Mubaligh Perintis: Bahagian 9 – Penyebaran Islam Ahmadiyah di Wilayah Bolshevik

 Mubaligh Perintis: Bahagian 9 – Penyebaran Islam Ahmadiyah di Wilayah Bolshevik

5hb Mei 2023

Kemas Kini Terakhir pada 5 Mei 2023

Siri yang melihat kepada mubaligh perintis dan penganut Jamaat Ahmadiyah Muslim yang mendahulukan iman ke atas dunia.

Awwab Saad Hayat, Al Hakam

Terjemahan Musa Bin Masran

Pada 14 Ogos 1923, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) mengarang dan menerbitkan sebuah esei bertajuk: بالشوویک علاقہ میں احمدیت کی تبلیغ (Penyebaran Ahmadiyah di Wilayah Bolshevik). Dalam esei itu, selepas menyebut usaha tabligh Fateh Muhammad Sahib dan mubaligh Mian Muhammad Ameen Sahib, Huzur (ra) menasihati ahli Jamaat supaya menanggung kesukaran yang datang dengan penyebaran Islam Ahmadiyah.

Peristiwa dari tahun 1919 yang melibatkan seorang Ahmadi dalam tentera Inggeris

Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menceritakan kejadian yang berlaku pada tahun 1919. Beliau menjelaskan bahawa seorang Ahmadi, yang bekerja dalam tentera Inggeris, pergi ke Iran. Dari sana, tentera telah diarahkan oleh pihak atasan untuk memasuki wilayah Rusia untuk menghalang hasutan Bolshevik dan tinggal di sana untuk beberapa lama. Peristiwa ini, jelas Huzur (ra), tidak diketahui umum kerana kepentingan masa itu memerlukan kemaraan tentera Inggeris di wilayah Rusia disembunyikan. Nama orang ini, Huzur (ra) menulis, ialah Fateh Muhammad, dan beliau memegang pangkat koperal dalam tentera. Melalui usaha tablighnya, beliau dapat mengislamkan orang lain yang bersamanya menjadi Ahmadiyah semasa dalam tentera. Pada suatu ketika, mualaf baru itu dihantar bersama beberapa orang askar ke tempat yang agak jauh di hadapan kem untuk memastikan pergerakan tentera Rusia. Sekembalinya, beliau menceritakan apa yang disaksikannya kepada Fateh Muhammad Sahib, mengatakan bahawa mereka telah pergi ke bangunan berbentuk kubah di mana beberapa orang tinggal di luar bandar.

Penemuan kepercayaan yang dikongsi bersama orang dalam bangunan berbentuk kubah

Mengulas lanjut mengenai kejadian ini, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menulis bahawa mualaf baru itu melaporkan bahawa apabila sampai ke bangunan berbentuk kubah itu, mereka melihat tanda-tanda yang serupa dengan yang terdapat di masjid, namun, di sini, kerusi disusun di dalamnya. Apabila mualaf baru bertanya tentang perkara ini, penduduk tempatan yang hadir menjelaskan bahawa mereka adalah pentabligh dan orang Rusia dan Yahudi yang datang melawat mereka lebih suka untuk tidak duduk di atas tanah. Oleh itu, kerusi disediakan dan dikeluarkan semasa solat.

Lelaki ini, mualaf baru, ingin tahu tentang orang yang ditemuinya di bangunan berbentuk kubah dan bertanya siapa mereka. Mereka menjawab dengan mengatakan bahawa mereka adalah orang Islam. Oleh itu, mualaf baru melihat ini sebagai peluang untuk bertabligh kepada mereka dan bertanya sama ada mereka percaya Nabi Isa (as) masih hidup di syurga. Penduduk tempatan menjawab bahawa beliau telah meninggal dunia dengan cara yang sama seperti nabi-nabi lain. Orang yang baru mualaf itu kemudian bertanya tentang kedatangan kedua Al-Masih, dan mereka mengesahkan bahawa Al-Masih Zaman Akhir adalah dari umat ini.

Apabila mendengar ini, mualaf baru itu berkata bahawa ajaran dan kepercayaan orang-orang di bangunan berbentuk kubah itu sama dengan kepercayaan kumpulan yang dipegang di India yang mengikuti Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian yang telah diterimanya. Apabila berkongsi pemerhatian ini dengan mereka, orang di dalam menjawab dengan menyatakan bahawa mereka juga adalah pengikutnya.

Siasatan Fateh Muhammad Sahib di Rusia Ashgabat dan pertemuan dengan Ahmadiyah

Apabila Fateh Muhammad Sahib mendengar perkara ini daripada rakannya yang baru mualaf itu, dia terdetik di hatinya untuk menyiasat sendiri perkara ini. Secara kebetulan, selepas beberapa hari, dia juga diperintahkan untuk pergi ke hadapan, dan dia pergi ke Ashgabat Rusia. Di sana, dia bertanya kepada orang ramai sama ada terdapat orang Ahmadi di kawasan itu. Orang ramai menafikan perkara ini. Fateh Muhammad Sahib kemudian bertanya adakah orang yang percaya bahawa Nabi Isa (as) telah wafat. Sebagai jawapan, orang tempatan menjawab, “Saya lihat, anda merujuk kepada Sabian; mereka di sini."

Orang tempatan itu memberikan alamat seorang tukang jahit yang bekerja di kedai berhampiran. Justeru, Fateh Muhammad Sahib melawatnya. Apabila dia bertemu dengan tukang jahit, tukang jahit itu berkata mereka memang orang Islam dan penduduk tempatan memanggil mereka Sabian kerana prejudis, sama seperti musuh Nabi (saw) memperlakukan mereka.

Apabila Fateh Muhammad Sahib bertanya sebab penentangan, tukang jahit menjawab bahawa mereka menentang kerana mereka percaya bahawa Nabi Isa (as) telah meninggal dunia dan seorang di kalangan umat Islam telah dibangkitkan sebagai Masih Mau'ud, yang dilahirkan di India. Justeru, beliau berkata ini adalah punca orang ramai menentang mereka dan menganggap mereka terkeluar daripada agama Islam. Tambahnya lagi, pada awalnya mereka ditimpa kesusahan yang teruk. Laporan palsu telah diberikan kepada kerajaan Rusia terhadap mereka, melabelkan mereka sebagai pemberontak, dan ramai orang mereka dipenjarakan. Bagaimanapun, tambahnya, setelah siasatan lanjut, kerajaan Rusia mendapati mereka bukan pemberontak tetapi setia kepada kerajaan. Dia berkata bahawa melalui usaha penyebaran mereka, mereka telah membawa ramai Christian dan Yahudi kepada Islam, tetapi hanya sedikit orang Islam yang percaya. Mereka lebih sibuk menentang mereka, tambahnya.

Hazrat Khalifatul Masih (ra) mengimbas kembali nubuatan tentang Masih Mau’ud Yang Dijanjikan

Hazrat Khalifatul Masih (ra) kemudian menceritakan bahawa apabila orang ini mengetahui bahawa Fateh Muhammad Sahib juga tergolong dalam golongan yang sama, dia sangat gembira.

Latar belakang penukaran agama orang-orang ini, seperti yang diriwayatkan oleh Ahmadi tempatan, ialah seorang warga Iran pergi ke India, di mana dia menemui kitab-kitab Masih Mau’ud. Selepas membacanya, dia percaya kepada mesejnya dan mula memberitakan kepada ramai orang. Secara beransur-ansur, ahli jamaat mereka terus berkembang.

Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menjelaskan bahawa Fateh Muhammad Sahib telah menulis tentang keadaan ini dan menghantarnya kepadanya. Memandangkan sudah lama berlalu, Huzur (ra) tidak dapat mengingati sama ada peristiwa itu dalam susunan yang sama, tetapi dia mengingati intipati cerita itu.

Huzur (ra) menyatakan bahawa apabila dia menerima berita ini dalam suratnya, tidak ada penghujung kegembiraannya. Huzur (ra) menjelaskan bahawa dia memahami bahawa nubuatan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan berikut sedang digenapi:

“30 Januari 1903”

“Malam yang sama saya melihat dalam mimpi seolah-olah tongkat Tsar Rusia berada di tangan saya dan tersembunyi di dalamnya adalah laras pistol dan dengan itu ia mempunyai dua tujuan. Kemudian saya melihat bahawa busur raja yang memerintah pada zaman Bu ‘Ali Sina [Avicenna] berada di tangan saya dan saya telah menembak anak panah ke arah harimau. Nampak seolah-olah Bu ‘Ali Sina dan baginda juga ada bersama saya. [Buku catatan tentang wahyu Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, hlm. 4]” (Tadhkirah: terjemahan bahasa Inggeris tentang wahyu ilahi, mimpi dan penglihatan yang dijamin kepada Hadrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, The Promised Messiah and Mahdi, whom be peace, hlm. 261)

Pemergian Fateh Muhammad dan penghantaran Mian Muhammad Amin Sahib

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan bahawa dia mempunyai keinginan yang mendalam untuk menulis surat kepada Fateh Muhammad Sahib untuk menjalankan penyelidikan lanjut mengenai jamaah di sana. Malangnya, Huzur (ra) menjelaskan bahawa Huzur (ra) menerima berita buruk daripada saudara-mara Fateh Muhammad Sahib bahawa beliau telah meninggal dunia akibat luka peluru yang dialami di medan perang.

Huzur (ra) menyatakan bahawa berita pemergian Fateh Muhammad Sahib telah menghancurkan harapannya, dan akibatnya, rancangannya terpaksa ditangguhkan. Namun begitu, hasratnya untuk mendapatkan maklumat mengenai kawasan itu tetap ada dan semakin kuat di hatinya. Menjelang akhir tahun 1921, Huzur (ra) membuat keputusan untuk memperoleh maklumat tentang kawasan itu melalui apa-apa cara yang mungkin.

Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menyatakan bahawa pada masa itu, satu cabaran yang ketara telah muncul kerana hubungan yang tegang antara kerajaan Inggeris dan Rusia. Terdapat syak wasangka yang kuat antara kedua-duanya, membawa kepada kesukaran yang kelihatan tidak dapat diatasi. Walau bagaimanapun, Huzur (ra) tegas dalam keazamannya untuk meneruskan rancangannya. Beliau memilih Mian Muhammad Amin Sahib, seorang yang telah mengabdikan hidupnya untuk Islam, untuk melaksanakan tugas itu walaupun menyedari kesukaran yang dihadapi. Huzur (ra) memaklumkan kepadanya bahawa dia tidak akan dapat memberikan sebarang bantuan kewangan, dan Mian Muhammad Amin Sahib dengan rela hati bersetuju dengan tugas itu dan memulakannya dengan segera.

Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menjelaskan bahawa pada hari Mian Muhammad Amin Sahib berangkat, cuaca sangat sejuk, dan beliau terpaksa melakukan perjalanan dengan kereta api ke Quetta, melalui kawasan bersalji. Walaupun mengalami keadaan yang teruk ini, Mian Muhammad Amin Sahib berjaya sampai ke Iran dalam tempoh dua bulan, walaupun beliau tidak mempunyai bekalan yang mencukupi dengannya. Dari situ, beliau bertolak ke Rusia untuk meneruskan misinya.

Huzur (ra) berkongsi bahawa Huzur (ra) telah menerima surat daripada Mian Muhammad Amin Sahib pada March 1922, tetapi tidak menerima sebarang komunikasi daripadanya selepas itu. Bagaimanapun, pada 9 Ogos, tahun yang sama, Huzur (ra) akhirnya menerima maklum balas, yang mengandungi beberapa berita baik. Mengikut kandungan surat itu, Jamaat Ahmadiyah telah berkembang di negara ini.

Seruan Hazrat Khalifatul Masih untuk keikhlasan dan pengorbanan

Hazrat Khalifatul Masih II (ra) berkongsi bahawa Mian Muhammad Amin Sahib telah menulis secara ringkas tentang situasi sensasi yang beliau hadapi selepas memasuki wilayah Rusia. Walaupun ringkas penulisannya, terdapat perincian yang cukup untuk difahami oleh seseorang yang mempunyai penglihatan. Huzur (ra) menyatakan hasratnya agar saudara-saudara lain dapat memanfaatkan pengalaman Mian Muhammad Amin Sahib dan berkembang dalam keikhlasan mereka, dan bersedia untuk setiap jenis pengorbanan untuk Islam. Huzur (ra) menekankan bahawa kejayaan sebenar terletak pada menundukkan ego seseorang di jalan Tuhan.

Keseluruhan episod ini menunjukkan bagaimana mubaligh perintis Jamaat Ahmadiyah Muslim menunjukkan keghairahan yang luar biasa dengan meninggalkan tanah air mereka dan memasuki kawasan yang tidak dikenali untuk menyebarkan ajaran Islam. Jiwa yang tabah ini menghadapi pelbagai cabaran, termasuk halangan bahasa, perbezaan budaya, dan juga bahaya kepada kehidupan mereka. Bagaimanapun, sebagaimana sejarah membuktikan, komitmen mereka yang tidak berbelah bahagi kepada Islam dan Khalifatul Masih membolehkan mereka mencapai kejayaan cemerlang di negara-negara baru dan memperkenalkan Ahmadiyah kepada orang-orang yang mungkin tidak pernah bertemu dengan mereka. Sesungguhnya, warisan mereka terus memberi inspirasi kepada orang ramai sehingga hari ini.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad