Chaudhry Hameedullah Sahib

 Chaudhry Hameedullah Sahib

12 Februari 2021

Seorang hamba Jamaat Ahmadiyah yang sudah lama berdiri, sultan-e-naseer (penolong sejati) Khilafat-e-Ahmadiyya, seorang Ahmadi yang berdedikasi dan ikhlas, seorang waqif-e-zindagi (pemuja hidup) dengan semangat wakaf yang luar biasa, bekas sadr Majlis Khudam-ul-Ahmadiyya dan Ansarullah Markazia dan Pakistan, pegawai Jalsa Salana, wakil-e-ala dan sadr Majlis Tahrik-e-Jadid Anjuman Ahmadiyya, Rabwah, Pakistan, Chaudhry Hameedullah Sahib, meninggal dunia selepas beberapa saat sakit pada usia 87 tahun pada hari Ahad, 7 Februari 2021 di Institut Jantung Tahir, Rabwah, Pakistan.

إِنَّا لِلّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ

“Kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.”

Pada hari yang sama kira-kira jam 12 tengah hari, dengan mematuhi SOP kerajaan, solat jenazah Chaudhry Hameedullah Sahib telah dilaksanakan di Bahishti Maqbarah, Darul Fazl, Rabwah. Selepas itu, pengebumiannya dilakukan di qit‘a (bahagian) nombor 12.

Di luar bayangan keraguan, peribadi Chaudhry Hameedullah Sahib adalah bab lengkap dalam sejarah Ahmadiyah. Beliau dilahirkan pada 4 March 1934 di Qadian kepada Babu Muhammad Bakhsh Sahib dan Ayesha Bibi Sahiba. Ibu bapanya menerima Ahmadiyah pada tahun 1929. Beliau adalah pelajar tingkatan tujuh apabila beliau segera menjawab rayuan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan menumpukan hidupnya untuk berkhidmat kepada Islam pada tahun 1946.

Selepas penciptaan Pakistan, keluarganya berhijrah ke negeri Bahawalpur dan di sana, beliau lulus peperiksaan matrikulasi pada tahun 1949. Selepas itu, beliau datang ke Rabwah untuk temu duga atas arahan wakalat-e-diwan, Rabwah.

Selepas peperiksaan bertulis, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) secara peribadi menemu bual beberapa waqifeen-e-zindagi baru di hadapan naziran (pengarah) Sadr Anjuman Ahmadiyya dan Chaudhry Hameedullah Sahib adalah antara mereka.

Setelah mengabdikan hidupnya, beliau memperoleh sisa pendidikannya di bawah bimbingan Hazrat Khalifatul Masih II (ra).

Selepas menamatkan ijazah sarjana dalam bidang matematik di bahagian pertama dari Universiti Punjab, Lahore, pada tahun 1955, beliau mula berkhidmat dengan Jamaat sebagai pensyarah di Kolej Talim-ul-Islam, Rabwah. Beliau telah berkahwin pada September 1960 dengan Razia Khanam Sahiba, anak perempuan Abdul Jabbar Khan Sahib dari Sargodha. Kakek dari pihak ibu dan dari pihak bapa isterinya adalah sahabat Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Allah SWT mengurniakan baginda seorang anak lelaki dan dua orang anak perempuan.

Beliau terus berkhidmat sebagai pensyarah dan melaksanakan perkhidmatan lain di Kolej TI, Rabwah, sehingga tahun 1974. Selepas nasionalisasi kolej, beliau meletakkan jawatan dengan mematuhi arahan Hazrat Khalifatul Masih III (rh). Beliau kemudiannya dilantik sebagai nazir ziafat.

Pada November 1982, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) melantik beliau sebagai Wakil-e-Ala Tahrik-e-Jadid dan bersama-sama dengan itu, beliau dilantik sebagai sadr tambahan Majlis Tahrik-e-Jadid dan kemudian pada tahun 1989, sebagai sadr Majlis Tahrik. -e-Jadid. Beliau terus berkhidmat dalam kapasiti ini sehingga beliau menghembuskan nafas terakhirnya. Selain itu, beliau berkhidmat sebagai nazir-e-ala tambahan hangami umur (hal ehwal kecemasan) untuk Sindh dan Baluchistan dari 1986 hingga hari terakhirnya.

Beliau berkhidmat sebagai penyelia pelbagai jabatan Jalsah Salanah dari tahun 1955 dan seterusnya. Pada tahun 1973, beliau telah dilantik sebagai pegawai Jalsa Salana. Walaupun Jalsa Salana tidak diadakan di Rabwah sejak tahun 1983, namun kerja-kerja tersebut masih diteruskan untuk penambahbaikan dan kemajuannya. Pada beberapa kesempatan, beliau melawat Jalsa Salana Qadian dan Jalsa Salana UK atas arahan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) dan menyelia pelbagai jabatan Jalsah Salanah.

Salah seorang yang sangat dipercayai di mata Khilafat-e-Ahmadiyya, Chaudhry Hameedullah Sahib berkhidmat satu lagi jawatan penting dan terkemuka sebagai sadr Jawatankuasa Perancang Jubli Seratus Tahun Ahmadiyah pada tahun 1989. Sebelum itu, beliau pernah berkhidmat sebagai setiausaha Jawatankuasa Perancangan Jubli Ahmadiyah Seratus Tahun di Pakistan. Beliau juga berkhidmat sebagai sadr Jawatankuasa Markazi Khilafat-e-Ahmadiyya Centenary Jubilee 2008 dari 2005 hingga kini. Beliau juga mendapat penghormatan untuk mempengerusikan prosiding Jawatankuasa Pemilihan Khilafat selepas kematian Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) pada April 2003.

Beliau sangat aktif dalam organisasi bantuan sejak kecil. Di peringkat tempatan, beliau berkhidmat dalam pelbagai jawatan di Majlis Khuddam-ul-Ahmadiyya Muqami, Rabwah, dan kemudian di Majlis Khuddam-ul-Ahmadiyya Markazia. Beliau berkhidmat sebagai sadr Majlis Khuddam-ul-Ahmadiyya Markazia dari 1969 hingga 1973, sebagai sadr Majlis Ansarullah Markazia dari 1982 hingga 1989 dan sebagai sadr Majlis Ansarullah Pakistan dari 1989 hingga 1999.

Beliau berpeluang melawat pelbagai negara di dunia sambil berkhidmat di bawah naungan dan bimbingan Khilafat-e-Ahmadiyya dan juga sebagai wakil-e-ala Tahrik-e-Jadid dan sadr Majlis Ansarullah Markazia.

Dia seorang yang taat dan tidak mementingkan diri dengan keperibadian yang pelbagai rupa. Dia berpegang teguh pada puasa dan solat. Lebih-lebih lagi, dia sudah terbiasa bekerja tanpa jemu, sama ada malam atau siang. Dia sememangnya menjadi contoh teladan waqifeen-e-zindagi. Dia pernah memberi nilai penuh kepada masa malah pada hari-hari terakhir hidupnya, dia sibuk berkhidmat di pejabatnya sepanjang masa.

Beliau mempunyai personaliti akademik yang kuat dan dianggap sebagai seorang yang berwibawa dalam sejarah Ahmadiyah. Dia mempunyai pemahaman yang mendalam tentang Al-Qur’an, terjemahan dan ulasannya. Lebih-lebih lagi, beliau adalah seorang ulama hadith dan fiqh dan mempunyai penguasaan yang sangat baik terhadap Sihah al-Sittah (enam kitab hadith sahih) dan ulasannya.

Jika seseorang bertanya kepadanya atau bertanya tentang sesuatu, beliau akan memberikan jawapan yang sangat memuaskan, penuh ilmu dan hikmah. Terdapat sentuhan ilmiah dan sastera dalam ucapan dan syarahannya. Beliau biasa menyediakan mereka dengan penuh berhati-hati dan bersemangat. Beliau akan menghiasinya dengan petikan yang rasional dan cuba menjadikannya menawan hati pendengar. Para hadirin akan mendengar ceramah beliau dengan penuh perhatian dan kembali selepas mengumpul tunjuk ajar, nasihat dan ilmu agama yang tidak ternilai.

Sebagai ahli, penyelia dan presiden pelbagai jabatan dan jawatankuasa, beliau sibuk sepenuhnya pada setiap masa; namun di sebalik semua itu, penguasaan beliau dalam pelbagai bidang ilmu khususnya sejarah dan geografi, tiada tandingannya. Beliau juga cemerlang dalam mempelajari penulisan akademik dan buku-buku yang bernas.

Beliau seorang pentadbir yang hebat, seorang pegawai yang berprinsip, seorang guru yang baik, penyayang dan belas kasihan terhadap orang bawahannya yang menyelesaikan masalah mereka dengan perhatian peribadi, seorang yang suci dan aset untuk semua manusia. Beliau juga seorang ahli matematik dan itulah sebabnya dia menghabiskan kehidupan yang sangat dikira.

Beliau bukanlah seorang yang suka bercakap, tetapi beliau sentiasa tepat dan tepat apabila bercakap. Dia selalu memahami perkara-perkara dan menyelesaikannya dengan cara yang terbaik. Beliau sudah terbiasa dengan mendalam dan terperinci tentang segala-galanya, sama ada ia kelihatan mudah atau sukar. Karya-karya beliau adalah sempurna dengan sedikit atau tiada ketidaksempurnaan.

Mereka yang telah berkhidmat bersamanya boleh bersaksi bahawa kunci kejayaan dan kemajuan dalam hidupnya ialah keikhlasan dan kesetiaannya kepada Khilafat-e-Ahmadiyya dan meminta bimbingan daripada Khalifatul Masih dalam semua perkara dan kemudian mengikuti arahan tersebut dengan ketaatan yang tiada tara.

Semoga Allah Yang Maha Kuasa mengampuni hamba Jamaat-e-Ahmadiyya yang ikhlas dan lama ini dan memberikannya darjat tertinggi di Syurga. Semoga Tuhan Yang Maha Kuasa terus menganugerahkan pengibadat yang bersemangat seperti Chaudhry Sahib kepada Khilafat-e-Ahmadiyya. Amin.

(Ihsan Al Fazl International)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad