Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 57: Memegang Al-Qur’an semasa tarawih, menyoal dalam kubur

  

Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 57: Memegang Al-Qur’an semasa tarawih, menyoal dalam kubur

30hb Jun 2023

Kemas Kini Terakhir pada 30 Jun 2023

Terjemahan Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua orang.

Memegang mushaf ketika solat tarawih

Seseorang dari Mesir menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), memetik buku Fiqh-ul-Masih mengenai perkara seorang bukan hafiz memberikan dorongan pembetulan kepada imam semasa solat tarawih berjemaah sambil menggunakan salinan fizikal Al-Qur’an [mushaf ]. Individu itu menyatakan, "Saya tidak dapat memahami bagaimana doa boleh dilakukan dengan cara ini." Petikan dari Fiqh-ul-Masih adalah seperti berikut:

“Hazrat Khalifatul Masih II (ra) ditanya tentang seorang bukan hafiz yang memberikan dorongan pembetulan kepada seorang imam, yang merupakan seorang hafiz, semasa solat tarawih berjemaah yang diadakan pada bulan Ramadan sambil menggunakan mushaf. Huzur (ra) menjawab, ‘Saya tidak menemui mana-mana fatwa oleh Hadhrat Masih Mau’ud mengenai masalah ini.’ Maulvi Muhammad Ismail Sahib Fazil, bagaimanapun, menegaskan bahawa Hadhrat Masih Mau’ud telah mengang’gapnya dibenarkan.

"Huzur (ra) menjawab, 'Jika amalan ini dibenarkan, ia boleh menghasilkan manfaat yang besar. Pengaturan boleh dibuat supaya daripada seorang individu mendengar semua solat tarawih [semasa membaca bersama dari mushaf], empat orang boleh mendengar untuk dua rakaat setiap seorang, dengan itu masing-masing menyempurnakan enam rakaat [tanpa membaca mushaf] .'

"Apabila ditanya sama ada pengaturan sedemikian boleh dibenarkan di bawah fiqh Islam, Huzur (ra) menjawab, 'Objektif utama adalah untuk membiasakan orang ramai mendengar Al-Qur’an. Fatwa daripada Hadhrat Masih Mau’ud ini timbul daripada keperluan dan kekangan. Ia adalah serupa dengan orang yang tidak dapat berdiri untuk solat dan dengan itu dibenarkan solat sambil duduk, atau berbaring jika perlu. Begitu juga, jika pakaian seseorang itu kotor dan tidak dapat dicuci, mereka solat dalam keadaan itu. Dalam nada yang sama, ini bukanlah perintah agama tetapi peruntukan untuk keadaan yang mendesak.'” (Al Fazl, Qadian Dar al-Aman, No. 66, Jilid 17, 21 Februari 1930, hlm. 12; Fiqh-ul- Masih, hlm. 218- 219)

Huzoor-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 10 Jun 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Semasa solat, adalah menjadi amalan biasa bahawa jika imam terlupa atau membuat kesilapan dalam bacaan Al-Qur’an, seorang jemaah [muqtadi] yang mengingat bahagian tertentu dari Al-Qur’an boleh meminta imam, atau membetulkan kesilapan itu. Walau bagaimanapun, adalah tidak dibenarkan bagi seorang muqtadi untuk menggesa imam sambil melihat salinan fizikal Al-Qur'an. Sehubungan itu, Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra) menjelaskan dalam bukunya Zikr-e-Habib:

“‘Dr Mirza Yaqub Baig Sahib pernah menyerahkan kepada Hadhrat Masih Mau’ud bahawa dia merasa sukar untuk mengingat Surah-surah Al-Qur’an yang lebih panjang, tetapi ingin membacanya semasa solat. Beliau bertanya sama ada boleh membuka Al-Qur’an, meletakkannya di atas meja atau meja, atau memegangnya di tangan semasa bacaan, dan kemudian meletakkannya ketika rukuk atau sujud dan mengambilnya semula untuk rakaat berikutnya. Untuk ini, Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab, ‘Apakah keperluan untuk ini? Hendaklah kamu menghafal beberapa Surah dan hanya membacanya.’’ (Zikr-e-Habib, hlm. 136, […])

“Oleh itu, seseorang harus membaca Al-Qur’an sebanyak yang mereka ketahui dalam solatnya, dan harus terus berusaha untuk menghafalnya lebih banyak lagi. Ini kerana amalan menghafaz dan membaca Al-Qur’an itu sendiri adalah satu usaha yang mulia dan mendapat pahala.

“Inilah sebabnya, semasa Khilafah Hazrat Khalifatul Masih III (rh), ketika isu ini dibentangkan dalam Majlis Ifta, Huzur (rh) memutuskan pada 17 Jun 1971, dengan menyatakan, 'Tidaklah lebih baik [mustahabb] membaca daripada salinan fizikal Al-Qur’an walaupun semasa solat sunat [nawafil]. Tambahan pula, dengan membenarkan ini, objektif menggalakkan hafalan al-Qur’an akan terjejas. Oleh itu, adalah tidak diingini untuk menggunakan kaedah ini.’ (Daftar Keputusan Majlis Ifta, ms 49, [tidak diterbitkan])

“Dalam kitab-kitab Hadis dan fiqh, terdapat beberapa laporan dari para Sahabat [athar] yang menunjukkan bahawa para Sahabat yang mulia, termasuk Hazrat Uthman (ra), Hazrat Anas (ra), dan Hazrat Aisha (ra) dsb., ketika melakukan nawafil, akan mempunyai seseorang yang memiliki salinannya. Al-Qur’an duduk di sebelah mereka. Jika mereka terlupa sesuatu, orang ini akan meminta mereka, atau mereka akan menawarkan nawafil di belakang seorang imam yang akan memimpin mereka sambil membaca dari mushaf. ('Abd al-Wahhab al-Sha'rani, Kashf al-Ghumma 'an Jamee'i l-Ummah, Kitab as-salah, Fasl fi l-fathi 'ala l-imam; Sahih al-Bukhari, Kitab al-adhan , Bab 'imamati l-'abdi wa l-mawla)

“Di antara Empat Ahli Fiqh, Imam Abu Hanifa (rh) berpendirian bahawa membaca daripada salinan fizikal Al-Qur’an semasa solat membatalkan solat. Namun, menurut Imam Syafi‘I (rh), dan seorang of Imam Ahmad (rh) berpendapat, solat tidak batal. Sebaliknya, menurut pandangan lain kedua-dua Imam Malik (rh) dan Imam Ahmad (rh), tindakan seperti itu dibenarkan dalam solat nafl, tetapi tidak dalam solat fardu. (Abd al-Wahhab al-Sha‘rani, Al-Mizan, Bab sifati s-solat, Jilid 2, Alam Al Kotob, 1989, hlm. 47)

“Ketika mengulas tentang athar ini dan pandangan para fuqaha, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menyatakan:

“'Setakat isu seseorang yang melakukan solat [qari] dan orang lain [sami'] membaca mushaf semasa solat dan sami' kemudian mendorong daripadanya, pada pendapat saya, hanya pandangan Imam Abu Hanifa (rh). adalah betul [iaitu, perbuatan tersebut membatalkan solat]. Contoh-contoh yang telah diberikan, seperti Hazrat Aisha (ra) hamba Zakwan memimpinnya dalam solat sambil membaca mushaf, bukanlah hadith tetapi athar. Ini bukanlah athar seperti itu, berdasarkan mana keizinan amalan ini boleh ditetapkan atas kuasa Nabi saw. Kewibawaan athar dalam urusan agama yang penting seperti itu tidak sama dengan Hadis.’ (Surat daripada Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) kepada Setiausaha Majlis Ifta, 11 Mei 1993)

“Begitu juga, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), semasa menarik perhatian kepada pembetulan isu-isu yang disebutkan dalam kitab Fiqh-e-Ahmadiyya, mengeluarkan arahan berikut kepada setiausaha sulitnya, dengan menyatakan:

“‘Sila hantar halaman Fiqh-e-Ahmadiyya ini kepada Rabwah [untuk semakan] dan tanyakan bagaimana laporan ini diterima. Mereka sama sekali tidak masuk akal. Pada masa itu, Al-Qur’an tidak wujud dalam bentuk yang kita ada sebelum kita hari ini. Sebaliknya, ia ditulis pada batu, kulit, daun, dan kulit pokok. Adakah mereka akan menyimpan batu dan kulit, antara lain, di dalam masjid untuk memberikan dorongan pembetulan? Pernyataan ini sedemikian rupa sehingga ia tidak boleh diterima dalam apa jua keadaan. Tanggapan keterlaluan seperti itu entah bagaimana telah masuk ke dalam perundangan kita. Oleh itu, penilaian semula yang menyeluruh diperlukan.’ (Faks kepada Darul Ifta, daripada Sekretariat Sulit, London, 6 Januari 1998)

“Selanjutnya menerangi perkara ini, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menyatakan:

“‘Tidak ada justifikasi untuk mendorong dengan membaca daripada salinan fizikal Al-Qur’an semasa solat. Amalan ini tidak wujud pada zaman Nabi (saw), mahupun semasa zaman Khalifah yang mendapat petunjuk. Jika seorang imam melakukan kesilapan dan seseorang daripada jemaah mengingati versi yang betul, mereka akan membetulkannya, atau jika tidak, ia dianggap sebagai diampuni di sisi Allah.' (Surat kepada Darul Ifta Rabwah, daripada Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), 1 Julai 1992). )

“Oleh itu, pendirian saya dalam perkara ini ialah seseorang itu hendaklah membaca Al-Qur’an sebanyak mana semasa solat sebagaimana yang diingati dan berusaha untuk menghafalnya lebih banyak.

“Namun, jika seseorang berada dalam keadaan yang sukar sehingga mereka tidak mengingati mana-mana bahagian Al-Qur'an—yang menunjukkan keadaan yang sangat diperlukan, dan keperluan yang melampau itu tidak lazim berlaku—di bawah keadaan ini, seseorang boleh menggunakan untuk sementara waktu tradisi yang dikaitkan dengan Masih Mau'udYang Dijanjikan. Namun, sama seperti bagaimana Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menganggap tradisi ini dibenarkan semata-mata dalam keadaan yang sangat memerlukan dan paksaan, pada pandangan saya juga, adalah tidak wajar untuk menjadikan amalan ini sebagai kebiasaan biasa.”

Malaikat menyoal orang mati di dalam kubur

Seseorang dari Australia menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), bertanya, “Adakah benar apabila kita meninggal dunia, dua malaikat muncul untuk bertanya kepada kita tentang iman kita, siapa nabi kita, dan siapa Tuhan kita? Adakah kita perlu bertindak balas dari ingatan sebelum jiwa kita naik?” Huzoor-e-Anwaraa, dalam suratnya bertarikh 18 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Riwayat yang berbeza tentang pertanyaan dan azab kubur terdapat dalam kitab-kitab Hadis. Apa yang kamu tanyakan ini diriwayatkan dalam Sunan Abi Dawud.

“Hazrat Bara’ bin ‘Azib meriwayatkan, ‘Kami keluar bersama Rasulullah (saw) mengiringi jenazah seorang lelaki Ansar. Apabila kami sampai ke kuburnya, ia belum digali. Maka duduklah Rasulullah saw, dan kami pun duduk mengelilinginya seakan-akan burung di atas kepala kami. Dia mempunyai di tangannya sebatang kayu, yang dengannya dia menggaru tanah. Dia kemudian mengangkat kepalanya dan berkata, 'Mintalah perlindungan kepada Allah dari azab kubur.' Dia mengucapkannya dua atau tiga kali.' (Versi Jarir menambahkan di sini bahawa, '[Nabi saw bersabda,]) 'Dia mendengar hentakan sandal mereka ketika mereka pulang, dan pada saat itu ditanya, 'Wahai fulan! Siapa Tuhan kamu, apakah agama kamu, dan siapakah Nabi kamu?''' (Versi Hannad menyatakan bahawa, '[Nabi (saw) bersabda,]) 'Dua malaikat akan datang kepadanya, mendudukkannya, dan bertanya kepadanya, ‘Siapakah Tuhanmu?’ Dia menjawab, ‘Tuhanku ialah Allah.’ Mereka bertanya kepadanya, ‘Apakah agamamu?’ Dia menjawab, ‘Agamaku Islam.’ Mereka bertanya kepadanya, ‘Apakah agamamu. pendapat tentang orang yang diutus untuk melaksanakan misi di antara kamu?’ Dia akan menjawab, ‘Dia adalah Rasul Allah.’ Mereka bertanya, ‘Siapa adakah kamu sedar akan hal ini?' Dia akan menjawab, 'Saya membaca Kitab Allah, beriman kepadanya, dan menganggapnya benar.'' (Versi Jarir juga menambahkan di sini bahawa,) 'Ini adalah maksud firman Allah berikut. :

يُثَبِّتُ اللّٰہُ الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا بِالۡقَوۡلِ الثَّابِتِ…

“‘Allah meneguhkan orang-orang yang beriman dengan kalimah yang teguh…’ [Surah Ibrahim,14:28]

“[Versi yang disepakati berbunyi, '(Nabi (saw) bersabda,)] 'Kemudian seorang yang berseru dari Syurga, 'Hamba-Ku telah berkata benar, maka hamparkan untuknya tempat tidur dari syurga, pakaikan dia dari syurga, dan bukakanlah pintu untuknya ke dalam syurga.' Maka akan datang kepadanya sebahagian dari udaranya yang harum dan bau harumnya, dan akan disediakan baginya ruang sejauh mata memandang.''

“'[Nabi Suci (saw)] juga menyebut tentang kematian orang kafir, katanya, 'Jiwanya akan dikembalikan ke tubuhnya, dua malaikat akan datang kepadanya, mendudukkannya dan bertanya kepadanya, 'Siapa Tuhanmu?' Dia akan menjawab, 'Aduhai, aduhai! Saya tidak tahu.’ Mereka akan bertanya kepadanya, ‘Apakah agamamu?’ Dia akan menjawab, ‘Aduhai, aduhai! Saya tidak tahu.’ Mereka akan bertanya, ‘Siapakah lelaki yang diutus untuk misi di antara kamu?’ Dia akan menjawab, ‘Aduhai, aduhai! Saya tidak tahu.’ Kemudian seorang yang berseru dari Syurga, ‘Dia telah berdusta, maka bentangkan untuknya tempat tidur dari Neraka, beri pakaian kepadanya dari Neraka, dan bukakan untuknya pintu ke dalam Neraka’. Kemudian akan datang kepadanya sebahagian daripada panasnya dan angin sampar, dan kuburnya akan dimampatkan, sehingga tulang rusuknya akan dihancurkan. orang yang buta dan bisu kemudian akan ditugaskan untuk menjaganya, mempunyai tukul besi yang jika gunung itu dipukul dengannya, ia akan menjadi debu, dia akan memukulnya dengannya, yang akan didengari oleh segala yang ada di antara timur. dan barat, kecuali oleh manusia dan jin, maka ia menjadi tanah, kemudian roh dikembalikan kepadanya.'' (Sunan Abi Dawud, Kitab as-sunnah, Bab fi l-mas'alati fi l-qabri wa ' adhabi l-qabri)

“Adalah penting untuk diingat bahawa perkara-perkara yang dihuraikan dalam tradisi ini kebanyakannya bersifat alegori, dan adalah tidak betul untuk mentafsirkannya hanya pada nilai permukaannya. Contoh yang berkaitan dengan kubur dapat dilihat dalam ayat Al-Qur’an berikut:

ثُمَّ اَمَاتَہٗ فَاَقۡبَرَہٗ

“Maksud yang zahir adalah bahawa Allah Taala mematikan seseorang kemudian memasukkannya ke dalam kubur. (Surah ‘Abasa, 80:22) Namun, pada hakikatnya, bukanlah Tuhan Yang Maha Esa yang menempatkan seseorang di dalam kubur, tetapi manusia lain yang mengebumikan si mati. Lebih-lebih lagi, terdapat ramai individu yang tidak menerima kubur pun di dunia ini. Sebagai contoh, mereka yang lemas dan mayatnya tidak pernah pulih, atau mereka yang dibaham oleh binatang buas. Begitu juga mereka yang dibakar tidak mempunyai kubur. Oleh itu, rujukan di sini adalah berkaitan dengan 'kubur' yang dicipta oleh Tuhan Yang Maha Esa dalam kehidupan selepas kematian untuk setiap individu.

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menghuraikan ayat ini dalam nota penjelasannya, dengan berkata:

“‘Maksud sebenarnya ialah di dunia ini, kerabat seseorang meletakkannya di dalam kubur. Namun, ‘kuburan’ yang sebenar ialah tempat Allah Taala meletakkan roh seseorang di dalamnya.’ (Tafsir-e-Saghir, ms. 803, nota kaki 6)

“Oleh itu, seperti yang saya nyatakan, ini adalah perkara rohani dan alegori. Kejadian mereka akan berlaku apabila kehidupan fizikal berakhir dan seseorang menghadapkan dirinya di hadapan Tuhan Yang Maha Esa untuk mendapatkan ganjaran dan hukuman. Kesemua perkara ini menjelaskan betapa luar biasa limpah dan besarnya ganjaran dan nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT di akhirat hasil amal soleh yang dilakukan di dunia ini. Begitu juga, mereka menggambarkan betapa beratnya azab yang ditanggung di akhirat akibat perbuatan mungkar yang dilakukan di dunia ini. Semua ini dinyatakan untuk membuat manusia memahami ganjaran dan keamatan kesukaran yang berkaitan dengan hukuman.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad