Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 3 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
Al-Hakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 3
23hb
September 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 20 Oktober 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Gambar
kumpulan Masihi Mau'ud bersama para sahabatnya. Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
boleh dilihat duduk di lantai, ketiga dari kanan
Pengisytiharan
khas
Hadhrat
Masih Mau'ud telah berdebat dengan Abdullah Atham di Amritsar dan telah
dinubuatkan bahawa sesiapa [dari dua peserta] yang menentang kebenaran akan
dilemparkan ke dalam neraka dalam masa lima belas bulan. Namun, Abdullah Atham
menjadi takut dan bertaubat. Akibatnya, dia diberi tangguh, tetapi selepas
beberapa lama, dia menjadi kurang ajar dan mati.
Masa
lima belas bulan yang disebut dalam nubuatan itu belum berlalu, tetapi secara
amnya dipercayai bahawa maksud nubuatan itu ialah dia pasti akan mati dalam
tempoh masa yang diramalkan. Oleh itu, sebelum berlalunya lima belas bulan itu,
saya menulis sepucuk surat kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan menyatakan
bahawa, “Sama ada nubuatan itu digenapi dalam erti kata literal atau tidak, ia
tidak akan memberi kesan kepada iman saya. Saya percaya [kepada Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan] sebelum menyaksikan tanda-tanda seperti itu.” Secara
kebetulan, dalam buku nota lama, saya menjumpai salinan surat itu, yang
berbunyi seperti berikut:
“Surat
kepada Masih Mau’ud (as) 31 Ogos 1893.
“Pada
masa ini, sukar bagi Masihi Mau’ud (as) untuk meluangkan sedikit masa untuk
membaca surat seseorang seperti saya yang tidak berkemampuan dan tidak cekap.
Namun, dalaman saya telah memaksa saya [menulis surat ini]. Oleh itu, saya
memohon maaf terlebih dahulu dan menulis beberapa baris dengan penuh hormat.
“Sebelum
saya dapat menyaksikan apa-apa nubuat atau tanda yang digenapi, saya telah
mengikuti jejak Tuan selama hampir empat tahun dan telah percaya dengan sepenuh
hati saya akan kebenaran Tuan. Sekarang, masanya sudah hampir untuk
menggenapkan tanda yang luar biasa. Saya telah meninggalkan semua doa dan hajat
peribadi saya, dan saya berdoa siang dan malam kepada Tuhan agar, ‘Wahai Tuhan
yang Maha Pengasih, hamba-hamba-Mu ini lemah dan rabun. Tuan harus memenuhi
janji sedemikian secara terbuka supaya orang ramai, kerana kejahilan, tidak
boleh meletakkan kuk keaiban di leher mereka dengan menyangkal orang
pilihan-Mu.
“Bagaimanapun,
adalah hakikat bahawa seseorang itu mungkin menghadapi pelbagai jenis ujian
dalam keadaan sedemikian. Dalam hal ini, saya ingin menyampaikan dengan rendah
hati bahawa saya mempunyai keyakinan yang teguh dalam kebenaran Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan dan dengan rahmat Tuhan, tiada apa yang boleh memberi
kesan ke atasnya. Saya hanya ingin mendengar berita tentang penggenapan
nubuatan itu supaya ia dapat disampaikan kepada orang lain dan dibuktikan
sebagai bukti kepada mereka. Jika tidak, saya menganggapnya telah dipenuhi
sejak anda mengumumkannya. Walau apa pun, Huzur (as), tolong anggap aku hambamu
dan pengikut yang taat, dan ingatlah aku dalam doamu. (Muhammad Sadiq Mufti,
Guru Bahasa Inggeris, Kolej Jammu)”
Perjalanan
ke Ludhiana
Ia
adalah sekitar tahun 1891 dan saya mengajar di sebuah sekolah menengah di
negeri Jammu. Apabila cuti musim panas diumumkan di sekolah, saya meninggalkan
Jammu untuk bertemu dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Dalam
perjalanan, saya mendapat tahu bahawa Masihi Mau'ud tidak berada di Qadian
tetapi di Ludhiana. Oleh itu, saya pergi ke Ludhiana. Pada masa itu, terdapat
dua orang pembantu bersama Hadhrat Masih Mau’ud. Seorang daripada mereka ialah
Hafiz Hamid Ali Sahib dan seorang lagi ialah Piran Ditta yang tidak
berpendidikan. Kedua-duanya adalah pembantu peribadi Hadhrat Masih Mau’ud dan
Huzur (ra) yang biasa memberi mereka gaji dan makanan.
Pada
hari-hari itu di Ludhiana, terdapat banyak warna dan tangisan terhadap Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Ia pada dasarnya disebabkan oleh permusuhan Maulvi
Muhammad Hussain Batalvi [terhadap Huzur (as)]. Para alim ulama telah
mengeluarkan fatwa [fatwa] kufur [terhadap Huzur (as)]. Walaupun ditentang,
ramai yang datang mengambil bai‘at.
Pir
Sirajul Haq Sahib juga hadir di Ludhiana dan telah mengambil bai‘at di tangan
Hadhrat Masih Mau’ud. Pir Iftikhar Ahmad Sahib dan semua ahli keluarganya juga
berada di sana dan terlibat dalam khidmat Al Masih Mau'ud. Syeikh Allah Diya
Sahib (pengikat buku), yang mempunyai minat yang besar dalam mengadakan
perbincangan dengan orang Kristian, dan Mir Abbas Ali, yang kemudiannya menjadi
murtad, juga dengan penuh semangat terlibat dalam khidmat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan. Anak perempuan Masihi Mau'ud bernama Ismat, yang berumur
sekitar empat atau lima tahun, juga masih hidup ketika itu.
Hadhrat
Masih Mau’ud pernah duduk di luar di Diwan Khana [bilik awam yang terpisah dari
rumah] dan menjawab soalan orang ramai tentang kepercayaannya atau mengenai
isu-isu umum Islam dan juga memberi kuliah.
Percubaan
pembunuhan
Kejadian
ini berlaku di Ludhiana. Seorang Maulvi Sahib yang berdiri di pasar berkata
dengan suara yang tinggi bahawa, “Mirza (Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan)
adalah kafir dan umat Islam sedang dicederakan dengan teruk olehnya. Maka
barangsiapa yang membunuhnya akan mendapat pahala yang besar dan dia akan terus
ke syurga.” Dia mengulangi kata-kata itu lagi dan lagi dengan penuh semangat.
Berdekatan, seorang jahil dengan tongkat di tangannya sedang mendengar
spesisnya ech. Kata-kata Maulvi Sahib itu memberi kesan yang besar kepada orang
itu dan dia secara senyap-senyap meninggalkan tempat itu dan sampai ke rumah
Hadhrat Masih Mau’ud dengan bertanya kepada beberapa orang. Tiada penjaga pintu
dan sesiapa yang ingin masuk ke dalam rumah akan memasuki rumah kerana tiada
sebarang halangan atau halangan. Kebetulan, Hadhrat Masih Mau’ud sedang
berpidato sambil duduk di Diwan Khana, dan beberapa orang, yang sebahagiannya
pengikutnya dan ada yang bukan penyembah, sedang duduk dan mendengar kata-kata
Hadhrat Masih Mau’ud. Orang itu memasuki bilik dengan tongkat di bahunya dan
berdiri di tepi dinding dan menunggu masa yang sesuai untuk menyerang. Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tidak menghiraukannya dan meneruskan ucapannya. Dia
juga mula mendengar. Selepas beberapa minit, ucapan itu memberi kesan yang
begitu besar kepada hatinya sehingga tongkatnya turun dari bahunya dan mendarat
di tanah di tangannya dan dia duduk untuk mendengar baki ucapan itu. Akhirnya,
Hadhrat Masih Mau’ud mengakhiri ucapannya, dan seseorang dari majelis berkata,
“Huzur (as), saya telah memahami dakwaan anda dan saya percaya pada kebenaran
Hadhrat Masih Mau’ud dan saya ingin menjadi salah seorang pengikutmu.”
Selepas
itu, orang itu pergi ke hadapan dan berkata, “Saya datang ke sini dengan niat
untuk membunuh kamu dengan tongkat ini setelah terpengaruh dengan khutbah
seorang Maulvi Sahib, dan seperti yang telah dijanjikan oleh Maulvi Sahib, saya
ingin pergi terus ke syurga. Walau bagaimanapun, [selepas saya datang ke sini],
saya menyukai kata-kata ucapan anda dan saya tinggal untuk mendengar lebih
banyak dan selepas mendengar semua perkara ini, saya telah percaya bahawa
khutbah Maulvi Sahib penuh dengan permusuhan yang tidak kena pada tempatnya.
Engkau memang benar dan semua perkataanmu adalah benar. Saya juga mahu menjadi
salah seorang pengikut awak.” Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menerima janji
setianya. Pada zaman itu, setiap orang biasa mengambil bai‘at secara individu di
dalam bilik yang berasingan.
Imej
lama Qadian
Tuntut pakatan damai
Semasa
saya masih di Ludhiana, seorang yang mengucapkan syabas datang dan memberitahu Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bahawa Maulvi Muhammad Hussain Batalavi telah
mengancam pihak berkuasa tempatan bahawa, “Penginapan Mirza Sahib di sini telah
menyebarkan banyak permusuhan di bandar dan terdapat ketakutan yang kuat.
daripada pelanggaran keamanan. Oleh itu, pakatan damai harus dituntut daripada
orang seperti itu.”
Jamaah
masih di peringkat awal dan Hadhrat Masih Mau’ud tidak biasa mengunjungi dan
bertemu dengan pihak berkuasa. Lebih-lebih lagi, tidak ada orang berpengaruh di
pihak kami yang akan terus berjumpa dengan pegawai dan memaklumkan mereka
tentang keadaan itu. Dalam keadaan itu, musuh akan mendapat peluang untuk
melakukan kerosakan tersebut. Kediaman Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan di
sana [di Ludhiana] tidak kekal, jadi dia fikir lebih baik untuk kembali
daripada bertelagah mengenai cadangan untuk mendapatkan respons yang tepat dan
cuba mendekati pihak berkuasa. Sekitar solat Asar, ketika saya datang ke rumah
dari luar, Hadhrat Masih Mau'ud sedang duduk di atas charpoy bersama beberapa
orang sahabat, termasuk Qazi Khawaja Ali Sahib. Tidak ada kain atau selimut
khas pada charpoy itu untuk Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Terdapat juga
dua atau tiga charpoy lain, jadi saya duduk di atas salah satu daripadanya.
Hadhrat Masih Mau’ud menyapa saya dan berkata, “Mufti Sahib, kami tiba-tiba
memutuskan untuk pergi ke Amritsar, jadi kamu juga harus bersiap-siap.
Rakan-rakan ini akan memberitahu anda mengapa keputusan itu dibuat dengan
tergesa-gesa." Ia adalah perjalanan kereta api pertama di mana saya
berpeluang untuk menemani Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.
Perjalanan
kereta api pertama
Kami
membeli tiket kereta api untuk antara kelas [iaitu. kelas antara kedua dan
ketiga]. Bagaimanapun, tiada ruang di antara kelas dan kami terpaksa duduk di
kelas ketiga. Petak wanita berada di bilik bersebelahan dan oleh itu mereka
juga duduk di kelas ketiga. Dalam perjalanan, di mana sahaja kereta api
berhenti, saya akan turun dari bilik kami dan pergi ke bilik wanita untuk
menanyakan tentang kesejahteraan mereka dan kemudian berlari ke Hadhrat Masih
Mau'ud [untuk memberitahunya]. Hadhrat Masih Mau’ud sangat gembira dengan hal
itu dan berkata, “Perjalanan adalah keahlianmu.” Saya tidak tahu sama ada ia
adalah kelebihan saya atau tidak, kerana saya tidak banyak mengembara, tetapi
saya mempunyai keinginan yang kuat untuk berkhidmat kepada Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan dalam satu atau lain cara. Benih cinta ini telah ditanam di
hatiku oleh Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra). Saya berpendapat bahawa
pernyataan Hadhrat Masih Mau’ud yang disebutkan di atas adalah semacam doa dan
menunjuk ke arah perjalanan kehidupan saya di kemudian hari, kerana setelah
memasuki Jamaat ini, terutama setelah wafatnya Hadhrat Masih Mau’ud, karena
tuntutan tabligh [berdakwah] , saya terpaksa melakukan banyak perjalanan di
dalam India dan kemudian ke Eropah dan Amerika malah sekembalinya saya dari
Amerika, saya telah ditugaskan perkhidmatan keagamaan sedemikian yang
memerlukan saya tinggal di luar Qadian selama kira-kira sembilan bulan dalam
setahun dan berkali-kali saya terpaksa perjalanan ke Bombay [kini Mumbai],
Calcutta, Ceylon, Kashmir, Peshawar, dll.
Wahyu
semasa dalam perjalanan
Suatu
ketika, semasa duduk di atas kereta api, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
berkata, “Saya baru saja menerima wahyu ini.” Saya tidak r ingat perkataan yang
tepat. Kami menyaksikan keadaan Masih Mau'ud semasa menerima wahyu itu dan
memerhatikan bahawa mata Masihi Mau’ud (as) Mau'ud telah tertutup dan kami
menyangka bahawa dia separuh sedar.
Pada
waktu pagi, kereta api telah sampai ke Amritsar. Sheikh Noor Ahmad Sahib
(pemilik Riaz-e-Hind Press) hadir di stesen tersebut. Dia segera mengatur rumah
yang terletak di sebelah barat Hall Bazar di jalan berhampiran teater Kanhiya
Lal. Ia adalah sebuah rumah kecil. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
bersama-sama ahli keluarganya, tinggal di dalam bilik di tingkat satu, dan
kami, tiga atau empat lelaki yang bersama Masihi Mau’ud (as) Mau'ud, tinggal di
tingkat bawah. Terdapat keributan di kota itu dan ramai orang akan datang
menemui Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan untuk bercakap untuk atau
menentangnya.
Maulvi
Ahmadullah
Pada
masa itu, seorang Maulvi bernama Ahmadullah Sahib dari mazhab Ahl-e-Hadith,
yang merupakan imam masjid Ghaznavis untuk perkhidmatan solat Jumaat, mempunyai
beberapa perbezaan dengan Ghaznavis dalam beberapa isu yang memuncak menjadi
perselisihan di antara mereka. Perselisihan lanjut timbul di atas pertikaian
mereka sebelum ini bahawa Ghaznavis mahu Maulvi Sahib mengeluarkan fatwa kufur
terhadap Hadhrat Masih Mau’ud dalam khutbahnya, tetapi dia mengelak daripada
berbuat demikian. Pada hari Jumaat, Hadhrat Masih Mau’ud menyuruh saya, “Kamu
hendaklah pergi ke masjid Ghaznavis untuk menunaikan solat Jumuah dan membawa
berita dari sana tentang apa yang sedang berlaku di kalangan orang-orang ini.”
Pada
masa itu, penyebaran dan kemajuan Jamaat belum mencapai tahap sedemikian
sehingga perintah perlu dikeluarkan untuk tidak berdoa di belakang orang bukan
Ahmadi, malah nama khas “Ahmadiyyat” belum dicadangkan lagi. Seorang penduduk
terkemuka Amritsar menjemput Hadhrat Masih Mau’ud dan para sahabatnya untuk
makan malam, dan juga menjemput Maulvi Ahmadullah Sahib.
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 9-14)
Comments
Post a Comment