Jalsah Salana pertama dan terakhir pada zaman Masih Mau’ud

 Jalsah Salana pertama dan terakhir pada zaman Masih Mau’ud

25hb Disember 2020

Kemas Kini Terakhir pada 25 Disember 2020

Awwab Saad Hayat, Al Hakam

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Al-Masih Akhir Zaman dan Imam Mahdi, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian, meletakkan asas perhimpunan yang diberkati untuk membantu Jamaatnya mencapai objektif syurga yang diutuskan oleh Allah Yang Maha Kuasa.

Masih Mau’ud (as) yang dijanjikan

Oleh itu, dua tahun selepas penubuhan Jamaat Ahmadiyah Muslim, pada tahun 1891, Jalsah Salanah pertama diadakan di Qadian. Sejak permulaannya, Jalsa tahunan ini terbukti sangat bermanfaat untuk pembinaan moral dan rohani serta kemajuan ahli Jamaat-e-Ahmadiyya.

Lebih-lebih lagi, ia memainkan peranan utama dalam menonjolkan identiti Jamaat di ufuk global dan dengan cara yang sama, ia adalah manifestasi kemajuan Jamaat yang semakin meningkat.

Butiran Jalsah tahunan pertama adalah seperti berikut:

Hadhrat Masih Mau'ud menulis sebuah buku, Asmani Faislah (The Heavenly Decree), pada bulan Disember 1891 dan menjemput pemimpin dan pengikut semua agama, khususnya setiap maulvi, sufi, pir, faqir dan sajjada nashin, dan mengemukakan kaedah untuk mengenal pasti kebenaran.

Beliau mencadangkan untuk membentuk satu badan, yang akan mengumpulkan dan merekodkan nama orang yang ditimpa musibah dari setiap agama dan kemudian, selepas membahagikan mereka melalui banyak antara kedua-dua peserta, kedua-dua pihak akan berdoa untuk kesembuhan dan kebaikan kumpulan masing-masing. Hasil penerimaan doa beramai-ramai dan manifestasi tanda-tanda syurga akan menunjukkan siapa yang dipilih oleh Tuhan Yang Maha Esa dan siapa yang berdegil menafikan kebenaran.

Untuk mempraktikkan kaedah yang dicadangkan ini, Hadhrat Masih Mau'ud menyeru agar diadakan perhimpunan untuk berunding dengan para Sahabatnya. Pertemuan bersejarah ini telah diadakan pada 27 Disember 1891 dan 75 ahli Jamaat yang bertuah telah hadir di dalamnya. Itulah Jalsah Salanah yang pertama dari Jamaat-e-Ahmadiyya, yang dimulakan oleh pendiri Jamaat Ahmadiyah, Masih Mau’ud (as) Muhammad (saw), dan juga diberkati dengan kehadirannya.

Prosiding Jalsah dimulakan selepas solat Zuhur di Masjid Aqsa, Qadian. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sialkoti (ra) membacakan buku, Asmani Faislah, sebelum perhimpunan. Kemudian, para peserta Jalsah diminta menyuarakan pendapat mereka tentang siapa yang harus dilantik sebagai anggota badan tersebut yang dicadangkan oleh Masih Mau’ud.

Kesemua mereka, sebulat suara menyatakan buku itu perlu diterbitkan segera dan kemudian, setelah dipastikan niat pihak lawan, ahli hendaklah dilantik atas persetujuan bersama kedua-dua pihak. Selepas itu, Jalsah telah dimuktamadkan dan ahli-ahli Jamaat mendapat penghormatan untuk berjabat tangan dengan Hadhrat Masih Mau’ud. (Al Hakam, 14 April 1935)

Di bawah adalah nama-nama sahabat yang bertuah yang merupakan sebahagian daripada Jalsah yang istimewa itu:

1. Munshi Muhammad Arura Sahib, Penggubal di Mahkamah Majistret, Kapurthala. 2. Munshi Muhammad Abdur Rahman Sahib, Kerani Jabatan Am, Kapurthala. 3. Munshi Muhammad Habibur Rahman, Chieftain, Kapurthala. 4. Munshi Zafar Ahmad Sahib, Penulis Rayuan, Kapurthala. 5. Munshi Muhammad Khan Sahib, Kerani Mahkamah Jenayah, Kapurthala. 6. Munshi Sardar Khan Sahib, Ketua Mahkamah Konstabel, Kapurthala. 7. Munshi Imdad Ali Khan Sahib, Kerani di Jabatan Pendidikan, Kapurthala. 8. Maulvi Muhammad Husain Sahib, Kapurthala. 9. Hafiz Muhammad Ali Sahib, Kapurthala. 10. Mirza Khuda Bakhsh Sahib, mentor Nawab Malerkotla. 11. Munshi Rustam Ali Sahib, Timbalan Inspektor Polis Kereta Api, Lahore. 12. Timbalan Haji Sayyid Fatih Ali Shah Sahib, Timbalan Pemungut, Jabatan Pengairan. 13. Haji Khwaja Muhammad-ud-Din Sahib, Chieftain, Lahore. 14. Mian Muhammad Chattu Sahib, Chieftain, Lahore. 15. Khalifa Rajbuddin Sahib, Chieftain, Lahore. 16. Munshi Shamsuddin Sahib, Kerani, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 17. Munshi Taj Din Sahib, Akauntan, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 18. Munshi Nabi Bakhsh Sahib, Kerani, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 19. Hafiz Fadl Ahmad Sahib, Kerani, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 20. Maulvi Rahimullah Sahib, Lahore. 21. Maulvi Ghulam Husain Sahib, Masjid Imam Gatti, Lahore. 22. Munshi Abdur Rahman Sahib, Kerani, Pejabat Loco, Lahore. 23. Maulvi Abdur Rahman Sahib, Masjid Chinian, Lahore. 24. Munshi Karam Ilahi Sahib, Lahore. 25. Sayyid Nasir Shah Sahib, Sub-Overseer. 26. Hafiz Muhammad Akbar Sahib, Lahore. 27. Maulvi Ghulam Qadir Sahib Fasih, Pemilik dan Pengurus Akhbar Punjab dan Pesuruhjaya Perbandaran, Sialkot. 28. Maulvi Abdul Karim Sahib, Sialkot. 29. Mir Hamid Shah Sahib, Kerani Remisi Hasil, Sialkot. 30. Mir Mahmood Shah Sahib, Penyalin, Sialkot. 31. Munshi Muhammad Din Sahib, bekas Inspektor Hasil Tanah, Sialkot. 32. Hakim Fadluddin Sahib, Chieftain, Bhera. 33. Mian Najmuddin Sahib, Chieftain, Bhera. 34. Munshi Ahmadullah Sahib, Mahaldar, Jabatan Permit, Jammu. 35. Sayyid Muhammad Sahib, Chieftain, Jammu. 36. Mistri Umruddin Sahib, Jammu. 37. Maulvi Nuruddin Sahib, Pakar Perubatan Diraja, Negeri Jammu. 38. Khalifa Nuruddin Sahib , Pengikat buku, Jammu. 39. Qadi Muhammad Akbar Sahib, bekas Pentadbir Tehsil, Jammu. 40. Shaikh Muhammad Jan Sahib, dalam perkhidmatan Raja Amar Singh Sahib, Wazirabad. 41. Maulvi Abdul Qadir Sahib, Guru, Jamalpur. 42. Shaikh Rahmatullah Sahib, Pesuruhjaya Perbandaran, Gujrat. 43. Shaikh Abdur Rahman Sahib, B.A., Gujrat. 44. Munshi Ghulam Akbar Sahib Yatim, Kerani, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 45. Munshi Dost Muhammad Sahib, Polis Sarjan, Jammu. 46. Mufti Fazlur Rahman Sahib, Chieftain, Jammu. 47. Munshi Ghulam Muhammad Sahib, s/o Maulvi Din Muhammad, Lahore. 48. Sain Shair Shah Sahib, Majdhub, Jammu. 49. Sahibzada Iftikhar Ahmad Sahib, Ludhiana. 50. Qazi Khawaja Ali Sahib, Kontraktor Phaeton, Ludhiana. 51. Hafiz Nur Ahmad Sahib, pemilik Kilang Tekstil, Ludhiana. 52. Shahzada Haji Abdul Majid Sahib, Ludhiana. 53. Haji Abdur Rahman Sahib, Ludhiana. 54. Shaikh Shahabuddin Sahib, Ludhiana. 55. Haji Nizamuddin Sahib, Ludhiana. 56. Shaikh Abdul Haq Sahib, Ludhiana. 57. Maulvi Muhkamuddin Sahib, Peguam, Amritsar. 58. Shaikh Nur Ahmad Sahib, Pemilik Riaz-e-Hind Press, Amritsar. 59. Munshi Ghulam Muhammad Sahib, Jurutulis, Amritsar. 60. Mian Jamaluddin Sahib, penduduk mauza Saikhwan. 61. Mian Imamuddin Sahib, Saikhwan. 62. Mian Khairuddin Sahib, Saikhwan. 63. Mian Muhammad Isa Sahib, Guru, Naushaihra. 64. Mian Charagh Ali Sahib, penduduk Thei Ghulam Nabi. 65. Shaikh Shahabuddin Sahib, penduduk Thei Ghulam Nabi. 66. Mian Abdullah Sahib, penduduk Suhal. 67. Hafiz Abdur Rahman Sahib, penduduk Suhiyan. 68. Darugha Nimat Ali Sahib, Hashmi, Abbasi, Batalawi. 69. Hafiz Hamid Ali Sahib, dalam perkhidmatan Mirza Sahib. 70. Hakim Jan Muhammad Sahib, Imam Masjid, Qadiani. 71. Babu Ali Muhammad Sahib, Chieftain, Batala. 72. Mirza Ismail Baig Sahib Qadiani. 73. Mian Buddhay Khan, ketua, Bairi. 74. Mirza Muhammad Ali Sahib, Chieftain, Patti. 75. Shaikh Muhammad Umar Sahib s/o Haji Ghulam Muhammad Sahib, Batala. (The Heavenly Decree, ms. 50-51 [Terjemahan Bahasa Inggeris Asmani Faislah])

Tidak lama selepas kejayaan perasmian Jalsah tahunan pertama, satu pengumuman telah diterbitkan memaklumkan ahli Jamaat tentang keputusan bahawa setiap tahun, perhimpunan tahunan Jamaat Ahmadiyah Muslim diadakan pada 27, 28 dan 29 Disember.

Menyoroti tujuan dan objektif Jalsah tahunan, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:

“Semua jiwa-jiwa yang tulus yang telah memasuki golongan orang yang rendah hati ini harus tahu bahawa tujuan berjanji setia adalah untuk meredakan semangat duniawi, sehingga hati diliputi dalam cinta Tuhan yang Maha Pemurah dan Nabi (saw), dan untuk mengembangkan keadaan terpisah sehingga Perjalanan Akhir tidak kelihatan sebagai prospek yang tidak diingini.

“Tetapi untuk mencapai ini, adalah perlu untuk tinggal bersama saya dan menghabiskan sebahagian daripada hidup seseorang untuk tujuan ini, supaya, jika Tuhan Yang Maha Kuasa menghendaki, dengan menyaksikan beberapa tanda yang pasti, kelemahan, kekurangan dan keterlambatan dapat diatasi dan iman yang sempurna dapat dilahirkan, menghasilkan semangat dan dedikasi yang bergairah. Seseorang itu harus sentiasa berusaha untuk mencapai matlamat ini dan berdoa agar Allah Taala memberi peluang ini. Sehingga ini berlaku, adalah penting untuk bertemu saya sekarang dan kemudian.

“Bai‘at tidak mempunyai segala keberkatan dan merupakan formaliti semata-mata jika seseorang tidak mengambil berat untuk bertemu dengan saya. Oleh kerana - disebabkan oleh ketidakupayaan fizikal, kekurangan sumber, dan jarak yang jauh - tidak mungkin bagi semua orang untuk tinggal bersama dengan saya atau melawat saya beberapa kali setiap tahun, dan kebanyakan hati masih belum dikurniakan keinginan yang kuat sehingga mereka harus menanggung kesulitan dan kesukaran yang paling besar untuk pertemuan itu, oleh itu, nampaknya wajar, tiga hari setiap tahun harus ditetapkan untuk perhimpunan di mana semua pengikut saya yang berkhidmat, tanpa kehadiran Allah dan kekurangan masa - harus hadir. .

“Jadi, pada pendapat saya, tarikh ini sepatutnya dari 27 hingga 29 Disember. Oleh itu, mulai hari ini, 30 Disember 1891, jika kita hidup untuk melihat 27 Disember, semua sahabat kita harus, dengan kemampuan mereka, datang dan mendengar firman Ilahi dan menyertai kita dalam berdoa kerana Allah. Perhimpunan ini akan ditumpukan kepada pemaparan kebenaran dan pandangan rohani seperti yang diperlukan untuk meningkatkan iman dan kepastian dan pemahaman rohani, dan akan ada doa dan perhatian khusus untuk para peserta. Dan sebaik mungkin kita akan berusaha untuk berdoa di ambang pintu Tuhan Yang Maha Pengasih agar Dia menarik mereka kepada-Nya, menerima mereka dan membawa perubahan yang soleh ke atas mereka.

“Faedah tambahan daripada perhimpunan ini ialah setiap tahun peserta baru ke Jamaat hendaklah, dengan hadir pada tarikh yang ditetapkan, mengenali saudara-saudara mereka yang telah menyertai lebih awal. Dan pertemuan ini akan membawa kepada pengukuhan progresif ikatan cinta dan kasih sayang bersama.

“Doa untuk pengampunan akan dilakukan untuk saudara-saudara yang akan meninggal dunia sementara, dan doa akan dibuat di ambang pintu Tuhan yang maha mulia agar Dia dapat menyatukan semua saudara ini dalam roh dan mengusir semua keterasingan, kekeringan dan perbezaan di antara mereka.

“Perhimpunan kerohanian ini akan mempunyai banyak faedah rohani lain yang akan menjadi nyata dari semasa ke semasa. Mereka yang mengalami kekurangan harta akan dinasihatkan untuk merancang lebih awal untuk menghadiri Jalsah ini.

“Sekiranya mereka membayar dengan jumlah yang kecil pada setiap hari atau bulanan, melalui perancangan dan simpanan, mereka akan mempunyai peruntukan yang mencukupi untuk perjalanan, dan ia akan kelihatan seolah-olah perjalanan itu dilakukan secara percuma.

“Mereka yang meluluskan cadangan itu hendaklah memaklumkan kepada saya sekarang secara bertulis supaya senarai berasingan boleh dibuat bagi mereka yang berazam, sepanjang hayat mereka, untuk menghadiri perhimpunan pada tarikh yang ditetapkan dengan sepenuh hati dan jiwa dan dengan keazaman yang paling besar – melainkan ia di luar kuasa dan kemampuan mereka untuk melakukan perjalanan.

“Semoga Allah mengurniakan ganjaran yang baik kepada mereka yang menjalani kesusahan dalam perjalanan untuk menghadiri perhimpunan yang diadakan pada 27 Disember 1891 bagi tujuan perundingan agama. Semoga Dia membalas setiap langkah mereka dalam perjalanan ini. Amin, amin.” (The Heavenly Decree, ms. 73-75)

Selepas pengumuman ini, kecuali untuk beberapa tahun, Jalsah tahunan Jamaat-e-Ahmadiyya telah berlangsung setiap tahun di bawah arahan yang ditetapkan oleh Hadhrat Masih Mau’ud lebih seratus tahun yang lalu.

Jalsah Salanah tahun 1907 juga mempunyai kepentingan sejarah yang besar kerana ia merupakan perhimpunan tahunan terakhir Jamaat Ahmadiyah Muslim yang diadakan dalam kehidupan Masih Mau’ud (as).

