Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 59: Haid, ibadah, takdir, kehendak bebas, Ulasan Lima Jilid, Tafasir Ahmadi dan bukan Ahmadi

  

Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 59: Haid, ibadah, takdir, kehendak bebas, Ulasan Lima Jilid, Tafasir Ahmadi dan bukan Ahmadi

11 Ogos 2023

Kemas Kini Terakhir pada 11 Ogos 2023

Terjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu asas Islam - yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan pada pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua orang.

Ibadah ketika haid

Seorang wanita dari India menulis soalan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), bertanya, “Ada beberapa wanita yang haidnya tidak berhenti selama beberapa bulan. Bolehkah wanita seperti itu melakukan chilla (iaitu, mengambil bahagian dalam tempoh pengabdian rohani dan pengasingan yang khusus)?”

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 18 Jun 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Jika seorang wanita mengalami haid dalam tempoh yang lebih lama daripada kitaran biasa, atau jika selepas bersalin dia terus keluar darah selama lebih daripada empat puluh hari, ini adalah satu bentuk penyakit, dan wanita seperti itu diistilahkan sebagai ‘mustahada’, iaitu seseorang yang sedang mengalami pendarahan selepas bersalin yang berpanjangan. Terdapat penjelasan mengenai hal ini di dalam Hadis, yang menunjukkan bahawa wanita seperti itu dibebaskan dari ibadah sehingga akhir haidnya. Apabila hari-hari biasa ini berlalu, dia mesti menyucikan dirinya dan meneruskan kewajipan agamanya. Dalam keadaan sedemikian, dia perlu berwuduk untuk setiap solat.

“Hazrat Aisha (ra) meriwayatkan bahawa ‘Fatima (ra) binti Hubaish datang kepada Nabi (saw) dan bersabda, ‘Wahai Rasulullah, saya adalah seorang wanita yang mengalami istihada [iaitu, pendarahan berterusan] dan saya tidak suci untuk tempoh yang lama. Patutkah saya meninggalkan solat?’ Setelah itu, Nabi (saw) menjawab, ‘Tidak. Ini disebabkan oleh saluran darah dan bukan haid. Oleh itu, apabila hari-hari haid biasa kamu tiba, tinggalkan solat, dan apabila hari-hari tertentu telah berlalu, basuhlah darah itu [dengan mandi] dan kemudian mulakan solat kamu.’ Sub-riwayat [Hisham] menyatakan, ‘Setelah meriwayatkan perkara ini. hadis, ayah saya menambah [bahawa Nabi (saw) juga memberitahunya], 'Namun, berwuduklah untuk setiap solat sehingga waktu haid kamu kembali.'' (Sahih al-Bukhari, Kitab al-wudu, Bab ghasli d- empangan)

Qadar, ketetapan ilahi, takdir, takdir, kehendak bebas

Seseorang dari Qadian, India, menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), mengenai takdir dan takdir, mengajukan pertanyaan, “Jika Allah Ta’ala sudah mengetahui apa yang harus kita lakukan pada masa depan dan apa yang akan kita capai, apakah kita akan masuk Syurga atau Neraka, dan kerana Allah Maha Mengetahui, mengetahui segala-galanya terlebih dahulu, adakah ini membayangkan bahawa segala-galanya telah ditetapkan, tidak meninggalkan kehendak bebas untuk manusia? Jika kami ditanya tentang perkara ini, bagaimana kami boleh menjawab?"

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 28 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Sepanjang sejarah, persoalan-persoalan sebegini terus menerus timbul kerana kurangnya pemahaman mengenai isu ketetapan ilahi [qadar]. Terdapat perbezaan antara mengetahui sesuatu dan memaksa seseorang untuk melakukan sesuatu. Disebabkan kefahaman mereka yang terhad, orang ramai telah mencantumkan kedua-dua konsep ini, mempercayai bahawa kerana segala-galanya berada dalam pengetahuan Allah Ta'ala - dari tindakan kita di masa hadapan hingga ke takdir kita, sama ada syurga atau api neraka - semuanya berlaku dengan kehendak-Nya. Mereka fikir manusia tidak boleh bersuara dalam hal ini. Walau bagaimanapun, tanggapan ini adalah cacat.

“Pertimbangkan analogi ini: Seorang guru mengarahkan semua pelajarnya, berharap mereka semua mencapai gred yang baik. Namun, berdasarkan pengalaman, dia tahu pelajar yang rajin yang mungkin berjaya jika mereka meneruskan usaha mereka dan mana yang lalai akan gagal jika mereka tidak berusaha secukupnya. Pandangan jauh ini berpunca daripada pengalaman dan pengetahuan guru, bukan daripada memaksa yang berjaya untuk bekerja keras atau menghalang mereka yang gagal daripada berusaha. Hasilnya, baik atau buruk, adalah semata-mata berdasarkan pilihan individu pelajar, yang kemudiannya dinilai oleh guru.

“Dalam nada yang sama, kerana pengetahuan Allah meliputi seluruh alam dan Dia mengetahui masa lalu dan meramalkan masa depan, Dia telah menetapkan undang-undang tertentu yang mengawal alam semesta ini. Dia telah menganugerahkan manusia dengan kehendak bebas: untuk melakukan perbuatan baik jika mereka mahu, atau jahat jika mereka mahu. Bergantung pada tindakan seseorang, Allah nyatakan hasilnya. Walaupun Dia mengetahui pilihan yang akan dibuat seseorang, pengetahuan-Nya tidak memaksa sesiapa pun ke arah kebaikan atau kejahatan.

Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah menghuraikan topik ini dalam pelbagai tulisan dan khutbah. Pada satu ketika, dia menulis:

“‘Hari ini, wujud satu puak di kalangan umat Islam yang menegaskan bahawa solat [do’a] tidak mempunyai makna dan takdir [qada dan qadar] pasti akan berlaku. Malangnya! Individu-individu ini tidak menyedari bahawa, walaupun kebenaran yang mendasari konsep takdir, Tuhan Yang Maha Kuasa, dalam hukum alamNya, telah menetapkan ce mengekalkan sesuatu sebagai cara untuk mengelakkan beberapa kesulitan. Sama seperti air adalah ubat semulajadi untuk menghilangkan dahaga dan roti berfungsi untuk menghilangkan rasa lapar, mengapa kita harus kagum dengan idea bahawa doa, sebagai sarana untuk memenuhi keperluan, juga termaktub dalam undang-undang alam Tuhan dan bahawa, melalui Kuasa Ilahi, ia telah dikurniakan kekuatan untuk menarik rahmat ilahi? Pengalaman beribu-ribu pelihat rohani dan orang soleh bersaksi tentang kuasa magnetik yang melekat dalam doa. Kami juga telah mendokumentasikan pengalaman peribadi kami mengenai perkara ini dalam tulisan kami, dan tidak ada bukti yang lebih mujarab daripada pengalaman. Walaupun benar bahawa segala-galanya telah ditetapkan dalam takdir, sama seperti telah ditetapkan bahawa seseorang individu tertentu akan jatuh sakit dan kemudian, apabila menggunakan ubat tertentu, akan sembuh, begitu juga, telah ditetapkan bahawa jika orang yang berduka berdoa, bermakna keselamatan akan diciptakan untuknya kerana diterimanya doa itu. Pengalaman membuktikan bahawa di mana sahaja doa menjelma, dengan semua syarat dipenuhi, ia pasti dipenuhi dengan rahmat Tuhan Yang Maha Esa. Al-Qur’an mengisyaratkan hal ini dalam ayat:

اُدۡعُوۡنِيۡۤ اَسۡتَجِبۡ لَکُمۡ

“‘Ertinya, ‘Teruskan berdoa kepada-Ku; Aku akan kabulkan doamu.' (Surah Al-Mu'min, 40: 61) Sungguh menakjubkan, walaupun semua orang, walaupun percaya pada konsep takdir, mencari doktor ketika sakit, mengapa mereka tidak membuat persamaan? dengan doa, menganggapnya sebagai ubat rohani?' (Ayyam as-Sulh, Ruhani Khazain, Jilid 14, ms. 232, nota kaki)

“Sementara memberi penerangan tentang perkara ketetapan dan ketetapan ilahi, Hadhrat Masih Mau’ud menyatakan dalam ucapannya yang tercatat, Malfuzat:

“‘Arya mengemukakan bantahan bahawa Al-Qur’an menyatakan:

خَتَمَ اللّٰہُ عَلٰي قُلُوۡبِہِمۡ

“'Dengan kata lain, 'Allah telah mengunci hati mereka.' [Surah Al-Baqarah, 2: 8] Mereka bertanya, ‘Jika Tuhan telah mengunci hati mereka, maka bagaimanakah manusia boleh bersalah?’ Pemikiran sedemikian timbul dari perspektif sempit mereka, kerana mereka tidak mengambil kira konteks sebelum dan selepas kenyataan tersebut. Al-Qur’an dengan jelas menjelaskan bahawa meterai ini, yang ditetapkan oleh Tuhan, pada dasarnya adalah akibat daripada tindakan manusia. Apabila sesuatu perbuatan berasal dari manusia, ia adalah amalan ilahi bahawa perbuatan yang sepadan berlaku daripada Tuhan. Sebagai contoh, apabila seseorang menutup pintu rumahnya, itu adalah perbuatannya. Walau bagaimanapun, sebagai tindak balas kepada perbuatan ini, tindakan Tuhan adalah bahawa kegelapan akan dibawa ke dalam rumah itu. Ini kerana dia sendiri telah menyekat cara yang melaluinya cahaya boleh masuk. Begitu juga, sebab-sebab meterai ini telah disebutkan di tempat lain dalam Al-Qur’an, di mana ia ditulis:

فَلَمَّا زَاغُوۡۤا اَزَاغَ اللّٰہُ قُلُوۡبَہُمۡ

“‘Ertinya apabila mereka melakukan kemungkaran, Allah menjadikan mereka bengkok. [Surah as-Saff, 61:6) Ini disebut sebagai ‘meterai’. Walau bagaimanapun, Tuhan kita tidak sedemikian sehingga Dia tidak boleh menanggalkan meterai ini. Walaupun Dia telah menjelaskan sebab-sebab untuk meletakkan meterai ini, Dia juga telah mendedahkan cara-cara yang boleh dilepaskan. Sebagai contoh, Dia menyatakan:

فَاِنَّہٗ کَانَ لِلۡاَوَّابِيۡنَ غَفُوۡرًا

“... maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat kepada-Nya lagi dan lagi.” [Surah Bani Isra'il, 17:26]' (Malfuzat, Jilid 5, 2016, hlm. 269-270)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra), sambil menjelaskan masalah takdir dan takdir, menyatakan:

“'Mungkin terlintas dalam fikiran seseorang bahawa apabila saya menyebut 'buku catatan yang kekal' [seperti yang disebutkan dalam Surah al-Kahfi, 18:50], ia akan membayangkan bahawa konsep takdir dan takdir adalah tepat mengikut cara yang difahami oleh orang ramai. orang ramai. Walau bagaimanapun, ini tidak betul. Al-Qur’an tidak menjelaskan konsep takdir dan takdir mengikut cara yang diterima oleh umat Islam umum, kerana ketidaksedaran mereka. Sebaliknya, menurut Al-Qur’an, takdir dan takdir hanyalah menandakan bahawa undang-undang telah ditetapkan untuk setiap manusia, yang menetapkan bahawa jika dia bertindak dengan cara tertentu, hasil tertentu akan berlaku. Contohnya, jika mereka memakan cili, lidah mereka akan terbakar; jika mereka makan makanan masam, ia akan memburukkan lagi sakit tekak dan gejala selsema yang lain; dan jika mereka mengambil sesuatu yang sangat keras atau kurang masak, mereka akan mengalami sakit perut. Inilah takdir dan takdir. Bukan takdir atau takdir seseorang individu tertentu pasti akan makan sesuatu yang keras atau basi suatu hari nanti dan kemudiannya mengalami sakit perut. Ini adalah palsu. Tuhan tidak bertindak demikian. Al-Qur’an dengan banyaknya menjelaskan bahawa tanggapan seperti itu adalah salah. Oleh itu, yang tercatat atau pra-tulis yang abadi tidak mempunyai kaitan dengan takdir atau takdir, kerana takdir dan takdir hanya tercipta apabila seseorang itu bertindak selari dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Jika menjadi wajib bagi seseorang untuk bertindak tepat seperti yang telah Allah tuliskan, maka ia menjadi paksaan, dan akibatnya, konsep takdir dan nasib [biasa di kalangan manusia] disahkan.

“‘Namun, takdir yang ditetapkan oleh Al-Qur’an adalah bahawa Tuhan mengikut [kehendak bebas] seseorang; apa sahaja yang manusia lakukan, Allah mencatatnya. Takdir dan nasib [seperti yang biasa difahami] hanya akan sah jika Tuhan memaksa manusia dan mereka bertindak kerana paksaan Tuhan. Walau bagaimanapun, realitinya ialah manusia bertindak, dan Tuhan, setelah mengikat diri-Nya untuk berbuat demikian, merekodkan perbuatan yang ingin dilakukan oleh manusia. Oleh itu, seseorang boleh menegaskan bahawa pencatatan [takdir] oleh Tuhan mencerminkan takdir [sebenar] manusia, tetapi seseorang tidak boleh mengatakan bahawa Tuhan telah menetapkan tindakan untuk manusia melalui paksaan.” (Sair-e-Ruhani, Anwar-ul-‘Ulum, Jilid 25, hlm. 51-52)

“Maka, dari kata-kata ini, menjadi jelas bahawa makna takdir dan takdir bukanlah, Allah SWT, bahawa Allah Taala memaksa manusia untuk bertindak dengan cara tertentu dan kemudian menempatkan mereka sama ada di Syurga atau Neraka. Sebaliknya, itu menandakan bahawa Allah Ta'ala telah menetapkan hukum untuk manusia: Apabila seseorang bertindak, Allah Taala akan menunjukkan hasil yang sepadan dengan tindakan itu."

Ulasan Lima Jilid, tafasir Ahmadi dan bukan Ahmadi

Seseorang bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), “Bolehkah kita membaca tafasir non-Ahmadi, iaitu, tafsir Al-Qur’an, atau patutkah kita menahan diri daripada menyentuhnya supaya mereka menyesatkan kita? Sementara Tafsir Lima Jilid menerangkan kejadian berkenaan Hazrat Ibn Umm Maktum (ra) dalam Surah ‘Abasa, beberapa tafsiran non-Ahmadi menjelaskan peristiwa ini dengan lebih terperinci, jelas, dan dalam bahasa yang lebih fasih.”

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 28 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Inti dari perkara ini ialah anda mempunyai peluang untuk membaca hanya Ulasan Lima Jilid. Ini disediakan oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim sesuai dengan kemampuannya, menggunakan ringkasan ulasan hebat oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) iaitu Tafsir-e-Kabir dan dengan bantuan nota yang disediakan untuknya, untuk memberikan ulasan ringkas. dalam bahasa Inggeris untuk mereka yang memahami bahasa Inggeris, supaya mereka dapat memahami tema Al-Qur’an sedikit sebanyak. Memandangkan ia dalam bentuk ringkasan, penjelasan terperinci tidak boleh disertakan.

Tambahan pula, dengan rahmat Allah Taala, Jamaat Ahmadiyah Muslim telah diberkati dengan peluang untuk menerbitkan dalam bahasa Urdu ulasan oleh Masih Mau'ud (dihasilkan daripada karya bertulis, khutbah, dan suratnya, dsb.), Haqaiq-ul-Furqan. (diambil daripada tulisan, khutbah, alamat, dan duro Hazrat Khalifatul Masih I (ra)) dan Anwar-ul-Quran (berasal daripada ucapan dan khutbah Hazrat Khalifatul Masih III (rh)). Begitu juga, ia diberkati dengan peluang untuk menerbitkan Tafsir-e-Kabir, iaitu, ulasan pada bahagian tertentu dalam Al-Qur’an, yang diberikan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Wawasan Al-Qur’an yang diperincikan dalam ulasan ini adalah unik dan tiada tandingan dalam mana-mana ulasan lain di dunia. Kebaikan ulasan ini telah diakui secara terbuka bukan sahaja oleh ahli Jamaat kita sendiri tetapi juga ole h orang lain.”

“Dalam surat kamu, kamu merujuk kepada kejadian berkenaan Hazrat Abdullah bin Ummu Maktum (ra) sebagaimana yang diriwayatkan dalam Surah ‘Abasa. Hazrat Khalifatul Masih I (ra) juga telah memberikan ulasan mengenai hal ini, yang berbeza daripada penafsir lain dan mengangkat martabat Nabi Muhammad (saw). Begitu juga, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menjelaskan kejadian ini dalam Tafsir-e-Kabirnya dengan tafsiran yang bernas sehingga persamaan sukar ditemui dalam tafsiran selama empat belas abad. Penjelasannya bukan sahaja menyangkal bantahan yang diajukan terhadap Nabi (saw), tetapi juga mengangkat kehormatan, pangkat, dan status Nabi. Oleh itu, jika boleh, anda mesti membaca bahagian Tafsir-e-Kabir ini.

“Bagi membaca ulasan bukan Ahmadi, tidak ada kemudaratan yang wujud untuk melakukannya. Walau bagaimanapun, kerana banyak naratif telah menemui jalan mereka ke dalam ulasan ini, sentiasa ingat prinsip ini: Jika ada butiran yang bertentangan dengan Al-Qur’an, sunnah Nabi (saw) atau kisah hidupnya; atau jika mana-mana pernyataan dalam ulasan ini menimbulkan bantahan terhadap sifat-sifat Tuhan Yang Maha Kuasa, kebenaran Al-Qur’an, atau peribadi murni Nabi saw, ia tidak boleh diterima secara membuta tuli. Ini kerana iman kita menegaskan bahawa tiada apa pun dalam Al-Qur’an yang boleh bertentangan dengan Wujud Allah yang Maha Tinggi, kebenaran Al-Qur’an itu sendiri, atau kehidupan atau tabiat Nabi (saw) yang diberkati.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Sulit, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad