Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 3 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq

  

Al-Hakam

Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 3

23hb September 2022

Kemas Kini Terakhir pada 20 Oktober 2022

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Gambar kumpulan Masihi Mau'ud bersama para sahabatnya. Hazrat Mufti Muhammad Sadiq boleh dilihat duduk di lantai, ketiga dari kanan

Pengisytiharan khas

Hadhrat Masih Mau'ud telah berdebat dengan Abdullah Atham di Amritsar dan telah dinubuatkan bahawa sesiapa [dari dua peserta] yang menentang kebenaran akan dilemparkan ke dalam neraka dalam masa lima belas bulan. Namun, Abdullah Atham menjadi takut dan bertaubat. Akibatnya, dia diberi tangguh, tetapi selepas beberapa lama, dia menjadi kurang ajar dan mati.

Masa lima belas bulan yang disebut dalam nubuatan itu belum berlalu, tetapi secara amnya dipercayai bahawa maksud nubuatan itu ialah dia pasti akan mati dalam tempoh masa yang diramalkan. Oleh itu, sebelum berlalunya lima belas bulan itu, saya menulis sepucuk surat kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan menyatakan bahawa, “Sama ada nubuatan itu digenapi dalam erti kata literal atau tidak, ia tidak akan memberi kesan kepada iman saya. Saya percaya [kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan] sebelum menyaksikan tanda-tanda seperti itu.” Secara kebetulan, dalam buku nota lama, saya menjumpai salinan surat itu, yang berbunyi seperti berikut:

“Surat kepada Masih Mau’ud (as) 31 Ogos 1893.

“Pada masa ini, sukar bagi Masihi Mau’ud (as) untuk meluangkan sedikit masa untuk membaca surat seseorang seperti saya yang tidak berkemampuan dan tidak cekap. Namun, dalaman saya telah memaksa saya [menulis surat ini]. Oleh itu, saya memohon maaf terlebih dahulu dan menulis beberapa baris dengan penuh hormat.

“Sebelum saya dapat menyaksikan apa-apa nubuat atau tanda yang digenapi, saya telah mengikuti jejak Tuan selama hampir empat tahun dan telah percaya dengan sepenuh hati saya akan kebenaran Tuan. Sekarang, masanya sudah hampir untuk menggenapkan tanda yang luar biasa. Saya telah meninggalkan semua doa dan hajat peribadi saya, dan saya berdoa siang dan malam kepada Tuhan agar, ‘Wahai Tuhan yang Maha Pengasih, hamba-hamba-Mu ini lemah dan rabun. Tuan harus memenuhi janji sedemikian secara terbuka supaya orang ramai, kerana kejahilan, tidak boleh meletakkan kuk keaiban di leher mereka dengan menyangkal orang pilihan-Mu.

“Bagaimanapun, adalah hakikat bahawa seseorang itu mungkin menghadapi pelbagai jenis ujian dalam keadaan sedemikian. Dalam hal ini, saya ingin menyampaikan dengan rendah hati bahawa saya mempunyai keyakinan yang teguh dalam kebenaran Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan dengan rahmat Tuhan, tiada apa yang boleh memberi kesan ke atasnya. Saya hanya ingin mendengar berita tentang penggenapan nubuatan itu supaya ia dapat disampaikan kepada orang lain dan dibuktikan sebagai bukti kepada mereka. Jika tidak, saya menganggapnya telah dipenuhi sejak anda mengumumkannya. Walau apa pun, Huzur (as), tolong anggap aku hambamu dan pengikut yang taat, dan ingatlah aku dalam doamu. (Muhammad Sadiq Mufti, Guru Bahasa Inggeris, Kolej Jammu)”

Perjalanan ke Ludhiana

Ia adalah sekitar tahun 1891 dan saya mengajar di sebuah sekolah menengah di negeri Jammu. Apabila cuti musim panas diumumkan di sekolah, saya meninggalkan Jammu untuk bertemu dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Dalam perjalanan, saya mendapat tahu bahawa Masihi Mau'ud tidak berada di Qadian tetapi di Ludhiana. Oleh itu, saya pergi ke Ludhiana. Pada masa itu, terdapat dua orang pembantu bersama Hadhrat Masih Mau’ud. Seorang daripada mereka ialah Hafiz Hamid Ali Sahib dan seorang lagi ialah Piran Ditta yang tidak berpendidikan. Kedua-duanya adalah pembantu peribadi Hadhrat Masih Mau’ud dan Huzur (ra) yang biasa memberi mereka gaji dan makanan.

Pada hari-hari itu di Ludhiana, terdapat banyak warna dan tangisan terhadap Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Ia pada dasarnya disebabkan oleh permusuhan Maulvi Muhammad Hussain Batalvi [terhadap Huzur (as)]. Para alim ulama telah mengeluarkan fatwa [fatwa] kufur [terhadap Huzur (as)]. Walaupun ditentang, ramai yang datang mengambil bai‘at.

Pir Sirajul Haq Sahib juga hadir di Ludhiana dan telah mengambil bai‘at di tangan Hadhrat Masih Mau’ud. Pir Iftikhar Ahmad Sahib dan semua ahli keluarganya juga berada di sana dan terlibat dalam khidmat Al Masih Mau'ud. Syeikh Allah Diya Sahib (pengikat buku), yang mempunyai minat yang besar dalam mengadakan perbincangan dengan orang Kristian, dan Mir Abbas Ali, yang kemudiannya menjadi murtad, juga dengan penuh semangat terlibat dalam khidmat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Anak perempuan Masihi Mau'ud bernama Ismat, yang berumur sekitar empat atau lima tahun, juga masih hidup ketika itu.

Hadhrat Masih Mau’ud pernah duduk di luar di Diwan Khana [bilik awam yang terpisah dari rumah] dan menjawab soalan orang ramai tentang kepercayaannya atau mengenai isu-isu umum Islam dan juga memberi kuliah.

Percubaan pembunuhan

Kejadian ini berlaku di Ludhiana. Seorang Maulvi Sahib yang berdiri di pasar berkata dengan suara yang tinggi bahawa, “Mirza (Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan) adalah kafir dan umat Islam sedang dicederakan dengan teruk olehnya. Maka barangsiapa yang membunuhnya akan mendapat pahala yang besar dan dia akan terus ke syurga.” Dia mengulangi kata-kata itu lagi dan lagi dengan penuh semangat. Berdekatan, seorang jahil dengan tongkat di tangannya sedang mendengar spesisnya ech. Kata-kata Maulvi Sahib itu memberi kesan yang besar kepada orang itu dan dia secara senyap-senyap meninggalkan tempat itu dan sampai ke rumah Hadhrat Masih Mau’ud dengan bertanya kepada beberapa orang. Tiada penjaga pintu dan sesiapa yang ingin masuk ke dalam rumah akan memasuki rumah kerana tiada sebarang halangan atau halangan. Kebetulan, Hadhrat Masih Mau’ud sedang berpidato sambil duduk di Diwan Khana, dan beberapa orang, yang sebahagiannya pengikutnya dan ada yang bukan penyembah, sedang duduk dan mendengar kata-kata Hadhrat Masih Mau’ud. Orang itu memasuki bilik dengan tongkat di bahunya dan berdiri di tepi dinding dan menunggu masa yang sesuai untuk menyerang. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tidak menghiraukannya dan meneruskan ucapannya. Dia juga mula mendengar. Selepas beberapa minit, ucapan itu memberi kesan yang begitu besar kepada hatinya sehingga tongkatnya turun dari bahunya dan mendarat di tanah di tangannya dan dia duduk untuk mendengar baki ucapan itu. Akhirnya, Hadhrat Masih Mau’ud mengakhiri ucapannya, dan seseorang dari majelis berkata, “Huzur (as), saya telah memahami dakwaan anda dan saya percaya pada kebenaran Hadhrat Masih Mau’ud dan saya ingin menjadi salah seorang pengikutmu.”

Selepas itu, orang itu pergi ke hadapan dan berkata, “Saya datang ke sini dengan niat untuk membunuh kamu dengan tongkat ini setelah terpengaruh dengan khutbah seorang Maulvi Sahib, dan seperti yang telah dijanjikan oleh Maulvi Sahib, saya ingin pergi terus ke syurga. Walau bagaimanapun, [selepas saya datang ke sini], saya menyukai kata-kata ucapan anda dan saya tinggal untuk mendengar lebih banyak dan selepas mendengar semua perkara ini, saya telah percaya bahawa khutbah Maulvi Sahib penuh dengan permusuhan yang tidak kena pada tempatnya. Engkau memang benar dan semua perkataanmu adalah benar. Saya juga mahu menjadi salah seorang pengikut awak.” Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menerima janji setianya. Pada zaman itu, setiap orang biasa mengambil bai‘at secara individu di dalam bilik yang berasingan.

Imej lama Qadian

Tuntut pakatan damai

Semasa saya masih di Ludhiana, seorang yang mengucapkan syabas datang dan memberitahu Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bahawa Maulvi Muhammad Hussain Batalavi telah mengancam pihak berkuasa tempatan bahawa, “Penginapan Mirza Sahib di sini telah menyebarkan banyak permusuhan di bandar dan terdapat ketakutan yang kuat. daripada pelanggaran keamanan. Oleh itu, pakatan damai harus dituntut daripada orang seperti itu.”

Jamaah masih di peringkat awal dan Hadhrat Masih Mau’ud tidak biasa mengunjungi dan bertemu dengan pihak berkuasa. Lebih-lebih lagi, tidak ada orang berpengaruh di pihak kami yang akan terus berjumpa dengan pegawai dan memaklumkan mereka tentang keadaan itu. Dalam keadaan itu, musuh akan mendapat peluang untuk melakukan kerosakan tersebut. Kediaman Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan di sana [di Ludhiana] tidak kekal, jadi dia fikir lebih baik untuk kembali daripada bertelagah mengenai cadangan untuk mendapatkan respons yang tepat dan cuba mendekati pihak berkuasa. Sekitar solat Asar, ketika saya datang ke rumah dari luar, Hadhrat Masih Mau'ud sedang duduk di atas charpoy bersama beberapa orang sahabat, termasuk Qazi Khawaja Ali Sahib. Tidak ada kain atau selimut khas pada charpoy itu untuk Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Terdapat juga dua atau tiga charpoy lain, jadi saya duduk di atas salah satu daripadanya. Hadhrat Masih Mau’ud menyapa saya dan berkata, “Mufti Sahib, kami tiba-tiba memutuskan untuk pergi ke Amritsar, jadi kamu juga harus bersiap-siap. Rakan-rakan ini akan memberitahu anda mengapa keputusan itu dibuat dengan tergesa-gesa." Ia adalah perjalanan kereta api pertama di mana saya berpeluang untuk menemani Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.

Perjalanan kereta api pertama

Kami membeli tiket kereta api untuk antara kelas [iaitu. kelas antara kedua dan ketiga]. Bagaimanapun, tiada ruang di antara kelas dan kami terpaksa duduk di kelas ketiga. Petak wanita berada di bilik bersebelahan dan oleh itu mereka juga duduk di kelas ketiga. Dalam perjalanan, di mana sahaja kereta api berhenti, saya akan turun dari bilik kami dan pergi ke bilik wanita untuk menanyakan tentang kesejahteraan mereka dan kemudian berlari ke Hadhrat Masih Mau'ud [untuk memberitahunya]. Hadhrat Masih Mau’ud sangat gembira dengan hal itu dan berkata, “Perjalanan adalah keahlianmu.” Saya tidak tahu sama ada ia adalah kelebihan saya atau tidak, kerana saya tidak banyak mengembara, tetapi saya mempunyai keinginan yang kuat untuk berkhidmat kepada Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam satu atau lain cara. Benih cinta ini telah ditanam di hatiku oleh Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra). Saya berpendapat bahawa pernyataan Hadhrat Masih Mau’ud yang disebutkan di atas adalah semacam doa dan menunjuk ke arah perjalanan kehidupan saya di kemudian hari, kerana setelah memasuki Jamaat ini, terutama setelah wafatnya Hadhrat Masih Mau’ud, karena tuntutan tabligh [berdakwah] , saya terpaksa melakukan banyak perjalanan di dalam India dan kemudian ke Eropah dan Amerika malah sekembalinya saya dari Amerika, saya telah ditugaskan perkhidmatan keagamaan sedemikian yang memerlukan saya tinggal di luar Qadian selama kira-kira sembilan bulan dalam setahun dan berkali-kali saya terpaksa perjalanan ke Bombay [kini Mumbai], Calcutta, Ceylon, Kashmir, Peshawar, dll.

Wahyu semasa dalam perjalanan

Suatu ketika, semasa duduk di atas kereta api, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan berkata, “Saya baru saja menerima wahyu ini.” Saya tidak r ingat perkataan yang tepat. Kami menyaksikan keadaan Masih Mau'ud semasa menerima wahyu itu dan memerhatikan bahawa mata Masihi Mau’ud (as) Mau'ud telah tertutup dan kami menyangka bahawa dia separuh sedar.

Pada waktu pagi, kereta api telah sampai ke Amritsar. Sheikh Noor Ahmad Sahib (pemilik Riaz-e-Hind Press) hadir di stesen tersebut. Dia segera mengatur rumah yang terletak di sebelah barat Hall Bazar di jalan berhampiran teater Kanhiya Lal. Ia adalah sebuah rumah kecil. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersama-sama ahli keluarganya, tinggal di dalam bilik di tingkat satu, dan kami, tiga atau empat lelaki yang bersama Masihi Mau’ud (as) Mau'ud, tinggal di tingkat bawah. Terdapat keributan di kota itu dan ramai orang akan datang menemui Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan untuk bercakap untuk atau menentangnya.

Maulvi Ahmadullah

Pada masa itu, seorang Maulvi bernama Ahmadullah Sahib dari mazhab Ahl-e-Hadith, yang merupakan imam masjid Ghaznavis untuk perkhidmatan solat Jumaat, mempunyai beberapa perbezaan dengan Ghaznavis dalam beberapa isu yang memuncak menjadi perselisihan di antara mereka. Perselisihan lanjut timbul di atas pertikaian mereka sebelum ini bahawa Ghaznavis mahu Maulvi Sahib mengeluarkan fatwa kufur terhadap Hadhrat Masih Mau’ud dalam khutbahnya, tetapi dia mengelak daripada berbuat demikian. Pada hari Jumaat, Hadhrat Masih Mau’ud menyuruh saya, “Kamu hendaklah pergi ke masjid Ghaznavis untuk menunaikan solat Jumuah dan membawa berita dari sana tentang apa yang sedang berlaku di kalangan orang-orang ini.”

Pada masa itu, penyebaran dan kemajuan Jamaat belum mencapai tahap sedemikian sehingga perintah perlu dikeluarkan untuk tidak berdoa di belakang orang bukan Ahmadi, malah nama khas “Ahmadiyyat” belum dicadangkan lagi. Seorang penduduk terkemuka Amritsar menjemput Hadhrat Masih Mau’ud dan para sahabatnya untuk makan malam, dan juga menjemput Maulvi Ahmadullah Sahib.

(Diterjemah oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 9-14)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad