Zikr-e-Habib: Satu hari dalam kehidupan Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan

 Zikr-e-Habib: Satu hari dalam kehidupan Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan

26hb Mei 2023

Terjemahan Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 26hb Mei 2023

Siri ini, Zikr-e-Habib, meneroka kehidupan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hazrat Masih Mau’ud dan Mahdi, dan kata-katanya, menyoroti akhlak mulianya dan kesan ajarannya terhadap pengikutnya dan dunia pada umumnya.

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Al Masih dan Mahdi yang Dijanjikan

Seperti semua nabi Tuhan yang lain, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hazrat Masih Mau’ud dan Mahdi, akan menghabiskan harinya dengan pelbagai aktiviti yang selaras dengan misi dan tanggungjawab ilahinya. Secara ringkasnya, Nabi Ahmad (as) telah ditugaskan untuk menghidupkan Islam dan membimbing manusia menuju Tuhan yang satu.

Dengan rahmat Tuhan Yang Maha Kuasa, Hazrat Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjalani kehidupan yang diberkati dan meninggalkan kesan yang berkekalan kepada dunia. Siang dan malamnya penuh dengan peristiwa penting yang menjangkau masa sebelum dan selepas dakwaannya sebagai Hazrat Masih Mau’ud (as). Nabi Ahmad (as) memohon kedekatan kepada Allah pada hari-hari kesendiriannya dan juga meluangkan masa mengembara dan memberkati ramai dengan temannya yang mendalam. Dia juga menulis segudang buku. Serupa dengan Nabi Isa (as), dia tidak perlu diadili dalam banyak kes palsu dan tidak berasas oleh orang dari setiap bangsa dan agama. Selain hari-hari kesihatan, Hazrat Masih Mau'ud juga melalui masa sakit dan pelbagai penyakit sesuai dengan nubuatan Nabi Muhammad (saw). Di tengah-tengah pertunangannya, Nabi Ahmad (as) juga memberikan waktu yang cukup kepada keluarga dan sahabat karibnya.

Hari demi hari, Hazrat Masih Mau’ud (as) akan melakukan segala yang terdaya untuk memenuhi tugas-tugasnya, sehinggakan, dengan reda dengan dedikasinya yang terbaik untuk Islam, Allah SWT menurunkan wahyu berikut:

اَنْتَ الشَّيْخُ الْمَسِيْحُ الَّذِيْ لَا يُضَاعُ وَقْتُہٗ

“Engkau adalah Masih Mau’ud yang dihormati yang masanya tidak akan disia-siakan.” (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 498)

Salah seorang Sahabat Hazrat Masih Mau’ud, yang telah lama berkhidmat dan berpeluang meluangkan masa yang cukup dalam hidup bersamanya, Hazrat Bhai Abdul Rahman Qadiani (ra), memberikan kesaksian saksi mata berikut tentang cara hidupnya sehari-hari:

“Huzur (as) tidak akan mensia-siakan satu saat pun dalam hidupnya, dan semua perhatian dan usahanya tertumpu pada dakwah dan penyebaran mesej Islam.” (Tatimmah Sirat-ul-Mahdi, hlm. 394)

Awal pagi

Hazrat Sahibzada Mirza Bashir Ahmad (ra) MA meriwayatkan:

“Ibu saya [Hazrat Amma Jan (ra)] memberitahu saya bahawa Hazrat Masih Mau’ud dulu tidur beberapa lama selepas solat Subuh kerana beliau akan berjaga sepanjang malam. Sebab beliau [berjaga lewat] ialah, pertama, beliau sering terpaksa meneruskan kerja menulisnya pada waktu malam, yang biasanya akan berlangsung lama, dan kedua, beliau juga perlu bangun beberapa kali untuk melegakan diri. Selain itu, Hazrat Masih Mau’ud juga akan bangun untuk solat Tahajjud.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 4)

Mirza Din Muhammad Sahib dari Langarwal, Gurdaspur, berkaitan dengan Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) menulis bahawa, “Saya telah menyaksikan Hazrat Masih Mau’ud sejak kecil saya. Sebagai permulaan, saya memerhatikannya dalam kehidupan Mirza Ghulam Murtaza Sahib semasa saya masih kecil. Ia adalah amalan biasa Hazrat Masih Mau’ud bahawa beliau akan tidur awal pada waktu malam selepas Isya dan kemudian bangun untuk solat Tahajjud sekitar jam 1 pagi. Selepas Tahajjud, beliau akan membaca Al-Qur’an. Kemudian, selepas azan Subuh dibuat, Hazrat Masih Mau'ud akan menunaikan solat sunatnya di rumah dan pergi ke masjid untuk menunaikan solat berjamaah. Kadang-kadang, beliau sendiri yang mengimami solat. Pada masa lain, Mian Jan Muhammad Sahib, yang merupakan imam masjid, akan mengimami solat. Selepas solat Subuh, Hazrat Masih Mau’ud akan berehat seketika. Saya tidak pernah melihat beliau menunaikan solat sunat di masjid. Beliau selalu mengerjakan solat sunat di rumah.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 491)

Nabi Ahmad (as) bersabda:         

“Jika seluruh hidup kita dihabiskan dengan urusan duniawi, apakah yang akan kita kumpulkan untuk akhirat? Buat usaha khusus untuk bangun untuk Tahajjud dan persembahkan dengan penuh semangat dan kegembiraan. Ada kalanya, Doa yang dipanjatkan pada siang hari menimbulkan cabaran kepada mereka yang bekerja, tetapi Allah Maha Pemberi rezeki. Solat fardhu hendaklah dilakukan pada waktu yang telah ditetapkan. Adakalanya boleh menggabungkan solat Zuhur dan Asar. Allah Taala telah menyediakan peruntukan untuk ini, kerana Dia mengetahui bahawa sebahagiannya akan lebih lemah daripada yang lain. Namun, izin ini tidak mengizinkan tiga Solat digabungkan.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 1, hlm. 5)

Aktiviti lewat pagi

Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) MA meriwayatkan:

“Adalah amalan rutin Hazrat Masih Mau’ud bahawa beliau keluar berjalan-jalan pada waktu pagi dan rakan-rakannya akan menemaninya. Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan akan berjalan sejauh satu atau dua batu [setiap hari].” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 71)

Umumnya, Nabi Ahmad (as) akan tidak keluar berjalan-jalan pada hari Jumaat. Sebaliknya, beliau akan sibuk mandi, menggunting rambut, menukar pakaian, memakai inai [kepada rambutnya], dan lain-lain, untuk mempersiapkan solat Jumuah. Oleh kerana jadualnya yang tertumpu pada hari Jumaat, Masih Mau’ud Yang Dijanjikan tidak akan pergi berjalan-jalan. (Malfuzat, Jilid 3, hlm. 391)

Hazrat Maulvi Rahim Bakhsh (ra) dari Talwandi, Gurdaspur, menyatakan:

“Masih Mau'ud (as) pergi ke Amritsar untuk melihat pencetakan kitab, Barahin-e-Ahmadiyya. Selepas melihat cetakan Barahin-e-Ahmadiyya, beliau berkata kepada saya, ‘Mian Rahim Bakhsh, mari kita berjalan-jalan.’ Ketika kami berjalan-jalan di kebun, saya berkata: ‘Hazrat! Kamu pergi berjalan-jalan, tetapi kami telah mendengar bahawa orang-orang suci sibuk siang dan malam dalam ibadat [penyembahan] Allah Yang Maha Kuasa.’ Nabi Ahmad (as) menjawab, ‘Ada dua jenis wali. Pertama, mereka yang mujahadah kash [bersusah payah di jalan Allah untuk mencapai kesucian], iaitu, Hazrat Baba Farid Ganjshakarrh. Kemudian ada pula yang muhaddathun [penerima firman Tuhan], iaitu Abu Al-Hassan Al-Kharaqani, Muhammad Akram Multani, Mujaddid-e-Alf-e-Thani, dan lain-lain. Golongan wali jenis kedua sangat unggul dalam status. Allah Yang Maha Kuasa bercakap dengan sangat kerap kepada mereka dan saya juga salah seorang daripada mereka.’” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 789)

Tengah hari dan selepas

Hazrat Dr Mir Muhammad Ismail (ra) menyatakan:

“Secara amnya, Nabi Ahmad (as) akan mengambil makanan pertamanya pada hari itu antara pukul 10 pagi hingga ketika azan Zuhur dilaungkan. […] Sesekali, Hazrat Masih Mau’ud akan makan pagi selepas solat Zuhur.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 447)

Hazrat Dr Mir Muhammad Ismail (ra) memberitahu Hazrat Sahibzada Mirza Bashir Ahmad (ra) MA bahawa:

“Tidak ada waktu tertentu pada hari itu apabila Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan tidur siang. Dia akan berehat mengikut kerjanya. Kadang-kadang, Nabi Ahmad (as) akan menghabiskan separuh malam atau lebih pada kerja penulisannya. Pada kesempatan lain, dia akan bekerja sepanjang malam. Selepas pulang dari solat Subuh, dia berehat seketika, dan kadang-kadang, dia tidak tidur selepas itu. Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan selalunya pergi berjalan-jalan selepas matahari terbit. Selepas meninggalkan kediamannya, beliau akan singgah di Dataran Ahmadiyah dan menunggu kedatangan pengunjung. Apabila semua orang telah berkumpul, Nabi Ahmad (as) akan mula berjalan.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 525)

Hazrat Sheikh Yakub Ali Irfani (ra) menulis:

“Masih Mau’ud (as)Yang Dijanjikan biasa pergi berjalan-jalan sekitar jam 8 atau 9 pagi pada hari musim sejuk, dan pada musim panas, dia akan pergi awal pagi. Nabi Ahmad (as) akan berjalan sejauh kira-kira dua setengah batu untuk mencari udara segar, dan pada masa itu, peristiwa semasa dan perkara agama dibincangkan. Pada masa yang sama, dia juga akan berbual ringan, tetapi ia sangat sopan dan lembut.” (Hayat-e-Ahmad, Jilid I, hlm. 228)

Lewat petang

Hazrat Sheikh Yakub Ali Irfani (ra) menyatakan:

“Selepas solat Asar, Hazrat Masih Mau’ud akan bersiar-siar di Masjidil Aqsa, dan kebanyakannya dia keluar berjalan-jalan. Apabila dia akan berjalan-jalan [selepas solat Asar], Lala Malawa Mal dan Lala Sharampat Rai akan menemaninya dan jika ada orang lain, mereka akan turut serta.” (Hayat-e-Ahmad, Jilid II, hlm. 94)

Melalui agensi Maulvi Rahim Bakhsh Sahib MA, Hazrat Mirza Sultan Ahmad Sahib berkata:

“Adalah kebiasaan ayahku [Nabi Ahmad (as)] bahawa pada waktu petang, dia akan berjalan-jalan ke arah Pintu Pahari, iaitu, ke utara atau sebelah timur.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 193)

Hafiz Noor Muhammad Sahib, seorang penduduk Faizullah Chak, ketika menceritakan tradisi masa mudanya, berkata:

“Pada masa itu, Hazrat Masih Mau’ud selalu keluar bersiar-siar selepas solat Asar. Nabi Ahmad (as) akan berjalan sekitar dua kos [satu kos sama dengan kira-kira dua batu].” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 347)

Aktiviti selepas matahari terbenam

Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra) Sialkoti menulis bahawa masjid adalah tempat pertemuan biasa bagi Hazrat Masih Mau'ud. Jika dia sihat, Nabi Ahmad (as) akan [datang ke masjid] dan solat lima waktu berjamaah, dan baginda menekankan solat berjemaah. […] Selepas menunaikan solat fardhu, Hazrat Masih Mau’ud selalu pergi ke biliknya dan terlibat dalam kerja menulis. Namun, selepas solat Maghrib, Nabi Ahmad (as) pernah duduk di masjid. Dia juga akan makan malam bersama rakan-rakannya dan kemudian kembali ke biliknya selepas menunaikan solat Isyak. Masih Mau’ud Yang Dijanjikan juga akan makan tengah hari di luar bersama rakan-rakan. (Sirat Hazrat Masih-e-Maud (as), hlm. 43)

Malam

Hazrat Dr Mir Muhammad Ismail (ra) menyatakan:

“Sekiranya Hazrat Masih Mau’ud makan malam di rumah pada hari-hari ketika beliau duduk [di masjid] antara waktu solat Maghrib dan Isya, beliau biasa makan selepas Isya. Umumnya, Nabi Ahmad (as) akan makan malam antara waktu Maghrib dan solat Isyak.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 447)

Malik Salahuddin Sahib MA menyatakan:

“Selain daripada [melaksanakan solat lima waktu secara berjemaah], Masih Mau’ud sebagaimana biasa mengerjakan solat sunat dan nawafil di dalam rumahnya. Solat sunat yang dilakukan sebelum dan selepas solat fardhu lazimnya diamalkan di rumah. Namun, pada masa awal, ketika Nabi Ahmad (as) duduk di masjid antara waktu Maghrib dan Isya, baginda akan menunaikan solat sunat Maghrib di masjid.” (Ashab-e-Ahmad, Jilid 9, hlm. 155)

Hazrat Masih Mau’ud bersabda:

“Keadaan urusan saya sekarang adalah sehingga saya menutup pintu rumah saya dan terus sibuk dengan kerja [menulis] sepanjang malam. […] Episod pening kepala berubah dari ringan kepada teruk, tetapi saya tidak peduli dan meneruskan kerja. Memandangkan hari semakin singkat, saya tidak sedar bahawa hari sudah berlalu dan saya hanya tahu apabila baldi air diletakkan [berhampiran saya] untuk berwuduk sebelum solat isya. Pada masa itu, saya menyesal dan berharap saya boleh diberikan masa sehari penuh lagi. […] Begitu juga, apabila saya diminta berkali-kali untuk makan, saya memaksa diri saya untuk makan beberapa suap dalam masa yang paling singkat. Nampaknya, saya dilihat mempunyai roti, tetapi sebenarnya saya tidak tahu ke mana semuanya pergi atau apa yang saya makan.” (Malfuzat [1984], Jilid 2, hlm. 376-77)

Kesimpulan

Hazrat Masih Mau’ud bersabda:

“[…] Tidak kira apa pekerjaan yang anda ceburi – seorang peniaga dalam perniagaannya, seorang petani dalam ladangnya, atau seorang raja yang memerintah dari takhta pemerintahannya – setiap orang harus menjadikan Tuhan sebagai objektifnya dalam semua urusannya, dan boleh melakukannya. apa sahaja yang dia kehendaki sambil mengekalkan keagungan dan ketakjuban-Nya dalam fikirannya, dan menghormati perintah-perintah-Nya dan izin-Nya dan larangan-Nya. Lakukan segala-galanya sambil bertakwa kepada Allah.

“Di manakah Islam mengajar bahawa anda harus berhenti bekerja dan duduk terbiar […] dan, daripada berkhidmat kepada orang lain, menjadi beban kepada mereka? Tidak! Kemalasan adalah dosa. Maka bagaimanakah individu seperti itu boleh mengabdi kepada Tuhan atau agama-Nya? Bagaimanakah dia akan memberi makan kepada keluarganya yang telah dipercayakan oleh Tuhan kepada pemeliharaannya?

“Maka ingatlah bahawa Allah tidak menghendaki kamu meninggalkan dunia ini sepenuhnya. Keinginannya ialah:

قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زکّٰھَا

[‘Sesungguhnya beruntunglah orang yang menambahkannya.’ (Surah ash-Shams, Bab 91:10)]

“Berniagalah, bertani, bekerja, jadi tukang, buatlah apa sahaja yang kamu kehendaki, tetapi tahan ego kamu daripada menderhaka kepada Tuhan, dan bersihkan diri kamu sehingga pekerjaan duniawi ini gagal membuat kamu lupa kepada Tuhan. Maka pekerjaan duniawimu juga akan menjadi seakan-akan memenuhi kewajiban agamamu.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 330-331)

Oleh itu, seluruh kehidupan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hazrat Masih Mau'ud Mahdi dihabiskan secara serentak dalam mengagungkan nama Allah Yang Maha Kuasa, menzahirkan keagungan Rasul-Nya yang dikasihi, Nabi Muhammad (saw), dan menyebarkan Islam yang sebenar ke pelosok dunia. Pada masa yang sama, Nabi Ahmad (as) mengabdikan hidupnya untuk kemaslahatan dan pembaharuan umat manusia.

Pastinya, setiap hari dalam hidupnya adalah gambaran praktikal dari wahyu Ilahi ini: “Engkau adalah Masih Mau’ud yang dihormati yang masanya tidak akan disia-siakan.” (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 498)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad