Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 2 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
AlHakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 2
16hb
September 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 20 Oktober 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Masjid
Mubarak
Masjid
Mubarak, Qadian. Hadhrat Masih Mau'ud akan menghabiskan banyak malam di masjid
ini di mana beliau akan menerangkan ajaran Islam yang sebenar. Sebagai
sebahagian daripada latihan rohani dan moral para sahabatnya, beliau mengadakan
pertemuan ini untuk memotivasikan mereka.
Pulang
dari Qadian
Selepas
mengikrarkan bai‘at [kepada Hadhrat Masihi Mau’ud (as)Yang Dijanjikan] di
Qadian, saya kembali ke Jammu di mana saya bekerja sebagai guru bahasa Inggeris
di sekolah menengah. Dalam perjalanan, saya tinggal di Lahore selama sehari dan
bertemu dengan rakan-rakan Maulvi Muhammad Sadiq Sahib, iaitu Maulvi Asghar Ali
Sahib, Wahi Sahib, dll, dan juga Sheikh Abdullah Sahib yang sedang belajar di
kelas kemasukan ketika itu dan kini seorang peguam di Aligarh dan ahli
Universiti Muslim. Syeikh Sahib telah masuk Ahmadiyah oleh Hazrat Maulana
Nuruddin Sahib (ra). Lebih-lebih lagi, Hazrat Khalifatul Masih I (ra)
membantunya memperoleh pendidikan di Lahore dan Aligarh dengan perbelanjaannya
sendiri. Oleh itu, saya mempunyai hubungan yang kuat dengannya kerana dia
adalah saudara rohani saya.
Selepas
itu, selama saya tinggal di Jammu, saya biasa berkhidmat kepada Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan setiap tahun semasa cuti musim panas. Pada suatu ketika,
selain daripada hari raya, saya pergi [ke Qadian] bersama Maulvi Fazil Muhammad
Sadiq Sahib dan Khan Bahadur Ghulam Muhammad dari Gilgit dan Ladakh, dan
kedua-dua sahabat ini berikrar bai‘at [kepada Hadhrat Masih Mau’ud]. Peristiwa
ini berlaku sekitar tahun 1892. Selepas bai’at mereka, kami pergi ke Lahore
bersama Hadhrat Masih Mau’ud dan kembali ke Qadian.
Tuntutan
jawatan Masihi Mau’ud (as)
Walaupun
dalam bukunya, Barahin-e-Ahmadiyya, terdapat wahyu yang jelas bahawa Allah Yang
Maha Kuasa telah melantik Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad (as) sebagai Masihi Mau’ud
(as) dan Mahdi, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan secara terbuka mengemukakan dakwaannya
sebagai Masihi Mau’ud (as) dalam bukunya, Fath-e-Islam, diterbitkan pada bulan
Jun 1891.
Tempat
yang saya pernah tinggal di Qadian
Apabila
saya pergi ke Qadian buat kali pertama yang mungkin pada akhir Disember 1890, saya
tinggal di bilik yang dipanggil Gol Kamra. Pada masa itu, ia tidak mempunyai
diwari remaja di hadapannya. Bilik ini digunakan sebagai bilik tetamu dan Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan sama ada duduk di sana untuk bertemu tetamu atau di
atas charpoy di halaman di pintunya. Walaupun selepas itu, ia kekal
sebagai bilik tetamu selama dua atau tiga tahun. Selepas itu, apabila tembok
kota itu dijual, ia telah dirobohkan dan rumah-rumah dibina di tempatnya.
Kemudian, tempat itu dibina di mana terletaknya klinik Hazrat Khalifa I (ra)
dan sebuah garaj. Kemudian, rumah itu yang kini berfungsi sebagai rumah tetamu
telah dibina. Terdahulu, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) pernah tinggal di
dalamnya, tetapi apabila beliau membina rumahnya di tempat lain, rumah sebelumnya
mula berfungsi sebagai rumah tetamu. Saya tinggal di rumah tetamu itu juga.
Hadhrat
Masih Mau'ud membina sebuah bilik untuk Maulvi Muhammad Ali Sahib di tingkat
tiga rumahnya bersebelahan dengan Masjid Mubarak. Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan membenarkan saya tinggal di bilik itu juga. Suatu ketika, Hadhrat
Masih Mau'ud mengizinkan saya tinggal di bilik yang terletak di sebelah utara
antara Masjid Mubarak dan kediamannya, dan dari mana tingkap terbuka ke arah
masjid. Bilik ini dikenali sebagai Bait-ul-Fikr. Pada masa itu, saya berada di
Qadian dalam cuti beberapa hari untuk membuat persediaan menghadapi peperiksaan
ijazah Sarjana Muda saya.
Bai‘at
Maulvi Abdul Karim Sahib
Pada
tahun 1889, bai‘at pertama berlaku di Ludhiana dan Hazrat Maulana Hakim Nuruddin
Sahib (ra) adalah orang pertama yang berikrar taat setia. Pada masa itu,
pandangan Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib adalah serupa dengan pandangan
naturalis dan oleh itu dia tidak mengiktiraf nilai Bai‘at. Bagaimanapun,
mengikut nasihat Hazrat Khalifatul Masih I (ra), yang merupakan mentornya, dia
menghadiri khidmat Hadhrat Masih Mau’ud untuk mengikrarkan bai‘atnya. Hadhrat
Masih Mau'ud memanggil Hazrat Maulana Hakim Nuruddin Sahib (ra) dan meletakkan
tangan Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) di tangannya dan memegang tangan
mereka dengan tangannya sendiri dan kemudian membuat Maulvi Abdul Karim Sahib
(ra) mengulangi kata-kata bai‘at. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) pernah
menceritakan kejadian ini sendiri. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) tidak
termasuk dalam golongan yang berbai‘at pada hari pertama apabila 40 orang
mengangkat sumpah setia. Walau bagaimanapun, dia mengambil bai‘at sekitar satu
daripada hari itu [semasa permulaan bermula].
Pada
mulanya, apabila tetamu lebih sedikit dan dihidangkan di Gol Kamra atau masjid,
Hadhrat Masih Mau’ud juga akan menemani mereka dan makan bersama tetamu.
Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan mengambil sebuku roti di tangannya dan
memecahkannya menjadi dua bahagian. Kemudian, beliau akan meletakkan satu
bahagian di atas dastarkhan [taplak meja] dan memecahkan yang lain menjadi dua
bahagian lagi. Kemudian sekali lagi, dia akan meletakkan sekeping pada
dastarkhan dan dari apa yang tinggal di tangannya, Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan akan memecahkan sekeping kecil, yang panjang dan lebarnya kurang
daripada satu inci, dan memasukkannya ke dalam mangkuk kari. Dengan cara ini,
sedikit kari akan digunakan pada tepi kepingan daripada roti. Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan kemudian akan memasukkannya ke dalam mulutnya dan
mengunyahnya untuk masa yang lama. Hadhrat Masih Mau’ud pernah bercakap dengan
para tetamu dan kadang-kadang beliau akan mengambil makanan di hadapannya dan
memberikannya kepada para tetamu. Jika terdapat acar, marmalade atau sesuatu
yang istimewa lain pada dastarkhan, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan
meletakkannya di atas sekeping roti dan menghidangkannya kepada para tetamu.
Lazimnya,
saya akan sentiasa cuba duduk berdekatan dengan Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan di atas dastarkhan kerana saya sangat menyayanginya. Saya
memerhatikan bahawa Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan pernah makan sedikit
makanan yang tidak lebih daripada beberapa suapan.
Pada
suatu ketika, seorang mualaf baru (Khaki Shah), yang sebelum ini memeluk agama
Kristian daripada Islam dan pernah menjadi pendakwah di kalangan orang
Kristian, mengadu kepada seseorang sekembalinya dari Qadian bahawa dia tidak
dihidangkan makanan yang enak. Apabila perkara ini disebutkan di hadapan
Hadhrat Masih Mau’ud, beliau berkata, “Aku pernah mengambil [makanan yang
diletakkan] di hadapanku dan melayaninya sendiri.”
Solat
Jumuah di Masjid Chinyan
Ia
adalah sekitar tahun 1893 dan saya sedang mengembara bersama Masihi Mau’ud (as)
Yang Dijanjikan di Lahore. Hadhrat Masih Mau’ud pergi ke Masjid Chinyan untuk
Jumuah dan segera keluar selepas menunaikan solat, dan saya juga bersama
Hadhrat Masih Mau’ud pada masa itu.
Daftar
bai‘at
Pada
masa itu, Hadhrat Masih Mau’ud mempunyai daftar bagi mereka yang akan mengambil
bai‘at. Masihi Mau’ud (as)Yang Dijanjikan biasa mencatatkan nama, keturunan,
alamat, dll., dalam daftar itu dengan tangannya sendiri yang diberkati.
Kemudian, daftar itu diserahkan kepada Pir Sirajul Haqq Sahib. Amat malang Pir
Sahib kehilangannya.
Contoh
bulan malam pertama
Suatu
ketika dahulu, Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) bertanya kepada Hadhrat Masih
Mau’ud, “Orang-orang mengatakan bahawa nampaknya nubuatan tentang kemenangan
Islam atas kemunculan Masih Mau’ud dan Mahdi tidak akan terlaksana pada zaman
Mirza Sahib.” Hadhrat Masih Mau’ud berkata, “Banyak orang tidak menyaksikan
bulan pada malam pertama, walaupun mereka menggosok matanya berulang kali.”
Keangkuhan
Maulvi Muhammad Hussain
Saya
berada Bersama dengan Hazrat Khalifatul Masih I (ra) di Jammu ketika belliau
menerima surat Maulvi Muhammad Hussain Batalvi. Dalam surat itu, Maulvi
Muhammad Hussain Batalvi menulis:
“Aku
yang membuat Mirza Sahib dikenali. Sekarang, aku akan turunkan dia.”
Allah
bantu dia menulis
Terdapat
seorang paderi bernama Thomas Howell dalam Pind Dadan Khan. Sebagai jawapan
kepada soalannya, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menulis buku, “Fasal-ul-Khitab
li Maqaddama Ahl al-Kitab”. Thomas Howell kemudiannya dihantar ke Lahore.
Apabila
perdebatan antara Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan Padri Abdullah Atham
berlaku pada tahun 1893 dan nubuatan telah diumumkan tentang Atham, saya
menulis surat kepada Padri Thomas Howell mengenai nubuatan itu. Di dalamnya,
saya menyatakan bahawa banyak perdebatan telah berlaku antara orang Islam dan
Kristian pada masa lalu, tetapi perbahasan itu mempunyai kelebihan yang
istimewa berbanding yang lain kerana terdapat ramalan tentang Atham. Saya
berada di Bhera pada masa menulis surat itu. Saya juga menghantar salinan surat
itu kepada guru saya yang mulia, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) yang berada di
Qadian pada masa itu. Hazrat Maulvi Sahib (ra) menyampaikan surat saya kepada
Hadhrat Masih Mau’ud. Hadhrat Masih Mau’ud memuji pokok surat itu dan berkata,
“Hanya Allah yang menolong [dia] untuk menulis [dengan cara demikian].”
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 5-9)
Comments
Post a Comment