Cinta dan ketaatan kepada Khilafah: Contoh-contoh Khulafa-e-Ahmadiyyat yang bersinar
Cinta dan ketaatan kepada Khilafah: Contoh-contoh Khulafa-e-Ahmadiyyat yang bersinar
26hb
Mei 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 30 Mei 2023
Jazib
Mehmood, Pelajar Jamia Ahmadiyah Antarabangsa Ghana
Terjemahan
Musa Bin Masran
Maqam
Zahur Qudrat e Sania Qadian India
“Aku
adalah Khalifatul Masih, sebagaimana para pendahuluku […] dan begitu juga
sebagaimana mereka mengikuti Hadhrat Masih Mau’ud dalam semua hal dan berusaha
untuk memenuhi misinya, demikian juga Aku. Setiap Khalifa mengikuti bimbingan
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian kerana kita adalah penggantinya.
“[…]
Apabila saya mengambil bai‘at Khulafa yang mendahului saya, itu bermakna saya
telah menjual diri saya. Bai'at secara literal bermaksud dalam bahasa Arab ‘menjual
diri’ dan apabila anda menjual diri anda bermakna anda tidak lagi mengawal
nasib anda sendiri dan hidup anda berada di tangan orang lain. Maka, hubungan
saya dengan Khulafa yang mendahului saya adalah seperti ini, saya mendengar dan
mematuhi mereka dalam setiap perkara.” (Abid Khan, Diari London – Musim bunga
2018, ms. 22–23)
Ini
adalah kata-kata Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Hazrat Mirza Masroor
Ahmad, Khalifatul Masih V (atba). Mereka menggambarkan secara sempurna bukan
sahaja makna Khilafah dan tahap ketaatan yang dituntut daripada kita, tetapi
juga menyeru kita untuk menyaksikan contoh agung penghormatan, ketaatan dan
kasih sayang yang dimiliki oleh setiap Khalifah kepada pendahulu mereka.
Dalam
artikel ini, kita akan melihat beberapa contoh peribadi dari setiap Khulafa-e-Ahmadiyyat
yang tidak perlu meninggalkan keraguan bahawa dimana mereka meminta Jamaat
untuk ketaatan sepenuhnya, mereka juga mengamalkannya dengan sempurna sebelum
memakai jubah Khilafah.
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba)
Huzur
(atba) mengemukakan contoh ketaatan ini pada suatu ketika:
“Ketika
saya masih pelajar, keadaan umat Islam Ahmadi di Pakistan menjadi semakin heboh
dan berbahaya. Akibatnya, beberapa orang yang sangat rapat dengan saya
mencadangkan supaya saya tidak kembali ke universiti kerana ia terlalu
berbahaya. Namun pada masa itu, Hazrat Khalifatul Masih III (rh) memberitahu
saya supaya tidak takut dan mengarahkan saya untuk pergi dan menghadiri kelas.
“Oleh
itu, mungkin pengajaran besar pertama yang beliau berikan secara peribadi
kepada saya adalah untuk menyemai keberanian dan nekad dalam diri saya. Di mana
orang lain memberitahu saya bahawa saya akan dipukul dan diserang tanpa belas
kasihan jika saya pergi ke universiti, Khalifa saya memberitahu saya untuk
mengabaikan sebarang ketakutan dan tidak membiarkan keadaan menakutkan saya dan
menghalang saya daripada menghadiri kelas saya.” (Abid Khan, Diari
London – Musim bunga 2018, hlm. 24)
Bercakap
tentang hubungannya dengan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), Huzur (atba)
menyatakan:
“Sudah
tentu, terdapat hubungan kekeluargaan yang rapat antara kami, kerana dia adalah
bapa saudara saya dan saya telah membesar dengannya dan mempunyai hubungan
peribadi yang rapat dengannya sejak sebelum Khilafatnya. Malah, pada tahap
tertentu, ada keterbukaan antara kami, tetapi sebaik sahaja dia dipilih sebagai
Khalifatul Masih hubungan kami berubah. Seolah-olah penghalang telah muncul, dimana
keterbukaan dari pihak saya diubah menjadi penghormatan sepenuhnya dan mematuhi
kepadanya sebagai pemimpin rohani saya.” (Abid Khan, Diari London – Musim bunga
2018, hlm. 25)
Dia
seterusnya menyatakan: “Malah, dalam hati saya, saya bertekad untuk menjadi
pengikutnya yang paling taat dan bersumpah bahawa walau apa pun, saya akan
mendengar dan mematuhi segala yang dia kehendaki daripada saya. Saya bertekad
bahawa, lebih daripada orang lain, saya akan menjadi orang yang akan
menghormati dan mematuhinya pada setiap masa. (Ibid.)
Penghormatannya
terhadap mazhab Khilafat juga dijelaskan dengan baik dalam kata-kata Huzur
sendiri:
“Ketika
saya menjadi Nazir-e-A‘la di Rabwah, seseorang berkata kepada saya bahawa hanya
ada dua orang yang sibuk di dunia dan yang satu adalah Khalifatul Masih IV (rh)
dan yang lain adalah saya. Saya sangat jarang meninggikan suara, tetapi pada
kesempatan itu, saya sengaja meninggikan suara supaya orang sekeliling pun
boleh dengar. Saya berkata kepadanya, betapa beraninya kamu menghina Khalifah
saya dengan membandingkannya dengan saya?” (Abid Khan, Akaun Peribadi –
Oktober-November 2016 Bahagian 4, hlm. 65)
Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh)
Suatu
ketika, Hazrat Khalifatul Masih III (rh) menugaskan Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh)
tanggungjawab dan memintanya pergi ke Bengal Timur (Bangladesh sekarang).
Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh) meriwayatkan bahawa:
“Pada
zaman ketika berlaku banyak huru-hara di Bangladesh (pada masa itu ia dipanggil
East Bengal), saya berada di Karachi. Hazrat Khalifatul-Masih III (ra) memberi
saya tanggungjawab untuk menyempurnakan tugasan dan memberitahu saya untuk
segera melakukannya.
“Apabila
saya menyemak [penerbangan] untuk mendapatkan tempat duduk, mereka semua telah
ditempah. Semua individu yang berkaitan berkata bahawa tidak timbul soal kerusi
[tersedia] kerana dua puluh penumpang sedang menunggu. Oleh itu, walaupun
kerusi tersedia, mereka akan memberikannya terlebih dahulu [dan] tidak ada
peluang untuk saya pergi.
“Saya
berkata, ‘Sama ada orang lain pergi atau tidak, saya pasti akan pergi kerana
saya telah diberi arahan.’ Oleh itu, saya pergi ke lapangan terbang. Beratur
orang. Penumpang sedang menunggu dan beberapa ketika kemudian semua orang
diberitahu bahawa kapal terbang itu telah berlepas.
“Selepas
pengumuman ini, semua orang pergi. Tiada seorang pun yang tinggal di sana yang
boleh diberi peluang untuk pergi, tetapi saya tetap berdiri di situ. Saya pasti
bahawa mustahil saya tidak pergi.
“Tiba-tiba,
terdengar suara dari meja, ‘Ada ruang untuk seorang penumpang. Adakah sesiapa
yang mempunyai tiket?’ Saya berkata, ‘Saya ada tiket’; mereka berkata, ‘Lari,
kapal terbang sedang menunggu seorang penumpang.’” (Al Fazl Rabwah, 25
September 1998)
Suatu
ketika, beliau menyatakan:
“Saya
mempunyai cinta seperti hamba untuk saudara lelaki saya yang dikasihi.” (Hazrat
Mirza Nasir Ahmad (rh) oleh Hazrat Syeda Tahir Sadiqa Nasir, hlm. 166)
Penghormatan
dan mematuhi beliau terhadap kata-kata Khalifah telah ditunjukkan apabila
beliau menjadi Sadr Majlis Ansarullah pada tahun 1979; rancangan tindakannya
yang pertama ialah memperbaiki sistem penyediaan kaset khutbah Jumaat Khalifah.
Untuk ini, beliau memesan pendua dari Eropah dan memperkemas keseluruhan proses
supaya salinan boleh dibuat dengan lebih pantas dan diedarkan bukan sahaja di
seluruh negara, tetapi di seluruh dunia. Ini menjadi penting apabila beliau
menjadi Khalifa dan berhijrah ke London. (Al Fazl Rabwah, 27 Disember 2003,
hlm. 25)
Suatu
ketika, kebetulan Hazrat Khalifatul Masih III (rh) memanggilnya dengan segera.
Saat dia menerima mesej – walaupun dia memakai selipar – dia bergegas menemui
Khalifa. (Al Fazl Rabwah, 6 Jun 2003, hlm. 3)
Hazrat
Khalifatul Masih III (rh)
Suatu
ketika, ketika Sahibzada Mirza Nasir Ahmad (rh) belum memakai jubah Khilafah,
dia bekerja di Khuddamul Ahmadiyah. Kerana beberapa salah faham, salah seorang
isteri Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengadu kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
tentang dia.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) sangat tidak senang dan memarahi Sahibzada Mirza Nasir Ahmad
(rh). Bagaimanapun, walaupun pada hakikatnya ia bukan salahnya, dia tetap
berdiam diri dan enggan menafikan aduan yang dibuat terhadapnya. Dia sendiri
menyatakan bahawa dia berbuat demikian semata-mata kerana cinta kepada Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) dan tidak tahan untuk tidak menyenangkan hatinya lagi.
(Hazrat Mirza Nasir Ahmad (rh) oleh Hazrat Syeda Tahir Sadiqa Nasir, hlm. 166)
Pemergian
Hazrat Musleh-e-Maud amat berat baginya. Suatu ketika, dengan nada sedih, dia
berkata kepada isterinya: “Semasa hidup Hazrat Musleh-e-Maud (ra), saya
menganggap adalah dosa untuk mempertimbangkan kematiannya.” (Hazrat Mirza Nasir
Ahmad (rh) oleh Hazrat Syeda Tahir Sadiqa Nasir, hlm. 165)
Hazrat
Khalifatul Masih II (ra)
Hazrat
Maulvi Sher Ali (ra) menyatakan bahawa:
“Semasa
zaman Khilafah pertama, saya melihat bahawa contoh penghormatan, ketaatan,
kepatuhan dan ketundukan yang beliau [iaitu, Hazrat Sahibzada Mirza
Bashir-ud-Deen Mahmood Ahmad (ra)] bagi Hazrat Khalifatul Masih I (ra) tidak
terdapat pada mana-mana orang yang lain. Tahap penghormatannya adalah
sedemikian rupa sehingga setiap kali dia pergi di hadapannya, dia akan duduk
dengan kaki terlipat dan meletakkan tangannya di atas lutut. Dia akan duduk
seperti ini selama mana pun dia berada di hadapannya. Saya tidak pernah melihat
ini pada mana-mana orang lain. Begitu juga, dia akan taat sepenuhnya kepada
Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dalam setiap perkara.”
Tahap
ketaatannya adalah sedemikian rupa sehingga Hazrat Khalifatul Masih I (ra) juga
mengakuinya dalam ucapannya pada tahun 1912. Dia menyatakan bahawa Sahibzada
Mirza Bashir-ud-Deen Mahmood Ahmad (ra) mentaatinya sehingga tahap yang tidak
dapat ditandingi oleh sesiapa pun dalam Jamaah. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jilid 3,
hlm. 605)
Keakraban
mereka sedemikian rupa sehingga Hazrat Musleh-e-Maud (ra) pernah menyatakan:
“Empat
puluh dua tahun telah berlalu sejak kematian Hazrat Khalifatul Masih I (ra).
Walau bagaimanapun, saya masih mengorbankan [binatang] bagi pihaknya setiap
kali tiba waktu untuk berqurban. […] Kemudian, apabila saya pergi menunaikan
haji, saya juga berkurban bagi pihaknya pada majlis itu dan saya terus
berkurban bagi pihaknya pada setiap hari raya sehingga hari ini.” (Majlis
Ansarullah Markaziyyah ke Doosray Salana Ijtema mein Khitabat, Anwar-ul-Ulum,
Jilid 25, hlm. 468)
Hazrat
Khalifatul Masih I (ra)
Cinta
bersama yang wujud antara Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dan Hadhrat Masih
Mau'ud adalah cukup terkenal dalam literatur Jamaah. Terdapat banyak kejadian
yang menyinari penghormatan beliau kepada Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
Hazrat
Mirza Bashir Ahmad (ra) menyatakan bahawa suatu ketika, ketika adiknya, Mubarak
Ahmad, sedang sakit, Hadhrat Masih Mau’ud meminta Hazrat Hakiem Noor-ud-Deen (ra)
untuk memeriksanya.
Pada
masa itu, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan sedang duduk di halaman di atas charpoy.
Tidak ada tempat lain untuk duduk. Tetapi apabila Hazrat Maulvi (ra) masuk, dia
segera duduk di atas lantai di tepi charpoy sebagai penghormatan.
Hadhrat
Masih Mau’ud berkata, “Maulvi Sahib, duduklah di atas charpoy.” Hazrat
Hakiem Noor-ud-Din (ra) menjawab, “Huzur, saya duduk”, dia meluruskan dan
meletakkan tangannya di atas charpoy. Apabila Hadhrat Masih Mau’ud
bertanya lagi, dia terpaksa tetapi duduk di sudut paling atas charpoy.
Hazrat
Mirza Bashir Ahmad (ra), mengulas mengenai kejadian ini, menyatakan bahawa, “Semangat
kepatuhan dan rasa hormat dalam Maulvi Sahib adalah yang paling tinggi.” (Seerat-ul-Mahdi,
Jilid 1, hlm. 57, riwayat no. 78)
Suatu
ketika, kebetulan seorang Hindu dari Batala mengambil Hazrat Khalifatul Masih I
(ra) dengan izin Hadhrat Masih Mau’ud untuk rawatan isterinya. Hadhrat Masih
Mau’ud, sambil memberi izin, berkata, “Aku berharap anda akan kembali pada
waktu petang.”
Dengan
pemikiran ini, Hazrat Hakeem Noor-ud-Deen (ra) tiba di Batala menjelang petang.
Dia melihat pesakit, memberi ubat dan mengambil yakka yang sama (kereta
kecil dua roda yang ditarik oleh kuda) untuk perjalanan pulang. Jalan itu
sangat teruk; ia berlumpur sepenuhnya dan yakka tidak dapat bergerak
lebih jauh. Daripada berputus asa, dia meninggalkan yakka dan mula
berjalan kaki.
Dia
berkaki ayam; kakinya terluka akibat duri, tetapi dia terus berjalan dan
kembali ke Qadian pada tengah malam. Dia bertemu dengan Hadhrat Masih Mau'ud
pada solat Subuh dan memberitahunya bahawa dia kembali pada waktu malam, tidak
pernah menceritakan apa yang telah berlaku kepadanya. (Hakeem Noor-ud-Deen oleh
Syed Hasanat Ahmad, hlm. 173–174)
Bersaksi
tentang cinta yang dimiliki oleh Hazrat Khalifatul Masih I (ra) kepada Hadhrat
Masih Mau'ud, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) pernah bercakap tentang keadaannya
selepas kewafatan Hadhrat Masih Mau'ud. Dia menyatakan:
“Mereka
yang biasa dengan keazaman tinggi Hazrat Khalifatul Masih I (ra) akan tahu
betapa kuatnya dia; dia tidak akan membiarkan kesedihan dan kebimbangannya
ditunjukkan. Walau bagaimanapun, apabila dia bersendirian dan tiada orang lain
di sekeliling, dia sering berkata kepada saya, bahawa: ‘Mian! Sejak Hazrat
Sahib [as] meninggal dunia, badan saya terasa hampa, dan dunia terasa kosong.
Saya berjalan di antara orang ramai dan bekerja juga, tetapi saya masih
merasakan seolah-olah tiada apa yang tinggal di dunia ini.’” (Khutbah Jumaat 14
April 1926; Khutbat-e-Mahmood, Jilid 1, hlm. 144–145)
Semoga
Allah mengizinkan kita untuk melakukan yang terbaik untuk menegakkan teladan
ketaatan dan kecintaan yang luar biasa ini kepada Khilafah. Amin.
Comments
Post a Comment