Mubaligh Perintis: Bahagian 9 – Penyebaran Islam Ahmadiyah di Wilayah Bolshevik
Mubaligh Perintis: Bahagian 9 – Penyebaran Islam Ahmadiyah di Wilayah Bolshevik
5hb Mei 2023
Kemas Kini Terakhir pada 5 Mei 2023
Siri yang melihat kepada mubaligh perintis dan penganut Jamaat
Ahmadiyah Muslim yang mendahulukan iman ke atas dunia.
Awwab Saad Hayat, Al Hakam
Terjemahan Musa Bin Masran
Pada 14 Ogos 1923, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) mengarang
dan menerbitkan sebuah esei bertajuk: بالشوویک علاقہ میں احمدیت کی تبلیغ
(Penyebaran Ahmadiyah di Wilayah Bolshevik). Dalam esei itu, selepas menyebut
usaha tabligh Fateh Muhammad Sahib dan mubaligh Mian Muhammad Ameen Sahib, Huzur
(ra) menasihati ahli Jamaat supaya menanggung kesukaran yang datang dengan
penyebaran Islam Ahmadiyah.
Peristiwa dari tahun
1919 yang melibatkan seorang Ahmadi dalam tentera Inggeris
Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menceritakan kejadian yang
berlaku pada tahun 1919. Beliau menjelaskan bahawa seorang Ahmadi, yang bekerja
dalam tentera Inggeris, pergi ke Iran. Dari sana, tentera telah diarahkan oleh
pihak atasan untuk memasuki wilayah Rusia untuk menghalang hasutan Bolshevik
dan tinggal di sana untuk beberapa lama. Peristiwa ini, jelas Huzur (ra), tidak
diketahui umum kerana kepentingan masa itu memerlukan kemaraan tentera Inggeris
di wilayah Rusia disembunyikan. Nama orang ini, Huzur (ra) menulis, ialah Fateh
Muhammad, dan beliau memegang pangkat koperal dalam tentera. Melalui usaha tablighnya,
beliau dapat mengislamkan orang lain yang bersamanya menjadi Ahmadiyah semasa
dalam tentera. Pada suatu ketika, mualaf baru itu dihantar bersama beberapa
orang askar ke tempat yang agak jauh di hadapan kem untuk memastikan pergerakan
tentera Rusia. Sekembalinya, beliau menceritakan apa yang disaksikannya kepada
Fateh Muhammad Sahib, mengatakan bahawa mereka telah pergi ke bangunan berbentuk
kubah di mana beberapa orang tinggal di luar bandar.
Penemuan kepercayaan
yang dikongsi bersama orang dalam bangunan berbentuk kubah
Mengulas lanjut mengenai kejadian ini, Hazrat Khalifatul
Masih II (ra) menulis bahawa mualaf baru itu melaporkan bahawa apabila sampai
ke bangunan berbentuk kubah itu, mereka melihat tanda-tanda yang serupa dengan
yang terdapat di masjid, namun, di sini, kerusi disusun di dalamnya. Apabila
mualaf baru bertanya tentang perkara ini, penduduk tempatan yang hadir menjelaskan
bahawa mereka adalah pentabligh dan orang Rusia dan Yahudi yang datang melawat
mereka lebih suka untuk tidak duduk di atas tanah. Oleh itu, kerusi disediakan
dan dikeluarkan semasa solat.
Lelaki ini, mualaf baru, ingin tahu tentang orang yang
ditemuinya di bangunan berbentuk kubah dan bertanya siapa mereka. Mereka
menjawab dengan mengatakan bahawa mereka adalah orang Islam. Oleh itu, mualaf
baru melihat ini sebagai peluang untuk bertabligh kepada mereka dan bertanya
sama ada mereka percaya Nabi Isa (as) masih hidup di syurga. Penduduk tempatan
menjawab bahawa beliau telah meninggal dunia dengan cara yang sama seperti
nabi-nabi lain. Orang yang baru mualaf itu kemudian bertanya tentang kedatangan
kedua Al-Masih, dan mereka mengesahkan bahawa Al-Masih Zaman Akhir adalah dari
umat ini.
Apabila mendengar ini, mualaf baru itu berkata bahawa ajaran
dan kepercayaan orang-orang di bangunan berbentuk kubah itu sama dengan
kepercayaan kumpulan yang dipegang di India yang mengikuti Hazrat Mirza Ghulam
Ahmad (as) dari Qadian yang telah diterimanya. Apabila berkongsi pemerhatian
ini dengan mereka, orang di dalam menjawab dengan menyatakan bahawa mereka juga
adalah pengikutnya.
Siasatan Fateh
Muhammad Sahib di Rusia Ashgabat dan pertemuan dengan Ahmadiyah
Apabila Fateh Muhammad Sahib mendengar perkara ini daripada
rakannya yang baru mualaf itu, dia terdetik di hatinya untuk menyiasat sendiri
perkara ini. Secara kebetulan, selepas beberapa hari, dia juga diperintahkan
untuk pergi ke hadapan, dan dia pergi ke Ashgabat Rusia. Di sana, dia bertanya
kepada orang ramai sama ada terdapat orang Ahmadi di kawasan itu. Orang ramai
menafikan perkara ini. Fateh Muhammad Sahib kemudian bertanya adakah orang yang
percaya bahawa Nabi Isa (as) telah wafat. Sebagai jawapan, orang tempatan
menjawab, “Saya lihat, anda merujuk kepada Sabian; mereka di sini."
Orang tempatan itu memberikan alamat seorang tukang jahit
yang bekerja di kedai berhampiran. Justeru, Fateh Muhammad Sahib melawatnya.
Apabila dia bertemu dengan tukang jahit, tukang jahit itu berkata mereka memang
orang Islam dan penduduk tempatan memanggil mereka Sabian kerana prejudis, sama
seperti musuh Nabi (saw) memperlakukan mereka.
Apabila Fateh Muhammad Sahib bertanya sebab penentangan,
tukang jahit menjawab bahawa mereka menentang kerana mereka percaya bahawa Nabi
Isa (as) telah meninggal dunia dan seorang di kalangan umat Islam telah
dibangkitkan sebagai Masih Mau'ud, yang dilahirkan di India. Justeru, beliau
berkata ini adalah punca orang ramai menentang mereka dan menganggap mereka
terkeluar daripada agama Islam. Tambahnya lagi, pada awalnya mereka ditimpa
kesusahan yang teruk. Laporan palsu telah diberikan kepada kerajaan Rusia
terhadap mereka, melabelkan mereka sebagai pemberontak, dan ramai orang mereka
dipenjarakan. Bagaimanapun, tambahnya, setelah siasatan lanjut, kerajaan Rusia
mendapati mereka bukan pemberontak tetapi setia kepada kerajaan. Dia berkata
bahawa melalui usaha penyebaran mereka, mereka telah membawa ramai Christian
dan Yahudi kepada Islam, tetapi hanya sedikit orang Islam yang percaya. Mereka
lebih sibuk menentang mereka, tambahnya.
Hazrat Khalifatul Masih (ra) mengimbas kembali nubuatan
tentang Masih Mau’ud Yang Dijanjikan
Hazrat Khalifatul Masih (ra) kemudian menceritakan bahawa
apabila orang ini mengetahui bahawa Fateh Muhammad Sahib juga tergolong dalam
golongan yang sama, dia sangat gembira.
Latar belakang penukaran agama orang-orang ini, seperti yang
diriwayatkan oleh Ahmadi tempatan, ialah seorang warga Iran pergi ke India, di
mana dia menemui kitab-kitab Masih Mau’ud. Selepas membacanya, dia percaya
kepada mesejnya dan mula memberitakan kepada ramai orang. Secara
beransur-ansur, ahli jamaat mereka terus berkembang.
Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menjelaskan bahawa Fateh
Muhammad Sahib telah menulis tentang keadaan ini dan menghantarnya kepadanya.
Memandangkan sudah lama berlalu, Huzur (ra) tidak dapat mengingati sama ada
peristiwa itu dalam susunan yang sama, tetapi dia mengingati intipati cerita
itu.
Huzur (ra) menyatakan bahawa apabila dia menerima berita ini
dalam suratnya, tidak ada penghujung kegembiraannya. Huzur (ra) menjelaskan
bahawa dia memahami bahawa nubuatan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan berikut sedang
digenapi:
“30 Januari 1903”
“Malam yang sama saya melihat dalam mimpi seolah-olah tongkat
Tsar Rusia berada di tangan saya dan tersembunyi di dalamnya adalah laras
pistol dan dengan itu ia mempunyai dua tujuan. Kemudian saya melihat bahawa
busur raja yang memerintah pada zaman Bu ‘Ali Sina [Avicenna] berada di tangan
saya dan saya telah menembak anak panah ke arah harimau. Nampak seolah-olah Bu
‘Ali Sina dan baginda juga ada bersama saya. [Buku catatan tentang wahyu Masih
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, hlm. 4]” (Tadhkirah: terjemahan bahasa Inggeris
tentang wahyu ilahi, mimpi dan penglihatan yang dijamin kepada Hadrat Mirza
Ghulam Ahmad dari Qadian, The Promised Messiah and Mahdi, whom be peace, hlm.
261)
Pemergian Fateh
Muhammad dan penghantaran Mian Muhammad Amin Sahib
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan bahawa dia mempunyai
keinginan yang mendalam untuk menulis surat kepada Fateh Muhammad Sahib untuk
menjalankan penyelidikan lanjut mengenai jamaah di sana. Malangnya, Huzur (ra)
menjelaskan bahawa Huzur (ra) menerima berita buruk daripada saudara-mara Fateh
Muhammad Sahib bahawa beliau telah meninggal dunia akibat luka peluru yang
dialami di medan perang.
Huzur (ra) menyatakan bahawa berita pemergian Fateh Muhammad
Sahib telah menghancurkan harapannya, dan akibatnya, rancangannya terpaksa
ditangguhkan. Namun begitu, hasratnya untuk mendapatkan maklumat mengenai
kawasan itu tetap ada dan semakin kuat di hatinya. Menjelang akhir tahun 1921, Huzur
(ra) membuat keputusan untuk memperoleh maklumat tentang kawasan itu melalui
apa-apa cara yang mungkin.
Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menyatakan bahawa pada masa
itu, satu cabaran yang ketara telah muncul kerana hubungan yang tegang antara
kerajaan Inggeris dan Rusia. Terdapat syak wasangka yang kuat antara
kedua-duanya, membawa kepada kesukaran yang kelihatan tidak dapat diatasi. Walau
bagaimanapun, Huzur (ra) tegas dalam keazamannya untuk meneruskan rancangannya.
Beliau memilih Mian Muhammad Amin Sahib, seorang yang telah mengabdikan
hidupnya untuk Islam, untuk melaksanakan tugas itu walaupun menyedari kesukaran
yang dihadapi. Huzur (ra) memaklumkan kepadanya bahawa dia tidak akan dapat
memberikan sebarang bantuan kewangan, dan Mian Muhammad Amin Sahib dengan rela
hati bersetuju dengan tugas itu dan memulakannya dengan segera.
Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menjelaskan bahawa pada hari
Mian Muhammad Amin Sahib berangkat, cuaca sangat sejuk, dan beliau terpaksa
melakukan perjalanan dengan kereta api ke Quetta, melalui kawasan bersalji.
Walaupun mengalami keadaan yang teruk ini, Mian Muhammad Amin Sahib berjaya
sampai ke Iran dalam tempoh dua bulan, walaupun beliau tidak mempunyai bekalan
yang mencukupi dengannya. Dari situ, beliau bertolak ke Rusia untuk meneruskan
misinya.
Huzur (ra) berkongsi bahawa Huzur (ra) telah menerima surat
daripada Mian Muhammad Amin Sahib pada March 1922, tetapi tidak menerima
sebarang komunikasi daripadanya selepas itu. Bagaimanapun, pada 9 Ogos, tahun
yang sama, Huzur (ra) akhirnya menerima maklum balas, yang mengandungi beberapa
berita baik. Mengikut kandungan surat itu, Jamaat Ahmadiyah telah berkembang di
negara ini.
Seruan Hazrat
Khalifatul Masih untuk keikhlasan dan pengorbanan
Hazrat Khalifatul Masih II (ra) berkongsi bahawa Mian
Muhammad Amin Sahib telah menulis secara ringkas tentang situasi sensasi yang beliau
hadapi selepas memasuki wilayah Rusia. Walaupun ringkas penulisannya, terdapat
perincian yang cukup untuk difahami oleh seseorang yang mempunyai penglihatan. Huzur
(ra) menyatakan hasratnya agar saudara-saudara lain dapat memanfaatkan
pengalaman Mian Muhammad Amin Sahib dan berkembang dalam keikhlasan mereka, dan
bersedia untuk setiap jenis pengorbanan untuk Islam. Huzur (ra) menekankan
bahawa kejayaan sebenar terletak pada menundukkan ego seseorang di jalan Tuhan.
Keseluruhan episod ini menunjukkan bagaimana mubaligh
perintis Jamaat Ahmadiyah Muslim menunjukkan keghairahan yang luar biasa dengan
meninggalkan tanah air mereka dan memasuki kawasan yang tidak dikenali untuk
menyebarkan ajaran Islam. Jiwa yang tabah ini menghadapi pelbagai cabaran,
termasuk halangan bahasa, perbezaan budaya, dan juga bahaya kepada kehidupan
mereka. Bagaimanapun, sebagaimana sejarah membuktikan, komitmen mereka yang
tidak berbelah bahagi kepada Islam dan Khalifatul Masih membolehkan mereka
mencapai kejayaan cemerlang di negara-negara baru dan memperkenalkan Ahmadiyah
kepada orang-orang yang mungkin tidak pernah bertemu dengan mereka.
Sesungguhnya, warisan mereka terus memberi inspirasi kepada orang ramai
sehingga hari ini.
Comments
Post a Comment