Nabi-nabi Allah – Yunus: Ilustrasi belas kasihan Tuhan dan pengajaran bagi manusia
Nabi-nabi Allah – Yunus: Ilustrasi belas kasihan Tuhan dan pengajaran bagi manusia
2hb
Jun 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 3 Jun 2023
“Dan
Kami bangkitkan di antara tiap-tiap umat seorang Rasul”
Jalees
Ahmad, Al Hakam
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Yunus
Jonah
(as), yang dikenali sebagai Yunus [يُونُس] dalam Al-Qur’an, adalah seorang Nabi
Allah. Alkitab menyatakan bahawa dia adalah seorang Nabi yang diutus kepada
penduduk Niniwe (2 Raja-raja 14:25).
Apabila
kita mengkaji Al-Qur’an dan menyebut Nabi Yunus, kita melihat bahawa kisahnya
benar-benar merupakan ilustrasi rahmat Ilahi. Jonah (as) telah disebut dalam
Al-Qur’an di pelbagai tempat. Dia dikenali sebagai Dhun-Nun (lelaki ikan)
(21:88) dan telah dipanggil “Sahib al-Hut” (Sahabat Ikan) dalam Al-Qur’an
(68:49).
Jonah
(as), anak Amitai, dilahirkan di Gat-Hefer, dalam suku Zebulon. Dia hidup
semasa pemerintahan Yerobeam II atau Yoahaz sekitar 850 SM. Yunus adalah
seorang nabi dengan misi penting kepada penduduk Niniwe. (Ulasan Lima Jilid,
Jilid 2, ms 892)
Pada
mulanya, penduduk Niniwe tidak mempercayai panggilannya. Seperti semua Nabi,
Yunus ditentang oleh kaumnya, dan dia menubuatkan bahawa hukuman ilahi akan
menimpa mereka. Namun, mereka diselamatkan setelah bertaubat dengan ikhlas di hadapan
Allah.
Nabi
saw mengingati Yunus
Kebanyakan,
jika tidak semua umat Islam, mengetahui kisah perjalanan Nabi Suci (saw) ke
Taif, yang terletak empat puluh batu di tenggara Mekah. Nabi Suci (saw)
menghabiskan sepuluh hari berkhutbah di sana; namun, para pemimpin kota itu
tidak mengendahkan mesejnya dan memintanya pergi. Malah, penduduk kota itu
menyerang Nabi (saw) dengan batu untuk memaksanya pergi. Mencari perlindungan
di sebuah kebun yang berjarak tiga batu dari Taif, seorang hamba Kristian
bernama Addas memberikan sedulang anggur kepada Nabi (saw). Apabila Nabi (saw) bertanya
kepadanya tentang asal usulnya, Addas menjawab bahawa dia berasal dari Niniwe.
Sebagai tindak balas, Nabi Suci (saw) menyebut bahawa Yunus, anak Amitai, juga
berasal dari Niniwe, menekankan bahawa dia adalah seorang tokoh yang dihormati
dan nabi, sama seperti dirinya. (Sirat Ibn Hisham Biografi Nabi, Yayasan
Al-Falah, hlm. 80)
Nabi
Suci (saw) dan Jonah (as) mempunyai persamaan yang besar. Penduduk Niniwe, pada
mulanya, menentang Jonah (as) dan menolak panggilannya. Namun, setelah
menghadapi ancaman hukuman Ilahi, mereka bertaubat dan akhirnya diselamatkan.
Al-Qur’an juga menyebut perkara ini dalam Surah Yunus (10:99). Dengan cara yang
agak serupa, orang-orang kafir Mekah menentang dan menentang Nabi (saw); namun,
setelah jatuhnya Mekah, mereka tunduk. Akhirnya, mereka semua men erima dakwah
Nabi Suci (saw) dan mendapat rahmat Ilahi.
Surah
Yunus
Surah
sepuluh dalam Al-Qur’an dinamakan Surah Yunus. Ia dinamakan sempena Nabi Yunus
(as), Yunus, kerana ia berkisar tentang kejadian tertentu dari hidupnya.
Penamaan Surah selepas Nabi atau objek adalah bertujuan, menunjukkan bahawa
kandungan Surah tersebut adalah berkaitan dengan individu atau subjek yang
dinamakan sempena nama Surah tersebut. (Ulasan Lima Jilid, Jil.3, hlm. 1209)
Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh) telah menyatakan:
“Surah
Yunus menceritakan tentang suatu kaum yang telah diselamatkan sepenuhnya dari
azab yang ancamannya telah mereka terima. Dan Surah Hud berikut membicarakan
tentang kaum yang telah dibinasakan sama sekali kerana kekufuran mereka.” (Al-Qur’an,
terjemahan Urdu oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), hlm. 331)
“Surah
X [10] dinamakan sempena Yunus, dan menceritakan tentang sebuah kota yang mula
percaya kepada Tuhan yang satu dan oleh itu nasibnya ‘hukuman dan kehinaan
dalam kehidupan sekarang’ telah dihindari.” (The Encyclopedia of Islam, New
Edition, Leiden E.J. Brill, 1986, Vol. 11, hlm. 347-348)
Yunus
dihantar kepada 100,000 orang
Jonah
(as) telah disebut dengan nama di pelbagai tempat dalam Al-Qur’an.
Al-Qur’an
menyatakan bahawa dia diutuskan sebagai utusan kepada 100,000 orang atau lebih
dan bahawa kaumnya percaya kepada mesej dan misi ilahinya:
dan
“Dan
Kami telah mengutusnya sebagai Rasul kepada seratus ribu orang atau lebih, lalu
mereka beriman; Maka Kami beri mereka rezeki untuk sementara waktu”. (Surah
al-Saffat, 37: 148-149)
Orang-orang
pada zaman Yunus (as) mendapat banyak manfaat daripada peringatan tentang
hukuman Ilahi. Mereka segera bertaubat dan percaya kepada Jonah (as),
mengelakkan hukuman yang diancam. Kes mereka ditonjolkan dalam Al-Qur’an
sebagai contoh bagi orang-orang kafir dari semua nabi.
‘Dan
ikan itu menelannya’
Tanda
yang sering diceritakan apabila mengingati penduduk Niniwe, adalah tanda Yunus
(as) dan ikan paus.
Alkitab
menyatakan bahawa Yunus (as) menubuatkan kemusnahan umatnya dalam tempoh 40
hari:
“Maka
Yunus mulai masuk ke dalam kota itu sehari perjalanan, dan ia berseru, katanya:
Empat puluh hari lagi, dan Niniwe akan diruntuhkan.” (Yunus, 3:4)
Orang-orang
yang diberitakan Yunus bertaubat, merendahkan diri di hadapan Tuhan, dan
akibatnya diselamatkan dari hukuman yang akan datang.
Al-Qur’an
mencatatkan bahawa Nabi Yunus (as) cuba mengembara dengan perahu. Perahu itu
menghadapi ribut dan, sebagai akibatnya, dibuang ke laut, selepas itu seekor
ikan menelannya.
“Apabila
dia melarikan diri ke kapal yang sarat; Dan dia membuang undi [dengan anak-anak
kapal] dan dia termasuk orang-orang yang rugi. Dan ikan itu menelannya sedang
dia menyalahkan [dirinya sendiri]. Dan sekiranya dia tidak termasuk orang-orang
yang bertasbih, niscaya Dia akan tinggal di dalam perutnya hingga hari kiamat.
Kemudian Kami lemparkan dia ke atas tanah yang kosong, lalu dia sakit; Dan Kami
tumbuhkan di atasnya sebatang labu.” (Surah al-Saffat, 37: 141-147)
Pada
saat inilah Nabi Yunus (as) berdoa kepada Allah:
لَّاۤ اِلٰہَ اِلَّاۤ اَنۡتَ
سُبۡحٰنَکَ ٭ۖ اِنِّيۡ کُنۡتُ مِنَ الظّٰلِمِيۡنَ
“‘Tiada
Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku termasuk orang-orang
yang zalim.’” (Surah Al-Anbiya’, 21: 88)
Sehubungan
dengan doa ini, Nabi Suci (saw) dilaporkan telah bersabda bahawa doa Dhun-Nun,
Nabi Yunus (as), semasa di dalam perut ikan paus, adalah: “Tiada Tuhan selain
Engkau, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim”.
Oleh itu, setiap kali seorang Muslim berdoa dengan doa ini, Allah
mengabulkannya tanpa gagal. (Jami‘ at-Tirmidzi, Hadis 3505)
Nabi
Yunus tetap berada di dalam perut ikan paus sebelum dikeluarkan daripadanya
selepas dia berdoa.
Tanda
inilah yang Yesus maksudkan, seperti yang tercatat dalam Alkitab:
“Lalu
beberapa ahli Taurat dan orang Farisi menjawab, “Guru, kami ingin melihat suatu
tanda daripada Tuan. Tetapi Dia menjawab dan berkata kepada mereka, Angkatan
yang jahat dan berzina sedang mencari suatu tanda; dan tidak akan ada tanda
yang akan diberikan kepadanya, selain tanda nabi Yunus: Kerana seperti Yunus
tiga hari tiga malam di dalam perut ikan paus; demikian juga Anak Manusia akan
tinggal tiga hari tiga malam di dalam perut bumi.” (Matius, 12:38-40)
Menjelaskan
peristiwa Nabi Yunus (as), Masih Mau’ud (as) menulis:
“Mengapa
hukuman yang hendak menziarahi kaumnya dielakkan? Ditulis dalam Durr-e-Manthur
dan juga dalam kitab-kitab lain, dan dalam Kitab Yunus, bahawa hukuman ilahi
telah ditakdirkan untuk menimpa mereka, tetapi, setelah melihat tanda-tanda
kiamat yang semakin dekat, mereka bertaubat dan berpaling kepada Pencipta
mereka yang mengampuni mereka dan dijauhkan azab mereka. Jonah (as), bagi
pihaknya, menunggu hukuman untuk melawat pada hari yang ditetapkan, dan pergi
bertanya kepada orang ramai tentang berita itu. Dia bertanya kepada seorang
petani tentang Niniwe. Lelaki itu menjawab bahawa semuanya baik-baik saja.
Mendengar ini Yunus (as) sangat kecewa dan berkata:
لن ارجع الي قومي کذابا
“‘Aku
tidak akan kembali kepada umatku sebagai pendusta.’ Dengan adanya preseden ini,
dan kesaksian Al-Qur’an yang sangat kuat, adalah bertentangan dengan semangat
kebenaran untuk mengemukakan bantahan terhadap mana-mana nubuatanku yang pada
dasarnya bersyarat. Bukan kebiasaan orang yang soleh untuk mengeluarkan
pendapat tanpa difikirkan terlebih dahulu dan sentiasa bersedia untuk menolak.
“Kisah
Nabi Yunus memang pedih dan menyedihkan, dan pada masa yang sama, mempunyai
moral untuk disampaikan. Ia tercatat dalam kitab, baca dengan teliti. Ia
seterusnya memberitahu kita bahawa Jonah (as) telah dilemparkan ke dalam sungai
dan berakhir di dalam perut ikan. Barulah taubat diterima.” (Kuliah Ludhiana,
hlm. 42)
Kisah
Yunus: ilustrasi belas kasihan Ilahi
Apabila
kita menyelidiki sejarah agama dan meneroka kisah nabi-nabi yang berbeza yang
diutuskan kepada umat masing-masing, peristiwa Jonah (as) muncul sebagai
peringatan yang kuat akan rahmat Allah yang besar. Pertaubatan yang
sungguh-sungguh dari orang-orang Niniwe membawa keredaan yang besar kepada
Allah, yang membawa kepada pembalikan hukuman yang akan datang.
“Mengapa
tidak ada kaum [lain] selain kaum Yunus (as), yang sepatutnya beriman supaya
iman mereka itu bermanfaat bagi mereka? Tatkala mereka beriman, Kami hapuskan
dari mereka azab yang menghinakan di dunia ini, dan Kami beri rezeki kepada
mereka untuk sementara waktu.” (Surah Yunus,10: 99)
Ayat
ini memberikan gambaran tentang rahmat Allah. Tuhan Yang Maha Kuasa menekankan
sifat luar biasa dari kaum Yunus (as), yang, dengan berpaling kepada Tuhan,
diselamatkan dari hukuman ilahi. Ayat itu menekankan ketiadaan orang lain yang
setanding dengan mereka dalam pertaubatan dan pembebasan yang tulus.
Al
Masih dan Mahdi atas Nabi Yunus, doa dan rahmat Allah
Menyinggung
sifat belas kasihan Tuhan, Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda:
“Perwujudan
sifat Tuhan yang berbeza-beza juga merupakan rahmat. Dalam kes kaum Yunus,
assalamualaikum, Tuhan menurunkan wahyu kategori, tetapi apabila mereka mula
menangis dan meratap, hukuman mereka telah dielakkan dan Tuhan berpaling kepada
mereka dengan belas kasihan. Oleh itu, terdapat kegembiraan tersendiri yang
dialami dalam manifestasi sifat Tuhan yang berbeza-beza, tetapi hanya
orang-orang yang dapat menikmatinya yang menangis di hadapan-Nya dan memohon
kepada-Nya dengan rendah hati dan lemah lembut. Saya sering terkejut melihat
orang akan menyanjung manusia lain seperti mereka tetapi tidak berpaling kepada
Tuhan dengan cara yang sama.” (Malfuzat [2022], Jilid 1, ms 218-219)
Selanjutnya
Hazrat Ahmad (as) bersabda:
“Doa
adalah perisai yang kuat yang membawa kepada kejayaan. Umat Yunus, yang selamat
sejahtera, telah diselamatkan dari hukuman yang akan datang kisah tangisan dan
doa mereka. Pada pemahaman saya, perkataan muhawatat bermaksud ‘kemarahan’.
Perkataan Arab ‘hoot’ bermaksud 'ikan' dan perkataan tengah hari dalam bahasa
Arab digunakan untuk kedua-dua 'kemarahan' dan 'ikan'. Pendek kata, Jonah (as)
ditimpa keadaan marah. Hakikatnya ialah apabila hukuman itu telah dihindarkan,
pemikiran bantahan dan keluhan timbul dalam fikirannya kerana nubuatan yang
dibuat olehnya dan doanya telah sia-sia. Dia juga kecewa kerana apa yang
diramalkan tidak menjadi kenyataan. Semua pemikiran ini membentuk keadaan
kemarahannya. Pengajaran yang kita pelajari daripada ini ialah Allah boleh
mengubah takdir, dan tangisan dan ratapan serta sedekah dapat mengurangkan
hukuman menjadi sia-sia; maka prinsip bersedekah. Inilah cara-cara untuk
mendapat keredaan Allah. Dalam ilmu tafsiran mimpi, kekayaan diwakili oleh hati
seseorang. Inilah sebabnya mengapa bersedekah adalah sama dengan memberikan
nyawa seseorang, seolah-olah. Apabila seseorang bersedekah, mereka menunjukkan
tahap keikhlasan dan keteguhan yang tinggi. Walau bagaimanapun, hakikatnya
adalah bahawa kata-kata semata-mata tidak berguna sehingga ia disokong dengan
amalan. Sebab sedekah disebut ‘sadaqah’ dalam bahasa Arab adalah kerana ia
adalah ciri orang yang benar (Sadiqin). Dalam kisah hidup Jonah (as),
Durr-e-Manthur telah mencatatkan bahawa Jonah (as) berkata kepada Allah Yang
Maha Kuasa: ‘Aku sentiasa tahu bahawa jika sesiapa datang sebelum Engkau,
Engkau akan berbelas kasihan.’ Seperti yang dinyatakan oleh Tuhan:
ايں مشت خاک را گر نہ بخشم
چہ کنم
“Jika
saya tidak memaafkan segenggam debu ini maka apa yang harus saya lakukan?"
(Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jld.1, ms 243-244)
Comments
Post a Comment