Zikir-e-Habib: Pengampunan dan kesabaran M Adam Ahmad, Al Hakam

 Zikir-e-Habib: Pengampunan dan kesabaran

9 Jun 2023

Kemas Kini Terakhir pada 9 Jun 2023

Al-Hakam

Siri ini, Zikr-e-Habib, meneroka kehidupan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Hadhrat Masih Mau’ud dan Mahdi, dan sabda-sabdanya, menyoroti akhlak mulianya dan kesan ajarannya terhadap pengikutnya dan dunia pada umumnya.

M Adam Ahmad, Al Hakam

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Al Masih dan Mahdi yang Dijanjikan

Para nabi telah dihormati sepanjang sejarah sebagai model kesabaran dan pengampunan. Kehidupan dan ajaran mereka memberi penerangan tentang bagaimana pengampunan boleh menyembuhkan luka kebencian, mempersatukan orang, dan membawa keharmonian di dunia.

Umumnya, seseorang yang memiliki sifat-sifat pemaaf dan penyabar dipandang sebagai lemah, tetapi apabila seseorang memaafkan dan mendahului walaupun mempunyai kuasa untuk menghukum atau membalas dendam yang tepat, sifat-sifat ini menjadi akhlak yang tinggi dan menandakan keagungan budi pekerti seseorang.

Menjelaskan bagaimana sifat menjadi sifat moral, Masihi Mau'ud (as) bersabda:

“Akhlak bukan sahaja bermaksud bercakap dengan lembut atau menggunakan kata-kata yang lembut. Tidak sama sekali. Sebenarnya, keberanian, kemurahan hati, dan pengampunan - semua kebolehan yang diberikan kepada manusia, adalah dalam kebolehan moral yang sebenarnya. Penggunaan yang sesuai adalah yang menjadikan ia berkualiti moral. […]

“Memaafkan, sebagai contoh, adalah kekuatan moral. Dalam konteks ini, seseorang mesti melihat sama ada seseorang itu layak mendapat pengampunan atau tidak. Terdapat dua kategori pesalah. Jenis pertama adalah mereka yang melakukan perbuatan yang membangkitkan kemarahan, tetapi mereka layak diampuni. Namun, ada orang lain yang, apabila diampuni dan menutup mata, menjadi lebih berani dan menyebabkan lebih banyak bahaya.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 1, ms 150-52)

Akibatnya, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memberikan contoh utama pengampunan dan kesabaran. Dia mengamalkan apa yang dikhabarkannya dan mengajarkan belas kasihan dan kebaikan kepada hamba-hamba Tuhan sepanjang hidupnya.

Memaafkan dengan menutup kesalahan

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) menulis:

“Pada suatu ketika, seorang wanita mencuri beras dari rumah Hadhrat Masih Mau’ud (as). Seorang pencuri tahu di dalam hati mereka kesalahan tindakan mereka sendiri dan atas sebab ini, kegelisahan dalam postur mereka dan cara mereka melihat ke sana sini adalah berbeza sifatnya. Seorang yang rabun tajam memerhatikannya dan kemudian menangkapnya. Keributan besar timbul. Dia ditangkap dengan seguni beras di bawah lengannya, kira-kira 15 kilogram beratnya. Dari setiap arah, orang ramai memarahi dan menegurnya. Huzur (as) kebetulan lewat atas sebab tertentu dan bertanya tentang apa yang telah berlaku, dan keseluruhan kejadian itu berkaitan dengannya. Hadhrat Masih Mau’ud bersabda: ‘Dia memerlukan, berikan dia nasi dan jangan memalukan dia. Ikuti Tuhan Yang Maha Kuasa dengan cara Dia menutupi kesalahan hamba-hamba-Nya.’” (Life of the Promised Messiah (as), ms. 41-42)

Hazrat Mir Muhammad Ismail Sahib (ra) meriwayatkan:

“[Pada masa-masa tertentu], Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan membalas dengan cara juga. Dia juga memberikan hukuman yang setimpal. Dia juga menegur dengan tegas apabila ia benar-benar perlu [untuk kesejahteraan moral seseorang]. […]

“Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa aspek kebaikan, pengampunan, kelembutan, dan kerendahan hati adalah sangat dominan terhadap ciri-ciri lain dari Hadhrat Masih Mau’ud, sehinggakan dalam keadaan biasa, sifat-sifat keperibadiannya yang lain akan dibayangi oleh sifat-sifat yang disebutkan di atas.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 3, riwayat 975)

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) menyatakan:

“Tidak kira betapa besar kerugian, disebabkan oleh kesilapan seorang hamba, Hadhrat Masih Mau’ud (as) akan memaafkan mereka dan tidak akan menegur mereka walaupun sedikit. Suatu ketika, beliau (as) memberi Hamid Ali beberapa sampul surat dan poskad untuk dibawa ke pejabat pos. Hamid Ali yang pelupa menjadi sibuk dengan sesuatu yang lain dan terlepas pandang akan tanggungjawab yang diamanahkan. Selepas kira-kira satu minggu, Mahmud (ra), yang masih kanak-kanak, datang berlari membawa beberapa sampul surat dan poskad, dan berkata, ‘Ayah, kami telah menjumpai beberapa surat dalam timbunan sampah.’ Apabila Masihi Mau’ud melihat surat-surat itu, mereka huruf yang sama baru disebut. Beberapa surat ini adalah mel berdaftar, yang mana beliau sedang menunggu jawapan. Hadhrat Masih Mau’ud memanggil Hamid Ali, dan menunjukkan kepadanya surat-surat itu, kemudian dengan sangat lembut dia berkata kepadanya, ‘Hamid Ali, kamu telah menjadi pelupa. Kamu harus melakukan pekerjaanmu dengan berhati-hati.’” (Life of the Promised Messiah (as), ms. 91-92)

Menghadapi gangguan yang tidak wajar

Hazrat Maulvi Muhammad Ibrahim (ra) Baqapuri Sahib menceritakan satu kejadian tentang sikap bersahaja dan pengampunan dari Hadhrat Masih Mau’ud. Dia menceritakan bahawa suatu ketika, ketika Maulvi Muhammad Ahsan Sahib (ra) sedang membaca pruf bahagian Arab dari kitab Hadhrat Masih Mau'ud, Haqiqatul-Wahi, dia bertanya kepada Hadhrat Masih Mau'ud, “Mengapa kamu mencoret perkataan ini, kerana ini betul.” Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab bahawa dia tidak menandai apa-apa perkataan seperti itu. Maulvi Sahib (ra) kemudian bertanya siapa yang membuat tanda itu. Hadhrat Masih Mau’ud bersabda bahawa ada kemungkinan Mir Mahdi Hussadi Sahib (ra) mungkin telah membuat tanda itu. Maulvi Sahib bertanya kepada Hadhrat Masih Mau'ud apakah hak Mir Sahib (ra) untuk melakukan perkara sedemikian. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan tersenyum dan berkata, “Dia memang mempunyai hak. Ia dipanggil dakhl-e-bay-ja [gangguan tidak wajar].” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 2, riwayat 450; Al Hakam, Jilid 4, Isu 158, ms 24)

Maafkan dan lupakan

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) menyatakan:

“Pada suatu ketika, dia [Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan] bersabda, ‘Adalah kepercayaan saya bahawa mana-mana individu yang membuat ikrar persahabatan dengan saya walaupun sekali, saya sangat menghormati ikrar ini, tanpa mengira sifat mereka dan tidak kira apa yang mereka lakukan. Jadi, saya tidak boleh memutuskan hubungan saya dengan mereka. Jika individu itu memutuskan hubungan mereka dengan saya sendiri, dalam kes itu saya tidak berdaya. Jika tidak, kepercayaan saya ialah jika salah seorang daripada rakan saya rebah di pasar selepas meminum arak dan terdapat orang ramai di sekelilingnya, saya akan mengangkatnya dan membawanya pergi tanpa takut dicela oleh mana-mana pengkritik.’ Kemudian, dia berkata, ‘Ikatan persahabatan adalah permata yang paling berharga. Seseorang itu tidak boleh membuangnya dengan mudah. Tidak kira betapa tidak menyenangkannya seorang kawan kepada kamu, seseorang itu harus memaafkan dan melupakan.’” (Life of the Promised Messiah (as), ms. 78-79)

Dalam kitabnya, Kishti-e-Nuh, Nabi Ahmad (as) bersabda:

“Allah menghendaki perubahan yang sempurna dalam dirimu dan Dia menuntut kematian darimu, setelah itu Dia menghidupkanmu. Bersegeralah berdamai antara satu sama lain dan ampunilah dosa saudara-saudaramu. Sebab orang yang tidak mau berdamai dengan saudaranya adalah fasik dan akan dilenyapkan, kerana dialah yang menyebabkan perselisihan. Berpisah dengan ego anda dalam segala hal dan hapuskan rungutan bersama. Hendaklah kamu merendahkan diri seperti orang yang bersalah, walaupun kebenaran ada di pihakmu, supaya kamu diampuni. […]

“Orang yang paling memaafkan kesalahan saudaranya adalah yang lebih mulia di antara kamu. Malang ialah orang yang keras hati dan tidak memaafkan. Orang seperti itu tidak mempunyai bahagian dengan saya.” (Bahtera Nuh, ms. 20-21)

Sabar dan tabah

Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah mengalami serangan lisan, serangan yang menghina, dan ancaman bunuh. Orang ramai menghantarnya surat kesat tanpa setem, dan dia biasa membayar kos pos mereka, tetapi tidak kira kandungan surat itu, Nabi Ahmad (as) akan sentiasa menunjukkan kesabaran dan ketabahan.

Kemuliaan Tuhan Yang Maha Esa

Hazrat Mirza Bashir-ud-Deen Mahmood Ahmad Sahib, Khalifatul Masih II (ra) bersabda:

“Para nabi tidak pernah tegas atas alasan peribadi, tetapi hanya untuk menegakkan kekuasaan Allah Taala di dunia. Jika mereka pernah menunjukkan ketegasan dan menjadi berapi-api, itu hanya untuk sebab ini. Berkenaan dengan diri mereka sendiri, mereka menunjukkan kerendahan hati yang tinggi. Berkenaan dengan ini, terdapat satu kejadian tentang Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan; pernah di Lahore, semasa melalui jalan, seseorang menolak Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan kerana itu beliau (as) jatuh ke tanah. Sahabat Hadhrat Masih Mau’ud menjadi marah dan hampir saja mereka akan memukulnya, tetapi Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, ‘Dia menjadi marah kerana menyokong kebenaran.’ (Maksudnya setelah mendengar ulama yang menyatakan Mirza Sahib sebagai pendusta, dia menyangka bahawa dia akan membalas dendam, dan oleh itu dia telah melakukan ini kerana apa yang dia anggap sebagai kebenaran.) Oleh itu, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memberitahu mereka untuk tidak membahayakannya.

“Oleh itu, para nabi tidak pernah berkata apa-apa berkenaan dengan makhluk mereka sendiri, malah mereka hanya bercakap untuk menegakkan kemuliaan Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu, seseorang tidak boleh berfikir bahawa para nabi Allah juga bertindak dengan cara ini. (Itu jika mereka bertindak dengan cara yang ketat.) Terdapat perbezaan yang besar antara mereka dan orang biasa. Mereka hanya bertindak demikian kerana Allah Yang Maha Kuasa, sedangkan orang biasa bertindak keras untuk kepentingan mereka sendiri.” (Khutbat-e-Mahmood, Jilid 18, hlm. 141-142; Khutbah Jumaat, Al Hakam, Jilid 5, Keluaran 214, hlm. 25)

Hazrat Maulvi Abdur Rahim Dard (ra) MA menyatakan:

“Dalam semua perjalanan [Masih Mau’ud (as)] – di bawah setiap jenis penghinaan, pertentangan dan salah nyata – beliau menggambarkan dengan Zikir-e-Habib: Pengampunan dan kesabaran paling sempurna dan prinsip agama yang beliau ajarkan. Kasih dan belas kasihan-Nya; kesabaran dan pengampunan-Nya; kelemahlembutan dan kebijaksanaannya; kesederhanaan dan kesuciannya; ketenangan dan kepemilikan dirinya hanya dapat ditemui pada Jesus (as) atau Pendiri Suci Islam, [Nabi Muhammad (saw)]. Memang benar bahawa orang ramai tidak mengenali Guru yang Dijanjikan kepada mereka, kerana beliau datang tidak dengan cara yang sesuai dengan penantian sia-sia dan duniawinya. Jika beliau tampil mengikut pandangan yang dilayan oleh orang Kristian dan orang Muslim tentang duniawi Masihi Mau’ud, ia akan menjadi bukti langsung bahawa beliau adalah seorang penipu; kerana konsep mereka tentang watak dan pemerintahannya adalah mementingkan diri sendiri, bercita-cita tinggi, tidak sempurna dan berat sebelah.” (Life of Ahmad (as), hlm. 327)

Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra) menyebut kejadian berikut sebagai bukti kesabaran dan kemuliaan Hadhrat Masih Mau’ud yang luar biasa:

“[…] Saya telah memerhati ratusan kali bahawa beliau [Nabi Ahmad (as)] akan duduk bersendirian di halaman atas, menulis atau merenung. Ia adalah panjang-amalan berdiri Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan duduk dengan pintu tertutup. Pada suatu ketika, anaknya mengetuk pintu dengan kuat dan berkata: ‘Ayah! Buka pintu.’ Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan segera berdiri dan membuka pintu. [kanak-kanak] yang tidak bersalah itu melangkah masuk, melihat ke sana sini, dan kemudian pergi sekaligus. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, kemudian menutup pintu seperti biasa dan mungkin selepas dua minit, anak-anak itu kembali lagi dan mula menolak dan memukul pintu, dan menjerit: ‘Ayah! Buka pintu!’ Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan berdiri semula dengan kesabaran dan ketenangan yang sama, dan membuka pintu. Walaupun kali ini, kanak-kanak itu tidak masuk ke dalam bilik, dia hanya menjenguk kepala, merungut beberapa perkara dan kemudian melarikan diri. Dengan kesabaran yang tinggi, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dengan ceria dan dalam semangat yang baik menutup pintu, dan duduk untuk meneruskan pekerjaannya yang sangat penting. Selepas kira-kira lima minit, kanak-kanak itu kembali semula, dengan keadaan mendesak dan bunyi yang sama, ‘Ayah! Buka pintu!’ Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, berdiri semula dengan maruah dan ketenangan yang sama, dan membuka pintu. Beliau tidak berkata sepatah pun rasa tidak puas hati. Beliau tidak berkata: mengapa kamu datang ke sini dan apa yang kamu mahu; lagipun, apa ertinya gangguan dan gangguan yang berterusan ini dalam kerja saya? Dan ini tidak berlaku hanya sekali. Ini pasti berlaku dua puluh kali, dan dalam setiap kejadian, tidak satu kali Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memarahi atau menegur anaknya.” (Kehidupan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, hlm. 55-56)

Sabar dan memaafkan

Pada tahun 1897, paderi Kristian memfailkan kes pembunuhan yang benar-benar palsu terhadap Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Yang paling susah payah di antara mereka ialah Dr Henry Martin Clarke, yang menuduhnya cuba membunuhnya. Walau bagaimanapun, Tuhan mendedahkan kebenaran di mahkamah, dan walaupun usaha terbaik Arya, bersama-sama dengan orang Kristian dan beberapa penentang bukan Ahmadi, untuk memujuk hakim supaya memberikan hukuman yang berat, Nabi Ahmad (as) telah dibebaskan secara terhormat.

Dalam hal ini, Hazrat Maulvi Abdur Rahim Dard (ra) MA menyatakan:

“Ahmad (as) bukan sahaja diberhentikan dalam kes ini seperti yang telah dinubuatkannya, tetapi orang ramai juga kagum dengan kemurahan hati dan kehebatannya. Beliau memaafkan mereka yang telah mendakwanya. Kolonel Douglas memberitahunya bahawa beliau bebas untuk mendakwa saksi jika beliau mahu, tetapi beliau menjawab bahawa beliau tidak mahu mendakwa sesiapa dan memaafkan mereka semua. Malah di tengah-tengah prosiding beliau melarang peguamnya untuk mengemukakan soalan dalam soal balas kepada salah seorang saksi pendakwaan, yang juga seorang paderi besar, yang berkaitan dengan saksi penting dan jawapan yang memalukannya. ‘Sebab,’ katanya, ‘Saya tidak ingin memalukan dia.’ Hal ini membuat Ahmad (as) semakin diminati orang ramai.” (Life of Ahmad (as), hlm. 561)

Maulvi Muhammad Hussain Batalvi adalah seorang yang melampaui batas dalam penentangannya terhadap Hadhrat Masih Mau’ud dan mengisytiharkan Nabi Ahmad (as) sebagai kafir dan murtad, Allah melarang. Dia menyalakan api kebencian di seluruh negara terhadap Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Walau bagaimanapun, di sebalik semua itu, apabila dalam kes mahkamah peguam Hadhrat Masih Mau'ud ingin bertanya soalan mencemuh dan memperlekehkan keluarga Maulvi Muhammad Hussain Batalvi, Hadhrat Masih Mau’ud melarang peguamnya daripada berbuat demikian. Peguam itu bukan Ahmadi, dan namanya Maulvi Fazl Din Sahib. Dia akan berkata, “Mirza Sahib (iaitu, Hadhrat Masih Mau’ud) adalah seorang yang mempunyai akhlak yang menakjubkan. Seseorang menyerang kehormatan Mirza Sahib dan juga nyawanya, namun apabila soalan-soalan tertentu diajukan untuk mencuba dan melemahkan kesaksian pihak lawan – Mirza Sahib segera menghentikannya dan mengatakan bahawa beliau benar-benar melarang soalan-soalan seperti ini ditanya.” Mengenai individu yang sama, Maulvi Muhammad Hussain, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menulis dalam salah satu bait puisinya:

قَطعتَ وِدادًا قَد غَرسْنَاہُ فِي الصَّبَا 

و لَيسَ فُؤَادِيْ فِي الوَدادِ يُقَصِّرُ

“Kamu potong dengan tangan kamu sendiri pokok cinta yang kami sematkan dalam hati kami semasa kecil. Namun hatiku tidak pernah gagal untuk menunjukkan kasih sayang dan belas kasihan dalam apa jua perkara.” (Sirat-e-Tayyiba oleh Mirza Bashir Ahmad (ra), hlm. 57-59; Khutbah Jumaat, Al Hakam, Jilid 1, Keluaran 1, hlm. 10)

Kawalan diri

Pada suatu ketika, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengalami sakit kepala yang teruk. Wanita dan kanak-kanak di sekelilingnya membuat bising dan kekecohan berhampiran. Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) berkata: “Yang Mulia, bunyi ini tidak menyebabkan tuan sakit, bukan?” Hadhrat Masih Mau’ud bersabda: “Ya, itu memberi saya kelegaan apabila mereka diam.” Maulvi Sahib berkata: “Mengapa kesuciannya tidak mengajar mereka?” Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab: “Kamu memberitahu mereka dengan cara yang lemah lembut; Saya tidak boleh.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 2, ms 180)

Kesimpulan

Hazrat Mir Muhammad Ismail Sahib (ra) berkata:

“Kali pertama saya melihatnya [Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan], saya baru berusia dua tahun. Selepas itu saya melihatnya ketika saya masih muda 27 tahun. Saya mengaku dengan bersumpah bahawa saya tidak pernah, sepanjang hidup saya, melihat seorang yang lebih berbudi bahasa, lebih baik, dan lebih soleh daripadanya. Saya tidak pernah melihat sesiapa sahaja yang boleh lebih berbakti daripadanya dalam hal cinta kepada Tuhan dan Nabi Suci (saw). Beliau sememangnya cahaya yang telah dihantar ke dunia ini untuk kepentingan manusia. Beliau, tidak syak lagi, adalah hujan rahmat yang Allah turunkan ke bumi selepas kemarau panjang dan yang menyebabkan bumi menjadi hijau semula. Mengenai Nabi Suci (saw), isterinya yang terhormat, Hazrat Aisha (ra) telah menyatakan bahawa seluruh hidupnya adalah cerminan sebenar ajaran Al-Qur’an. Begitu juga, saya tanpa ragu-ragu dapat menyatakan bahawa Hadhrat Masih Mau’ud telah tenggelam dalam cinta Nabi Suci (saw) dan beliau mengikutinya dengan sangat setia.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 3, riwayat 975)

Insiden dan pepatah yang dikemukakan di atas hanyalah setitik dalam lautan topik yang dibincangkan. Hakikatnya, piawaian pengampunan dan kesabaran yang ditetapkan oleh para nabi adalah relevan pada hari ini seperti pada masa lalu. Banyak orang masih dipengaruhi oleh teladan mereka untuk memilih pengampunan daripada membalas dendam dan menghadapi kesukaran dalam hidup dengan sabar dan sabar.

Oleh itu, kita mesti mengikut jejak langkah Nabi Ahmad (as) yang merupakan hamba “Rahmat untuk sekalian alam” – Nabi Muhammad (saw).

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad