Pupuk rumah tangga yang damai dan penuh kasih sayang untuk membina ikatan yang berkekalan dengan anak-anak anda: Amila dari Majlis Ansarullah Kanada bertemu Huzur
Pupuk rumah tangga yang damai dan penuh kasih sayang untuk membina ikatan yang berkekalan dengan anak-anak anda: Amila dari Majlis Ansarullah Kanada bertemu Huzur
8 Jun 2023
Kemas Kini Terakhir pada 9 Jun 2023
Terjemahan Musa Bin Masran
Amila Majlis Ansarullah Kanada telah diberkati dengan
peluang untuk bertemu Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V, semoga Allah
menjadi Penolongnya, dalam mulaqat maya pada 4 Jun 2023.
Selepas menyampaikan salam, Huzur (atba) bertanya,
"Adakah hanya amila Majlis Ansarullah Kanada atau semua ansar
Kanada?" Abdul Hameed Waraich Sahib, Sadr Majlis Ansarullah Kanada,
berkata bahawa qaideen majlis-e-amila kebangsaan, zu‘ama wilayah dan amila
mereka, nazimeen-e-a‘la dan amila mereka, dan semua zu‘ama hadir.
Huzur (atba) memimpin semua orang dalam doa senyap, selepas
itu, ahli berpeluang memperkenalkan diri.
Duduk di sebelah kanan Sadr Sahib ialah Sohail Saqib Sahib,
Naib Sadr I, yang merupakan seorang mubaligh yang berkhidmat sebagai guru di
Jamia Ahmadiyya Kanada. Huzur (atba) bertanya kepadanya tentang tugas yang
diberikan oleh Sadr Sahib. Sohail Saqib Sahib melaporkan beliau telah diberikan
pelbagai tugas oleh Sadr Sahib dan menyelia Bahagian Ishaat. Huzur (atba)
bertanya sama ada majalah Majlis Ansarullah dicetak secara tetap, yang mana
Sohail Saqib Sahib menjawab bahawa mereka mempunyai majalah suku tahunan
bernama Nahnu Ansarullah. Mendengar ini, Huzur (atba) berkata, "Walaupun
bilangan ansarullah yang besar di Kanada, anda masih menerbitkannya setiap suku
tahun." Sohail Saqib Sahib menjawab bahawa mereka akan berusaha untuk
menjadikannya sebagai penerbitan bulanan.
Nasir Ahmad Sahib, Naib Sadr, melaporkan tugasnya termasuk
menyelia jawatankuasa yang bertanggungjawab menyusun, menyunting dan menyediakan
sejarah Majlis Ansarullah Kanada. Huzur (atba) bertanyakan tentang kemajuan
kerja itu, yang Nasir Ahmad Sahib menjawab bahawa mereka telah mengumpul
maklumat sepanjang tahun 1977-2022. Beliau menambah bahawa tugas selebihnya
melibatkan meletakkan maklumat yang dikumpul dalam konteks dan format sejarah. Huzur
(atba) bertanya bila Majlis Ansarullah bermula di Kanada yang Nasir Sahib
berkata bahawa Majlis Ansarullah bermula pada tahun 1977, tetapi Sadr pertama
yang dipilih mula memegang jawatan pada tahun 1991. Huzur (atba) bertanya
tentang identiti Za‘eem-e-A‘la yang pertama. Nasir Ahmad Sahib berkata bahawa
Za‘eem-e-A‘la yang pertama adalah pada tahun 1977, tetapi dia tidak dapat
mengingati namanya.
Muhammad Kaleem Sahib berada di sebelah melaporkan. Dia
berkata bahawa dia berkhidmat sebagai Qaid Maal. Semasa perbualan itu, Huzur
(atba) bertanya kepadanya tentang kampung halamannya di Pakistan dan berapa
lama dia berada di Kanada.
Khalid Mahmood Sharma Sahib melaporkan bahawa beliau
berkhidmat sebagai Qaid Talim. Katanya, tanggungjawabnya termasuk menyediakan
peperiksaan suku tahunan dan membuat sukatan pelajaran. Huzur (atba) bertanya
kepadanya tentang bilangan individu yang mengambil peperiksaan pada tahun
sebelumnya dan buku mana yang ditugaskan untuk belajar. Khalid Mahmood Sharma
Sahib menjawab bahawa peperiksaan dijalankan setiap suku tahun dan mereka telah
pun menamatkan dua suku tahun. Mengenai kitab-kitab tersebut, beliau menyebut
bagi suku pertama mereka telah memberikan kitab Pengajaran Kami, manakala bagi
suku kedua dan ketiga ditetapkan kitab Shahadatul Quran. Akhir sekali, untuk
suku keempat, beliau menyatakan bahawa buku Nishan-e-Asmani telah dipilih. Huzur
(atba) bertanya sama ada orang ansar mempelajari kitab-kitab ini. Khalid
Mahmood Sharma Sahib menjawab bahawa dia telah melihat penurunan dalam
perhatian ansar terhadap belajar. Huzur (atba) kemudian bertanya tentang
peratusan peserta dalam peperiksaan suku terakhir. Khalid Mahmood Sharma Sahib
memaklumkan kepadanya bahawa 45% telah mengambil bahagian. Huzur (atba) bertanyakan
sama ada ahli amila kebangsaan, serantau dan tempatan turut mengambil bahagian
dalam peperiksaan dan menasihatkan bahawa mereka semua perlu berbuat demikian.
Sanaullah Khan Sahib menyebut dia telah berkhidmat sebagai
Naib Sadr sejak dua tahun lalu. Dia melaporkan bahawa dia menyelia dua wilayah
dan menyatakan komitmennya untuk melaksanakan apa-apa arahan yang diberikan
kepadanya. Huzur (atba) bertanya kepadanya tentang bilangan ansar di dua
wilayah ini. Sanaullah Khan Sahib menjawab bahawa terdapat kira-kira 495 ansar
di wilayah Toronto Barat dan 439 di wilayah Prairies.
Atta-ul-Rabb Sahib menyebut bahawa dia sedang berkhidmat
sebagai Naib Sadr. Apabila melihatnya, Huzur (atba) tersenyum dan dalam komen
yang ringan, berkata, "Melihat kesihatan anda, nampaknya anda harus diberi
tugas Ziafat." Atta-ul-Rabb Sahib melaporkan bahawa dia telah diberi
tanggungjawab untuk mengawasi dua wilayah. Huzur (atba) bertanya tentang tarikh
ijtima, yang Atta-ul-Rabb Sahib menjawab bahawa ia akan berlaku pada minggu
ketiga bulan Ogos.
Faisal Ahmad Khan Sahib, Qaid Tajnid, melaporkan bahawa
mereka telah berusaha untuk menguruskan tajnid sejak empat tahun lalu. Beliau
juga menyebut bahawa mereka telah membangunkan perisian untuk tujuan merekod
tajnid, dan menekankan bahawa mereka sentiasa mengemaskini tajnid.
Muhammad Musa Sahib, Qaid Ishaat, berkesempatan
memperkenalkan tugasnya. Apabila melihatnya, Huzur (atba) dengan penuh kasih
sayang menyatakan bahawa dia sudah tua. Huzur (atba), merujuk kepada majalah
suku tahunan, berkata kepada Muhammad Musa Sahib bahawa majalah itu perlu
dicetak lebih kerap bagi memastikan jumlah pembaca yang lebih ramai. Huzur
(atba) juga menekankan kepentingan ahli amila membacanya dengan kerap;
"Jika tidak, ia adalah satu pembaziran potensi," tambah Huzur (atba).
Huzur (atba) berkata artikel yang diterbitkan harus merangkumi pelbagai topik,
dan usaha perlu dilakukan untuk menggalakkan lebih ramai penulis dalam kalangan
ansarullah kerana ia juga merupakan tanggungjawab jabatan Ishaat. Huzur (atba)
mencadangkan mengadakan pertandingan menulis artikel untuk menggalakkan lebih
ramai penulis tampil ke hadapan.
Semasa perbualan dengan Attaul Majeed Zafar Sahib, Qaid
Tarbiyat, Hazrat Khalifatul Masih (atba) bertanyakan tentang bilangan ansar
yang mendirikan solat secara berjamaah. Attaul Majeed Zafar Sahib
menjawab bahawa kerja penting diperlukan dalam bidang ini dan menyebut bahawa,
berdasarkan data yang ada, sekitar 50% menawarkan solat mereka. Huzur (atba)
menyatakan kebimbangan dan berkata, "Jika orang ansar tidak memperhatikan
solat [pada usia sedemikian], maka bilakah ia?" Huzur (atba) berkata
bahawa mereka harus diberi peringatan tentang solat dan membaca Al-Qur’an dan
terjemahannya dari semasa ke semasa. Attaul Majeed Zafar Sahib seterusnya
melaporkan beberapa tugas yang mereka jalankan sepanjang bulan Ramadan. Apabila
mendengar ini, Huzur (atba) berkata bahawa dia harus bekerja dan menunaikan
kewajipan ini sepanjang tahun.
Mian Muhammad Naeem Sahib, Mu‘awin Sadr, melaporkan bahawa
dia menyelia harta Majlis Ansarullah dan Ziafat. Huzur (atba) bertanyakan
tentang lokasi hartanah tersebut, Mian Muhammad Naeem Sahib menjawab bahawa
Majlis Ansarullah mempunyai tiga harta, yang kesemuanya terletak di Peace
Village. Susulan itu, Naseer Ahmad Mirza Sahib dan Mian Muhammad Naeem Sahib,
Rukn Khasoosi, memperkenalkan diri.
Semasa bercakap dengan Muhammad Daud Sahib, Za‘eem-e-A‘la
Muaqami, Huzur (atba) bertanya tentang bilangan Ansar. Sebagai tindak balas,
Muhammad Daud Sahib menyatakan bahawa jumlah tajnid di Peace Village adalah
491. Attal Muhayuddin Sahib, Qaid Maal Tambahan, melaporkan bahawa tugasnya
termasuk perakaunan, simpan kira, dan menguruskan akaun bank. Kashif Arshad
Sahib, Qaid Ishaat Tambahan, melaporkan bahawa dia sedang berusaha untuk
mengemas kini dan memuat naik pelbagai kandungan di laman web mereka. Syed
Saleem Ahmad Sahib, Qaid Tarbiyat Tambahan, melaporkan bahawa kerjanya
melibatkan pengumpulan data dan berkongsi dengan semua wilayah.
Seterusnya, Syed Faruq Shehzad Sahib, Qaid Waqf-e-Jadid,
melaporkan tahun lalu mereka telah menyumbang 38% daripada jumlah sumbangan
Wakaf-e-Jadid oleh ahli Jamaat Kanada. Mendengar ini, Huzur (atba) berkata,
"Kamu telah melakukan pekerjaan yang sangat baik!"
Semasa bercakap dengan Dr Mirza Tahir Ahmad Sahib, Qaid
Tabligh Tambahan, Huzur (atba) bertanyakan berapa bai‘at yang diperolehinya
tahun ini. Sebagai tindak balas, Dr Mirza Tahir Ahmad Sahib menjawab bahawa
setakat ini mereka telah berjaya memperoleh empat bai‘at melalui usaha mereka.
Aasim Bhali Sahib, Qaid Umumi, melaporkan bahawa terdapat
110 majalis, dan kesemua mereka akan menyerahkan laporan mereka. Huzur (atba)
bertanyakan sama ada teguran atau maklum balas diberikan untuk laporan
tersebut. Aasim Bhali Sahib menjawab bahawa usaha sedang dibuat, dan maklum
balas sedang diberikan pada kebanyakan laporan. Huzur (atba) berkata bahawa
mereka harus berusaha untuk memberikan kenyataan untuk semua laporan.
Semasa bercakap dengan Muhammad Afzal Malik Sahib, Qaid
Umumi Tambahan, Huzur (atba) bertanya sama ada dia sedang bekerja atau sudah
bersara. Dia menjawab bahawa dia bekerja di sebuah bank. Fakhar Chughtai Sahib,
Qaid Umumi Tambahan, melaporkan bahawa tugasnya melibatkan pembangunan
perisian. Muhammad Ahmad Sahib, Mu‘avin Sadr, melaporkan bahawa dia menyelia
tiga wilayah dan dua jabatan. Selain itu, Nasir Iqbal Sahib, Mu‘avin Sadr,
berkesempatan memperkenalkan dirinya.
Muhammad Arshad Malik, Qaid Talim-ul-Quran dan Waqf-e-Arzi,
melaporkan bahawa kelas-kelas diadakan untuk Ta‘lim-ul-Quran. Beliau menyebut
setakat ini sebanyak 1060 kelas telah dijalankan di pelbagai majalis dan
wilayah. Mengenai Wakaf-e-Arzi, Huzur (atba) mencadangkan menggalakkan ahli
amila untuk menyertainya.
Shafique Ahmad Khan Sahib, Qaid Tahrik-e-Jadid, melaporkan
bahawa mereka telah menyumbang 35% daripada jumlah sumbangan Jamaat untuk tahun
tersebut. Kemudian, Muhammad Akbar Bhatti Sahib, Qaid Zihanat wa
Sehat-e-Jismani, melaporkan bahawa rancangan terperinci telah dibuat, dan dia
menambah bahawa mereka menganjurkan kejohanan kriket dan kejohanan bola tampar.
Seterusnya, Fatih-ud-Din Sahib melaporkan bahawa beliau berkhidmat sebagai
juruaudit.
Rumi Sahi Sahib dan Saud Ahmad Sahib, kedua-duanya
berkhidmat sebagai naib qaideen isaar, berkesempatan memperkenalkan diri.
Susulan itu, Qaid Isaar melaporkan tujuh acara berjalan kaki amal diadakan di
pelbagai wilayah di seluruh negara. Beliau menambah bahawa berjalan kaki amal
ini dijalankan pada musim panas sehingga September. Huzur (atba) bertanyakan tentang
sumbangan mereka kepada Humanity First. Sebagai tindak balas, qaid isaar
menyatakan bahawa apabila diperlukan, mereka akan memberikan sokongan. Beliau
memetik contoh bantuan mereka semasa gempa bumi Turki baru-baru ini. Selain
itu, beliau menyebut bahawa mereka adalah csedang bekerja di loji rawatan air
di Belize.
Huzur (atba) kemudian menggalakkan mereka untuk memulakan
projek kemanusiaan di Afrika. Huzur (atba) berkata bahawa Ansarullah harus
menubuhkan hospital atau menjalankan projek penting di Afrika. Beliau memetik
contoh Majlis Ansarullah di UK, yang telah menubuhkan sebuah institut mata di
Burkina Faso. Huzur (atba) menekankan bahawa Ansarullah Kanada juga harus
terlibat dalam usaha sedemikian. Qaid Isaar menyebut bahawa mereka kini
terlibat dalam projek perigi air dan mempertimbangkan untuk melaksanakan projek
penting sebaik projek perigi air itu siap.
Imtiaz Khwaja Sahib, Mu‘awin Sadr, melaporkan bahawa dia
membantu di jabatan Maal, Isaar, dan Sehat-e-Jismani.
Seterusnya, Shakeel Ghuman Sahib, Naib Qaid Zihanat wa
Sehat-e-Jismani, Suhaib Qurashi Sahib, Naib Qaid Maal, dan Attaul Qayoom Sahib,
Naib Qaid Umumi, memperkenalkan diri mereka. Kemudian, Muhammad Abdullah Sahib,
Qaid Tarbiyat Nau Mubai'een, melaporkan bahawa terdapat 11 nau muba'een dalam tiga
tahun terakhir. Huzur (atba) bertanya tentang asal usul mualaf baru. Muhammad
Abdullah Sahib menjawab bahawa terdapat tiga warga Kanada, empat dari Pakistan,
dua dari India, dan dua dari negara Arab.
