100 Tahun Lalu… – Penolakan terhadap buku ‘Islam dan Ahmadiyah’ – Bahagian II 3 March 2023

 100 Tahun Lalu… – Penolakan terhadap buku ‘Islam dan Ahmadiyah’ – Bahagian II

3 March 2023

The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Januari, Februari & Mac 1923

Maulvi Rahim Bakhsh Sahib MA [juga dikenali sebagai Hazrat Maulana Abdur Rahim Dard ra] (1894-1955)

Quran

[Terjemahan Encik Wadud]

Sekarang, tanpa memutar-belitkan kata-kata Al-Qur’an ke dalam apa-apa makna yang jauh, kami berikan di bawah terjemahan ayat yang paling ditekankan oleh Encik Wadud dan menunjukkan bahawa ia sama sekali tidak merujuk kepada kenaikan jasmani Jesus (as) ke syurga.

“Dan kerana kekufuran mereka dan kerana mereka berkata terhadap Maryam suatu fitnah yang pedih; dan perkataan mereka: ‘Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masihi Isa putera Maryam, rasul Allah’; dan mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya melainkan perkara itu telah dikaburkan bagi mereka dan sesungguhnya orang-orang yang berselisih tentangnya berada dalam keraguan tentangnya; mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang itu melainkan mengikut sangkaan dan mereka tidak membunuhnya sedikitpun. Tetapi Allah meninggikannya dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana, dan tidak ada seorang Yahudi atau Nasrani pun yang pasti tidak akan tetap beriman kepada ini (penyaliban Isa) sebelum kematiannya; dan pada hari Kebangkitan, Yesus akan menjadi saksi terhadap mereka.” [Surah an-Nisa, 4: 157-159]

Lima perkara perlu diperhatikan dalam petikan ini:

1. Orang Yahudi memanggil Jesus sebagai rasul Tuhan, sedangkan mereka sebenarnya tidak percaya dia begitu. Sebabnya mudah sahaja. Mereka memanggilnya begitu sahaja dengan sindiran, kerana Ulangan 21:23 menyatakan, "Dia yang digantung terkutuk Tuhan"; dan yang terkutuk tidak boleh, dalam apa jua keadaan, menjadi seorang Nabi Tuhan.

وَلٰکِنۡ شُبِّہَ لَہُمۡ .2: Makna yang kami letakkan pada frasa ini diberikan oleh Ruh al-Ma'ani, tafsir Al-Qur’an yang terkenal, dalam perkataan [الْتبَسَ عَلَيْھِم الْاَ], i. untuk mereka. Kisah bahawa Jesus (as) diwakili oleh seorang yang serupa dengannya tidak dibuktikan oleh kata-kata Al-Qur’an; kerana tiada disebutkan di sini atau di tempat lain tentang mana-mana orang yang boleh dibuat menyerupai Jesus (as). Sebaliknya, kata-kata itu mungkin bermaksud bahawa Jesus (as) telah dibuat menyerupai seseorang yang disalibkan, iaitu, dia kelihatan seperti orang yang disalibkan walaupun pada hakikatnya dia tidak begitu. Makna ini cukup benar dan sesuai dengan simpulan bahasa dan tatabahasa bahasa Arab. Sejarah juga membawa kita kepada kesimpulan yang sama.

بَلۡ رَّفَعَہُ اللّٰہُ اِلَيۡہِ .3: Perkataan بَلۡ menunjukkan bahawa ia telah digunakan untuk menyangkal beberapa pertuduhan palsu yang dinyatakan terhadapnya dalam baris-baris sebelumnya – tuduhan itu adalah mengenai kelahiran dan kewafatannya. Untuk menyangkal tuduhan-tuduhan ini Allah berfirman bahawa Dia meninggikannya dan menjadikannya mulia di hadapan-Nya. Tidak ada perkataan di sini untuk menunjukkan bahawa Jesus (as) telah diangkat ke syurga, dan [itu juga] dalam tubuh dan jiwa. Setiap Muslim berdoa sambil duduk dalam solatnya tetapi tidak ada orang yang berakal yang akan percaya bahawa ia bermakna mengangkat badan orang yang beribadat. Allah tidak terbatas pada langit biru. Dia ada di mana-mana. Jika Jesus (as) pergi kepada-Nya, dia juga harus berada di mana-mana sahaja Dia berada. Encik Wadud harus tahu bahawa ia adalah simpulan bahasa yang menyatakan maruah dan kehormatan rohani seseorang. Terdapat satu tradisi dalam Kanz al-Ummal, pihak berkuasa yang terkenal dalam Hadis, yang melemparkan cahaya mengenai perkara ini dan dengan jelas menunjukkan bahawa walaupun perkataan سَمَاء (langit) telah digunakan di sini dan bukannya Allah, walaupun ketika itu. ayat itu tidak bermakna apa-apa selain kehormatan rohani dan kemuliaan.

Ia berjalan seperti berikut:

إذَا تَوًاضَعَ الْعَبْدُ رَفَعَہُ اللّٰہ إلٰى السَّمَاءِ السَّابِعَة

"Apabila seseorang itu merendah diri, Allah mengangkatnya ke langit ketujuh." [Kanz al-Ummal, Jil. 3, Dar Al-Kotob Al-‘Ilmiyah, 2015, hlm. 50] Adakah rakan kita akan membuat kesimpulan yang sama di sini juga? Adakah dia akan percaya ini bahawa setiap tindakan merendah diri mengangkat seseorang ke syurga baik dalam jasmani dan rohani? Sudah tentu, tidak ada kebodohan yang lebih besar daripada kesimpulan sedemikian. Mengapa kemudian membuat kesimpulan sedemikian dalam kes Jesus (as)? Adakah dia bukan manusia? Adakah dia mempunyai sesuatu yang ilahi dan ghaib dalam dirinya? Mengapa dia kemudiannya harus dihantar ke syurga hidup-hidup? Bukankah bumi ini mencukupi untuknya?

اَلَمۡ نَجۡعَلِ الۡاَرۡضَ کِفَاتًا۔ اَحۡيَآءً وَّاَمۡوَاتًا

“Bukankah Kami telah cukupkan bumi atau yang hidup dan yang mati?” [Surah Al-Mursalat, 77: 26]

لَيُؤۡمِنَنَّ بِہٖ قَبۡلَ مَوۡتِہٖ .4: Biarawati at-tawkid [huruf ن untuk penekanan dalam bahasa Arab] digunakan di sini untuk menandakan bahawa setiap orang Yahudi dan Kristian mesti terus mempercayai kewafatan Jesus (as) di kayu salib. Orang Yahudi itu, kerana dia ingin menunjukkan bahawa kutukan Tuhan jatuh ke atasnya sesuai dengan firman Tuhan yang diturunkan kepada Musa (Ulangan 21:23); dan orang Kristian kerana dengan pengorbanan wakilnya, dia ingin menegakkan doktrin pendamaiannya.

وَيَوۡمَ الۡقِيٰمَةِ يَکُوۡنُ عَلَيۡہِمۡ شَہِيۡدًا .5: “Dan pada hari penghakiman dia akan menjadi saksi terhadap mereka.” Ia menunjukkan bahawa Jesus (as) tidak akan datang ke dunia ini untuk kali kedua. Dia hanya menjadi saksi pada hari kiamat dan bukan sebelum itu.

Versi kedua, yang dipetik oleh rakan kita untuk menyokong perbalahannya, ialah:

وَمَکَرُوۡا وَمَکَرَ اللّٰہُ ؕ وَاللّٰہُ خَيۡرُ الۡمٰکِرِيۡنَ

[“Dan mereka merancang, dan Allah juga merancang; dan Allah adalah sebaik-baik perancang.” (Surah Al-e-Imran, 3:55)]

Kata makr, katanya, menyampaikan tanggapan tentang sesuatu yang luar biasa, dan oleh itu, Tuhan secara luar biasa mengangkat Isa ke syurga untuk menggagalkan rancangan halus orang Yahudi.

Makna yang diletakkan pada perkataan makr agak luar biasa dan khas hanya kepada rakan kita. Sebenarnya, perkataan itu bermaksud reka bentuk. Ia boleh digunakan dalam erti kata yang baik atau buruk. Dengan sendirinya, perkataan itu tidak selalu membayangkan satu atau yang lain. Terdapat doa terkenal Nabi (saw) yang diriwayatkan oleh Tirmidzi, Abu Dawud, Ibn Majah dan Mishkat, yang berjalan seperti berikut:

رَبِّ أَعِنِّي وَلَا تُعِنْ عَلَيَّ۔۔۔ وَامْکُرْ لِي وَلَا تَمْکُرْ عَلَيَّ

“Wahai Tuhanku! Tolonglah aku dan jangan tolong terhadapku […] dan rancanglah untukku dan bukan terhadapku.” [Sunan Abi Dawud, Kitab tafri‘ ’abwabi l-witr, Bab ma yaqulu r-rajul iza sallam]

Sekarang jika perkataan makr bermaksud seseorang yang luar biasa diangkat ke syurga hidup-hidup untuk menggagalkan rancangan musuhnya, kebanyakan orang beriman yang soleh pasti telah mencapai syurga pada masa ini, kerana apabila dianiaya oleh musuh mereka pasti mereka berdoa kepada Allah dalam firman yang disebutkan di atas. Tetapi adakah ia fakta? Adakah sesiapa yang memegang kepercayaan sedemikian? Mengapa kemudian memegang pandangan sedemikian dalam kes Jesus (as)?

Selain itu, mengangkat seorang lelaki ke syurga bukanlah satu rancangan atau muslihat; ia jelas merupakan manifestasi kuasa unggul dan kekuatan semata-mata.

Kita boleh, dengan cara ini, menambah di sini bahawa Encik Wadud sama ada tidak tahu sama sekali tentang kesusasteraan kita dan pengetahuannya sepenuhnya berdasarkan khabar angin semata-mata atau dia sengaja memutar belitkan alasan kita; kerana di mana sahaja dia memberikan hujah kita, dia cuba meletakkannya dalam bentuk yang tidak masuk akal. Sebagai contoh, dia menulis bahawa Ahmadi percaya bahawa Jesus (as) sendiri kelihatan seperti orang mati dan oleh itu kami mengaitkan kuasa yang lebih besar kepada Jesus (as) daripada kuasa Tuhan. Walaupun, pada hakikatnya, alasan yang dikaitkan dengan kami tidak diketahui sepenuhnya oleh kami dan kami sangat mencabar penulis untuk menghasilkan apa-apa jenis bukti untuk menunjukkan bahawa kami berhujah seperti itu. Penelitian terhadap buku kami, Jesus (as) in India atau mana-mana buku lain mengenai subjek itu sekaligus akan menunjukkan bahawa perkara yang dikaitkan dengan kami adalah rekaan otak penulis sendiri.

Pihak berkuasa Encik Wadud

Untuk menyokong hujahnya, beliau selanjutnya memberikan petikan dari ulasan Al-Qur’an yang mana diberikan pendapat beberapa empat orang yang berbeza, yang menurut penulis adalah empat tradisi yang sahih, dua yang pertama dari dua sahabat besar dari Allah. Nabi (saw) dan dua yang lain dari dua tabi'un [orang-orang yang bertemu dengan para sahabat (ra)]. Kami berurusan di bawah dengan setiap daripada mereka satu demi satu:

1. Yang pertama ialah ucapan yang disandarkan kepada Ibn Abbas (ra). Kata-kata yang dikutip dilaporkan oleh [Yahya ibn Abi Hayyah Abu Janab] al-Kalbi, (lihat [Tafsir] asli Ma‘alim al-Tanzil), yang dikutuk dengan teruk oleh semua pengkritik dan pihak berkuasa Muhammad yang paling terpelajar.

Sebagai contoh, ia ditulis dalam Majma Bihar al-Anwar (Jilid 3, hlm. 509), bahawa cara paling lemah untuk melaporkan ulasan Ibn Abbas (ra) ialah cara al-Kalbi melaporkan daripada Abu Saleh daripada Ibn Abbas (ra).

Imam Ahmad (as) berkata:

تفسير الكلبي: من أوله إلى آخره كذب

Iaitu, "Ulasan al-Kalbi dari awal hingga akhir adalah dusta." [Al-Jami‘ Al-‘Ulum, hlm. 441] Laith ibn Abi Salim berkata, “Terdapat dua pendusta di Kufah; seorang daripada mereka ialah al-Kalbi dan seorang lagi Suddi. [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 1, hlm. 572] Yahya ibn Ma‘in berkata, “Dia (al-Kalbi) tidak bernilai apa-apa.” [Ibn Habban, Al-Majruhin, Jil. 2, hlm. 463] Muawiya bin Salih berkata, “Al-Kalbi tidak boleh dipercayai.” [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 3, hlm. 569] Al-Bukhari berkata, "Ibn al-Mahdi dan pihak berkuasa lain telah menolaknya." [Al-Hafidh al-Mizzi, Tahdhib al-Kamal fi Asma al-Rijal, Jil. 25, hlm. 248] Abu Jaza berkata, “Saya bersaksi bahawa al-Kalbi adalah seorang kafir.” [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 3, hlm. 569] Yazid berkata bahawa dia melihat al-Kalbi memukul dadanya dan mengatakan bahawa dia adalah seorang Sabi. [Ibid.] Al-Kalbi sendiri dilaporkan telah berkata bahawa apa sahaja yang dia telah laporkan daripada Ibn Abbas (ra) daripada Abi Salih adalah dusta dan ia tidak patut dilaporkan. [Ibid.] Nasa’i berkata, “Dia (al-Kalbi) tidak benar.” [Ibid.] al-Jawz Jani berkata, "Al-Kalbi adalah pendusta yang celaka." [Ibid.] Al-Kalbi melaporkan Ulasan Ibn Abbasra melalui Abi Salih yang sama sekali tidak mendengarnya daripada Ibn Abbasra. [Ibn Abi Hatim, Al-Jarh Wa Ta‘dil, Jil. 7, hlm. 270] Sekali lagi, seorang pengkritik [Al-Saji] berkata, “Penguasa tradisi bersetuju menghina al-Kalbi dan tidak mengambil apa-apa daripadanya dalam masalah prinsip dan perincian.” [Ibn Hajar al-Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, Jil. 3, hlm. 569]

Walau bagaimanapun, marilah kita, di sebalik semua ini, mengakui demi hujah bahawa al-Kalbi bukanlah pembohong dan oleh itu tradisi itu adalah benar; tetapi kami mempunyai sebab untuk meragui kebenaran kenyataan sedemikian di pihak Ibn Abbas (ra) sendiri; kerana diketahui bahawa dia berunding dengan orang-orang Yahudi dan Nasrani dalam tafsirannya terhadap Al-Qur’an dan kadang-kadang menerima pakai pembinaan yang dibuat oleh mereka. (Ibn Jarir, Jilid 7, Mesir, hlm. 176)

Lebih-lebih lagi, apa yang disebut kata-kata Ibn Abbas (ra) sangat berbeza dalam diri mereka mengenai perkara ini sehingga seseorang terbawa untuk menganggap kesemuanya sebagai luar biasa. Sehubungan itu, Imam al-Suyuti berkata di dalam Al-Itqan: “Semua kisah panjang yang dinisbahkan kepada Ibn Abbas (ra) ini adalah tidak berguna; wartawan mereka tidak diketahui.” Selain daripada kata-kata yang dipetik oleh Encik Wadud, kami memberikan di sini dua lagi ucapan Ibn Abbas (ra) yang sama sekali berbeza dengan yang dipetik oleh Encik Wadud.

Nasa’i memetik kata-kata Ibn Abbas (ra) berikut:

“Apabila Allah berkehendak untuk mengangkat Isa (as) ke langit, Dia mendatangi murid-muridnya dan di dalam rumah itu terdapat dua belas orang. Yesus datang kepada mereka dari mata air dan titisan air jatuh dari kepalanya. Dia berkata, ‘Ada seorang di antara kamu yang akan mendustakanku, setelah dia beriman kepadaku.’ Dia mengulangi perkataan ini dua belas kali. Kemudian dia berkata, ‘Siapakah di antara kamu yang akan dilemparkan serupa denganku, dan dia akan dibunuh menggantikanku dan dia akan mempunyai pangkat yang sama denganku.’ Maka berdirilah salah seorang dari mereka yang paling muda, tetapi dia memintanya duduk; kemudian dia mengulangi perkataan yang sama dan sekali lagi pemuda yang sama berdiri dan dia sekali lagi memintanya untuk duduk. Untuk kali ketiga, dia mengulangi perkataan yang sama dan sekali lagi lelaki yang sama berdiri. Kemudian Yesus berkata kepadanya, ‘Engkau adalah Dia.’ Kemudian rupa Yesus dilemparkan ke atasnya dan Yesus dinaikkan ke syurga melalui lubang di dalam rumah itu.” [Ibn Kathir, Al-Bidayah wa n-Nihayah, Maktabah al-Falah, 1963, Jil. 2, hlm. 110]

Satu lagi perkataan Ibn Abbas (ra) dilaporkan oleh Abi Masud:

“Apabila raja orang Israel memutuskan untuk membunuh Yesus, Gabriel (as) menyuruh yang terakhir untuk memasuki sebuah rumah yang di dalamnya terdapat sebuah lubang. Kemudian Gabriel (as) mengangkatnya ke langit melalui bukaan itu. Kemudian raja berkata kepada seorang bajingan untuk masuk ke dalam rumah dan membunuh Yesus. Orang itu masuk dan rupa Yesus dilemparkan ke atasnya. Dia keluar dengan berita bahawa Jesus (as) tidak ada di dalam; dan mereka membunuh Dia dan menggantung Dia pada kayu salib." [Tafsir Ruh al-Ma‘ani, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, Beirut, Vol. 3, hlm. 177]

2. Yang kedua ialah pepatah yang disandarkan kepada Wahb.

Kami tertanya-tanya bagaimana Encik Wadud menggelar Wahb ibn Munabbih sebagai sahabat Nabi yang mulia. Dia kelihatan sangat jahil, bahkan tentang nama-nama sahabat besar Nabi [saw]. Dia tidak dapat membezakan antara seorang sahabat dan seorang tabi‘i, iaitu, seorang yang belum pernah melihat Nabi[saw]. Wahb ibn Munabbih, Encik Wadud patut tahu dilahirkan pada zaman Khalifah Hazrat Umar[ra], dan meninggal kira-kira 114 Hijrah. Dia sama sekali bukan sahabat Nabi [saw]. Mengenai dia, Umar ibn Ali berkata, "Riwayatnya lemah dan tidak sahih."

3. Orang ketiga yang disebut ialah Al-Suddi (salah dieja sebagai Saddi oleh Encik Wadud). Dia juga seorang pembohong. Dia melaporkan dari al-Kalbi, tetapi pengarang Fath al-Bayan berkata: "Jika Al-Suddi bergabung dengan al-Kalbi, keseluruhannya adalah satu siri pembohongan." [Fath al-Bayan fi Maqasid al-Quran, Dar al-Kotob al-‘Imiyyah, 1999, Jil. 1, hlm. 12] Abdus Salam ibn Abu Hazim melaporkan daripada Jarir ibn Abdul Hamid bahawa, “Al-Suddi adalah pendusta yang besar.” Al-Husain Ibn Numair berkata, “Al-Suddi tidak bernilai apa-apa.” Yaqub ibn Sufyan berkata, "Dia tidak boleh dipercayai dan benar." Salih bin Muhammad berkata, “Dia tidak boleh dipercayai dan biasa mengada-adakan.” Al-Bukhari berkata, "Dia tidak layak disebut." Abu Ja‘far al-Tabari berkata, “Riwayatnya tidak boleh dipercayai dan sahih.”

4. Seterusnya datang Abu Qatada, tentang ulasannya, pengarang kitab terkenal Fath al-Bayan berkata, "Ia mengandungi seribu tradisi palsu yang diada-adakan oleh lelaki itu sendiri."

Beliau merupakan seorang tabi‘i yang meninggal dunia pada tahun 117AH. Beliau pernah menceritakan hadis-hadis dari orang-orang yang tidak pernah beliau temui sendiri, dan itulah sebabnya Ismail Qazi berkata dalam Ahkam al-Quran:

“Saya telah mendengar Ali bin al-Madini menyatakan laporan Qatadah dari Said bin al-Musayyib sebagai sangat lemah.”

(Ditranskripsi dan disunting oleh Al Hakam daripada yang asal dalam The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Januari, Februari dan March 1923)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad