100 Tahun Lalu… – Penolakan terhadap buku ‘Islam dan Ahmadiyah’ – Bahagian II 3 March 2023
100 Tahun Lalu… – Penolakan terhadap buku ‘Islam dan Ahmadiyah’ – Bahagian II
3 March 2023
The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Januari, Februari
& Mac 1923
Maulvi Rahim Bakhsh Sahib MA [juga dikenali sebagai Hazrat
Maulana Abdur Rahim Dard ra] (1894-1955)
Quran
[Terjemahan Encik Wadud]
Sekarang, tanpa memutar-belitkan kata-kata Al-Qur’an ke dalam apa-apa makna yang jauh, kami berikan di bawah terjemahan ayat yang paling ditekankan oleh Encik Wadud dan menunjukkan bahawa ia sama sekali tidak merujuk kepada kenaikan jasmani Jesus (as) ke syurga.
“Dan kerana kekufuran mereka dan kerana mereka berkata
terhadap Maryam suatu fitnah yang pedih; dan perkataan mereka: ‘Sesungguhnya
kami telah membunuh Al Masihi Isa putera Maryam, rasul Allah’; dan mereka tidak
membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya melainkan perkara itu telah dikaburkan
bagi mereka dan sesungguhnya orang-orang yang berselisih tentangnya berada
dalam keraguan tentangnya; mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang itu
melainkan mengikut sangkaan dan mereka tidak membunuhnya sedikitpun. Tetapi
Allah meninggikannya dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana, dan tidak ada
seorang Yahudi atau Nasrani pun yang pasti tidak akan tetap beriman kepada ini
(penyaliban Isa) sebelum kematiannya; dan pada hari Kebangkitan, Yesus akan
menjadi saksi terhadap mereka.” [Surah an-Nisa, 4: 157-159]
Lima perkara perlu diperhatikan dalam petikan ini:
1. Orang Yahudi memanggil Jesus sebagai rasul Tuhan,
sedangkan mereka sebenarnya tidak percaya dia begitu. Sebabnya mudah sahaja.
Mereka memanggilnya begitu sahaja dengan sindiran, kerana Ulangan 21:23
menyatakan, "Dia yang digantung terkutuk Tuhan"; dan yang terkutuk
tidak boleh, dalam apa jua keadaan, menjadi seorang Nabi Tuhan.
وَلٰکِنۡ شُبِّہَ لَہُمۡ .2: Makna yang kami letakkan pada frasa ini diberikan oleh Ruh al-Ma'ani, tafsir Al-Qur’an yang terkenal, dalam perkataan [الْتبَسَ عَلَيْھِم الْاَ], i. untuk mereka. Kisah bahawa Jesus (as) diwakili oleh seorang yang serupa dengannya tidak dibuktikan oleh kata-kata Al-Qur’an; kerana tiada disebutkan di sini atau di tempat lain tentang mana-mana orang yang boleh dibuat menyerupai Jesus (as). Sebaliknya, kata-kata itu mungkin bermaksud bahawa Jesus (as) telah dibuat menyerupai seseorang yang disalibkan, iaitu, dia kelihatan seperti orang yang disalibkan walaupun pada hakikatnya dia tidak begitu. Makna ini cukup benar dan sesuai dengan simpulan bahasa dan tatabahasa bahasa Arab. Sejarah juga membawa kita kepada kesimpulan yang sama.
بَلۡ رَّفَعَہُ
اللّٰہُ اِلَيۡہِ .3: Perkataan بَلۡ menunjukkan bahawa ia telah digunakan untuk
menyangkal beberapa pertuduhan palsu yang dinyatakan terhadapnya dalam
baris-baris sebelumnya – tuduhan itu adalah mengenai kelahiran dan kewafatannya.
Untuk menyangkal tuduhan-tuduhan ini Allah berfirman bahawa Dia meninggikannya
dan menjadikannya mulia di hadapan-Nya. Tidak ada perkataan di sini untuk
menunjukkan bahawa Jesus (as) telah diangkat ke syurga, dan [itu juga] dalam
tubuh dan jiwa. Setiap Muslim berdoa sambil duduk dalam solatnya tetapi tidak
ada orang yang berakal yang akan percaya bahawa ia bermakna mengangkat badan
orang yang beribadat. Allah tidak terbatas pada langit biru. Dia ada di
mana-mana. Jika Jesus (as) pergi kepada-Nya, dia juga harus berada di mana-mana
sahaja Dia berada. Encik Wadud harus tahu bahawa ia adalah simpulan bahasa yang
menyatakan maruah dan kehormatan rohani seseorang. Terdapat satu tradisi dalam
Kanz al-Ummal, pihak berkuasa yang terkenal dalam Hadis, yang melemparkan
cahaya mengenai perkara ini dan dengan jelas menunjukkan bahawa walaupun
perkataan سَمَاء (langit) telah digunakan di
sini dan bukannya Allah, walaupun ketika itu. ayat itu tidak bermakna apa-apa
selain kehormatan rohani dan kemuliaan.
Ia berjalan seperti berikut:
إذَا تَوًاضَعَ
الْعَبْدُ رَفَعَہُ اللّٰہ إلٰى السَّمَاءِ السَّابِعَة
"Apabila seseorang itu merendah diri, Allah
mengangkatnya ke langit ketujuh." [Kanz al-Ummal, Jil. 3, Dar Al-Kotob
Al-‘Ilmiyah, 2015, hlm. 50] Adakah rakan kita akan membuat kesimpulan yang sama
di sini juga? Adakah dia akan percaya ini bahawa setiap tindakan merendah diri
mengangkat seseorang ke syurga baik dalam jasmani dan rohani? Sudah tentu,
tidak ada kebodohan yang lebih besar daripada kesimpulan sedemikian. Mengapa
kemudian membuat kesimpulan sedemikian dalam kes Jesus (as)? Adakah dia bukan
manusia? Adakah dia mempunyai sesuatu yang ilahi dan ghaib dalam dirinya?
Mengapa dia kemudiannya harus dihantar ke syurga hidup-hidup? Bukankah bumi ini
mencukupi untuknya?
اَلَمۡ نَجۡعَلِ
الۡاَرۡضَ کِفَاتًا۔ اَحۡيَآءً وَّاَمۡوَاتًا
“Bukankah Kami telah cukupkan bumi atau yang hidup dan yang
mati?” [Surah Al-Mursalat, 77: 26]
لَيُؤۡمِنَنَّ
بِہٖ قَبۡلَ مَوۡتِہٖ .4: Biarawati at-tawkid [huruf ن untuk
penekanan dalam bahasa Arab] digunakan di sini untuk menandakan bahawa setiap
orang Yahudi dan Kristian mesti terus mempercayai kewafatan Jesus (as) di kayu
salib. Orang Yahudi itu, kerana dia ingin menunjukkan bahawa kutukan Tuhan
jatuh ke atasnya sesuai dengan firman Tuhan yang diturunkan kepada Musa
(Ulangan 21:23); dan orang Kristian kerana dengan pengorbanan wakilnya, dia
ingin menegakkan doktrin pendamaiannya.
وَيَوۡمَ الۡقِيٰمَةِ
يَکُوۡنُ عَلَيۡہِمۡ شَہِيۡدًا .5: “Dan pada hari penghakiman dia akan
menjadi saksi terhadap mereka.” Ia menunjukkan bahawa Jesus (as) tidak akan
datang ke dunia ini untuk kali kedua. Dia hanya menjadi saksi pada hari kiamat
dan bukan sebelum itu.
Versi kedua, yang dipetik oleh rakan kita untuk menyokong
perbalahannya, ialah:
وَمَکَرُوۡا
وَمَکَرَ اللّٰہُ ؕ وَاللّٰہُ خَيۡرُ الۡمٰکِرِيۡنَ
[“Dan mereka merancang, dan Allah juga merancang; dan Allah
adalah sebaik-baik perancang.” (Surah Al-e-Imran, 3:55)]
Kata makr, katanya, menyampaikan tanggapan tentang
sesuatu yang luar biasa, dan oleh itu, Tuhan secara luar biasa mengangkat Isa
ke syurga untuk menggagalkan rancangan halus orang Yahudi.
Makna yang diletakkan pada perkataan makr agak luar
biasa dan khas hanya kepada rakan kita. Sebenarnya, perkataan itu bermaksud
reka bentuk. Ia boleh digunakan dalam erti kata yang baik atau buruk. Dengan
sendirinya, perkataan itu tidak selalu membayangkan satu atau yang lain.
Terdapat doa terkenal Nabi (saw) yang diriwayatkan oleh Tirmidzi, Abu Dawud,
Ibn Majah dan Mishkat, yang berjalan seperti berikut:
رَبِّ أَعِنِّي
وَلَا تُعِنْ عَلَيَّ۔۔۔ وَامْکُرْ لِي وَلَا تَمْکُرْ عَلَيَّ
“Wahai Tuhanku! Tolonglah aku dan jangan tolong terhadapku
[…] dan rancanglah untukku dan bukan terhadapku.” [Sunan Abi Dawud, Kitab
tafri‘ ’abwabi l-witr, Bab ma yaqulu r-rajul iza sallam]
Sekarang jika perkataan makr bermaksud seseorang yang
luar biasa diangkat ke syurga hidup-hidup untuk menggagalkan rancangan
musuhnya, kebanyakan orang beriman yang soleh pasti telah mencapai syurga pada
masa ini, kerana apabila dianiaya oleh musuh mereka pasti mereka berdoa kepada
Allah dalam firman yang disebutkan di atas. Tetapi adakah ia fakta? Adakah
sesiapa yang memegang kepercayaan sedemikian? Mengapa kemudian memegang
pandangan sedemikian dalam kes Jesus (as)?
Selain itu, mengangkat seorang lelaki ke syurga bukanlah
satu rancangan atau muslihat; ia jelas merupakan manifestasi kuasa unggul dan
kekuatan semata-mata.
Kita boleh, dengan cara ini, menambah di sini bahawa Encik
Wadud sama ada tidak tahu sama sekali tentang kesusasteraan kita dan
pengetahuannya sepenuhnya berdasarkan khabar angin semata-mata atau dia sengaja
memutar belitkan alasan kita; kerana di mana sahaja dia memberikan hujah kita,
dia cuba meletakkannya dalam bentuk yang tidak masuk akal. Sebagai contoh, dia
menulis bahawa Ahmadi percaya bahawa Jesus (as) sendiri kelihatan seperti orang
mati dan oleh itu kami mengaitkan kuasa yang lebih besar kepada Jesus (as)
daripada kuasa Tuhan. Walaupun, pada hakikatnya, alasan yang dikaitkan dengan
kami tidak diketahui sepenuhnya oleh kami dan kami sangat mencabar penulis
untuk menghasilkan apa-apa jenis bukti untuk menunjukkan bahawa kami berhujah
seperti itu. Penelitian terhadap buku kami, Jesus (as) in India atau mana-mana
buku lain mengenai subjek itu sekaligus akan menunjukkan bahawa perkara yang
dikaitkan dengan kami adalah rekaan otak penulis sendiri.
Pihak berkuasa Encik Wadud
Untuk menyokong hujahnya, beliau selanjutnya memberikan
petikan dari ulasan Al-Qur’an yang mana diberikan pendapat beberapa empat orang
yang berbeza, yang menurut penulis adalah empat tradisi yang sahih, dua yang
pertama dari dua sahabat besar dari Allah. Nabi (saw) dan dua yang lain dari
dua tabi'un [orang-orang yang bertemu dengan para sahabat (ra)]. Kami berurusan
di bawah dengan setiap daripada mereka satu demi satu:
1. Yang pertama ialah ucapan yang disandarkan kepada Ibn
Abbas (ra). Kata-kata yang dikutip dilaporkan oleh [Yahya ibn Abi Hayyah Abu
Janab] al-Kalbi, (lihat [Tafsir] asli Ma‘alim al-Tanzil), yang dikutuk dengan
teruk oleh semua pengkritik dan pihak berkuasa Muhammad yang paling terpelajar.
Sebagai contoh, ia ditulis dalam Majma Bihar al-Anwar (Jilid
3, hlm. 509), bahawa cara paling lemah untuk melaporkan ulasan Ibn Abbas (ra)
ialah cara al-Kalbi melaporkan daripada Abu Saleh daripada Ibn Abbas (ra).
Imam Ahmad (as) berkata:
تفسير الكلبي:
من أوله إلى آخره كذب
Iaitu, "Ulasan al-Kalbi dari awal hingga akhir adalah
dusta." [Al-Jami‘ Al-‘Ulum, hlm. 441] Laith ibn Abi Salim berkata,
“Terdapat dua pendusta di Kufah; seorang daripada mereka ialah al-Kalbi dan
seorang lagi Suddi. [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 1, hlm.
572] Yahya ibn Ma‘in berkata, “Dia (al-Kalbi) tidak bernilai apa-apa.” [Ibn
Habban, Al-Majruhin, Jil. 2, hlm. 463] Muawiya bin Salih berkata, “Al-Kalbi
tidak boleh dipercayai.” [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 3,
hlm. 569] Al-Bukhari berkata, "Ibn al-Mahdi dan pihak berkuasa lain telah
menolaknya." [Al-Hafidh al-Mizzi, Tahdhib al-Kamal fi Asma al-Rijal, Jil.
25, hlm. 248] Abu Jaza berkata, “Saya bersaksi bahawa al-Kalbi adalah seorang
kafir.” [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 3, hlm. 569] Yazid
berkata bahawa dia melihat al-Kalbi memukul dadanya dan mengatakan bahawa dia
adalah seorang Sabi. [Ibid.] Al-Kalbi sendiri dilaporkan telah berkata bahawa
apa sahaja yang dia telah laporkan daripada Ibn Abbas (ra) daripada Abi Salih
adalah dusta dan ia tidak patut dilaporkan. [Ibid.] Nasa’i berkata, “Dia
(al-Kalbi) tidak benar.” [Ibid.] al-Jawz Jani berkata, "Al-Kalbi adalah
pendusta yang celaka." [Ibid.] Al-Kalbi melaporkan Ulasan Ibn Abbasra
melalui Abi Salih yang sama sekali tidak mendengarnya daripada Ibn Abbasra.
[Ibn Abi Hatim, Al-Jarh Wa Ta‘dil, Jil. 7, hlm. 270] Sekali lagi, seorang
pengkritik [Al-Saji] berkata, “Penguasa tradisi bersetuju menghina al-Kalbi dan
tidak mengambil apa-apa daripadanya dalam masalah prinsip dan perincian.” [Ibn
Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 3, hlm. 569]
Walau bagaimanapun, marilah kita, di sebalik semua ini,
mengakui demi hujah bahawa al-Kalbi bukanlah pembohong dan oleh itu tradisi itu
adalah benar; tetapi kami mempunyai sebab untuk meragui kebenaran kenyataan
sedemikian di pihak Ibn Abbas (ra) sendiri; kerana diketahui bahawa dia
berunding dengan orang-orang Yahudi dan Nasrani dalam tafsirannya terhadap
Al-Qur’an dan kadang-kadang menerima pakai pembinaan yang dibuat oleh mereka.
(Ibn Jarir, Jilid 7, Mesir, hlm. 176)
Lebih-lebih lagi, apa yang disebut kata-kata Ibn Abbas (ra)
sangat berbeza dalam diri mereka mengenai perkara ini sehingga seseorang
terbawa untuk menganggap kesemuanya sebagai luar biasa. Sehubungan itu, Imam
al-Suyuti berkata di dalam Al-Itqan: “Semua kisah panjang yang dinisbahkan
kepada Ibn Abbas (ra) ini adalah tidak berguna; wartawan mereka tidak
diketahui.” Selain daripada kata-kata yang dipetik oleh Encik Wadud, kami
memberikan di sini dua lagi ucapan Ibn Abbas (ra) yang sama sekali berbeza
dengan yang dipetik oleh Encik Wadud.
Nasa’i memetik kata-kata Ibn Abbas (ra) berikut:
“Apabila Allah berkehendak untuk mengangkat Isa (as) ke
langit, Dia mendatangi murid-muridnya dan di dalam rumah itu terdapat dua belas
orang. Yesus datang kepada mereka dari mata air dan titisan air jatuh dari
kepalanya. Dia berkata, ‘Ada seorang di antara kamu yang akan mendustakanku,
setelah dia beriman kepadaku.’ Dia mengulangi perkataan ini dua belas kali.
Kemudian dia berkata, ‘Siapakah di antara kamu yang akan dilemparkan serupa
denganku, dan dia akan dibunuh menggantikanku dan dia akan mempunyai pangkat
yang sama denganku.’ Maka berdirilah salah seorang dari mereka yang paling
muda, tetapi dia memintanya duduk; kemudian dia mengulangi perkataan yang sama
dan sekali lagi pemuda yang sama berdiri dan dia sekali lagi memintanya untuk
duduk. Untuk kali ketiga, dia mengulangi perkataan yang sama dan sekali lagi
lelaki yang sama berdiri. Kemudian Yesus berkata kepadanya, ‘Engkau adalah
Dia.’ Kemudian rupa Yesus dilemparkan ke atasnya dan Yesus dinaikkan ke syurga
melalui lubang di dalam rumah itu.” [Ibn Kathir, Al-Bidayah wa n-Nihayah,
Maktabah al-Falah, 1963, Jil. 2, hlm. 110]
Satu lagi perkataan Ibn Abbas (ra) dilaporkan oleh Abi
Masud:
“Apabila raja orang Israel memutuskan untuk membunuh Yesus,
Gabriel (as) menyuruh yang terakhir untuk memasuki sebuah rumah yang di
dalamnya terdapat sebuah lubang. Kemudian Gabriel (as) mengangkatnya ke langit
melalui bukaan itu. Kemudian raja berkata kepada seorang bajingan untuk masuk
ke dalam rumah dan membunuh Yesus. Orang itu masuk dan rupa Yesus dilemparkan
ke atasnya. Dia keluar dengan berita bahawa Jesus (as) tidak ada di dalam; dan
mereka membunuh Dia dan menggantung Dia pada kayu salib." [Tafsir Ruh
al-Ma‘ani, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, Beirut, Vol. 3, hlm. 177]
2. Yang kedua ialah pepatah yang disandarkan kepada Wahb.
Kami tertanya-tanya bagaimana Encik Wadud menggelar Wahb ibn
Munabbih sebagai sahabat Nabi yang mulia. Dia kelihatan sangat jahil, bahkan
tentang nama-nama sahabat besar Nabi [saw]. Dia tidak dapat membezakan antara
seorang sahabat dan seorang tabi‘i, iaitu, seorang yang belum pernah melihat
Nabi[saw]. Wahb ibn Munabbih, Encik Wadud patut tahu dilahirkan pada zaman
Khalifah Hazrat Umar[ra], dan meninggal kira-kira 114 Hijrah. Dia sama sekali
bukan sahabat Nabi [saw]. Mengenai dia, Umar ibn Ali berkata, "Riwayatnya
lemah dan tidak sahih."
3. Orang ketiga yang disebut ialah Al-Suddi (salah dieja
sebagai Saddi oleh Encik Wadud). Dia juga seorang pembohong. Dia melaporkan
dari al-Kalbi, tetapi pengarang Fath al-Bayan berkata: "Jika Al-Suddi
bergabung dengan al-Kalbi, keseluruhannya adalah satu siri pembohongan."
[Fath al-Bayan fi Maqasid al-Quran, Dar al-Kotob al-‘Imiyyah, 1999, Jil. 1,
hlm. 12] Abdus Salam ibn Abu Hazim melaporkan daripada Jarir ibn Abdul Hamid
bahawa, “Al-Suddi adalah pendusta yang besar.” Al-Husain Ibn Numair berkata,
“Al-Suddi tidak bernilai apa-apa.” Yaqub ibn Sufyan berkata, "Dia tidak
boleh dipercayai dan benar." Salih bin Muhammad berkata, “Dia tidak boleh
dipercayai dan biasa mengada-adakan.” Al-Bukhari berkata, "Dia tidak layak
disebut." Abu Ja‘far al-Tabari berkata, “Riwayatnya tidak boleh dipercayai
dan sahih.”
4. Seterusnya datang Abu Qatada, tentang ulasannya,
pengarang kitab terkenal Fath al-Bayan berkata, "Ia mengandungi seribu
tradisi palsu yang diada-adakan oleh lelaki itu sendiri."
Beliau merupakan seorang tabi‘i yang meninggal dunia pada
tahun 117AH. Beliau pernah menceritakan hadis-hadis dari orang-orang yang tidak
pernah beliau temui sendiri, dan itulah sebabnya Ismail Qazi berkata dalam
Ahkam al-Quran:
“Saya telah mendengar Ali bin al-Madini menyatakan laporan
Qatadah dari Said bin al-Musayyib sebagai sangat lemah.”
(Ditranskripsi dan disunting oleh Al Hakam daripada yang
asal dalam The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Januari, Februari dan March
1923)
Comments
Post a Comment