Mahmooda Basit: Isteri setia kepada suami yang setia, Asif M Basit, London, Al-Hakam
Mahmooda
Basit: Isteri setia kepada suami yang setia
31hb
Ogos 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 3 September 2022
Asif
M Basit, London
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Beberapa
hari selepas kematian ibu saya, seorang rakan bertanya kepada saya apa yang
menyebabkan saya terlalu lama menulis tentangnya apabila pujian orang lain
telah terlepas dari pena saya dalam masa yang singkat. Bagaimana saya mengelak
soalan ini tidak penting; apa yang penting ialah hakikat bahawa untuk menulis
eulogi, seseorang itu perlu percaya bahawa subjek itu sebenarnya sudah tiada
lagi. Selain itu, subjeknya ialah ibu saya, saya tidak nampak mengapa
penerbitan Jamaat harus membawa kesedihan peribadi saya.
Tetapi
kemudiannya saya terfikir bahawa ada sisi kehidupan ibu saya yang boleh memberi
manfaat umum - bahawa dia menemani suami waqif-e-zindaginya selama 62 tahun dan
itu juga seperti waqif-e-zindagi sendiri. Jadi, di sini kita mempunyai wakaf
seumur hidup, menjangkau lebih daripada setengah abad – satu kelayakan yang
memerlukan pujian.
Saya
di sini, dengan niat ini, berkongsi beberapa imbasan dari pengorbanan dan
kewajipannya sepanjang hayatnya, tetapi harap maafkan saya jika perasaan
peribadi saya meresap melalui celah-celah penceritaan pengarang yang berduka -
itu adalah wajar saya percaya.
Kehidupan
ibu saya boleh dibahagikan secara meluas kepada dua alam utama: Lupa diri dan
lupa sepenuhnya. Yang terakhir ini masuk ke dalam dirinya ketika cengkaman
demensia menguasainya, tetapi yang pertama adalah yang menjadikan sebahagian
besar kehidupannya yang patut dicontohi - kealpaan diri yang menjadi asas
kepada wakaf-e-zindagi; keadaan berkhidmat sepenuhnya. Dia tetap setia kepada
suami waqif-e-zindaginya, kepada khidmat ibu bapanya dan untuk membesarkan enam
orang anak semasa dia berkhidmat untuk Islam Ahmadiyah di Afrika, dan untuk
mengajar ratusan kanak-kanak membaca Al-Qur’an.
Kenangan
awal zaman kanak-kanak saya adalah tentang rumah tangga di mana ibu saya
bertanggungjawab atas semua urusan semasa ketiadaan ayah saya. Jadi kami pergi
ke Rabwah untuk ingatan ini, di mana wanita yang berani ini, Ammi saya, tinggal
bersama enam anaknya di tempat tinggal yang sederhana - dua bilik dan dapur dan
kemudahan yang sangat asas.
Dialah
yang memperkenalkan saya kepada ayah saya, dalam absentia sudah tentu,
dan perkenalan ini menjadikannya sebagai hero dalam fikiran saya yang tidak
bersalah. Dia akan menunjukkan kepada saya gambar-gambarnya dengan penuh kasih
sayang dan, mengetahui bahawa foto hanya boleh membina kesan visual, dia akan
bercakap dengan sangat mesra tentang dia semasa kami melihat koleksi kecil itu.
Saya dapat melihat cinta dan kebanggaannya menggelegak dan mencurah-curah
ketika dia bercakap tentang dia. Ungkapan dia ini meninggalkan saya, dan
adik-beradik saya, dengan rasa hormat dan penghormatan yang besar kepada lelaki
yang diperkenalkan kepada kami dahulu sebagai waqif-e-zindagi dan kemudian ayah
kami.
Apabila
saya secara tidak bersalah bertanya mengapa ayah kami tidak tinggal bersama
kami, dia menggunakan peluang ini untuk menyemai dalam hati saya konsep
pengorbanan dan idea bahawa apa yang dia lakukan adalah lebih penting daripada
hanya tinggal bersama kami. Sesi sebegini membuatkan saya kagum bukan sahaja
kepada Abbu tetapi juga tentang wakaf (pengabdian hidup) dan penyebaran Islam.
Tetapi
apa yang datang sebagai hasil sampingan daripada ceramah ini ialah ibu saya
menjadi perantara antara ayah saya dan saya - lebih kepada pendoa syafaat untuk
saya. Selepas 47 tahun, saya kehilangan medium ini dan dibiarkan terapung dalam
vakum.
Satu
lagi hasil sampingan ialah saya mula melihat ibu saya sebagai penjelmaan
pengorbanan. Bukannya dia pernah berkata begitu, tetapi saya mengambilnya
daripada cara dia menjalani hidupnya. Lebih daripada produk sampingan, saya
akan mengklasifikasikannya sebagai produk penuh yang lahir semata-mata daripada
pemerhatian saya sendiri.
Di
antara banyak kilas balik yang dilemparkan oleh lorong ingatan kepada saya,
salah satunya adalah petang musim panas yang mendesis, apabila charpoy
diletakkan di halaman rumah kami dan kipas mudah alih dipasang ketika Ammi
bersiap sedia untuk berpuluh-puluh kanak-kanak yang berpusu-pusu ke rumah kami
untuk belajar membaca Kitab Suci Al-Qur’an. Sejak saat itu, dan sehingga mereka
pergi, Ammi asyik memberi pelajaran Qaida Yassarn Al-Qur’an dan Al-Qur’an
kepada kanak-kanak yang mengapitnya.
Pelajaran
ini bukan sahaja tentang membaca kata-kata tetapi juga tentang memupuk rasa
hormat yang mendalam terhadap Al-Qur’an, sehinggakan jika dia melihat salinan
Qaida atau Al-Qur’an kanak-kanak bertelinga anjing, dia akan membetulkannya dan
memberitahunya kanak-kanak itu tidak akan membiarkan perkara itu berlaku lagi
dan menyimpan salinan mereka sekemas dan bersih yang mungkin. Bagi sesetengah
orang, dia juga akan mencipta jaket untuk salinan mereka dengan menjahit
halaman kalendar lama melalui tulang belakang.
Jika
kanak-kanak mengalami hidung berair atau menghidu untuk menahannya, Ammi tidak
akan membenarkan mereka meniup atau mengelapnya dengan tangan atau sebahagian
daripada pakaian mereka. Dia akan mengarahkan mereka untuk segera pergi dan
meniup hidung mereka di bilik mandi, mencuci tangan dan membersihkan diri
sebelum menyentuh Al-Qur’an. Ia kelihatan agak keras pada masa-masa tertentu,
tetapi ia tidak berbeza untuk kami, anak-anaknya sendiri, apabila ia datang
kepada halaman telinga anjing atau kebersihan. Baginya, ia adalah tentang
menegakkan kesucian Al-Qur’an, walaupun dalam perkara yang boleh diabaikan
dengan mudah.
Oleh
itu dihabiskan sepanjang malam di mana Ammi adalah akademi yang berfungsi
sepenuhnya; tetapi akademi dia bermula dari subuh hingga senja kerana dia
menjalani kehidupannya yang sederhana – mengajar kami banyak perkara yang baik
melalui apa yang dia katakan, malah melalui apa yang dia pilih untuk tidak
katakan.
Dia
sentiasa memerhatikan semua yang kami katakan atau lakukan: Sama ada kami semua
mengucapkan solat tepat pada waktunya dan seberapa baik; sama ada kami membaca Al-Qur’an
setiap hari dalam bahagian yang dia akan tetapkan untuk kami; sejauh mana kami
melayan tetamu dan sama ada kami menunjukkan tahap penghormatan yang mencukupi
untuk mereka atau tidak; sama ada kita sedang mempelajari adab “acha bacha”
atau tidak. Semua ini menjadi tumpuan perhatian Ammi di mana-mana bahagian
siang (dan malam). Kenapa begitu? Kerana dia membesarkan anak-anak suami
waqif-e-zindagi yang berkhidmat beribu batu jauhnya. Dia tidak mampu untuk
mengecewakannya.
Keramahan
adalah salah satu azimat pada tali yang dia pakai di lehernya. Sesiapa sahaja
yang datang melawat rumah kami tidak dapat melarikan diri sekurang-kurangnya
secawan teh yang Ammi akan mendesak, walaupun ini mungkin kerana kecintaannya
terhadap teh; Saya masih tidak dapat melupakan aroma teh yang melayang keluar
dari dapurnya dan ke setiap sudut rumah kami. Kegemaran saya sendiri terhadap
teh berkemungkinan mengejar aroma teh Ammi - jenama yang terbaik, dari
Darjeeling, Assam, Ceylon dan Kenya, telah gagal untuk saya dapatkan.
Keramahan
ini mengingatkan saya kepada situasi lucu yang sering timbul. Ammi, semasa
duduk dengan tetamu, akan memanggil dengan kuat dan mengarahkan adik-adik saya
untuk membawa teh dan sesuatu untuk dibawa bersama. Adik-adik saya akan
berborak di dapur dan berbincang bagaimana untuk memberitahu Ammi bahawa
kemewahan teh “sesuatu untuk dibawa bersama” telah pupus selama beberapa hari.
Tetapi terima kasih kepada Ammi yang berjimat cermat bahawa “sesuatu” -
betapapun sederhananya - akan muncul dari sudut kabinet dapur.
Ammi
adalah seorang wanita yang sangat rajin - seorang mesin. Sinaran subuh pertama
akan gagal menewaskan Ammi apabila tiba untuk memulakan hari. Apa yang bermula
dengan Tahajjud dan mengukir jalannya melalui Subuh dan kemudian membaca Al-Qur’an,
kemudian menghantar kami ke sekolah, membersihkan rumah (yang sangat dia
minati), menjalankan tugas, melakukan semua kerja, memasak makanan untuk kami
semua, dan kemudian mengajar kanak-kanak tempatan membaca Al-Qur’an - semua ini
dan menjahit dan mengait dan banyak lagi aktiviti akan menjadikan hari dalam
hidup Ammi.
Berbalik
kepada sikap berjimat cermat Ammi, mereka yang dibesarkan dalam rumah tangga
mewah mungkin tidak memahami bahawa rumah tangga di mana kemiskinan memerintah,
achaar (acar) diletakkan pada status yang sangat tinggi. Apabila tiada apa-apa,
achaar datang untuk menyelamatkan dan meringankan kesusahan.
Sebaik
sahaja musim mangga bermula, Ammi akan membeli mangga yang belum masak dalam
kuantiti yang banyak, memotongnya menjadi kepingan kecil dan meletakkannya di
atas charpoy untuk kering pada musim panas. Mereka akan menahan rawatan
haba ini - dan baunya yang kuat dan pelik - selama beberapa hari apabila
akhirnya mereka layak untuk dijeruk. Kemudian kami pada suatu hari, Ammi akan
duduk di halaman dengan banyak balang besar dan bau rempah akan bercampur
dengan mangga yang telah kering dan kekal di atmosfera untuk beberapa hari
berikutnya. Ammi entah bagaimana selalu memasakkan kami sesuatu untuk dimakan,
tetapi saya masih ingat beberapa kali dia hanya makan achaar dengan
roti. Jika kita bertanya mengapa dia tidak mempunyai makanan, dia dengan tenang
akan mengatakan bahawa dia berasa seperti hanya mempunyai achaar dan
tidak ada yang lain. Mungkin dia betul, kerana saya tidak mahu meragui apa-apa
yang dia pernah katakan kepada kami. Kami tidak pernah meraguinya walaupun
ketika itu kerana dia tidak pernah mengeluh semasa penyediaan achaar yang
membosankan; sebaliknya, seolah-olah itu adalah hobinya.
Bercakap
tentang hobi, menjahit, menyulam dan mengait adalah kemahiran kegemaran Ammi.
Walaupun dia berjimat, dia telah melaburkan hobi ini dengan sangat bijak dalam
mengharungi cabaran untuk memenuhi keperluan hidup. Dia akan menjahit pakaian
kami dan, semasa dia melakukannya, memastikan adik-beradik saya duduk di
sebelahnya dan mempelajari kemahiran itu. Saya terpaksa memakai pakaiannya yang
dijahit sehingga awal remaja saya – “terpaksa” kerana saya telah mencapai usia
di mana saya mula menganggap pakaian itu lebih rendah daripada orang lain.
Mengimbas kembali, mereka kini kelihatan lebih baik kepada saya daripada jenama
terbaik - wanita miskin itu melakukan yang terbaik untuk melindungi enam
anaknya namun kekal dalam sumber terhadnya. Allah merahmatinya kerana
menguruskan segala-galanya sendiri, tanpa merisaukan ayah kami yang jauh dari
kami dalam khidmat Islam Ahmadiyah.
Semasa
kita bercakap tentang pakaian dan pakaian, saya tidak boleh meneruskan tanpa
berterima kasih kepada Landa Bazar (pasar pakaian terpakai) Rabwah. Ammi akan
sering ke bazar ini, terutamanya apabila musim sejuk tiba, untuk membeli
pakaian bulu untuk kami. Pelompat, selendang dan topi bulu akan bertahan
bertahun-tahun kerana barang yang dibeli untuk anak sulung akan melingkari
rantai “hand-me-down” berturut-turut selama sekurang-kurangnya enam tahun.
Apabila barang-barang bulu ini akhirnya mengalah, Ammi akan membuka jahitannya,
membuat gulungan bulu mereka dan memasang semula sarung tangan, topi dan jumper
baru daripadanya. Apabila ini juga akan usang, Ammi tidak akan melepaskan dan
meletakkan mereka melalui satu lagi peringkat kehidupan mereka berputar. Dia
akan membukanya dan memintanya ditenun menjadi selimut pelbagai warna, dan
kadang-kadang berubah warna - berubah warna untuk selendang coklat atau topi
kuning yang dilemparkan ke dalam selimut merah pendek beberapa dozen ela bulu.
Saya
mesti nyatakan di sini bahawa kebanyakan item mestilah baharu; kasut, stokin,
baju sekolah semuanya terpaksa dibeli dari rak pelbagai kedai di Rabwah. Saya
tidak tahu bagaimana, tetapi dia sentiasa menyediakan apa sahaja keperluan yang
kami perlukan. Saya masih ingat bagaimana, pada hari-hari awal sekolah, saya
terobsesi dengan idea memakai topi panama ke sekolah (saya tidak pernah tahu
apa namanya; saya pernah melihat seseorang memakainya dan hanya perlu
memilikinya). Saya masih ingat Ammi pergi dari kedai umum ini ke kedai pakaian
di sekitar bandar untuk memenuhi keinginan bodoh yang telah berputik di hati
anak sulungnya. Saya masih ingat perkara yang sama berlaku apabila saya mahukan
beg sekolah pilihan saya. Kesedaran bahawa dia melakukan semua ini untuk
menyemai rasa cinta terhadap pendidikan dalam hati kami berlaku lebih lama
kemudian - terlalu lewat sehingga saya hanya dapat melihat ke belakang dan
menyesal mengapa saya meletakkan dia melalui semua kesakitan itu.
Mengenai
dandanan dan latihan moral kami, Ammi tidak ketinggalan dan sangat tajam dalam
bidang ini. Saya masih ingat pada suatu pagi di bulan Ramadan, Ammi sedang
tidur sebentar selepas menghidangkan sehri dan solat Subuh. Saya terpaksa
bertolak ke sekolah dan memerlukan wang saku tetapi tidak mahu mengganggu Ammi,
yang saya tahu hampir sepanjang malam. Saya berjinjit ke dalam biliknya dan
mengambil syiling satu rupee dari tempat dia menyimpan wang yang longgar itu.
Semasa saya keluar dari pintu depan, dia menelefon saya kembali dan memberitahu
saya untuk mendapatkan wang saku. Saya memberitahunya bahawa saya telah
mengambilnya dari sisi katilnya. Saya fikir dia akan gembira mengetahui betapa
saya mengambil berat tentang rehatnya, tetapi, sebaliknya, dia memberitahu saya
dengan nada yang sangat tegas: “Mengambil apa-apa tanpa kebenaran membawa
kepada tabiat pencurian. Kamu adalah anak waqif-e-zindagi. Jangan buat ini
lagi!”
Ammi
sendiri tidak berpendidikan tinggi tetapi sangat mengambil berat tentang
memastikan kita semua mendapat pendidikan yang terbaik. Sebelum tahun akademik
baru menjelma, dia sibuk menyusun buku teks dan buku nota untuk kami semua. Dia
pasti sudah menghubungi kenalannya yang anak-anaknya satu kelas di hadapan
kami. Anda boleh bayangkan apa maksudnya dengan enam kanak-kanak dan jenis
pembedahan yang mesti dia lakukan sendiri. Tetapi tidak semua buku boleh
diperoleh dengan cara ini dan dia akan membeli buku baharu untuk mengisi
kekosongan.
Bagi
buku nota, dia akan membeli seikat kertas bergaris, longgar tetapi dilipat, dan
menjahitnya melalui tulang belakang, dengan itu menyediakan untuk kita apa yang
boleh dipanggil buku nota orang miskin. Ini, secara prima facie, mungkin
tidak kelihatan terlalu sukar, atau kerajinan, tetapi untuk menyediakan buku
dan alat tulis untuk kesemua enam kanak-kanak, tidak kurang daripada satu
cabaran. Tetapi Ammi adalah salah satu untuk mengambil cabaran di dagu.
Saya
mesti menyebut di sini cabaran hebat yang dia cipta untuk dirinya (dan juga
diri saya sendiri) hanya untuk memastikan saya mendapat pendidikan terbaik
melalui cara kami yang sederhana.
Apabila
kami kembali ke Pakistan dari Zambia, ayah saya ditempatkan di Rabwah dan itu
bermakna kami juga akan menemaninya. Memandangkan pendidikan saya sentiasa di
sekolah yang bahasa pengantarnya adalah bahasa Inggeris, Ammi memutuskan bahawa
saya tinggal di Karachi bersama abang dan kakak ipar saya dan segera
mendaftarkan saya ke sekolah di sana. Saya baru berusia dua belas tahun. Ia
datang sebagai satu kejutan kepada saya. Saya tahu bahawa kebanyakan
kanak-kanak pergi ke sekolah berasrama penuh dalam kumpulan umur yang sama,
tetapi kemudian mereka dibesarkan dengan sewajarnya. Ammi telah membesarkan
saya memegang saya dengan kuat terhadap dirinya dan tidak pernah memberikan
saya sedikit pun imaginasi untuk hidup tanpa dia.
Tetapi
dia menolak saya dari dirinya dan pergi ke Rabwah - beratus-ratus batu jauhnya.
Walaupun abang dan kakak ipar saya sangat menjaga saya, dengan penuh kasih dan
sayang, tetapi setelah didorong ke dalam kehidupan tanpa Ammi memburukkan
fikiran saya - yang kudisnya masih terukir di hati dan jiwa saya sehingga hari
ini.
Pada
hari-hari awal episod yang menyakitkan ini, saya akan bersembunyi daripada
semua orang dan menangis. Saya menitiskan terlalu banyak air mata merindui Ammi
sehingga lebih mudah untuk bersedih dengan kematian Ammi apabila berlaku
perkara itu. Mungkin saya telah menumpahkan semua air mata saya untuk
perpisahannya bertahun-tahun yang lalu.
Oleh
itu, melalui pengorbanan yang diberikan olehnya (dan saya sendiri) demi
pendidikan saya, dia menyediakan saya untuk masa kami akan berpisah, tidak akan
bertemu lagi. Tidak juga pada cuti musim panas atau cuti musim sejuk, tidak
pernah!
Apabila
saya lulus sekolah menengah, saya kembali ke Rabwah dan mendaftar di kolej.
Saya hidup semula apabila saya bertemu semula dengan ibu saya yang telah lama
hilang tetapi menyedari bahawa saya telah ditinggalkan dengan kebimbangan yang
kuat untuk kehilangan Ammi sekali lagi, dalam apa jua cara atau bentuk. Saya
akan bangun pada waktu malam untuk melihat secara rahsia sama ada Ammi bernafas
dan sihat. Betapa ironisnya jururawat itu, memberitahu saya tentang kematian
Ammi beberapa tahun kemudian, berkata:
“Asif,
ibu kamu telah berhenti bernafas!”
Sekarang,
kembali ke zaman kolej saya, saya teringat Ammi selalu memberitahu saya,
seperti juga ramai ibu Pakistan, bahawa dia mahu saya menjadi doktor. Apabila
saya mula kolej, saya menghormati keinginannya dan memilih subjek sains. Saya
segera menyedari bahawa kecenderungan semula jadi saya lebih kepada kemanusiaan
dan bukan sains. Saya menunggu selama berbulan-bulan apabila, pada suatu pagi,
saya mengisytiharkan bahawa saya tidak lagi akan mengikuti subjek sains dan
saya tidak mahu menjadi doktor.
Ammi
mengambil sarapannya secara senyap dan keluar dari bilik menuju ke dapur.
Selepas beberapa minit, saya mengikutinya untuk melihat adegan yang menyayat
hati. Dia menyandarkan sikunya di atas meja kerja, mukanya disembunyikan di
tangannya, dan menangis tersedu-sedu. Di antara tangisan dan kesedihannya akan
tergelincir kata-kata: “Di manakah saya gagal? Apa yang saya tidak buat betul?”
Seolah-olah
dia melihat anaknya yang masih muda ditikam hingga mati di hadapan matanya.
Sehingga
saat itu, saya tahu bahawa keinginan Ammi untuk melihat saya menjadi doktor, tetapi
saya adalah anaknya dan oleh itu peluang terakhir untuk impiannya menjadi
kenyataan tidak pernah terlintas di fikiran saya. Dia telah melaburkan banyak
tenaga dalam menyediakan cara pendidikan terbaik yang mungkin dia boleh, tetapi
tiada seorang pun daripada kami berjaya mencapai pendidikan tinggi.
Dengan
pengumuman saya, dia merasakan impiannya untuk anak-anaknya dididik dengan baik
telah hancur berkeping-keping. Ammi melihatnya bukan sahaja mimpi yang runtuh,
tetapi seolah-olah dia telah mengkhianati kepercayaan suaminya.
Tetapi
kemudian ibu mempunyai perkara ini untuk memaafkan dan melupakan. Dia segera
melupakan semua tentangnya dan membiarkan saya meneruskan subjek pilihan saya.
Apabila saya akhirnya mendapat ijazah sarjana saya adalah apabila dia hidup
semula. Dia sangat berbangga memberitahu semua orang bahawa anaknya kini
seorang MA. Allah sentiasa Sattar, penutup kekurangan, tetapi dalam kes ibu,
Dia nampaknya menunjukkan perhatian yang istimewa. Allah senantiasa menutupi
kekurangan saya.
Rumah
kami - atau dua bilik yang kami diami - bukan sahaja wujud. Ia adalah bilik
tunggal yang mula-mula dibina, kemudian satu lagi kemudian dan kemudian dapur
yang berasingan telah wujud. Bumbung-bumbung itu dibina dengan cara yang batu-bata
diletakkan pada rasuk yang terbentang dari dinding ke dinding, dan ditampal
dengan tanah liat.
Dengan
bumbung sebegitu, tengkujuh bagi kami lebih kepada mimpi ngeri daripada musim
semata-mata di mana air hujan akan meresap melalui celah-celah bumbung yang
diplaster tanah liat dan menitis ke dalam bilik. Abbu tiada, semua kanak-kanak
masih terlalu muda dan memanggil seorang pembina untuk menyelesaikan masalah
itu tidak kurang daripada kemewahan - di mana kemewahan bermakna kurang
daripada atau mungkin seratus rupee.
Ammi
akan menguli jerami kering yang dicincang ke dalam tanah liat yang banyak,
menunggu malam menjelang, dan apabila sudah cukup gelap untuk melindungi
purdahnya, dia akan membalut selendang di sekelilingnya dan naik ke atas
bumbung. Abang dan kakak saya akan meletakkan diri mereka di tangga dan bekerja
sebagai tali pinggang penghantar untuk membawa kuali dan baldi air yang sarat
dengan tanah liat ke atas bumbung, dan ke belakang. Ammi akan melakukan kerja
melepa dan memastikan tiada keretakan yang tertinggal untuk air untuk
menimbulkan kerosakan lagi - ia adalah sarangnya dan induk burung yang tidak
tahu had dalam melindungi tempat tinggal mereka yang rapuh.
Satu
lagi ingatan Ammi, yang sangat terukir di fikiran saya, ialah tabiatnya yang
sentiasa membaca Al-Qur’an. Kebiasaan mempunyai sesuatu untuk menggosok
walaupun kepada mereka yang menyaksikannya, dan dengan rahmat Allah, ia telah
menular kepada kita. Peringatan berterusannya, dipasangkan dengan amalannya
ini, berfungsi sebagai bahan yang sempurna untuk resipi yang sangat mulia.
Bukan sahaja anak-anaknya sendiri, malah ratusan kanak-kanak lain menjadi
penerima manfaatnya. Di mana sahaja dia tinggal, kanak-kanak tempatan akan
datang kepadanya untuk mempelajari bacaan Al-Qur’an. Di Zambia, dia berjaya
mengajar wanita yang buta huruf dalam bahasa Inggeris, bukan bercakap bahasa
Urdu atau Arab. Dia dengan bangganya memakai kisah kejayaan ini sebagai pingat,
dan sangat tepat kerana ia adalah tugas yang hampir mustahil. Dia kembali ke
Rabwah untuk meneruskan amalan itu dan juga di London selepas dia berpindah ke
sini secara tetap pada tahun 1999.
Pembakaran
Al-Quran
Dia
mengambil tunjuk ajar anak saya, Romaan dalam Qaida Yassarn Al-Qur’an dan
kemudian Al-Qur’an. Ini adalah satu lagi pingat yang dimenanginya untuk dirinya
sendiri yang akan dibanggakannya, dengan gabungan rasa bangga dan rendah diri,
memberitahu sesiapa yang ditemuinya bahawa dia telah mengajar orang Roma
membaca Al-Qur’an pada usia empat setengah tahun.
Mengenai
anak-anak perempuan saya, kesihatannya merosot tetapi dia mendengar bacaan Al-Qur’an
oleh isteri saya - untuk memastikan dia boleh membaca dengan sempurna - sebelum
memberikannya baton dalam apa yang dilihatnya sebagai perlumbaan lari
berganti-ganti. Saya bersyukur kepada Allah kerana menjadikan Ammi sebagai
sumber ilmu yang hebat ini untuk ketiga-tiga anak saya.
Ammi
menghujani anak-anaknya dengan penuh kasih sayang. Apabila mereka berkahwin,
dia menunjukkan tahap kasih sayang yang sama kepada anak lelaki dan menantunya.
Mereka juga membalas dengan sepenuh hati.
Selepas
menjalani kehidupan yang sangat berjaya, Ammi menjadi mangsa penyakit parasit
yang dipanggil demensia. Bila ini sebenarnya berlaku sukar untuk dikatakan
kerana mustahil untuk meletakkan punca pada permulaannya. Gejala mula kelihatan
begitu halus sehingga mengambil masa sebelum mereka yang rapat dengan pesakit
menyedari bahawa perubahan yang mereka perasan sebenarnya adalah gejala yang
memanggil rawatan perubatan.
Dia
telah pun menghidap arthritis selama bertahun-tahun sebelum demensia melanda.
Ammi tidak lagi dapat menemani Abbu berjalan-jalan, jadi dia akan
mendudukkannya di atas kerusi roda dan membawanya keluar bersiar-siar. Ammi
teragak-agak membantah dengan mengatakan bahawa dia tidak suka melihat dia
menolak kerusi rodanya. Abbu akan berkata: “Kamu berkhidmat kepada ibu bapa
saya semasa saya tiada di Afrika, bolehkah saya tidak melakukan ini banyak?”
Saya
mesti menjelaskan dengan terang bahawa apabila saya menyebut masa-masa sukar
yang ditanggung Ammi semasa Abbu tiada, ia tidak sepatutnya dianggap bahawa
Abbu menjalani kehidupan yang riang jauh daripada kita. Tinggal di luar negara
adalah satu pengorbanan yang tersendiri. Dia cuba menyediakan kemudahan terbaik
untuk belayar mengharungi lautan bergelora kehidupan mencabar yang dilalui Ammi
di tanah air ketika dia tiada. Dia menghormati pengorbanan Ammi bukan sahaja
secara lisan, tetapi juga melalui setiap perbuatannya. Dia kekal sebagai contoh
terbaik خیرکم خیرکم لاہلہ sepanjang masa.
Tetapi
dengan permulaan demensia, semua keadaan perubatan lain reda dan, secara
beransur-ansur, Ammi mula melupakan semua penyakit dan kesakitan yang lain.
Demensia biasanya mengatasi mangsanya dalam tempoh beberapa bulan atau setahun
atau dua tahun. Tetapi Ammi bertarung selama hampir tujuh tahun. Tetapi kita
semua tahu apa yang berlaku kepada dinding apabila batu asas bangunan
digoncang.
Ammi
merayap ke dunia lain - dunianya sendiri. Ia adalah masa ujian bukan sahaja
untuk Ammi tetapi juga untuk seluruh keluarga di sekelilingnya. Dia kekal di
hadapan mata kami, tetapi bercakap dari dunia yang berbeza dan dimensi yang
tidak kami ketahui. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kebanyakan perkara
telah hilang dari ingatannya, kecuali ayah saya. Bagaimana dia boleh
tergelincir? Dia telah kekal mencintainya selama enam puluh dua tahun; dia
telah menjadi temannya melalui tebal dan nipis; melalui kesusahan dan
kesakitan; melalui kesedihan dan kegembiraan; melalui setiap fasa kehidupan.
Ammi
tahu banyak bait daripada Durr-e-Sameen, Kalam-e-Mahmud dan Durr-e-Adan. Mereka
juga kekal utuh dan akan mula melancarkan lidahnya, apabila teringat satu atau
dua perkataan pertama. Selepas kematiannya, abang saya menghantar rakaman satu
kejadian sedemikian kepada saya. Ammi menyanyi dengan suaranya yang merdu tetapi
lemah:
“Dunia
hanyalah sebuah rumah penginapan di tepi jalan;
“Barangsiapa
yang mendatangimu, ia hanyalah orang yang lewat.
“Jika
seseorang telah hidup satu abad;
“Mereka
juga mesti, akhirnya mati.
“Tetapi
tidak ada sebab untuk mengeluh;
“Oleh
kerana tempat tinggal ini fana dan sia-sia.
“Diberkatilah
hari ini;
“Wahai
Yang Maha Suci, Yang mengawasiku!”
Ya
Allah! Diberkatilah hari ini, dan semua hari yang akan datang, untuk wanita
yang hanya mengandalkan Engkau. Dan, Ya Allah! Jadikan hari ini diberkati untuk
kami, keluarganya, dengan memberikan kami keselesaan yang telah Engkau
tempatkan di kalangan orang yang tersayang.
Dan,
sudah tentu, tidak ada sebab untuk mengeluh. Ammi hidup panjang dan berjaya.
Dia melayani suaminya yang waqif-e-zindagi dengan semangat yang sama seperti
suaminya, jika tidak lebih. Dia cuba dalam apa cara yang dia boleh untuk
berkhidmat kepada Iman tercinta anda. Dia menyemai dalam hati kami benih cinta
dan penghormatan kepada Khilafat. Kami hanya boleh berterima kasih kepada anda.
Memberi
penjagaan dan perkhidmatan kepada ibu bapa bukanlah sesuatu yang perlu diukur
dalam unit duniawi. Kasih sayang ibu bapa kita kepada kita adalah satu nikmat
yang tidak dapat dibalas oleh sesiapa pun. Tetapi saya mesti nyatakan di sini
bahawa isteri saya, kakak ipar saya, abang saya dan adik-adik saya semua
melakukan yang terbaik dalam menjaga Ammi dalam masa yang paling sukar dalam
hidupnya.
Saya,
yang dimanjakan dengan cinta Ammi, tidak mampu berbuat apa-apa untuknya.
Pada
hari-hari terakhir Ammi, dalam saat bersendirian, saya mengaku kepada Ammi
betapa saya tidak berguna. Saya memohon ampun kepadanya. Ammi membalas, hanya
merenungku dengan pandangan yang hilang. Dia tidak berkata sepatah pun. Saya
tahu bahawa dia hampir tidak pernah bercakap pada masa itu, tetapi kesunyian
dia ini sangat menyakitkan saya. Dia meninggalkan saya terapung dalam rasa
bersalah saya yang tidak terduga.
Ya
Allah! Tolong minta ibuku maafkan aku. Aku tahu dia akan seperti biasa. Dan
Engkau ya Allah lebih pengampun dari semua ibu di dunia. Boleh Engkau maafkan aku
juga!
رَّبِّ
ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا
Comments
Post a Comment