Zikr-e-Habib: Satu hari dalam kehidupan Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan
Zikr-e-Habib: Satu hari dalam kehidupan Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan
26hb
Mei 2023
Terjemahan
Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 26hb Mei 2023
Siri
ini, Zikr-e-Habib, meneroka kehidupan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hazrat
Masih Mau’ud dan Mahdi, dan kata-katanya, menyoroti akhlak mulianya dan kesan
ajarannya terhadap pengikutnya dan dunia pada umumnya.
Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad (as), Al Masih dan Mahdi yang Dijanjikan
Seperti
semua nabi Tuhan yang lain, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hazrat Masih Mau’ud
dan Mahdi, akan menghabiskan harinya dengan pelbagai aktiviti yang selaras
dengan misi dan tanggungjawab ilahinya. Secara ringkasnya, Nabi Ahmad (as)
telah ditugaskan untuk menghidupkan Islam dan membimbing manusia menuju Tuhan
yang satu.
Dengan
rahmat Tuhan Yang Maha Kuasa, Hazrat Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan
menjalani kehidupan yang diberkati dan meninggalkan kesan yang berkekalan
kepada dunia. Siang dan malamnya penuh dengan peristiwa penting yang menjangkau
masa sebelum dan selepas dakwaannya sebagai Hazrat Masih Mau’ud (as). Nabi Ahmad
(as) memohon kedekatan kepada Allah pada hari-hari kesendiriannya dan juga
meluangkan masa mengembara dan memberkati ramai dengan temannya yang mendalam.
Dia juga menulis segudang buku. Serupa dengan Nabi Isa (as), dia tidak perlu
diadili dalam banyak kes palsu dan tidak berasas oleh orang dari setiap bangsa
dan agama. Selain hari-hari kesihatan, Hazrat Masih Mau'ud juga melalui masa
sakit dan pelbagai penyakit sesuai dengan nubuatan Nabi Muhammad (saw). Di
tengah-tengah pertunangannya, Nabi Ahmad (as) juga memberikan waktu yang cukup
kepada keluarga dan sahabat karibnya.
Hari
demi hari, Hazrat Masih Mau’ud (as) akan melakukan segala yang terdaya untuk
memenuhi tugas-tugasnya, sehinggakan, dengan reda dengan dedikasinya yang
terbaik untuk Islam, Allah SWT menurunkan wahyu berikut:
اَنْتَ الشَّيْخُ الْمَسِيْحُ
الَّذِيْ لَا يُضَاعُ وَقْتُہٗ
“Engkau
adalah Masih Mau’ud yang dihormati yang masanya tidak akan disia-siakan.”
(Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 498)
Salah
seorang Sahabat Hazrat Masih Mau’ud, yang telah lama berkhidmat dan berpeluang
meluangkan masa yang cukup dalam hidup bersamanya, Hazrat Bhai Abdul Rahman
Qadiani (ra), memberikan kesaksian saksi mata berikut tentang cara hidupnya
sehari-hari:
“Huzur
(as) tidak akan mensia-siakan satu saat pun dalam hidupnya, dan semua perhatian
dan usahanya tertumpu pada dakwah dan penyebaran mesej Islam.” (Tatimmah
Sirat-ul-Mahdi, hlm. 394)
Awal
pagi
Hazrat
Sahibzada Mirza Bashir Ahmad (ra) MA meriwayatkan:
“Ibu
saya [Hazrat Amma Jan (ra)] memberitahu saya bahawa Hazrat Masih Mau’ud dulu
tidur beberapa lama selepas solat Subuh kerana beliau akan berjaga sepanjang
malam. Sebab beliau [berjaga lewat] ialah, pertama, beliau sering terpaksa
meneruskan kerja menulisnya pada waktu malam, yang biasanya akan berlangsung
lama, dan kedua, beliau juga perlu bangun beberapa kali untuk melegakan diri.
Selain itu, Hazrat Masih Mau’ud juga akan bangun untuk solat Tahajjud.”
(Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 4)
Mirza
Din Muhammad Sahib dari Langarwal, Gurdaspur, berkaitan dengan Hazrat Mirza
Bashir Ahmad (ra) menulis bahawa, “Saya telah menyaksikan Hazrat Masih Mau’ud
sejak kecil saya. Sebagai permulaan, saya memerhatikannya dalam kehidupan Mirza
Ghulam Murtaza Sahib semasa saya masih kecil. Ia adalah amalan biasa Hazrat
Masih Mau’ud bahawa beliau akan tidur awal pada waktu malam selepas Isya dan
kemudian bangun untuk solat Tahajjud sekitar jam 1 pagi. Selepas Tahajjud, beliau
akan membaca Al-Qur’an. Kemudian, selepas azan Subuh dibuat, Hazrat Masih
Mau'ud akan menunaikan solat sunatnya di rumah dan pergi ke masjid untuk
menunaikan solat berjamaah. Kadang-kadang, beliau sendiri yang mengimami solat.
Pada masa lain, Mian Jan Muhammad Sahib, yang merupakan imam masjid, akan mengimami
solat. Selepas solat Subuh, Hazrat Masih Mau’ud akan berehat seketika. Saya
tidak pernah melihat beliau menunaikan solat sunat di masjid. Beliau selalu
mengerjakan solat sunat di rumah.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 491)
Nabi Ahmad (as) bersabda:
“Jika
seluruh hidup kita dihabiskan dengan urusan duniawi, apakah yang akan kita
kumpulkan untuk akhirat? Buat usaha khusus untuk bangun untuk Tahajjud dan
persembahkan dengan penuh semangat dan kegembiraan. Ada kalanya, Doa yang
dipanjatkan pada siang hari menimbulkan cabaran kepada mereka yang bekerja,
tetapi Allah Maha Pemberi rezeki. Solat fardhu hendaklah dilakukan pada waktu
yang telah ditetapkan. Adakalanya boleh menggabungkan solat Zuhur dan Asar.
Allah Taala telah menyediakan peruntukan untuk ini, kerana Dia mengetahui
bahawa sebahagiannya akan lebih lemah daripada yang lain. Namun, izin ini tidak
mengizinkan tiga Solat digabungkan.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 1, hlm.
5)
Aktiviti
lewat pagi
Hazrat
Mirza Bashir Ahmad (ra) MA meriwayatkan:
“Adalah
amalan rutin Hazrat Masih Mau’ud bahawa beliau keluar berjalan-jalan pada waktu
pagi dan rakan-rakannya akan menemaninya. Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan
akan berjalan sejauh satu atau dua batu [setiap hari].” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid
1, riwayat 71)
Umumnya,
Nabi Ahmad (as) akan tidak keluar berjalan-jalan pada hari Jumaat. Sebaliknya, beliau
akan sibuk mandi, menggunting rambut, menukar pakaian, memakai inai [kepada
rambutnya], dan lain-lain, untuk mempersiapkan solat Jumuah. Oleh kerana jadualnya
yang tertumpu pada hari Jumaat, Masih Mau’ud Yang Dijanjikan tidak akan pergi
berjalan-jalan. (Malfuzat, Jilid 3, hlm. 391)
Hazrat
Maulvi Rahim Bakhsh (ra) dari Talwandi, Gurdaspur, menyatakan:
“Masih
Mau'ud (as) pergi ke Amritsar untuk melihat pencetakan kitab,
Barahin-e-Ahmadiyya. Selepas melihat cetakan Barahin-e-Ahmadiyya, beliau
berkata kepada saya, ‘Mian Rahim Bakhsh, mari kita berjalan-jalan.’ Ketika kami
berjalan-jalan di kebun, saya berkata: ‘Hazrat! Kamu pergi berjalan-jalan,
tetapi kami telah mendengar bahawa orang-orang suci sibuk siang dan malam dalam
ibadat [penyembahan] Allah Yang Maha Kuasa.’ Nabi Ahmad (as) menjawab, ‘Ada dua
jenis wali. Pertama, mereka yang mujahadah kash [bersusah payah di jalan Allah
untuk mencapai kesucian], iaitu, Hazrat Baba Farid Ganjshakarrh. Kemudian ada
pula yang muhaddathun [penerima firman Tuhan], iaitu Abu Al-Hassan
Al-Kharaqani, Muhammad Akram Multani, Mujaddid-e-Alf-e-Thani, dan lain-lain.
Golongan wali jenis kedua sangat unggul dalam status. Allah Yang Maha Kuasa
bercakap dengan sangat kerap kepada mereka dan saya juga salah seorang daripada
mereka.’” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 789)
Tengah
hari dan selepas
Hazrat
Dr Mir Muhammad Ismail (ra) menyatakan:
“Secara
amnya, Nabi Ahmad (as) akan mengambil makanan pertamanya pada hari itu antara
pukul 10 pagi hingga ketika azan Zuhur dilaungkan. […] Sesekali, Hazrat Masih
Mau’ud akan makan pagi selepas solat Zuhur.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat
447)
Hazrat
Dr Mir Muhammad Ismail (ra) memberitahu Hazrat Sahibzada Mirza Bashir Ahmad (ra)
MA bahawa:
“Tidak
ada waktu tertentu pada hari itu apabila Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan
tidur siang. Dia akan berehat mengikut kerjanya. Kadang-kadang, Nabi Ahmad (as)
akan menghabiskan separuh malam atau lebih pada kerja penulisannya. Pada
kesempatan lain, dia akan bekerja sepanjang malam. Selepas pulang dari solat
Subuh, dia berehat seketika, dan kadang-kadang, dia tidak tidur selepas itu. Masih
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan selalunya pergi berjalan-jalan selepas matahari
terbit. Selepas meninggalkan kediamannya, beliau akan singgah di Dataran
Ahmadiyah dan menunggu kedatangan pengunjung. Apabila semua orang telah
berkumpul, Nabi Ahmad (as) akan mula berjalan.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1,
riwayat 525)
Hazrat
Sheikh Yakub Ali Irfani (ra) menulis:
“Masih
Mau’ud (as)Yang Dijanjikan biasa pergi berjalan-jalan sekitar jam 8 atau 9 pagi
pada hari musim sejuk, dan pada musim panas, dia akan pergi awal pagi. Nabi Ahmad
(as) akan berjalan sejauh kira-kira dua setengah batu untuk mencari udara
segar, dan pada masa itu, peristiwa semasa dan perkara agama dibincangkan. Pada
masa yang sama, dia juga akan berbual ringan, tetapi ia sangat sopan dan
lembut.” (Hayat-e-Ahmad, Jilid I, hlm. 228)
Lewat
petang
Hazrat
Sheikh Yakub Ali Irfani (ra) menyatakan:
“Selepas
solat Asar, Hazrat Masih Mau’ud akan bersiar-siar di Masjidil Aqsa, dan
kebanyakannya dia keluar berjalan-jalan. Apabila dia akan berjalan-jalan
[selepas solat Asar], Lala Malawa Mal dan Lala Sharampat Rai akan menemaninya
dan jika ada orang lain, mereka akan turut serta.” (Hayat-e-Ahmad, Jilid II,
hlm. 94)
Melalui
agensi Maulvi Rahim Bakhsh Sahib MA, Hazrat Mirza Sultan Ahmad Sahib berkata:
“Adalah
kebiasaan ayahku [Nabi Ahmad (as)] bahawa pada waktu petang, dia akan
berjalan-jalan ke arah Pintu Pahari, iaitu, ke utara atau sebelah timur.”
(Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 193)
Hafiz
Noor Muhammad Sahib, seorang penduduk Faizullah Chak, ketika menceritakan
tradisi masa mudanya, berkata:
“Pada
masa itu, Hazrat Masih Mau’ud selalu keluar bersiar-siar selepas solat Asar.
Nabi Ahmad (as) akan berjalan sekitar dua kos [satu kos sama dengan kira-kira
dua batu].” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 347)
Aktiviti
selepas matahari terbenam
Hazrat
Maulvi Abdul Karim (ra) Sialkoti menulis bahawa masjid adalah tempat pertemuan
biasa bagi Hazrat Masih Mau'ud. Jika dia sihat, Nabi Ahmad (as) akan [datang ke
masjid] dan solat lima waktu berjamaah, dan baginda menekankan solat berjemaah.
[…] Selepas menunaikan solat fardhu, Hazrat Masih Mau’ud selalu pergi ke
biliknya dan terlibat dalam kerja menulis. Namun, selepas solat Maghrib, Nabi Ahmad
(as) pernah duduk di masjid. Dia juga akan makan malam bersama rakan-rakannya
dan kemudian kembali ke biliknya selepas menunaikan solat Isyak. Masih Mau’ud
Yang Dijanjikan juga akan makan tengah hari di luar bersama rakan-rakan. (Sirat
Hazrat Masih-e-Maud (as), hlm. 43)
Malam
Hazrat
Dr Mir Muhammad Ismail (ra) menyatakan:
“Sekiranya
Hazrat Masih Mau’ud makan malam di rumah pada hari-hari ketika beliau duduk [di
masjid] antara waktu solat Maghrib dan Isya, beliau biasa makan selepas Isya.
Umumnya, Nabi Ahmad (as) akan makan malam antara waktu Maghrib dan solat
Isyak.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 447)
Malik
Salahuddin Sahib MA menyatakan:
“Selain
daripada [melaksanakan solat lima waktu secara berjemaah], Masih Mau’ud
sebagaimana biasa mengerjakan solat sunat dan nawafil di dalam rumahnya. Solat
sunat yang dilakukan sebelum dan selepas solat fardhu lazimnya diamalkan di
rumah. Namun, pada masa awal, ketika Nabi Ahmad (as) duduk di masjid antara
waktu Maghrib dan Isya, baginda akan menunaikan solat sunat Maghrib di masjid.”
(Ashab-e-Ahmad, Jilid 9, hlm. 155)
Hazrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Keadaan
urusan saya sekarang adalah sehingga saya menutup pintu rumah saya dan terus
sibuk dengan kerja [menulis] sepanjang malam. […] Episod pening kepala berubah
dari ringan kepada teruk, tetapi saya tidak peduli dan meneruskan kerja.
Memandangkan hari semakin singkat, saya tidak sedar bahawa hari sudah berlalu
dan saya hanya tahu apabila baldi air diletakkan [berhampiran saya] untuk
berwuduk sebelum solat isya. Pada masa itu, saya menyesal dan berharap saya
boleh diberikan masa sehari penuh lagi. […] Begitu juga, apabila saya diminta
berkali-kali untuk makan, saya memaksa diri saya untuk makan beberapa suap
dalam masa yang paling singkat. Nampaknya, saya dilihat mempunyai roti, tetapi
sebenarnya saya tidak tahu ke mana semuanya pergi atau apa yang saya makan.”
(Malfuzat [1984], Jilid 2, hlm. 376-77)
Kesimpulan
Hazrat
Masih Mau’ud bersabda:
“[…]
Tidak kira apa pekerjaan yang anda ceburi – seorang peniaga dalam
perniagaannya, seorang petani dalam ladangnya, atau seorang raja yang
memerintah dari takhta pemerintahannya – setiap orang harus menjadikan Tuhan
sebagai objektifnya dalam semua urusannya, dan boleh melakukannya. apa sahaja
yang dia kehendaki sambil mengekalkan keagungan dan ketakjuban-Nya dalam
fikirannya, dan menghormati perintah-perintah-Nya dan izin-Nya dan
larangan-Nya. Lakukan segala-galanya sambil bertakwa kepada Allah.
“Di
manakah Islam mengajar bahawa anda harus berhenti bekerja dan duduk terbiar […]
dan, daripada berkhidmat kepada orang lain, menjadi beban kepada mereka? Tidak!
Kemalasan adalah dosa. Maka bagaimanakah individu seperti itu boleh mengabdi
kepada Tuhan atau agama-Nya? Bagaimanakah dia akan memberi makan kepada
keluarganya yang telah dipercayakan oleh Tuhan kepada pemeliharaannya?
“Maka
ingatlah bahawa Allah tidak menghendaki kamu meninggalkan dunia ini sepenuhnya.
Keinginannya ialah:
قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زکّٰھَا
[‘Sesungguhnya
beruntunglah orang yang menambahkannya.’ (Surah ash-Shams, Bab 91:10)]
“Berniagalah,
bertani, bekerja, jadi tukang, buatlah apa sahaja yang kamu kehendaki, tetapi
tahan ego kamu daripada menderhaka kepada Tuhan, dan bersihkan diri kamu
sehingga pekerjaan duniawi ini gagal membuat kamu lupa kepada Tuhan. Maka
pekerjaan duniawimu juga akan menjadi seakan-akan memenuhi kewajiban agamamu.”
(Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 330-331)
Oleh
itu, seluruh kehidupan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hazrat Masih Mau'ud
Mahdi dihabiskan secara serentak dalam mengagungkan nama Allah Yang Maha Kuasa,
menzahirkan keagungan Rasul-Nya yang dikasihi, Nabi Muhammad (saw), dan
menyebarkan Islam yang sebenar ke pelosok dunia. Pada masa yang sama, Nabi Ahmad
(as) mengabdikan hidupnya untuk kemaslahatan dan pembaharuan umat manusia.
Pastinya,
setiap hari dalam hidupnya adalah gambaran praktikal dari wahyu Ilahi ini:
“Engkau adalah Masih Mau’ud yang dihormati yang masanya tidak akan
disia-siakan.” (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 498)
Comments
Post a Comment