ISLAM Meninggalkan Legasi untuk Generasi Akan Datang 1

 Hazrat Mirza Masroor Ahmad - Khalifatul Masih V (atba)

ISLAM

Meninggalkan Legasi untuk Generasi Akan Datang 1

19 March 2018

Bacaan 20 Minit

Pada hari Sabtu, 17 March 2018, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Khalifah Kelima (Khalifah), menyampaikan ucaptama di Simposium Keamanan Tahunan ke-15 UK, yang dihoskan oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim UK. Majlis itu diadakan di Masjid Baitul Futuh di London dan dihadiri lebih 550 tetamu bukan Ahmadi, terdiri daripada menteri-menteri kerajaan, duta-duta negara, ahli-ahli kedua-dua Dewan Parlimen dan pelbagai tetamu kenamaan dan tetamu lain. Transkrip penuh ucapan yang disampaikan oleh Yang Mulia pada kesempatan ini dibentangkan di bawah.

Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Khalifah Kelima, Al Masih Mau'ud, berkata:

‘Bismillahir Rahmanir Rahiim – Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Semua tetamu yang dihormati, Assalamo Alaikum Wa Rahmatullahe Wa Barakatohu – salam dan rahmat Allah ke atas anda semua.

Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua tetamu kami, kerana menyertai kami di sini di Simposium Keamanan Tahunan kami.

Sejak 15 tahun lalu, Jamaat Ahmadiyah Muslim telah menganjurkan dan menganjurkan Simposium Keamanan ini, demi mempromosikan keamanan dunia. Mungkin, sebahagian daripada anda mungkin mempersoalkan faedah kami menganjurkan acara ini setiap tahun, memandangkan keamanan dunia, baik di negara-negara Islam mahupun di tempat lain, tidak bertambah baik sama sekali selama ini; sebaliknya, ia telah merosot. Sebahagian besar dunia telah dicengkam oleh perpecahan, kebencian dan ketidakadilan yang semakin meningkat. Masyarakat telah menjadi terpolarisasi, peperangan telah berlaku, negara-negara telah mengancam satu sama lain dan ketidaksamaan telah meningkat di kedua-dua negara membangun dan negara maju.

Memandangkan situasi ini, soalan anda agak sah; namun, iman kita menuntut kita untuk mencuba dan menggesa orang, di semua bahagian dunia, sama ada kaya atau miskin, sama ada berkuasa atau ditindas, sama ada beragama atau tidak beragama, ke arah keamanan dan keadilan. Oleh itu, kita akan terus memainkan peranan kita dalam menyedarkan manusia kewajipannya untuk menghormati dan memelihara nilai-nilai asas manusia. Ajaran teras Islam adalah untuk memenuhi hak Pencipta kita dan untuk memenuhi hak sesama manusia.

Dengan kata-kata pengenalan ringkas ini, saya kini ingin mengambil kesempatan ini untuk bercakap tentang beberapa perkara yang saya anggap sangat penting dalam masa yang bergelora ini.

Dalam dunia hari ini, kita sering melihat kuasa besar dan institusi antarabangsa membuat skim atau rancangan yang bertujuan untuk memperbaiki kehidupan orang di seluruh dunia. Sejak kebelakangan ini, salah satu isu yang diperdebatkan dan dikempen oleh ramai ahli politik dan intelektual, ialah perubahan iklim dan khususnya pengurangan pelepasan karbon. Sudah tentu, berusaha untuk melindungi alam sekitar dan menjaga planet kita adalah tujuan yang sangat berharga dan mulia. Namun, pada masa yang sama, negara maju, dan terutamanya pemimpin dunia, juga harus sedar bahawa terdapat isu lain yang mesti ditangani dengan segera.

Orang yang tinggal di negara termiskin di dunia tidak mengambil berat tentang alam sekitar, atau angka terkini mengenai pelepasan karbon; sebaliknya, mereka bangun setiap hari tertanya-tanya sama ada mereka akan dapat memberi makan kepada anak-anak mereka. Keadaan ekonomi mereka benar-benar terdesak dan tahap kemiskinan mereka jauh di luar pemahaman kita. Sebagai contoh, terdapat banyak negara di mana majoriti rakyat tidak mempunyai akses kepada air minuman bersih dan terpaksa bertahan dengan menggunakan air kolam yang kotor untuk memenuhi keperluan asas mereka. Itu pun tidak mudah didapati; sebaliknya, wanita dan kanak-kanak perlu melakukan perjalanan setiap hari, berbatu-batu jauhnya, untuk mengumpul air untuk keluarga mereka, yang mereka bawa pulang dalam bejana besar, seimbang di atas kepala mereka.

