Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 4 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq

  

Al-Hakam

Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 4

7 Oktober 2022

Kemas Kini Terakhir pada 21 Oktober 2022

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Lahore lama

Foto lama Lahore

Nubuwwat [kenabian] dan muhaddathiyyat [stasiun yang diilhamkan oleh Ilahi]

Semasa perbualan pada majlis hari raya [di Amritsar], Maulvi [Ahmadullah] Sahib menyampaikan isu ini kepada Hadhrat Masih Mau’ud bahawa, “Nampaknya dari beberapa tulisan kamu bahawa kamu mengaku sebagai nabi. Kerana itu, manusia telah menyimpang dari jalan yang benar.” Hadhrat Masih Mau’ud menjelaskan apa yang dimaksudkan dengannya [iaitu. dakwaannya sebagai nabi]. Selepas itu, Maulvi Sahib berkata, “Sila tulis catatan bahawa di mana sahaja terdapat perkataan ‘nubuwwat’ [kenabian] dalam tulisan kamu, ia sama sekali tidak membatalkan khatm-e-nubuwwat [meterai kenabian] dan ia bermaksud muhaddathiyyat. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan berkata, “Tentu saja, saya akan menuliskannya.” Akibatnya, Hadhrat Masih Mau’ud meletakkannya di atas kertas dan memberikannya kepada Maulvi Sahib, yang dia simpan sendiri untuk ditunjukkan kepada orang-orang yang pernah mengeluarkan fatwa kekufuran terhadap Hadhrat Masih Mau’ud dengan alasan [bahwa dia memecahkan meterai kenabian].

[Pada masa kejadian di atas, Hadhrat Masih Mau’ud pernah menafsirkan wahyu-wahyunya mengenai nubuwwatnya dan menganggapnya sebagai muhaddathiyyat. Namun, tidak lama kemudian, wahyu-wahyu Allah Yang Maha Kuasa turun ke atas Hadhrat Masih Mau’ud seperti hujan dan meyakinkannya bahawa beliau memang pembaharu yang dilantik pada zaman itu dan seorang nabi Tuhan.]

Pada satu hari itu, beberapa pengacau yang disesatkan oleh maulvi lawan datang menyerang rumah tempat kami tinggal [di Amritsar]. Mereka ingin memasuki zenana di tingkat atas rumah itu. Namun, beberapa orang Ahmadi yang hadir dengan berani berdiri di atas tangga dan menghalang mereka dan kemudian apabila polis tiba, mereka bersurai.

[Orang ramai berpusu-pusu menemui Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan]

Apabila berita tentang Hadhrat Masih Mau’ud sampai ke Amritsar, beberapa orang dari berbagai kota datang [untuk menemuinya]. Akibatnya, Muhammad Khan Sahib dan Munshi Zafar Ahmad Sahib dari Kapurthala tinggal di sana selama beberapa hari.

Ia adalah musim panas. Memandangkan saya dan Munshi Sahib sama-sama kurus dan bertubuh pendek, kami biasa berbaring di atas charpoy yang sama. Pada suatu malam, lebih kurang jam 10 malam, saya pergi ke teater yang berhampiran dengan rumah dan selepas persembahan selesai, saya kembali pada jam 2 pagi. Pada waktu pagi, Munshi Zafar Ahmad Sahib, semasa ketiadaan saya, mengadu kepada Hadhrat Masih Mau'ud bahawa Mufti Sahib telah pergi ke teater pada waktu malam. Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Suatu hari, aku juga pergi ke sana untuk mengetahui apa yang terjadi di sana.” Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tidak mengatakan apa-apa lagi. Munshi Zafar Ahmad Sahib sendiri menyebut kepada saya bahawa, “Saya telah pergi kepada Hadhrat Masih Mau’ud dengan keluhanmu. Saya fikir Hadhrat Masih Mau'ud akan memanggil dan menegur kamu, tetapi Huzur (as) hanya berkata bahawa apabila beliau juga pergi ke sana dan seseorang akan mengetahui banyak perkara.” Saya berkata, “Masihi Mau’ud (as) tidak mengatakan apa-apa juga merupakan peringatan. Huzur (as) tahu kamu akan menyebutnya kepada saya.”

[Lawan tidak berjaya di Ludhiana]

Selepas tinggal di Amritsar selama beberapa hari, saya pergi, tetapi Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tinggal di sana selama beberapa hari lagi. Selepas itu, apabila Timbalan Pesuruhjaya dari Ludhiana menulis kepada Huzur (as) bahawa beliau boleh tinggal di Ludhiana seperti orang lain dan bahawa beliau tidak bertanggungjawab untuk apa-apa, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan kembali ke Ludhiana. Semasa kami tinggal di Amritsar, surat telah ditulis kepada Timbalan Pesuruhjaya Ludhiana dan jawapan yang disebutkan di atas telah diterima daripadanya. Turut dimaklumkan bahawa Maulvi Muhammad Hussain Sahib Batalvi dan lawan lain tidak berjaya dalam perancangan mereka.

[Perjalanan ke Lahore dengan Masih Mau’ud]

Mungkin pada bulan Disember tahun 1891 saya pergi ke Qadian bersama-sama dengan Khan Bahadur Ghulam Muhammad Sahib, yang merupakan pelajar di Sekolah Menengah Jammu pada masa itu, dan salah seorang kawan saya yang bernama sama, Maulvi Muhammad Sadiq Sahib. Kedua-dua sahabat ini ingin mengambil bai‘at Hadhrat Masih Mau’ud, jadi mereka berdua berbaiat di Qadian dan kemudian kami pergi ke Lahore dari Qadian bersama-sama dengan Masih Mau’ud. Kami mengembara di antara kelas kereta api [iaitu. kelas antara kedua dan ketiga], dan kemudian kami sampai ke rumah dari stesen Lahore dengan menaiki kereta kuda. Pada zaman itu, kereta kuda biasa digunakan di Lahore. Hadhrat Masih Mau’ud mula-mula tinggal di rumah Miran Bakhsh Sahib dan selepas itu, sebuah rumah lagi disewa. Apabila kedatangan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan [di Lahore], terdapat keseronokan yang besar di kota itu. Sekumpulan besar orang sentiasa hadir di rumah itu. Ahli keluarga Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan juga tinggal bersamanya. Apabila Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar dan duduk dalam perhimpunan, beliau akan menyampaikan ucapan ringkas dan kemudian menjawab soalan orang ramai.

[Tuntut Mahdi]

Pada masa itu, ada seorang di Lahore yang mengaku sebagai Mahdi, tetapi orang percaya dia gila. Dia bukanlah seorang yang berilmu. Dia tiba-tiba datang kepada Hadhrat Masih Mau’ud di pasar dan memeluknya dan mulai berkata dengan suara nyaring, “Oleh kerana Aku adalah Mahdi, mengapa kamu mengaku sebagai Mahdi?” Syeikh Rehmatullah Sahib menangkapnya dan menariknya kembali. Hadhrat Masih Mau'ud meminta Syeikh Sahib untuk meninggalkannya sendirian dan tidak bersikap keras terhadapnya. Memandangkan saya dan Maulvi Muhammad Sadiq Sahib terpaksa kembali bekerja, kami hanya tinggal di sana sehari dua dan pergi. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tinggal di sana selama beberapa hari. Saya masih ingat bahawa Mian Khairuddin Sahib dari Sekhwan turut mengiringi Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dalam perjalanan ini.

[Kedai susu dan dadih di Qadian]

Semasa saya mula-mula ke Qadian pada penghujung tahun 1890, hanya ada satu kedai yang menjual susu dan dadih. Pekedai itu adalah seorang Hindu yang selalu membawa karahi [kawah kecil] susu pada waktu pagi dan daripada apa yang tinggal pada waktu petang, dia akan membuat dadihnya.

[Kasuf-o-Khusuf (gerhana matahari dan bulan)]

Pada masa ramalan gerhana matahari dan bulan dipenuhi pada bulan Ramadan, saya masih menjadi guru di negeri Jammu, tetapi berada di Qadian kerana terdapat beberapa cuti [di sekolah]. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah menulis artikel mengenainya. Artikel ini dicetak dan dihantar ke Qadian, tetapi Hadhrat Masih Mau’ud menghentikannya daripada diedarkan dan berkata, “Biarlah gerhana matahari dan kemudian terbitkannya. Ia adalah kerja Allah Yang Maha Kuasa dan apa yang boleh kita katakan mengenainya. Ada kemungkinan berlaku perubahan di langit sehingga matahari tidak gerhana.”

Tahun di mana matahari benar-benar gerhana dan seluruh matahari tertutup dan nubuatan اِذَا الشَّمۡسُ كُوِّرَتۡ [“Apabila matahari tertutup” (Surah al-Takwir, 81:2)] adalah dipenuhi, pada hari itu, Solat-ul-Kusuf [solat yang dilakukan semasa gerhana matahari] telah dilakukan di Masjid Aqsa. Maulvi Muhammad Ahsan Sahib Amrohi memimpin solat. Apabila para jamaah menunaikan solat sambil menangis dan menangis [semasa solat], bergema di kubah masjid.

[Mirza Fazal Ahmad Sahib]

Semasa saya masih bekerja di Jammu, Hadhrat Masih Mau’ud telah menghantar surat kepada saya dari Qadian yang menyatakan bahawa, “Mirza Fazal Ahmad bekerja di jabatan polis di Jammu. Sudah beberapa hari dia tidak menghantar surat ke rumah dan ibunya sangat risau. Kamu harus bertanya tentang keadaan dan kesejahteraannya dan maklumkan kepada kami melalui pos.”

Kemudian, pada kesempatan lain, surat yang sama diterima lagi, dan kedua-dua kali, saya menulis semula selepas bertanya tentang keadaan. Kejadian ini berlaku sekitar tahun 1893-94.

Mirza Fazal Ahmad Sahib adalah anak kedua Hadhrat Masih Mau'ud dari isteri pertamanya. Ciri fizikalnya sangat mirip dengan Hazrat Sahibzada Mian Bashir Ahmad Sahib. Dia meninggal dunia tanpa anak.

Apabila Mirza Fazal Ahmad Sahib meninggal dunia dan berita kematiannya sampai ke Qadian, para saksi mata mengatakan bahawa kesedihan dapat dilihat pada wajah Hadhrat Masih Mau’ud. Kanak-kanak itu [bermain dan] menyalakan mercun dan Hazrat Ummul Mumineen (ra) melarang mereka kerana berita kematian abang mereka telah diterima. Hadhrat Masih Mau’ud memberitahu Hazrat Amma Jan (ra) bahawa, “Mereka hanyalah kanak-kanak, apa yang mereka tahu tentangnya! Biarkan mereka bermain permainan mereka dan jangan halang mereka.”

[Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan memberikan salinan Surma Chashm-e-Arya]

Suatu ketika, semasa cuti musim panas, saya pergi ke Qadian dari Jammu untuk bertemu dengan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Itulah hari-hari ketika Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib, Khalifatul Masih I (ra), juga telah berhijrah ke Qadian dan pembinaan rumah tempat beliau memberi ubat telah siap. Hampir sepanjang hari beliau duduk di situ. Suatu ketika, saya sedang duduk bersama Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin Sahib (ra) di klinik itu apabila tiba-tiba Hadhrat Masih Mau'ud datang ke sana seorang diri. Beliau mempunyai beberapa buku di tangannya. Beliau duduk bersahaja di atas sejadah yang sama tempat kami berdua duduk. Hadhrat Masih Mau’ud berkata kepada Hazrat Maulvi Sahib (ra) dan berkata, “Saya mempunyai beberapa salinan Surma Chashm-e-Arya ini dalam simpanan saya. Saya telah membawanya supaya kamu boleh mengagihkannya mengikut keperluan.” Saya berkata, “Huzur (as), saya ingin memilikinya.” Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan segera memberi saya satu salinan. Ini adalah salinan yang sama yang masih tersimpan di Perpustakaan Sadiq.

[Pertemuan menarik dengan pegawai polis British]

Pada suatu hari di pagi hari, tiba-tiba seorang lelaki Inggeris yang memakai seragam seorang penguasa polis tiba di Qadian dan berkata, “Saya adalah Penguasa Polis Gurdaspur dan telah datang untuk berjumpa dengan Mirza Sahib.” Pada masa itu, bangunan di mana terletaknya klinik dan akhbar telah dibina, dan di mana rumah tetamu itu terletak sekarang, terdapat bangunan lain di sana. Di antara dua bangunan itu, hanya terdapat satu pelantar kecil yang dibina di atas tapak tembok lama kota itu. Dia duduk di atas kerusi di atas pelantar itu dan kerusi lain diletakkan di sana untuk Masihi Mau’ud (as). Setelah diberitahu, Masihi Mau’ud (as) keluar dengan tongkat di tangannya, seperti kebiasaannya dan duduk di atas kerusi itu. “Saya ingin bertanya sesuatu kepada tuan,” kata pegawai British itu. Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Tolong tanyakan.” Dia mengeluarkan sebuah buku kecil dari poketnya dan mula menyelak muka suratnya. Dia akan membelek muka suratnya satu persatu dengan penuh berhati-hati. Seolah-olah dia tercari-cari soalan-soalan yang ingin ditanya itu yang tertulis di dalam poket itu. Dia melihat ke seluruh buku poket dan kemudian bermula dari bahagian bertentangan ke halaman pertama. Dia kemudian menutupnya dan memasukkannya semula ke dalam poketnya tanpa bertanya sebarang soalan. Selepas itu, dia berdiri dan berkata, “Saya tidak dapat mencari soalan-soalan itu pada masa ini. Baiklah, saya akan kembali lain kali.” Dia mengucapkan salam dan pergi, tetapi dia tidak pernah kembali lagi.

(Diterjemah oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 14-17)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad