Bagaimana Syaitan menggunakan perselisihan untuk memusnahkan perkahwinan: Amaran daripada Nabi
Bagaimana Syaitan menggunakan perselisihan untuk memusnahkan perkahwinan: Amaran daripada Nabi
2hb
Jun 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 2 Jun 2023
Reem
Shraiky, Pejabat Terjemahan dan Penyelidikan, UK
Terjemahan
Musa Bin Masran
Madinah
Islam
sebagai agama yang lengkap dan sah untuk setiap masa dan tempat tidak gagal
memberikan penyelesaian kepada setiap masalah. Di samping membimbing orang
untuk mencapai tahap kesedaran diri yang tertinggi dan ikatan unik dengan
Pencipta mereka, ia memberi amaran kepada orang yang beriman tentang keseriusan
perkara tertentu untuk mengelakkan mereka daripada terjerumus ke dalam kitaran
masalah yang tidak berkesudahan.
Antara
perkara yang telah ditangani oleh Islam dengan sangat tepat ialah kehidupan
berumah tangga. Kedua-dua Al-Qur’an dan Nabi Muhammad (saw) – yang merupakan
perwujudan lengkap ajaran Al-Qur’an, menekankan bahawa asas perkahwinan yang
berjaya harus dibina di atas kasih sayang, cinta, kebersamaan, dan belas
kasihan. (Surah ar-Rum, 30:22)
Selain
itu, Islam menjelaskan kewajipan dan hak kedua-dua suami dan isteri. Jika salah
seorang daripada mereka gagal dalam sesuatu perkara, pihak yang satu lagi
hendaklah terlepas pandang dan menutup mata. Pasangan suami isteri mesti
memberi tumpuan kepada sifat positif antara satu sama lain dan bukannya hanya
menyemak yang negatif. Nabi (saw) dilaporkan telah bersabda:
لا يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً
إِنْ كَرِهَ مِنْهَ=ا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ
“Seorang
mukmin tidak boleh membenci wanita mukmin; jika dia tidak menyukai salah satu
sifat wanita itu, dia akan senang dengan sifat yang lain.” (Mishkat al-Masabih,
Hadis 3240)
Islam
muncul pada masa wanita mempunyai hak terhad atau tiada, dan ia membawa
revolusi yang mewujudkan hak yang tidak terhitung untuk wanita. Malah, revolusi
ini menjadi asas kepada wanita untuk mendapatkan hak mereka di seluruh dunia
sepanjang zaman.
Sekarang,
marilah kita mengalihkan perhatian kita kepada perkara berbahaya yang mungkin
berlaku bagi lelaki dan wanita. Islam memberi amaran terhadap perkara ini
dengan tegas, dan ia dikenali dalam istilah Islam sebagai takhbib. Takhbib
bermaksud merosakkan seseorang untuk membuat mereka tidak berpuas hati atau
mengasingkan mereka, terutamanya dalam senario di mana seorang pembuat nakal
menghasut isteri terhadap suaminya. (lihat Lorong, Jilid 2, hlm. 691)
Tidak
dinafikan, rasuah atau hasutan sebegini boleh berlaku kepada suami terhadap
isterinya juga. Walau bagaimanapun, disebabkan kecenderungan wanita yang lebih
emosi, mereka lebih mudah terjerumus ke dalam perangkap sedemikian.
Nabi
(saw) menjelaskan:
ليسَ منَّا من خبَّب امرأةعلَى
زوجِها
“Sesiapa
yang menghasut isteri seorang lelaki untuk melawannya, dia bukan dari golongan
kami.” (Sunan Abi Dawud, Hadis 2175)
Selanjutnya,
kita membaca bahawa Rasulullah (saw) bersabda:
لاَ يَدْخُلُ الْجَنّةَ خِب
وَلاَ مَنّانٌ وَلاَ بَخِيلٌ
“Si
penipu, orang yang bakhil, dan orang Mannan tidak akan masuk surga.” (Jami‘at-Tirmidzi,
Hadis 1963).
Jadi,
khibb, yang memusnahkan hubungan antara manusia melalui penipuan, tidak akan
dimasukkan ke dalam Syurga. Ini kerana orang yang merosakkan perkahwinan orang
lain dengan menipu mereka atau menyebabkan isteri meminta cerai adalah
melakukan dosa besar.
Malangnya,
dilihat dalam masyarakat bahawa sesetengah wanita menggalakkan rakan-rakan
mereka meninggalkan suami apabila meminta nasihat walaupun sedikit perselisihan
dengan mereka. Perlakuan ini bukan sahaja menjadi dosa Takhbib, tetapi juga
menyumbang kepada keretakan hubungan suami isteri.
Menurut
kebanyakan mazhab, seorang wanita yang telah diceraikan tidak dilarang untuk
berkahwin dengan individu yang sebelum ini melakukan takhbib. Dalam senario
sedemikian, kesatuan mereka akan dianggap sah, tetapi mereka berdua akan
bertanggungjawab dan menerima hukuman mengikut budi bicara mengikut apa yang
difikirkan sesuai oleh Imam. (Mausua Fiqhiya Kuwaitiya, 11/20).
Walau
bagaimanapun, tradisi Maliki (Ibid.) dan Hanbali menolak kesahihan perkahwinan
tersebut dan menyokong hukuman bagi pihak-pihak yang terlibat kerana keterukan
kesalahan mereka. (Imam al-Hajjawi, Al-Iqna‘ li Talibi l-Intifa‘, 182/3)
Akibatnya,
beberapa negara Islam telah mewujudkan undang-undang khusus menangani jenayah
ini. (cth. Perkara No. 23 Undang-undang Status Peribadi Kuwait, No. (51) tahun
(1984)).
Kita
harus ingat bahawa Nabi (saw) telah memberi amaran kepada wanita agar tidak
menuntut cerai tanpa alasan yang sah, beliau menyatakan:
أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ
زَوْجَهَا الطَّلاَقَ فِي غَيْرِ مَا بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَنَّاء
“Wanita
mana saja yang meminta cerai kepada suaminya padahal tidak diwajibkan, maka
haram baginya bau syurga.” (Sunan Ibnu Majah, Hadis 2055).
Nabi
(saw) juga menunjukkan bahawa menyebabkan pemisahan antara seorang lelaki dan
isterinya adalah perbuatan syaitan semata-mata. Nabi (saw) memberi amaran
bahawa syaitan duduk di atas takhta air dan menghantar pembantunya untuk
menimbulkan perpecahan di antara manusia. Orang yang paling terkenal di antara
mereka adalah yang paling dekat darjatnya dengan syaitan. Salah seorang
daripada pembantu ini mungkin bermegah dengan tindakannya, tetapi Syaitan
menganggap mereka tidak penting; namun, jika seseorang mengatakan bahawa mereka
menyebabkan perselisihan antara suami dan isteri, Syaitan memuji mereka dan
menganggap tindakan mereka berjaya. (Sahih Muslim, Hadis 2813b)
Akhir
sekali, Hazrat Ahmad (as) menasihati masyarakatnya supaya sentiasa berdoa fatau
pasangan mereka dan berusaha untuk mengelakkan perceraian. Beliau menegaskan
bahawa mereka yang tergesa-gesa bercerai dianggap fasik dan amat dibenci di
sisi Allah. Kita hendaklah menahan diri daripada tergesa-gesa pecah, seperti
bejana yang kotor dan tidak suci, kesatuan suci yang telah diberkati dan
disatukan oleh Allah. (Tohfa-e-Golarwea, Ruhani Khazain, Jilid 17. hlm. 75).
Comments
Post a Comment