TikTok, berita palsu & era infodemik
TikTok, berita palsu & era infodemik
18 Ogos 2023
Romaan Basit, Arkib & Pusat Penyelidikan Ahmadiyah
Terjemahan Musa bin Masran
TikTok kini telah menjadi satu-satunya sumber berita paling
popular untuk remaja di UK, seperti yang ditemui oleh penyelidikan Ofcom.
Platform berita tradisional mendapati diri mereka berada di
cermin pandang belakang kerana bilangan remaja yang semakin meningkat kini
bergantung pada TikTok untuk pembetulan berita harian mereka. Pengawal selia
media mendapati bahawa 28% penting daripada kanak-kanak berumur 12 hingga 15
tahun menggunakan aplikasi itu untuk kekal dikemas kini mengenai hal ehwal
semasa, mengatasi semua platform lain. YouTube dan Instagram mengikuti rapat,
dengan 25% penggunaan setiap satu. ( www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/264651/news-consumption-2023.pdf
)
Jadi, adakah ini menimbulkan kebimbangan? TikTok itu, yang
"selalunya dilihat sebagai platform untuk topik yang lebih ringan",
kini menjadi pilihan untuk tajuk berita terkini? Nic Newman, rakan penyelidikan
kanan di Institut Reuters untuk Kajian Kewartawanan, terus memerhati:
“Sehingga baru-baru ini, rangkaian itu mempunyai reputasi
yang dibina hampir secara eksklusif pada meme yang bergerak pantas, lucu atau
muzik, tetapi cerita seperti Black Lives Matter, pandemik Covid-19, dan perang
di Ukraine telah membantu menjadikan berita sebagai bahagian yang lebih besar.
daripada campuran itu.” ( https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/how-publishers-are-learning-create-and-distribute-news-tiktok
)
Penemuan penyelidikan ini mencetuskan loceng penggera untuk
ramai kerana kebolehpercayaan apl berada di bawah penelitian yang konsisten.
Kajian kualitatif terhadap pengguna yang lebih muda menunjukkan bahawa ramai
yang bimbang tentang potensi maklumat salah pada apl ( https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/kaleidoscope-tracking-young-peoples-relationships-news
). Dan kini, dengan kebangkitan deepfake, ia menjadi semakin sukar untuk
membezakan fakta daripada fiksyen.
Satu bahagian dalam The New York Times menyatakan bahawa
"suntingan yang mengelirukan, cerita berita palsu, dan imej palsu ahli
politik mula menyelewengkan realiti di platform video popular." Ini
berlaku selepas tangkapan skrin cerita CNN yang tidak wujud mengenai perubahan
iklim diedarkan; satu video telah disunting untuk membayangkan setiausaha
akhbar White House, Karine Jean-Pierre, tidak mengendahkan soalan daripada
wartawan Fox News; dan juga palsu Presiden Biden menyanyikan "Baby
Shark" dan bukannya lagu kebangsaan!
Tiffany Hsu, seorang wartawan dalam pasukan teknologi untuk
The New York Times, memukul kepala: "Bahaya media yang dimanipulasi
terletak pada cara ia berisiko merosakkan lagi keupayaan ramai pengguna media
sosial untuk bergantung pada konsep seperti kebenaran dan bukti. […] Pendedahan
berpanjangan kepada media yang dimanipulasi boleh meningkatkan polarisasi dan
mengurangkan keupayaan dan kesediaan penonton untuk membezakan kebenaran
daripada fiksyen.” ( www.nytimes.com/2022/11/04/technology/tiktok-deepfakes-disinformation.html
)
Walau bagaimanapun, apa yang perlu dikatakan ialah TikTok,
sama seperti mana-mana platform media sosial yang lain, tidak sepenuhnya
bersifat negatif. Masalahnya berpunca daripada eksploitasi oleh mereka yang
menyebarkan cerita palsu dan memupuk negatif. Garis antara sebenar dan palsu
menjadi semakin kabur, menimbulkan persoalan: Bagaimana kita boleh menangani
perkara ini?
Terdapat prinsip yang jelas dalam Islam mengenai apa-apa
jenis berita: pengesahan yang menyeluruh dan pengesahan ketepatannya (Surah
al-Hujurat, 49:7). Apabila kita teliti sumber berita, kredibiliti, atau
kekurangannya, dengan cepat menjadi jelas. Atas dasar inilah penulisan hadis
berdiri, menundukkan kedua-dua riwayat dan perawi kepada pemeriksaan yang
ketat.
Ini bertindak sebagai perisai terhadap berita palsu. Setiap
kali kita melihat artikel berita, kita mesti berfikir sendiri: Siapa yang
menulis ini? Sejauh manakah sumber itu boleh dipercayai? Jika kita mula
melakukan ini dan bukannya hanya menerima tangkapan skrin, klip audio atau
laporan berita pada nilai muka, berita palsu tidak akan menjadi pandemik - atau
infodemik.
Kamus Cambridge mentakrifkan infodemik sebagai "Situasi
di mana banyak maklumat palsu disebarkan dengan cara yang berbahaya".
Dengan Covid-19 masih belum berakhir, kata-kata ketua pengarah WHO Tedros
Adhanom Ghebreyesus masih berlaku hari ini: "Kami bukan hanya memerangi
wabak, kami memerangi infodemik."
Dalam kajian yang diterbitkan dalam The Psychology of
Learning and Motivation, penyelidik menasihatkan bahawa "sumber"
apa-apa maklumat harus sentiasa dikaji. Sebagai contoh, jika seorang chef
memberi nasihat tentang kanser, kita harus segera menyedari ini di luar bidang
kepakarannya. Dengan cara ini, apabila sumber asal mana-mana maklumat ditemui,
kebenaran akan selalu diikuti. (The Psychology of Learning and Motivation, Jilid
71)
Ini adalah contoh yang jelas tentang prinsip Islam yang
bergerak. Para penyelidik membuat kesimpulan bahawa Islam telah dibuat
berabad-abad yang lalu.
Comments
Post a Comment