Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 4 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
Al-Hakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 4
7
Oktober 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 21 Oktober 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Lahore
lama
Foto
lama Lahore
Nubuwwat
[kenabian] dan muhaddathiyyat [stasiun yang diilhamkan oleh Ilahi]
Semasa
perbualan pada majlis hari raya [di Amritsar], Maulvi [Ahmadullah] Sahib
menyampaikan isu ini kepada Hadhrat Masih Mau’ud bahawa, “Nampaknya dari
beberapa tulisan kamu bahawa kamu mengaku sebagai nabi. Kerana itu, manusia
telah menyimpang dari jalan yang benar.” Hadhrat Masih Mau’ud menjelaskan apa
yang dimaksudkan dengannya [iaitu. dakwaannya sebagai nabi]. Selepas itu,
Maulvi Sahib berkata, “Sila tulis catatan bahawa di mana sahaja terdapat
perkataan ‘nubuwwat’ [kenabian] dalam tulisan kamu, ia sama sekali tidak
membatalkan khatm-e-nubuwwat [meterai kenabian] dan ia bermaksud
muhaddathiyyat. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan berkata, “Tentu saja, saya
akan menuliskannya.” Akibatnya, Hadhrat Masih Mau’ud meletakkannya di atas
kertas dan memberikannya kepada Maulvi Sahib, yang dia simpan sendiri untuk
ditunjukkan kepada orang-orang yang pernah mengeluarkan fatwa kekufuran
terhadap Hadhrat Masih Mau’ud dengan alasan [bahwa dia memecahkan meterai
kenabian].
[Pada
masa kejadian di atas, Hadhrat Masih Mau’ud pernah menafsirkan wahyu-wahyunya
mengenai nubuwwatnya dan menganggapnya sebagai muhaddathiyyat. Namun, tidak
lama kemudian, wahyu-wahyu Allah Yang Maha Kuasa turun ke atas Hadhrat Masih
Mau’ud seperti hujan dan meyakinkannya bahawa beliau memang pembaharu yang
dilantik pada zaman itu dan seorang nabi Tuhan.]
Pada
satu hari itu, beberapa pengacau yang disesatkan oleh maulvi lawan datang
menyerang rumah tempat kami tinggal [di Amritsar]. Mereka ingin memasuki zenana
di tingkat atas rumah itu. Namun, beberapa orang Ahmadi yang hadir dengan
berani berdiri di atas tangga dan menghalang mereka dan kemudian apabila polis
tiba, mereka bersurai.
[Orang
ramai berpusu-pusu menemui Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan]
Apabila
berita tentang Hadhrat Masih Mau’ud sampai ke Amritsar, beberapa orang dari
berbagai kota datang [untuk menemuinya]. Akibatnya, Muhammad Khan Sahib dan
Munshi Zafar Ahmad Sahib dari Kapurthala tinggal di sana selama beberapa hari.
Ia
adalah musim panas. Memandangkan saya dan Munshi Sahib sama-sama kurus dan
bertubuh pendek, kami biasa berbaring di atas charpoy yang sama. Pada
suatu malam, lebih kurang jam 10 malam, saya pergi ke teater yang berhampiran
dengan rumah dan selepas persembahan selesai, saya kembali pada jam 2 pagi. Pada
waktu pagi, Munshi Zafar Ahmad Sahib, semasa ketiadaan saya, mengadu kepada
Hadhrat Masih Mau'ud bahawa Mufti Sahib telah pergi ke teater pada waktu malam.
Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Suatu hari, aku juga pergi ke sana untuk
mengetahui apa yang terjadi di sana.” Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tidak
mengatakan apa-apa lagi. Munshi Zafar Ahmad Sahib sendiri menyebut kepada saya
bahawa, “Saya telah pergi kepada Hadhrat Masih Mau’ud dengan keluhanmu. Saya
fikir Hadhrat Masih Mau'ud akan memanggil dan menegur kamu, tetapi Huzur (as)
hanya berkata bahawa apabila beliau juga pergi ke sana dan seseorang akan
mengetahui banyak perkara.” Saya berkata, “Masihi Mau’ud (as) tidak mengatakan
apa-apa juga merupakan peringatan. Huzur (as) tahu kamu akan menyebutnya kepada
saya.”
[Lawan
tidak berjaya di Ludhiana]
Selepas
tinggal di Amritsar selama beberapa hari, saya pergi, tetapi Masihi Mau’ud (as)
Yang Dijanjikan tinggal di sana selama beberapa hari lagi. Selepas itu, apabila
Timbalan Pesuruhjaya dari Ludhiana menulis kepada Huzur (as) bahawa beliau
boleh tinggal di Ludhiana seperti orang lain dan bahawa beliau tidak
bertanggungjawab untuk apa-apa, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan kembali ke
Ludhiana. Semasa kami tinggal di Amritsar, surat telah ditulis kepada Timbalan
Pesuruhjaya Ludhiana dan jawapan yang disebutkan di atas telah diterima
daripadanya. Turut dimaklumkan bahawa Maulvi Muhammad Hussain Sahib Batalvi dan
lawan lain tidak berjaya dalam perancangan mereka.
[Perjalanan
ke Lahore dengan Masih Mau’ud]
Mungkin
pada bulan Disember tahun 1891 saya pergi ke Qadian bersama-sama dengan Khan
Bahadur Ghulam Muhammad Sahib, yang merupakan pelajar di Sekolah Menengah Jammu
pada masa itu, dan salah seorang kawan saya yang bernama sama, Maulvi Muhammad
Sadiq Sahib. Kedua-dua sahabat ini ingin mengambil bai‘at Hadhrat Masih Mau’ud,
jadi mereka berdua berbaiat di Qadian dan kemudian kami pergi ke Lahore dari
Qadian bersama-sama dengan Masih Mau’ud. Kami mengembara di antara kelas kereta
api [iaitu. kelas antara kedua dan ketiga], dan kemudian kami sampai ke rumah
dari stesen Lahore dengan menaiki kereta kuda. Pada zaman itu, kereta kuda
biasa digunakan di Lahore. Hadhrat Masih Mau’ud mula-mula tinggal di rumah
Miran Bakhsh Sahib dan selepas itu, sebuah rumah lagi disewa. Apabila
kedatangan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan [di Lahore], terdapat keseronokan
yang besar di kota itu. Sekumpulan besar orang sentiasa hadir di rumah itu.
Ahli keluarga Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan juga tinggal bersamanya.
Apabila Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar dan duduk dalam perhimpunan, beliau
akan menyampaikan ucapan ringkas dan kemudian menjawab soalan orang ramai.
[Tuntut
Mahdi]
Pada
masa itu, ada seorang di Lahore yang mengaku sebagai Mahdi, tetapi orang
percaya dia gila. Dia bukanlah seorang yang berilmu. Dia tiba-tiba datang
kepada Hadhrat Masih Mau’ud di pasar dan memeluknya dan mulai berkata dengan
suara nyaring, “Oleh kerana Aku adalah Mahdi, mengapa kamu mengaku sebagai
Mahdi?” Syeikh Rehmatullah Sahib menangkapnya dan menariknya kembali. Hadhrat
Masih Mau'ud meminta Syeikh Sahib untuk meninggalkannya sendirian dan tidak
bersikap keras terhadapnya. Memandangkan saya dan Maulvi Muhammad Sadiq Sahib
terpaksa kembali bekerja, kami hanya tinggal di sana sehari dua dan pergi. Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tinggal di sana selama beberapa hari. Saya masih
ingat bahawa Mian Khairuddin Sahib dari Sekhwan turut mengiringi Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan dalam perjalanan ini.
[Kedai
susu dan dadih di Qadian]
Semasa
saya mula-mula ke Qadian pada penghujung tahun 1890, hanya ada satu kedai yang
menjual susu dan dadih. Pekedai itu adalah seorang Hindu yang selalu membawa
karahi [kawah kecil] susu pada waktu pagi dan daripada apa yang tinggal pada
waktu petang, dia akan membuat dadihnya.
[Kasuf-o-Khusuf
(gerhana matahari dan bulan)]
Pada
masa ramalan gerhana matahari dan bulan dipenuhi pada bulan Ramadan, saya masih
menjadi guru di negeri Jammu, tetapi berada di Qadian kerana terdapat beberapa
cuti [di sekolah]. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah menulis artikel
mengenainya. Artikel ini dicetak dan dihantar ke Qadian, tetapi Hadhrat Masih
Mau’ud menghentikannya daripada diedarkan dan berkata, “Biarlah gerhana
matahari dan kemudian terbitkannya. Ia adalah kerja Allah Yang Maha Kuasa dan
apa yang boleh kita katakan mengenainya. Ada kemungkinan berlaku perubahan di
langit sehingga matahari tidak gerhana.”
Tahun
di mana matahari benar-benar gerhana dan seluruh matahari tertutup dan nubuatan
اِذَا الشَّمۡسُ كُوِّرَتۡ [“Apabila matahari tertutup” (Surah al-Takwir, 81:2)]
adalah dipenuhi, pada hari itu, Solat-ul-Kusuf [solat yang dilakukan semasa
gerhana matahari] telah dilakukan di Masjid Aqsa. Maulvi Muhammad Ahsan Sahib
Amrohi memimpin solat. Apabila para jamaah menunaikan solat sambil menangis dan
menangis [semasa solat], bergema di kubah masjid.
[Mirza
Fazal Ahmad Sahib]
Semasa
saya masih bekerja di Jammu, Hadhrat Masih Mau’ud telah menghantar surat kepada
saya dari Qadian yang menyatakan bahawa, “Mirza Fazal Ahmad bekerja di jabatan
polis di Jammu. Sudah beberapa hari dia tidak menghantar surat ke rumah dan
ibunya sangat risau. Kamu harus bertanya tentang keadaan dan kesejahteraannya
dan maklumkan kepada kami melalui pos.”
Kemudian,
pada kesempatan lain, surat yang sama diterima lagi, dan kedua-dua kali, saya
menulis semula selepas bertanya tentang keadaan. Kejadian ini berlaku sekitar
tahun 1893-94.
Mirza
Fazal Ahmad Sahib adalah anak kedua Hadhrat Masih Mau'ud dari isteri
pertamanya. Ciri fizikalnya sangat mirip dengan Hazrat Sahibzada Mian Bashir
Ahmad Sahib. Dia meninggal dunia tanpa anak.
Apabila
Mirza Fazal Ahmad Sahib meninggal dunia dan berita kematiannya sampai ke
Qadian, para saksi mata mengatakan bahawa kesedihan dapat dilihat pada wajah
Hadhrat Masih Mau’ud. Kanak-kanak itu [bermain dan] menyalakan mercun dan
Hazrat Ummul Mumineen (ra) melarang mereka kerana berita kematian abang mereka
telah diterima. Hadhrat Masih Mau’ud memberitahu Hazrat Amma Jan (ra) bahawa,
“Mereka hanyalah kanak-kanak, apa yang mereka tahu tentangnya! Biarkan mereka
bermain permainan mereka dan jangan halang mereka.”
[Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan memberikan salinan Surma Chashm-e-Arya]
Suatu
ketika, semasa cuti musim panas, saya pergi ke Qadian dari Jammu untuk bertemu
dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Itulah hari-hari ketika Hazrat
Maulvi Nuruddin Sahib, Khalifatul Masih I (ra), juga telah berhijrah ke Qadian
dan pembinaan rumah tempat beliau memberi ubat telah siap. Hampir sepanjang
hari beliau duduk di situ. Suatu ketika, saya sedang duduk bersama Hazrat Hakim
Maulvi Nuruddin Sahib (ra) di klinik itu apabila tiba-tiba Hadhrat Masih Mau'ud
datang ke sana seorang diri. Beliau mempunyai beberapa buku di tangannya. Beliau
duduk bersahaja di atas sejadah yang sama tempat kami berdua duduk. Hadhrat
Masih Mau’ud berkata kepada Hazrat Maulvi Sahib (ra) dan berkata, “Saya
mempunyai beberapa salinan Surma Chashm-e-Arya ini dalam simpanan saya. Saya
telah membawanya supaya kamu boleh mengagihkannya mengikut keperluan.” Saya
berkata, “Huzur (as), saya ingin memilikinya.” Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan segera memberi saya satu salinan. Ini adalah salinan yang sama yang
masih tersimpan di Perpustakaan Sadiq.
[Pertemuan
menarik dengan pegawai polis British]
Pada
suatu hari di pagi hari, tiba-tiba seorang lelaki Inggeris yang memakai seragam
seorang penguasa polis tiba di Qadian dan berkata, “Saya adalah Penguasa Polis
Gurdaspur dan telah datang untuk berjumpa dengan Mirza Sahib.” Pada masa itu,
bangunan di mana terletaknya klinik dan akhbar telah dibina, dan di mana rumah
tetamu itu terletak sekarang, terdapat bangunan lain di sana. Di antara dua
bangunan itu, hanya terdapat satu pelantar kecil yang dibina di atas tapak
tembok lama kota itu. Dia duduk di atas kerusi di atas pelantar itu dan kerusi
lain diletakkan di sana untuk Masihi Mau’ud (as). Setelah diberitahu, Masihi
Mau’ud (as) keluar dengan tongkat di tangannya, seperti kebiasaannya dan duduk
di atas kerusi itu. “Saya ingin bertanya sesuatu kepada tuan,” kata pegawai
British itu. Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Tolong tanyakan.” Dia mengeluarkan
sebuah buku kecil dari poketnya dan mula menyelak muka suratnya. Dia akan
membelek muka suratnya satu persatu dengan penuh berhati-hati. Seolah-olah dia
tercari-cari soalan-soalan yang ingin ditanya itu yang tertulis di dalam poket
itu. Dia melihat ke seluruh buku poket dan kemudian bermula dari bahagian
bertentangan ke halaman pertama. Dia kemudian menutupnya dan memasukkannya
semula ke dalam poketnya tanpa bertanya sebarang soalan. Selepas itu, dia
berdiri dan berkata, “Saya tidak dapat mencari soalan-soalan itu pada masa ini.
Baiklah, saya akan kembali lain kali.” Dia mengucapkan salam dan pergi, tetapi
dia tidak pernah kembali lagi.
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 14-17)
Comments
Post a Comment