Nubuwatan Alkitab yang luar biasa dan kedatangan Nabi Suci (saw)

 Nubuwatan Alkitab yang luar biasa dan kedatangan Nabi Suci (saw)

14hb April 2023

Kemas Kini Terakhir pada 14 April 2023

 Haris Ahmad, Pelajar Jamia Ahmadiyah Kanada

Terjemahan Musa Bin Masran

Bible

Konsep kenabian adalah teras kepada banyak agama, termasuk Islam dan Kristian. Kedua-dua agama mempercayai kewujudan nabi-nabi yang diutuskan oleh Tuhan untuk membimbing manusia dan menyampaikan risalah-Nya. Menariknya, kedatangan Nabi Muhammad (saw) juga disebut dalam Bible. Nubuwatan yang luar biasa ini juga disebut dalam Al-Qur’an, dan selama bertahun-tahun, ramai orang Kristian telah membangkitkan bantahan terhadapnya, mendakwa bahawa Al-Qur’an telah memutarbelitkan nubuwwatan alkitabiah ini dengan menerapkannya kepada Nabi Muhammad (saw), bukannya Jesus (as). (Wherry, Elwood Morris, dan George Sale. Ulasan Komprehensif tentang Al-Qur’an. Terdiri daripada Penterjemahan Sale dan Wacana Pendahuluan, dengan Nota Tambahan dan Pindaan; Bersama dengan Indeks Lengkap Teks, Wacana Awal dan Nota. K. Paul, Trench, Trübner & Co1896. mukadimah ms 7); (Geisler, Norman L., dan Thomas A. Howe. When Critics Ask: A Popular Handbook on Bible Difficulties. Baker Books, 1992. ms. 125-126)

Nubuwat yang disebutkan dalam Alkitab terdapat dalam kitab Ulangan, di mana ia menyatakan:

“Aku akan membangkitkan bagi mereka seorang Nabi dari antara saudara-saudara mereka, seperti engkau, dan akan menaruh firman-Ku dalam mulutnya; dan dia akan mengatakan kepada mereka semua yang akan Kuperintahkan kepadanya.” (Ulangan, 18:18)

Nubuwatan ini ditujukan kepada Moses (as), dan ramai orang Kristian menafsirkannya merujuk kepada Jesus (as). (Henry, M., & Church, L. F. (1960). Ulasan Matthew Henry tentang keseluruhan Alkitab. Marshall, Morgan, & Scott, hlm. 624-625); (Jamieson, R., Fausset, A. R., & Brown, D. (1886). Sebuah ulasan, kritis, praktikal, dan penjelasan, mengenai perjanjian lama dan baru: Dengan kamus bible, disusun daripada tulisan standard dr. Wm. Smith, dan indeks yang banyak, jadual kronologi, peta dan ilustrasi. W.J. Shuey, hlm. 299-300)

Walau bagaimanapun, ia juga disebut dalam Al-Qur’an dalam beberapa surah.

Surah al-Ahqaf:

قُلۡ اَرَءَيۡتُمۡ اِنۡ کَانَ مِنۡ عِنۡدِ اللّٰہِ وَ کَفَرۡتُمۡ بِہٖ وَ شَہِدَ شَاہِدٌ مِّنۡۢ بَنِيۡۤ اِسۡرَآءِيۡلَ عَلٰي مِثۡلِہٖ فَاٰمَنَ وَ اسۡتَکۡبَرۡتُمۡ ؕ اِنَّ اللّٰہَ لَا يَہۡدِي الۡقَوۡمَ الظّٰلِمِيۡنَ

“Katakanlah, ‘Terangkanlah kepadaku, jika ini dari Allah, lalu kamu mengingkarinya, dan seorang saksi dari Bani Israil menjadi saksi atas kedatangan orang seperti dia, lalu dia beriman, tetapi kamu menyombongkan diri. patutkah kamu pergi]?' Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim". (Surah al-Ahqaf, 46:11)

Surah al-A‘raf:

اَلَّذِيۡنَ يَتَّبِعُوۡنَ الرَّسُوۡلَ النَّبِيَّ الۡاُمِّيَّ الَّذِيۡ يَجِدُوۡنَہٗ مَکۡتُوۡبًا عِنۡدَہُمۡ فِي التَّوۡرٰٮةِ وَالۡاِنۡجِيۡلِ ۫ يَاۡمُرُہُمۡ بِالۡمَعۡرُوۡفِ وَيَنۡہٰہُمۡ عَنِ الۡمُنۡکَرِ وَيُحِلُّ لَہُمُ الطَّيِّبٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيۡہِمُ الۡخَبٰٓئِثَ وَيَضَعُ عَنۡہُمۡ اِصۡرَہُمۡ وَالۡاَغۡلٰلَ الَّتِيۡ کَانَتۡ عَلَيۡہِمۡ ؕ فَالَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا بِہٖ وَعَزَّرُوۡہُ وَنَصَرُوۡہُ وَاتَّبَعُوا النُّوۡرَ الَّذِيۡۤ اُنۡزِلَ مَعَہٗۤ ۙ  اُولٰٓئِکَ ہُمُ الۡمُفۡلِحُوۡنَ

“Orang-orang yang mengikuti Rasul, Nabi, Yang Tidak Bernoda, yang mereka dapati disebutkan dalam Taurat dan Injil [yang ada] pada mereka. Dia menyuruh mereka kebaikan dan melarang mereka kemungkaran, dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan mereka yang buruk, dan menghilangkan dari mereka beban dan belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya, dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.’” (Surah al-A’raf, 7:158).

Surah Al-Muzzammil:

اِنَّاۤ اَرۡسَلۡنَاۤ اِلَيۡکُمۡ رَسُوۡلًا ۬ۙ شَاہِدًا عَلَيۡکُمۡ کَمَاۤ اَرۡسَلۡنَاۤ اِلٰي فِرۡعَوۡنَ رَسُوۡلًا

“Sesungguhnya Kami telah mengutus kepada kamu seorang Rasul yang menjadi saksi atas kamu, sebagaimana Kami telah mengutus seorang rasul kepada Fir’aun”. (Surah Al-Muzzammil, 73:16)

Bantahan yang ditimbulkan oleh penganut Kristian adalah berdasarkan salah faham terhadap ayat Al-Qur’an yang menyebut tentang nubuwatan ini. Al-Qur’an tidak memutarbelitkan nubuwatan alkitabiah, sebaliknya mengesahkan dan memenuhinya dengan merujuk kepada kedatangan Nabi Muhammad (saw). Alkitab menyebut banyak nabi yang diutus oleh Tuhan, termasuk Musa, Jesus (as), dan Nabi Muhammad (saw). Walau bagaimanapun, setiap nabi mempunyai misi dan mesej tertentu, dan nubuwatan dalam Ulangan mempunyai syarat dan tanda khusus yang dilampirkan padanya.

Untuk menjelaskan lebih lanjut bagaimana nubuwatan ini merujuk kepada Nabi (saw), kita akan, walaupun secara ringkas, memecahkannya dan melihat tanda-tanda yang disebutkan di dalamnya, supaya ia mudah dihadam. 

Tanda pertama: “Aku akan membangkitkan mereka seorang Nabi”

Orang Islam percaya bahawa Muhammad (saw) adalah seorang Nabi Tuhan, tetapi orang Kristian mendakwa bahawa Jesus (as) memiliki ciri-ciri manusia yang sempurna dan Tuhan yang sempurna. Jadi, bagaimana nubuwatan kitab Ulangan ini boleh berlaku kepada Jesus (as)? Dalam seluruh sejarah umat manusia, jika Tuhan turun ke bumi untuk kali pertama dan terakhir, menyebut baginda sebagai seorang Nabi akan menjadi tamparan keras kepada keagungan dan kemuliaan baginda.

Tanda kedua: “Dari di antara saudara-saudara mereka”

Ini, secara ringkasnya, bermakna bahawa Nabi yang akan dibangkitkan adalah dari kalangan saudara Bani Isra’il.

Apabila kita membaca Bab 25 kitab Kejadian, ia mendedahkan hubungan nenek moyang antara Bani Isra'il dan Bani Ismail. Justeru, membuktikan bahawa kaum Bani Isra’il secara kolektif adalah saudara Bani Ismail. (Kejadian, 25)

Sesetengah ulama Kristian berpendapat bahawa terdapat rujukan dalam Bible tentang Bani Isra'il dipanggil saudara sesama sendiri. (Geisler, Norman L., dan Thomas A. Howe. When Critics Ask: A Popular Handbook on Bible Difficulties. Baker Books, 1992, ms. 125-126) Ini tidak semestinya bermakna bahawa utusan yang dinubuatkan mesti datang daripada Bani Isma' il; namun, melihat dengan lebih dekat teks-teks tersebut menjelaskan bahawa dalam rujukan tersebut, istilah “saudara” digunakan secara individu untuk merujuk kepada individu tertentu dalam Bani Isra'il. Sebaliknya, nubuatan yang disebutkan dalam Ulangan merujuk kepada kumpulan orang lain yang secara kolektif dipanggil “saudara” Bani Isra'il. Golongan ini dipercayai oleh umat Islam sebagai kaum Bani Ismail, kerana mereka adalah satu-satunya keturunan Nabi Ibrahim (as) yang lain yang disebut dalam konteks yang sama dengan Bani Isra’il.

Tanda ketiga: “Seperti kamu”

Ini bermakna Nabi yang akan dibesarkan di kalangan saudara Bani Isra’il akan merenung dan menyerupai Nabi Musa (as).

Sekarang kita akan menentukan siapa yang paling sesuai dengan penerangan ini, sambil mengingati kepercayaan Kristian apabila merujuk kepada Yesus.

Perkara 1: Sebagaimana Nabi Musa adalah seorang pelaksana undang-undang, begitu juga Nabi Muhammad (saw), yang akan menjadi seperti Musa, adalah seorang nabi yang membawa hukum; namun, Jesus (as) tidak membawa sebarang undang-undang. (Matius 5:17)

Perkara 2: Nabi Musa dan Nabi Muhammad (saw) telah menyelesaikan misi yang ditugaskan oleh Allah kepada mereka, meninggal dunia, dan dimakamkan di tempat kewafatan mereka. Walau bagaimanapun, Nabi Isa (as), seperti yang dipercayai oleh orang Kristian, meninggalkan misinya dan diangkat untuk diselamatkan daripada orang Rom. (Markus, 16:19)

Perkara 3: Kedua-duanya, Nabi Musa dan Nabi Muhammad (saw) berhijrah ke negeri mereka di mana mereka menghadapi tentangan; walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan di atas, Yesus telah diangkat - mengikut kepercayaan Kristian. (Lukas, 24:51)

Tanda keempat dan terakhir: “Dan akan menaruh perkataan-Ku ke dalam mulutnya; dan dia akan mengatakan kepada mereka semua yang akan Kuperintahkan kepadanya.”

Perlu diingat bahawa Injil ditulis selepas zaman Jesus (as) dan dalam bahasa yang berbeza daripada yang dia bercakap. (www.college.columbia.edu/core/content/new-testament/context ) Oleh itu, walaupun mereka memegang kepentingan agama yang besar, mereka tidak boleh dianggap sebagai firman Tuhan yang literal. Sebaliknya, setiap perkataan Al-Qur’an adalah terus daripada Tuhan dan sehingga hari ini kekal tidak berubah.

Apabila kita meneliti kehidupan dua Nabi ini - Nabi Musa dan Nabi Muhammad (saw) - kita melihat kepada siapa aspek ini benar-benar berlaku. 

Selama 23 tahun, Nabi (saw) tanpa jemu menyebarkan setiap huruf, perkataan, dan ayat Al-Qur’an. Para sahabatnya merakamnya pada pelbagai bahan, dan ramai yang memasukkannya ke dalam ingatan. Pada satu ketika, dia bertanya kepada seratus ribu orang, “Adakah saya telah menyampaikan mesej kepada anda?” dan apabila mereka semua menjawab dengan tegas, dia mengangkat tangannya ke langit dan berkata, “Ya Allah, saksikanlah! Ya Allah, saksikanlah! Ya Allah, saksikanlah!” (Riyad as-Salihin, Kitab al-muqaddimat, Hadith 205) 

Menurut kepercayaan Kristian, Jesus (as) dianggap sebagai anak Tuhan dan memiliki kuasa ilahi; walau bagaimanapun, tidak ada dakwaan langsung seperti ini yang dibuat oleh Jesus (as) sendiri dalam kitab suci. Malah, dia sering teragak-agak untuk mendedahkan identiti mesianiknya kepada orang lain, mengarahkan murid-muridnya untuk tidak berkongsi pengetahuan ini dengan sesiapa pun. Sebagai contoh, dalam kitab Matius, ada tertulis:

“Lalu Dia melarang murid-murid-Nya supaya mereka tidak memberitahu sesiapa pun bahawa Dia adalah Yesus Kristus.” (Matius 16:20)

Jesus (as) sendiri menyelesaikan masalah ini untuk kita. Dalam Injil Yohanes, dia dengan jelas memberitahu kita bahawa nubuwatan yang disebutkan di atas tidak merujuk kepadanya:

“Masih banyak perkara yang hendak Kukatakan kepadamu, tetapi kamu tidak dapat menanggungnya sekarang.

“Tetapi apabila Dia, Roh Kebenaran, telah datang, Dia akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran: kerana Dia tidak akan berkata-kata dari dirinya sendiri; tetapi segala sesuatu yang didengar-Nya, itulah yang akan dikatakan-Nya, dan Ia akan memberitahukan kepadamu hal-hal yang akan datang.” (Yohanes 16:12-13)

Kesimpulannya, kedatangan Nabi Muhammad (saw) menggenapi nubuwatan ini. Ayat-ayat Al-Qur’an yang menyebutkan nubuwatan ini adalah bukti kesatuan iman Ibrahim dan menunjukkan kebenaran Al-Qur’an. Ia juga menyediakan asas untuk saling memahami dan menghormati antara orang Islam dan Kristian.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad