Jalsah Salana pertama dan terakhir pada zaman Masih Mau’ud
Jalsah Salana pertama dan terakhir pada zaman Masih Mau’ud
25hb Disember 2020
Kemas Kini Terakhir pada 25 Disember 2020
Awwab Saad Hayat, Al Hakam
Terjemahan oleh Musa Bin Masran
Al-Masih Akhir Zaman dan Imam Mahdi, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as) dari Qadian, meletakkan asas perhimpunan yang diberkati untuk membantu Jamaatnya
mencapai objektif syurga yang diutuskan oleh Allah Yang Maha Kuasa.
Masih Mau’ud (as)
yang dijanjikan
Oleh itu, dua tahun selepas penubuhan Jamaat Ahmadiyah
Muslim, pada tahun 1891, Jalsah Salanah pertama diadakan di Qadian. Sejak
permulaannya, Jalsa tahunan ini terbukti sangat bermanfaat untuk pembinaan
moral dan rohani serta kemajuan ahli Jamaat-e-Ahmadiyya.
Lebih-lebih lagi, ia memainkan peranan utama dalam
menonjolkan identiti Jamaat di ufuk global dan dengan cara yang sama, ia adalah
manifestasi kemajuan Jamaat yang semakin meningkat.
Butiran Jalsah
tahunan pertama adalah seperti berikut:
Hadhrat Masih Mau'ud menulis sebuah buku, Asmani Faislah
(The Heavenly Decree), pada bulan Disember 1891 dan menjemput pemimpin dan
pengikut semua agama, khususnya setiap maulvi, sufi, pir, faqir dan sajjada
nashin, dan mengemukakan kaedah untuk mengenal pasti kebenaran.
Beliau mencadangkan untuk membentuk satu badan, yang akan
mengumpulkan dan merekodkan nama orang yang ditimpa musibah dari setiap agama
dan kemudian, selepas membahagikan mereka melalui banyak antara kedua-dua
peserta, kedua-dua pihak akan berdoa untuk kesembuhan dan kebaikan kumpulan
masing-masing. Hasil penerimaan doa beramai-ramai dan manifestasi tanda-tanda
syurga akan menunjukkan siapa yang dipilih oleh Tuhan Yang Maha Esa dan siapa
yang berdegil menafikan kebenaran.
Untuk mempraktikkan kaedah yang dicadangkan ini, Hadhrat
Masih Mau'ud menyeru agar diadakan perhimpunan untuk berunding dengan para
Sahabatnya. Pertemuan bersejarah ini telah diadakan pada 27 Disember 1891 dan
75 ahli Jamaat yang bertuah telah hadir di dalamnya. Itulah Jalsah Salanah yang
pertama dari Jamaat-e-Ahmadiyya, yang dimulakan oleh pendiri Jamaat Ahmadiyah, Masih
Mau’ud (as) Muhammad (saw), dan juga diberkati dengan kehadirannya.
Prosiding Jalsah dimulakan selepas solat Zuhur di Masjid
Aqsa, Qadian. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sialkoti (ra) membacakan buku, Asmani
Faislah, sebelum perhimpunan. Kemudian, para peserta Jalsah diminta menyuarakan
pendapat mereka tentang siapa yang harus dilantik sebagai anggota badan
tersebut yang dicadangkan oleh Masih Mau’ud.
Kesemua mereka, sebulat suara menyatakan buku itu perlu
diterbitkan segera dan kemudian, setelah dipastikan niat pihak lawan, ahli
hendaklah dilantik atas persetujuan bersama kedua-dua pihak. Selepas itu,
Jalsah telah dimuktamadkan dan ahli-ahli Jamaat mendapat penghormatan untuk
berjabat tangan dengan Hadhrat Masih Mau’ud. (Al Hakam, 14 April 1935)
Di bawah adalah nama-nama sahabat yang bertuah yang
merupakan sebahagian daripada Jalsah yang istimewa itu:
1. Munshi Muhammad Arura Sahib, Penggubal di Mahkamah
Majistret, Kapurthala. 2. Munshi Muhammad Abdur Rahman Sahib, Kerani Jabatan
Am, Kapurthala. 3. Munshi Muhammad Habibur Rahman, Chieftain, Kapurthala. 4.
Munshi Zafar Ahmad Sahib, Penulis Rayuan, Kapurthala. 5. Munshi Muhammad Khan
Sahib, Kerani Mahkamah Jenayah, Kapurthala. 6. Munshi Sardar Khan Sahib, Ketua
Mahkamah Konstabel, Kapurthala. 7. Munshi Imdad Ali Khan Sahib, Kerani di
Jabatan Pendidikan, Kapurthala. 8. Maulvi Muhammad Husain Sahib, Kapurthala. 9.
Hafiz Muhammad Ali Sahib, Kapurthala. 10. Mirza Khuda Bakhsh Sahib, mentor
Nawab Malerkotla. 11. Munshi Rustam Ali Sahib, Timbalan Inspektor Polis Kereta
Api, Lahore. 12. Timbalan Haji Sayyid Fatih Ali Shah Sahib, Timbalan Pemungut,
Jabatan Pengairan. 13. Haji Khwaja Muhammad-ud-Din Sahib, Chieftain, Lahore.
14. Mian Muhammad Chattu Sahib, Chieftain, Lahore. 15. Khalifa Rajbuddin Sahib,
Chieftain, Lahore. 16. Munshi Shamsuddin Sahib, Kerani, Pejabat Peperiksaan,
Lahore. 17. Munshi Taj Din Sahib, Akauntan, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 18.
Munshi Nabi Bakhsh Sahib, Kerani, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 19. Hafiz Fadl
Ahmad Sahib, Kerani, Pejabat Peperiksaan, Lahore. 20. Maulvi Rahimullah Sahib,
Lahore. 21. Maulvi Ghulam Husain Sahib, Masjid Imam Gatti, Lahore. 22. Munshi
Abdur Rahman Sahib, Kerani, Pejabat Loco, Lahore. 23. Maulvi Abdur Rahman
Sahib, Masjid Chinian, Lahore. 24. Munshi Karam Ilahi Sahib, Lahore. 25. Sayyid
Nasir Shah Sahib, Sub-Overseer. 26. Hafiz Muhammad Akbar Sahib, Lahore. 27.
Maulvi Ghulam Qadir Sahib Fasih, Pemilik dan Pengurus Akhbar Punjab dan
Pesuruhjaya Perbandaran, Sialkot. 28. Maulvi Abdul Karim Sahib, Sialkot. 29.
Mir Hamid Shah Sahib, Kerani Remisi Hasil, Sialkot. 30. Mir Mahmood Shah Sahib,
Penyalin, Sialkot. 31. Munshi Muhammad Din Sahib, bekas Inspektor Hasil Tanah,
Sialkot. 32. Hakim Fadluddin Sahib, Chieftain, Bhera. 33. Mian Najmuddin Sahib,
Chieftain, Bhera. 34. Munshi Ahmadullah Sahib, Mahaldar, Jabatan Permit, Jammu.
35. Sayyid Muhammad Sahib, Chieftain, Jammu. 36. Mistri Umruddin Sahib, Jammu.
37. Maulvi Nuruddin Sahib, Pakar Perubatan Diraja, Negeri Jammu. 38. Khalifa
Nuruddin Sahib , Pengikat buku, Jammu. 39. Qadi Muhammad Akbar Sahib, bekas
Pentadbir Tehsil, Jammu. 40. Shaikh Muhammad Jan Sahib, dalam perkhidmatan Raja
Amar Singh Sahib, Wazirabad. 41. Maulvi Abdul Qadir Sahib, Guru, Jamalpur. 42.
Shaikh Rahmatullah Sahib, Pesuruhjaya Perbandaran, Gujrat. 43. Shaikh Abdur
Rahman Sahib, B.A., Gujrat. 44. Munshi Ghulam Akbar Sahib Yatim, Kerani,
Pejabat Peperiksaan, Lahore. 45. Munshi Dost Muhammad Sahib, Polis Sarjan,
Jammu. 46. Mufti Fazlur Rahman Sahib, Chieftain, Jammu. 47. Munshi Ghulam
Muhammad Sahib, s/o Maulvi Din Muhammad, Lahore. 48. Sain Shair Shah Sahib,
Majdhub, Jammu. 49. Sahibzada Iftikhar Ahmad Sahib, Ludhiana. 50. Qazi Khawaja
Ali Sahib, Kontraktor Phaeton, Ludhiana. 51. Hafiz Nur Ahmad Sahib, pemilik
Kilang Tekstil, Ludhiana. 52. Shahzada Haji Abdul Majid Sahib, Ludhiana. 53.
Haji Abdur Rahman Sahib, Ludhiana. 54. Shaikh Shahabuddin Sahib, Ludhiana. 55.
Haji Nizamuddin Sahib, Ludhiana. 56. Shaikh Abdul Haq Sahib, Ludhiana. 57.
Maulvi Muhkamuddin Sahib, Peguam, Amritsar. 58. Shaikh Nur Ahmad Sahib, Pemilik
Riaz-e-Hind Press, Amritsar. 59. Munshi Ghulam Muhammad Sahib, Jurutulis,
Amritsar. 60. Mian Jamaluddin Sahib, penduduk mauza Saikhwan. 61. Mian
Imamuddin Sahib, Saikhwan. 62. Mian Khairuddin Sahib, Saikhwan. 63. Mian
Muhammad Isa Sahib, Guru, Naushaihra. 64. Mian Charagh Ali Sahib, penduduk Thei
Ghulam Nabi. 65. Shaikh Shahabuddin Sahib, penduduk Thei Ghulam Nabi. 66. Mian
Abdullah Sahib, penduduk Suhal. 67. Hafiz Abdur Rahman Sahib, penduduk Suhiyan.
68. Darugha Nimat Ali Sahib, Hashmi, Abbasi, Batalawi. 69. Hafiz Hamid Ali
Sahib, dalam perkhidmatan Mirza Sahib. 70. Hakim Jan Muhammad Sahib, Imam
Masjid, Qadiani. 71. Babu Ali Muhammad Sahib, Chieftain, Batala. 72. Mirza
Ismail Baig Sahib Qadiani. 73. Mian Buddhay Khan, ketua, Bairi. 74. Mirza
Muhammad Ali Sahib, Chieftain, Patti. 75. Shaikh Muhammad Umar Sahib s/o Haji
Ghulam Muhammad Sahib, Batala. (The Heavenly Decree, ms. 50-51 [Terjemahan
Bahasa Inggeris Asmani Faislah])
Tidak lama selepas kejayaan perasmian Jalsah tahunan
pertama, satu pengumuman telah diterbitkan memaklumkan ahli Jamaat tentang
keputusan bahawa setiap tahun, perhimpunan tahunan Jamaat Ahmadiyah Muslim
diadakan pada 27, 28 dan 29 Disember.
Menyoroti tujuan dan objektif Jalsah tahunan, Masih Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan bersabda:
“Semua jiwa-jiwa yang tulus yang telah memasuki golongan
orang yang rendah hati ini harus tahu bahawa tujuan berjanji setia adalah untuk
meredakan semangat duniawi, sehingga hati diliputi dalam cinta Tuhan yang Maha
Pemurah dan Nabi (saw), dan untuk mengembangkan keadaan terpisah sehingga
Perjalanan Akhir tidak kelihatan sebagai prospek yang tidak diingini.
“Tetapi untuk mencapai ini, adalah perlu untuk tinggal
bersama saya dan menghabiskan sebahagian daripada hidup seseorang untuk tujuan
ini, supaya, jika Tuhan Yang Maha Kuasa menghendaki, dengan menyaksikan
beberapa tanda yang pasti, kelemahan, kekurangan dan keterlambatan dapat
diatasi dan iman yang sempurna dapat dilahirkan, menghasilkan semangat dan dedikasi
yang bergairah. Seseorang itu harus sentiasa berusaha untuk mencapai matlamat
ini dan berdoa agar Allah Taala memberi peluang ini. Sehingga ini berlaku,
adalah penting untuk bertemu saya sekarang dan kemudian.
“Bai‘at tidak mempunyai segala keberkatan dan merupakan
formaliti semata-mata jika seseorang tidak mengambil berat untuk bertemu dengan
saya. Oleh kerana - disebabkan oleh ketidakupayaan fizikal, kekurangan sumber,
dan jarak yang jauh - tidak mungkin bagi semua orang untuk tinggal bersama
dengan saya atau melawat saya beberapa kali setiap tahun, dan kebanyakan hati
masih belum dikurniakan keinginan yang kuat sehingga mereka harus menanggung
kesulitan dan kesukaran yang paling besar untuk pertemuan itu, oleh itu,
nampaknya wajar, tiga hari setiap tahun harus ditetapkan untuk perhimpunan di
mana semua pengikut saya yang berkhidmat, tanpa kehadiran Allah dan kekurangan
masa - harus hadir. .
“Jadi, pada pendapat saya, tarikh ini sepatutnya dari 27
hingga 29 Disember. Oleh itu, mulai hari ini, 30 Disember 1891, jika kita hidup
untuk melihat 27 Disember, semua sahabat kita harus, dengan kemampuan mereka,
datang dan mendengar firman Ilahi dan menyertai kita dalam berdoa kerana Allah.
Perhimpunan ini akan ditumpukan kepada pemaparan kebenaran dan pandangan rohani
seperti yang diperlukan untuk meningkatkan iman dan kepastian dan pemahaman
rohani, dan akan ada doa dan perhatian khusus untuk para peserta. Dan sebaik
mungkin kita akan berusaha untuk berdoa di ambang pintu Tuhan Yang Maha
Pengasih agar Dia menarik mereka kepada-Nya, menerima mereka dan membawa
perubahan yang soleh ke atas mereka.
“Faedah tambahan daripada perhimpunan ini ialah setiap tahun
peserta baru ke Jamaat hendaklah, dengan hadir pada tarikh yang ditetapkan,
mengenali saudara-saudara mereka yang telah menyertai lebih awal. Dan pertemuan
ini akan membawa kepada pengukuhan progresif ikatan cinta dan kasih sayang
bersama.
“Doa untuk pengampunan akan dilakukan untuk saudara-saudara
yang akan meninggal dunia sementara, dan doa akan dibuat di ambang pintu Tuhan
yang maha mulia agar Dia dapat menyatukan semua saudara ini dalam roh dan
mengusir semua keterasingan, kekeringan dan perbezaan di antara mereka.
“Perhimpunan kerohanian ini akan mempunyai banyak faedah
rohani lain yang akan menjadi nyata dari semasa ke semasa. Mereka yang
mengalami kekurangan harta akan dinasihatkan untuk merancang lebih awal untuk
menghadiri Jalsah ini.
“Sekiranya mereka membayar dengan jumlah yang kecil pada
setiap hari atau bulanan, melalui perancangan dan simpanan, mereka akan
mempunyai peruntukan yang mencukupi untuk perjalanan, dan ia akan kelihatan
seolah-olah perjalanan itu dilakukan secara percuma.
“Mereka yang meluluskan cadangan itu hendaklah memaklumkan
kepada saya sekarang secara bertulis supaya senarai berasingan boleh dibuat
bagi mereka yang berazam, sepanjang hayat mereka, untuk menghadiri perhimpunan
pada tarikh yang ditetapkan dengan sepenuh hati dan jiwa dan dengan keazaman
yang paling besar – melainkan ia di luar kuasa dan kemampuan mereka untuk
melakukan perjalanan.
“Semoga Allah mengurniakan ganjaran yang baik kepada mereka
yang menjalani kesusahan dalam perjalanan untuk menghadiri perhimpunan yang
diadakan pada 27 Disember 1891 bagi tujuan perundingan agama. Semoga Dia
membalas setiap langkah mereka dalam perjalanan ini. Amin, amin.” (The Heavenly
Decree, ms. 73-75)
Selepas pengumuman ini, kecuali untuk beberapa tahun, Jalsah
tahunan Jamaat-e-Ahmadiyya telah berlangsung setiap tahun di bawah arahan yang
ditetapkan oleh Hadhrat Masih Mau’ud lebih seratus tahun yang lalu.
Jalsah Salanah tahun 1907 juga mempunyai kepentingan sejarah
yang besar kerana ia merupakan perhimpunan tahunan terakhir Jamaat Ahmadiyah
Muslim yang diadakan dalam kehidupan Masih Mau’ud (as).
Ketibaan tetamu untuk Jalsah tahunan ini bermula dari 19
Disember 1907. Walau bagaimanapun, beberapa sahabat telah sampai ke Qadian
sebelum tarikh itu untuk menghabiskan sebanyak mungkin masa bersama-sama dengan
Hadhrat Masih Mau'ud.
Jamaat pertama yang tiba di bawah pimpinan Amir mereka,
Maulvi Karam Dad Sahib, ialah Dulmial. Selepas itu, ahli pelbagai jamaat, iaitu
Sialkot, Jammu, Wazirabad, Gujranwala, Gujarat, Lahore, Amritsar, Kapurthala,
Ludhiana, dsb., mula datang berduyun-duyun dari seluruh India setiap hari dan
kemasukan tetamu yang besar ini berterusan walaupun pada zaman Jalsa. (Al Badr,
26 Disember 1907)
Pada 25 Disember 1907, satu persidangan agung majalah
Tash-heez-ul-Azhan telah diadakan selepas solat Zuhur. Hafiz Abdur Rahim Sahib
membacakan laporan tahunannya untuk memulakan prosiding.
Selepas itu, Sahibzada Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad Sahib
(ra) menarik perhatian golongan muda terhadap tanggungjawab penting mereka.
Syed Zainul Abidin Waliullah Shah Sahib (ra) membacakan
kertas kerjanya dan Akbar Shah Khan Sahib dan Nematullah Sahib Guhar membacakan
puisi. Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) menyampaikan ucapan penggulungan.
Pada pagi 26 Disember, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
keluar untuk berjalan-jalan dan semua orang keluar untuk menemuinya, seperti
rama-rama terbang ke arah bunga, dan menyaksikan perwatakannya yang cantik.
Setiap orang mempunyai keinginan yang luar biasa untuk menjadi orang pertama
yang melawatnya. Hadhrat Masih Mau’ud berdiri selama kira-kira dua jam di bawah
pokok di luar kampung tempat para pengikutnya berjabat tangan.
Kemudian, solat Zuhur dan Asar dilakukan secara berjamaah di
Masjidil Aqsa dan Hazrat Maulvi Nuruddin Sahibra mengumumkan beberapa nikah dan
menjelaskan tujuan perkahwinan. Selepas itu, Mir Qasim Ali Sahib membacakan
puisi mubarak nama [cara mengucapkan tahniah]. (Al Badr, 9 Januari 1908, hlm.
2)
Pada 27 Disember, solat Jumuah dan Asar telah digabungkan
dan dilakukan di Masjid Aqsa. Khutbah Jumaat disampaikan oleh Hazrat Hakim
Maulvi Nuruddin (ra). Kawasan dalam dan luar masjid penuh sesak dan limpahan
ahli terpaksa menunaikan solat di atas bumbung kedai, rumah, pejabat pos dan
lain-lain. Pada masa itu, lebih 3,000 orang hadir.
Selepas solat Jumaat, Hadhrat Masih Mau'ud menyampaikan
pidato, di mana beliau menyampaikan tafsiran yang agung dari Surah al-Fatihah
dan kemudian menarik perhatian para pendengar ke arah menyucikan diri. Selepas
itu, Hadhrat Masih Mau'ud berjabat tangan dengan peserta Jalsa. (Al Hakam, 2-14
Januari 1908)
Pada pagi 28 Disember, Hadhrat Masihi Mau'ud telah
berjalan-jalan seperti biasa dan terima kasih kepada pengurusan yang baik oleh
Dr Mirza Yaqub Baig Sahib, Chaudhry Maula Baksh Sahib, Malik Muhammad Hayat
Sahib, Hakim Muhammad Omar Sahib dan Dr Khalifa Rashiduddin Sahib, semua orang
mendapat penghormatan untuk mengunjungi dan menyaksikan Nabi-nabi Allah dengan
penuh kemudahan. Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan duduk di tempat tertentu di
padang dan mendengar beberapa syaer juga. (Al Badr, 9 Januari 1908)
Pada hari yang sama, solat Zuhur dan Asar digabungkan dan
kemudian, Hadhrat Masih Mau’ud menyampaikan ucapannya yang kedua di hadapan
hadirin Jalsah tahunan. Beliau berpesan kepada pengikutnya supaya bertolak
ansur dan menunjukkan ketabahan. Kemudian, beliau bercakap tentang pelbagai
subjek dan mengakhiri ucapannya dengan kata-kata berikut:
“Sekarang, masa itu
telah tiba mengenai yang mana para nabi telah mengumumkan dari awal. Waktu
penghakiman Tuhan Yang Maha Kuasa sudah dekat, maka takutlah kepada-Nya dan
bertaubatlah.” (Al Hakam, 18 Januari 1908)
Selepas solat Maghrib pada 28 Disember, persidangan Sadr
Anjuman Ahmadiyya telah diadakan, di mana sebahagian besar presiden dan
setiausaha pelbagai anjuman luar mengambil bahagian. Selepas pembentangan
laporan dan bajet, Dr Khawaja Kamaluddin Sahib membincangkan setiap perkara
secara terperinci. Hazrat Maulana Hakim Maulvi Nuruddin (ra) kemudiannya
menyampaikan ucapan di mana beliau menerangkan jenis Anjuman yang dibenarkan
menurut Al-Quran. (Al Badr, 9 Januari 1908)
Sheikh Yaqub Ali Irfani Sahibra (ketika itu editor Al
Hakam), Hakim Fazaluddin Sahib, Mufti Fazlur Rahman Sahib, Qazi Amir Hussain
Sahib dan pelbagai guru dan pelajar Madrasa-e-Ahmadiyya secara sukarela bekerja
sepanjang masa untuk melayani tetamu.
Oleh kerana kehadiran ahli Jamaat yang memberangsangkan,
beberapa tetamu telah dihidangkan makanan lewat. Terdapat makanan yang
mencukupi, tetapi kerana kekurangan ruang, hanya bilangan orang yang terhad
boleh makan pada satu-satu masa, yang menyebabkan kelewatan. Beberapa tetamu
bersara ke bilik mereka tanpa makan.
Namun, mereka mendapat pahala, di mana Allah Taala
menghiburkan mereka dengan wahyu yang disampaikan secara langsung oleh Allah
kepada rasul-Nya:
یٰآأَيُّهَا النَّبِیُّ اَطۡعِمُوا الۡجَائِعَ
وَ الۡمُعۡتَرَّ
“Beri makan orang yang lapar dan
orang yang susah.”
Ketika Hadhrat Masih Mau’ud bertanya pada keesokan paginya, beliau
mendapati beberapa tetamu masih lapar. Beliau memanggil pengurus dapur awam dan
menasihatinya supaya menjaga tetamu dengan baik. (Al Hakam, 2 Januari 1908 dan
Al Badr, 9 Januari 1908 [Tadhkirah, hlm. 987-88])
Sebilangan besar orang mengambil Bai‘at di tangan Hadhrat
Masih Mau’ud sepanjang Jalsah tahunan 1907. Pada beberapa hari, limpahan besar
peserta akan menjadikan mustahil bagi Hadhrat Masih Mau’ud untuk mencapai
setiap orang dan mengambil Bai‘at dengan meletakkan tangan mereka pada tangannya.
Oleh itu, orang ramai diminta menanggalkan serban mereka dan
menyebarkannya ke arah yang berbeza. Hadhrat Masih Mau’ud kemudian akan
mengambil Bai‘at dengan memegang satu hujung setiap serban di tangannya,
manakala hujung yang lain diedarkan kepada pelbagai individu dan orang lain
akan memegang tangan mereka untuk memohon berkat. Kaedah unik untuk mengambil
Bai‘at ini menyimpulkan perincian Jalsah terakhir kehidupan Masih Mau’ud (as)
yang Dijanjikan. (Al Badr, 9 Januari 1908, hlm. 3)
Oleh itu, Jalsah tahunan Jamaat Ahmadiyah Muslim telah
dimulakan pada zaman Masih Mau’ud oleh tangan-tangan beliau sendiri yang
diberkati dan masih makmur dan diadakan di seluruh penjuru dunia.
Semoga Allah Yang Maha Kuasa membantu kita mencapai
tujuannya, iaitu untuk menjalin hubungan yang rapat dengan Tuhan dan berusaha
untuk menjadi lebih baik dalam setiap bidang kehidupan.
Comments
Post a Comment