Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 55: Ruqyah, i‘tikaf, puasa sunat, gadai rumah, kalendar Ramadan
Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 55: Ruqyah, i‘tikaf, puasa sunat, gadai rumah, kalendar Ramadan
2hb
Jun 2023
Terjemahan
Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 3 Jun 2023
Panduan
mengenai isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
telah diberikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua orang.
Ruqyah
dan kedudukan yang disebut Du‘a Kumayl
Seorang
wanita dari Kashmir menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba), menyatakan bahawa [dalam tradisi Syi‘i] doa yang sering
dibacakan ke atas pesakit yang tidak dapat diubati dengan cara ruqyah adalah
seperti berikut:
يَا مَنِ اسْمُہُ دَواءٌ وَذِکْرُہُ
شِفاءٌ
[“Wahai
Dzat yang namanya adalah penawar, dan zikir-Nya adalah penawar.”]
Dia
bertanya tentang sumber doa ini dan kesahihannya. Huzur-e-Anwar (atba), dalam
suratnya bertarikh 9 April 2022, memberikan jawapan berikut kepada
pertanyaannya:
“Sepanjang
pengetahuan saya, tidak ada satu pun doa [terbukti daripada hadis sahih] yang
sepadan dengan apa yang anda tulis dalam surat anda. Walau bagaimanapun, dalam
hadith, disebutkan bahawa Nabi Suci (saw) sendiri serta para Sahabatnya, akan
membaca Surah al-Fatihah, mu'awwizatayn (iaitu, Surah al-Falaq dan Surah
an-Nas), dan beberapa lagi. Doa-doa lain semasa ruqyah terhadap penyakit
seperti demam, pelbagai penyakit, dan gigitan ular dan kala jengking, antara
lain.
“Sebagai
contoh, sebuah hadis menceritakan episod di mana sekumpulan Sahabat memulakan
perjalanan dan berhenti berhampiran satu kabilah. Mereka meminta makanan kepada
suku itu, tetapi penduduk suku itu enggan menjamu mereka. Selepas itu, ketua
suku itu digigit ular atau kala jengking, dan walaupun semua percubaan, dia
tidak pulih. Seseorang mencadangkan untuk berunding dengan pengembara, kerana
mereka mungkin tahu tentang penawarnya. Apabila ditanya, seorang sahabat dari
kalangan sahabat menjawab bahawa dia memang mengetahui kaedah ruqyah tetapi, kerana
keengganan kaum itu untuk memberikan sebarang layanan, dia tidak akan mengurusnya.
Berikutan ikrar puak untuk memberikan sekawan kambing [sebagai imbuhan] kepada
para Sahabat, sahabat itu membacakan Surah al-Fatihah ke atas ketua kabilah
itu, yang sembuh sepenuhnya kerana berkat Surah al-Fatihah yang seolah-olah dia
telah tidak pernah digigit. Sahabat mengambil biri-biri dari kabilah. Salah
seorang daripada mereka mencadangkan untuk membahagikan biri-biri di antara
mereka. Namun, sahabat yang telah melakukan ruqyah mencadangkan agar mereka
tidak melakukannya sehingga mereka telah mengemukakan perkara itu kepada Nabi Suci
(saw) dan mengetahui perintahnya. Apabila mereka pergi kepada Nabi Suci (saw)
dan menceritakan keseluruhan peristiwa itu, beliau bertanya, ‘Bagaimana anda
tahu bahawa Surah al-Fatihah boleh digunakan sebagai ruqyah? Anda melakukannya
dengan betul. Bagi-bagikan kambing di antara kamu, dan sediakan sebahagian
untukku.’ Sambil bersabda demikian, Nabi Suci (saw) tersenyum. (Sahih
al-Bukhari, Kitab at-tibb, Bab an-nafthi fi r-ruqyah)
“Hazrat
Aisha (ra) meriwayatkan bahawa Nabi Suci (saw) akan membaca doa berikut semasa
melakukan ruqyah:
أَذْهِبْ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ
بِيَدِكَ الشّفَاءُ لَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا أَنْتَ
“‘Wahai
Tuhan manusia! Hilangkanlah kesusahan, kerana ubat itu di Tangan-Mu, dan tiada
yang dapat menghilangkannya [penyakit] kecuali Engkau.’ (Sahih Muslim, Kitab
as-salam, Bab istihbabi ruqyati l-marid)
“Begitu
juga, kita belajar dari hadis bahawa Nabi Suci (saw) juga akan meniup ringan
ketika melakukan ruqyah. (Sunan Ibn Majah, Kitab at-tibb, Bab an-nafthi fi
r-ruqyati)
“Amalan
yang tepat ini juga terdapat dalam kehidupan Hadhrat Masih Mau’ud dan para
Sahabatnya. Oleh itu, Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra) meriwayatkan:
“‘Suatu
hari, orang yang hina ini mengembara dari Lahore ke Qadian bersama beberapa
ahli Jamaat lain dari Lahore. Almarhum Sufi Ahmad Din Sahib meminta saya
membuat permohonan bagi pihaknya dan meminta Hadhrat Masih Mau’ud (as) supaya
ruqyah di atas dadanya. Ketika Hazrat Sahib (as) melalui lorong sebelum
memasuki bahagian dalam rumah, saya melangkah ke hadapan untuk memperkenalkan
Sufi Sahib dan menyampaikan permintaannya. Huzur (as) melakukan ruqyah dengan
membaca sesuatu, (lalu meniup) dada Sufi Sahib dan terus masuk ke dalam.’
(Hazrat Mufti Muhammad Sadiq, Zikr-e-Habib, […], hlm. 137)
“Demikian
pula, Hazrat Pir Sirajul Haqq Nu‘mani (ra) menceritakan:
“‘Ada
satu contoh ketika saya mengembara dari Sarsawa ke dusun Qadian yang mulia
untuk berkhidmat kepada Hadhrat Masih Mau’ud (as). Pemimpin dan pembimbing
kami, Hazrat Noor-ud-Deen, Khalifatul Masih I (ra), turut hadir. Dia sedang
duduk di sana selepas menunaikan solat subuh dan Hadhrat Masih Mau’ud juga
hadir. Hazrat Khalifatul Masih I (ra) bertanya, ‘Pir Sahib! Kami telah melihat
banyak pir melakukan ritual dan azimat. Adakah anda juga masih ingat mana-mana
upacara tertentu yang, apabila menyaksikan, kita juga mungkin yakin akan
keberkesanannya?’ Saya menjawab dengan berkata, ‘Ya, saya ingat satu’. Dia berkata,
'Tunjukkan kami.' Saya meminta, 'Tolong, tunggu masa yang sesuai, kemudian saya
akan wahai kalian.’ Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, ‘Sahibzadah Sahib mesti
mengingati mereka; upacara-upacara ini telah diturunkan daripada orang
tua-tuanya.' Selepas kira-kira dua jam, seorang lelaki yang menderita radang
selaput dada—yang bermakna dia mengalami sakit tulang belakang yang
teruk—masuk. Saya berkata, 'Tolong, perhatikan semasa saya melakukan upacara ke
atasnya.' Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menjawab, 'Ya, lakukan ibadah.'
Hadhrat Masih Mau'ud (as) pun bersabda, 'Ya, laksanakan ibadah itu.' Saya
melakukan ruqyah kepada orang itu dan Allah SWT meringankan kesakitannya
sepenuhnya dan memberinya kesembuhan. Setelah dia berasa lega, Hazrat
Khalifatul Masih I (ra) berkomentar, ‘Ini mungkin memukau.’ Pada masa itu, saya
tidak pernah mendengar tentang mesmerisme dan tidak tahu apa itu.
Hadhrat Masih Mau’ud bertanya, ‘Sahibzadah Sahib! Apa yang kamu baca?’ Saya
menjawab, ‘Hazrat! (Semoga keselamatan Allah dilimpahkan kepada Muhammad (saw)
dan ke atas kamu), saya membaca al-Fatihah.’ (Tazkira-tul-Mahdi, 1914,
Zia-ul-Islam Press, Qadian, hlm. 186)
“Maka,
amalan ruqyah dibuktikan oleh Nabi-nabi, Al Masih Mau’ud (as) dan para sahabat
mereka yang mulia. Dalam amalan ini, Tuhan Yang Maha Kuasa, dengan rahmat-Nya
semata-mata, mengurniakan kesembuhan kepada orang yang menderita kerana berkat
bacaan ayat-ayat Al-Qur’an, doa yang murni, dan doa orang-orang yang mulia.
I‘tikaf
tanpa puasa
Seseorang
dari Jerman bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
sama ada melakukan i'tikaf pada bulan Ramadan tanpa berpuasa dianggap bid'ah.
Tambahan pula, beliau bertanya sama ada terdapat sebarang hadis atau contoh
daripada Sahabat Nabi Suci (saw) mengenai i'tikaf tanpa puasa. Huzur-e-Anwar (atba),
dalam suratnya bertarikh 10 Mei 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan
ini:
“Dari
sunnah Nabi Suci (saw), ternyata beliau beri’tikaf pada bulan Ramadan hanya
dalam keadaan berpuasa. Itulah sebabnya Hazrat Aisha (ra) menyatakan:
لَا اعْتِكَافَ إِلَّا بِصَوْمٍ وَلَا اعْتِكَافَ
إِلَّا فِي مَسْجِدٍ جَامِعٍ
“'[…]
Tidak ada i'tikaf tanpa puasa, dan tidak ada i'tikaf kecuali di masjid berjamaah.'
(Sunan Abu Dawud, Kitab as-sawm, Bab al-mu'takifi ya'udu l-marid ).
“Oleh
itu, mengenai i’tikaf masnun [iaitu, menurut amalan umum Nabi (saw)], para
Sahabat Nabi Suci (saw) dan ulama fiqh sepakat bahawa ia mewajibkan puasa.
Sunnah Nabi Suci (saw) yang sentiasa diamalkan ialah beri’tikaf di masjid pada
sepuluh hari terakhir Ramadan. (Sahih Muslim, Kitab al-i‘tikaf, Bab i‘tikafi
l‘ashri l’awakhiri min ramadan).
“Adapun
i’tikaf di luar Ramadan atau melakukannya kerana ikrar [nazr], i’tikaf tersebut
boleh dilakukan tanpa puasa. I‘tikaf ini boleh berlangsung selama beberapa hari
atau beberapa jam sahaja. Oleh itu, diriwayatkan daripada Hazrat Umar (ra)
bahawa dia berkata kepada Nabi Suci (saw), ‘Saya telah bernazar pada zaman
Jahiliyyah [al-jahiliyyah] bahawa saya akan beri'tikaf selama satu malam di
Masjidil Haram. Ketika saya menyebutkan hal ini kepada Nabi Suci (saw), beliau
memerintahkan saya untuk menunaikan nazar saya.’ (Sunan at-Tirmidzi, Kitab
an-nuzuri wa l-’ayman, Bab ma ja’a fi wafa’i n-nazr).
“Kesimpulannya,
masnun i‘tikaf pada Ramadan hanya boleh dilakukan dengan berpuasa pada sepuluh
hari terakhir Ramadan di masjid. Namun, i’tikaf di luar Ramadan boleh dilakukan
tanpa puasa dan untuk tempoh yang berubah-ubah.”
Puasa
sukarela
Seorang
pelajar dari Jamia Ahmadiyya Kanada menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba), bertanya, “Apakah hikmah di sebalik puasa sunat pada
hari Isnin dan Khamis? Bolehkah puasa sunat dilakukan pada hari-hari lain
juga?” Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 9 April 2022, memberikan
jawapan berikut kepada soalan ini:
“Pelbagai
sebab untuk melaksanakan puasa sunat pada hari Isnin dan Khamis telah
dinyatakan dalam hadis. Oleh itu, Nabi Suci (saw) bersabda, 'Pada hari Isnin
dan Khamis, amalan [manusia] dibentangkan [di hadapan Allah Ta'ala], dan aku
berharap agar amalanku dibentangkan ketika aku sedang berpuasa.' (Sunan
at-Tirmidzi, Kitab) as-sawm, Bab ma ja'a fi sawmi yawmi l-ithnayni wa l-khamis)
“Begitu
juga dalam hadis yang lain, Nabi Suci (saw) bersabda, ‘Pintu-pintu syurga
dibuka pada hari Isnin dan Khamis, dan setiap orang yang tidak menyekutukan
Allah dengan sesuatu pun akan diampuni.’ (Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-birri) wa
s-silah, Bab ma ja'a fi l-mutahajirayn)
“Dalam
hadis lain, apabila ditanya tentang puasa pada hari Isnin, Nabi Suci (saw)
menjawab bahawa beliau dilahirkan pada hari ini dan pada hari inilah beliau
mula menerima wahyu. (Sahih Muslim, Kitab as-siyam, Bab istihbabi siyami
thalathati ayyamin min kulli shahrin wa sawmi yawmi ‘arafata wa ‘ashura’a wa
l-ithnayni wa l-khamis)
“Puasa
pada hari Isnin dan Khamis adalah amalan biasa Nabi Suci (saw). (Sunan
an-Nasa’i, Kitab as-siyam, Bab sawmi n-nabiyyi(sa) bi ’abi huwa wa ummi wa
dhikru ikhtilafi n-naqilina li l-khabari fi dhalik)
“Begitu
juga, Nabi Suci (saw) selalu berpuasa pada Ayyam al-Beed [lit. ‘Kee White
Days’], iaitu hari ke-13, ke-14, dan ke-15 setiap bulan lunar. (Ibid.)
“Selain
itu, Nabi Suci (saw) menekankan keutamaan puasa pada hari ‘Arafah (9
Dzulhijjah) dan hari ‘Asyura’ (10 Muharram). (Sahih Muslim, Kitab as-siyam, Bab
istihbabi siyami thalathati ayyamin min kulli shahrin wa sawmi yawmi 'arafata
wa 'ashura'a wa l-ithnayni wa l-khamis) Walau bagaimanapun, mereka yang hadir
haji dilarang berpuasa pada hari 'Arafah. (Sunan ibn Majah, Kitab as-siyam, Bab
siyami yawmi ‘arafah)
“Maka,
selain daripada hari raya kedua-dua hari raya dan hari-hari Tasyriq (iaitu, 11,
12, dan 13 Zulhijah), iaitu hari perayaan, makan dan minum bagi umat Islam
(Sunan at-Tirmidzi, Kitab as -sawm, Bab ma ja'a fi karahiyati s-sawmi fi
'ayyami t-tashriq), seseorang boleh menjalankan puasa sunat pada mana-mana
hari. Walau bagaimanapun, mengkhususkan hari Jumaat untuk berpuasa secara
sukarela adalah tidak dibenarkan. (Sunan at-Tirmidzi, Kitab as-sawm, Bab ma
ja'a fi karahiyati s-sawmi yawmi l-jumu'ati wahdah) Tambahan pula, seseorang
yang berhaji dan telah mengambil kesempatan mengerjakan umrah bersama haji,
tetapi tidak berkemampuan untuk berkurban, akan berpuasa tiga hari pada
hari-hari haji. (Sahih al-Bukhari, Kitab as-sawm, Bab siyami ’ayyami t-tashriq)
“Panduan
komprehensif Nabi Suci (saw) mengenai puasa sunat terdapat dalam hadis berikut:
“'Hazrat
Abu Qatadah al-Ansari (ra) meriwayatkan, 'Rasulullah (saw) ditanya tentang
puasa yang kekal [sawmu d-dahr], lalu baginda menjawab, 'Orang seperti itu
tidak berpuasa dan tidak juga berbuka', [iaitu, dia tidak menyukainya. …].
Beliau kemudian ditanya tentang puasa dua hari dan berbuka satu hari. Baginda
menjawab, ‘Dan siapakah yang mempunyai kekuatan untuk melakukannya?’ Kemudian
dia ditanya tentang puasa sehari dan berbuka dua hari, lalu dia berkata,
‘Semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada kami untuk melakukannya.’ Kemudian
dia ditanya tentang berpuasa sehari dan berbuka pada hari yang lain, lalu dia
berkata, ‘Itulah puasa saudaraku Daud (as).’ Dia kemudian ditanya tentang puasa
pada hari Isnin, lalu dia berkata, ‘Itu adalah hari di mana saya dilahirkan,
pada yang aku telah ditugaskan dengan kenabian dan wahyu [Al-Qur’an] diturunkan
kepadaku.’ Beliau [selanjutnya] berkata, ‘Puasa tiga hari’ setiap bulan dan seluruh
Ramadan setiap tahun adalah puasa yang kekal.” Beliau ditanya tentang puasa
pada Hari Arafah [9 Dhu'I-Hijja], lalu beliau berkata, ‘Ia menghapuskan dosa
setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.’ Beliau kemudian ditanya
tentang puasa pada hari 'Asyura' [ 10 Muharram], lalu beliau bersabda, ‘Ia
menghapuskan dosa-dosa tahun sebelumnya.’ (Sahih Muslim, Kitab as-siyam, Bab
istihbabi siyami thalathati ayyamin min kulli shahrin wa sawmi yawmi 'arafata
wa 'ashura'a wa l-ithnayni wa l-khamis)”
Gadai
rumah
Seorang
wanita dari Jerman berkata kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bahawa adalah dilarang memberi atau mengambil faedah. Beliau seterusnya berkata
di dunia Barat, apabila seseorang ingin membeli rumah, mereka perlu membayar
faedah ke atasnya. Dia bertanya sama ada seorang Muslim dibenarkan membeli
rumah di negara-negara ini [atas faedah]. Huzur-e-Anwar, dalam suratnya
bertarikh 10 Mei 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Rumah
yang dibeli di dunia Barat melalui gadai janji biasanya melibatkan pinjaman
yang diperoleh daripada bank atau institusi kewangan. Sehingga pinjaman itu
dibayar balik, harta itu sebenarnya dimiliki oleh bank atau institusi kewangan.
Bank atau institusi kewangan juga mengenakan jumlah tambahan ke atas pinjaman
ini, yang mereka kaitkan dengan penurunan nilai wang.
“Memandangkan
bukan semua orang di negara ini dengan mudah mampu membeli rumah untuk kediaman
mereka, mereka hanya mempunyai dua pilihan. Mereka sama ada perlu tinggal di
rumah sewa sepanjang hayat mereka, dalam hal ini sewa yang dibayar sepanjang
hayat tidak memberi mereka faedah selain tinggal di rumah itu kerana, walaupun
membayar sejumlah besar dalam sewa, rumah itu tidak pernah menjadi hak milik
mereka. Sebagai alternatif, mereka dipaksa oleh keadaan untuk menggunakan
kemudahan gadai janji untuk membeli rumah untuk kediaman mereka. Bayaran balik
gadai janji yang mereka perlu buat adalah hampir sama dengan sewa yang akan
mereka bayar. Namun, kelebihan gadaian ialah selepas membayar balik ansuran,
rumah tersebut menjadi hak milik mereka.
“Oleh
itu, membeli rumah melalui gadaian adalah perkara yang harus dan terpaksa
[iztirar], yang mana seseorang itu hanya boleh mendapat manfaat setakat membeli
rumah untuk kediaman peribadi. Walau bagaimanapun, menggunakan kaedah gadai
janji ini untuk terus membeli hartanah untuk tujuan perniagaan adalah tidak
betul, dan Jamaah tidak menggalakkan ini sama sekali; malah ia melarangnya.”
Kalendar
Ramadhan
Nazim
Dar-ul-Ifta yang mulia meminta bimbingan daripada Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba) atas pertanyaan yang diterimanya mengenai amalan
menghias rumah dan membuat kalendar Ramadan untuk mengira hari raya, sama
seperti kebiasaan Krismas. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 10
Mei 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Perkara
penting di sini ialah dalam hal ini juga, kita harus mempertimbangkan arahan
Nabi Suci (saw), iaitu, إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنّيّاتِ ['Perbuatan dinilai berdasarkan
motif.' (Sahih al-Bukhari, Kitab Bad'i l-wahy, Bab kayfa kana bad'u l-wahy ila
rasulillah, Hadis 1)]. Jika niat menghias rumah pada bulan Ramadan dan memasang
kalendar Ramadan adalah untuk mengarahkan perhatian rumah tangga dan anak-anak
ke arah makna Ramadan; untuk memupuk persekitaran dalam rumah yang menggalakkan
ahli keluarga, terutamanya kanak-kanak, terhadap kepentingan pelbagai jenis
ibadah dan doa Ramadan; supaya mereka boleh melakukan solat dan doa pada waktu
sahur [makan sebelum subuh] dan iftar [makan pada waktu matahari terbenam],
dipengaruhi oleh suasana ini; dan agar mereka dapat mengharungi setiap hari
Ramadan dengan penuh semangat dan khusyuk, mendapat manfaat dari nikmat yang
dikurniakan selama ini, maka nampaknya tidak timbul sebarang isu dengan
tindakan ini dengan niat sedemikian.
“Namun,
jika tujuan tunggalnya adalah untuk mempamerkan diri, dan semua usaha ini
hanyalah untuk pertunjukan dan paparan, dan setiap hari berlalu dengan
pemikiran, 'Baiklah, begitu banyak hari telah berlalu, kami berasa lega daripada
mereka, hari-hari yang tinggal akan segera berlalu juga, dan kemudian kita akan
menyambut hari raya', dan pada hari raya, bukannya mencari kebahagiaan yang
hakiki, kebimbangan seseorang hanyalah kegembiraan yang dangkal, kemudian
menghias rumah dan memasang kalendar Ramadan dengan niat ini adalah tidak
dibenarkan.
“Kesimpulannya,
jika aktiviti ini membawa perubahan murni dalam keluarga, dan ia menjana
perhatian terhadap keberkatan Ramadan, memberi mereka peluang untuk
memanfaatkannya, maka hiasan dan pemasangan kalendar seperti itu dibenarkan.
Namun, jika objektifnya semata-mata untuk menunjuk-nunjuk dan menganggap
Ramadan sebagai beban, maka hiasan dan kalendar seperti itu tidak dibenarkan
dan akan dianggap sebagai satu bid’ah dalam hal agama.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh The Weekly Al Hakam.)
Comments
Post a Comment