Cinta dan ketaatan kepada Khilafah: Contoh-contoh Khulafa-e-Ahmadiyyat yang bersinar

 Cinta dan ketaatan kepada Khilafah: Contoh-contoh Khulafa-e-Ahmadiyyat yang bersinar

26hb Mei 2023

Kemas Kini Terakhir pada 30 Mei 2023

Jazib Mehmood, Pelajar Jamia Ahmadiyah Antarabangsa Ghana

Terjemahan Musa Bin Masran

Maqam Zahur Qudrat e Sania Qadian India

“Aku adalah Khalifatul Masih, sebagaimana para pendahuluku […] dan begitu juga sebagaimana mereka mengikuti Hadhrat Masih Mau’ud dalam semua hal dan berusaha untuk memenuhi misinya, demikian juga Aku. Setiap Khalifa mengikuti bimbingan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian kerana kita adalah penggantinya.

“[…] Apabila saya mengambil bai‘at Khulafa yang mendahului saya, itu bermakna saya telah menjual diri saya. Bai'at secara literal bermaksud dalam bahasa Arab ‘menjual diri’ dan apabila anda menjual diri anda bermakna anda tidak lagi mengawal nasib anda sendiri dan hidup anda berada di tangan orang lain. Maka, hubungan saya dengan Khulafa yang mendahului saya adalah seperti ini, saya mendengar dan mematuhi mereka dalam setiap perkara.” (Abid Khan, Diari London – Musim bunga 2018, ms. 22–23)

Ini adalah kata-kata Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba). Mereka menggambarkan secara sempurna bukan sahaja makna Khilafah dan tahap ketaatan yang dituntut daripada kita, tetapi juga menyeru kita untuk menyaksikan contoh agung penghormatan, ketaatan dan kasih sayang yang dimiliki oleh setiap Khalifah kepada pendahulu mereka.

Dalam artikel ini, kita akan melihat beberapa contoh peribadi dari setiap Khulafa-e-Ahmadiyyat yang tidak perlu meninggalkan keraguan bahawa dimana mereka meminta Jamaat untuk ketaatan sepenuhnya, mereka juga mengamalkannya dengan sempurna sebelum memakai jubah Khilafah.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba)

Huzur (atba) mengemukakan contoh ketaatan ini pada suatu ketika:

“Ketika saya masih pelajar, keadaan umat Islam Ahmadi di Pakistan menjadi semakin heboh dan berbahaya. Akibatnya, beberapa orang yang sangat rapat dengan saya mencadangkan supaya saya tidak kembali ke universiti kerana ia terlalu berbahaya. Namun pada masa itu, Hazrat Khalifatul Masih III (rh) memberitahu saya supaya tidak takut dan mengarahkan saya untuk pergi dan menghadiri kelas.

“Oleh itu, mungkin pengajaran besar pertama yang beliau berikan secara peribadi kepada saya adalah untuk menyemai keberanian dan nekad dalam diri saya. Di mana orang lain memberitahu saya bahawa saya akan dipukul dan diserang tanpa belas kasihan jika saya pergi ke universiti, Khalifa saya memberitahu saya untuk mengabaikan sebarang ketakutan dan tidak membiarkan keadaan menakutkan saya dan menghalang saya daripada menghadiri kelas saya.” (Abid Khan, Diari London – Musim bunga 2018, hlm. 24)

Bercakap tentang hubungannya dengan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), Huzur (atba) menyatakan:

“Sudah tentu, terdapat hubungan kekeluargaan yang rapat antara kami, kerana dia adalah bapa saudara saya dan saya telah membesar dengannya dan mempunyai hubungan peribadi yang rapat dengannya sejak sebelum Khilafatnya. Malah, pada tahap tertentu, ada keterbukaan antara kami, tetapi sebaik sahaja dia dipilih sebagai Khalifatul Masih hubungan kami berubah. Seolah-olah penghalang telah muncul, dimana keterbukaan dari pihak saya diubah menjadi penghormatan sepenuhnya dan mematuhi kepadanya sebagai pemimpin rohani saya.” (Abid Khan, Diari London – Musim bunga 2018, hlm. 25)

Dia seterusnya menyatakan: “Malah, dalam hati saya, saya bertekad untuk menjadi pengikutnya yang paling taat dan bersumpah bahawa walau apa pun, saya akan mendengar dan mematuhi segala yang dia kehendaki daripada saya. Saya bertekad bahawa, lebih daripada orang lain, saya akan menjadi orang yang akan menghormati dan mematuhinya pada setiap masa. (Ibid.)

Penghormatannya terhadap mazhab Khilafat juga dijelaskan dengan baik dalam kata-kata Huzur sendiri:

“Ketika saya menjadi Nazir-e-A‘la di Rabwah, seseorang berkata kepada saya bahawa hanya ada dua orang yang sibuk di dunia dan yang satu adalah Khalifatul Masih IV (rh) dan yang lain adalah saya. Saya sangat jarang meninggikan suara, tetapi pada kesempatan itu, saya sengaja meninggikan suara supaya orang sekeliling pun boleh dengar. Saya berkata kepadanya, betapa beraninya kamu menghina Khalifah saya dengan membandingkannya dengan saya?” (Abid Khan, Akaun Peribadi – Oktober-November 2016 Bahagian 4, hlm. 65)

Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)

Suatu ketika, Hazrat Khalifatul Masih III (rh) menugaskan Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh) tanggungjawab dan memintanya pergi ke Bengal Timur (Bangladesh sekarang). Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh) meriwayatkan bahawa:

“Pada zaman ketika berlaku banyak huru-hara di Bangladesh (pada masa itu ia dipanggil East Bengal), saya berada di Karachi. Hazrat Khalifatul-Masih III (ra) memberi saya tanggungjawab untuk menyempurnakan tugasan dan memberitahu saya untuk segera melakukannya.

“Apabila saya menyemak [penerbangan] untuk mendapatkan tempat duduk, mereka semua telah ditempah. Semua individu yang berkaitan berkata bahawa tidak timbul soal kerusi [tersedia] kerana dua puluh penumpang sedang menunggu. Oleh itu, walaupun kerusi tersedia, mereka akan memberikannya terlebih dahulu [dan] tidak ada peluang untuk saya pergi.

“Saya berkata, ‘Sama ada orang lain pergi atau tidak, saya pasti akan pergi kerana saya telah diberi arahan.’ Oleh itu, saya pergi ke lapangan terbang. Beratur orang. Penumpang sedang menunggu dan beberapa ketika kemudian semua orang diberitahu bahawa kapal terbang itu telah berlepas.

“Selepas pengumuman ini, semua orang pergi. Tiada seorang pun yang tinggal di sana yang boleh diberi peluang untuk pergi, tetapi saya tetap berdiri di situ. Saya pasti bahawa mustahil saya tidak pergi.

“Tiba-tiba, terdengar suara dari meja, ‘Ada ruang untuk seorang penumpang. Adakah sesiapa yang mempunyai tiket?’ Saya berkata, ‘Saya ada tiket’; mereka berkata, ‘Lari, kapal terbang sedang menunggu seorang penumpang.’” (Al Fazl Rabwah, 25 September 1998)

Suatu ketika, beliau menyatakan:

“Saya mempunyai cinta seperti hamba untuk saudara lelaki saya yang dikasihi.” (Hazrat Mirza Nasir Ahmad (rh) oleh Hazrat Syeda Tahir Sadiqa Nasir, hlm. 166)

Penghormatan dan mematuhi beliau terhadap kata-kata Khalifah telah ditunjukkan apabila beliau menjadi Sadr Majlis Ansarullah pada tahun 1979; rancangan tindakannya yang pertama ialah memperbaiki sistem penyediaan kaset khutbah Jumaat Khalifah. Untuk ini, beliau memesan pendua dari Eropah dan memperkemas keseluruhan proses supaya salinan boleh dibuat dengan lebih pantas dan diedarkan bukan sahaja di seluruh negara, tetapi di seluruh dunia. Ini menjadi penting apabila beliau menjadi Khalifa dan berhijrah ke London. (Al Fazl Rabwah, 27 Disember 2003, hlm. 25)

Suatu ketika, kebetulan Hazrat Khalifatul Masih III (rh) memanggilnya dengan segera. Saat dia menerima mesej – walaupun dia memakai selipar – dia bergegas menemui Khalifa. (Al Fazl Rabwah, 6 Jun 2003, hlm. 3)

Hazrat Khalifatul Masih III (rh)

Suatu ketika, ketika Sahibzada Mirza Nasir Ahmad (rh) belum memakai jubah Khilafah, dia bekerja di Khuddamul Ahmadiyah. Kerana beberapa salah faham, salah seorang isteri Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengadu kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra) tentang dia.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sangat tidak senang dan memarahi Sahibzada Mirza Nasir Ahmad (rh). Bagaimanapun, walaupun pada hakikatnya ia bukan salahnya, dia tetap berdiam diri dan enggan menafikan aduan yang dibuat terhadapnya. Dia sendiri menyatakan bahawa dia berbuat demikian semata-mata kerana cinta kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan tidak tahan untuk tidak menyenangkan hatinya lagi. (Hazrat Mirza Nasir Ahmad (rh) oleh Hazrat Syeda Tahir Sadiqa Nasir, hlm. 166)

Pemergian Hazrat Musleh-e-Maud amat berat baginya. Suatu ketika, dengan nada sedih, dia berkata kepada isterinya: “Semasa hidup Hazrat Musleh-e-Maud (ra), saya menganggap adalah dosa untuk mempertimbangkan kematiannya.” (Hazrat Mirza Nasir Ahmad (rh) oleh Hazrat Syeda Tahir Sadiqa Nasir, hlm. 165)

Hazrat Khalifatul Masih II (ra)

Hazrat Maulvi Sher Ali (ra) menyatakan bahawa:

“Semasa zaman Khilafah pertama, saya melihat bahawa contoh penghormatan, ketaatan, kepatuhan dan ketundukan yang beliau [iaitu, Hazrat Sahibzada Mirza Bashir-ud-Deen Mahmood Ahmad (ra)] bagi Hazrat Khalifatul Masih I (ra) tidak terdapat pada mana-mana orang yang lain. Tahap penghormatannya adalah sedemikian rupa sehingga setiap kali dia pergi di hadapannya, dia akan duduk dengan kaki terlipat dan meletakkan tangannya di atas lutut. Dia akan duduk seperti ini selama mana pun dia berada di hadapannya. Saya tidak pernah melihat ini pada mana-mana orang lain. Begitu juga, dia akan taat sepenuhnya kepada Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dalam setiap perkara.”

Tahap ketaatannya adalah sedemikian rupa sehingga Hazrat Khalifatul Masih I (ra) juga mengakuinya dalam ucapannya pada tahun 1912. Dia menyatakan bahawa Sahibzada Mirza Bashir-ud-Deen Mahmood Ahmad (ra) mentaatinya sehingga tahap yang tidak dapat ditandingi oleh sesiapa pun dalam Jamaah. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jilid 3, hlm. 605)

Keakraban mereka sedemikian rupa sehingga Hazrat Musleh-e-Maud (ra) pernah menyatakan:

“Empat puluh dua tahun telah berlalu sejak kematian Hazrat Khalifatul Masih I (ra). Walau bagaimanapun, saya masih mengorbankan [binatang] bagi pihaknya setiap kali tiba waktu untuk berqurban. […] Kemudian, apabila saya pergi menunaikan haji, saya juga berkurban bagi pihaknya pada majlis itu dan saya terus berkurban bagi pihaknya pada setiap hari raya sehingga hari ini.” (Majlis Ansarullah Markaziyyah ke Doosray Salana Ijtema mein Khitabat, Anwar-ul-Ulum, Jilid 25, hlm. 468)

Hazrat Khalifatul Masih I (ra)

Cinta bersama yang wujud antara Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dan Hadhrat Masih Mau'ud adalah cukup terkenal dalam literatur Jamaah. Terdapat banyak kejadian yang menyinari penghormatan beliau kepada Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) menyatakan bahawa suatu ketika, ketika adiknya, Mubarak Ahmad, sedang sakit, Hadhrat Masih Mau’ud meminta Hazrat Hakiem Noor-ud-Deen (ra) untuk memeriksanya.

Pada masa itu, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan sedang duduk di halaman di atas charpoy. Tidak ada tempat lain untuk duduk. Tetapi apabila Hazrat Maulvi (ra) masuk, dia segera duduk di atas lantai di tepi charpoy sebagai penghormatan.

Hadhrat Masih Mau’ud berkata, “Maulvi Sahib, duduklah di atas charpoy.” Hazrat Hakiem Noor-ud-Din (ra) menjawab, “Huzur, saya duduk”, dia meluruskan dan meletakkan tangannya di atas charpoy. Apabila Hadhrat Masih Mau’ud bertanya lagi, dia terpaksa tetapi duduk di sudut paling atas charpoy.

Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra), mengulas mengenai kejadian ini, menyatakan bahawa, “Semangat kepatuhan dan rasa hormat dalam Maulvi Sahib adalah yang paling tinggi.” (Seerat-ul-Mahdi, Jilid 1, hlm. 57, riwayat no. 78)

Suatu ketika, kebetulan seorang Hindu dari Batala mengambil Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dengan izin Hadhrat Masih Mau’ud untuk rawatan isterinya. Hadhrat Masih Mau’ud, sambil memberi izin, berkata, “Aku berharap anda akan kembali pada waktu petang.”

Dengan pemikiran ini, Hazrat Hakeem Noor-ud-Deen (ra) tiba di Batala menjelang petang. Dia melihat pesakit, memberi ubat dan mengambil yakka yang sama (kereta kecil dua roda yang ditarik oleh kuda) untuk perjalanan pulang. Jalan itu sangat teruk; ia berlumpur sepenuhnya dan yakka tidak dapat bergerak lebih jauh. Daripada berputus asa, dia meninggalkan yakka dan mula berjalan kaki.

Dia berkaki ayam; kakinya terluka akibat duri, tetapi dia terus berjalan dan kembali ke Qadian pada tengah malam. Dia bertemu dengan Hadhrat Masih Mau'ud pada solat Subuh dan memberitahunya bahawa dia kembali pada waktu malam, tidak pernah menceritakan apa yang telah berlaku kepadanya. (Hakeem Noor-ud-Deen oleh Syed Hasanat Ahmad, hlm. 173–174)

Bersaksi tentang cinta yang dimiliki oleh Hazrat Khalifatul Masih I (ra) kepada Hadhrat Masih Mau'ud, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) pernah bercakap tentang keadaannya selepas kewafatan Hadhrat Masih Mau'ud. Dia menyatakan:

“Mereka yang biasa dengan keazaman tinggi Hazrat Khalifatul Masih I (ra) akan tahu betapa kuatnya dia; dia tidak akan membiarkan kesedihan dan kebimbangannya ditunjukkan. Walau bagaimanapun, apabila dia bersendirian dan tiada orang lain di sekeliling, dia sering berkata kepada saya, bahawa: ‘Mian! Sejak Hazrat Sahib [as] meninggal dunia, badan saya terasa hampa, dan dunia terasa kosong. Saya berjalan di antara orang ramai dan bekerja juga, tetapi saya masih merasakan seolah-olah tiada apa yang tinggal di dunia ini.’” (Khutbah Jumaat 14 April 1926; Khutbat-e-Mahmood, Jilid 1, hlm. 144–145)

Semoga Allah mengizinkan kita untuk melakukan yang terbaik untuk menegakkan teladan ketaatan dan kecintaan yang luar biasa ini kepada Khilafah. Amin.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad