Mahmooda Basit: Isteri setia kepada suami yang setia, Asif M Basit, London, Al-Hakam

  

Mahmooda Basit: Isteri setia kepada suami yang setia

31hb Ogos 2022

Kemas Kini Terakhir pada 3 September 2022

Asif M Basit, London

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Beberapa hari selepas kematian ibu saya, seorang rakan bertanya kepada saya apa yang menyebabkan saya terlalu lama menulis tentangnya apabila pujian orang lain telah terlepas dari pena saya dalam masa yang singkat. Bagaimana saya mengelak soalan ini tidak penting; apa yang penting ialah hakikat bahawa untuk menulis eulogi, seseorang itu perlu percaya bahawa subjek itu sebenarnya sudah tiada lagi. Selain itu, subjeknya ialah ibu saya, saya tidak nampak mengapa penerbitan Jamaat harus membawa kesedihan peribadi saya.

Tetapi kemudiannya saya terfikir bahawa ada sisi kehidupan ibu saya yang boleh memberi manfaat umum - bahawa dia menemani suami waqif-e-zindaginya selama 62 tahun dan itu juga seperti waqif-e-zindagi sendiri. Jadi, di sini kita mempunyai wakaf seumur hidup, menjangkau lebih daripada setengah abad – satu kelayakan yang memerlukan pujian.

Saya di sini, dengan niat ini, berkongsi beberapa imbasan dari pengorbanan dan kewajipannya sepanjang hayatnya, tetapi harap maafkan saya jika perasaan peribadi saya meresap melalui celah-celah penceritaan pengarang yang berduka - itu adalah wajar saya percaya.

Kehidupan ibu saya boleh dibahagikan secara meluas kepada dua alam utama: Lupa diri dan lupa sepenuhnya. Yang terakhir ini masuk ke dalam dirinya ketika cengkaman demensia menguasainya, tetapi yang pertama adalah yang menjadikan sebahagian besar kehidupannya yang patut dicontohi - kealpaan diri yang menjadi asas kepada wakaf-e-zindagi; keadaan berkhidmat sepenuhnya. Dia tetap setia kepada suami waqif-e-zindaginya, kepada khidmat ibu bapanya dan untuk membesarkan enam orang anak semasa dia berkhidmat untuk Islam Ahmadiyah di Afrika, dan untuk mengajar ratusan kanak-kanak membaca Al-Qur’an.

Kenangan awal zaman kanak-kanak saya adalah tentang rumah tangga di mana ibu saya bertanggungjawab atas semua urusan semasa ketiadaan ayah saya. Jadi kami pergi ke Rabwah untuk ingatan ini, di mana wanita yang berani ini, Ammi saya, tinggal bersama enam anaknya di tempat tinggal yang sederhana - dua bilik dan dapur dan kemudahan yang sangat asas.

Dialah yang memperkenalkan saya kepada ayah saya, dalam absentia sudah tentu, dan perkenalan ini menjadikannya sebagai hero dalam fikiran saya yang tidak bersalah. Dia akan menunjukkan kepada saya gambar-gambarnya dengan penuh kasih sayang dan, mengetahui bahawa foto hanya boleh membina kesan visual, dia akan bercakap dengan sangat mesra tentang dia semasa kami melihat koleksi kecil itu. Saya dapat melihat cinta dan kebanggaannya menggelegak dan mencurah-curah ketika dia bercakap tentang dia. Ungkapan dia ini meninggalkan saya, dan adik-beradik saya, dengan rasa hormat dan penghormatan yang besar kepada lelaki yang diperkenalkan kepada kami dahulu sebagai waqif-e-zindagi dan kemudian ayah kami.

Apabila saya secara tidak bersalah bertanya mengapa ayah kami tidak tinggal bersama kami, dia menggunakan peluang ini untuk menyemai dalam hati saya konsep pengorbanan dan idea bahawa apa yang dia lakukan adalah lebih penting daripada hanya tinggal bersama kami. Sesi sebegini membuatkan saya kagum bukan sahaja kepada Abbu tetapi juga tentang wakaf (pengabdian hidup) dan penyebaran Islam.

Tetapi apa yang datang sebagai hasil sampingan daripada ceramah ini ialah ibu saya menjadi perantara antara ayah saya dan saya - lebih kepada pendoa syafaat untuk saya. Selepas 47 tahun, saya kehilangan medium ini dan dibiarkan terapung dalam vakum.

Satu lagi hasil sampingan ialah saya mula melihat ibu saya sebagai penjelmaan pengorbanan. Bukannya dia pernah berkata begitu, tetapi saya mengambilnya daripada cara dia menjalani hidupnya. Lebih daripada produk sampingan, saya akan mengklasifikasikannya sebagai produk penuh yang lahir semata-mata daripada pemerhatian saya sendiri.

Di antara banyak kilas balik yang dilemparkan oleh lorong ingatan kepada saya, salah satunya adalah petang musim panas yang mendesis, apabila charpoy diletakkan di halaman rumah kami dan kipas mudah alih dipasang ketika Ammi bersiap sedia untuk berpuluh-puluh kanak-kanak yang berpusu-pusu ke rumah kami untuk belajar membaca Kitab Suci Al-Qur’an. Sejak saat itu, dan sehingga mereka pergi, Ammi asyik memberi pelajaran Qaida Yassarn Al-Qur’an dan Al-Qur’an kepada kanak-kanak yang mengapitnya.

Pelajaran ini bukan sahaja tentang membaca kata-kata tetapi juga tentang memupuk rasa hormat yang mendalam terhadap Al-Qur’an, sehinggakan jika dia melihat salinan Qaida atau Al-Qur’an kanak-kanak bertelinga anjing, dia akan membetulkannya dan memberitahunya kanak-kanak itu tidak akan membiarkan perkara itu berlaku lagi dan menyimpan salinan mereka sekemas dan bersih yang mungkin. Bagi sesetengah orang, dia juga akan mencipta jaket untuk salinan mereka dengan menjahit halaman kalendar lama melalui tulang belakang.

Jika kanak-kanak mengalami hidung berair atau menghidu untuk menahannya, Ammi tidak akan membenarkan mereka meniup atau mengelapnya dengan tangan atau sebahagian daripada pakaian mereka. Dia akan mengarahkan mereka untuk segera pergi dan meniup hidung mereka di bilik mandi, mencuci tangan dan membersihkan diri sebelum menyentuh Al-Qur’an. Ia kelihatan agak keras pada masa-masa tertentu, tetapi ia tidak berbeza untuk kami, anak-anaknya sendiri, apabila ia datang kepada halaman telinga anjing atau kebersihan. Baginya, ia adalah tentang menegakkan kesucian Al-Qur’an, walaupun dalam perkara yang boleh diabaikan dengan mudah.

Oleh itu dihabiskan sepanjang malam di mana Ammi adalah akademi yang berfungsi sepenuhnya; tetapi akademi dia bermula dari subuh hingga senja kerana dia menjalani kehidupannya yang sederhana – mengajar kami banyak perkara yang baik melalui apa yang dia katakan, malah melalui apa yang dia pilih untuk tidak katakan.

Dia sentiasa memerhatikan semua yang kami katakan atau lakukan: Sama ada kami semua mengucapkan solat tepat pada waktunya dan seberapa baik; sama ada kami membaca Al-Qur’an setiap hari dalam bahagian yang dia akan tetapkan untuk kami; sejauh mana kami melayan tetamu dan sama ada kami menunjukkan tahap penghormatan yang mencukupi untuk mereka atau tidak; sama ada kita sedang mempelajari adab “acha bacha” atau tidak. Semua ini menjadi tumpuan perhatian Ammi di mana-mana bahagian siang (dan malam). Kenapa begitu? Kerana dia membesarkan anak-anak suami waqif-e-zindagi yang berkhidmat beribu batu jauhnya. Dia tidak mampu untuk mengecewakannya.

Keramahan adalah salah satu azimat pada tali yang dia pakai di lehernya. Sesiapa sahaja yang datang melawat rumah kami tidak dapat melarikan diri sekurang-kurangnya secawan teh yang Ammi akan mendesak, walaupun ini mungkin kerana kecintaannya terhadap teh; Saya masih tidak dapat melupakan aroma teh yang melayang keluar dari dapurnya dan ke setiap sudut rumah kami. Kegemaran saya sendiri terhadap teh berkemungkinan mengejar aroma teh Ammi - jenama yang terbaik, dari Darjeeling, Assam, Ceylon dan Kenya, telah gagal untuk saya dapatkan.

Keramahan ini mengingatkan saya kepada situasi lucu yang sering timbul. Ammi, semasa duduk dengan tetamu, akan memanggil dengan kuat dan mengarahkan adik-adik saya untuk membawa teh dan sesuatu untuk dibawa bersama. Adik-adik saya akan berborak di dapur dan berbincang bagaimana untuk memberitahu Ammi bahawa kemewahan teh “sesuatu untuk dibawa bersama” telah pupus selama beberapa hari. Tetapi terima kasih kepada Ammi yang berjimat cermat bahawa “sesuatu” - betapapun sederhananya - akan muncul dari sudut kabinet dapur.

Ammi adalah seorang wanita yang sangat rajin - seorang mesin. Sinaran subuh pertama akan gagal menewaskan Ammi apabila tiba untuk memulakan hari. Apa yang bermula dengan Tahajjud dan mengukir jalannya melalui Subuh dan kemudian membaca Al-Qur’an, kemudian menghantar kami ke sekolah, membersihkan rumah (yang sangat dia minati), menjalankan tugas, melakukan semua kerja, memasak makanan untuk kami semua, dan kemudian mengajar kanak-kanak tempatan membaca Al-Qur’an - semua ini dan menjahit dan mengait dan banyak lagi aktiviti akan menjadikan hari dalam hidup Ammi.

Berbalik kepada sikap berjimat cermat Ammi, mereka yang dibesarkan dalam rumah tangga mewah mungkin tidak memahami bahawa rumah tangga di mana kemiskinan memerintah, achaar (acar) diletakkan pada status yang sangat tinggi. Apabila tiada apa-apa, achaar datang untuk menyelamatkan dan meringankan kesusahan.

Sebaik sahaja musim mangga bermula, Ammi akan membeli mangga yang belum masak dalam kuantiti yang banyak, memotongnya menjadi kepingan kecil dan meletakkannya di atas charpoy untuk kering pada musim panas. Mereka akan menahan rawatan haba ini - dan baunya yang kuat dan pelik - selama beberapa hari apabila akhirnya mereka layak untuk dijeruk. Kemudian kami pada suatu hari, Ammi akan duduk di halaman dengan banyak balang besar dan bau rempah akan bercampur dengan mangga yang telah kering dan kekal di atmosfera untuk beberapa hari berikutnya. Ammi entah bagaimana selalu memasakkan kami sesuatu untuk dimakan, tetapi saya masih ingat beberapa kali dia hanya makan achaar dengan roti. Jika kita bertanya mengapa dia tidak mempunyai makanan, dia dengan tenang akan mengatakan bahawa dia berasa seperti hanya mempunyai achaar dan tidak ada yang lain. Mungkin dia betul, kerana saya tidak mahu meragui apa-apa yang dia pernah katakan kepada kami. Kami tidak pernah meraguinya walaupun ketika itu kerana dia tidak pernah mengeluh semasa penyediaan achaar yang membosankan; sebaliknya, seolah-olah itu adalah hobinya.

Bercakap tentang hobi, menjahit, menyulam dan mengait adalah kemahiran kegemaran Ammi. Walaupun dia berjimat, dia telah melaburkan hobi ini dengan sangat bijak dalam mengharungi cabaran untuk memenuhi keperluan hidup. Dia akan menjahit pakaian kami dan, semasa dia melakukannya, memastikan adik-beradik saya duduk di sebelahnya dan mempelajari kemahiran itu. Saya terpaksa memakai pakaiannya yang dijahit sehingga awal remaja saya – “terpaksa” kerana saya telah mencapai usia di mana saya mula menganggap pakaian itu lebih rendah daripada orang lain. Mengimbas kembali, mereka kini kelihatan lebih baik kepada saya daripada jenama terbaik - wanita miskin itu melakukan yang terbaik untuk melindungi enam anaknya namun kekal dalam sumber terhadnya. Allah merahmatinya kerana menguruskan segala-galanya sendiri, tanpa merisaukan ayah kami yang jauh dari kami dalam khidmat Islam Ahmadiyah.

Semasa kita bercakap tentang pakaian dan pakaian, saya tidak boleh meneruskan tanpa berterima kasih kepada Landa Bazar (pasar pakaian terpakai) Rabwah. Ammi akan sering ke bazar ini, terutamanya apabila musim sejuk tiba, untuk membeli pakaian bulu untuk kami. Pelompat, selendang dan topi bulu akan bertahan bertahun-tahun kerana barang yang dibeli untuk anak sulung akan melingkari rantai “hand-me-down” berturut-turut selama sekurang-kurangnya enam tahun. Apabila barang-barang bulu ini akhirnya mengalah, Ammi akan membuka jahitannya, membuat gulungan bulu mereka dan memasang semula sarung tangan, topi dan jumper baru daripadanya. Apabila ini juga akan usang, Ammi tidak akan melepaskan dan meletakkan mereka melalui satu lagi peringkat kehidupan mereka berputar. Dia akan membukanya dan memintanya ditenun menjadi selimut pelbagai warna, dan kadang-kadang berubah warna - berubah warna untuk selendang coklat atau topi kuning yang dilemparkan ke dalam selimut merah pendek beberapa dozen ela bulu.

Saya mesti nyatakan di sini bahawa kebanyakan item mestilah baharu; kasut, stokin, baju sekolah semuanya terpaksa dibeli dari rak pelbagai kedai di Rabwah. Saya tidak tahu bagaimana, tetapi dia sentiasa menyediakan apa sahaja keperluan yang kami perlukan. Saya masih ingat bagaimana, pada hari-hari awal sekolah, saya terobsesi dengan idea memakai topi panama ke sekolah (saya tidak pernah tahu apa namanya; saya pernah melihat seseorang memakainya dan hanya perlu memilikinya). Saya masih ingat Ammi pergi dari kedai umum ini ke kedai pakaian di sekitar bandar untuk memenuhi keinginan bodoh yang telah berputik di hati anak sulungnya. Saya masih ingat perkara yang sama berlaku apabila saya mahukan beg sekolah pilihan saya. Kesedaran bahawa dia melakukan semua ini untuk menyemai rasa cinta terhadap pendidikan dalam hati kami berlaku lebih lama kemudian - terlalu lewat sehingga saya hanya dapat melihat ke belakang dan menyesal mengapa saya meletakkan dia melalui semua kesakitan itu.

Mengenai dandanan dan latihan moral kami, Ammi tidak ketinggalan dan sangat tajam dalam bidang ini. Saya masih ingat pada suatu pagi di bulan Ramadan, Ammi sedang tidur sebentar selepas menghidangkan sehri dan solat Subuh. Saya terpaksa bertolak ke sekolah dan memerlukan wang saku tetapi tidak mahu mengganggu Ammi, yang saya tahu hampir sepanjang malam. Saya berjinjit ke dalam biliknya dan mengambil syiling satu rupee dari tempat dia menyimpan wang yang longgar itu. Semasa saya keluar dari pintu depan, dia menelefon saya kembali dan memberitahu saya untuk mendapatkan wang saku. Saya memberitahunya bahawa saya telah mengambilnya dari sisi katilnya. Saya fikir dia akan gembira mengetahui betapa saya mengambil berat tentang rehatnya, tetapi, sebaliknya, dia memberitahu saya dengan nada yang sangat tegas: “Mengambil apa-apa tanpa kebenaran membawa kepada tabiat pencurian. Kamu adalah anak waqif-e-zindagi. Jangan buat ini lagi!”

Ammi sendiri tidak berpendidikan tinggi tetapi sangat mengambil berat tentang memastikan kita semua mendapat pendidikan yang terbaik. Sebelum tahun akademik baru menjelma, dia sibuk menyusun buku teks dan buku nota untuk kami semua. Dia pasti sudah menghubungi kenalannya yang anak-anaknya satu kelas di hadapan kami. Anda boleh bayangkan apa maksudnya dengan enam kanak-kanak dan jenis pembedahan yang mesti dia lakukan sendiri. Tetapi tidak semua buku boleh diperoleh dengan cara ini dan dia akan membeli buku baharu untuk mengisi kekosongan.

Bagi buku nota, dia akan membeli seikat kertas bergaris, longgar tetapi dilipat, dan menjahitnya melalui tulang belakang, dengan itu menyediakan untuk kita apa yang boleh dipanggil buku nota orang miskin. Ini, secara prima facie, mungkin tidak kelihatan terlalu sukar, atau kerajinan, tetapi untuk menyediakan buku dan alat tulis untuk kesemua enam kanak-kanak, tidak kurang daripada satu cabaran. Tetapi Ammi adalah salah satu untuk mengambil cabaran di dagu.

Saya mesti menyebut di sini cabaran hebat yang dia cipta untuk dirinya (dan juga diri saya sendiri) hanya untuk memastikan saya mendapat pendidikan terbaik melalui cara kami yang sederhana.

Apabila kami kembali ke Pakistan dari Zambia, ayah saya ditempatkan di Rabwah dan itu bermakna kami juga akan menemaninya. Memandangkan pendidikan saya sentiasa di sekolah yang bahasa pengantarnya adalah bahasa Inggeris, Ammi memutuskan bahawa saya tinggal di Karachi bersama abang dan kakak ipar saya dan segera mendaftarkan saya ke sekolah di sana. Saya baru berusia dua belas tahun. Ia datang sebagai satu kejutan kepada saya. Saya tahu bahawa kebanyakan kanak-kanak pergi ke sekolah berasrama penuh dalam kumpulan umur yang sama, tetapi kemudian mereka dibesarkan dengan sewajarnya. Ammi telah membesarkan saya memegang saya dengan kuat terhadap dirinya dan tidak pernah memberikan saya sedikit pun imaginasi untuk hidup tanpa dia.

Tetapi dia menolak saya dari dirinya dan pergi ke Rabwah - beratus-ratus batu jauhnya. Walaupun abang dan kakak ipar saya sangat menjaga saya, dengan penuh kasih dan sayang, tetapi setelah didorong ke dalam kehidupan tanpa Ammi memburukkan fikiran saya - yang kudisnya masih terukir di hati dan jiwa saya sehingga hari ini.

Pada hari-hari awal episod yang menyakitkan ini, saya akan bersembunyi daripada semua orang dan menangis. Saya menitiskan terlalu banyak air mata merindui Ammi sehingga lebih mudah untuk bersedih dengan kematian Ammi apabila berlaku perkara itu. Mungkin saya telah menumpahkan semua air mata saya untuk perpisahannya bertahun-tahun yang lalu.

Oleh itu, melalui pengorbanan yang diberikan olehnya (dan saya sendiri) demi pendidikan saya, dia menyediakan saya untuk masa kami akan berpisah, tidak akan bertemu lagi. Tidak juga pada cuti musim panas atau cuti musim sejuk, tidak pernah!

Apabila saya lulus sekolah menengah, saya kembali ke Rabwah dan mendaftar di kolej. Saya hidup semula apabila saya bertemu semula dengan ibu saya yang telah lama hilang tetapi menyedari bahawa saya telah ditinggalkan dengan kebimbangan yang kuat untuk kehilangan Ammi sekali lagi, dalam apa jua cara atau bentuk. Saya akan bangun pada waktu malam untuk melihat secara rahsia sama ada Ammi bernafas dan sihat. Betapa ironisnya jururawat itu, memberitahu saya tentang kematian Ammi beberapa tahun kemudian, berkata:

“Asif, ibu kamu telah berhenti bernafas!”

Sekarang, kembali ke zaman kolej saya, saya teringat Ammi selalu memberitahu saya, seperti juga ramai ibu Pakistan, bahawa dia mahu saya menjadi doktor. Apabila saya mula kolej, saya menghormati keinginannya dan memilih subjek sains. Saya segera menyedari bahawa kecenderungan semula jadi saya lebih kepada kemanusiaan dan bukan sains. Saya menunggu selama berbulan-bulan apabila, pada suatu pagi, saya mengisytiharkan bahawa saya tidak lagi akan mengikuti subjek sains dan saya tidak mahu menjadi doktor.

Ammi mengambil sarapannya secara senyap dan keluar dari bilik menuju ke dapur. Selepas beberapa minit, saya mengikutinya untuk melihat adegan yang menyayat hati. Dia menyandarkan sikunya di atas meja kerja, mukanya disembunyikan di tangannya, dan menangis tersedu-sedu. Di antara tangisan dan kesedihannya akan tergelincir kata-kata: “Di manakah saya gagal? Apa yang saya tidak buat betul?”

Seolah-olah dia melihat anaknya yang masih muda ditikam hingga mati di hadapan matanya.

Sehingga saat itu, saya tahu bahawa keinginan Ammi untuk melihat saya menjadi doktor, tetapi saya adalah anaknya dan oleh itu peluang terakhir untuk impiannya menjadi kenyataan tidak pernah terlintas di fikiran saya. Dia telah melaburkan banyak tenaga dalam menyediakan cara pendidikan terbaik yang mungkin dia boleh, tetapi tiada seorang pun daripada kami berjaya mencapai pendidikan tinggi.

Dengan pengumuman saya, dia merasakan impiannya untuk anak-anaknya dididik dengan baik telah hancur berkeping-keping. Ammi melihatnya bukan sahaja mimpi yang runtuh, tetapi seolah-olah dia telah mengkhianati kepercayaan suaminya.

Tetapi kemudian ibu mempunyai perkara ini untuk memaafkan dan melupakan. Dia segera melupakan semua tentangnya dan membiarkan saya meneruskan subjek pilihan saya. Apabila saya akhirnya mendapat ijazah sarjana saya adalah apabila dia hidup semula. Dia sangat berbangga memberitahu semua orang bahawa anaknya kini seorang MA. Allah sentiasa Sattar, penutup kekurangan, tetapi dalam kes ibu, Dia nampaknya menunjukkan perhatian yang istimewa. Allah senantiasa menutupi kekurangan saya.

Rumah kami - atau dua bilik yang kami diami - bukan sahaja wujud. Ia adalah bilik tunggal yang mula-mula dibina, kemudian satu lagi kemudian dan kemudian dapur yang berasingan telah wujud. Bumbung-bumbung itu dibina dengan cara yang batu-bata diletakkan pada rasuk yang terbentang dari dinding ke dinding, dan ditampal dengan tanah liat.

Dengan bumbung sebegitu, tengkujuh bagi kami lebih kepada mimpi ngeri daripada musim semata-mata di mana air hujan akan meresap melalui celah-celah bumbung yang diplaster tanah liat dan menitis ke dalam bilik. Abbu tiada, semua kanak-kanak masih terlalu muda dan memanggil seorang pembina untuk menyelesaikan masalah itu tidak kurang daripada kemewahan - di mana kemewahan bermakna kurang daripada atau mungkin seratus rupee.

Ammi akan menguli jerami kering yang dicincang ke dalam tanah liat yang banyak, menunggu malam menjelang, dan apabila sudah cukup gelap untuk melindungi purdahnya, dia akan membalut selendang di sekelilingnya dan naik ke atas bumbung. Abang dan kakak saya akan meletakkan diri mereka di tangga dan bekerja sebagai tali pinggang penghantar untuk membawa kuali dan baldi air yang sarat dengan tanah liat ke atas bumbung, dan ke belakang. Ammi akan melakukan kerja melepa dan memastikan tiada keretakan yang tertinggal untuk air untuk menimbulkan kerosakan lagi - ia adalah sarangnya dan induk burung yang tidak tahu had dalam melindungi tempat tinggal mereka yang rapuh.

Satu lagi ingatan Ammi, yang sangat terukir di fikiran saya, ialah tabiatnya yang sentiasa membaca Al-Qur’an. Kebiasaan mempunyai sesuatu untuk menggosok walaupun kepada mereka yang menyaksikannya, dan dengan rahmat Allah, ia telah menular kepada kita. Peringatan berterusannya, dipasangkan dengan amalannya ini, berfungsi sebagai bahan yang sempurna untuk resipi yang sangat mulia. Bukan sahaja anak-anaknya sendiri, malah ratusan kanak-kanak lain menjadi penerima manfaatnya. Di mana sahaja dia tinggal, kanak-kanak tempatan akan datang kepadanya untuk mempelajari bacaan Al-Qur’an. Di Zambia, dia berjaya mengajar wanita yang buta huruf dalam bahasa Inggeris, bukan bercakap bahasa Urdu atau Arab. Dia dengan bangganya memakai kisah kejayaan ini sebagai pingat, dan sangat tepat kerana ia adalah tugas yang hampir mustahil. Dia kembali ke Rabwah untuk meneruskan amalan itu dan juga di London selepas dia berpindah ke sini secara tetap pada tahun 1999.

Pembakaran Al-Quran

Dia mengambil tunjuk ajar anak saya, Romaan dalam Qaida Yassarn Al-Qur’an dan kemudian Al-Qur’an. Ini adalah satu lagi pingat yang dimenanginya untuk dirinya sendiri yang akan dibanggakannya, dengan gabungan rasa bangga dan rendah diri, memberitahu sesiapa yang ditemuinya bahawa dia telah mengajar orang Roma membaca Al-Qur’an pada usia empat setengah tahun.

Mengenai anak-anak perempuan saya, kesihatannya merosot tetapi dia mendengar bacaan Al-Qur’an oleh isteri saya - untuk memastikan dia boleh membaca dengan sempurna - sebelum memberikannya baton dalam apa yang dilihatnya sebagai perlumbaan lari berganti-ganti. Saya bersyukur kepada Allah kerana menjadikan Ammi sebagai sumber ilmu yang hebat ini untuk ketiga-tiga anak saya.

Ammi menghujani anak-anaknya dengan penuh kasih sayang. Apabila mereka berkahwin, dia menunjukkan tahap kasih sayang yang sama kepada anak lelaki dan menantunya. Mereka juga membalas dengan sepenuh hati.

Selepas menjalani kehidupan yang sangat berjaya, Ammi menjadi mangsa penyakit parasit yang dipanggil demensia. Bila ini sebenarnya berlaku sukar untuk dikatakan kerana mustahil untuk meletakkan punca pada permulaannya. Gejala mula kelihatan begitu halus sehingga mengambil masa sebelum mereka yang rapat dengan pesakit menyedari bahawa perubahan yang mereka perasan sebenarnya adalah gejala yang memanggil rawatan perubatan.

Dia telah pun menghidap arthritis selama bertahun-tahun sebelum demensia melanda. Ammi tidak lagi dapat menemani Abbu berjalan-jalan, jadi dia akan mendudukkannya di atas kerusi roda dan membawanya keluar bersiar-siar. Ammi teragak-agak membantah dengan mengatakan bahawa dia tidak suka melihat dia menolak kerusi rodanya. Abbu akan berkata: “Kamu berkhidmat kepada ibu bapa saya semasa saya tiada di Afrika, bolehkah saya tidak melakukan ini banyak?”

Saya mesti menjelaskan dengan terang bahawa apabila saya menyebut masa-masa sukar yang ditanggung Ammi semasa Abbu tiada, ia tidak sepatutnya dianggap bahawa Abbu menjalani kehidupan yang riang jauh daripada kita. Tinggal di luar negara adalah satu pengorbanan yang tersendiri. Dia cuba menyediakan kemudahan terbaik untuk belayar mengharungi lautan bergelora kehidupan mencabar yang dilalui Ammi di tanah air ketika dia tiada. Dia menghormati pengorbanan Ammi bukan sahaja secara lisan, tetapi juga melalui setiap perbuatannya. Dia kekal sebagai contoh terbaik خیرکم خیرکم لاہلہ sepanjang masa.

Tetapi dengan permulaan demensia, semua keadaan perubatan lain reda dan, secara beransur-ansur, Ammi mula melupakan semua penyakit dan kesakitan yang lain. Demensia biasanya mengatasi mangsanya dalam tempoh beberapa bulan atau setahun atau dua tahun. Tetapi Ammi bertarung selama hampir tujuh tahun. Tetapi kita semua tahu apa yang berlaku kepada dinding apabila batu asas bangunan digoncang.

Ammi merayap ke dunia lain - dunianya sendiri. Ia adalah masa ujian bukan sahaja untuk Ammi tetapi juga untuk seluruh keluarga di sekelilingnya. Dia kekal di hadapan mata kami, tetapi bercakap dari dunia yang berbeza dan dimensi yang tidak kami ketahui. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kebanyakan perkara telah hilang dari ingatannya, kecuali ayah saya. Bagaimana dia boleh tergelincir? Dia telah kekal mencintainya selama enam puluh dua tahun; dia telah menjadi temannya melalui tebal dan nipis; melalui kesusahan dan kesakitan; melalui kesedihan dan kegembiraan; melalui setiap fasa kehidupan.

Ammi tahu banyak bait daripada Durr-e-Sameen, Kalam-e-Mahmud dan Durr-e-Adan. Mereka juga kekal utuh dan akan mula melancarkan lidahnya, apabila teringat satu atau dua perkataan pertama. Selepas kematiannya, abang saya menghantar rakaman satu kejadian sedemikian kepada saya. Ammi menyanyi dengan suaranya yang merdu tetapi lemah:

“Dunia hanyalah sebuah rumah penginapan di tepi jalan;

“Barangsiapa yang mendatangimu, ia hanyalah orang yang lewat.

“Jika seseorang telah hidup satu abad;

“Mereka juga mesti, akhirnya mati.

“Tetapi tidak ada sebab untuk mengeluh;

“Oleh kerana tempat tinggal ini fana dan sia-sia.

“Diberkatilah hari ini;

“Wahai Yang Maha Suci, Yang mengawasiku!”

Ya Allah! Diberkatilah hari ini, dan semua hari yang akan datang, untuk wanita yang hanya mengandalkan Engkau. Dan, Ya Allah! Jadikan hari ini diberkati untuk kami, keluarganya, dengan memberikan kami keselesaan yang telah Engkau tempatkan di kalangan orang yang tersayang.

Dan, sudah tentu, tidak ada sebab untuk mengeluh. Ammi hidup panjang dan berjaya. Dia melayani suaminya yang waqif-e-zindagi dengan semangat yang sama seperti suaminya, jika tidak lebih. Dia cuba dalam apa cara yang dia boleh untuk berkhidmat kepada Iman tercinta anda. Dia menyemai dalam hati kami benih cinta dan penghormatan kepada Khilafat. Kami hanya boleh berterima kasih kepada anda.

Memberi penjagaan dan perkhidmatan kepada ibu bapa bukanlah sesuatu yang perlu diukur dalam unit duniawi. Kasih sayang ibu bapa kita kepada kita adalah satu nikmat yang tidak dapat dibalas oleh sesiapa pun. Tetapi saya mesti nyatakan di sini bahawa isteri saya, kakak ipar saya, abang saya dan adik-adik saya semua melakukan yang terbaik dalam menjaga Ammi dalam masa yang paling sukar dalam hidupnya.

Saya, yang dimanjakan dengan cinta Ammi, tidak mampu berbuat apa-apa untuknya.

Pada hari-hari terakhir Ammi, dalam saat bersendirian, saya mengaku kepada Ammi betapa saya tidak berguna. Saya memohon ampun kepadanya. Ammi membalas, hanya merenungku dengan pandangan yang hilang. Dia tidak berkata sepatah pun. Saya tahu bahawa dia hampir tidak pernah bercakap pada masa itu, tetapi kesunyian dia ini sangat menyakitkan saya. Dia meninggalkan saya terapung dalam rasa bersalah saya yang tidak terduga.

Ya Allah! Tolong minta ibuku maafkan aku. Aku tahu dia akan seperti biasa. Dan Engkau ya Allah lebih pengampun dari semua ibu di dunia. Boleh Engkau maafkan aku juga!

  رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad