Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 8 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
Al-Hakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 8
2hb
Disember 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 2 Disember 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Qadian
tua
Lala
Bhim Sen menawarkan bantuan
Lala
Bhim Sen, seorang peguam dalam profesionnya, adalah kawan lama Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan. Suatu ketika, ketika Masihi Mau’ud Yang Dijanjikan
mengunjungi Sialkot, Huzur (as) pergi ke rumahnya untuk menemuinya. Saya [Mufti
Muhammad Sadiq Sahib (ra)] turut mengiringi Huzur (as). Semasa kes mahkamah Maulvi
Karam Din, Lala Bhim Sen kerana persahabatan dan muhibahnya, menulis kepada Masihi
Mau’ud Yang Dijanjikan bahawa, “Anak saya telah kembali dari luar negara
selepas menjadi peguam dan saya ingin menghantarnya untuk meneruskan kes anda.”
Masihi Mau’ud Yang Dijanjikan berterima kasih kepadanya dan dengan sopan
menolak tawarannya. Menyebut kejadian ini dalam satu perhimpunan, Hadhrat Masih
Mau’ud bersabda, “Saya khuatir bahawa meminta bantuan daripada peguam ini boleh
membawa kepada hasil yang sama bagi kita seperti yang berlaku dalam kes Nabi Yusuf
(as) ketika dia meminta bantuan daripada rakan tahanannya untuk membebaskannya.
Dan akibatnya pembebasannya ditangguhkan selama dua tahun.”
Perundingan
dalam kerja pembinaan
Sepanjang
hayat Masihi Mau’ud Yang Dijanjikan, beberapa kerja pembinaan sentiasa
dijalankan di kediamannya untuk pembesaran tertentu. Pengawasannya telah
diamanahkan kepada Hazrat Mir Nasir Nawab Sahib (ra). Pada suatu ketika, Hazrat
Mir Nasir Nawab Sahib (ra) akan memasang pintu gerbang kecil di pintu masuk
suatu tempat. Masihi Mau’ud Yang Dijanjikan mengarahkannya untuk memasang pintu
gerbang yang agak besar di sana. Hazrat Mir Nasir Nawab Sahib (ra) mengemukakan
bahawa, mengikut konvensyen bangunan, harus ada pintu gerbang kecil. Masihi Mau’ud
yang Dijanjikan bersabda, “Biarlah pertemuan itu berlaku, dan ikuti arahan
saya.” Akibatnya, sebuah pagar besar dipasang di sana.
[“Masihi
Mau’ud Yang Dijanjikan telah dijamin dengan wahyu ini pada masa yang berbeza.
Hadhrat Masih Mau’ud mengatakan bahawa pada mulanya, ketika Tuhan Yang Maha
Kuasa menganugerahkan kepadanya wahyu tentang:
وَسِّعْ مَكَانَكَ
‘Perluaskanlah
tempat tinggalmu’, hanya dua atau tiga orang yang datang menemuinya dan duduk
dalam majelisnya, dan tidak banyak orang yang mengetahuinya. (Siraj-e-Munir,
Ruhani Khazain, Jilid 12, hlm. 73)
Selepas
itu, Masihi Mau’ud yang Dijanjikan menerima banyak wahyu lain dan di samping
mereka, wahyu:
وَسِّعْ مَكَانَكَ
“Perluaskan
tempat tinggalmu” telah diturunkan kepadanya beberapa kali. Dalam wahyu-wahyu yang
lain, Allah SWT berjanji akan memberikan berbagai-bagai rahmat kepadanya.
Apabila Tuhan Yang Maha Kuasa mengarahkan nabi-Nya melalui wahyu untuk
melaksanakan tugas tertentu, itu bermakna Tuhan Yang Maha Kuasa akan membantu
mereka dengan pertolongan dan sokongan Ilahi. Lebih-lebih lagi, Tuhan akan
menyediakan cara untuk memenuhi tugas itu; dan ini adalah sesuatu yang telah
kami saksikan sendiri.
Sejarah
Jamaat adalah bukti bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa menggenapi nubuatan ini
dengan penuh keagungan dan kemuliaan, dan bagaimana Dia terus menggenapi
nubuatan tersebut hingga ke hari ini. Pada masa yang berlainan, Tuhan Yang Maha
Kuasa telah menunjukkan kepada kita - hamba-hamba Masihi Mau’ud yang Dijanjikan
- betapa nubuat ini terus digenapi. Setiap wahyu yang diberikan kepada Hadhrat
Masih Mau’ud atau apa-apa perintah oleh Allah SWT atau apa-apa berita yang
dikurniakan kepadanya dalam bentuk wahyu adalah sebenarnya penyebaran agama
Nabi (saw), iaitu berita gembira mengenai penyebaran dan kemajuan Islam melalui
Masihi Mau’ud yang Dijanjikan.
Selepas
kewafatan Hadhrat Masih Mau'ud, terdapat berita bahawa mesej Nabi (saw) akan
diteruskan melalui institusi Khilafah. Oleh itu, setiap kemajuan atau peluasan
yang kita saksikan, pada hakikatnya, adalah sebahagian daripada rancangan yang
lebih luas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT untuk penyebaran Islam ke
seluruh dunia.” (Al Hakam, 10 Mei 2019, Keluaran 60, ms 15-16)]
Mengelakkan
pertikaian
Apabila
Hazrat Nawab Muhammad Ali Khan Sahib (ra) berhijrah ke Qadian, dia berhasrat
untuk membina sebuah rumah di atas kawasan dhaab itu [kolam air bertakung],
yang terletak di sebelah selatan jambatan lama dan tempat rumah Qari Muhammad
Yasin Sahib, Maulvi Qutbuddin Sahib dan Mian Ahmad Noor Afghan Sahib, dll, kini
berada. Namun, apabila dia menyediakan susun atur rumah yang dicadangkan dan
menandakan sempadannya, sampailah kepada pengetahuan Nawab Sahib bahawa dia
juga telah memasukkan sebahagian daripada tanah itu dalam rancangannya, iaitu
di sebelah barat kawasan yang telah ditimbus tanah dan disediakan atas arahan
Hazrat Ummul Mumineen [Amma Jan (ra)]. (Insiden ini berlaku sekitar masa ketika
isteri Nawab Sahib, yang datang bersamanya dari Malerkotla, masih hidup).
Hazrat Ummul Mumineen (ra) tidak menyukai pencerobohan itu dan menyatakan rasa
tidak senangnya kepada Hadhrat Masih Mau’ud. Huzur (as) menulis kepada Nawab
Sahib tentang perkara ini. Selepas itu, Nawab Sahib melepaskan hasratnya untuk
membina sebuah rumah di atas tanah itu, memandangkan ia tidak boleh menjadi tempat
yang diberkati kerana telah berlaku perselisihan mengenainya sejak awal lagi.
Selepas beberapa lama, beberapa sahabat daripada Masihi Mau’ud Mau'ud membina
rumah mereka di tempat itu. Nawab Sahib membeli sebidang tanah berhampiran
Sekolah Menengah Talim-ul-Islam dan membina sebuah rumah di atasnya. Hasil
daripada membina hubungan yang kukuh dengan Masihi Mau’ud (as), Hazrat Nawab
Muhammad Ali Khan Sahib (ra) menikmati banyak rahmat daripada Tuhan Yang Maha
Esa.
Uban
Hadhrat
Masih Mau’ud pernah bersabda, “Rambutku mulai beruban pada usia tiga puluh
tahun dan kemudian semuanya menjadi putih dalam waktu yang singkat.”
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal, diterbitkan dalam Zikr-e-Habib, ms.
29-31)
Comments
Post a Comment