100 Tahun Lalu… – Perbezaan antara Jamaat Ahmadiyah dan Umat Islam Lain – Bahagian II
100 Tahun Lalu… – Perbezaan antara Jamaat Ahmadiyah dan Umat Islam Lain – Bahagian II
21hb Oktober 2022
Kemas Kini Terakhir pada 21 Oktober 2022
The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Oktober &
November 1922
Hazrat Mirza Bashir Ahmad ra MA (1893-1963)
Terjemahan Musa Bin Masran
Mekah
Perbezaan tentang wahyu yang dilakarkan dalam halaman
sebelumnya [i.e. Bahagian I artikel ini] berkembang menjadi satu lagi perkara
yang sangat penting dan sangat menarik dalam pertandingan antara Ahmad[as] dan
penentang Islamnya. Bolehkah dunia menerima mana-mana nabi selepas pemberi
undang-undang besar Arab, [Nabi Muhammad (saw)]?
Ahmad, selamat sejahtera dengannya, berpendapat bahawa
walaupun tidak syak lagi undang-undang telah menemui lengkapnya dalam Al-Qur’an
yang akibatnya dimaksudkan untuk semua orang dan semua zaman yang akan datang,
bahkan sekarang seseorang boleh mencapai kenabian dengan mengikuti jejak Mohor
Nabi[saw] seperti yang dilakukan oleh Ahmad[as].
Tetapi penentang Ahmad[as] secara terang-terangan menolak
kedatangan mana-mana nabi selepas Nabi besar[saw] Islam, kerana “bukankah
Al-Qur’an sebuah kitab yang sempurna?” Begitu juga, kata Ahmad[as], tetapi itu
sama sekali tidak melibatkan perkara yang dipersoalkan. Bagi orang Israel yang
hidup sebelum Nabi[saw] Islam, dispensasi Musa cukup sempurna namun mereka
menerima berpuluh-puluh nabi selepas Musa[as]. Oleh itu, seluruh kontroversi
berpusat pada satu titik.
Apa itu nabi? Perlukah setiap nabi membawa kitab baru
bersamanya? Biar Ahmad[as] bercakap dahulu:
“Kepentingan sebenar istilah nabi tidak difahami oleh
penentang saya. Seorang nabi tidak lain adalah orang yang menerima wahyu Ilahi
dan sentiasa berada dalam perhubungan yang sangat erat dengan Yang Maha Kuasa.
Dia mungkin atau mungkin bukan pemberi undang-undang. Begitu juga, tidak perlu
baginya untuk tidak menjadi pengikut mana-mana nabi lain yang lebih besar.”
Tetapi penentangnya tidak akan menerima definisi ini,
berpendapat bahawa setiap nabi mesti perlu membuat beberapa perubahan dalam
ajaran orang yang telah mendahuluinya atau sekurang-kurangnya mesti kjmempunyai
kedudukan yang bebas. Oleh itu, sesiapa yang mengaku sebagai nabi selepas Pendiri
Suci [saw] tidak menyangkal bantahan
ini dengan cara fasihnya yang biasa. Tetapi idea tentang kedatangan seorang
nabi selepas meterai para nabi adalah asing bagi fikiran Mullah yang Ahmad[as]
hadapi, dan orang ramai, tentu saja, bersama Mullah.
Semangat penentangan boleh dibayangkan daripada fakta bahawa
sesiapa yang berjabat tangan dengan Ahmad[as], bahkan, seseorang yang secara
sedar memandangnya, diisytiharkan sebagai orang buangan. Ahmad[as],
bagaimanapun, tidak perlu bingung dengan langkah-langkah tersebut. Dia dengan
tajam menghidupkan penyerangnya. Tidakkah mereka sendiri mengharapkan Yesus
Kristus muncul di antara mereka sebagai pembaharu akhir zaman? Apakah Yesus, tetapi seorang nabi
yang muncul di kalangan orang Israel sembilan belas abad yang lalu?
Sesungguhnya, jika Isa boleh datang sebagai nabi selepas Nabi Besar[sa] Arab,
mengapa tidak Ahmad[as]? Lebih-lebih lagi apabila kita melihat bahawa Isa
mendapat kenabian secara bebas daripada Nabi[saw] Islam, sedangkan Ahmad[as]
adalah hamba Muhammad (saw), dan dinaikkan ke pangkat nabi hanya dengan
mengikuti rapat mengikut jejak langkahnya.
Ini pastinya adalah teras rumah. Tetapi penentang Ahmad[as]
segera beralih arah. Jika kenabian hanya bermaksud perhubungan yang erat dengan
Tuhan, dan sesiapa yang menerima wahyu yang jelas daripada-Nya yang mengandungi
rahsia masa depan adalah seorang nabi, maka bilangan nabi-nabi Muslim pastinya
cukup besar. Ahmad[as] mempunyai jawapan sedia. Satu pice [seunit mata wang
yang dahulunya digunakan di benua kecil, bersamaan dengan 1/64 rupee] sudah
pasti kekayaan, tetapi pemiliknya tidak pernah dipanggil orang kaya. Jadi,
dengan perkara yang dimaksudkan. Memang benar ada ramai yang bermimpi benar
dan mendengar suara Tuhan mendedahkan kepada mereka beberapa rahsia masa depan,
tetapi mereka tidak boleh dipanggil nabi kerana mereka tidak menikmati
perhubungan yang begitu erat dengan-Nya dan bukan juga penerima yang demikian. Sejumlah
besar wahyu Ilahi yang mengandungi rahsia masa depan yang mendalam, yang boleh sahaja
melayakkan seseorang mendapat kenabian. Inilah sebabnya mengapa tidak ada
seorang pun kecuali Ahmad[as] yang pernah menuntut pangkat yang tinggi itu
selepas Pendiri Islam yang Suci.
Perkara itu, bagaimanapun, tidak boleh diselesaikan dengan
begitu mudah. Para penentang Ahmad[as] memetik petikan dari Al Qur’an dan sabda
Nabi[saw] yang dengan jelas mengatakan bahawa Muhammad (saw) adalah nabi
terakhir. Al-Qur’an berkata, “Muhammad adalah Penutup Para Nabi,” yang, mereka
berpendapat, jelas bermaksud bahawa tidak ada nabi selepasnya. Tetapi Ahmad[as]
tidak akan menerima penjelasan ayat ini. Muhammad[saw] adalah Meterai Para
Nabi, bukan dalam erti kata dia yang garis terakhir, tetapi dalam erti kata
bahawa selepas dia tidak ada yang akan mencapai kenabian melainkan dia
mempunyai kesannya yang membuktikan kelayakannya. Meterai itu adalah meterai
pengesahan dan bukan meterai penutup, seperti yang cukup dibuktikan oleh
konteks. Seluruh ayatnya berbunyi begini: “Muhammad bukanlah bapa kepada
seorang lelaki di antara kamu, tetapi dia adalah seorang Rasul Allah dan
penutup para Nabi.” Sekarang ada dua jenis keturunan, rohani dan jasmani. Dalam
ayat di atas jelas disebutkan tentang ketiadaan waris lelaki. Sekarang jika
perkataan 'meterai' bermaksud yang terakhir, ayat itu bermaksud 'Muhammad[saw]
adalah yang terakhir dari keturunannya secara fizikal tetapi yang terakhir dari
keturunannya secara rohani,' yang tidak masuk akal dan tidak masuk akal. Oleh
itu, meterai itu tidak lain adalah meterai pengesahan. Dalam pengertian ini,
Muhammad, damai bersamanya, juga merupakan meterai bagi mereka yang hidup
sebelum beliau. Kami tidak mempunyai bukti kebenaran Ibrahim[as], Musa[as],
Daud[as] atau Jesus[as] atau mana-mana nabi terdahulu melainkan mereka disebut
sebagai nabi yang benar di dalam Al-Qur’an. Jika kita memulakan penyelidikan
bebas tentang kebenaran nabi-nabi terdahulu, mengenepikan kesusasteraan Muslim
mengenai perkara itu, kita pasti akan mendapati ramai di antara mereka yang
akan jatuh terlalu jauh daripada ukuran kebenaran yang sebenar disebabkan oleh
tokoh-tokoh jelek di mana mereka kebanyakannya diwakili dalam kitab suci lama.
Ia adalah Al-Qur’an sahaja yang menunjukkan mereka dalam warna sebenar mereka
dan oleh itu julukan.
Ahmad[as] juga memetik ayat-ayat al-Quran lain yang
menyokong maksud yang dia letakkan pada ayat yang dibincangkan di atas. Di
dalam Al-Qur’an, kita membaca, “Orang-orang yang mengikut Nabi Islam adalah
antara orang-orang yang dikurniakan rahmat oleh Allah, iaitu para nabi, para
siddiq [iaitu. orang-orang yang benar], orang-orang yang mati syahid, dan
orang-orang yang saleh.” Sekarang, ayat ini jelas membuka pintu kenabian bagi
para pengikut Nabi[saw] Islam. Dan sekali lagi, dalam Surah pertama Al-Quran,
Tuhan yang Maha Penyayang mengajar orang beriman untuk berdoa kepada-Nya untuk
nikmat dan berkat yang Dia tunjukkan kepada mereka yang telah mendahului
mereka. Sekarang jika Muhammad [saw] menjadi nabi terakhir dalam setiap
pengertian perkataan, doa yang diajarkan oleh Tuhan menjadi sia-sia, kerana
bagaimana dia boleh berdoa [untuk ini apabila] pintu kepada kenabian, yang
terbesar dari nikmat Ilahi , ditutup atas orang Islam! Betapa sangat menghina
pandangan ini kepada Pendiri Suci[saw] Islam! Nabi-nabi kecil datang dan
membuka pintu-pintu nikmat Ilahi kepada pengikut mereka, tetapi di sini datang
barisan terbesar, menutup mereka yang sebelumnya terbuka seolah-olah dia adalah
cambuk Tuhan yang dihantar untuk menghukum mereka yang kebetulan mengikutinya.
Tuhan melarang!
Kemudian ada hadis, iaitu, sabda Nabi[saw]. Tetapi sebelum
melihat masalah dari sudut itu, nampaknya perlu untuk menggambarkan sikap Ahmad
dalam hal tradisi. Saya memetik Ahmad[sebagai] dirinya sendiri:
“Kitab Allah, (iaitu, Al-Qur’an) adalah yang paling sahih
dari semua literatur Islam. Apabila mana-mana sabda nabi ditafsirkan sesuai
dengan ruh Al-Qur’an, ia juga menjadi mengikat setiap Muslim. Tetapi tradisi
seperti itu, yang bertentangan dengan ayat-ayat yang jelas dalam kitab suci,
sama sekali tidak mempunyai bobot. Kami akan cuba sejauh mana kemampuan kami
untuk menafsirkan tradisi tersebut sesuai dengan semangat Al-Qur’an, tetapi
jika kami gagal, kami akan menolaknya sebagai yang palsu, walaupun mereka
mungkin agak tulen menurut ahli tradisi.”
Dan sekali lagi, “Walaupun dalam keadaan terbaik mereka,
sabda Nabi [saw] membawa bersama mereka keraguan tentang keaslian asal usul
mereka. Bagaimanakah kita dapat melihatnya sebagai sama sahih dengan Kitab
Allah yang tidak ada keraguan padanya?” Ahmad[as] ini menulis sebagai jawapan
kepada mereka yang, semasa membincangkan dakwaannya, berpegang teguh pada
beberapa perkataan Al-Qur’an. Saya juga boleh menyebut bahawa Ahmad[as]
membezakan Sunnah daripada Hadis yang sering dikelirukan bersama dan dianggap
sebagai satu manakala, pada hakikatnya, ia adalah dua perkara yang sama sekali
berbeza.
Sunnah adalah ritual praktikal Nabi [saw] yang diturunkan
kepada kita bukan dalam bentuk beberapa buku bertulis atau pengajaran lisan
tetapi dengan amalan berterusan orang beriman. Sabda Nabi [saw] dikumpulkan
lebih dari satu abad selepas kewafatannya, tetapi sunnah telah wujud sejak
zaman Nabi [saw] lagi. Ilustrasi akan menjelaskan perkara itu. Dalam Al-Qur’an,
orang beriman diperintahkan untuk berdoa. Bilangan dan waktu solat tidak
dinyatakan dengan jelas. Tetapi dengan amalannya, Nabi [saw] menunjukkan
kepada para Sahabat terdekatnya [ra] bahawa bilangan solat yang difardhukan
adalah lima dan kali ini dan ini. Orang-orang yang datang sesudah mereka
mengikuti perumpamaan orang-orang terdahulu dan seterusnya. Justeru, kita
melihat bahawa sunnah adalah amalan teologi umat Islam yang diturunkan dari
zaman ke zaman. Memang benar bahawa sunnah juga merupakan sebahagian daripada
kitab-kitab hadis, tetapi bahagian hadis semata-mata adalah yang terdiri
daripada sabda-sabda nabi yang tidak mempunyai kaitan praktikal dengan syariat
Islam.
Comments
Post a Comment