Ketibaan tetamu untuk Jalsah tahunan ini bermula dari 19 Disember 1907. Walau bagaimanapun, beberapa sahabat telah sampai ke Qadian sebelum tarikh itu untuk menghabiskan sebanyak mungkin masa bersama-sama dengan Hadhrat Masih Mau'ud.

Jamaat pertama yang tiba di bawah pimpinan Amir mereka, Maulvi Karam Dad Sahib, ialah Dulmial. Selepas itu, ahli pelbagai jamaat, iaitu Sialkot, Jammu, Wazirabad, Gujranwala, Gujarat, Lahore, Amritsar, Kapurthala, Ludhiana, dsb., mula datang berduyun-duyun dari seluruh India setiap hari dan kemasukan tetamu yang besar ini berterusan walaupun pada zaman Jalsa. (Al Badr, 26 Disember 1907)

Pada 25 Disember 1907, satu persidangan agung majalah Tash-heez-ul-Azhan telah diadakan selepas solat Zuhur. Hafiz Abdur Rahim Sahib membacakan laporan tahunannya untuk memulakan prosiding.

Selepas itu, Sahibzada Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad Sahib (ra) menarik perhatian golongan muda terhadap tanggungjawab penting mereka.

Syed Zainul Abidin Waliullah Shah Sahib (ra) membacakan kertas kerjanya dan Akbar Shah Khan Sahib dan Nematullah Sahib Guhar membacakan puisi. Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) menyampaikan ucapan penggulungan.

Pada pagi 26 Disember, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar untuk berjalan-jalan dan semua orang keluar untuk menemuinya, seperti rama-rama terbang ke arah bunga, dan menyaksikan perwatakannya yang cantik. Setiap orang mempunyai keinginan yang luar biasa untuk menjadi orang pertama yang melawatnya. Hadhrat Masih Mau’ud berdiri selama kira-kira dua jam di bawah pokok di luar kampung tempat para pengikutnya berjabat tangan.

Kemudian, solat Zuhur dan Asar dilakukan secara berjamaah di Masjidil Aqsa dan Hazrat Maulvi Nuruddin Sahibra mengumumkan beberapa nikah dan menjelaskan tujuan perkahwinan. Selepas itu, Mir Qasim Ali Sahib membacakan puisi mubarak nama [cara mengucapkan tahniah]. (Al Badr, 9 Januari 1908, hlm. 2)

Pada 27 Disember, solat Jumuah dan Asar telah digabungkan dan dilakukan di Masjid Aqsa. Khutbah Jumaat disampaikan oleh Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra). Kawasan dalam dan luar masjid penuh sesak dan limpahan ahli terpaksa menunaikan solat di atas bumbung kedai, rumah, pejabat pos dan lain-lain. Pada masa itu, lebih 3,000 orang hadir.

Selepas solat Jumaat, Hadhrat Masih Mau'ud menyampaikan pidato, di mana beliau menyampaikan tafsiran yang agung dari Surah al-Fatihah dan kemudian menarik perhatian para pendengar ke arah menyucikan diri. Selepas itu, Hadhrat Masih Mau'ud berjabat tangan dengan peserta Jalsa. (Al Hakam, 2-14 Januari 1908)

Pada pagi 28 Disember, Hadhrat Masihi Mau'ud telah berjalan-jalan seperti biasa dan terima kasih kepada pengurusan yang baik oleh Dr Mirza Yaqub Baig Sahib, Chaudhry Maula Baksh Sahib, Malik Muhammad Hayat Sahib, Hakim Muhammad Omar Sahib dan Dr Khalifa Rashiduddin Sahib, semua orang mendapat penghormatan untuk mengunjungi dan menyaksikan Nabi-nabi Allah dengan penuh kemudahan. Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan duduk di tempat tertentu di padang dan mendengar beberapa syaer juga. (Al Badr, 9 Januari 1908)

Pada hari yang sama, solat Zuhur dan Asar digabungkan dan kemudian, Hadhrat Masih Mau’ud menyampaikan ucapannya yang kedua di hadapan hadirin Jalsah tahunan. Beliau berpesan kepada pengikutnya supaya bertolak ansur dan menunjukkan ketabahan. Kemudian, beliau bercakap tentang pelbagai subjek dan mengakhiri ucapannya dengan kata-kata berikut:

 “Sekarang, masa itu telah tiba mengenai yang mana para nabi telah mengumumkan dari awal. Waktu penghakiman Tuhan Yang Maha Kuasa sudah dekat, maka takutlah kepada-Nya dan bertaubatlah.” (Al Hakam, 18 Januari 1908)

Selepas solat Maghrib pada 28 Disember, persidangan Sadr Anjuman Ahmadiyya telah diadakan, di mana sebahagian besar presiden dan setiausaha pelbagai anjuman luar mengambil bahagian. Selepas pembentangan laporan dan bajet, Dr Khawaja Kamaluddin Sahib membincangkan setiap perkara secara terperinci. Hazrat Maulana Hakim Maulvi Nuruddin (ra) kemudiannya menyampaikan ucapan di mana beliau menerangkan jenis Anjuman yang dibenarkan menurut Al-Quran. (Al Badr, 9 Januari 1908)

Sheikh Yaqub Ali Irfani Sahibra (ketika itu editor Al Hakam), Hakim Fazaluddin Sahib, Mufti Fazlur Rahman Sahib, Qazi Amir Hussain Sahib dan pelbagai guru dan pelajar Madrasa-e-Ahmadiyya secara sukarela bekerja sepanjang masa untuk melayani tetamu.

Oleh kerana kehadiran ahli Jamaat yang memberangsangkan, beberapa tetamu telah dihidangkan makanan lewat. Terdapat makanan yang mencukupi, tetapi kerana kekurangan ruang, hanya bilangan orang yang terhad boleh makan pada satu-satu masa, yang menyebabkan kelewatan. Beberapa tetamu bersara ke bilik mereka tanpa makan.

Namun, mereka mendapat pahala, di mana Allah Taala menghiburkan mereka dengan wahyu yang disampaikan secara langsung oleh Allah kepada rasul-Nya:

یٰآأَيُّهَا النَّبِیُّ اَطۡعِمُوا الۡجَائِعَ وَ الۡمُعۡتَرَّ

Beri makan orang yang lapar dan orang yang susah.”

Ketika Hadhrat Masih Mau’ud bertanya pada keesokan paginya, beliau mendapati beberapa tetamu masih lapar. Beliau memanggil pengurus dapur awam dan menasihatinya supaya menjaga tetamu dengan baik. (Al Hakam, 2 Januari 1908 dan Al Badr, 9 Januari 1908 [Tadhkirah, hlm. 987-88])

Sebilangan besar orang mengambil Bai‘at di tangan Hadhrat Masih Mau’ud sepanjang Jalsah tahunan 1907. Pada beberapa hari, limpahan besar peserta akan menjadikan mustahil bagi Hadhrat Masih Mau’ud untuk mencapai setiap orang dan mengambil Bai‘at dengan meletakkan tangan mereka pada tangannya.

Oleh itu, orang ramai diminta menanggalkan serban mereka dan menyebarkannya ke arah yang berbeza. Hadhrat Masih Mau’ud kemudian akan mengambil Bai‘at dengan memegang satu hujung setiap serban di tangannya, manakala hujung yang lain diedarkan kepada pelbagai individu dan orang lain akan memegang tangan mereka untuk memohon berkat. Kaedah unik untuk mengambil Bai‘at ini menyimpulkan perincian Jalsah terakhir kehidupan Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan. (Al Badr, 9 Januari 1908, hlm. 3)

Oleh itu, Jalsah tahunan Jamaat Ahmadiyah Muslim telah dimulakan pada zaman Masih Mau’ud oleh tangan-tangan beliau sendiri yang diberkati dan masih makmur dan diadakan di seluruh penjuru dunia.

Semoga Allah Yang Maha Kuasa membantu kita mencapai tujuannya, iaitu untuk menjalin hubungan yang rapat dengan Tuhan dan berusaha untuk menjadi lebih baik dalam setiap bidang kehidupan.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad