Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 1 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra)

  

AlHakam

Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 1

9hb September 2022

Kemas Kini Terakhir pada 20 Oktober 2022

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Hazrat Mufti Muhammad Sadiq Sahib (ra) dilahirkan pada 13 Januari 1872 di Bhera, British India. Dia adalah sahabat Hadhrat Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan sangat berbakti kepada tuannya yang dikasihi. Dia adalah mubaligh Ahmadi pertama ke Amerika dan mengislamkan ratusan orang Kristian kepada Islam Ahmadiyah. Dia melancarkan majalah The Moslem Sunrise di Amerika untuk menyebarkan mesej Islam sebenar di Barat dan juga berkhidmat sebagai editor akhbar Badr. Dia juga berpeluang untuk bertabligh di England. Dia berkhidmat sebagai setiausaha sulit dan nazir (pengarah) hal ehwal luar juga. Dia meninggal dunia pada 13 Januari 1957 di Rabwah. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengimami solat jenazahnya dan dia dikebumikan di Bahishti Maqbarah.

Disebabkan kecintaannya yang mendalam kepada Hadhrat Masih Mau'ud, Hazrat Mufti Muhammad Sahib (ra) menulis sebuah buku bertajuk Zikr-e-Habib (Seorang yang Diingati) tentang kehidupan dan watak tuannya yang suci. Semasa dia diberkati kedekatan dengan Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, dia menceritakan banyak kejadian unik.

Hadhrat Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan

Kehidupan awal ibu bapa saya

Semoga Allah merahmati ibuku dan menempatkannya di surga. Dia sentiasa berminat untuk melayani para warga emas yang saleh yang terkenal dengan ibadat, disiplin dan kedekatan mereka kepada Tuhan. Amalan ini juga saya warisi daripada arwah ibu saya.

Keinginan untuk bertemu nabi

Saya mungkin berumur 10 atau 12 tahun apabila, suatu hari, saya berkata kepada rakan-rakan saya, “Kita dilahirkan dalam era yang pelik. Tidak ada nabi di zaman ini, mahupun seorang raja. Kami membaca tentang semua perkara sedemikian dalam cerita, tetapi tidak ada apa-apa untuk disaksikan sebenarnya.” Saya fikir, kerana saya dan anak-anak generasi saya akan menyaksikan seorang nabi dan raja dalam hidup kami, kerinduannya sudah ada dalam hati kami.

Sebutan pertama Nabi Ahmad (as)

Bandar Bhera, sebuah bandar Punjab yang sangat kuno, terletak di sungai Jhelum dan 213 batu dari Qadian dengan kereta api melalui Lahore-Lala Musa-Malakwal. Ia adalah tempat kelahiran saya dan rumah zaman kanak-kanak. Arwah ayah saya menghabiskan seluruh hidupnya di sana.

Di kota Bhera ini, ada seorang lelaki soleh bernama Hakim Ahmad Din, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Saya mendengar nama Masih Mau’ud Yang Dijanjikan untuk pertama kali pada zaman kanak-kanak saya daripadanya. Saya berumur sekitar 13 tahun ketika saya bertemu dengan Allahyarham Hakim Sahib bersama beberapa rakan saya. Semasa percakapan, dia berkata, “Ada Mirza Sahib di Qadian yang menerima wahyu. Beliau nampaknya kelihatan seperti orang biasa yang sederhana.” Saya terfikir adakah seseorang masih boleh menerima wahyu pada zaman ini. Oleh itu, nama orang pertama yang saya dengar dari mulutnya nama Hazrat Ahmad (as) adalah juga Ahmad.

Bersama Hazrat Nuruddin (ra)

Selepas itu, apabila arwah ayah saya (Mufti Inayatullah Qureshi Usmani Sahib) meninggalkan saya di Jammu dan Kashmir untuk mempelajari terjemahan Al-Qur’an daripada Hazrat Maulvi Hakim Nuruddin (Khalifatul Masih I (ra)) dan saya menghabiskan hampir enam bulan bersama dengan yang diberkatinya, saya akan mendengar tentang Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan dari semasa ke semasa.

Masih Mauúd Yang Dijanjikan tidak diketahui secara meluas pada masa itu kerana beliau belum mula mengambil bai‘at, dan beliau juga tidak membina “Bahtera Nuh” untuk menyelamatkan manusia daripada badai zaman; lebih-lebih lagi, beliau belum membuat tuntutannya tentang Masih Mau’ud dan Mahdi secara terbuka. Walau bagaimanapun, kerana fakta bahawa saya adalah murid Hazrat Maulvi Hakim Nuruddin (ra), saya telah membentuk pendapat yang baik tentang Hadhrat Masih Mau'ud.

Penglihatan pertama

Mungkin pada tahun 1889 ketika saya belajar di sekolah menengah Bhera. Ia adalah musim panas dan saya sedang tidur di tingkat atas rumah saya. Hari sudah larut malam dan saya melihat satu penglihatan yang meninggalkan kesan mendalam di hati saya. Saya melihat sebuah bintang terbit dari timur dan ketika saya melihat, ia terus naik. Apabila ia naik, ketinggian dan cahayanya bertambah sehingga ia mencapai puncak langit. Pada masa itu, ia kelihatan sebesar bulan dan menjadi sangat terang. Apabila sampai di sana, ia mula beredar. Setiap bulatannya lebih besar dan selesai lebih cepat daripada bulatan sebelumnya sehingga bulatannya mencapai ufuk tempat pertemuan bumi dan langit. Putarannya berlaku begitu pantas dan ia menjadi begitu terang sehingga rasa kagumnya menyedarkan saya dan saya segera bangun.

Pada waktu pagi, saya menulis visi itu kepada guru saya yang mulia, Maulvi Hakim Nuruddin Sahib (ra) di Jammu, dan kepada Hadhrat Masih Mau'ud di Qadian. Saya mencari tafsirannya daripada kedua-dua orang bijak ini. Hazrat Maulana Sahib (ra) menulis sebagai balasan, “Penglihatan ilahi semacam ini ditunjukkan ketika seorang pembaharu yang hebat akan muncul.” Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menjawab, “Suratmu telah diterima di mana kamu telah mencari tafsiran mimpi, tetapi kerana saya sakit hari ini, saya tidak dapat menumpukan sepenuhnya kepada [penglihatan] ini. Jika kamu akan mengingatkan saya pada masa yang lain, saya akan menulis jawapan terperinci kepadamu."

Saya fikir seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Maulana Sahib (ra), tafsirannya agak jelas, dan jika Hadhrat Masih Mau'ud mahu, beliau akan melekatkannya pada dirinya sendiri, tetapi beliau tidak melakukannya, jadi ini membuatkan saya berasa lebih positif tentang beliau. Pada masa itu, Hadhrat Masih Mau'ud telah menerbitkan pengumuman tentang bai'at dan siri pengambilan sumpah inisiasi telah bermula.

Perjalanan pertama ke Qadian

Pada tahun 1890, saya lulus peperiksaan masuk dan pergi ke Jammu. Saya mendapat pekerjaan di sebuah sekolah. Seorang lagi guru, yang namanya sama dengan saya (Allahyarham Maulvi Fazil Muhammad Sadiq Sahib) pernah tinggal bersama saya. Pada masa itu, kitab Hadhrat Masih Mau’ud, Fath-e-Islam (Kemenangan Islam), sampai ke Jammu. (Ia mungkin telah dihantar untuk membaca pruf kepada Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) sebelum diterbitkan.) Dalam buku ini, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, buat pertama kalinya, secara terbuka menyebut kewafatan Jesus (as) dari Nazareth dan dakwaannya sebagai Masih Mau’ud. Buku ini dibaca oleh saya dan Maulvi Muhammad Sadiq Sahib bersama-sama, dan saya menulis beberapa soalan selepas [mempelajari]nya dan menghantarnya kepada Masih Mau'ud. Sebagai jawapan, Allahyarham Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra), yang berada di Jammu pada masa itu, memberitahu saya secara lisan bahawa buku lain akan diterbitkan tidak lama lagi dan semua soalan itu akan dijawab.

Selepas itu, semasa cuti [musim sejuk] di sekolah, saya pergi ke Qadian. Ia adalah musim sejuk dan mungkin Disember 1890. Saya datang bersendirian dari Batala menaiki kereta kuda dan membayar tambang 12 anna [seunit mata wang yang dahulunya digunakan di benua kecil, bersamaan dengan 1/16 rupee]. Hazrat Maulvi Nuruddin Sahib (ra) telah memberi saya surat cadangan untuk disampaikan kepada Hadhrat Masih Mau'ud.

Apabila tiba di kediaman Hadhrat Masih Mau'ud, saya segera menyerahkan surat itu. Hadhrat Masih Mau’ud dengan cepat keluar dan berkata, “Maulvi Sahib telah memuji kamu dalam suratnya.” Beliau kemudian bertanya kepada saya sama ada saya sudah makan atau belum. Kami duduk sebentar dan kemudian masuk ke dalam rumah. Hanya ada seorang lagi tetamu selain saya (Allahyarham Syed Fazl Shah Sahib), dan Allahyarham Hafiz Sheikh Hamid Ali Sahib sedang melayan tetamu. Gol Kamrah (bilik melukis yang dinamakan sempena bentuk bulatannya) bilik menghidangkan tetamu dan diwari remaja [tempat berdinding tiga] yang kini ada di hadapannya tiada pada masa itu. Pada waktu malam, si hina ini dan Syed Fazl Shah Sahib tidur di dalam gol-kamrah.

Pada waktu solat, Hadhrat Masih Mau'ud akan datang ke Masjid Mubarak, yang biasanya dipanggil Masjid Choti. Janggut yang diberkati Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah diwarnai dengan inai. Wajahnya kemerah-merahan dan cerah, kepalanya ditutupi dengan serban putih yang berat, dan beliau mempunyai tongkat di tangannya. Keesokan paginya, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar dari sisi zenana [wanita] rumah.

Pertama berjalan bersama Nabi Ahmad (as)

Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar dan berkata, “Mari kita berjalan-jalan.” Syed Fazal Shah Sahib, Hafiz Hamid Ali Sahib dan saya menemaninya. Berjalan melalui ladang dan laluan luar bandar, kami sampai ke bahagian timur kampung. Semasa perjalanan pertama ini, saya berkata kepada Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, “Apakah ubat untuk mengelakkan diri daripada melakukan dosa?

Ubat untuk mengelakkan dosa

Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab:

“Seseorang harus sentiasa mengingati kematian. Apabila manusia lupa bahawa dia akan mati suatu hari nanti, timbul keinginan yang tidak berkesudahan dalam dirinya. Akibatnya, seseorang mula mempunyai harapan yang berlarutan bahawa mereka akan melakukan ini dan itu, dan kemudian mereka menjadi berani terhadap dosa dan kelalaian berakar umbi.”

Matahari terbit dari Barat

Syed Fazal Shah Sahib bertanya, “Disebutkan bahawa Masih Mau’ud akan muncul ketika matahari terbit dari barat. Apakah maksud ini?”

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Ia adalah fenomena semula jadi bahawa matahari terbit dari timur dan terbenam di barat, dan ini tidak boleh berubah. Jadi, [hadis] bermaksud bahawa rakyat negara Barat akan mula menerima Islam pada zaman ini. Baru-baru ini, kedengaran segelintir orang British telah memeluk Islam di Liverpool.”

Dalam semua perkara yang berlaku semasa berjalan itu, saya masih ingat dua perkara di atas.

Saya tidak dapat mengatakan apa yang menarik saya untuk menerima kebenaran Hadhrat Masih Mau’ud dan mengambil bai‘atnya, selain fakta bahawa wajahnya yang diberkati sedemikian rupa sehingga mustahil bagi saya untuk mempercayai bahawa beliau adalah seorang pendusta.

(Apabila saya mula menerbitkan majalah suku tahunan untuk penyebaran Islam di Amerika, dengan melihat hadis yang disebutkan di atas, saya menamakan majalah itu The Moslem Sunrise dan pada muka depannya, matahari terbit ditunjukkan pada peta Amerika. )

Bai‘at

Pada hari kedua atau ketiga [saya berada di Qadian], saya memberitahu Hafiz Hamid Ali Sahib bahawa saya ingin mengambil bai‘at. Masih Mau’ud Yang Dijanjikan membawa saya ke rumah yang berasingan. [Rumah ini terletak] di atas tanah yang kini mempunyai rumah desa Nawab Muhammad Ali Khan Sahib. Ia pernah mempunyai perpustakaan pusat di petak bawahnya dan Dr Hashmatullah Sahib pernah tinggal di bahagian atasnya. (Pada masa kini, iaitu Ogos 1935, ia digunakan sebagai rumah tetamu.)

Pada masa itu, terdapat sebuah kandang lembu milik Hadhrat Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan di tanah itu, dan lembu, lembu, dll., disimpan di dalamnya. Sebuah pintu akan membawanya melalui jalan. Di hadapan pintu dalam rumah itu adalah pintu masuk kandang lembu dan koridor itu terletak di mana terletaknya bilik pejabat perpustakaan yang besar hari ini. Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan membawa saya ke dalam bilik itu dan menutup pintu dari dalam. Pada zaman itu, bai‘at setiap orang diambil secara berasingan. Ada charpoy Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan meminta saya untuk duduk di atasnya. Saya akur dan beliau pun duduk di atasnya. Hadhrat Masih Mau’ud menggenggam tangan kananku dan berbaiat daripadaku untuk mematuhi 10 syarat bai‘at. Saya tidak mengulangi kesemua 10 syarat bai‘at, tetapi hanya mengucapkan kata-kata yang, “[Saya akan mematuhi] 10 syarat bai‘at itu.”

(Allahyarham Mirza Ayub Baig Sahib Kalanwari, saudara kepada Dr Mirza Yaqub Sahib dari Lahore, adalah sahabat yang sangat saya sayangi. Salah seorang adik perempuannya ialah isteri Nasir Shah Sahib Nazim Imarat Sadr Anjuman Ahmadiyya Qadian. Mirza Ayub Baig Sahib ialah satu-satunya orang yang bertuah yang, walaupun dia meninggal dunia bertahun-tahun sebelum berdirinya Bahishti Maqbarah, Hadhrat Masih Mau’ud mengizinkan untuk dibawa masuk ke dalam kotak dari Fazilka, daerah Ferozepur untuk dikebumikan di Bahishti Maqbarah. Semoga Allah mengurniakan kedudukan yang tinggi kepadanya di Syurga. Sekitar tahun 1892, dia mengambil bai'at dari Hadhrat Masih Mau'ud di Lahore. Beliau pernah berkata, “Apabila saya memasuki bilik yang berasingan untuk mengambil bai'at, Hadhrat Masih Mau'ud berkata pada saat mengambil ikrar, ‘Saya akan patuhi 10 syarat bai'at.’ Saya menjawab bahawa saya tidak tahu apakah 10 syarat itu. Hadhrat Masih Mau'ud kemudian menyuruh saya mengulangi semua syarat tersebut satu persatu.)

(Diterjemah oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 1-5)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad