Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 6 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq

 AlHakam

Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 6

4hb November 2022

Kemas Kini Terakhir pada 18 November 2022

Terjemahan Oleh Musa Bin Masran

Qadian lama

[Penghijrahan Hazrat Mufti Muhammad Sadiq ke Qadian]

Menjelang penghujung tahun 1900, apabila sekolah menengah Qadian dinaik taraf kepada sekolah menengah dan guru lain diperlukan, dan kerana saya mempunyai pengalaman dalam kerja mengajar, perhatian pentadbir sekolah itu menarik kepada saya bahawa saya harus dipanggil kepada Qadian. Maulvi Muhammad Ali Sahib dan Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) muncul di hadapan Hadhrat Masih Mau’ud dan meminta izin untuk saya berpindah ke Qadian. Hadhrat Masih Mau’ud mengarahkan saya untuk mengambil cuti tiga bulan dari pejabat buat sementara waktu dan datang [ke Qadian]. Oleh itu, saya pergi ke Lahore dan memohon cuti selama tiga bulan, tetapi saya juga menulis di dalamnya bahawa, “Jika saya tidak boleh diberi cuti, maka peletakan jawatan saya harus diterima.”

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra)

Selepas beberapa lama, apabila Khwaja Kamaluddin Sahib mengetahui tentang perkara ini di Qadian, dia menentang perkara itu dan meminta Hadhrat Masih Mau’ud bahawa, “Jawatan di mana Mufti Muhammad Sadiq Sahib bekerja pada masa ini mempunyai banyak peluang untuk kenaikan pangkat dan kemajuan. Beberapa kerani yang bekerja di pejabat ini menjadi EAC [Pesuruhjaya Bantuan Tambahan] dan dinaikkan pangkat ke jawatan berprestij tertentu yang lain. Tidak wajar menarik balik Mufti Sahib dari situ. Dia bukan sahaja akan mendapat faedah peribadi jika dia kekal di sana tetapi terdapat juga banyak keuntungan negara.” Mengenai hal ini, Hadhrat Masih Mau’ud mengirimkan kepada saya arahan bahawa, “Engkau tidak boleh menyerahkan perletakan jawatan. Namun, jika anda boleh mendapatkan cuti dengan mudah, ambil cuti itu dan datang ke sini.”

Sheikh Abdul Aziz Sahib telah dihantar dari Qadian ke Lahore kerana menyerahkan surat ini [Masih Mau’ud] kepada saya. Dia membawa [surat itu] kepada saya pada waktu subuh. Pada zaman itu, saya dan Dr Mir Muhammad Ismail Sahib yang belajar di tahun pertama kolej perubatan, tinggal bersama dalam satu rumah. Pada masa itu, permohonan saya telah ditanda dan sampai ke meja Timbalan Akauntan Negara. Saya mencapai mejanya dan melintasi perkataan “peletakan jawatan” daripadanya. Namun, memandangkan [permohonan] telah pun ditanda, cuti saya telah diluluskan. Selepas itu, saya pergi ke Qadian dan mula bekerja sebagai guru kedua di Sekolah Tinggi Talim-ul-Islam mengikut arahan Hadhrat Masih Mau’ud.

Apabila tiga bulan berlalu, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan meminta saya untuk memohon cuti enam bulan lagi. Oleh itu, saya menghantar permintaan cuti selama enam bulan ke Lahore, yang mana cuti tiga bulan telah diluluskan. Apabila tiga bulan itu berlalu, Hadhrat Masih Mau’ud menasihatkan saya untuk melakukan istikharah [solat di mana seseorang mencari hasil yang terbaik].

Saya melakukan istikharah tujuh kali dan selepas semua tujuh istikharah, saya perhatikan bahawa hati saya tenang dengan idea untuk meninggalkan pekerjaan saya dan menetap secara kekal di Qadian. Apabila saya berkongsi perasaan saya dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, beliau mengarahkan saya untuk menghantar peletakan jawatan saya.

Apabila berita ini [mengenai peletakan jawatan saya] sampai ke Lahore, seorang timbalan kerani Muslim di pejabat saya telah melawat Hadhrat Masih Mau'ud. Munshi Nizamuddin Sahib, yang dilantik untuk tujuan ini, menghadiri khidmat Hadhrat Masih Mau'ud dan menyampaikan hasrat umat Islam di hadapan Huzur (as) bahawa Mufti Sahib harus dibenarkan untuk kekal di pejabat Akauntan Negara di Lahore kerana dia bukan sahaja mendapat keuntungan. secara peribadi tetapi juga banyak memberi manfaat kepada umat Islam yang lain.

Saya [Mufti Muhammad Sadiq Sahib] pernah membantu kerani Muslim dalam kerja pejabat dan penulisan mereka, dan juga memberi manfaat kepada mereka dari segi urusan agama: Saya akan memimpin mereka dalam solat, menyampaikan Khutbah Jumaat dan juga membimbing mereka dalam urusan agama.

Hazrat Dr Mir Muhammad Ismail (ra)

Hadhrat Masih Mau’ud tidak memperkenankan permintaan perwakilan dan menganggap lebih penting dan bermanfaat bagi saya untuk tinggal di Qadian dan meminta saya meletak jawatan. Oleh itu, saya menghantar peletakan jawatan saya, yang telah diluluskan.

[Penghargaan]

Ia tidak akan salah untuk menyebut bahawa, untuk pekerjaan saya di pejabat yang disebutkan di atas, terdapat usaha khas oleh Munshi Nizamuddin Sahib dan Chaudhry Sardar Khan Sahib. Pada masa itu, kedua-dua individu ini adalah ahli Anjuman Himayat-e-Islam dan saya bekerja di salah sebuah sekolahnya. Mereka bekerja di pejabat Akauntan Negara. Chaudhary [Sardar Khan] Sahib pergi semasa dia menjadi AEC. Bagaimanapun, Munshi Nizamuddin Sahib mengambil pencen daripada pejabat itu dan kemudiannya dia mendapat keistimewaan berkhidmat sebagai Akauntan Negara di beberapa negeri. Semasa saya bekerja di pejabat Akauntan Negara, kedua-dua mereka sangat baik dan mesra dengan saya. Semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberikan mereka sebaik-baik ganjaran.

[Rawatan dengan madu]

Suatu ketika, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan mengalami sakit yang teruk pada buah pinggangnya yang berlarutan selama beberapa hari. Disebabkan ini, dia pernah merasakan kesakitan yang amat sangat dan para pembantu [Jamaat Ahmadiyah] akan tetap berada di luar rumahnya sepanjang siang dan malam. Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) sedang merawatnya. Satu ubat yang saya ingat telah diberikan kepada Hadhrat Masih Mau'ud oleh Hazrat Maulvi Sahib (ra) untuk penyakit itu ialah madu tulen yang dilarutkan dalam sedikit air.

[Seorang pelancong Rusia]

Hanya beberapa hari selepas saya berhijrah [ke Qadian] pada suatu pagi seorang pelancong Rusia, yang berbadan besar, tinggi dan berprofesi sebagai pedagang, datang ke Qadian dan duduk di klinik Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra). Ramai orang berkumpul di sekelilingnya. Apabila Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dimaklumkan, dia memberkati dia dengan kehadirannya.

Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra)

Apabila saya tiba di sana, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan memberitahu saya, “Orang ini datang dari Rusia dan tidak tahu bahasa Urdu sama sekali.” Oleh itu, perbualan itu dilakukan dengannya dalam bahasa Inggeris. Apa sahaja yang dia katakan akan diterjemahkan dan dibentangkan di hadapan Masihi Mau’ud (as) Mau'ud, dan kata-kata Masihi Mau’ud (as) akan diterjemahkan dan disampaikan kepadanya.

Hadhrat Masih Mau'ud terus menerus berbicara kepadanya untuk waktu yang lama dan kemudian, dia meminta agar dia ingin mengambil foto Masihi Mau’ud (as). Dia mempunyai kamera sendiri bersamanya. Hadhrat Masih Mau’ud memberinya izin dan dia mengambil gambar Huzur ketika Hadhrat Masih Mau’ud berdiri di Masjid Aqsa.

Dia mahu pulang pada hari yang sama, tetapi ia didesak supaya dia bermalam. Keesokan paginya, ketika dia hendak pergi, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan pergi bersamanya ke sempadan luar kampung dan berbicara kepadanya. Ketika itu, Maulvi Muhammad Ali Sahib menterjemahkan kata-kata Hadhrat Masih Mau’ud dan disampaikan kepadanya. Tabligh [berdakwah] dijalankan sambil berjalan. Sekumpulan besar ahli Jamaah turut menyertainya. Kereta kuda yang akan dinaikinya ke Batala perlahan-lahan mengekorinya. Apabila kami semua melepasi selekoh dan sampai ke terusan, iaitu kami telah pergi kira-kira empat batu dari Qadian, Hadhrat Masih Mau’ud mengucapkan selamat tinggal kepadanya dan dia pergi ke Batala dengan kereta kuda, dan kemudian kami semua kembali ke Qadian.

[Penerbitan Izalah-e-Auham (Penghapusan Kesalahpahaman)]

Apabila buku Izalah-e-Auham [The Removal of Misconceptions] diterbitkan, Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) bekerja di negeri Jammu dan saya juga bekerja di sana. Di dalam buku Izalah-e-Auham, Hadhrat Masih Mau'ud telah menulis nama-nama pengikutnya dan nama saya juga disertakan di dalamnya. Ia disebut di nombor 66.

Hazrat Maulvi Sahib (ra), yang pernah memotivasikan kami dalam setiap cara untuk kemajuan [rohani] kami, bercakap kepada saya dan berkata, “Mufti Sahib! Nama awak ada di nombor 66. Bolehkah sesiapa menyalurkan nombor ini?” Sahabat saya, Maulvi Fazil Muhammad Sadiq Sahib berkata, “Nama-nama mereka yang gagal tidak pernah diterbitkan. Hanya nama mereka yang telah lulus sahaja yang diterbitkan.” Mendengar ini, Hazrat Maulvi Sahib (ra) tersenyum dan tidak berkata apa-apa.

(Diterjemah oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 21-23) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad