Nabi-nabi Allah – Yunus: Ilustrasi belas kasihan Tuhan dan pengajaran bagi manusia

 Nabi-nabi Allah – Yunus: Ilustrasi belas kasihan Tuhan dan pengajaran bagi manusia

2hb Jun 2023

Kemas Kini Terakhir pada 3 Jun 2023

“Dan Kami bangkitkan di antara tiap-tiap umat seorang Rasul”

Jalees Ahmad, Al Hakam

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Yunus

Jonah (as), yang dikenali sebagai Yunus [يُونُس] dalam Al-Qur’an, adalah seorang Nabi Allah. Alkitab menyatakan bahawa dia adalah seorang Nabi yang diutus kepada penduduk Niniwe (2 Raja-raja 14:25).

Apabila kita mengkaji Al-Qur’an dan menyebut Nabi Yunus, kita melihat bahawa kisahnya benar-benar merupakan ilustrasi rahmat Ilahi. Jonah (as) telah disebut dalam Al-Qur’an di pelbagai tempat. Dia dikenali sebagai Dhun-Nun (lelaki ikan) (21:88) dan telah dipanggil “Sahib al-Hut” (Sahabat Ikan) dalam Al-Qur’an (68:49).

Jonah (as), anak Amitai, dilahirkan di Gat-Hefer, dalam suku Zebulon. Dia hidup semasa pemerintahan Yerobeam II atau Yoahaz sekitar 850 SM. Yunus adalah seorang nabi dengan misi penting kepada penduduk Niniwe. (Ulasan Lima Jilid, Jilid 2, ms 892)

Pada mulanya, penduduk Niniwe tidak mempercayai panggilannya. Seperti semua Nabi, Yunus ditentang oleh kaumnya, dan dia menubuatkan bahawa hukuman ilahi akan menimpa mereka. Namun, mereka diselamatkan setelah bertaubat dengan ikhlas di hadapan Allah.

Nabi saw mengingati Yunus

Kebanyakan, jika tidak semua umat Islam, mengetahui kisah perjalanan Nabi Suci (saw) ke Taif, yang terletak empat puluh batu di tenggara Mekah. Nabi Suci (saw) menghabiskan sepuluh hari berkhutbah di sana; namun, para pemimpin kota itu tidak mengendahkan mesejnya dan memintanya pergi. Malah, penduduk kota itu menyerang Nabi (saw) dengan batu untuk memaksanya pergi. Mencari perlindungan di sebuah kebun yang berjarak tiga batu dari Taif, seorang hamba Kristian bernama Addas memberikan sedulang anggur kepada Nabi (saw). Apabila Nabi (saw) bertanya kepadanya tentang asal usulnya, Addas menjawab bahawa dia berasal dari Niniwe. Sebagai tindak balas, Nabi Suci (saw) menyebut bahawa Yunus, anak Amitai, juga berasal dari Niniwe, menekankan bahawa dia adalah seorang tokoh yang dihormati dan nabi, sama seperti dirinya. (Sirat Ibn Hisham Biografi Nabi, Yayasan Al-Falah, hlm. 80)

Nabi Suci (saw) dan Jonah (as) mempunyai persamaan yang besar. Penduduk Niniwe, pada mulanya, menentang Jonah (as) dan menolak panggilannya. Namun, setelah menghadapi ancaman hukuman Ilahi, mereka bertaubat dan akhirnya diselamatkan. Al-Qur’an juga menyebut perkara ini dalam Surah Yunus (10:99). Dengan cara yang agak serupa, orang-orang kafir Mekah menentang dan menentang Nabi (saw); namun, setelah jatuhnya Mekah, mereka tunduk. Akhirnya, mereka semua men erima dakwah Nabi Suci (saw) dan mendapat rahmat Ilahi.

Surah Yunus

Surah sepuluh dalam Al-Qur’an dinamakan Surah Yunus. Ia dinamakan sempena Nabi Yunus (as), Yunus, kerana ia berkisar tentang kejadian tertentu dari hidupnya. Penamaan Surah selepas Nabi atau objek adalah bertujuan, menunjukkan bahawa kandungan Surah tersebut adalah berkaitan dengan individu atau subjek yang dinamakan sempena nama Surah tersebut. (Ulasan Lima Jilid, Jil.3, hlm. 1209)

Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) telah menyatakan:

“Surah Yunus menceritakan tentang suatu kaum yang telah diselamatkan sepenuhnya dari azab yang ancamannya telah mereka terima. Dan Surah Hud berikut membicarakan tentang kaum yang telah dibinasakan sama sekali kerana kekufuran mereka.” (Al-Qur’an, terjemahan Urdu oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), hlm. 331)

“Surah X [10] dinamakan sempena Yunus, dan menceritakan tentang sebuah kota yang mula percaya kepada Tuhan yang satu dan oleh itu nasibnya ‘hukuman dan kehinaan dalam kehidupan sekarang’ telah dihindari.” (The Encyclopedia of Islam, New Edition, Leiden E.J. Brill, 1986, Vol. 11, hlm. 347-348)

Yunus dihantar kepada 100,000 orang

Jonah (as) telah disebut dengan nama di pelbagai tempat dalam Al-Qur’an.

Al-Qur’an menyatakan bahawa dia diutuskan sebagai utusan kepada 100,000 orang atau lebih dan bahawa kaumnya percaya kepada mesej dan misi ilahinya:

dan

“Dan Kami telah mengutusnya sebagai Rasul kepada seratus ribu orang atau lebih, lalu mereka beriman; Maka Kami beri mereka rezeki untuk sementara waktu”. (Surah al-Saffat, 37: 148-149)

Orang-orang pada zaman Yunus (as) mendapat banyak manfaat daripada peringatan tentang hukuman Ilahi. Mereka segera bertaubat dan percaya kepada Jonah (as), mengelakkan hukuman yang diancam. Kes mereka ditonjolkan dalam Al-Qur’an sebagai contoh bagi orang-orang kafir dari semua nabi.

‘Dan ikan itu menelannya’

Tanda yang sering diceritakan apabila mengingati penduduk Niniwe, adalah tanda Yunus (as) dan ikan paus.

Alkitab menyatakan bahawa Yunus (as) menubuatkan kemusnahan umatnya dalam tempoh 40 hari:

“Maka Yunus mulai masuk ke dalam kota itu sehari perjalanan, dan ia berseru, katanya: Empat puluh hari lagi, dan Niniwe akan diruntuhkan.” (Yunus, 3:4)

Orang-orang yang diberitakan Yunus bertaubat, merendahkan diri di hadapan Tuhan, dan akibatnya diselamatkan dari hukuman yang akan datang.

Al-Qur’an mencatatkan bahawa Nabi Yunus (as) cuba mengembara dengan perahu. Perahu itu menghadapi ribut dan, sebagai akibatnya, dibuang ke laut, selepas itu seekor ikan menelannya.

“Apabila dia melarikan diri ke kapal yang sarat; Dan dia membuang undi [dengan anak-anak kapal] dan dia termasuk orang-orang yang rugi. Dan ikan itu menelannya sedang dia menyalahkan [dirinya sendiri]. Dan sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang bertasbih, niscaya Dia akan tinggal di dalam perutnya hingga hari kiamat. Kemudian Kami lemparkan dia ke atas tanah yang kosong, lalu dia sakit; Dan Kami tumbuhkan di atasnya sebatang labu.” (Surah al-Saffat, 37: 141-147)

Pada saat inilah Nabi Yunus (as) berdoa kepada Allah:

لَّاۤ اِلٰہَ اِلَّاۤ اَنۡتَ سُبۡحٰنَکَ ٭ۖ اِنِّيۡ کُنۡتُ مِنَ الظّٰلِمِيۡنَ

“‘Tiada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim.’” (Surah Al-Anbiya’, 21: 88)

Sehubungan dengan doa ini, Nabi Suci (saw) dilaporkan telah bersabda bahawa doa Dhun-Nun, Nabi Yunus (as), semasa di dalam perut ikan paus, adalah: “Tiada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim”. Oleh itu, setiap kali seorang Muslim berdoa dengan doa ini, Allah mengabulkannya tanpa gagal. (Jami‘ at-Tirmidzi, Hadis 3505)

Nabi Yunus tetap berada di dalam perut ikan paus sebelum dikeluarkan daripadanya selepas dia berdoa.

Tanda inilah yang Yesus maksudkan, seperti yang tercatat dalam Alkitab:

“Lalu beberapa ahli Taurat dan orang Farisi menjawab, “Guru, kami ingin melihat suatu tanda daripada Tuan. Tetapi Dia menjawab dan berkata kepada mereka, Angkatan yang jahat dan berzina sedang mencari suatu tanda; dan tidak akan ada tanda yang akan diberikan kepadanya, selain tanda nabi Yunus: Kerana seperti Yunus tiga hari tiga malam di dalam perut ikan paus; demikian juga Anak Manusia akan tinggal tiga hari tiga malam di dalam perut bumi.” (Matius, 12:38-40)

Menjelaskan peristiwa Nabi Yunus (as), Masih Mau’ud (as) menulis:

“Mengapa hukuman yang hendak menziarahi kaumnya dielakkan? Ditulis dalam Durr-e-Manthur dan juga dalam kitab-kitab lain, dan dalam Kitab Yunus, bahawa hukuman ilahi telah ditakdirkan untuk menimpa mereka, tetapi, setelah melihat tanda-tanda kiamat yang semakin dekat, mereka bertaubat dan berpaling kepada Pencipta mereka yang mengampuni mereka dan dijauhkan azab mereka. Jonah (as), bagi pihaknya, menunggu hukuman untuk melawat pada hari yang ditetapkan, dan pergi bertanya kepada orang ramai tentang berita itu. Dia bertanya kepada seorang petani tentang Niniwe. Lelaki itu menjawab bahawa semuanya baik-baik saja. Mendengar ini Yunus (as) sangat kecewa dan berkata:

لن ارجع الي قومي کذابا

“‘Aku tidak akan kembali kepada umatku sebagai pendusta.’ Dengan adanya preseden ini, dan kesaksian Al-Qur’an yang sangat kuat, adalah bertentangan dengan semangat kebenaran untuk mengemukakan bantahan terhadap mana-mana nubuatanku yang pada dasarnya bersyarat. Bukan kebiasaan orang yang soleh untuk mengeluarkan pendapat tanpa difikirkan terlebih dahulu dan sentiasa bersedia untuk menolak.

“Kisah Nabi Yunus memang pedih dan menyedihkan, dan pada masa yang sama, mempunyai moral untuk disampaikan. Ia tercatat dalam kitab, baca dengan teliti. Ia seterusnya memberitahu kita bahawa Jonah (as) telah dilemparkan ke dalam sungai dan berakhir di dalam perut ikan. Barulah taubat diterima.” (Kuliah Ludhiana, hlm. 42)

Kisah Yunus: ilustrasi belas kasihan Ilahi

Apabila kita menyelidiki sejarah agama dan meneroka kisah nabi-nabi yang berbeza yang diutuskan kepada umat masing-masing, peristiwa Jonah (as) muncul sebagai peringatan yang kuat akan rahmat Allah yang besar. Pertaubatan yang sungguh-sungguh dari orang-orang Niniwe membawa keredaan yang besar kepada Allah, yang membawa kepada pembalikan hukuman yang akan datang.

“Mengapa tidak ada kaum [lain] selain kaum Yunus (as), yang sepatutnya beriman supaya iman mereka itu bermanfaat bagi mereka? Tatkala mereka beriman, Kami hapuskan dari mereka azab yang menghinakan di dunia ini, dan Kami beri rezeki kepada mereka untuk sementara waktu.” (Surah Yunus,10: 99)

Ayat ini memberikan gambaran tentang rahmat Allah. Tuhan Yang Maha Kuasa menekankan sifat luar biasa dari kaum Yunus (as), yang, dengan berpaling kepada Tuhan, diselamatkan dari hukuman ilahi. Ayat itu menekankan ketiadaan orang lain yang setanding dengan mereka dalam pertaubatan dan pembebasan yang tulus.

Al Masih dan Mahdi atas Nabi Yunus, doa dan rahmat Allah

Menyinggung sifat belas kasihan Tuhan, Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda:

“Perwujudan sifat Tuhan yang berbeza-beza juga merupakan rahmat. Dalam kes kaum Yunus, assalamualaikum, Tuhan menurunkan wahyu kategori, tetapi apabila mereka mula menangis dan meratap, hukuman mereka telah dielakkan dan Tuhan berpaling kepada mereka dengan belas kasihan. Oleh itu, terdapat kegembiraan tersendiri yang dialami dalam manifestasi sifat Tuhan yang berbeza-beza, tetapi hanya orang-orang yang dapat menikmatinya yang menangis di hadapan-Nya dan memohon kepada-Nya dengan rendah hati dan lemah lembut. Saya sering terkejut melihat orang akan menyanjung manusia lain seperti mereka tetapi tidak berpaling kepada Tuhan dengan cara yang sama.” (Malfuzat [2022], Jilid 1, ms 218-219)

Selanjutnya Hazrat Ahmad (as) bersabda:

“Doa adalah perisai yang kuat yang membawa kepada kejayaan. Umat Yunus, yang selamat sejahtera, telah diselamatkan dari hukuman yang akan datang kisah tangisan dan doa mereka. Pada pemahaman saya, perkataan muhawatat bermaksud ‘kemarahan’. Perkataan Arab ‘hoot’ bermaksud 'ikan' dan perkataan tengah hari dalam bahasa Arab digunakan untuk kedua-dua 'kemarahan' dan 'ikan'. Pendek kata, Jonah (as) ditimpa keadaan marah. Hakikatnya ialah apabila hukuman itu telah dihindarkan, pemikiran bantahan dan keluhan timbul dalam fikirannya kerana nubuatan yang dibuat olehnya dan doanya telah sia-sia. Dia juga kecewa kerana apa yang diramalkan tidak menjadi kenyataan. Semua pemikiran ini membentuk keadaan kemarahannya. Pengajaran yang kita pelajari daripada ini ialah Allah boleh mengubah takdir, dan tangisan dan ratapan serta sedekah dapat mengurangkan hukuman menjadi sia-sia; maka prinsip bersedekah. Inilah cara-cara untuk mendapat keredaan Allah. Dalam ilmu tafsiran mimpi, kekayaan diwakili oleh hati seseorang. Inilah sebabnya mengapa bersedekah adalah sama dengan memberikan nyawa seseorang, seolah-olah. Apabila seseorang bersedekah, mereka menunjukkan tahap keikhlasan dan keteguhan yang tinggi. Walau bagaimanapun, hakikatnya adalah bahawa kata-kata semata-mata tidak berguna sehingga ia disokong dengan amalan. Sebab sedekah disebut ‘sadaqah’ dalam bahasa Arab adalah kerana ia adalah ciri orang yang benar (Sadiqin). Dalam kisah hidup Jonah (as), Durr-e-Manthur telah mencatatkan bahawa Jonah (as) berkata kepada Allah Yang Maha Kuasa: ‘Aku sentiasa tahu bahawa jika sesiapa datang sebelum Engkau, Engkau akan berbelas kasihan.’ Seperti yang dinyatakan oleh Tuhan:

ايں مشت خاک را گر نہ بخشم چہ کنم

“Jika saya tidak memaafkan segenggam debu ini maka apa yang harus saya lakukan?" (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jld.1, ms 243-244)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad