Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 55: Ruqyah, i‘tikaf, puasa sunat, gadai rumah, kalendar Ramadan

 Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 55: Ruqyah, i‘tikaf, puasa sunat, gadai rumah, kalendar Ramadan

2hb Jun 2023

Terjemahan Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 3 Jun 2023

Panduan mengenai isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), telah diberikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua orang.

Ruqyah dan kedudukan yang disebut Du‘a Kumayl

Seorang wanita dari Kashmir menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menyatakan bahawa [dalam tradisi Syi‘i] doa yang sering dibacakan ke atas pesakit yang tidak dapat diubati dengan cara ruqyah adalah seperti berikut:

يَا مَنِ اسْمُہُ دَواءٌ وَذِکْرُہُ شِفاءٌ

[“Wahai Dzat yang namanya adalah penawar, dan zikir-Nya adalah penawar.”]

Dia bertanya tentang sumber doa ini dan kesahihannya. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 9 April 2022, memberikan jawapan berikut kepada pertanyaannya:

“Sepanjang pengetahuan saya, tidak ada satu pun doa [terbukti daripada hadis sahih] yang sepadan dengan apa yang anda tulis dalam surat anda. Walau bagaimanapun, dalam hadith, disebutkan bahawa Nabi Suci (saw) sendiri serta para Sahabatnya, akan membaca Surah al-Fatihah, mu'awwizatayn (iaitu, Surah al-Falaq dan Surah an-Nas), dan beberapa lagi. Doa-doa lain semasa ruqyah terhadap penyakit seperti demam, pelbagai penyakit, dan gigitan ular dan kala jengking, antara lain.

“Sebagai contoh, sebuah hadis menceritakan episod di mana sekumpulan Sahabat memulakan perjalanan dan berhenti berhampiran satu kabilah. Mereka meminta makanan kepada suku itu, tetapi penduduk suku itu enggan menjamu mereka. Selepas itu, ketua suku itu digigit ular atau kala jengking, dan walaupun semua percubaan, dia tidak pulih. Seseorang mencadangkan untuk berunding dengan pengembara, kerana mereka mungkin tahu tentang penawarnya. Apabila ditanya, seorang sahabat dari kalangan sahabat menjawab bahawa dia memang mengetahui kaedah ruqyah tetapi, kerana keengganan kaum itu untuk memberikan sebarang layanan, dia tidak akan mengurusnya. Berikutan ikrar puak untuk memberikan sekawan kambing [sebagai imbuhan] kepada para Sahabat, sahabat itu membacakan Surah al-Fatihah ke atas ketua kabilah itu, yang sembuh sepenuhnya kerana berkat Surah al-Fatihah yang seolah-olah dia telah tidak pernah digigit. Sahabat mengambil biri-biri dari kabilah. Salah seorang daripada mereka mencadangkan untuk membahagikan biri-biri di antara mereka. Namun, sahabat yang telah melakukan ruqyah mencadangkan agar mereka tidak melakukannya sehingga mereka telah mengemukakan perkara itu kepada Nabi Suci (saw) dan mengetahui perintahnya. Apabila mereka pergi kepada Nabi Suci (saw) dan menceritakan keseluruhan peristiwa itu, beliau bertanya, ‘Bagaimana anda tahu bahawa Surah al-Fatihah boleh digunakan sebagai ruqyah? Anda melakukannya dengan betul. Bagi-bagikan kambing di antara kamu, dan sediakan sebahagian untukku.’ Sambil bersabda demikian, Nabi Suci (saw) tersenyum. (Sahih al-Bukhari, Kitab at-tibb, Bab an-nafthi fi r-ruqyah)

“Hazrat Aisha (ra) meriwayatkan bahawa Nabi Suci (saw) akan membaca doa berikut semasa melakukan ruqyah:

أَذْهِبْ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ بِيَدِكَ الشّفَاءُ لَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا أَنْتَ

“‘Wahai Tuhan manusia! Hilangkanlah kesusahan, kerana ubat itu di Tangan-Mu, dan tiada yang dapat menghilangkannya [penyakit] kecuali Engkau.’ (Sahih Muslim, Kitab as-salam, Bab istihbabi ruqyati l-marid)

“Begitu juga, kita belajar dari hadis bahawa Nabi Suci (saw) juga akan meniup ringan ketika melakukan ruqyah. (Sunan Ibn Majah, Kitab at-tibb, Bab an-nafthi fi r-ruqyati)

“Amalan yang tepat ini juga terdapat dalam kehidupan Hadhrat Masih Mau’ud dan para Sahabatnya. Oleh itu, Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra) meriwayatkan:

“‘Suatu hari, orang yang hina ini mengembara dari Lahore ke Qadian bersama beberapa ahli Jamaat lain dari Lahore. Almarhum Sufi Ahmad Din Sahib meminta saya membuat permohonan bagi pihaknya dan meminta Hadhrat Masih Mau’ud (as) supaya ruqyah di atas dadanya. Ketika Hazrat Sahib (as) melalui lorong sebelum memasuki bahagian dalam rumah, saya melangkah ke hadapan untuk memperkenalkan Sufi Sahib dan menyampaikan permintaannya. Huzur (as) melakukan ruqyah dengan membaca sesuatu, (lalu meniup) dada Sufi Sahib dan terus masuk ke dalam.’ (Hazrat Mufti Muhammad Sadiq, Zikr-e-Habib, […], hlm. 137)

“Demikian pula, Hazrat Pir Sirajul Haqq Nu‘mani (ra) menceritakan:

“‘Ada satu contoh ketika saya mengembara dari Sarsawa ke dusun Qadian yang mulia untuk berkhidmat kepada Hadhrat Masih Mau’ud (as). Pemimpin dan pembimbing kami, Hazrat Noor-ud-Deen, Khalifatul Masih I (ra), turut hadir. Dia sedang duduk di sana selepas menunaikan solat subuh dan Hadhrat Masih Mau’ud juga hadir. Hazrat Khalifatul Masih I (ra) bertanya, ‘Pir Sahib! Kami telah melihat banyak pir melakukan ritual dan azimat. Adakah anda juga masih ingat mana-mana upacara tertentu yang, apabila menyaksikan, kita juga mungkin yakin akan keberkesanannya?’ Saya menjawab dengan berkata, ‘Ya, saya ingat satu’. Dia berkata, 'Tunjukkan kami.' Saya meminta, 'Tolong, tunggu masa yang sesuai, kemudian saya akan wahai kalian.’ Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, ‘Sahibzadah Sahib mesti mengingati mereka; upacara-upacara ini telah diturunkan daripada orang tua-tuanya.' Selepas kira-kira dua jam, seorang lelaki yang menderita radang selaput dada—yang bermakna dia mengalami sakit tulang belakang yang teruk—masuk. Saya berkata, 'Tolong, perhatikan semasa saya melakukan upacara ke atasnya.' Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menjawab, 'Ya, lakukan ibadah.' Hadhrat Masih Mau'ud (as) pun bersabda, 'Ya, laksanakan ibadah itu.' Saya melakukan ruqyah kepada orang itu dan Allah SWT meringankan kesakitannya sepenuhnya dan memberinya kesembuhan. Setelah dia berasa lega, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) berkomentar, ‘Ini mungkin memukau.’ Pada masa itu, saya tidak pernah mendengar tentang mesmerisme dan tidak tahu apa itu. Hadhrat Masih Mau’ud bertanya, ‘Sahibzadah Sahib! Apa yang kamu baca?’ Saya menjawab, ‘Hazrat! (Semoga keselamatan Allah dilimpahkan kepada Muhammad (saw) dan ke atas kamu), saya membaca al-Fatihah.’ (Tazkira-tul-Mahdi, 1914, Zia-ul-Islam Press, Qadian, hlm. 186)

“Maka, amalan ruqyah dibuktikan oleh Nabi-nabi, Al Masih Mau’ud (as) dan para sahabat mereka yang mulia. Dalam amalan ini, Tuhan Yang Maha Kuasa, dengan rahmat-Nya semata-mata, mengurniakan kesembuhan kepada orang yang menderita kerana berkat bacaan ayat-ayat Al-Qur’an, doa yang murni, dan doa orang-orang yang mulia.

I‘tikaf tanpa puasa

Seseorang dari Jerman bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), sama ada melakukan i'tikaf pada bulan Ramadan tanpa berpuasa dianggap bid'ah. Tambahan pula, beliau bertanya sama ada terdapat sebarang hadis atau contoh daripada Sahabat Nabi Suci (saw) mengenai i'tikaf tanpa puasa. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 10 Mei 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Dari sunnah Nabi Suci (saw), ternyata beliau beri’tikaf pada bulan Ramadan hanya dalam keadaan berpuasa. Itulah sebabnya Hazrat Aisha (ra) menyatakan:

  لَا اعْتِكَافَ إِلَّا بِصَوْمٍ وَلَا اعْتِكَافَ إِلَّا فِي مَسْجِدٍ جَامِعٍ

“'[…] Tidak ada i'tikaf tanpa puasa, dan tidak ada i'tikaf kecuali di masjid berjamaah.' (Sunan Abu Dawud, Kitab as-sawm, Bab al-mu'takifi ya'udu l-marid ).

“Oleh itu, mengenai i’tikaf masnun [iaitu, menurut amalan umum Nabi (saw)], para Sahabat Nabi Suci (saw) dan ulama fiqh sepakat bahawa ia mewajibkan puasa. Sunnah Nabi Suci (saw) yang sentiasa diamalkan ialah beri’tikaf di masjid pada sepuluh hari terakhir Ramadan. (Sahih Muslim, Kitab al-i‘tikaf, Bab i‘tikafi l‘ashri l’awakhiri min ramadan).

“Adapun i’tikaf di luar Ramadan atau melakukannya kerana ikrar [nazr], i’tikaf tersebut boleh dilakukan tanpa puasa. I‘tikaf ini boleh berlangsung selama beberapa hari atau beberapa jam sahaja. Oleh itu, diriwayatkan daripada Hazrat Umar (ra) bahawa dia berkata kepada Nabi Suci (saw), ‘Saya telah bernazar pada zaman Jahiliyyah [al-jahiliyyah] bahawa saya akan beri'tikaf selama satu malam di Masjidil Haram. Ketika saya menyebutkan hal ini kepada Nabi Suci (saw), beliau memerintahkan saya untuk menunaikan nazar saya.’ (Sunan at-Tirmidzi, Kitab an-nuzuri wa l-’ayman, Bab ma ja’a fi wafa’i n-nazr).

“Kesimpulannya, masnun i‘tikaf pada Ramadan hanya boleh dilakukan dengan berpuasa pada sepuluh hari terakhir Ramadan di masjid. Namun, i’tikaf di luar Ramadan boleh dilakukan tanpa puasa dan untuk tempoh yang berubah-ubah.”

Puasa sukarela

Seorang pelajar dari Jamia Ahmadiyya Kanada menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), bertanya, “Apakah hikmah di sebalik puasa sunat pada hari Isnin dan Khamis? Bolehkah puasa sunat dilakukan pada hari-hari lain juga?” Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 9 April 2022, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Pelbagai sebab untuk melaksanakan puasa sunat pada hari Isnin dan Khamis telah dinyatakan dalam hadis. Oleh itu, Nabi Suci (saw) bersabda, 'Pada hari Isnin dan Khamis, amalan [manusia] dibentangkan [di hadapan Allah Ta'ala], dan aku berharap agar amalanku dibentangkan ketika aku sedang berpuasa.' (Sunan at-Tirmidzi, Kitab) as-sawm, Bab ma ja'a fi sawmi yawmi l-ithnayni wa l-khamis)

“Begitu juga dalam hadis yang lain, Nabi Suci (saw) bersabda, ‘Pintu-pintu syurga dibuka pada hari Isnin dan Khamis, dan setiap orang yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu pun akan diampuni.’ (Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-birri) wa s-silah, Bab ma ja'a fi l-mutahajirayn)

“Dalam hadis lain, apabila ditanya tentang puasa pada hari Isnin, Nabi Suci (saw) menjawab bahawa beliau dilahirkan pada hari ini dan pada hari inilah beliau mula menerima wahyu. (Sahih Muslim, Kitab as-siyam, Bab istihbabi siyami thalathati ayyamin min kulli shahrin wa sawmi yawmi ‘arafata wa ‘ashura’a wa l-ithnayni wa l-khamis)

“Puasa pada hari Isnin dan Khamis adalah amalan biasa Nabi Suci (saw). (Sunan an-Nasa’i, Kitab as-siyam, Bab sawmi n-nabiyyi(sa) bi ’abi huwa wa ummi wa dhikru ikhtilafi n-naqilina li l-khabari fi dhalik)

“Begitu juga, Nabi Suci (saw) selalu berpuasa pada Ayyam al-Beed [lit. ‘Kee White Days’], iaitu hari ke-13, ke-14, dan ke-15 setiap bulan lunar. (Ibid.)

“Selain itu, Nabi Suci (saw) menekankan keutamaan puasa pada hari ‘Arafah (9 Dzulhijjah) dan hari ‘Asyura’ (10 Muharram). (Sahih Muslim, Kitab as-siyam, Bab istihbabi siyami thalathati ayyamin min kulli shahrin wa sawmi yawmi 'arafata wa 'ashura'a wa l-ithnayni wa l-khamis) Walau bagaimanapun, mereka yang hadir haji dilarang berpuasa pada hari 'Arafah. (Sunan ibn Majah, Kitab as-siyam, Bab siyami yawmi ‘arafah)

“Maka, selain daripada hari raya kedua-dua hari raya dan hari-hari Tasyriq (iaitu, 11, 12, dan 13 Zulhijah), iaitu hari perayaan, makan dan minum bagi umat Islam (Sunan at-Tirmidzi, Kitab as -sawm, Bab ma ja'a fi karahiyati s-sawmi fi 'ayyami t-tashriq), seseorang boleh menjalankan puasa sunat pada mana-mana hari. Walau bagaimanapun, mengkhususkan hari Jumaat untuk berpuasa secara sukarela adalah tidak dibenarkan. (Sunan at-Tirmidzi, Kitab as-sawm, Bab ma ja'a fi karahiyati s-sawmi yawmi l-jumu'ati wahdah) Tambahan pula, seseorang yang berhaji dan telah mengambil kesempatan mengerjakan umrah bersama haji, tetapi tidak berkemampuan untuk berkurban, akan berpuasa tiga hari pada hari-hari haji. (Sahih al-Bukhari, Kitab as-sawm, Bab siyami ’ayyami t-tashriq)

“Panduan komprehensif Nabi Suci (saw) mengenai puasa sunat terdapat dalam hadis berikut:

“'Hazrat Abu Qatadah al-Ansari (ra) meriwayatkan, 'Rasulullah (saw) ditanya tentang puasa yang kekal [sawmu d-dahr], lalu baginda menjawab, 'Orang seperti itu tidak berpuasa dan tidak juga berbuka', [iaitu, dia tidak menyukainya. …]. Beliau kemudian ditanya tentang puasa dua hari dan berbuka satu hari. Baginda menjawab, ‘Dan siapakah yang mempunyai kekuatan untuk melakukannya?’ Kemudian dia ditanya tentang puasa sehari dan berbuka dua hari, lalu dia berkata, ‘Semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada kami untuk melakukannya.’ Kemudian dia ditanya tentang berpuasa sehari dan berbuka pada hari yang lain, lalu dia berkata, ‘Itulah puasa saudaraku Daud (as).’ Dia kemudian ditanya tentang puasa pada hari Isnin, lalu dia berkata, ‘Itu adalah hari di mana saya dilahirkan, pada yang aku telah ditugaskan dengan kenabian dan wahyu [Al-Qur’an] diturunkan kepadaku.’ Beliau [selanjutnya] berkata, ‘Puasa tiga hari’ setiap bulan dan seluruh Ramadan setiap tahun adalah puasa yang kekal.” Beliau ditanya tentang puasa pada Hari Arafah [9 Dhu'I-Hijja], lalu beliau berkata, ‘Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.’ Beliau kemudian ditanya tentang puasa pada hari 'Asyura' [ 10 Muharram], lalu beliau bersabda, ‘Ia menghapuskan dosa-dosa tahun sebelumnya.’ (Sahih Muslim, Kitab as-siyam, Bab istihbabi siyami thalathati ayyamin min kulli shahrin wa sawmi yawmi 'arafata wa 'ashura'a wa l-ithnayni wa l-khamis)”

Gadai rumah

Seorang wanita dari Jerman berkata kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa adalah dilarang memberi atau mengambil faedah. Beliau seterusnya berkata di dunia Barat, apabila seseorang ingin membeli rumah, mereka perlu membayar faedah ke atasnya. Dia bertanya sama ada seorang Muslim dibenarkan membeli rumah di negara-negara ini [atas faedah]. Huzur-e-Anwar, dalam suratnya bertarikh 10 Mei 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Rumah yang dibeli di dunia Barat melalui gadai janji biasanya melibatkan pinjaman yang diperoleh daripada bank atau institusi kewangan. Sehingga pinjaman itu dibayar balik, harta itu sebenarnya dimiliki oleh bank atau institusi kewangan. Bank atau institusi kewangan juga mengenakan jumlah tambahan ke atas pinjaman ini, yang mereka kaitkan dengan penurunan nilai wang.

“Memandangkan bukan semua orang di negara ini dengan mudah mampu membeli rumah untuk kediaman mereka, mereka hanya mempunyai dua pilihan. Mereka sama ada perlu tinggal di rumah sewa sepanjang hayat mereka, dalam hal ini sewa yang dibayar sepanjang hayat tidak memberi mereka faedah selain tinggal di rumah itu kerana, walaupun membayar sejumlah besar dalam sewa, rumah itu tidak pernah menjadi hak milik mereka. Sebagai alternatif, mereka dipaksa oleh keadaan untuk menggunakan kemudahan gadai janji untuk membeli rumah untuk kediaman mereka. Bayaran balik gadai janji yang mereka perlu buat adalah hampir sama dengan sewa yang akan mereka bayar. Namun, kelebihan gadaian ialah selepas membayar balik ansuran, rumah tersebut menjadi hak milik mereka.

“Oleh itu, membeli rumah melalui gadaian adalah perkara yang harus dan terpaksa [iztirar], yang mana seseorang itu hanya boleh mendapat manfaat setakat membeli rumah untuk kediaman peribadi. Walau bagaimanapun, menggunakan kaedah gadai janji ini untuk terus membeli hartanah untuk tujuan perniagaan adalah tidak betul, dan Jamaah tidak menggalakkan ini sama sekali; malah ia melarangnya.”

Kalendar Ramadhan

Nazim Dar-ul-Ifta yang mulia meminta bimbingan daripada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) atas pertanyaan yang diterimanya mengenai amalan menghias rumah dan membuat kalendar Ramadan untuk mengira hari raya, sama seperti kebiasaan Krismas. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 10 Mei 2022, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Perkara penting di sini ialah dalam hal ini juga, kita harus mempertimbangkan arahan Nabi Suci (saw), iaitu, إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنّيّاتِ ['Perbuatan dinilai berdasarkan motif.' (Sahih al-Bukhari, Kitab Bad'i l-wahy, Bab kayfa kana bad'u l-wahy ila rasulillah, Hadis 1)]. Jika niat menghias rumah pada bulan Ramadan dan memasang kalendar Ramadan adalah untuk mengarahkan perhatian rumah tangga dan anak-anak ke arah makna Ramadan; untuk memupuk persekitaran dalam rumah yang menggalakkan ahli keluarga, terutamanya kanak-kanak, terhadap kepentingan pelbagai jenis ibadah dan doa Ramadan; supaya mereka boleh melakukan solat dan doa pada waktu sahur [makan sebelum subuh] dan iftar [makan pada waktu matahari terbenam], dipengaruhi oleh suasana ini; dan agar mereka dapat mengharungi setiap hari Ramadan dengan penuh semangat dan khusyuk, mendapat manfaat dari nikmat yang dikurniakan selama ini, maka nampaknya tidak timbul sebarang isu dengan tindakan ini dengan niat sedemikian.

“Namun, jika tujuan tunggalnya adalah untuk mempamerkan diri, dan semua usaha ini hanyalah untuk pertunjukan dan paparan, dan setiap hari berlalu dengan pemikiran, 'Baiklah, begitu banyak hari telah berlalu, kami berasa lega daripada mereka, hari-hari yang tinggal akan segera berlalu juga, dan kemudian kita akan menyambut hari raya', dan pada hari raya, bukannya mencari kebahagiaan yang hakiki, kebimbangan seseorang hanyalah kegembiraan yang dangkal, kemudian menghias rumah dan memasang kalendar Ramadan dengan niat ini adalah tidak dibenarkan.

“Kesimpulannya, jika aktiviti ini membawa perubahan murni dalam keluarga, dan ia menjana perhatian terhadap keberkatan Ramadan, memberi mereka peluang untuk memanfaatkannya, maka hiasan dan pemasangan kalendar seperti itu dibenarkan. Namun, jika objektifnya semata-mata untuk menunjuk-nunjuk dan menganggap Ramadan sebagai beban, maka hiasan dan kalendar seperti itu tidak dibenarkan dan akan dianggap sebagai satu bid’ah dalam hal agama.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh The Weekly Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad