Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 6 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
AlHakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 6
4hb
November 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 18 November 2022
Terjemahan
Oleh Musa Bin Masran
Qadian
lama
[Penghijrahan
Hazrat Mufti Muhammad Sadiq ke Qadian]
Menjelang
penghujung tahun 1900, apabila sekolah menengah Qadian dinaik taraf kepada
sekolah menengah dan guru lain diperlukan, dan kerana saya mempunyai pengalaman
dalam kerja mengajar, perhatian pentadbir sekolah itu menarik kepada saya
bahawa saya harus dipanggil kepada Qadian. Maulvi Muhammad Ali Sahib dan Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) muncul di hadapan Hadhrat Masih Mau’ud dan
meminta izin untuk saya berpindah ke Qadian. Hadhrat Masih Mau’ud mengarahkan
saya untuk mengambil cuti tiga bulan dari pejabat buat sementara waktu dan
datang [ke Qadian]. Oleh itu, saya pergi ke Lahore dan memohon cuti selama tiga
bulan, tetapi saya juga menulis di dalamnya bahawa, “Jika saya tidak boleh
diberi cuti, maka peletakan jawatan saya harus diterima.”
Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib (ra)
Selepas
beberapa lama, apabila Khwaja Kamaluddin Sahib mengetahui tentang perkara ini
di Qadian, dia menentang perkara itu dan meminta Hadhrat Masih Mau’ud bahawa,
“Jawatan di mana Mufti Muhammad Sadiq Sahib bekerja pada masa ini mempunyai
banyak peluang untuk kenaikan pangkat dan kemajuan. Beberapa kerani yang
bekerja di pejabat ini menjadi EAC [Pesuruhjaya Bantuan Tambahan] dan dinaikkan
pangkat ke jawatan berprestij tertentu yang lain. Tidak wajar menarik balik
Mufti Sahib dari situ. Dia bukan sahaja akan mendapat faedah peribadi jika dia
kekal di sana tetapi terdapat juga banyak keuntungan negara.” Mengenai hal ini,
Hadhrat Masih Mau’ud mengirimkan kepada saya arahan bahawa, “Engkau tidak boleh
menyerahkan perletakan jawatan. Namun, jika anda boleh mendapatkan cuti dengan
mudah, ambil cuti itu dan datang ke sini.”
Sheikh
Abdul Aziz Sahib telah dihantar dari Qadian ke Lahore kerana menyerahkan surat
ini [Masih Mau’ud] kepada saya. Dia membawa [surat itu] kepada saya pada waktu
subuh. Pada zaman itu, saya dan Dr Mir Muhammad Ismail Sahib yang belajar di
tahun pertama kolej perubatan, tinggal bersama dalam satu rumah. Pada masa itu,
permohonan saya telah ditanda dan sampai ke meja Timbalan Akauntan Negara. Saya
mencapai mejanya dan melintasi perkataan “peletakan jawatan” daripadanya.
Namun, memandangkan [permohonan] telah pun ditanda, cuti saya telah diluluskan.
Selepas itu, saya pergi ke Qadian dan mula bekerja sebagai guru kedua di
Sekolah Tinggi Talim-ul-Islam mengikut arahan Hadhrat Masih Mau’ud.
Apabila
tiga bulan berlalu, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan meminta saya untuk
memohon cuti enam bulan lagi. Oleh itu, saya menghantar permintaan cuti selama
enam bulan ke Lahore, yang mana cuti tiga bulan telah diluluskan. Apabila tiga
bulan itu berlalu, Hadhrat Masih Mau’ud menasihatkan saya untuk melakukan
istikharah [solat di mana seseorang mencari hasil yang terbaik].
Saya
melakukan istikharah tujuh kali dan selepas semua tujuh istikharah, saya
perhatikan bahawa hati saya tenang dengan idea untuk meninggalkan pekerjaan
saya dan menetap secara kekal di Qadian. Apabila saya berkongsi perasaan saya
dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, beliau mengarahkan saya untuk
menghantar peletakan jawatan saya.
Apabila
berita ini [mengenai peletakan jawatan saya] sampai ke Lahore, seorang timbalan
kerani Muslim di pejabat saya telah melawat Hadhrat Masih Mau'ud. Munshi
Nizamuddin Sahib, yang dilantik untuk tujuan ini, menghadiri khidmat Hadhrat
Masih Mau'ud dan menyampaikan hasrat umat Islam di hadapan Huzur (as) bahawa
Mufti Sahib harus dibenarkan untuk kekal di pejabat Akauntan Negara di Lahore
kerana dia bukan sahaja mendapat keuntungan. secara peribadi tetapi juga banyak
memberi manfaat kepada umat Islam yang lain.
Saya
[Mufti Muhammad Sadiq Sahib] pernah membantu kerani Muslim dalam kerja pejabat
dan penulisan mereka, dan juga memberi manfaat kepada mereka dari segi urusan
agama: Saya akan memimpin mereka dalam solat, menyampaikan Khutbah Jumaat dan
juga membimbing mereka dalam urusan agama.
Hazrat
Dr Mir Muhammad Ismail (ra)
Hadhrat
Masih Mau’ud tidak memperkenankan permintaan perwakilan dan menganggap lebih
penting dan bermanfaat bagi saya untuk tinggal di Qadian dan meminta saya
meletak jawatan. Oleh itu, saya menghantar peletakan jawatan saya, yang telah
diluluskan.
[Penghargaan]
Ia
tidak akan salah untuk menyebut bahawa, untuk pekerjaan saya di pejabat yang
disebutkan di atas, terdapat usaha khas oleh Munshi Nizamuddin Sahib dan
Chaudhry Sardar Khan Sahib. Pada masa itu, kedua-dua individu ini adalah ahli
Anjuman Himayat-e-Islam dan saya bekerja di salah sebuah sekolahnya. Mereka
bekerja di pejabat Akauntan Negara. Chaudhary [Sardar Khan] Sahib pergi semasa
dia menjadi AEC. Bagaimanapun, Munshi Nizamuddin Sahib mengambil pencen
daripada pejabat itu dan kemudiannya dia mendapat keistimewaan berkhidmat
sebagai Akauntan Negara di beberapa negeri. Semasa saya bekerja di pejabat
Akauntan Negara, kedua-dua mereka sangat baik dan mesra dengan saya. Semoga
Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberikan mereka sebaik-baik ganjaran.
[Rawatan
dengan madu]
Suatu
ketika, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan mengalami sakit yang teruk pada buah
pinggangnya yang berlarutan selama beberapa hari. Disebabkan ini, dia pernah
merasakan kesakitan yang amat sangat dan para pembantu [Jamaat Ahmadiyah] akan
tetap berada di luar rumahnya sepanjang siang dan malam. Hazrat Maulvi Nuruddin
Sahib (ra) sedang merawatnya. Satu ubat yang saya ingat telah diberikan kepada
Hadhrat Masih Mau'ud oleh Hazrat Maulvi Sahib (ra) untuk penyakit itu ialah
madu tulen yang dilarutkan dalam sedikit air.
[Seorang
pelancong Rusia]
Hanya
beberapa hari selepas saya berhijrah [ke Qadian] pada suatu pagi seorang
pelancong Rusia, yang berbadan besar, tinggi dan berprofesi sebagai pedagang,
datang ke Qadian dan duduk di klinik Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra). Ramai
orang berkumpul di sekelilingnya. Apabila Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
dimaklumkan, dia memberkati dia dengan kehadirannya.
Hazrat
Mufti Muhammad Sadiq (ra)
Apabila
saya tiba di sana, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan memberitahu saya, “Orang
ini datang dari Rusia dan tidak tahu bahasa Urdu sama sekali.” Oleh itu,
perbualan itu dilakukan dengannya dalam bahasa Inggeris. Apa sahaja yang dia
katakan akan diterjemahkan dan dibentangkan di hadapan Masihi Mau’ud (as)
Mau'ud, dan kata-kata Masihi Mau’ud (as) akan diterjemahkan dan disampaikan
kepadanya.
Hadhrat
Masih Mau'ud terus menerus berbicara kepadanya untuk waktu yang lama dan
kemudian, dia meminta agar dia ingin mengambil foto Masihi Mau’ud (as). Dia
mempunyai kamera sendiri bersamanya. Hadhrat Masih Mau’ud memberinya izin dan
dia mengambil gambar Huzur ketika Hadhrat Masih Mau’ud berdiri di Masjid Aqsa.
Dia
mahu pulang pada hari yang sama, tetapi ia didesak supaya dia bermalam.
Keesokan paginya, ketika dia hendak pergi, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
pergi bersamanya ke sempadan luar kampung dan berbicara kepadanya. Ketika itu,
Maulvi Muhammad Ali Sahib menterjemahkan kata-kata Hadhrat Masih Mau’ud dan
disampaikan kepadanya. Tabligh [berdakwah] dijalankan sambil berjalan.
Sekumpulan besar ahli Jamaah turut menyertainya. Kereta kuda yang akan
dinaikinya ke Batala perlahan-lahan mengekorinya. Apabila kami semua melepasi
selekoh dan sampai ke terusan, iaitu kami telah pergi kira-kira empat batu dari
Qadian, Hadhrat Masih Mau’ud mengucapkan selamat tinggal kepadanya dan dia
pergi ke Batala dengan kereta kuda, dan kemudian kami semua kembali ke Qadian.
[Penerbitan
Izalah-e-Auham (Penghapusan Kesalahpahaman)]
Apabila
buku Izalah-e-Auham [The Removal of Misconceptions] diterbitkan, Hazrat Maulvi
Nuruddin Sahib (ra) bekerja di negeri Jammu dan saya juga bekerja di sana. Di dalam
buku Izalah-e-Auham, Hadhrat Masih Mau'ud telah menulis nama-nama pengikutnya
dan nama saya juga disertakan di dalamnya. Ia disebut di nombor 66.
Hazrat
Maulvi Sahib (ra), yang pernah memotivasikan kami dalam setiap cara untuk
kemajuan [rohani] kami, bercakap kepada saya dan berkata, “Mufti Sahib! Nama
awak ada di nombor 66. Bolehkah sesiapa menyalurkan nombor ini?” Sahabat saya,
Maulvi Fazil Muhammad Sadiq Sahib berkata, “Nama-nama mereka yang gagal tidak
pernah diterbitkan. Hanya nama mereka yang telah lulus sahaja yang
diterbitkan.” Mendengar ini, Hazrat Maulvi Sahib (ra) tersenyum dan tidak
berkata apa-apa.
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 21-23)
Comments
Post a Comment