Kita tidak boleh menganggap kesusahan seperti masalah orang lain. Sebaliknya, kita mesti sedar bahawa akibat kemiskinan tersebut mempunyai implikasi yang teruk kepada dunia yang lebih luas dan secara langsung menjejaskan keamanan dan keselamatan global. Hakikat bahawa kanak-kanak tidak mempunyai pilihan, tetapi menghabiskan hari-hari mereka mengumpul air untuk keluarga mereka, bermakna mereka tidak dapat pergi ke sekolah, atau untuk mencapai apa-apa bentuk pendidikan. Mereka terperangkap dalam kitaran ganas buta huruf dan kemiskinan yang nampaknya tidak berkesudahan dan sangat merosakkan masyarakat. Hari ini, kemiskinan dan kesusahan mereka ditambah lagi dengan teknologi moden, yang melaluinya, walaupun orang yang tinggal di bahagian dunia yang dilanda peperangan atau kekurangan, dapat melihat keselesaan di mana orang di negara maju hidup dan peluang yang ada untuk mereka. Menyaksikan perbezaan yang besar dalam keadaan mereka, berbanding dengan yang lain, memupuk lebih banyak kegelisahan di kalangan penduduk tempatan dan kekecewaan ini dimangsakan oleh pelampau, yang memikat golongan miskin dengan ganjaran kewangan dan dengan menjanjikan kehidupan yang lebih baik untuk keluarga mereka. Begitu juga dengan sasaran belia yang buta huruf bermakna bahawa pelampau mempunyai kebebasan untuk meradikalisasi dan mencuci otak mereka. Pelampau mengambil kesempatan daripada fakta bahawa pemerintah negara-negara itu, lebih kerap daripada tidak, mengecewakan rakyat mereka.

Paling dikesalkan, kelas pemerintah, di negara-negara yang dilanda peperangan atau kekurangan, lebih kerap mengambil berat tentang memelihara status dan kuasa mereka sendiri, daripada membantu meringankan penderitaan rakyat mereka. Hasilnya ialah mereka yang tidak mempunyai apa-apa, memandang rendah pemimpin korup mereka sendiri dan melihat kuasa besar dunia sebagai musuh. Malangnya, kita melihat kesan mengerikan ini di negara-negara Islam juga, dan selepas melihat keadaan terdesak di negara asal mereka, beberapa orang Islam yang dibesarkan di negara maju telah menjadi radikal dan telah melakukan serangan pengganas yang dahsyat di sini. Barat.

Oleh itu, saya sangat percaya bahawa jika kita benar-benar ingin melindungi dunia kita dan memastikan kita meninggalkan warisan peluang bagi mereka yang mengikuti kita, adalah penting bahawa setiap usaha dilakukan untuk meningkatkan taraf dunia membangun. Negara-negara miskin tidak boleh dipandang rendah, sebaliknya kita harus menganggap mereka sebagai sebahagian daripada keluarga kita - saudara dan saudari kita. Dengan membantu negara-negara membangun berdiri di atas kaki mereka sendiri, dan dengan memberi peluang dan harapan kepada rakyat mereka, kita sebenarnya akan membantu diri kita sendiri dan menjaga masa depan dunia. Jika tidak, kita sudah melihat bahawa kemiskinan dan kemelaratan di negara membangun turut memberi kesan negatif kepada seluruh dunia.

Tambahan pula, akibat serangan pengganas baru-baru ini dan penghijrahan yang meluas ke Barat, terdapat juga peningkatan yang berbahaya dalam nasionalisme di banyak negara Barat, membangkitkan ketakutan akan hari-hari gelap masa lalu. Adalah amat membimbangkan bahawa kumpulan pelampau kanan telah menjadi semakin lantang, dan telah menyaksikan keahlian mereka meningkat malah telah meraih keuntungan politik. Mereka juga adalah pelampau, yang berusaha untuk meracuni masyarakat Barat, dengan menghasut orang ramai menentang mereka yang mempunyai warna kulit yang berbeza atau yang memegang kepercayaan yang berbeza.

Di samping itu, retorik beberapa pemimpin dunia yang berkuasa telah menjadi semakin nasionalistik dan suka berperang, kerana mereka telah berikrar untuk meletakkan hak rakyat mereka sendiri mengatasi semua yang lain. Saya tidak mempertikaikan hakikat bahawa adalah tanggungjawab kerajaan dan pemimpin untuk menjaga rakyat mereka sendiri dan melindungi kepentingan mereka. Sudah tentu, selagi pemimpin bertindak dengan adil, dan tidak melanggar hak orang lain, percubaan untuk memperbaiki kehidupan rakyat mereka adalah satu kebaikan yang besar. Walau bagaimanapun, dasar yang berasaskan mementingkan diri sendiri, tamak dan kesediaan untuk kehilangan hak orang lain adalah salah dan cara untuk menyemai perpecahan dan perbalahan di dunia.

Seterusnya, isu lain ialah perdagangan senjata antarabangsa. Hari ini, dunia menganggap dirinya jauh lebih bertamadun berbanding pada bila-bila masa dahulu, namun pada tahun 2018, terdapat negara yang sedang dirobohkan dan dimusnahkan oleh senjata yang hanya boleh dikategorikan sebagai tidak berperikemanusiaan. Di negara-negara seperti Syria, Iraq dan Yaman, tentera kerajaan, pemberontak dan organisasi pengganas berperang antara satu sama lain. Walaupun kepentingan mereka berbeza, mereka semua mempunyai satu persamaan - bahawa sebahagian besar senjata mereka telah dihasilkan secara luaran di dunia maju. Secara terang-terangan dan bangga, kuasa-kuasa besar adalah perdagangan senjata yang digunakan untuk membunuh, melumpuhkan dan menganiaya orang yang tidak bersalah.

Malangnya, negara seperti itu hanya tertumpu pada percubaan untuk meningkatkan ekonomi mereka dan untuk memaksimumkan modal negara mereka, tanpa berhenti sejenak untuk memikirkan akibatnya. Mereka bermati-matian berusaha untuk mendapatkan kontrak terbesar yang mungkin untuk menjual senjata pemusnah yang, apabila dipecat, tidak membezakan antara yang tidak bersalah dan yang bersalah. Mereka dengan bangganya menjual senjata yang tidak terkecuali untuk kanak-kanak, wanita atau orang yang lemah. Mereka tanpa segan silu menjual senjata yang menenggelamkan dan melenyapkan bandar dan desa tanpa pandang bulu. Walaupun ekonomi negara penjual mungkin mendapat faedah jangka pendek, tangan mereka berlumuran darah ratusan ribu orang. Tidak terkira kanak-kanak melihat ibu bapa mereka dibunuh dengan cara yang paling tidak berperikemanusiaan dan apa yang mereka boleh lakukan ialah tertanya-tanya mengapa ibu bapa mereka telah diambil dari mereka. Beribu-ribu wanita ditinggalkan janda, putus asa dan terdedah.

Apakah kebaikan yang boleh diperoleh daripada kemusnahan sedemikian?

Apa yang saya lihat hanyalah generasi kanak-kanak yang ditolak ke dalam pelukan mereka yang berusaha untuk memusnahkan keamanan dunia.

Apabila seorang anak kecil atau remaja, melihat ibu bapa mereka diambil dari mereka, dengan cara yang paling biadab, siapa yang boleh menyalahkan mereka kerana bertindak balas? Saya sebutkan sebelum ini bahawa pelampau menyasarkan mereka yang tenggelam dalam kemiskinan dan mereka juga menyasarkan kanak-kanak atau belia yang telah dianiaya oleh peperangan. Mereka merekrut anak-anak muda sebegitu dalam pengetahuan bahawa fikiran mereka belum matang, dan mudah dimanipulasi, untuk membalas dendam berdarah melalui keganasan. Daripada berada di sekolah, mendapat pendidikan, supaya mereka berkembang menjadi baik, warganegara yang mematuhi undang-undang, satu-satunya pendidikan yang diperoleh oleh seluruh generasi kanak-kanak, ialah cara menguasai bom tangan atau pelancar roket, cara melakukan serangan bunuh diri dan cara menimbulkan malapetaka di dunia. Lebih-lebih lagi, sesetengah negara tidak perlu melibatkan diri mereka dalam konflik yang berlaku beribu-ribu batu jauhnya, dengan mengerahkan tentera mereka sendiri atau dengan menghentam tanah asing dengan serangan udara.

Dalam banyak keadaan, nampaknya dunia tidak belajar daripada kesilapan lalu. Diterima secara meluas bahawa Perang Iraq 2003 adalah tidak adil dan berdasarkan kepura-puraan palsu, manakala Libya telah mengalami huru-hara dan menjadi sarang ekstremisme, sejak kuasa Barat mengambil tindakan di sana beberapa tahun lalu. Walaupun begitu, kuasa besar tidak mengambil pengajaran daripada ini. Bandar dan pekan telah dihancurkan ke tanah. Beribu-ribu bangunan telah menjadi debu.

Pada mulanya, saya menyebut bahawa tumpuan utama masyarakat antarabangsa ialah perubahan iklim dan keinginan untuk memastikan udara yang kita sedut bersih. Adakah sesiapa yang berpendapat bahawa pengeboman berat tidak memberi kesan kepada atmosfera? Tambahan pula, jika keamanan berlaku di negara-negara yang dilanda perang, bandar dan bandar mereka perlu dibina semula dari awal, dan ini dengan sendirinya akan menjadi industri besar yang akan menyebabkan peningkatan dalam pelepasan berbahaya dan pencemaran. Oleh itu, di satu pihak, kami cuba menyelamatkan planet ini, namun dengan tangan kami yang lain, kami memusnahkannya secara tidak wajar. Berdasarkan semua ini, saya yakin bahawa kuasa dunia sedang dibutakan oleh rabun dan penglihatan terowong.

Salah satu hujah utama yang dibuat oleh mereka yang memihak kepada industri senjata ialah memperoleh senjata adalah cara pencegahan dan menjaga keamanan. Walau bagaimanapun, kami hanya perlu menghidupkan televisyen kami dan menonton berita selama seminit untuk melihat bahawa hujah sedemikian adalah mengelirukan dan nyata palsu. Sudah tentu, beribu-ribu kanak-kanak yang tidak berdosa yang kehilangan ibu bapa mereka, atau kehilangan anggota badan mereka sendiri, tidak akan pernah diyakinkan dengan logik sedemikian, begitu juga beribu-ribu wanita yang telah menjadi balu, atau berjuta-juta orang yang telah dipindahkan dari rumah mereka. Jika kita ingin meninggalkan warisan harapan untuk anak-anak kita, dan mewariskan dunia yang aman kepada generasi akan datang, kita, tanpa mengira agama atau kepercayaan kita, perlu segera mengubah keutamaan kita.

Daripada dimakan oleh materialisme dan keinginan untuk berkuasa, setiap negara, sama ada kaya atau miskin, mesti mengutamakan keamanan dan keselamatan seluruh dunia di atas segalanya.

Daripada memulakan perlumbaan senjata, membawa kepada kematian dan kemusnahan, kita mesti menyertai perlumbaan untuk menyelamatkan dan melindungi manusia.

Daripada menutup sempadan dan pelabuhan di negara-negara yang berperang, menyebabkan kanak-kanak yang tidak berdosa dibiarkan kelaparan dan orang sakit tidak mendapat rawatan perubatan, kita mesti membuka hati antara satu sama lain, merobohkan tembok yang memisahkan kita, memberi makan kepada orang yang lapar dan membantu mereka yang menderita.

Dari segi persaingan politik, pertikaian antara Amerika Syarikat dan Korea Utara terus mengancam keamanan dunia dan sebarang konflik antara kedua-duanya juga akan memberi kesan teruk kepada negara seperti Korea Selatan, China dan Jepun. Walaupun dikatakan dalam beberapa hari kebelakangan ini bahawa terdapat satu kejayaan, kerana Presiden Amerika Syarikat tiba-tiba menyatakan kesediaannya untuk bertemu pemimpin Korea Utara itu, namun, tiada jaminan bahawa keamanan akan berlaku. Ia juga tidak jelas dalam keadaan apa yang akan mereka temui, atau di mana dan bila mesyuarat itu akan diadakan. Walaupun perjanjian berlaku, Tuhan hanya tahu berapa lama ia akan bertahan, kerana terdapat banyak kebencian yang berakar pada kedua-dua belah pihak. Perjanjian nuklear Iran beberapa tahun yang lalu adalah contoh, di mana perjanjian rundingan telah dicapai antara Iran dan Barat, tetapi kini, hanya beberapa tahun kemudian, perjanjian itu tergantung dengan benang.

Oleh itu, terdapat banyak isu yang tidak menentu berlegar di bawah permukaan dan mana-mana satu daripadanya boleh meletus pada bila-bila masa dan akibatnya tidak perlu difikirkan. Walau bagaimanapun, Islam mengajar bahawa keamanan hanya boleh dicapai apabila semua kesan niat jahat dan niat jahat dihilangkan dari hati seseorang dan digantikan dengan semangat belas kasihan, kasih sayang dan belas kasihan kepada orang lain.

Islam sering dicap sebagai agama ekstremis yang menghasut keganasan, dan juga didakwa bahawa sebilangan besar umat Islam tidak setia kepada negara mereka, atau cuba menyebarkan kekacauan dalam masyarakat. Bagaimanapun, saya menganggap dakwaan sebegitu adalah palsu dan tidak adil. Walaupun kononnya pengganas Islam mendakwa bertindak atas nama Islam, saya tidak percaya bahawa kita sedang menyaksikan perang agama; sebaliknya, peperangan yang diperangi dan kekejaman yang dilakukan hanyalah untuk keuntungan geopolitik. Kononnya pengganas Jihadi dan ulama pelampau hanya berfungsi untuk mencemarkan nama Islam dan menggugat usaha sebahagian besar umat Islam yang merupakan warganegara yang aman dan patuh undang-undang. Tidak dinafikan, sejak awal lagi, Islam telah menolak semua bentuk ekstremisme dan ayat-ayat Al-Qur’an yang dibacakan sebelum ini menyediakan bukti yang jelas tentang ini. Ayat-ayat ini memberitahu kita bahawa perang Islam awal telah diperangi untuk melindungi semua agama dan memelihara prinsip suci kebebasan beragama. Ayat-ayat tersebut secara mutlak menyebut gereja, rumah ibadat, kuil dan masjid untuk diselamatkan.

Ini adalah perkara yang telah saya nyatakan berulang kali, dan saya mengulangi, bahawa sesiapa yang melanggar nilai sejagat iaitu kebebasan berkeyakinan dan kebebasan hati nurani, adalah jauh daripada Islam. Malah dalam media Barat, terdapat penerbitan yang menerima ini dan saya memuji mereka kerana membela kebenaran dan keadilan. Sebagai contoh, artikel baru-baru ini diterbitkan dalam The Guardian, di mana penulis menulis:

'Keganasan Muslim tidak pernah dan, saya berpendapat, masih bukan tentang memajukan Islam. Ia hampir selalu mengenai hak tanah, kecurian sumber semula jadi dan ekonomi dan dasar kewangan global yang menyebabkan seluruh penduduk di negara-negara Islam hidup dalam kekurangan dan kemelaratan.’

Kata-kata ini dengan tepat menggambarkan realiti keganasan yang dilakukan oleh kononnya orang Islam. Tambahan pula, dalam ruangan yang diterbitkan dalam akhbar nasional, wartawan Peter Oborne memberikan bukti kukuh bahawa sebilangan besar umat Islam sedang diradikalisasikan, sekurang-kurangnya pada tahap tertentu, akibat campur tangan agensi perisikan Barat tertentu. Dalam hal ini, wartawan itu memetik seorang bekas pegawai perisikan British, yang berkata:

'Adalah tidak betul bahawa, di satu pihak, perkhidmatan polis domestik menegangkan setiap urat untuk melindungi masyarakat kita dengan memerangi keganasan, manakala, sebaliknya, unsur-unsur dalam perkhidmatan keselamatan kita dan Amerika, telah mempersenjatai dan melatih para jihad dan bersekongkol dalam keganasan.'

Tambahan pula, dalam artikel yang diterbitkan oleh The Boston Globe, Profesor Jeffrey Sachs, Pengarah Pusat Pembangunan Lestari di Universiti Colombia, menyatakan:

'CIA menggulingkan kerajaan di Timur Tengah pada banyak kesempatan. Pakar media cenderung mengabaikan peranan AS dalam ketidakstabilan ini.'

Bercakap memihak kepada penyelesaian damai pelbagai hala kepada konflik, Profesor Sachs menulis:

'Amerika Syarikat harus segera menamatkan pertempurannya di Timur Tengah dan beralih kepada diplomasi berasaskan PBB untuk penyelesaian dan keselamatan sebenar.'

Terdapat banyak ruangan lain yang diterbitkan sejak kebelakangan ini oleh orang bukan Islam yang membuktikan fakta bahawa kumpulan pengganas seperti Daesh tidak mungkin berkembang maju tanpa sokongan luar. Saya tidak mengatakan bahawa campur tangan sentiasa salah, tetapi apa-apa tindakan mesti adil dan berkadar dan kepentingan diri mesti diketepikan. Surah Al-Hujurat, Bab 49, ayat 10. Al-Qur’an menyatakan bahawa objektif sebarang campur tangan hendaklah sentiasa mewujudkan keamanan yang berpanjangan dan mengarahkan umat Islam untuk berlaku adil walaupun dengan musuh mereka. Oleh itu, di mana Islam memberi kebenaran, sebagai jalan terakhir, kepada umat Islam awal untuk memerangi perang pertahanan, ia juga mengarahkan mereka untuk memenuhi keperluan keadilan dan tidak sekali-kali terpengaruh oleh kepentingan tertentu atau melanggar sebaik sahaja keamanan diwujudkan.

Sudah tentu, prinsip mendalam ini sama bermanfaatnya pada hari ini, baik untuk orang Islam dan bukan Islam, bahawa di mana kekerasan diperlukan untuk menghentikan penceroboh daripada melakukan kezaliman, tindakan itu mesti kekal berkadar dan tidak pernah memasuki alam membalas dendam atau merompak kekayaan daripada yang dikalahkan. Sebaik sahaja penceroboh kembali kepada keamanan, mereka tidak sepatutnya dirampas hak mereka, atau diambil kesempatan dengan apa cara sekalipun.

Sepanjang hayatnya, Nabi Islam (saw) berusaha untuk membawa manusia bersama-sama dengan aman dan sentiasa bersedia untuk meninggalkan haknya sendiri demi orang lain. Ramai penulis dan ahli akademik bukan Islam, yang telah mempelajari Islam dengan teliti, membuktikan fakta bahawa Nabi Muhammad (saw) berusaha untuk menyatukan masyarakat dan memperjuangkan kebebasan beragama. Sebagai contoh, Peter Frankopan, Felo Penyelidik Kanan di Universiti Oxford, telah menyebut Nabi (saw) dalam bukunya, The Silk Roads. Penulis menerangkan bagaimana Nabi Muhammad (saw) mencari keharmonian dan dialog antara agama dan bekerja rapat dengan masyarakat Kristian dan Yahudi pada masa itu.

Dia bercakap tentang 'tanah bersama' antara masyarakat agama pada era itu dan bagaimana mesej Nabi (saw )adalah salah satu 'konsiliasi'. Dalam satu petikan, penulis merujuk kepada zaman Nabi Islam (saw) dilantik sebagai pemimpin pentadbiran kota Madinah. Dia menulis:

‘Orang-orang Yahudi terkemuka di kota [Madinah] menjanjikan sokongan mereka kepada Muhammad sebagai balasan untuk jaminan pembelaan bersama. Ini telah dibentangkan dalam dokumen rasmi yang menyatakan bahawa kepercayaan dan harta benda mereka sendiri akan dihormati sekarang dan pada masa hadapan oleh orang Islam.’

Dia selanjutnya menulis:

'Muhammad dan pengikutnya berusaha keras untuk meredakan ketakutan orang Yahudi dan Kristian apabila penguasaan Muslim berkembang.'

Justeru, hakikatnya Islam sentiasa menentang sebarang bentuk keganasan atau ekstremisme. Tambahan pula, walaupun saya menerima bahawa perbuatan jahat sebilangan orang Islam telah banyak merosakkan masyarakat, saya tidak terima bahawa hanya orang Islam yang harus dipersalahkan atas ketidaktentuan dunia hari ini. Ramai pengulas dan pakar kini secara terbuka mengatakan bahawa kuasa dan kumpulan bukan Islam tertentu juga telah memainkan peranan dalam menjejaskan keamanan dan perpaduan sosial.

Cukuplah untuk mengatakan bahawa sekarang adalah masanya manusia menjauhkan diri daripada tanggapan, bahawa hanya orang Islam yang harus dipersalahkan atas masalah di dunia.

Tambahan pula, sudah tiba masanya, daripada mengutamakan kemajuan parti politik atau kerajaan mereka, pemimpin kita lebih mengutamakan keamanan dan kemakmuran umat manusia di masa hadapan.

Inilah cara untuk mewujudkan keamanan sebenar di dunia.

Di peringkat antarabangsa yang lebih luas, kita mesti menyedari hakikat bahawa paksaan jarang membawa kepada sebarang faedah jangka panjang. Oleh itu, apabila berurusan dengan Korea Utara, Iran atau mana-mana negara lain, kuasa-kuasa besar harus meneruskan dengan berhati-hati dan bijak serta berusaha untuk mendengar kebimbangan setiap pihak. Seperti yang dinyatakan oleh seorang kolumnis yang saya petik, kuasa dunia harus meneruskan diplomasi dan mengutamakan pengurangan kecemasan dalam ketegangan. Mereka harus berusaha untuk merundingkan perjanjian damai dan perjanjian yang tidak berat sebelah memihak kepada satu pihak, tetapi yang menangani kebimbangan semua pihak. Tambahan pula, sebaik sahaja keamanan tercapai, kita harus melepaskan sebarang permusuhan atau kebencian lampau dan mara ke hadapan bersama-sama dengan semangat saling menghormati dan menghormati.

Sudah tentu, adalah keyakinan dan kepercayaan saya yang teguh bahawa satu-satunya contoh pengampunan, kebajikan dan belas kasihan terbesar dalam sejarah umat manusia adalah contoh yang diberkati Pendiri Islam, Nabi Muhammad (saw). Selama tiga belas tahun, beliau dan pengikutnya, mengalami penganiayaan paling kejam yang dapat dibayangkan dan dihalau keluar dari rumah mereka dan terpaksa berhijrah dari kota Makkah. Dalam masa itu, umat Islam telah mati syahid dengan kejam, disiksa secara fizikal dan mental dan mengalami kemerosotan sosial yang paling teruk. Umat Islam terpaksa berbaring terus di atas bara api untuk tempoh yang lama.

Wanita Islam diikat kaki mereka pada unta yang berbeza yang kemudiannya dibuat untuk berlari ke arah yang bertentangan, betul-betul meregangkan badan mereka kepada dua bahagian yang berasingan. Namun, apabila Nabi Muhammad (saw) kembali dengan kemenangan ke Makkah, baginda tidak mengambil setitik darah pun sebagai membalas dendam; sebaliknya, menurut perintah Allah Yang Maha Kuasa, beliau mengisytiharkan bahawa semua penyiksanya dan semua orang yang menentang Islam dengan ganas, akan diampuni serta-merta. Beliau mengisytiharkan bahawa di bawah pemerintahan Islam, semua orang akan bebas untuk mengamalkan agama dan kepercayaan mereka sendiri, tanpa sebarang gangguan atau sebab untuk ditakuti. Satu-satunya syarat beliau ialah setiap anggota masyarakat kekal komited kepada keamanan.

Beliau mengarahkan bahawa semua orang, tidak kira kasta, kepercayaan atau warna kulit mereka, harus dilindungi hak mereka dan dilayan dengan hormat pada setiap masa. Inilah contoh Nabi Islamsa yang abadi dan hebat dan semangat belas kasihan, rahmat dan belas kasihan inilah yang perlu diterapkan oleh orang Islam dan bukan Islam di dunia hari ini. Semangat pengampunan dan kebajikan inilah yang perlu dibangunkan oleh semua negara, sama ada besar atau kecil, kaya atau miskin. Barulah keamanan jangka panjang dapat dicapai.

Dengan sepenuh hati, saya berdoa agar umat manusia mengenali kewajipannya antara satu sama lain, supaya mereka yang mengikuti kita mengingati kita dengan rasa bangga dan syukur.

Mari kita lihat hari esok dan bukan hari ini sahaja. Marilah kita selamatkan generasi kita yang akan datang. Semoga Allah memberi kita hikmah.

Saya berterima kasih kepada anda semua sekali lagi kerana menyertai kami di sini petang ini. Terima kasih banyak - banyak.'

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad