebagai contoh, pada suatu ketika, delegasi orang Kristian
dari kota Arab Najran datang menemui Nabi Muhammad (saw) di Madinah tempat
baginda tinggal. Selepas beberapa lama, Nabi (saw) melihat bahawa tetamu
Kristian menjadi gelisah dan bimbang dan dia bertanya jika ada sesuatu yang
tidak kena. Sebagai jawapan, mereka memaklumkan bahawa itu adalah waktu solat
mereka dan mereka tidak mempunyai tempat untuk beribadat. Atas hal ini, Nabi
Muhammad (saw) menunjukkan teladan toleransi beragama yang kekal untuk diikuti
oleh semua umat Islam, ketika beliau menawarkan kepada orang Kristian masjidnya
sendiri untuk beribadat mengikut adat dan kepercayaan mereka. Sehubungan dengan
itu, saya mengulangi bahawa masjid-masjid yang benar terbuka kepada semua orang
untuk beribadat kepada Tuhan Yang Maha Esa dan oleh itu pintu-pintu kepada
setiap masjid yang dibina oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim, tidak kira di mana-mana
di dunia, terbuka kepada umat Islam semua kepercayaan dan kefahaman.
Tambahan pula, Al-Qur’an telah menetapkan satu lagi prinsip
yang abadi dan mendalam untuk mendekatkan umat manusia dan menyebarkan keamanan
di dunia. Ia menyatakan bahawa orang-orang yang berbeza kepercayaan dan
kepercayaan tidak seharusnya menumpukan pada perbezaan mereka, sebaliknya harus
fokus kepada perkara-perkara yang menyatukan mereka, dan bagi orang beragama,
kewujudan Tuhan Yang Maha Esalah yang berfungsi untuk menyatukan. Oleh itu,
biarlah jelas bahawa masjid yang sebenar tidak boleh dikaitkan dengan sebarang
bentuk kebencian atau ekstremisme atau berfungsi sebagai tempat orang merancang
sebarang bentuk kekacauan; Sebaliknya, selain daripada penyembahan kepada
Tuhan, masjid yang benar berfungsi sebagai tempat orang ramai berkumpul untuk
berkhidmat kepada manusia dan untuk memupuk keamanan dan keharmonian di dunia.
Sejarah Jamaat Ahmadiyah Muslim membuktikan bahawa di mana
sahaja kita membina masjid, penduduk setempat akan melihat sendiri bahawa, di
mana umat Islam Ahmadiyah bergabung untuk beribadat, mereka juga berkumpul
untuk menyebarkan keamanan dan berkhidmat kepada masyarakat jiran mereka dan
masyarakat yang lebih luas. Inilah intipati sebenar ajaran Islam yang telah
dihuraikan oleh Pendiri Jamaat Ahmadiyah Muslim dalam banyak tulisan dan
ceramahnya. Untuk peperiksaan pada satu tempat, Pendiri Jamaat Ahmadiyah Muslim,
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian menulis:
Menurut ruh sebenar ajaran Islam, hanya terdapat dua
bahagian dalam agama Islam. Dengan kata lain, ajaran Islam berlandaskan dua
objektif utama. Pertama, untuk mengenali Tuhan Yang Esa, Yang Maha Hadir, dan
mengasihi Dia dan dari ketaatan yang tulus untuk mengabdikan diri kepada
Wujud-Nya, sesuai dengan tuntutan ketaatan dan cinta.
Dia selanjutnya menulis:
Tujuan kedua ialah demi umat Tuhan dan atas belas kasihan,
semua orang harus menggunakan kekuatan dan kemampuan mereka dalam pelayanan dan
keinginan baik umat Tuhan. Dan mereka mesti melayan dengan penuh rasa syukur
dan berfaedah kepada semua orang - dari raja dan maharaja hingga orang yang
paling biasa - yang telah berbuat baik kepada mereka.
Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, walaupun kita adalah
umat Islam yang aman dan patuh undang-undang, namun hak kita untuk membina
masjid di negara-negara tertentu dilucutkan. Oleh yang demikian, kami
menganggap ia satu nikmat yang besar kepada bandar ini dan penduduknya kerana
mereka telah membolehkan kami membina masjid ini. Anda telah menunjukkan bahawa
penduduk Walsall dan Jamaat sekitar adalah orang yang membuka hati mereka
kepada orang-orang dari komuniti dan kepercayaan yang berbeza. Kami tidak akan
melupakan nikmat ini dan menganggapnya sebagai kewajipan agama kami untuk
menjaga rakyat dalam Jamaat ini, untuk setia kepada negara ini dan sentiasa
bersedia untuk perkhidmatan anda dan untuk menawarkan bantuan dan bantuan kami
di mana sahaja dan bila-bila masa diperlukan. Tambahan pula, kami bukan sahaja
berusaha untuk membantu mereka yang telah membantu kami; sebaliknya, membawa
kelegaan kepada orang lain dan mengurangkan penderitaan fizikal dan mental
manusia adalah misi kami dan sebahagian daripada iman kami.
Sebagai contoh, di Afrika, tanpa mengira agama atau
kepercayaan, kami telah menubuhkan sekolah dan hospital yang menyediakan
pendidikan dan perkhidmatan penjagaan kesihatan yang penting kepada penduduk
setempat. Kami juga membekalkan tenaga elektrik melalui pemasangan panel solar
kepada komuniti yang sebelum ini berada di luar grid sepenuhnya. Tambahan pula,
kami sedang berusaha untuk menangani krisis air di Afrika dengan memasang pam
air yang menyediakan air bersih di beberapa kampung yang paling terpencil dan
terlantar.
Tidak dinafikan, air adalah isu besar di Afrika, di mana
setiap hari wanita dan kanak-kanak berjalan berbatu-batu, dengan berkas air
yang seimbang di atas kepala mereka, untuk membawa air untuk keluarga mereka.
Malah air itu, yang mana mereka bergelut sangat, tercemar dengan bakteria dan
selalunya menjadi punca penyakit. Oleh itu, apabila orang-orang yang serba
kekurangan itu tiba-tiba mempunyai akses kepada air yang selamat dan bersih di
depan pintu mereka, mereka meraikan seolah-olah mereka telah mencapai semua
khazanah dunia. Kegembiraan dan kebahagian yang tidak terkawal terpancar di
wajah kanak-kanak kecil apabila melihat air mengalir dari paip buat kali
pertama tidak dapat digambarkan.
Namun begitu, kami tidak menganggap bahawa kami memberi
kebaikan kepada mereka, sebaliknya dengan membolehkan kami memenuhi tugas kami
untuk berkhidmat kepada orang lain, mereka membantu kami. Inilah Islam yang
sebenar. Ia adalah agama belas kasihan dan kebajikan dan agama yang berusaha
untuk merobohkan tembok ketidakadilan yang memecahbelahkan kita melalui kuasa
cinta dan kemanusiaan. Oleh itu, kami tidak mencari ganjaran atau pujian untuk
perkhidmatan kami daripada mana-mana orang, organisasi atau negara. Kami hanya
mencari pahala dari Pencipta kami, Allah Yang Maha Kuasa, Yang Pemberi Rezeki
dan Pemelihara semua manusia. Seandainya ajaran Islam dihaluskan dalam satu
baris, ia adalah secara ringkas, untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa dan untuk
memenuhi hak sesama manusia dan untuk memenuhi dua objektif utama inilah semua
masjid kita dibina.
Kini masjid ini telah dibuka, saya berharap dan mengharapkan
agar umat Islam tempatan Ahmadi yang menetap di sini bukan sahaja menunaikan
hak ibadat di masjid ini tetapi akan terus meningkatkan usaha untuk berkhidmat
kepada ahli masyarakat setempat dan membuktikan mereka yang terbaik,
warganegara dan jiran tetangga. Semoga Allah mengizinkan mereka melakukannya.
Dengan sepenuh hati, saya berdoa agar masjid ini menjadi
pelita kepada seluruh masyarakat dan menjadi lambang perpaduan, kebersamaan dan
keamanan. Akhir sekali, saya ingin sekali lagi merakamkan ucapan terima kasih
yang tidak terhingga kepada anda semua kerana menyertai kami di sini pada
petang ini dan saya berharap dan berdoa sekiranya ada di antara anda yang
mempunyai sebarang kebimbangan atau kebimbangan mengenai masjid ini mereka akan
lenyap. Terima kasih banyak - banyak.'
Comments
Post a Comment