Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 2 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq

  

AlHakam

Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 2

16hb September 2022

Kemas Kini Terakhir pada 20 Oktober 2022

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Masjid Mubarak

Masjid Mubarak, Qadian. Hadhrat Masih Mau'ud akan menghabiskan banyak malam di masjid ini di mana beliau akan menerangkan ajaran Islam yang sebenar. Sebagai sebahagian daripada latihan rohani dan moral para sahabatnya, beliau mengadakan pertemuan ini untuk memotivasikan mereka.

Pulang dari Qadian

Selepas mengikrarkan bai‘at [kepada Hadhrat Masihi Mau’ud (as)Yang Dijanjikan] di Qadian, saya kembali ke Jammu di mana saya bekerja sebagai guru bahasa Inggeris di sekolah menengah. Dalam perjalanan, saya tinggal di Lahore selama sehari dan bertemu dengan rakan-rakan Maulvi Muhammad Sadiq Sahib, iaitu Maulvi Asghar Ali Sahib, Wahi Sahib, dll, dan juga Sheikh Abdullah Sahib yang sedang belajar di kelas kemasukan ketika itu dan kini seorang peguam di Aligarh dan ahli Universiti Muslim. Syeikh Sahib telah masuk Ahmadiyah oleh Hazrat Maulana Nuruddin Sahib (ra). Lebih-lebih lagi, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) membantunya memperoleh pendidikan di Lahore dan Aligarh dengan perbelanjaannya sendiri. Oleh itu, saya mempunyai hubungan yang kuat dengannya kerana dia adalah saudara rohani saya.

Selepas itu, selama saya tinggal di Jammu, saya biasa berkhidmat kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan setiap tahun semasa cuti musim panas. Pada suatu ketika, selain daripada hari raya, saya pergi [ke Qadian] bersama Maulvi Fazil Muhammad Sadiq Sahib dan Khan Bahadur Ghulam Muhammad dari Gilgit dan Ladakh, dan kedua-dua sahabat ini berikrar bai‘at [kepada Hadhrat Masih Mau’ud]. Peristiwa ini berlaku sekitar tahun 1892. Selepas bai’at mereka, kami pergi ke Lahore bersama Hadhrat Masih Mau’ud dan kembali ke Qadian.

Tuntutan jawatan Masihi Mau’ud (as)

Walaupun dalam bukunya, Barahin-e-Ahmadiyya, terdapat wahyu yang jelas bahawa Allah Yang Maha Kuasa telah melantik Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad (as) sebagai Masihi Mau’ud (as) dan Mahdi, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan secara terbuka mengemukakan dakwaannya sebagai Masihi Mau’ud (as) dalam bukunya, Fath-e-Islam, diterbitkan pada bulan Jun 1891.

Tempat yang saya pernah tinggal di Qadian

Apabila saya pergi ke Qadian buat kali pertama yang mungkin pada akhir Disember 1890, saya tinggal di bilik yang dipanggil Gol Kamra. Pada masa itu, ia tidak mempunyai diwari remaja di hadapannya. Bilik ini digunakan sebagai bilik tetamu dan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan sama ada duduk di sana untuk bertemu tetamu atau di atas charpoy di halaman di pintunya. Walaupun selepas itu, ia kekal sebagai bilik tetamu selama dua atau tiga tahun. Selepas itu, apabila tembok kota itu dijual, ia telah dirobohkan dan rumah-rumah dibina di tempatnya. Kemudian, tempat itu dibina di mana terletaknya klinik Hazrat Khalifa I (ra) dan sebuah garaj. Kemudian, rumah itu yang kini berfungsi sebagai rumah tetamu telah dibina. Terdahulu, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) pernah tinggal di dalamnya, tetapi apabila beliau membina rumahnya di tempat lain, rumah sebelumnya mula berfungsi sebagai rumah tetamu. Saya tinggal di rumah tetamu itu juga.

Hadhrat Masih Mau'ud membina sebuah bilik untuk Maulvi Muhammad Ali Sahib di tingkat tiga rumahnya bersebelahan dengan Masjid Mubarak. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan membenarkan saya tinggal di bilik itu juga. Suatu ketika, Hadhrat Masih Mau'ud mengizinkan saya tinggal di bilik yang terletak di sebelah utara antara Masjid Mubarak dan kediamannya, dan dari mana tingkap terbuka ke arah masjid. Bilik ini dikenali sebagai Bait-ul-Fikr. Pada masa itu, saya berada di Qadian dalam cuti beberapa hari untuk membuat persediaan menghadapi peperiksaan ijazah Sarjana Muda saya.

Bai‘at Maulvi Abdul Karim Sahib

Pada tahun 1889, bai‘at pertama berlaku di Ludhiana dan Hazrat Maulana Hakim Nuruddin Sahib (ra) adalah orang pertama yang berikrar taat setia. Pada masa itu, pandangan Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib adalah serupa dengan pandangan naturalis dan oleh itu dia tidak mengiktiraf nilai Bai‘at. Bagaimanapun, mengikut nasihat Hazrat Khalifatul Masih I (ra), yang merupakan mentornya, dia menghadiri khidmat Hadhrat Masih Mau’ud untuk mengikrarkan bai‘atnya. Hadhrat Masih Mau'ud memanggil Hazrat Maulana Hakim Nuruddin Sahib (ra) dan meletakkan tangan Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) di tangannya dan memegang tangan mereka dengan tangannya sendiri dan kemudian membuat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) mengulangi kata-kata bai‘at. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) pernah menceritakan kejadian ini sendiri. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) tidak termasuk dalam golongan yang berbai‘at pada hari pertama apabila 40 orang mengangkat sumpah setia. Walau bagaimanapun, dia mengambil bai‘at sekitar satu daripada hari itu [semasa permulaan bermula].

Pada mulanya, apabila tetamu lebih sedikit dan dihidangkan di Gol Kamra atau masjid, Hadhrat Masih Mau’ud juga akan menemani mereka dan makan bersama tetamu.

Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan mengambil sebuku roti di tangannya dan memecahkannya menjadi dua bahagian. Kemudian, beliau akan meletakkan satu bahagian di atas dastarkhan [taplak meja] dan memecahkan yang lain menjadi dua bahagian lagi. Kemudian sekali lagi, dia akan meletakkan sekeping pada dastarkhan dan dari apa yang tinggal di tangannya, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan memecahkan sekeping kecil, yang panjang dan lebarnya kurang daripada satu inci, dan memasukkannya ke dalam mangkuk kari. Dengan cara ini, sedikit kari akan digunakan pada tepi kepingan daripada roti. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan kemudian akan memasukkannya ke dalam mulutnya dan mengunyahnya untuk masa yang lama. Hadhrat Masih Mau’ud pernah bercakap dengan para tetamu dan kadang-kadang beliau akan mengambil makanan di hadapannya dan memberikannya kepada para tetamu. Jika terdapat acar, marmalade atau sesuatu yang istimewa lain pada dastarkhan, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan meletakkannya di atas sekeping roti dan menghidangkannya kepada para tetamu.

Lazimnya, saya akan sentiasa cuba duduk berdekatan dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan di atas dastarkhan kerana saya sangat menyayanginya. Saya memerhatikan bahawa Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan pernah makan sedikit makanan yang tidak lebih daripada beberapa suapan.

Pada suatu ketika, seorang mualaf baru (Khaki Shah), yang sebelum ini memeluk agama Kristian daripada Islam dan pernah menjadi pendakwah di kalangan orang Kristian, mengadu kepada seseorang sekembalinya dari Qadian bahawa dia tidak dihidangkan makanan yang enak. Apabila perkara ini disebutkan di hadapan Hadhrat Masih Mau’ud, beliau berkata, “Aku pernah mengambil [makanan yang diletakkan] di hadapanku dan melayaninya sendiri.”

Solat Jumuah di Masjid Chinyan

Ia adalah sekitar tahun 1893 dan saya sedang mengembara bersama Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan di Lahore. Hadhrat Masih Mau’ud pergi ke Masjid Chinyan untuk Jumuah dan segera keluar selepas menunaikan solat, dan saya juga bersama Hadhrat Masih Mau’ud pada masa itu.

Daftar bai‘at

Pada masa itu, Hadhrat Masih Mau’ud mempunyai daftar bagi mereka yang akan mengambil bai‘at. Masihi Mau’ud (as)Yang Dijanjikan biasa mencatatkan nama, keturunan, alamat, dll., dalam daftar itu dengan tangannya sendiri yang diberkati. Kemudian, daftar itu diserahkan kepada Pir Sirajul Haqq Sahib. Amat malang Pir Sahib kehilangannya.

Contoh bulan malam pertama

Suatu ketika dahulu, Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) bertanya kepada Hadhrat Masih Mau’ud, “Orang-orang mengatakan bahawa nampaknya nubuatan tentang kemenangan Islam atas kemunculan Masih Mau’ud dan Mahdi tidak akan terlaksana pada zaman Mirza Sahib.” Hadhrat Masih Mau’ud berkata, “Banyak orang tidak menyaksikan bulan pada malam pertama, walaupun mereka menggosok matanya berulang kali.”

Keangkuhan Maulvi Muhammad Hussain

Saya berada Bersama dengan Hazrat Khalifatul Masih I (ra) di Jammu ketika belliau menerima surat Maulvi Muhammad Hussain Batalvi. Dalam surat itu, Maulvi Muhammad Hussain Batalvi menulis:

“Aku yang membuat Mirza Sahib dikenali. Sekarang, aku akan turunkan dia.”

Allah bantu dia menulis

Terdapat seorang paderi bernama Thomas Howell dalam Pind Dadan Khan. Sebagai jawapan kepada soalannya, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menulis buku, “Fasal-ul-Khitab li Maqaddama Ahl al-Kitab”. Thomas Howell kemudiannya dihantar ke Lahore.

Apabila perdebatan antara Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan Padri Abdullah Atham berlaku pada tahun 1893 dan nubuatan telah diumumkan tentang Atham, saya menulis surat kepada Padri Thomas Howell mengenai nubuatan itu. Di dalamnya, saya menyatakan bahawa banyak perdebatan telah berlaku antara orang Islam dan Kristian pada masa lalu, tetapi perbahasan itu mempunyai kelebihan yang istimewa berbanding yang lain kerana terdapat ramalan tentang Atham. Saya berada di Bhera pada masa menulis surat itu. Saya juga menghantar salinan surat itu kepada guru saya yang mulia, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) yang berada di Qadian pada masa itu. Hazrat Maulvi Sahib (ra) menyampaikan surat saya kepada Hadhrat Masih Mau’ud. Hadhrat Masih Mau’ud memuji pokok surat itu dan berkata, “Hanya Allah yang menolong [dia] untuk menulis [dengan cara demikian].”

(Diterjemah oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 5-9)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad