Cinta untuk Semua, Tiada Benci dan Dendam: Apa ertinya bagi Ahmadi Muslim

 Cinta untuk Semua, Tiada Benci dan Dendam: Apa ertinya bagi Ahmadi Muslim

4hb Ogos 2023

Kemas Kini Terakhir pada 4 Ogos 2023

Jazib Mehmood, Jamia Ahmadiyya Antarabangsa Ghana

Ahmadiyah

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Minggu lalu, Jamaat Ahmadiyah Muslim di UK mengadakan Konvensyen Tahunan ke-57 di Hampshire. Dan walaupun ia diadakan di UK, ia telah berkembang menjadi konvensyen antarabangsa yang dihadiri oleh Ahmadi di seluruh dunia kerana kehadiran ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim sedunia, Hazrat Khalifatul Masih V (atba).

Sama ada anda menghadiri konvensyen itu sendiri, atau menontonnya secara langsung dari rumah, kemungkinan besar anda pernah melihat atau mendengar slogan terkenal masyarakat: Cinta untuk Semua, Tiada Benci dan Dendam.

Dalam bahagian pendek ini, kita akan menyelami sedikit sejarahnya dan mengetahui maksud slogan ini.

Sejarah moto Ahmadiyah

Pada tahun 1936, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) mula-mula membicarakan idea yang telah bercambah di kalangan ulama Jamaat bahawa Jamaat harus mempunyai moto. Beberapa ulama Jamaat telah mencadangkan ayat-ayat Al-Qur’an seperti:

فَاسۡتَبِقُوا الۡخَيۡرٰتِ

“Maka berlumba-lumbalah kamu dalam berbuat kebaikan.” (Surah Al-Ma’idah, 5:49) Sebaliknya, ada yang menyokong frasa Urdu seperti “Saya akan mendahulukan iman saya daripada dunia”.

Dalam Khutbah Jumaatnya pada 28 Ogos 1936, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) bercakap tentang bagaimana moto Jamaat tidak boleh menjadi satu ayat Al-Qur’an, kerana keseluruhan Al-Qur’an adalah sumber panduan bagi kita.

Sebaliknya, beliau menjelaskan bahawa moto sebenar Jamaat ialah syahadah:

لَا إِلَه إِلّا اللهُ مُحَمّدٌ رّسُولُ اللّٰهُ

Ertinya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah Rasul-Nya. Ini, katanya, menyatakan Keesaan Tuhan, dan menggabungkan di dalamnya semua perintah Al-Qur’an. (Khutbat-e-Mahmood, Jilid 17, hlm. 564)

Slogan “Cinta untuk Semua, Tiada Benci dan Dendam” dianugerahkan kepada Jamaat oleh Hazrat Khalifatul Masih III (rh), yang pertama kali menyuarakan kata-kata itu di Sepanyol. Berucap kepada Jamaat yang besar di acara di mana Huzur (rh) meletakkan batu asas masjid pertama di Sepanyol dalam 700 tahun (sejak ersinkirnya orang Islam dari bumi Sepanyol) , beliau menyatakan:

“Islam mengajar kita hidup dengan saling menyayangi dan hormat serta merendah diri. Ia tidak mengajar kita membezakan antara Muslim atau bukan Islam. Mesej saya kepada semua orang ialah anda mesti mempunyai ‘Love for All, Hatred for None!’” (The Review of Religions, March 2008, hlm. 52)

Sejak itu, Jamaat telah menggunakan kata-kata ini sebagai slogannya. Menjelaskan makna kata-kata ini, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menyatakan:

“Kami juga menggunakan slogan ini [iaitu, Cinta untuk Semua, Tiada Benci dan Dendam] untuk menjelaskan kepada dunia bahawa Islam mengajar kasih sayang, keamanan, dan kebaikan, dan adalah tidak betul untuk mengaitkan kekejaman dan keganasan dengan agama Islam. Kami menggunakan slogan ini untuk menandakan bahawa kami ingin hidup bersama dengan meruntuhkan tembok kebencian.

“Apabila kita berkhidmat kepada manusia dalam apa cara sekali pun atau apabila kita menyebarkan mesej Islam, kita berbuat demikian kerana kita mempunyai kasih sayang kepada setiap orang di dunia, dan kita ingin menghapuskan kebencian dari setiap hati dan sebaliknya menyemai benih cinta. Kita berbuat demikian kerana inilah yang diajarkan oleh Junjungan kami, Nabi (saw).” (Khutbah Jumaat, 9 Mei 2014; Al Fazl International 30 Mei 2014, Jld 21, Keluaran 22, hlm. 5)

Bagaimana kita boleh mencintai semua orang?

Sesetengah orang menimbulkan persoalan sama ada boleh mengasihi semua orang kerana terdapat ramai orang jahat di dunia. Terdapat ramai orang yang Allah Taala juga telah menyatakan dengan jelas dalam Al-Qur’an bahawa Dia tidak mengasihi mereka.

Dalam hal ini, Hadhrat Masih Mau'ud dengan indah menjelaskan bahawa kita mesti membenci tindakan mereka tetapi tidak kepada peribadi mereka. Menjelaskan ajaran Islam dalam hal ini, beliau menyatakan:

“Al-Qur’an tidak menggalakkan kamu untuk mengasihi musuh kamu. Sebaliknya, ia mengajar anda untuk meleraikan permusuhan peribadi anda dan menunjukkan belas kasihan kepada semua orang. Akan tetapi, orang-orang yang menentang Allah, Rasulmu[saw], dan Kitab Allah tentulah musuhmu.

“Walau bagaimanapun, anda tidak sepatutnya mengecualikan mereka daripada doa dan doa anda. Lawan tindakan mereka, bukan diri mereka, dan berusaha untuk membetulkan perbuatan mereka.” (Bahtera Nuh, hlm. 50)

Lebih lanjut menjelaskan ajaran Islam ini, Hadhrat Masih Mau’ud menyatakan di tempat lain:

“Jika ditanya apabila dilarang mencintai syaitan dan mereka yang berakhlak syaitan, maka bagaimanakah kita harus memperlakukan mereka? Jawapannya adalah bahawa Firman Tuhan, Al-Qur’an, memerintahkan kita untuk berbelas kasihan kepada mereka, sama seperti orang yang baik hati menunjukkan belas kasihan kepada orang kusta, orang buta, orang cacat, dll., semua orang yang menderita. […]

“Adalah tanda orang yang benar-benar belas kasihan bahawa dia tidak selalu memperlakukan orang yang menyedihkan itu dengan lemah lembut, tetapi mengambil tindakan yang sesuai mengenainya seperti yang ditentukan oleh keperluan masa dan keadaan – kadang-kadang lembut dan kadang-kadang tegas. […]

“Oleh itu, maksud sebenar ajaran Al-Qur’an ialah cinta itu, yang hakikatnya akan diwarnai dalam warna-warna yang dicintai, dibenarkan hanya apabila ia untuk Allah dan untuk orang yang soleh dan sebaliknya dilarang sama sekali.” (The Light of the Holy Quran – Nombor Dua, ms. 132-135)

“Apa yang saya katakan kepada anda ialah: menjadi benar”

Pernah, seorang Ahmadi bertanya kepada Hazrat Khalifatul IV (rh) bagaimana kita boleh mengasihi semua orang sedangkan terdapat begitu banyak kejahatan di dunia ini. Huzur (rh) memberikan jawapan yang indah berikut:

“Saya rasa saya bersetuju dengan anda bahawa pepatah mulia ini bukan untuk diikuti oleh semua orang. Kita mesti mengikut [kebenaran]. Sesetengah daripada kita tidak dapat menahan kebencian kita terhadap kejahatan, dan oleh itu, mereka diampuni – mereka dimaafkan. Dan seharusnya tidak ada kepalsuan dalam sentimen Ahmadi. Hanya kerana kita menulis slogan ini sebahagian besarnya di dinding atau sepanduk yang berbeza tidak bermakna kita mengubah sifat kita dan menjadi palsu. […]

“Intinya, anda tidak seharusnya membenci sesiapa hanya kerana perbezaan kaum, perbezaan agama, atau sebarang pandangan umum. Tetapi secara peribadi, jika seseorang itu jahat – dan anda tahu dia adalah orang jahat – Saya tidak nampak [bagaimana] sesiapa boleh membantu membencinya, kerana manusia membenci kejahatan. Jika seseorang melakukan jenayah yang sangat berat terhadap kanak-kanak miskin yang tidak berdosa, saya tidak nampak bagaimana seorang Ahmadi boleh mengasihinya dan berkata, 'Kasih sayang untuk Semua, Kebencian untuk Tiada'. […]

“Ia tidak bermakna anda mesti mengasihi Syaitan juga atau berpersona jahat. Maksud [moto] ialah, pada mulanya, ini adalah sikap kita terhadap semua orang. Inilah mesej kami kepada seluruh umat manusia: Kami di sini untuk mengasihi anda, bukan untuk membenci anda. Tetapi jika seseorang berkelakuan dengan cara yang [membuat] mustahil bagi kita untuk terus mencintainya, maka [kita] mesti dimaafkan [kerana tidak mencintai orang itu].

"Apa yang saya katakan kepada anda ialah: menjadi benar. Jujurlah. Sejujurnya cuba – sekali lagi saya katakan kepada anda – jujur cuba untuk mencintai semua orang.” (Sesi Soal Jawab 24 Jun 1991)

Tanggungjawab seorang Ahmadi Muslim

Dalam Khutbah Jumaatnya pada 9 Mei 2014, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) juga menjelaskan dengan sangat terperinci bahawa motto kita yang sebenar, punca segala usaha kita, ialah syahadah. Huzur (atba) berbicara kepada masyarakat dengan kata-kata berikut:

“Kita tidak seharusnya berasa sombong dengan hanya menaikkan slogan yang dihargai dunia dan melaluinya kita dipuji di pelbagai tempat. Kita harus sedar bahawa slogan ini hanyalah satu sumber untuk mencapai objektif yang lebih luas untuk mana manusia dicipta. Kerja-kerja kemanusiaan kita, promosi dan amalan cinta kita, penolakan kita terhadap kebencian, dan kebencian kita terhadap kebencian itu sendiri adalah untuk mencapai cinta Tuhan dan untuk mewujudkan Kesatuan Tuhan. […]

“Slogan ini sebenarnya adalah satu cara untuk mencapai matlamat, matlamat hidup kita. Ia adalah batu loncatan ke arah tujuan yang mana kedatangan Nabi (saw) berlaku, dan kemudian, dalam ketaatannya, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah diutus oleh Tuhan pada zaman sekarang untuk mencapai objektif. Dan objektif itu adalah untuk menanamkan pemahaman yang benar tentang Keesaan Tuhan dan cuba mengamalkan semua perintah Tuhan. […]

“Justeru, kita tidak seharusnya hanya melaungkan atau menyatakan slogan untuk menjadi popular di mata dunia, tetapi melaungkan slogan ini untuk mencapai matlamat kita. […]

“Perlu diingat bahawa semua perintah Al-Qur’an adalah sangat baik dan bermanfaat untuk mereka sendiri, tetapi لَا إِلَه إِلَّا اللهُ adalah dominan ke atas semuanya. Ini adalah moto sebenar, yang perlu kita perhatikan pada setiap masa, dan kita perlu merenungkan keperluan untuk Keesaan Tuhan dan penubuhannya. […]

“Maka semboyan kami yang ditetapkan oleh Allah ialah, لَا إِلَه إِلّا اللّٰه, selebihnya adalah perincian yang boleh berguna sebagai nasihat.” (Khutbah Jumaat, 9 Mei 2014; Al Fazl International 30 Mei 2014, Jld 21, Keluaran 22, ms 6–8)

Ajaran Al-Qur’an yang diisytiharkan dalam perkataan “Cinta untuk Semua, Tiada Benci dan Dendam” adalah sangat penting sehingga ia bergema dengan orang bukan Islam hari ini. Ia adalah keperluan masa yang mendorong Ahmadi untuk melaungkannya dari atas bumbung.

Tetapi pada masa yang sama, kita sentiasa mengingatkan diri kita bahawa matlamat akhir kita adalah untuk mewujudkan Keesaan dan ketauhidan Allah Yang Maha Kuasa di dunia. Dan ini, pembaca yang dikasihi, sebabnya apabila anda melihat sepanduk yang menyatakan “Cinta untuk Semua, tiada Benci dan Dendam” di Jalsah Salanah tahun ini, anda juga pasti pernah melihat syahadat pada sepanduk yang sama.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad