TikTok, berita palsu & era infodemik

  

TikTok, berita palsu & era infodemik

18 Ogos 2023

Romaan Basit, Arkib & Pusat Penyelidikan Ahmadiyah

Terjemahan Musa bin Masran

TikTok kini telah menjadi satu-satunya sumber berita paling popular untuk remaja di UK, seperti yang ditemui oleh penyelidikan Ofcom.

Platform berita tradisional mendapati diri mereka berada di cermin pandang belakang kerana bilangan remaja yang semakin meningkat kini bergantung pada TikTok untuk pembetulan berita harian mereka. Pengawal selia media mendapati bahawa 28% penting daripada kanak-kanak berumur 12 hingga 15 tahun menggunakan aplikasi itu untuk kekal dikemas kini mengenai hal ehwal semasa, mengatasi semua platform lain. YouTube dan Instagram mengikuti rapat, dengan 25% penggunaan setiap satu. ( www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/264651/news-consumption-2023.pdf )

Jadi, adakah ini menimbulkan kebimbangan? TikTok itu, yang "selalunya dilihat sebagai platform untuk topik yang lebih ringan", kini menjadi pilihan untuk tajuk berita terkini? Nic Newman, rakan penyelidikan kanan di Institut Reuters untuk Kajian Kewartawanan, terus memerhati:

“Sehingga baru-baru ini, rangkaian itu mempunyai reputasi yang dibina hampir secara eksklusif pada meme yang bergerak pantas, lucu atau muzik, tetapi cerita seperti Black Lives Matter, pandemik Covid-19, dan perang di Ukraine telah membantu menjadikan berita sebagai bahagian yang lebih besar. daripada campuran itu.” ( https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/how-publishers-are-learning-create-and-distribute-news-tiktok )

Penemuan penyelidikan ini mencetuskan loceng penggera untuk ramai kerana kebolehpercayaan apl berada di bawah penelitian yang konsisten. Kajian kualitatif terhadap pengguna yang lebih muda menunjukkan bahawa ramai yang bimbang tentang potensi maklumat salah pada apl ( https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/kaleidoscope-tracking-young-peoples-relationships-news ). Dan kini, dengan kebangkitan deepfake, ia menjadi semakin sukar untuk membezakan fakta daripada fiksyen.

Satu bahagian dalam The New York Times menyatakan bahawa "suntingan yang mengelirukan, cerita berita palsu, dan imej palsu ahli politik mula menyelewengkan realiti di platform video popular." Ini berlaku selepas tangkapan skrin cerita CNN yang tidak wujud mengenai perubahan iklim diedarkan; satu video telah disunting untuk membayangkan setiausaha akhbar White House, Karine Jean-Pierre, tidak mengendahkan soalan daripada wartawan Fox News; dan juga palsu Presiden Biden menyanyikan "Baby Shark" dan bukannya lagu kebangsaan!

Tiffany Hsu, seorang wartawan dalam pasukan teknologi untuk The New York Times, memukul kepala: "Bahaya media yang dimanipulasi terletak pada cara ia berisiko merosakkan lagi keupayaan ramai pengguna media sosial untuk bergantung pada konsep seperti kebenaran dan bukti. […] Pendedahan berpanjangan kepada media yang dimanipulasi boleh meningkatkan polarisasi dan mengurangkan keupayaan dan kesediaan penonton untuk membezakan kebenaran daripada fiksyen.” ( www.nytimes.com/2022/11/04/technology/tiktok-deepfakes-disinformation.html )

Walau bagaimanapun, apa yang perlu dikatakan ialah TikTok, sama seperti mana-mana platform media sosial yang lain, tidak sepenuhnya bersifat negatif. Masalahnya berpunca daripada eksploitasi oleh mereka yang menyebarkan cerita palsu dan memupuk negatif. Garis antara sebenar dan palsu menjadi semakin kabur, menimbulkan persoalan: Bagaimana kita boleh menangani perkara ini?

Terdapat prinsip yang jelas dalam Islam mengenai apa-apa jenis berita: pengesahan yang menyeluruh dan pengesahan ketepatannya (Surah al-Hujurat, 49:7). Apabila kita teliti sumber berita, kredibiliti, atau kekurangannya, dengan cepat menjadi jelas. Atas dasar inilah penulisan hadis berdiri, menundukkan kedua-dua riwayat dan perawi kepada pemeriksaan yang ketat.

Ini bertindak sebagai perisai terhadap berita palsu. Setiap kali kita melihat artikel berita, kita mesti berfikir sendiri: Siapa yang menulis ini? Sejauh manakah sumber itu boleh dipercayai? Jika kita mula melakukan ini dan bukannya hanya menerima tangkapan skrin, klip audio atau laporan berita pada nilai muka, berita palsu tidak akan menjadi pandemik - atau infodemik.

Kamus Cambridge mentakrifkan infodemik sebagai "Situasi di mana banyak maklumat palsu disebarkan dengan cara yang berbahaya". Dengan Covid-19 masih belum berakhir, kata-kata ketua pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus masih berlaku hari ini: "Kami bukan hanya memerangi wabak, kami memerangi infodemik."

Dalam kajian yang diterbitkan dalam The Psychology of Learning and Motivation, penyelidik menasihatkan bahawa "sumber" apa-apa maklumat harus sentiasa dikaji. Sebagai contoh, jika seorang chef memberi nasihat tentang kanser, kita harus segera menyedari ini di luar bidang kepakarannya. Dengan cara ini, apabila sumber asal mana-mana maklumat ditemui, kebenaran akan selalu diikuti. (The Psychology of Learning and Motivation, Jilid 71)

Ini adalah contoh yang jelas tentang prinsip Islam yang bergerak. Para penyelidik membuat kesimpulan bahawa Islam telah dibuat berabad-abad yang lalu.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad