Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 58: Ajaran Islam tentang tawanan perang wanita
Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 58: Ajaran Islam tentang tawanan perang wanita
14 Julai 2023
Kemas Kini Terakhir
pada 14 Julai 2023
Terjemahan oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai
isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua orang.
Seorang wanita dari Jerman menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menyatakan bahawa terdapat artikel di salah satu laman web Jamaat tentang tawanan perang wanita, yang ditawan semasa perang agama. Menurut artikel itu, tidak ada syarat untuk nikah sebelum menjalinkan hubungan suami isteri dengan tawanan ini, satu pendirian yang bercanggah dengan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), yang dinyatakan dalam Tafsir-e-Kabirnya. Lebih-lebih lagi, pendirian ini menimbulkan rasa tidak selesa di kalangan kenalan tabligh dan Ahmadi tertentu.
Dalam nada yang sama, seorang wanita lain menulis tentang ayat dalam Al-Qur’an, mengandungi kata-kata, “apa yang dimiliki tangan kananmu”, menyatakan kegelisahannya. Sebagai seorang wanita, dia mendapati dirinya tidak berpuas hati kerana Islam melarang zina, dan wanita ini boleh menjadi isteri orang lain. Satu lagi perkara yang dia bangkitkan ialah sama ada hubungan ini diwujudkan dengan persetujuan tawanan atau jika mereka dibenarkan walaupun tanpanya. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 6 Jun 2022 dan 20 March 2023, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Realitinya ialah pelbagai salah tanggapan telah timbul kerana kekurangan penjelasan yang sewajarnya mengenai isu ini. Kesalahpahaman ini telah ditangani oleh Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Khulafa beliau juga telah menafikan salah faham ini dari semasa ke semasa, memberikan penjelasan tentang ajaran yang benar seperti yang diperlukan.
“Utamanya, Islam secara tegas tidak membenarkan penangkapan dan perhambaan wanita musuh semata-mata kerana mereka tergolong dalam barisan musuh. Ajaran Islam ialah tidak seorang pun boleh diambil sebagai tawanan sehingga perang aktif berlaku. Allah Ta'ala berfirman dalam Al-Qur’an:
مَا کَانَ لِنَبِيٍّ اَنۡ يَّکُوۡنَ لَہٗۤ اَسۡرٰي حَتّٰي يُثۡخِنَ فِي الۡاَرۡضِ إِنْدَرْضِ إِنْدَرْدَ ا ٭ۖ وَاللّٰہُ يُرِيۡدُ الۡاٰخِرَةَ ؕ وَ اللہُ عَزِيۡزٌ حَکِيۡمٌ
“‘Tidaklah patut bagi seorang Nabi bahawa dia mempunyai tawanan sehingga dia terlibat dalam peperangan yang tetap di negeri itu. Kamu menghendaki harta dunia, sedangkan Allah menghendaki akhirat untukmu. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.’ (Surah al-Anfal, 8: 68)
“Oleh itu, memandangkan prasyarat perang berdarah, hanya wanita yang pernah ditawan yang hadir di medan perang dengan niat untuk berperang. Oleh itu, mereka bukan sahaja wanita awam tetapi telah tiba di sana sebagai musuh pejuang.
“Selain itu, meneliti undang-undang dan adat perang pada zaman itu mendedahkan bahawa pada masa itu, semasa konflik, kedua-dua pihak akan merampas individu masing-masing, sama ada mereka lelaki, kanak-kanak, atau wanita, dan memperhambakan mereka.
“Oleh itu, menurut جَزٰٓؤُا
سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثۡلُہَا ['balas kecederaan adalah kecederaan yang
serupa dengannya' (Surah asy-Shura, 42:41)], mengikut peraturan penglibatan
yang dipersetujui bersama mereka sendiri. Ini terutama berlaku apabila dilihat
dalam kerangka norma, persekitaran, dan undang-undang wilayah dan era tersebut.
Dalam tempoh itu, pihak-pihak yang berperang menjalankan peperangan dengan
mematuhi peraturan dan peraturan yang lazim, dan semua prinsip perang digunakan
secara seragam kepada kedua-dua pihak, yang mana pihak lawan tidak membantah.
Perkara itu hanya akan menjadi perbalahan jika umat Islam menyimpang dari
peraturan yang telah disepakati [seperti yang sering dilakukan oleh orang-orang
kafir].
“Walaupun semua ini,
Al-Qur’an telah mengikat semua peraturan perang ini dengan prinsip asas. Al-Qur’an
memerintahkan:
فَمَنِ اعۡتَدٰي عَلَيۡکُمۡ فَاعۡتَدُوۡا عَلَيۡہِ بِمِثۡلِ مَا اعۡتَدٰي عَلَيۡکُمۡ
“‘Sesiapa yang melampaui batas terhadap kamu, maka hukumlah dia kerana kesalahannya itu sejauh mana dia telah melampaui batas terhadap kamu.’ (Surah al-Baqarah, 2:195)
“Ia seterusnya
menyatakan:
فَمَنِ
اعۡتَدٰي بَعۡدَ ذٰلِکَ فَلَہٗ عَذَابٌ اَلِيۡمٌ
“‘Oleh itu, sesiapa yang melampaui batas sesudah itu, maka baginya azab yang pedih.’ (Surah al-Ma’idah, 5:95)
“Ini adalah doktrin asas yang mempunyai keunggulan tersendiri berbanding ajaran semua agama terdahulu. Setelah mempelajari ajaran tentang peperangan dalam Alkitab dan kitab suci lain dari kepercayaan yang berbeza, seseorang menemui ajaran yang mendesak pemusnahan musuh secara total. Ini bukan sahaja berkaitan dengan lelaki dan wanita tetapi menjangkau bahkan menetapkan penjarahan, pembakaran, dan pemusnahan anak-anak, ternakan, dan rumah mereka.
“Walaupun dalam keadaan di mana pihak yang bertelagah dimakan oleh emosi yang tidak terkawal, bertekad untuk memusnahkan satu sama lain, dan di mana kemarahan begitu membara sehingga ia berterusan walaupun selepas tindakan membunuh dan hanya puas dengan pencemaran jenazah musuh, Al-Qur’an Suci menyampaikan pengajaran sedemikian s yang serupa dengan meletakkan kekang pada kuda yang tidak dapat dihilangkan. Para Sahabat (ra) menghormati ajaran ini dengan rahmat sedemikian rupa sehingga sejarah dipenuhi dengan ratusan contoh yang terpuji dan mengagumkan.
“Pada masa itu, orang-orang kafir akan menawan wanita Islam dan menundukkan mereka kepada kekejaman yang melampau. Selain memenjarakan mereka, mereka juga akan mencacatkan mayat orang Islam yang gugur, memotong hidung dan telinga mereka. Peristiwa di mana Hindah mengunyah hati Hazrat Hamzah (ra) adalah episod yang tidak dapat dilupakan.
“Namun, walaupun dalam keadaan sedemikian, umat Islam telah ditanamkan dengan ajaran bahawa, walaupun berada di medan perang, mereka tidak boleh menghunus pedang mereka terhadap seorang wanita atau kanak-kanak, dan dilarang sama sekali daripada sebarang bentuk penodaan mayat musuh. Oleh itu, walaupun dalam menghadapi kematian, maruah jenazah musuh tetap dijunjung.
“Selain itu, perlu diingat bahawa pada zaman awal Islam, dalam masyarakat Arab, terdapat dua jenis hamba perempuan. Satu jenis ialah mereka yang menguasai orang Islam melalui cara selain daripada peperangan. Islam mengajarkan bahawa seorang Muslim yang mendidik dan mengasuh seorang budak perempuan dalam simpanannya, kemudian membebaskannya dan mengahwininya dengan persetujuannya, akan mendapat dua pahala. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-'ilm, Bab ta'limi r-rajuli 'amatahu wa 'ahlahu) Seorang Muslim tidak dibenarkan terlibat dalam hubungan fizikal dengan hamba wanita tanpa nikah, seperti yang dijelaskan dalam arahan yang disebutkan di atas. Nabi (saw), bahawa wanita seperti itu harus dididik, diasuh, dan kemudian dibebaskan. Dan apabila seorang wanita dibebaskan, persetujuannya adalah syarat wajib untuk berkahwin.
“Jenis yang lain ialah tawanan perang wanita yang berada pada masa-masa ketika musuh-musuh Islam menundukkan umat Islam kepada pelbagai jenis penindasan, dan jika isteri seorang Muslim yang miskin dan tertindas jatuh ke tangan mereka, mereka akan memasukkannya ke dalam wanita mereka. sebagai hamba.
“Oleh itu, selaras
dengan perintah Al-Qur’an جَزٰٓؤُا سَيّئَةٍ سَيّئَةٌ مّثۡلُہَا ['balas
kecederaan adalah kecederaan yang serupa dengannya' (Surah asy-Shura, 42), 41.
tentera yang menyerang Islam telah diambil sebagai tawanan, selaras dengan
konvensyen pada masa itu. Selepas itu, jika wanita ini tidak menjamin kebebasan
mereka sama ada dengan membayar wang tebusan atau melalui prosedur mukatabat
[perjanjian kontrak antara hamba dan tuan mereka, di mana hamba berjanji untuk
membayar jumlah yang dirundingkan, biasanya dicapai melalui buruh, sebagai
pertukaran untuk kebebasan], mereka akan diedarkan di kalangan pahlawan.
Pahlawan itu kemudiannya dibenarkan untuk menjalinkan hubungan fizikal dengan
wanita sedemikian, yang dianggap dibenarkan mengikut ajaran dan adat yang
disebutkan di atas pada masa itu.
“Mengenai soal
perkahwinan dengan wanita tawanan ini, ada dua perspektif.
“Menurut satu pendirian, yang dijelaskan dalam Tafsir-e-Kabir oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra), adalah penting untuk mengahwini wanita-wanita ini sebelum menjalinkan hubungan fizikal dengan mereka. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 6, hlm. 130) Ini juga merupakan pandangan Hazrat Khalifatul Masih I (ra). (Haqaiq-ul-Furqan, Jilid 3, hlm. 418)
“Sebaliknya, pandangan lain menunjukkan bahawa bagi wanita yang merupakan sebahagian daripada pasukan musuh yang menyerang orang Islam dan telah diambil sebagai tawanan mengikut adat pada masa itu, tidak ada keperluan rasmi untuk nikah untuk menjalinkan hubungan perkahwinan dengan mereka. Perspektif ini juga tidak salah. Sesungguhnya, Hazrat Musleh-e-Maud (ra), juga telah menyatakan pandangan ini pada beberapa ketika ketika menjawab pertanyaan tentang wanita tawanan tersebut. Oleh itu, sebagai jawapan kepada persoalan sama ada betul untuk menahan wanita tawanan di rumah sebagai isteri tanpa nikah - kerana ulama telah mengeluarkan fatwa bahawa tidak perlu nikah dengan tawanan perang wanita dan ia dibenarkan. untuk mempunyai hubungan dengannya tanpa itu – Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“‘Jawapan kepada soalan ini bergantung pada takrifan ‘wanita tawanan’. Jika dengan 'wanita tawanan' yang kami maksudkan ialah wanita-wanita yang bergabung dengan pasukan penyerang terhadap Nabi saw dan membantu mereka, dan kemudian ditawan dalam peperangan, maka, jika mereka tidak menuntut mukatabat, adalah dibenarkan untuk menjadikan mereka isteri tanpa nikah. . Iaitu, tidak ada keperluan untuk persetujuan lisan mereka untuk perkahwinan.’ (Daily Al-Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 57, Vol. 24, 5 September 1936, hlm. 5)
“Sebagai jawapan kepada
soalan, ‘Apakah pandangan Huzur (ra) tentang sama ada mengahwini wanita tawanan
atau tidak?’, beliau menyatakan: ‘Nikah adalah satu penghormatan yang diberikan
kepada seorang wanita. Apakah yang dimaksudkan untuk memberikan penghormatan
ini kepada seorang tawanan perang wanita? Dia biasanya dikaitkan dengan negara
yang telah menyerang Islam dengan niat untuk menghapuskannya. Wanita tawanan
boleh diambil dari wanita bangsa yang telah menyerang umat Islam dengan niat
untuk menukar agama mereka. Jika kemenangan dicapai dalam perang politik, tidak
dibenarkan menawan wanita. Injunksi ini sebenarnya adalah hukuman bagi bangsa
yang menyerang dengan niat untuk menukar agama mereka.’ (Al Fazl, Qadian
Dar-ul-Aman, No. 20, Vol. 22, 14 Ogos 1934, hlm. 5)
“Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), dalam beberapa sesi soal jawab dan duro Al-Qur’an, juga telah menjelaskan perkara wanita tawanan, menegaskan pendirian yang sama bahawa tidak ada keperluan rasmi untuk nikah untuk menjalinkan hubungan suami isteri dengan wanita ini. tawanan perang. (Sesi Soal Jawab, 9 Februari 1994, Al Fazl, 24 Oktober 2002, hlm. 3-4; Sesi Soal Jawab, 4 November 1994, Al Fazl, 4 Disember 2002, hlm. 4; Dars-ul-Quran, 14 Januari 1997)
“Oleh itu, berdasarkan Al-Qur’an, Hadis dan petunjuk Hadhrat Masih Mau’ud, pendirian saya adalah bahawa hamba-hamba perempuan yang berada di bawah kekuasaan Islam dengan cara selain peperangan, dilarang menjalinkan hubungan dengan mereka tanpa nikah. Walau bagaimanapun, wanita dari musuh Islam, yang menyertai tentera musuh untuk membantu mereka dan menjadi tawanan bersama tawanan perang lain akibat kekalahan musuh, pahlawan Islam, yang bahagiannya mereka jatuh sebagai rampasan perang, tidak diwajibkan melakukan perkahwinan rasmi yang melibatkan persetujuan wanita dalam tawanan atau keperluan kelulusan walinya mengikut hukum syarak. Sebaliknya, seperti kebanyakan suku dan masyarakat di mana amalan itu telah dan masih wujud di beberapa negara, mereka hanya mengumumkan dalam masyarakat bahawa mereka adalah suami isteri, yang berfungsi sebagai satu bentuk pengisytiharan perkahwinan. Begitu juga, peruntukan jenis wanita tawanan yang disebutkan di atas kepada seorang pahlawan selepas perang, semasa pembahagian harta rampasan, dianggap sebagai sejenis pengisytiharan perkahwinan. Bagaimanapun, hasil perkahwinan seperti ini tidak menjejaskan kebenaran lelaki itu untuk berkahwin sehingga empat wanita, bermakna seorang lelaki masih boleh menjalinkan hubungan suami isteri dengan jenis wanita tawanan yang disebutkan di atas walaupun selepas empat perkahwinan. Namun, jika wanita tawanan itu melahirkan anak, dia akan dibebaskan sebagai ibu kepada anak itu [umm al-walad].
“Lebih-lebih lagi,
layanan yang baik terhadap tawanan perang wanita, mengatur pendidikan dan
latihan mereka, dan membebaskan mereka, telah diisytiharkan sebagai satu amalan
yang mulia dalam Islam. Oleh itu, sebuah riwayat daripada Hazrat Abu Musa
al-Ashari (ra) menceritakan:
قَالَ النَّبِيُّ اَيُّمَا
رَجُلٍ كَانَتْ لَهُ جَارِيَةٌ فَاَدَّبَهَا فَاَحْسَنَ تَأْدِيبَهَا وَأَقَعْتَةَ
هُ أَجْرَانِ
“Nabi (saw) bersabda:
“'Sesiapa yang
mempunyai budak perempuan dan mengajarnya akhlak yang baik kemudian
memerdekakan dan mengahwininya, maka ia akan mendapat dua pahala.' (Sahih
al-Bukhari, Kitab al-'itq, Bab al-'abdi idha 'ahsana 'ibadata rabbihi wa nasha
sayyidah)
“Begitu juga dengan tawanan perang wanita, telah diarahkan bahawa jika mereka hamil, hubungan suami isteri tidak boleh dijalinkan dengan mereka sehingga mereka bersalin. Ini bagi menghapuskan sebarang kekeliruan tentang nasab anak. Oleh itu, Ruwaifa Ibn Thabit al-Ansari (ra) meriwayatkan:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللّٰهِ يَقُولُ يَوْمَ حُنَيْنٍ قَالَ لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِالوَمِ الْيَوْمِ يَسْقِيَ مَاءَهُ زَرْعَ غَيْرِهِ۔ يَعْنِي إِتْيَانَ الْحَبَالَى وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْعَيَ عَلَى امْرَأَةٍ مِنَ السَّبْيِ حَتَّى يَسْتَبْرِئَهَا وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِالِلَهِ يَبِيعَ مَغْنَمًا حَتَّى يُقْسَمَ
“‘Saya mendengar Rasulullah (saw) ketika perang Hunain, ‘Tidak halal bagi seorang lelaki yang beriman kepada Allah dan hari akhir menyirami apa yang ditabur orang lain dengan airnya [bermaksud bersetubuh dengan wanita yang hamil]; tidak halal bagi lelaki yang beriman kepada Allah dan hari akhirat menyetubuhi perempuan tawanan sehingga dia bersalin; dan tidak halal bagi orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat menjual harta rampasan perang sebelum mereka dibahagikan secara rasmi.’’ (Sunan Abi Daud, Kitab an-nikah, Bab fi wat’i s-sabaya)
“Arahan Nabi (saw) ini terpakai kepada kedua-dua wanita merdeka dan hamba perempuan, menetapkan bahawa hubungan suami isteri dengan mereka dilarang ketika mereka hamil. Walau bagaimanapun, hadis ini tidak bermaksud bahawa hubungan perkahwinan dengan wanita yang tidak hamil [bebas] tanpa nikah adalah dibenarkan. Sama sekali tidak. Menjalinkan hubungan suami isteri dengan wanita merdeka tanpa nikah adalah zina, dan zina adalah haram dalam Islam.
“Kes wanita hamba berbeza dengan wanita merdeka, yang telah dijelaskan dalam surat ini dengan terperinci. Tetapi walaupun mengikut hadis ini, bagi hamba perempuan yang hamil, tetap ada petunjuk bahawa tuannya tidak boleh menjalinkan hubungan suami isteri sehingga selepas bersalin [dan pemulihan selepas bersalin].
“Jadi, secara asasnya,
Islam secara jelas tidak memihak kepada menjadikan individu sebagai hamba atau
hamba. Pada peringkat awal Islam, kebenaran diberikan sementara di bawah keadaan
yang unik dan memaksa pada masa itu. Walau bagaimanapun, dengan kebijaksanaan
yang besar, Islam dan Nabi (saw) menggalakkan pengunduran diri dan berkeras
untuk memperlakukan individu tersebut dengan baik dan hormat, sehingga mereka
mencapai kebebasan atau dibebaskan. “Dengan berakhirnya keadaan khusus ini, dan
apabila undang-undang negeri berkembang kepada bentuk semasa, kesahihan
menjadikan individu menjadi hamba atau hamba juga terhenti. Kini, selaras
dengan syariat Islam, sama sekali tidak ada kewajaran untuk memelihara hamba
atau hamba. Malah, dalam keadaan sekarang, Hadhrat Masih Mau’ud, yang merupakan
Hakam ‘Adl zaman ini, telah mengisytiharkannya secara jelas haram [haram].
“Demikianlah, dalam
menyampaikan khutbah yang lengkap mengenai masalah budak perempuan, Hadhrat
Masih Mau’ud menyatakan:
“‘Mengenai masalah wanita dan gadis orang kafir menjadi hamba wanita melalui peperangan, dan dengan itu bersekedudukan dengan mereka, ini adalah perkara yang sesiapa yang mengetahui tentang realiti sebenar tidak akan merasa tidak menyenangkan sedikit pun. Hakikatnya, pada zaman awal itu, ramai individu yang keji dan jahat, menjadi musuh Islam tanpa alasan yang adil, akan mendatangkan pelbagai jenis penderitaan kepada umat Islam; jika mereka membunuh seorang Muslim, mereka sering mencacatkan mayat dengan memotong tangan, kaki, dan hidung, malah mereka akan membunuh kanak-kanak tanpa belas kasihan. Jika datang ke dalam tangan mereka perempuan dari seorang fakir yang dizalimi, niscaya mereka akan menjadikannya sebagai hamba perempuan dan memasukkannya ke dalam golongan wanita-wanita mereka (tetapi sebagai budak perempuan), dan tidak ada suatu kezaliman yang tidak mereka lakukan. Sejak sekian lama, umat Islam terus menerima perintah Allah Taala untuk menanggung kekejaman ini dengan penuh kesabaran, namun akhirnya apabila kezaliman itu melampaui batas, Allah mengizinkan untuk memerangi mereka yang jahat ini, tetapi tidak melebihi tahap kekejaman mereka.
“‘Namun, mereka dilarang mencacatkan, iaitu, daripada memotong hidung, telinga, tangan, dan lain-lain, mayat mana-mana orang kafir, dan mereka diperintahkan untuk membalas penghinaan yang disukai orang-orang ini terhadap kaum Muslimin. Akibatnya, amalan menjadikan wanita kafir sebagai tawanan perang dan mengambil manfaat daripada mereka sebagai wanita bermula dalam Islam. Jauh dari keadilan dan kesaksamaan bahawa apabila seorang kafir menangkap seorang wanita Islam, dia akan menjadikannya seorang hamba perempuan dan menggunakannya sebagai wanita, dan apabila seorang Muslim menangkap wanita dan gadis mereka, dia hendaklah memperlakukan mereka seperti ibu dan saudara perempuan. …]
“'Oleh itu, apabila orang-orang Arab yang keji tidak berhenti daripada menyebabkan bahaya dan kesakitan, dan tanpa rasa malu dan terhina mula melakukan serangan berdosa walaupun terhadap wanita, Tuhan menggubal undang-undang ini untuk peringatan mereka, bahawa jika wanita mereka juga ditangkap dalam peperangan. , mereka harus dilayan dengan cara yang sama. Oleh itu, tidak ada alasan untuk membantah perkara ini kerana pepatah yang terkenal, 'Jika tindakan dibalas, maka tidak ada alasan untuk mengadu.' Peribahasa ini juga terkenal dalam bahasa Hindi sebagai 'Apabila anda menabur, begitu juga anda akan melakukannya. tuai.'
“‘Selain itu, Islam tidak menyokong idea menjadikan tawanan perang sebagai hamba atau hamba perempuan; sebenarnya, penekanan untuk membebaskan hamba dalam Al-Qur’an adalah di luar khayalan. Intinya ialah, amalan menjadikan hamba perempuan dan budak berasal daripada orang-orang kafir dan ia digubal dalam Islam sebagai satu bentuk hukuman, dan kemudiannya, dorongan diberikan untuk membebaskan mereka.'” (Chashma-e-Ma'rifat, Ruhani Khazain, Jld 23, hlm. 252-255)
Huzur (as) selanjutnya menyatakan:
“‘Ingatlah, prinsip
asas perkahwinan [nikah] bergantung pada mendapatkan persetujuan wanita,
walinya, dan lelaki. Walau bagaimanapun, dalam keadaan di mana seorang wanita
telah melepaskan kebebasannya, tidak mempunyai kebebasan, dan tergolong dalam
orang-orang yang kejam terhadap perang yang telah mengekalkan penindasan yang
tidak wajar ke atas lelaki dan wanita Islam, apabila wanita tersebut dirampas
dan dijadikan tawanan perang. sebagai pembalasan atas kejahatan kaum
kerabatnya, hak kebebasannya dirampas sepenuhnya. Akibatnya, dia menjadi
tawanan penguasa yang menang, dan untuk membawa wanita seperti itu ke dalam
haremnya tidak memerlukan persetujuannya. Sebaliknya, menundukkan saudara
militannya dan membawanya ke dalam jagaan membayangkan persetujuannya. Ini
adalah arahan yang terdapat dalam Taurat juga. Namun demikian, Al-Quran
menggariskan:
فَکُّ
رَقَبَةٍ
“‘‘Memerdekakan seorang
hamba.’ [Surah al-Balad, 90:14]
“‘Oleh itu, memerdekakan hamba perempuan atau hamba diisytiharkan sebagai perbuatan yang besar pahala, dan orang Islam biasa digalakkan berbuat demikian. Jika mereka membebaskan hamba perempuan dan budak seperti itu, mereka akan mendapat pahala yang besar di sisi Tuhan. Walaupun seorang penguasa Muslim mempunyai hak untuk menundukkan individu jahat tersebut dan menurunkan mereka kepada perhambaan atau perhambaan apabila kemenangan, membalas kejahatan dengan kebajikan tetap lebih disukai oleh Tuhan.
“‘Adalah satu perkara yang menggembirakan bahawa pada zaman kita, orang-orang yang disebut sebagai orang kafir yang menentang Islam, telah meninggalkan amalan ketidakadilan dan penindasan ini. Oleh sebab itu, sekarang adalah tidak dibenarkan bagi orang Islam juga untuk mengambil tawanan mereka sebagai hamba perempuan dan budak, kerana Allah menyatakan dalam Al-Qur’an bahawa kamu boleh membalas dendam terhadap kumpulan pejuang untuk satu tahap, hanya apabila mereka mula-mula memimpin. Oleh itu, apabila sekarang masa seperti itu tidak lagi wujud dan kepada Orang-orang kafir tidak bertindak ganas dan zalim terhadap orang Islam dalam keadaan perang, di mana mereka sendiri serta lelaki dan wanita mereka diambil sebagai hamba perempuan dan hamba; sebaliknya, mereka dianggap sebagai tawanan negara, atas sebab ini, dalam era ini, kini tidak dibenarkan dan haram bagi umat Islam untuk berbuat demikian.'” (Chashma-e-Ma'rifat, Ruhani Khazain, Vol. 23, hlm. 253, nota kaki)
(Disusun oleh Zaheer
Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh
Al Hakam.)
Comments
Post a Comment