Berikutan itu, Daud Ismael Sahib, Nazim-e-A‘la Ilaqa Western
Canada; Asad Saeed Sahib, Naib Qaid Tarbiyat; Mahmood Ahmad Mubashar Sahib,
Naib Qaid Tabligh; Masood Ahmad Sahib, Naib Qaid Ishaat; dan Mirza Waqas Ahmad
Sahib, Qaid Ta‘lim Tambahan, berkesempatan memperkenalkan diri.
Selepas itu, pada masa yang berbaki, beberapa ahli
berpeluang bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih (atba) beberapa soalan.
Daud Ismael Sahib, Nazim-e-A‘la Ilaqa dari Kanada Barat,
menyatakan bahawa telah diperhatikan bahawa kanak-kanak yang membesar di Barat
mempunyai jurang komunikasi dengan ibu bapa mereka, dan akibatnya, mereka tidak
dapat meluahkan fikiran mereka secara bebas. Dia meminta nasihat Huzur (atba)
tentang apa yang harus dilakukan oleh ibu bapa untuk mengurangkan jurang ini.
Hazrat Amirul Mumineen (atba) menjawab dengan menyebut
bahawa dia telah menangani perkara ini dalam mesyuarat, khutbah, pidato, dan
mulaqatnya. Tegasnya, pada peringkat awal, seorang kanak-kanak secara semula
jadi terikat dengan ibu bapa mereka. Huzur (atba) menambah bahawa jika ibu bapa
mengekalkan keterikatan ini dan menggalakkan komunikasi terbuka, walaupun
apabila kanak-kanak itu semakin dewasa dan meneroka di luar, mereka harus
membiasakan diri untuk berkongsi pengalaman mereka dan mendengar apa yang
kanak-kanak itu katakan. Huzur (atba) menekankan kepentingan kanak-kanak
mempunyai keyakinan bahawa ibu bapa mereka akan benar-benar mendengar dan
mengakui apa yang mereka kongsikan. Beliau juga menyebut bahawa memang ada ibu
bapa yang mengikuti pendekatan ini, dan hasilnya, anak-anak mereka kekal rapat
dengan mereka.
Huzur (atba) menyebut bahawa sesetengah orang berpendapat
bahawa kanak-kanak menghabiskan masa yang berlebihan di sekolah atau berada di
luar, yang membawa kepada pelbagai pengaruh. Huzur (atba) menambah bahawa
apabila persekitaran rumah aman dan kanak-kanak merasakan hubungan mesra dengan
ibu bapa mereka, mereka cenderung untuk berkongsi banyak perkara dan lebih suka
menghabiskan masa di rumah. Dalam masyarakat Barat, kanak-kanak menghadiri
sekolah selama kira-kira 170 hari setahun, meninggalkan masa yang tinggal untuk
dihabiskan bersama ibu bapa mereka di rumah. Jika kanak-kanak memilih untuk
keluar dan bermain dengan rakan-rakan, ia biasanya selama beberapa jam. Walau
bagaimanapun, jika kanak-kanak secara konsisten menghabiskan enam hingga lapan
jam di luar, ia mencerminkan kekurangan ibu bapa. Ia membayangkan bahawa anak
tidak berpuas hati dengan persekitaran rumah yang disediakan oleh ibu bapa.
Ibu bapa perlu menumpukan masa kepada anak-anak mereka,
memastikan anak-anak merasakan dan memahami belas kasihan ibu bapa mereka
terhadap mereka, tambah Huzur (atba).
Huzur (atba) menekankan kepentingan menerangkan ajaran Islam
kepada kanak-kanak, terutamanya berkaitan isu-isu kemasyarakatan yang
berleluasa pada masa kini. Huzur (atba) menambah bahawa satu cara yang berkesan
untuk melakukan ini adalah dengan mencipta cerita yang menyampaikan mesej. Ibu
bapa harus melibatkan diri dalam perbincangan tentang bagaimana Islam
membimbing dan menyokong kita, serta apa yang Allah telah sampaikan mengenai
perkara ini. Adalah penting untuk membantu kanak-kanak memahami sifat-sifat
seorang anak Ahmadi yang soleh dan bagaimana mereka harus berkelakuan. Huzur
(atba) mengakui bahawa ibu bapa kadang-kadang mengelak daripada membincangkan
topik tertentu, walaupun kanak-kanak itu mungkin mempunyai soalan yang tidak
dijawab. Dalam situasi sedemikian, Huzur (atba) menasihati ibu bapa untuk
mengambil inisiatif dan memulakan perbualan.
Huzur (atba) berkata bahawa adalah penting bagi kanak-kanak
untuk menyedari bahawa semua yang ibu bapa lakukan adalah untuk kesejahteraan
dan faedah mereka.
Huzur (atba) kemudian berpaling kepada Sadr Sahib dan
berkata, "Kami mempunyai ramai qaidin, nazimin, dan muntazimin yang hadir
di sini, dan, Masha-Allah, Jemaah Kanada cukup besar." Huzur (atba)
menyebut bahawa kerana terdapat banyak nazim, jika pertemuan lain diadakan,
mereka akan berpeluang memperkenalkan diri.
Hazrat Khalifatul Masih (atba) berkata, "Semoga Allah
mengizinkan ansarullah Kanada untuk menunaikan kewajipan mereka dengan cara
yang betul," bersama dengan memenuhi hak anak-anak mereka, generasi akan
datang, dan Jamaat. "Bagaimanapun, semua ini tidak boleh dicapai tanpa
pengorbanan", kata Huzur (atba).
Huzur (atba) menekankan bahawa ansarullah, sebagai individu
yang matang, harus melakukan usaha bersepadu untuk memahami bagaimana mereka
boleh memupuk dan menyediakan generasi akan datang. Jika timbul sebarang rasa
malas, ia harus diatasi. Huzur (atba) menekankan kepentingan penglibatan aktif
daripada majalis di setiap peringkat dan menekankan bahawa semua ahli amila,
khususnya ahli nasir, harus memupuk hubungan istimewa dengan Allah. Huzur
(atba) memberi penekanan yang ketara pada berdoa dan membaca Al-Qur’an. Huzur
(atba) berkata bahawa apabila persekitaran sedemikian diwujudkan dalam rumah
tangga, ia memastikan pemenuhan hak kedua-dua pasangan dan anak-anak.
Huzur (atba) mengakui bahawa ia adalah satu cabaran yang
besar di negara-negara Barat, khususnya pada era sekarang, di mana terdapat
keterbukaan yang meluas terhadap perbuatan tidak senonoh baik di dalam sekolah
mahupun dalam masyarakat umum. Bagaimanapun, Huzur (atba) menegaskan bahawa
perbuatan tidak senonoh ini tidak dilabelkan sedemikian di negara Barat;
sebaliknya, ia sering digambarkan sebagai pendidikan progresif era moden. Huzur
(atba) menjelaskan bahawa ini bukan pendidikan yang tulen tetapi lebih kepada
agenda yang disebarkan oleh mereka yang menentang Tuhan Yang Maha Kuasa. Huzur
(atba) menekankan bahawa adalah menjadi kewajipan setiap nasir untuk memahami
cara menangani agenda ini dengan berkesan.
Pada akhirnya, Huzur (atba) menekankan, "Adalah penting
bagi setiap orang untuk memupuk hubungan peribadi dengan Allah, Yang Maha
Kuasa."
Hazrat Amirul Mumineen (atba) kemudian menyampaikan salamnya
kepada semua ahli, dan mulaqat itu berakhir dengan jayanya.
(Laporan disediakan oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment