Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 5 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq

 Al-Hakam

Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 5

21hb Oktober 2022

Kemas Kini Terakhir pada 4 November 2022

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Masjid Mubarak

Masjid Mubarak, Qadian: Hadhrat Masih Mau'ud akan menghabiskan banyak malam di masjid ini, di mana beliau akan menerangkan ajaran Islam yang sebenar. Sebagai sebahagian daripada latihan rohani dan moral para sahabatnya, beliau mengadakan pertemuan ini untuk memotivasikan mereka

[Imam untuk imam solat dalam Qadian]

Pada masa awal saya pergi ke Qadian, hanya ada tiga hingga empat jamaah di Masjid Mubarak dan Hafiz Moinuddin Sahib pernah mengimami solat. Ketika Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) berhijrah ke Qadian pada tahun 1902, Hadhrat Masih Mau’ud melantiknya sebagai imam di masjid-masjid [Ahmadiyah] dan dia pernah memimpin solat.

([Tarikh 1902] nampaknya kesilapan penulis kerana Hazrat Maulana Hakim Nuruddin Sahib (ra) telah berhijrah ke Qadian menjelang March 1893. — Penerbit)

Selepas itu, apabila Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) juga berhijrah ke Qadian, Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) memintanya untuk mengimami solat dan dia terus menjadi imam sehingga tahun-tahun akhir hayatnya.

Hadhrat Masih Mau’ud selalu mengerjakan solat Jum’at di Masjid Mubarak [bersebelahan dengan kediamannya] kerana keadaan kesihatannya. Memandangkan semua jamaah tidak dapat ditempatkan di Masjid Mubarak, solat Jumaat juga diadakan di Masjid Aqsa secara berkala. Di Masjid Aqsa, Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) pernah mengimami Jumuah, dan Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) pernah mengimamkan solat Jumaat di Masjid Mubarak. Apabila Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) akan keluar dari bandar dan Maulvi Muhammad Ahsan Sahib (ra) hadir di Qadian, dia akan mengimami solat Jumuah [di Masjid Mubarak]. Apabila Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) berhijrah dan menetap di Qadian, dia berkhidmat sebagai imam dan akan memimpin solat.

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) selalu membaca basmalah dengan kuat sebelum membaca Surah al-Fatihah, dan pada rakaat terakhir Subuh, Maghrib, dan Isya, selepas ruku, dia biasanya membaca beberapa doa dengan kuat. Sebagai contoh, dia pernah membaca:

رَبَّنَا افۡتَحۡ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَ قَوۡمِنَا بِالۡحَقِّ وَاَنۡتَ خَيۡرُ الۡفٰتِحِيۡنَ

[“Ya Tuhan kami, berilah keputusan antara kami dan antara kaum kami dengan kebenaran, dan Engkaulah Pemberi keputusan yang sebaik-baiknya.”]

رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ اَزۡوَاجِنَا وَذُرِّيّٰتِنَا قُرَّةَ اَعۡيُنٍ وَّاجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِيۡنَ اِمَامًا

 [“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan anak-anak kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”]

اَللّٰهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَ مُحَمَّدٍ صلّي اللّٰه عليه وسلّم وَاجْعَلْنَا مِنْهُمْ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَ دِيْنَ مُحَمَّدٍ صلّي اللّٰه عليه وسلّم وَلَا تَجْعَلْنَا مِنْهُمْ

[“Ya Allah tolonglah orang-orang yang menolong agama Muhammad, selawat dan salam Allah ke atasnya, dan jadikanlah aku daripada mereka; dan hinakanlah orang-orang yang menghinakan agama Muhammad (saw) dan janganlah kamu jadikan aku termasuk dari mereka.”]

اَللّٰهُمَّ اَيِّدْ الْإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِيْنَ بِالْإِمَامَ الْحَاكِمِ الْعَادِلِ

[“Ya Allah, sokonglah Islam dan kaum Muslimin dengan seorang Hakim dan Adil (Hakim dan Pengadil Adil).”]

Dengan ketiadaan Hazrat Maulvi [Abdul Karim] Sahib (ra), semasa dia dalam perjalanan atau tidak boleh datang untuk solat kerana beberapa sebab lain, Maulvi Hakim Fazluddin Sahib (ra), yang rendah hati ini atau orang lain dipanggil oleh Masihi Mau'ud. untuk mengimami solat. Hadhrat Masih Mau’ud sendiri tidak akan [memimpin sembahyang]. Selepas kematian Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra), Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib, Khalifatul Masih I (ra), sentiasa [mengimamkan solat] sebagai imam.

[Hakim Fazluddin Sahib]

Hakim Fazluddin Sahib (ra), yang merupakan rakan senegara saya dan seorang dermawan, semoga Allah memberinya darjat yang tinggi di syurga, adalah salah seorang sahabat awal Hadhrat Masih Mau'ud. Dia adalah seorang Hafiz [yang telah menghafal seluruh Al-Qur’an] dan seorang ulama ilmu agama. Pada masa tertentu, dia juga pernah menjadi imam solat. Hakim Sahib (ra) mengalami masalah kembung perut akibat buasir pada tahun-tahun akhir hayatnya dan dengan itu wuduknya tidak akan kekal. Akibatnya, dia berwuduk sekali dan memulakan solatnya, dan kemudian dia terus solat walaupun keluar kembung berulang kali. Dia akan berwuduk segar untuk setiap solat. Semasa masa sakitnya, Hadhrat Masih Mau’ud pernah bertanya kepadanya, “Hakim Sahib! Tolong pimpin kami dalam solat.” Dia berkata, “Huzur! Tuan tahu bahawa wudukku tidak kekal.” Hadhrat Masih Mau’ud tersenyum dan bersabda, “Adakah solatmu sah atau tidak?” Dia berkata, “Setakat masalah ini, solat saya dianggap sah.” Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Jika solatmu dianggap sah, maka solat kami juga akan dianggap sah, jadi imamilah kami.”

[Cara Hadhrat Masih Mau’ud dalam memimpin solat]

Pada mulanya, apabila tidak lebih daripada tiga atau empat orang jamaah pada waktu solat di Qadian, Hafiz Moinuddin Sahib di Masjid Mubarak dan Mian Jan Muhammad Sahib Kashmiri pernah mengimami solat di Masjid Aqsa sebagai imam. Telah diriwayatkan bahawa kadang-kadang Hadhrat Masih Mau’ud memimpin solat, tetapi ini berlaku sebelum saya datang ke sini [dalam Qadian]. Pada tahun-tahun terakhir kehidupannya, ketika Hadhrat Masih Mau’ud kebanyakannya tidak dapat keluar, beliau biasa mengimami wanita-wanita keluarganya dalam solat Maghrib dan Isya’. Sebagai imam solat, Hadhrat Masih Mau’ud tidak akan membaca basmalah dengan kuat dan tidak pula melakukan rafa yadain [mengangkat tangan lebih dari sekali semasa bersolat], sebaliknya melipat tangannya di dada dan mengangkat jari telunjuknya dalam tashahhud. Rupa-rupanya, Hadhrat Masih Mau’ud akan menunaikan sembahyang selebihnya mengikut cara Hanafi.

[Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib]

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) sentiasa membaca basmalah dengan kuat dalam solat dan pada rakaat terakhir, dia akan berdiri selepas ruku‘ dan membaca beberapa doa dengan kuat. Hadhrat Masih Mau’ud dan penatua Islam yang lain berdoa selama bertahun-tahun di belakang Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) dan inilah sebab mengapa beberapa sahabat pada masa itu, seperti Sufi Ghulam Muhammad Sahib (ra), mubaligh ke Mauritius, masih mengikuti gaya yang sama.

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) adalah seorang yang sangat bersemangat dan pernah dengan tegas menghalang orang daripada melakukan perbuatan buruk dan menarik perhatian mereka ke arah perbuatan baik. Suatu hari, semasa duduk di klinik, dia menghalang Mian Allahdin Ahli Falsafah Sahib daripada melakukan sesuatu, tetapi dia menentang. Akibatnya, seorang lelaki kuat yang hadir di sana menangkapnya dan memukulnya. Maulvi Sahib juga menewaskannya. Ahli Falsafah Sahib membuat bunyi yang sangat kuat dan menangis dengan kuat dia melalui halaman dan memasuki jalan di mana Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dapat mendengar suaranya. Mendengar tangisannya, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menghantar seorang lelaki dan bertanya tentang perkara itu. Dia kemudian menghantar sejumlah wang dan makanan kepadanya dan memberi jaminan bahawa mereka yang telah menyebabkan kemudaratan itu akan bertanggungjawab. Mesej juga dihantar kepada Maulvi Sahib (ra) dan dia disoal mengenai perkara itu. Ia adalah musim panas. Ketika Hadhrat Masih Mau’ud datang untuk solat Maghrib, dia berjalan di atas bumbung tingkat satu Masjid Mubarak, yang belum dipanjangkan pada waktu itu, dan mukanya merah. Hadhrat Masih Mau’ud menegur Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) dan berkata, “Bagaimana patut bagi kamu untuk berani melakukan perkara seperti itu sedangkan Rasulullah ada di antara kamu?” Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) berasa sangat malu. Dia menangis dan meminta maaf. Akibatnya, Hadhrat Masih Mau’ud duduk di atas shah-nasheen [platform yang tinggi] dan mengangkat tangannya untuk berdoa dan seluruh jamaah berdoa dan ramai yang menangis. Semua orang mempunyai kesan emosi yang kuat dan Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) memanggil Ahli Falsafah Sahib dan meminta maaf kepadanya dan menggembirakannya dengan memberinya sesuatu.

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) mempunyai badan yang sihat, bertubuh pendek, tetapi cacat sebelah kaki. Disebabkan itu, dia pernah berjalan dengan bantuan tongkat. Dia cacat sebelah matanya dan selalu memakai cermin mata. Dia mempunyai tanda lahir di mukanya, tetapi dia sangat tampan dan mempunyai suara yang sangat kuat. Suaranya sangat lantang dan menyenangkan. Apabila dia akan membaca Al-Qur’an dalam solat Subuh, suaranya kedengaran di seluruh Qadian dan semua pendengar sangat menikmatinya.

[Mufti Muhammad Sadiq]

Pada akhir tahun 1890, saya [Mufti Muhammad Sadiq Sahib (ra)] masuk ke dalam bai‘at Hadhrat Masih Mau’ud. Selepas itu, sepanjang saya bekerja di Jammu, saya biasa melawat Qadian hampir setiap musim panas dan kadang-kadang saya akan berkhidmat dengan Hadhrat Masih Mau’ud dua kali setahun.

Selepas lulus peperiksaan FA pada tahun 1895, yang saya lulus secara persendirian dari Jammu, pada bulan Ogos dan September, saya meninggalkan pekerjaan di Negeri Jammu dan menyertai Sekolah Lahore Islamia. Selepas bekerja di sana selama enam bulan, saya menjadi kerani di pejabat Akauntan Negara, Punjab, Lahore, dan kekal di sana sehingga penghijrahan saya, yang berlaku pada Januari 1901. Apabila saya berpindah ke Lahore, saya dapat melawat Qadian lebih banyak lagi. kerap.

Apabila saya meninggalkan pekerjaan di Jammu dan memutuskan untuk mengambil pekerjaan di Lahore dan berunding dengan para penatua mengenai perkara ini, mereka semua menghargainya dan berkata bahawa sebab utama untuk mengesahkannya ialah di Lahore, peluang untuk cemerlang dalam pengetahuan dan maju dalam bidang lain adalah sangat tinggi. Walau bagaimanapun, apabila saya membentangkan perkara ini kepada Hadhrat Masih Mau'ud, Huzur menyukainya dan berkata bahawa alasan untuk menghargainya adalah kerana Lahore lebih dekat dengan Qadian daripada Jammu.

Setiap kali saya datang ke Qadian, sama ada sehari atau tiga atau empat hari, saya akan mendapat peluang untuk melakukan ibadah agama. Saya juga akan mendapat keseronokan istimewa dalam beribadat dan berdoa. Akibatnya, fikiran saya beransur-ansur beralih dari aktiviti duniawi dan tugas-tugas kerajaan dan saya merasakan keinginan untuk berhenti bekerja dan berpindah ke Qadian dan melakukan beberapa perkhidmatan agama.

Ia mungkin tahun 1898 dan saya tinggal di kawasan kejiranan Mozang, Lahore, kerana itu tempat itu berhampiran pejabat Akauntan Negara. Saya menghantar permintaan bertulis pertama kepada Hadhrat Masih Mau'ud untuk membenarkan saya berhenti kerja dan berhijrah ke Qadian. Sebagai tindak balas kepada ini, Hadhrat Masih Mau’ud menulis kepada saya bahawa, “Adalah perlu bagi seorang mukmin untuk tinggal في ما أقام اللّٰه [‘di mana Allah telah menjadikan dia tinggal’]. Maksudnya, di mana Allah Ta'ala telah meletakkannya dan memberinya rezeki, hendaklah dia berdiri di sana dengan sabar. Kecuali jika timbul sebab untuk tuan dipanggil ke Qadian untuk sesuatu kerja, [tuan harus tinggal di sana]. Namun, kerana tuan telah memutuskan untuk berhijrah, anda akan terus mendapat ganjarannya.”

(Diterjemah oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 17-21)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad