Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 59: Haid, ibadah, takdir, kehendak bebas, Ulasan Lima Jilid, Tafasir Ahmadi dan bukan Ahmadi
Jawapan
kepada Isu Harian – Bahagian 59: Haid, ibadah, takdir, kehendak bebas, Ulasan
Lima Jilid, Tafasir Ahmadi dan bukan Ahmadi
11
Ogos 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 11 Ogos 2023
Terjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan
mengenai isu-isu asas Islam - yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba) telah berikan pada pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya
dan semasa program MTA - sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua orang.
Ibadah ketika haid
Seorang
wanita dari India menulis soalan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba), bertanya, “Ada beberapa wanita yang haidnya tidak berhenti
selama beberapa bulan. Bolehkah wanita seperti itu melakukan chilla (iaitu,
mengambil bahagian dalam tempoh pengabdian rohani dan pengasingan yang
khusus)?”
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 18 Jun 2022, memberikan jawapan berikut untuk
soalan ini:
“Jika
seorang wanita mengalami haid dalam tempoh yang lebih lama daripada kitaran
biasa, atau jika selepas bersalin dia terus keluar darah selama lebih daripada
empat puluh hari, ini adalah satu bentuk penyakit, dan wanita seperti itu
diistilahkan sebagai ‘mustahada’, iaitu seseorang yang sedang mengalami
pendarahan selepas bersalin yang berpanjangan. Terdapat penjelasan mengenai hal
ini di dalam Hadis, yang menunjukkan bahawa wanita seperti itu dibebaskan dari
ibadah sehingga akhir haidnya. Apabila hari-hari biasa ini berlalu, dia mesti
menyucikan dirinya dan meneruskan kewajipan agamanya. Dalam keadaan sedemikian,
dia perlu berwuduk untuk setiap solat.
“Hazrat
Aisha (ra) meriwayatkan bahawa ‘Fatima (ra) binti Hubaish datang kepada Nabi (saw)
dan bersabda, ‘Wahai Rasulullah, saya adalah seorang wanita yang mengalami
istihada [iaitu, pendarahan berterusan] dan saya tidak suci untuk tempoh yang
lama. Patutkah saya meninggalkan solat?’ Setelah itu, Nabi (saw) menjawab,
‘Tidak. Ini disebabkan oleh saluran darah dan bukan haid. Oleh itu, apabila
hari-hari haid biasa kamu tiba, tinggalkan solat, dan apabila hari-hari
tertentu telah berlalu, basuhlah darah itu [dengan mandi] dan kemudian mulakan
solat kamu.’ Sub-riwayat [Hisham] menyatakan, ‘Setelah meriwayatkan perkara
ini. hadis, ayah saya menambah [bahawa Nabi (saw) juga memberitahunya], 'Namun,
berwuduklah untuk setiap solat sehingga waktu haid kamu kembali.'' (Sahih
al-Bukhari, Kitab al-wudu, Bab ghasli d- empangan)
Qadar, ketetapan ilahi, takdir,
takdir, kehendak bebas
Seseorang
dari Qadian, India, menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba), mengenai takdir dan takdir, mengajukan pertanyaan, “Jika Allah
Ta’ala sudah mengetahui apa yang harus kita lakukan pada masa depan dan apa
yang akan kita capai, apakah kita akan masuk Syurga atau Neraka, dan kerana
Allah Maha Mengetahui, mengetahui segala-galanya terlebih dahulu, adakah ini
membayangkan bahawa segala-galanya telah ditetapkan, tidak meninggalkan
kehendak bebas untuk manusia? Jika kami ditanya tentang perkara ini, bagaimana
kami boleh menjawab?"
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 28 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada
soalan ini:
“Sepanjang
sejarah, persoalan-persoalan sebegini terus menerus timbul kerana kurangnya
pemahaman mengenai isu ketetapan ilahi [qadar]. Terdapat perbezaan antara
mengetahui sesuatu dan memaksa seseorang untuk melakukan sesuatu. Disebabkan
kefahaman mereka yang terhad, orang ramai telah mencantumkan kedua-dua konsep
ini, mempercayai bahawa kerana segala-galanya berada dalam pengetahuan Allah
Ta'ala - dari tindakan kita di masa hadapan hingga ke takdir kita, sama ada
syurga atau api neraka - semuanya berlaku dengan kehendak-Nya. Mereka fikir
manusia tidak boleh bersuara dalam hal ini. Walau bagaimanapun, tanggapan ini
adalah cacat.
“Pertimbangkan
analogi ini: Seorang guru mengarahkan semua pelajarnya, berharap mereka semua
mencapai gred yang baik. Namun, berdasarkan pengalaman, dia tahu pelajar yang
rajin yang mungkin berjaya jika mereka meneruskan usaha mereka dan mana yang
lalai akan gagal jika mereka tidak berusaha secukupnya. Pandangan jauh ini
berpunca daripada pengalaman dan pengetahuan guru, bukan daripada memaksa yang
berjaya untuk bekerja keras atau menghalang mereka yang gagal daripada
berusaha. Hasilnya, baik atau buruk, adalah semata-mata berdasarkan pilihan
individu pelajar, yang kemudiannya dinilai oleh guru.
“Dalam
nada yang sama, kerana pengetahuan Allah meliputi seluruh alam dan Dia
mengetahui masa lalu dan meramalkan masa depan, Dia telah menetapkan
undang-undang tertentu yang mengawal alam semesta ini. Dia telah
menganugerahkan manusia dengan kehendak bebas: untuk melakukan perbuatan baik
jika mereka mahu, atau jahat jika mereka mahu. Bergantung pada tindakan
seseorang, Allah nyatakan hasilnya. Walaupun Dia mengetahui pilihan yang akan
dibuat seseorang, pengetahuan-Nya tidak memaksa sesiapa pun ke arah kebaikan
atau kejahatan.
Masih
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah menghuraikan topik ini dalam pelbagai tulisan
dan khutbah. Pada satu ketika, dia menulis:
“‘Hari
ini, wujud satu puak di kalangan umat Islam yang menegaskan bahawa solat [do’a]
tidak mempunyai makna dan takdir [qada dan qadar] pasti akan berlaku.
Malangnya! Individu-individu ini tidak menyedari bahawa, walaupun kebenaran
yang mendasari konsep takdir, Tuhan Yang Maha Kuasa, dalam hukum alamNya, telah
menetapkan ce mengekalkan sesuatu sebagai cara untuk mengelakkan beberapa
kesulitan. Sama seperti air adalah ubat semulajadi untuk menghilangkan dahaga
dan roti berfungsi untuk menghilangkan rasa lapar, mengapa kita harus kagum
dengan idea bahawa doa, sebagai sarana untuk memenuhi keperluan, juga termaktub
dalam undang-undang alam Tuhan dan bahawa, melalui Kuasa Ilahi, ia telah
dikurniakan kekuatan untuk menarik rahmat ilahi? Pengalaman beribu-ribu pelihat
rohani dan orang soleh bersaksi tentang kuasa magnetik yang melekat dalam doa.
Kami juga telah mendokumentasikan pengalaman peribadi kami mengenai perkara ini
dalam tulisan kami, dan tidak ada bukti yang lebih mujarab daripada pengalaman.
Walaupun benar bahawa segala-galanya telah ditetapkan dalam takdir, sama
seperti telah ditetapkan bahawa seseorang individu tertentu akan jatuh sakit
dan kemudian, apabila menggunakan ubat tertentu, akan sembuh, begitu juga,
telah ditetapkan bahawa jika orang yang berduka berdoa, bermakna keselamatan
akan diciptakan untuknya kerana diterimanya doa itu. Pengalaman membuktikan
bahawa di mana sahaja doa menjelma, dengan semua syarat dipenuhi, ia pasti
dipenuhi dengan rahmat Tuhan Yang Maha Esa. Al-Qur’an mengisyaratkan hal ini
dalam ayat:
اُدۡعُوۡنِيۡۤ
اَسۡتَجِبۡ لَکُمۡ
“‘Ertinya,
‘Teruskan berdoa kepada-Ku; Aku akan kabulkan doamu.' (Surah Al-Mu'min, 40: 61)
Sungguh menakjubkan, walaupun semua orang, walaupun percaya pada konsep takdir,
mencari doktor ketika sakit, mengapa mereka tidak membuat persamaan? dengan
doa, menganggapnya sebagai ubat rohani?' (Ayyam as-Sulh, Ruhani Khazain, Jilid
14, ms. 232, nota kaki)
“Sementara
memberi penerangan tentang perkara ketetapan dan ketetapan ilahi, Hadhrat Masih
Mau’ud menyatakan dalam ucapannya yang tercatat, Malfuzat:
“‘Arya
mengemukakan bantahan bahawa Al-Qur’an menyatakan:
خَتَمَ اللّٰہُ عَلٰي قُلُوۡبِہِمۡ
“'Dengan
kata lain, 'Allah telah mengunci hati mereka.' [Surah Al-Baqarah, 2: 8] Mereka
bertanya, ‘Jika Tuhan telah mengunci hati mereka, maka bagaimanakah manusia
boleh bersalah?’ Pemikiran sedemikian timbul dari perspektif sempit mereka,
kerana mereka tidak mengambil kira konteks sebelum dan selepas kenyataan
tersebut. Al-Qur’an dengan jelas menjelaskan bahawa meterai ini, yang
ditetapkan oleh Tuhan, pada dasarnya adalah akibat daripada tindakan manusia.
Apabila sesuatu perbuatan berasal dari manusia, ia adalah amalan ilahi bahawa
perbuatan yang sepadan berlaku daripada Tuhan. Sebagai contoh, apabila
seseorang menutup pintu rumahnya, itu adalah perbuatannya. Walau bagaimanapun,
sebagai tindak balas kepada perbuatan ini, tindakan Tuhan adalah bahawa
kegelapan akan dibawa ke dalam rumah itu. Ini kerana dia sendiri telah menyekat
cara yang melaluinya cahaya boleh masuk. Begitu juga, sebab-sebab meterai ini
telah disebutkan di tempat lain dalam Al-Qur’an, di mana ia ditulis:
فَلَمَّا
زَاغُوۡۤا اَزَاغَ اللّٰہُ قُلُوۡبَہُمۡ
“‘Ertinya
apabila mereka melakukan kemungkaran, Allah menjadikan mereka bengkok. [Surah
as-Saff, 61:6) Ini disebut sebagai ‘meterai’. Walau bagaimanapun, Tuhan kita
tidak sedemikian sehingga Dia tidak boleh menanggalkan meterai ini. Walaupun
Dia telah menjelaskan sebab-sebab untuk meletakkan meterai ini, Dia juga telah
mendedahkan cara-cara yang boleh dilepaskan. Sebagai contoh, Dia menyatakan:
فَاِنَّہٗ کَانَ لِلۡاَوَّابِيۡنَ غَفُوۡرًا
“...
maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat kepada-Nya
lagi dan lagi.” [Surah Bani Isra'il, 17:26]' (Malfuzat, Jilid 5, 2016, hlm.
269-270)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra), sambil menjelaskan masalah takdir dan takdir, menyatakan:
“'Mungkin
terlintas dalam fikiran seseorang bahawa apabila saya menyebut 'buku catatan
yang kekal' [seperti yang disebutkan dalam Surah al-Kahfi, 18:50], ia akan
membayangkan bahawa konsep takdir dan takdir adalah tepat mengikut cara yang
difahami oleh orang ramai. orang ramai. Walau bagaimanapun, ini tidak betul.
Al-Qur’an tidak menjelaskan konsep takdir dan takdir mengikut cara yang
diterima oleh umat Islam umum, kerana ketidaksedaran mereka. Sebaliknya,
menurut Al-Qur’an, takdir dan takdir hanyalah menandakan bahawa undang-undang
telah ditetapkan untuk setiap manusia, yang menetapkan bahawa jika dia
bertindak dengan cara tertentu, hasil tertentu akan berlaku. Contohnya, jika
mereka memakan cili, lidah mereka akan terbakar; jika mereka makan makanan
masam, ia akan memburukkan lagi sakit tekak dan gejala selsema yang lain; dan
jika mereka mengambil sesuatu yang sangat keras atau kurang masak, mereka akan
mengalami sakit perut. Inilah takdir dan takdir. Bukan takdir atau takdir seseorang
individu tertentu pasti akan makan sesuatu yang keras atau basi suatu hari
nanti dan kemudiannya mengalami sakit perut. Ini adalah palsu. Tuhan tidak
bertindak demikian. Al-Qur’an dengan banyaknya menjelaskan bahawa tanggapan
seperti itu adalah salah. Oleh itu, yang tercatat atau pra-tulis yang abadi
tidak mempunyai kaitan dengan takdir atau takdir, kerana takdir dan takdir
hanya tercipta apabila seseorang itu bertindak selari dengan apa yang telah
ditetapkan oleh Allah. Jika menjadi wajib bagi seseorang untuk bertindak tepat
seperti yang telah Allah tuliskan, maka ia menjadi paksaan, dan akibatnya,
konsep takdir dan nasib [biasa di kalangan manusia] disahkan.
“‘Namun,
takdir yang ditetapkan oleh Al-Qur’an adalah bahawa Tuhan mengikut [kehendak
bebas] seseorang; apa sahaja yang manusia lakukan, Allah mencatatnya. Takdir
dan nasib [seperti yang biasa difahami] hanya akan sah jika Tuhan memaksa
manusia dan mereka bertindak kerana paksaan Tuhan. Walau bagaimanapun,
realitinya ialah manusia bertindak, dan Tuhan, setelah mengikat diri-Nya untuk
berbuat demikian, merekodkan perbuatan yang ingin dilakukan oleh manusia. Oleh
itu, seseorang boleh menegaskan bahawa pencatatan [takdir] oleh Tuhan
mencerminkan takdir [sebenar] manusia, tetapi seseorang tidak boleh mengatakan
bahawa Tuhan telah menetapkan tindakan untuk manusia melalui paksaan.”
(Sair-e-Ruhani, Anwar-ul-‘Ulum, Jilid 25, hlm. 51-52)
“Maka,
dari kata-kata ini, menjadi jelas bahawa makna takdir dan takdir bukanlah,
Allah SWT, bahawa Allah Taala memaksa manusia untuk bertindak dengan cara
tertentu dan kemudian menempatkan mereka sama ada di Syurga atau Neraka.
Sebaliknya, itu menandakan bahawa Allah Ta'ala telah menetapkan hukum untuk
manusia: Apabila seseorang bertindak, Allah Taala akan menunjukkan hasil yang
sepadan dengan tindakan itu."
Ulasan Lima Jilid, tafasir Ahmadi
dan bukan Ahmadi
Seseorang
bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), “Bolehkah
kita membaca tafasir non-Ahmadi, iaitu, tafsir Al-Qur’an, atau patutkah kita
menahan diri daripada menyentuhnya supaya mereka menyesatkan kita? Sementara
Tafsir Lima Jilid menerangkan kejadian berkenaan Hazrat Ibn Umm Maktum (ra)
dalam Surah ‘Abasa, beberapa tafsiran non-Ahmadi menjelaskan peristiwa ini
dengan lebih terperinci, jelas, dan dalam bahasa yang lebih fasih.”
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 28 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada
soalan ini:
“Inti
dari perkara ini ialah anda mempunyai peluang untuk membaca hanya Ulasan Lima
Jilid. Ini disediakan oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim sesuai dengan kemampuannya,
menggunakan ringkasan ulasan hebat oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) iaitu
Tafsir-e-Kabir dan dengan bantuan nota yang disediakan untuknya, untuk
memberikan ulasan ringkas. dalam bahasa Inggeris untuk mereka yang memahami
bahasa Inggeris, supaya mereka dapat memahami tema Al-Qur’an sedikit sebanyak.
Memandangkan ia dalam bentuk ringkasan, penjelasan terperinci tidak boleh
disertakan.
Tambahan
pula, dengan rahmat Allah Taala, Jamaat Ahmadiyah Muslim telah diberkati dengan
peluang untuk menerbitkan dalam bahasa Urdu ulasan oleh Masih Mau'ud
(dihasilkan daripada karya bertulis, khutbah, dan suratnya, dsb.),
Haqaiq-ul-Furqan. (diambil daripada tulisan, khutbah, alamat, dan duro Hazrat
Khalifatul Masih I (ra)) dan Anwar-ul-Quran (berasal daripada ucapan dan
khutbah Hazrat Khalifatul Masih III (rh)). Begitu juga, ia diberkati dengan
peluang untuk menerbitkan Tafsir-e-Kabir, iaitu, ulasan pada bahagian tertentu
dalam Al-Qur’an, yang diberikan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Wawasan Al-Qur’an
yang diperincikan dalam ulasan ini adalah unik dan tiada tandingan dalam
mana-mana ulasan lain di dunia. Kebaikan ulasan ini telah diakui secara terbuka
bukan sahaja oleh ahli Jamaat kita sendiri tetapi juga ole h orang lain.”
“Dalam
surat kamu, kamu merujuk kepada kejadian berkenaan Hazrat Abdullah bin Ummu
Maktum (ra) sebagaimana yang diriwayatkan dalam Surah ‘Abasa. Hazrat Khalifatul
Masih I (ra) juga telah memberikan ulasan mengenai hal ini, yang berbeza
daripada penafsir lain dan mengangkat martabat Nabi Muhammad (saw). Begitu
juga, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menjelaskan kejadian ini dalam
Tafsir-e-Kabirnya dengan tafsiran yang bernas sehingga persamaan sukar ditemui
dalam tafsiran selama empat belas abad. Penjelasannya bukan sahaja menyangkal
bantahan yang diajukan terhadap Nabi (saw), tetapi juga mengangkat kehormatan,
pangkat, dan status Nabi. Oleh itu, jika boleh, anda mesti membaca bahagian
Tafsir-e-Kabir ini.
“Bagi
membaca ulasan bukan Ahmadi, tidak ada kemudaratan yang wujud untuk
melakukannya. Walau bagaimanapun, kerana banyak naratif telah menemui jalan
mereka ke dalam ulasan ini, sentiasa ingat prinsip ini: Jika ada butiran yang
bertentangan dengan Al-Qur’an, sunnah Nabi (saw) atau kisah hidupnya; atau jika
mana-mana pernyataan dalam ulasan ini menimbulkan bantahan terhadap sifat-sifat
Tuhan Yang Maha Kuasa, kebenaran Al-Qur’an, atau peribadi murni Nabi saw, ia
tidak boleh diterima secara membuta tuli. Ini kerana iman kita menegaskan
bahawa tiada apa pun dalam Al-Qur’an yang boleh bertentangan dengan Wujud Allah
yang Maha Tinggi, kebenaran Al-Qur’an itu sendiri, atau kehidupan atau tabiat
Nabi (saw) yang diberkati.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Sulit, London.
Diterjemah oleh Al Hakam.)
Comments
Post a Comment