ISLAM Meninggalkan Legasi untuk Generasi Akan Datang 1
Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V (atba)
ISLAM
Meninggalkan Legasi untuk Generasi Akan Datang 1
19 March 2018
Bacaan 20 Minit
Pada hari Sabtu, 17 March 2018, Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Khalifah Kelima
(Khalifah), menyampaikan ucaptama di Simposium Keamanan Tahunan ke-15 UK, yang
dihoskan oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim UK. Majlis itu diadakan di Masjid Baitul
Futuh di London dan dihadiri lebih 550 tetamu bukan Ahmadi, terdiri daripada
menteri-menteri kerajaan, duta-duta negara, ahli-ahli kedua-dua Dewan Parlimen
dan pelbagai tetamu kenamaan dan tetamu lain. Transkrip penuh ucapan yang
disampaikan oleh Yang Mulia pada kesempatan ini dibentangkan di bawah.
Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Ketua Jamaat Ahmadiyah
Muslim Sedunia, Khalifah Kelima, Al Masih Mau'ud, berkata:
‘Bismillahir Rahmanir Rahiim – Dengan Nama Allah Yang Maha
Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa
Rahmatullahe Wa Barakatohu – salam dan rahmat Allah ke atas anda semua.
Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada
semua tetamu kami, kerana menyertai kami di sini di Simposium Keamanan Tahunan
kami.
Sejak 15 tahun lalu, Jamaat Ahmadiyah Muslim telah menganjurkan
dan menganjurkan Simposium Keamanan ini, demi mempromosikan keamanan dunia.
Mungkin, sebahagian daripada anda mungkin mempersoalkan faedah kami
menganjurkan acara ini setiap tahun, memandangkan keamanan dunia, baik di
negara-negara Islam mahupun di tempat lain, tidak bertambah baik sama sekali
selama ini; sebaliknya, ia telah merosot. Sebahagian besar dunia telah
dicengkam oleh perpecahan, kebencian dan ketidakadilan yang semakin meningkat.
Masyarakat telah menjadi terpolarisasi, peperangan telah berlaku, negara-negara
telah mengancam satu sama lain dan ketidaksamaan telah meningkat di kedua-dua
negara membangun dan negara maju.
Memandangkan situasi ini, soalan anda agak sah; namun, iman
kita menuntut kita untuk mencuba dan menggesa orang, di semua bahagian dunia,
sama ada kaya atau miskin, sama ada berkuasa atau ditindas, sama ada beragama
atau tidak beragama, ke arah keamanan dan keadilan. Oleh itu, kita akan terus
memainkan peranan kita dalam menyedarkan manusia kewajipannya untuk menghormati
dan memelihara nilai-nilai asas manusia. Ajaran teras Islam adalah untuk
memenuhi hak Pencipta kita dan untuk memenuhi hak sesama manusia.
Dengan kata-kata pengenalan ringkas ini, saya kini ingin
mengambil kesempatan ini untuk bercakap tentang beberapa perkara yang saya
anggap sangat penting dalam masa yang bergelora ini.
Dalam dunia hari ini, kita sering melihat kuasa besar dan
institusi antarabangsa membuat skim atau rancangan yang bertujuan untuk
memperbaiki kehidupan orang di seluruh dunia. Sejak kebelakangan ini, salah
satu isu yang diperdebatkan dan dikempen oleh ramai ahli politik dan
intelektual, ialah perubahan iklim dan khususnya pengurangan pelepasan karbon.
Sudah tentu, berusaha untuk melindungi alam sekitar dan menjaga planet kita
adalah tujuan yang sangat berharga dan mulia. Namun, pada masa yang sama,
negara maju, dan terutamanya pemimpin dunia, juga harus sedar bahawa terdapat
isu lain yang mesti ditangani dengan segera.
Orang yang tinggal di negara termiskin di dunia tidak
mengambil berat tentang alam sekitar, atau angka terkini mengenai pelepasan
karbon; sebaliknya, mereka bangun setiap hari tertanya-tanya sama ada mereka
akan dapat memberi makan kepada anak-anak mereka. Keadaan ekonomi mereka
benar-benar terdesak dan tahap kemiskinan mereka jauh di luar pemahaman kita.
Sebagai contoh, terdapat banyak negara di mana majoriti rakyat tidak mempunyai
akses kepada air minuman bersih dan terpaksa bertahan dengan menggunakan air
kolam yang kotor untuk memenuhi keperluan asas mereka. Itu pun tidak mudah
didapati; sebaliknya, wanita dan kanak-kanak perlu melakukan perjalanan setiap
hari, berbatu-batu jauhnya, untuk mengumpul air untuk keluarga mereka, yang
mereka bawa pulang dalam bejana besar, seimbang di atas kepala mereka.
Kita tidak boleh menganggap kesusahan seperti masalah orang
lain. Sebaliknya, kita mesti sedar bahawa akibat kemiskinan tersebut mempunyai
implikasi yang teruk kepada dunia yang lebih luas dan secara langsung
menjejaskan keamanan dan keselamatan global. Hakikat bahawa kanak-kanak tidak
mempunyai pilihan, tetapi menghabiskan hari-hari mereka mengumpul air untuk
keluarga mereka, bermakna mereka tidak dapat pergi ke sekolah, atau untuk
mencapai apa-apa bentuk pendidikan. Mereka terperangkap dalam kitaran ganas
buta huruf dan kemiskinan yang nampaknya tidak berkesudahan dan sangat
merosakkan masyarakat. Hari ini, kemiskinan dan kesusahan mereka ditambah lagi
dengan teknologi moden, yang melaluinya, walaupun orang yang tinggal di
bahagian dunia yang dilanda peperangan atau kekurangan, dapat melihat
keselesaan di mana orang di negara maju hidup dan peluang yang ada untuk
mereka. Menyaksikan perbezaan yang besar dalam keadaan mereka, berbanding
dengan yang lain, memupuk lebih banyak kegelisahan di kalangan penduduk
tempatan dan kekecewaan ini dimangsakan oleh pelampau, yang memikat golongan
miskin dengan ganjaran kewangan dan dengan menjanjikan kehidupan yang lebih
baik untuk keluarga mereka. Begitu juga dengan sasaran belia yang buta huruf
bermakna bahawa pelampau mempunyai kebebasan untuk meradikalisasi dan mencuci
otak mereka. Pelampau mengambil kesempatan daripada fakta bahawa pemerintah
negara-negara itu, lebih kerap daripada tidak, mengecewakan rakyat mereka.
Paling dikesalkan, kelas pemerintah, di negara-negara yang
dilanda peperangan atau kekurangan, lebih kerap mengambil berat tentang
memelihara status dan kuasa mereka sendiri, daripada membantu meringankan
penderitaan rakyat mereka. Hasilnya ialah mereka yang tidak mempunyai apa-apa,
memandang rendah pemimpin korup mereka sendiri dan melihat kuasa besar dunia
sebagai musuh. Malangnya, kita melihat kesan mengerikan ini di negara-negara
Islam juga, dan selepas melihat keadaan terdesak di negara asal mereka,
beberapa orang Islam yang dibesarkan di negara maju telah menjadi radikal dan telah
melakukan serangan pengganas yang dahsyat di sini. Barat.
Oleh itu, saya sangat percaya bahawa jika kita benar-benar
ingin melindungi dunia kita dan memastikan kita meninggalkan warisan peluang
bagi mereka yang mengikuti kita, adalah penting bahawa setiap usaha dilakukan
untuk meningkatkan taraf dunia membangun. Negara-negara miskin tidak boleh
dipandang rendah, sebaliknya kita harus menganggap mereka sebagai sebahagian
daripada keluarga kita - saudara dan saudari kita. Dengan membantu
negara-negara membangun berdiri di atas kaki mereka sendiri, dan dengan memberi
peluang dan harapan kepada rakyat mereka, kita sebenarnya akan membantu diri
kita sendiri dan menjaga masa depan dunia. Jika tidak, kita sudah melihat
bahawa kemiskinan dan kemelaratan di negara membangun turut memberi kesan
negatif kepada seluruh dunia.
Tambahan pula, akibat serangan pengganas baru-baru ini dan
penghijrahan yang meluas ke Barat, terdapat juga peningkatan yang berbahaya
dalam nasionalisme di banyak negara Barat, membangkitkan ketakutan akan
hari-hari gelap masa lalu. Adalah amat membimbangkan bahawa kumpulan pelampau
kanan telah menjadi semakin lantang, dan telah menyaksikan keahlian mereka
meningkat malah telah meraih keuntungan politik. Mereka juga adalah pelampau,
yang berusaha untuk meracuni masyarakat Barat, dengan menghasut orang ramai
menentang mereka yang mempunyai warna kulit yang berbeza atau yang memegang
kepercayaan yang berbeza.
Di samping itu, retorik beberapa pemimpin dunia yang
berkuasa telah menjadi semakin nasionalistik dan suka berperang, kerana mereka
telah berikrar untuk meletakkan hak rakyat mereka sendiri mengatasi semua yang
lain. Saya tidak mempertikaikan hakikat bahawa adalah tanggungjawab kerajaan
dan pemimpin untuk menjaga rakyat mereka sendiri dan melindungi kepentingan
mereka. Sudah tentu, selagi pemimpin bertindak dengan adil, dan tidak melanggar
hak orang lain, percubaan untuk memperbaiki kehidupan rakyat mereka adalah satu
kebaikan yang besar. Walau bagaimanapun, dasar yang berasaskan mementingkan diri
sendiri, tamak dan kesediaan untuk kehilangan hak orang lain adalah salah dan
cara untuk menyemai perpecahan dan perbalahan di dunia.
Seterusnya, isu lain ialah perdagangan senjata antarabangsa.
Hari ini, dunia menganggap dirinya jauh lebih bertamadun berbanding pada
bila-bila masa dahulu, namun pada tahun 2018, terdapat negara yang sedang
dirobohkan dan dimusnahkan oleh senjata yang hanya boleh dikategorikan sebagai
tidak berperikemanusiaan. Di negara-negara seperti Syria, Iraq dan Yaman,
tentera kerajaan, pemberontak dan organisasi pengganas berperang antara satu
sama lain. Walaupun kepentingan mereka berbeza, mereka semua mempunyai satu
persamaan - bahawa sebahagian besar senjata mereka telah dihasilkan secara
luaran di dunia maju. Secara terang-terangan dan bangga, kuasa-kuasa besar
adalah perdagangan senjata yang digunakan untuk membunuh, melumpuhkan dan
menganiaya orang yang tidak bersalah.
Malangnya, negara seperti itu hanya tertumpu pada percubaan
untuk meningkatkan ekonomi mereka dan untuk memaksimumkan modal negara mereka,
tanpa berhenti sejenak untuk memikirkan akibatnya. Mereka bermati-matian
berusaha untuk mendapatkan kontrak terbesar yang mungkin untuk menjual senjata
pemusnah yang, apabila dipecat, tidak membezakan antara yang tidak bersalah dan
yang bersalah. Mereka dengan bangganya menjual senjata yang tidak terkecuali
untuk kanak-kanak, wanita atau orang yang lemah. Mereka tanpa segan silu
menjual senjata yang menenggelamkan dan melenyapkan bandar dan desa tanpa
pandang bulu. Walaupun ekonomi negara penjual mungkin mendapat faedah jangka
pendek, tangan mereka berlumuran darah ratusan ribu orang. Tidak terkira
kanak-kanak melihat ibu bapa mereka dibunuh dengan cara yang paling tidak
berperikemanusiaan dan apa yang mereka boleh lakukan ialah tertanya-tanya
mengapa ibu bapa mereka telah diambil dari mereka. Beribu-ribu wanita
ditinggalkan janda, putus asa dan terdedah.
Apakah kebaikan yang boleh diperoleh daripada kemusnahan
sedemikian?
Apa yang saya lihat hanyalah generasi kanak-kanak yang ditolak
ke dalam pelukan mereka yang berusaha untuk memusnahkan keamanan dunia.
Apabila seorang anak kecil atau remaja, melihat ibu bapa
mereka diambil dari mereka, dengan cara yang paling biadab, siapa yang boleh
menyalahkan mereka kerana bertindak balas? Saya sebutkan sebelum ini bahawa
pelampau menyasarkan mereka yang tenggelam dalam kemiskinan dan mereka juga
menyasarkan kanak-kanak atau belia yang telah dianiaya oleh peperangan. Mereka
merekrut anak-anak muda sebegitu dalam pengetahuan bahawa fikiran mereka belum
matang, dan mudah dimanipulasi, untuk membalas dendam berdarah melalui
keganasan. Daripada berada di sekolah, mendapat pendidikan, supaya mereka
berkembang menjadi baik, warganegara yang mematuhi undang-undang, satu-satunya
pendidikan yang diperoleh oleh seluruh generasi kanak-kanak, ialah cara
menguasai bom tangan atau pelancar roket, cara melakukan serangan bunuh diri
dan cara menimbulkan malapetaka di dunia. Lebih-lebih lagi, sesetengah negara
tidak perlu melibatkan diri mereka dalam konflik yang berlaku beribu-ribu batu
jauhnya, dengan mengerahkan tentera mereka sendiri atau dengan menghentam tanah
asing dengan serangan udara.
Dalam banyak keadaan, nampaknya dunia tidak belajar daripada
kesilapan lalu. Diterima secara meluas bahawa Perang Iraq 2003 adalah tidak
adil dan berdasarkan kepura-puraan palsu, manakala Libya telah mengalami
huru-hara dan menjadi sarang ekstremisme, sejak kuasa Barat mengambil tindakan
di sana beberapa tahun lalu. Walaupun begitu, kuasa besar tidak mengambil
pengajaran daripada ini. Bandar dan pekan telah dihancurkan ke tanah.
Beribu-ribu bangunan telah menjadi debu.
Pada mulanya, saya menyebut bahawa tumpuan utama masyarakat
antarabangsa ialah perubahan iklim dan keinginan untuk memastikan udara yang
kita sedut bersih. Adakah sesiapa yang berpendapat bahawa pengeboman berat
tidak memberi kesan kepada atmosfera? Tambahan pula, jika keamanan berlaku di
negara-negara yang dilanda perang, bandar dan bandar mereka perlu dibina semula
dari awal, dan ini dengan sendirinya akan menjadi industri besar yang akan
menyebabkan peningkatan dalam pelepasan berbahaya dan pencemaran. Oleh itu, di
satu pihak, kami cuba menyelamatkan planet ini, namun dengan tangan kami yang
lain, kami memusnahkannya secara tidak wajar. Berdasarkan semua ini, saya yakin
bahawa kuasa dunia sedang dibutakan oleh rabun dan penglihatan terowong.
Salah satu hujah utama yang dibuat oleh mereka yang memihak
kepada industri senjata ialah memperoleh senjata adalah cara pencegahan dan
menjaga keamanan. Walau bagaimanapun, kami hanya perlu menghidupkan televisyen
kami dan menonton berita selama seminit untuk melihat bahawa hujah sedemikian
adalah mengelirukan dan nyata palsu. Sudah tentu, beribu-ribu kanak-kanak yang
tidak berdosa yang kehilangan ibu bapa mereka, atau kehilangan anggota badan
mereka sendiri, tidak akan pernah diyakinkan dengan logik sedemikian, begitu
juga beribu-ribu wanita yang telah menjadi balu, atau berjuta-juta orang yang
telah dipindahkan dari rumah mereka. Jika kita ingin meninggalkan warisan harapan
untuk anak-anak kita, dan mewariskan dunia yang aman kepada generasi akan
datang, kita, tanpa mengira agama atau kepercayaan kita, perlu segera mengubah
keutamaan kita.
Daripada dimakan oleh materialisme dan keinginan untuk
berkuasa, setiap negara, sama ada kaya atau miskin, mesti mengutamakan keamanan
dan keselamatan seluruh dunia di atas segalanya.
Daripada memulakan perlumbaan senjata, membawa kepada
kematian dan kemusnahan, kita mesti menyertai perlumbaan untuk menyelamatkan
dan melindungi manusia.
Daripada menutup sempadan dan pelabuhan di negara-negara
yang berperang, menyebabkan kanak-kanak yang tidak berdosa dibiarkan kelaparan
dan orang sakit tidak mendapat rawatan perubatan, kita mesti membuka hati
antara satu sama lain, merobohkan tembok yang memisahkan kita, memberi makan
kepada orang yang lapar dan membantu mereka yang menderita.
Dari segi persaingan politik, pertikaian antara Amerika
Syarikat dan Korea Utara terus mengancam keamanan dunia dan sebarang konflik
antara kedua-duanya juga akan memberi kesan teruk kepada negara seperti Korea
Selatan, China dan Jepun. Walaupun dikatakan dalam beberapa hari kebelakangan
ini bahawa terdapat satu kejayaan, kerana Presiden Amerika Syarikat tiba-tiba
menyatakan kesediaannya untuk bertemu pemimpin Korea Utara itu, namun, tiada
jaminan bahawa keamanan akan berlaku. Ia juga tidak jelas dalam keadaan apa
yang akan mereka temui, atau di mana dan bila mesyuarat itu akan diadakan.
Walaupun perjanjian berlaku, Tuhan hanya tahu berapa lama ia akan bertahan,
kerana terdapat banyak kebencian yang berakar pada kedua-dua belah pihak.
Perjanjian nuklear Iran beberapa tahun yang lalu adalah contoh, di mana
perjanjian rundingan telah dicapai antara Iran dan Barat, tetapi kini, hanya
beberapa tahun kemudian, perjanjian itu tergantung dengan benang.
Oleh itu, terdapat banyak isu yang tidak menentu berlegar di
bawah permukaan dan mana-mana satu daripadanya boleh meletus pada bila-bila
masa dan akibatnya tidak perlu difikirkan. Walau bagaimanapun, Islam mengajar
bahawa keamanan hanya boleh dicapai apabila semua kesan niat jahat dan niat
jahat dihilangkan dari hati seseorang dan digantikan dengan semangat belas
kasihan, kasih sayang dan belas kasihan kepada orang lain.
Islam sering dicap sebagai agama ekstremis yang menghasut
keganasan, dan juga didakwa bahawa sebilangan besar umat Islam tidak setia
kepada negara mereka, atau cuba menyebarkan kekacauan dalam masyarakat.
Bagaimanapun, saya menganggap dakwaan sebegitu adalah palsu dan tidak adil.
Walaupun kononnya pengganas Islam mendakwa bertindak atas nama Islam, saya
tidak percaya bahawa kita sedang menyaksikan perang agama; sebaliknya,
peperangan yang diperangi dan kekejaman yang dilakukan hanyalah untuk
keuntungan geopolitik. Kononnya pengganas Jihadi dan ulama pelampau hanya
berfungsi untuk mencemarkan nama Islam dan menggugat usaha sebahagian besar
umat Islam yang merupakan warganegara yang aman dan patuh undang-undang. Tidak
dinafikan, sejak awal lagi, Islam telah menolak semua bentuk ekstremisme dan
ayat-ayat Al-Qur’an yang dibacakan sebelum ini menyediakan bukti yang jelas
tentang ini. Ayat-ayat ini memberitahu kita bahawa perang Islam awal telah
diperangi untuk melindungi semua agama dan memelihara prinsip suci kebebasan
beragama. Ayat-ayat tersebut secara mutlak menyebut gereja, rumah ibadat, kuil
dan masjid untuk diselamatkan.
Ini adalah perkara yang telah saya nyatakan berulang kali,
dan saya mengulangi, bahawa sesiapa yang melanggar nilai sejagat iaitu
kebebasan berkeyakinan dan kebebasan hati nurani, adalah jauh daripada Islam.
Malah dalam media Barat, terdapat penerbitan yang menerima ini dan saya memuji
mereka kerana membela kebenaran dan keadilan. Sebagai contoh, artikel baru-baru
ini diterbitkan dalam The Guardian, di mana penulis menulis:
'Keganasan Muslim tidak pernah dan, saya berpendapat, masih
bukan tentang memajukan Islam. Ia hampir selalu mengenai hak tanah, kecurian
sumber semula jadi dan ekonomi dan dasar kewangan global yang menyebabkan
seluruh penduduk di negara-negara Islam hidup dalam kekurangan dan
kemelaratan.’
Kata-kata ini dengan tepat menggambarkan realiti keganasan
yang dilakukan oleh kononnya orang Islam. Tambahan pula, dalam ruangan yang
diterbitkan dalam akhbar nasional, wartawan Peter Oborne memberikan bukti kukuh
bahawa sebilangan besar umat Islam sedang diradikalisasikan, sekurang-kurangnya
pada tahap tertentu, akibat campur tangan agensi perisikan Barat tertentu.
Dalam hal ini, wartawan itu memetik seorang bekas pegawai perisikan British,
yang berkata:
'Adalah tidak betul bahawa, di satu pihak, perkhidmatan
polis domestik menegangkan setiap urat untuk melindungi masyarakat kita dengan
memerangi keganasan, manakala, sebaliknya, unsur-unsur dalam perkhidmatan
keselamatan kita dan Amerika, telah mempersenjatai dan melatih para jihad dan
bersekongkol dalam keganasan.'
Tambahan pula, dalam artikel yang diterbitkan oleh The
Boston Globe, Profesor Jeffrey Sachs, Pengarah Pusat Pembangunan Lestari di
Universiti Colombia, menyatakan:
'CIA menggulingkan kerajaan di Timur Tengah pada banyak kesempatan.
Pakar media cenderung mengabaikan peranan AS dalam ketidakstabilan ini.'
Bercakap memihak kepada penyelesaian damai pelbagai hala
kepada konflik, Profesor Sachs menulis:
'Amerika Syarikat harus segera menamatkan pertempurannya di
Timur Tengah dan beralih kepada diplomasi berasaskan PBB untuk penyelesaian dan
keselamatan sebenar.'
Terdapat banyak ruangan lain yang diterbitkan sejak
kebelakangan ini oleh orang bukan Islam yang membuktikan fakta bahawa kumpulan
pengganas seperti Daesh tidak mungkin berkembang maju tanpa sokongan luar. Saya
tidak mengatakan bahawa campur tangan sentiasa salah, tetapi apa-apa tindakan
mesti adil dan berkadar dan kepentingan diri mesti diketepikan. Surah Al-Hujurat,
Bab 49, ayat 10. Al-Qur’an menyatakan bahawa objektif sebarang campur tangan
hendaklah sentiasa mewujudkan keamanan yang berpanjangan dan mengarahkan umat
Islam untuk berlaku adil walaupun dengan musuh mereka. Oleh itu, di mana Islam
memberi kebenaran, sebagai jalan terakhir, kepada umat Islam awal untuk
memerangi perang pertahanan, ia juga mengarahkan mereka untuk memenuhi
keperluan keadilan dan tidak sekali-kali terpengaruh oleh kepentingan tertentu
atau melanggar sebaik sahaja keamanan diwujudkan.
Sudah tentu, prinsip mendalam ini sama bermanfaatnya pada
hari ini, baik untuk orang Islam dan bukan Islam, bahawa di mana kekerasan
diperlukan untuk menghentikan penceroboh daripada melakukan kezaliman, tindakan
itu mesti kekal berkadar dan tidak pernah memasuki alam membalas dendam atau
merompak kekayaan daripada yang dikalahkan. Sebaik sahaja penceroboh kembali
kepada keamanan, mereka tidak sepatutnya dirampas hak mereka, atau diambil
kesempatan dengan apa cara sekalipun.
Sepanjang hayatnya, Nabi Islam (saw) berusaha untuk membawa
manusia bersama-sama dengan aman dan sentiasa bersedia untuk meninggalkan
haknya sendiri demi orang lain. Ramai penulis dan ahli akademik bukan Islam,
yang telah mempelajari Islam dengan teliti, membuktikan fakta bahawa Nabi
Muhammad (saw) berusaha untuk menyatukan masyarakat dan memperjuangkan
kebebasan beragama. Sebagai contoh, Peter Frankopan, Felo Penyelidik Kanan di
Universiti Oxford, telah menyebut Nabi (saw) dalam bukunya, The Silk Roads.
Penulis menerangkan bagaimana Nabi Muhammad (saw) mencari keharmonian dan
dialog antara agama dan bekerja rapat dengan masyarakat Kristian dan Yahudi
pada masa itu.
Dia bercakap tentang 'tanah bersama' antara masyarakat agama
pada era itu dan bagaimana mesej Nabi (saw )adalah salah satu 'konsiliasi'.
Dalam satu petikan, penulis merujuk kepada zaman Nabi Islam (saw) dilantik
sebagai pemimpin pentadbiran kota Madinah. Dia menulis:
‘Orang-orang Yahudi terkemuka di kota [Madinah] menjanjikan
sokongan mereka kepada Muhammad sebagai balasan untuk jaminan pembelaan
bersama. Ini telah dibentangkan dalam dokumen rasmi yang menyatakan bahawa
kepercayaan dan harta benda mereka sendiri akan dihormati sekarang dan pada
masa hadapan oleh orang Islam.’
Dia selanjutnya menulis:
'Muhammad dan pengikutnya berusaha keras untuk meredakan
ketakutan orang Yahudi dan Kristian apabila penguasaan Muslim berkembang.'
Justeru, hakikatnya Islam sentiasa menentang sebarang bentuk
keganasan atau ekstremisme. Tambahan pula, walaupun saya menerima bahawa
perbuatan jahat sebilangan orang Islam telah banyak merosakkan masyarakat, saya
tidak terima bahawa hanya orang Islam yang harus dipersalahkan atas
ketidaktentuan dunia hari ini. Ramai pengulas dan pakar kini secara terbuka
mengatakan bahawa kuasa dan kumpulan bukan Islam tertentu juga telah memainkan
peranan dalam menjejaskan keamanan dan perpaduan sosial.
Cukuplah untuk mengatakan bahawa sekarang adalah masanya
manusia menjauhkan diri daripada tanggapan, bahawa hanya orang Islam yang harus
dipersalahkan atas masalah di dunia.
Tambahan pula, sudah tiba masanya, daripada mengutamakan
kemajuan parti politik atau kerajaan mereka, pemimpin kita lebih mengutamakan
keamanan dan kemakmuran umat manusia di masa hadapan.
Inilah cara untuk mewujudkan keamanan sebenar di dunia.
Di peringkat antarabangsa yang lebih luas, kita mesti
menyedari hakikat bahawa paksaan jarang membawa kepada sebarang faedah jangka
panjang. Oleh itu, apabila berurusan dengan Korea Utara, Iran atau mana-mana
negara lain, kuasa-kuasa besar harus meneruskan dengan berhati-hati dan bijak
serta berusaha untuk mendengar kebimbangan setiap pihak. Seperti yang
dinyatakan oleh seorang kolumnis yang saya petik, kuasa dunia harus meneruskan
diplomasi dan mengutamakan pengurangan kecemasan dalam ketegangan. Mereka harus
berusaha untuk merundingkan perjanjian damai dan perjanjian yang tidak berat
sebelah memihak kepada satu pihak, tetapi yang menangani kebimbangan semua
pihak. Tambahan pula, sebaik sahaja keamanan tercapai, kita harus melepaskan
sebarang permusuhan atau kebencian lampau dan mara ke hadapan bersama-sama
dengan semangat saling menghormati dan menghormati.
Sudah tentu, adalah keyakinan dan kepercayaan saya yang
teguh bahawa satu-satunya contoh pengampunan, kebajikan dan belas kasihan
terbesar dalam sejarah umat manusia adalah contoh yang diberkati Pendiri Islam,
Nabi Muhammad (saw). Selama tiga belas tahun, beliau dan pengikutnya, mengalami
penganiayaan paling kejam yang dapat dibayangkan dan dihalau keluar dari rumah
mereka dan terpaksa berhijrah dari kota Makkah. Dalam masa itu, umat Islam
telah mati syahid dengan kejam, disiksa secara fizikal dan mental dan mengalami
kemerosotan sosial yang paling teruk. Umat Islam terpaksa berbaring terus di
atas bara api untuk tempoh yang lama.
Wanita Islam diikat kaki mereka pada unta yang berbeza yang
kemudiannya dibuat untuk berlari ke arah yang bertentangan, betul-betul
meregangkan badan mereka kepada dua bahagian yang berasingan. Namun, apabila
Nabi Muhammad (saw) kembali dengan kemenangan ke Makkah, baginda tidak
mengambil setitik darah pun sebagai membalas dendam; sebaliknya, menurut
perintah Allah Yang Maha Kuasa, beliau mengisytiharkan bahawa semua penyiksanya
dan semua orang yang menentang Islam dengan ganas, akan diampuni serta-merta.
Beliau mengisytiharkan bahawa di bawah pemerintahan Islam, semua orang akan
bebas untuk mengamalkan agama dan kepercayaan mereka sendiri, tanpa sebarang
gangguan atau sebab untuk ditakuti. Satu-satunya syarat beliau ialah setiap
anggota masyarakat kekal komited kepada keamanan.
Beliau mengarahkan bahawa semua orang, tidak kira kasta,
kepercayaan atau warna kulit mereka, harus dilindungi hak mereka dan dilayan
dengan hormat pada setiap masa. Inilah contoh Nabi Islamsa yang abadi dan hebat
dan semangat belas kasihan, rahmat dan belas kasihan inilah yang perlu
diterapkan oleh orang Islam dan bukan Islam di dunia hari ini. Semangat
pengampunan dan kebajikan inilah yang perlu dibangunkan oleh semua negara, sama
ada besar atau kecil, kaya atau miskin. Barulah keamanan jangka panjang dapat
dicapai.
Dengan sepenuh hati, saya berdoa agar umat manusia mengenali
kewajipannya antara satu sama lain, supaya mereka yang mengikuti kita
mengingati kita dengan rasa bangga dan syukur.
Mari kita lihat hari esok dan bukan hari ini sahaja. Marilah
kita selamatkan generasi kita yang akan datang. Semoga Allah memberi kita hikmah.
Saya berterima kasih kepada anda semua sekali lagi kerana
menyertai kami di sini petang ini. Terima kasih banyak - banyak.'
Comments
Post a Comment