Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 5 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
Al-Hakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 5
21hb
Oktober 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 4 November 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Masjid
Mubarak
Masjid
Mubarak, Qadian: Hadhrat Masih Mau'ud akan menghabiskan banyak malam di masjid
ini, di mana beliau akan menerangkan ajaran Islam yang sebenar. Sebagai
sebahagian daripada latihan rohani dan moral para sahabatnya, beliau mengadakan
pertemuan ini untuk memotivasikan mereka
[Imam
untuk imam solat dalam Qadian]
Pada
masa awal saya pergi ke Qadian, hanya ada tiga hingga empat jamaah di Masjid
Mubarak dan Hafiz Moinuddin Sahib pernah mengimami solat. Ketika Hazrat Maulvi
Nuruddin Sahib (ra) berhijrah ke Qadian pada tahun 1902, Hadhrat Masih Mau’ud
melantiknya sebagai imam di masjid-masjid [Ahmadiyah] dan dia pernah memimpin solat.
([Tarikh
1902] nampaknya kesilapan penulis kerana Hazrat Maulana Hakim Nuruddin Sahib (ra)
telah berhijrah ke Qadian menjelang March 1893. — Penerbit)
Selepas
itu, apabila Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) juga berhijrah ke Qadian,
Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) memintanya untuk mengimami solat dan dia
terus menjadi imam sehingga tahun-tahun akhir hayatnya.
Hadhrat
Masih Mau’ud selalu mengerjakan solat Jum’at di Masjid Mubarak [bersebelahan
dengan kediamannya] kerana keadaan kesihatannya. Memandangkan semua jamaah
tidak dapat ditempatkan di Masjid Mubarak, solat Jumaat juga diadakan di Masjid
Aqsa secara berkala. Di Masjid Aqsa, Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) pernah
mengimami Jumuah, dan Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) pernah mengimamkan solat
Jumaat di Masjid Mubarak. Apabila Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) akan
keluar dari bandar dan Maulvi Muhammad Ahsan Sahib (ra) hadir di Qadian, dia
akan mengimami solat Jumuah [di Masjid Mubarak]. Apabila Hazrat Maulvi Abdul
Karim Sahib (ra) berhijrah dan menetap di Qadian, dia berkhidmat sebagai imam
dan akan memimpin solat.
Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) selalu membaca basmalah dengan kuat sebelum
membaca Surah al-Fatihah, dan pada rakaat terakhir Subuh, Maghrib, dan Isya,
selepas ruku, dia biasanya membaca beberapa doa dengan kuat. Sebagai contoh, dia
pernah membaca:
رَبَّنَا افۡتَحۡ بَيۡنَنَا
وَبَيۡنَ قَوۡمِنَا بِالۡحَقِّ وَاَنۡتَ خَيۡرُ الۡفٰتِحِيۡنَ
[“Ya
Tuhan kami, berilah keputusan antara kami dan antara kaum kami dengan kebenaran,
dan Engkaulah Pemberi keputusan yang sebaik-baiknya.”]
رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ اَزۡوَاجِنَا وَذُرِّيّٰتِنَا قُرَّةَ اَعۡيُنٍ وَّاجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِيۡنَ اِمَامًا
[“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami
isteri-isteri kami dan anak-anak kami sebagai penyenang hati (kami), dan
jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”]
اَللّٰهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَ مُحَمَّدٍ صلّي اللّٰه عليه وسلّم وَاجْعَلْنَا مِنْهُمْ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَ مُحَمَّدٍ صلّي اللّٰه عليه وسلّم وَلَا تَجْعَلْنَا مِنْهُمْ
[“Ya
Allah tolonglah orang-orang yang menolong agama Muhammad, selawat dan salam
Allah ke atasnya, dan jadikanlah aku daripada mereka; dan hinakanlah
orang-orang yang menghinakan agama Muhammad (saw) dan janganlah kamu jadikan
aku termasuk dari mereka.”]
اَللّٰهُمَّ اَيِّدْ الْإِسْلَامَ
وَالْمُسْلِمِيْنَ بِالْإِمَامَ الْحَاكِمِ الْعَادِلِ
[“Ya
Allah, sokonglah Islam dan kaum Muslimin dengan seorang Hakim dan Adil (Hakim
dan Pengadil Adil).”]
Dengan
ketiadaan Hazrat Maulvi [Abdul Karim] Sahib (ra), semasa dia dalam perjalanan
atau tidak boleh datang untuk solat kerana beberapa sebab lain, Maulvi Hakim
Fazluddin Sahib (ra), yang rendah hati ini atau orang lain dipanggil oleh
Masihi Mau'ud. untuk mengimami solat. Hadhrat Masih Mau’ud sendiri tidak akan
[memimpin sembahyang]. Selepas kematian Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra),
Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib, Khalifatul Masih I (ra), sentiasa [mengimamkan
solat] sebagai imam.
[Hakim
Fazluddin Sahib]
Hakim
Fazluddin Sahib (ra), yang merupakan rakan senegara saya dan seorang dermawan,
semoga Allah memberinya darjat yang tinggi di syurga, adalah salah seorang
sahabat awal Hadhrat Masih Mau'ud. Dia adalah seorang Hafiz [yang telah
menghafal seluruh Al-Qur’an] dan seorang ulama ilmu agama. Pada masa tertentu, dia
juga pernah menjadi imam solat. Hakim Sahib (ra) mengalami masalah kembung
perut akibat buasir pada tahun-tahun akhir hayatnya dan dengan itu wuduknya
tidak akan kekal. Akibatnya, dia berwuduk sekali dan memulakan solatnya, dan
kemudian dia terus solat walaupun keluar kembung berulang kali. Dia akan
berwuduk segar untuk setiap solat. Semasa masa sakitnya, Hadhrat Masih Mau’ud pernah
bertanya kepadanya, “Hakim Sahib! Tolong pimpin kami dalam solat.” Dia berkata,
“Huzur! Tuan tahu bahawa wudukku tidak kekal.” Hadhrat Masih Mau’ud tersenyum
dan bersabda, “Adakah solatmu sah atau tidak?” Dia berkata, “Setakat masalah
ini, solat saya dianggap sah.” Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Jika solatmu
dianggap sah, maka solat kami juga akan dianggap sah, jadi imamilah kami.”
[Cara
Hadhrat Masih Mau’ud dalam memimpin solat]
Pada
mulanya, apabila tidak lebih daripada tiga atau empat orang jamaah pada waktu
solat di Qadian, Hafiz Moinuddin Sahib di Masjid Mubarak dan Mian Jan Muhammad
Sahib Kashmiri pernah mengimami solat di Masjid Aqsa sebagai imam. Telah
diriwayatkan bahawa kadang-kadang Hadhrat Masih Mau’ud memimpin solat, tetapi
ini berlaku sebelum saya datang ke sini [dalam Qadian]. Pada tahun-tahun
terakhir kehidupannya, ketika Hadhrat Masih Mau’ud kebanyakannya tidak dapat
keluar, beliau biasa mengimami wanita-wanita keluarganya dalam solat Maghrib
dan Isya’. Sebagai imam solat, Hadhrat Masih Mau’ud tidak akan membaca basmalah
dengan kuat dan tidak pula melakukan rafa yadain [mengangkat tangan lebih dari
sekali semasa bersolat], sebaliknya melipat tangannya di dada dan mengangkat
jari telunjuknya dalam tashahhud. Rupa-rupanya, Hadhrat Masih Mau’ud akan
menunaikan sembahyang selebihnya mengikut cara Hanafi.
[Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib]
Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) sentiasa membaca basmalah dengan kuat dalam solat
dan pada rakaat terakhir, dia akan berdiri selepas ruku‘ dan membaca beberapa
doa dengan kuat. Hadhrat Masih Mau’ud dan penatua Islam yang lain berdoa selama
bertahun-tahun di belakang Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) dan inilah
sebab mengapa beberapa sahabat pada masa itu, seperti Sufi Ghulam Muhammad Sahib
(ra), mubaligh ke Mauritius, masih mengikuti gaya yang sama.
Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) adalah seorang yang sangat bersemangat dan pernah
dengan tegas menghalang orang daripada melakukan perbuatan buruk dan menarik
perhatian mereka ke arah perbuatan baik. Suatu hari, semasa duduk di klinik,
dia menghalang Mian Allahdin Ahli Falsafah Sahib daripada melakukan sesuatu,
tetapi dia menentang. Akibatnya, seorang lelaki kuat yang hadir di sana
menangkapnya dan memukulnya. Maulvi Sahib juga menewaskannya. Ahli Falsafah
Sahib membuat bunyi yang sangat kuat dan menangis dengan kuat dia melalui
halaman dan memasuki jalan di mana Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dapat
mendengar suaranya. Mendengar tangisannya, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
menghantar seorang lelaki dan bertanya tentang perkara itu. Dia kemudian
menghantar sejumlah wang dan makanan kepadanya dan memberi jaminan bahawa
mereka yang telah menyebabkan kemudaratan itu akan bertanggungjawab. Mesej juga
dihantar kepada Maulvi Sahib (ra) dan dia disoal mengenai perkara itu. Ia
adalah musim panas. Ketika Hadhrat Masih Mau’ud datang untuk solat Maghrib, dia
berjalan di atas bumbung tingkat satu Masjid Mubarak, yang belum dipanjangkan
pada waktu itu, dan mukanya merah. Hadhrat Masih Mau’ud menegur Maulvi Abdul
Karim Sahib (ra) dan berkata, “Bagaimana patut bagi kamu untuk berani melakukan
perkara seperti itu sedangkan Rasulullah ada di antara kamu?” Maulvi Abdul
Karim Sahib (ra) berasa sangat malu. Dia menangis dan meminta maaf. Akibatnya,
Hadhrat Masih Mau’ud duduk di atas shah-nasheen [platform yang tinggi] dan
mengangkat tangannya untuk berdoa dan seluruh jamaah berdoa dan ramai yang
menangis. Semua orang mempunyai kesan emosi yang kuat dan Maulvi Abdul Karim Sahib
(ra) memanggil Ahli Falsafah Sahib dan meminta maaf kepadanya dan
menggembirakannya dengan memberinya sesuatu.
Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) mempunyai badan yang sihat, bertubuh pendek,
tetapi cacat sebelah kaki. Disebabkan itu, dia pernah berjalan dengan bantuan
tongkat. Dia cacat sebelah matanya dan selalu memakai cermin mata. Dia
mempunyai tanda lahir di mukanya, tetapi dia sangat tampan dan mempunyai suara
yang sangat kuat. Suaranya sangat lantang dan menyenangkan. Apabila dia akan
membaca Al-Qur’an dalam solat Subuh, suaranya kedengaran di seluruh Qadian dan
semua pendengar sangat menikmatinya.
[Mufti
Muhammad Sadiq]
Pada
akhir tahun 1890, saya [Mufti Muhammad Sadiq Sahib (ra)] masuk ke dalam bai‘at
Hadhrat Masih Mau’ud. Selepas itu, sepanjang saya bekerja di Jammu, saya biasa
melawat Qadian hampir setiap musim panas dan kadang-kadang saya akan berkhidmat
dengan Hadhrat Masih Mau’ud dua kali setahun.
Selepas
lulus peperiksaan FA pada tahun 1895, yang saya lulus secara persendirian dari
Jammu, pada bulan Ogos dan September, saya meninggalkan pekerjaan di Negeri
Jammu dan menyertai Sekolah Lahore Islamia. Selepas bekerja di sana selama enam
bulan, saya menjadi kerani di pejabat Akauntan Negara, Punjab, Lahore, dan
kekal di sana sehingga penghijrahan saya, yang berlaku pada Januari 1901. Apabila
saya berpindah ke Lahore, saya dapat melawat Qadian lebih banyak lagi. kerap.
Apabila
saya meninggalkan pekerjaan di Jammu dan memutuskan untuk mengambil pekerjaan
di Lahore dan berunding dengan para penatua mengenai perkara ini, mereka semua
menghargainya dan berkata bahawa sebab utama untuk mengesahkannya ialah di
Lahore, peluang untuk cemerlang dalam pengetahuan dan maju dalam bidang lain
adalah sangat tinggi. Walau bagaimanapun, apabila saya membentangkan perkara
ini kepada Hadhrat Masih Mau'ud, Huzur menyukainya dan berkata bahawa alasan
untuk menghargainya adalah kerana Lahore lebih dekat dengan Qadian daripada
Jammu.
Setiap
kali saya datang ke Qadian, sama ada sehari atau tiga atau empat hari, saya
akan mendapat peluang untuk melakukan ibadah agama. Saya juga akan mendapat
keseronokan istimewa dalam beribadat dan berdoa. Akibatnya, fikiran saya
beransur-ansur beralih dari aktiviti duniawi dan tugas-tugas kerajaan dan saya
merasakan keinginan untuk berhenti bekerja dan berpindah ke Qadian dan melakukan
beberapa perkhidmatan agama.
Ia
mungkin tahun 1898 dan saya tinggal di kawasan kejiranan Mozang, Lahore, kerana
itu tempat itu berhampiran pejabat Akauntan Negara. Saya menghantar permintaan
bertulis pertama kepada Hadhrat Masih Mau'ud untuk membenarkan saya berhenti
kerja dan berhijrah ke Qadian. Sebagai tindak balas kepada ini, Hadhrat Masih
Mau’ud menulis kepada saya bahawa, “Adalah perlu bagi seorang mukmin untuk
tinggal في ما أقام اللّٰه [‘di mana Allah telah menjadikan dia tinggal’].
Maksudnya, di mana Allah Ta'ala telah meletakkannya dan memberinya rezeki,
hendaklah dia berdiri di sana dengan sabar. Kecuali jika timbul sebab untuk tuan
dipanggil ke Qadian untuk sesuatu kerja, [tuan harus tinggal di sana]. Namun,
kerana tuan telah memutuskan untuk berhijrah, anda akan terus mendapat
ganjarannya.”
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 17-21)
Comments
Post a Comment