Zikr-e-Habib: Kekasih yang diingati - Bahagian 1 oleh Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra)
AlHakam
Zikr-e-Habib:
Kekasih yang diingati - Bahagian 1
9hb
September 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 20 Oktober 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Hazrat
Mufti Muhammad Sadiq Sahib (ra) dilahirkan pada 13 Januari 1872 di Bhera,
British India. Dia adalah sahabat Hadhrat Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dan
sangat berbakti kepada tuannya yang dikasihi. Dia adalah mubaligh Ahmadi
pertama ke Amerika dan mengislamkan ratusan orang Kristian kepada Islam
Ahmadiyah. Dia melancarkan majalah The Moslem Sunrise di Amerika untuk
menyebarkan mesej Islam sebenar di Barat dan juga berkhidmat sebagai editor
akhbar Badr. Dia juga berpeluang untuk bertabligh di England. Dia berkhidmat
sebagai setiausaha sulit dan nazir (pengarah) hal ehwal luar juga. Dia
meninggal dunia pada 13 Januari 1957 di Rabwah. Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
mengimami solat jenazahnya dan dia dikebumikan di Bahishti Maqbarah.
Disebabkan
kecintaannya yang mendalam kepada Hadhrat Masih Mau'ud, Hazrat Mufti Muhammad
Sahib (ra) menulis sebuah buku bertajuk Zikr-e-Habib (Seorang yang Diingati)
tentang kehidupan dan watak tuannya yang suci. Semasa dia diberkati kedekatan dengan
Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, dia menceritakan banyak kejadian unik.
Hadhrat
Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
Kehidupan
awal ibu bapa saya
Semoga
Allah merahmati ibuku dan menempatkannya di surga. Dia sentiasa berminat untuk
melayani para warga emas yang saleh yang terkenal dengan ibadat, disiplin dan
kedekatan mereka kepada Tuhan. Amalan ini juga saya warisi daripada arwah ibu
saya.
Keinginan
untuk bertemu nabi
Saya
mungkin berumur 10 atau 12 tahun apabila, suatu hari, saya berkata kepada
rakan-rakan saya, “Kita dilahirkan dalam era yang pelik. Tidak ada nabi di
zaman ini, mahupun seorang raja. Kami membaca tentang semua perkara sedemikian
dalam cerita, tetapi tidak ada apa-apa untuk disaksikan sebenarnya.” Saya
fikir, kerana saya dan anak-anak generasi saya akan menyaksikan seorang nabi
dan raja dalam hidup kami, kerinduannya sudah ada dalam hati kami.
Sebutan
pertama Nabi Ahmad (as)
Bandar
Bhera, sebuah bandar Punjab yang sangat kuno, terletak di sungai Jhelum dan 213
batu dari Qadian dengan kereta api melalui Lahore-Lala Musa-Malakwal. Ia adalah
tempat kelahiran saya dan rumah zaman kanak-kanak. Arwah ayah saya menghabiskan
seluruh hidupnya di sana.
Di
kota Bhera ini, ada seorang lelaki soleh bernama Hakim Ahmad Din, semoga Allah
mencucuri rahmat ke atas rohnya. Saya mendengar nama Masih Mau’ud Yang
Dijanjikan untuk pertama kali pada zaman kanak-kanak saya daripadanya. Saya
berumur sekitar 13 tahun ketika saya bertemu dengan Allahyarham Hakim Sahib
bersama beberapa rakan saya. Semasa percakapan, dia berkata, “Ada Mirza Sahib
di Qadian yang menerima wahyu. Beliau nampaknya kelihatan seperti orang biasa
yang sederhana.” Saya terfikir adakah seseorang masih boleh menerima wahyu pada
zaman ini. Oleh itu, nama orang pertama yang saya dengar dari mulutnya nama
Hazrat Ahmad (as) adalah juga Ahmad.
Bersama
Hazrat Nuruddin (ra)
Selepas
itu, apabila arwah ayah saya (Mufti Inayatullah Qureshi Usmani Sahib)
meninggalkan saya di Jammu dan Kashmir untuk mempelajari terjemahan Al-Qur’an
daripada Hazrat Maulvi Hakim Nuruddin (Khalifatul Masih I (ra)) dan saya
menghabiskan hampir enam bulan bersama dengan yang diberkatinya, saya akan
mendengar tentang Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan dari semasa ke semasa.
Masih
Mauúd Yang Dijanjikan tidak diketahui secara meluas pada masa itu kerana beliau
belum mula mengambil bai‘at, dan beliau juga tidak membina “Bahtera Nuh” untuk
menyelamatkan manusia daripada badai zaman; lebih-lebih lagi, beliau belum
membuat tuntutannya tentang Masih Mau’ud dan Mahdi secara terbuka. Walau
bagaimanapun, kerana fakta bahawa saya adalah murid Hazrat Maulvi Hakim
Nuruddin (ra), saya telah membentuk pendapat yang baik tentang Hadhrat Masih
Mau'ud.
Penglihatan
pertama
Mungkin
pada tahun 1889 ketika saya belajar di sekolah menengah Bhera. Ia adalah musim
panas dan saya sedang tidur di tingkat atas rumah saya. Hari sudah larut malam
dan saya melihat satu penglihatan yang meninggalkan kesan mendalam di hati
saya. Saya melihat sebuah bintang terbit dari timur dan ketika saya melihat, ia
terus naik. Apabila ia naik, ketinggian dan cahayanya bertambah sehingga ia
mencapai puncak langit. Pada masa itu, ia kelihatan sebesar bulan dan menjadi
sangat terang. Apabila sampai di sana, ia mula beredar. Setiap bulatannya lebih
besar dan selesai lebih cepat daripada bulatan sebelumnya sehingga bulatannya
mencapai ufuk tempat pertemuan bumi dan langit. Putarannya berlaku begitu pantas
dan ia menjadi begitu terang sehingga rasa kagumnya menyedarkan saya dan saya
segera bangun.
Pada
waktu pagi, saya menulis visi itu kepada guru saya yang mulia, Maulvi Hakim
Nuruddin Sahib (ra) di Jammu, dan kepada Hadhrat Masih Mau'ud di Qadian. Saya
mencari tafsirannya daripada kedua-dua orang bijak ini. Hazrat Maulana Sahib (ra)
menulis sebagai balasan, “Penglihatan ilahi semacam ini ditunjukkan ketika
seorang pembaharu yang hebat akan muncul.” Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
menjawab, “Suratmu telah diterima di mana kamu telah mencari tafsiran mimpi,
tetapi kerana saya sakit hari ini, saya tidak dapat menumpukan sepenuhnya
kepada [penglihatan] ini. Jika kamu akan mengingatkan saya pada masa yang lain,
saya akan menulis jawapan terperinci kepadamu."
Saya
fikir seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Maulana Sahib (ra), tafsirannya agak
jelas, dan jika Hadhrat Masih Mau'ud mahu, beliau akan melekatkannya pada
dirinya sendiri, tetapi beliau tidak melakukannya, jadi ini membuatkan saya
berasa lebih positif tentang beliau. Pada masa itu, Hadhrat Masih Mau'ud telah
menerbitkan pengumuman tentang bai'at dan siri pengambilan sumpah inisiasi
telah bermula.
Perjalanan
pertama ke Qadian
Pada
tahun 1890, saya lulus peperiksaan masuk dan pergi ke Jammu. Saya mendapat
pekerjaan di sebuah sekolah. Seorang lagi guru, yang namanya sama dengan saya
(Allahyarham Maulvi Fazil Muhammad Sadiq Sahib) pernah tinggal bersama saya.
Pada masa itu, kitab Hadhrat Masih Mau’ud, Fath-e-Islam (Kemenangan Islam),
sampai ke Jammu. (Ia mungkin telah dihantar untuk membaca pruf kepada Hazrat
Maulvi Nuruddin Sahib (ra) sebelum diterbitkan.) Dalam buku ini, Masih Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan, buat pertama kalinya, secara terbuka menyebut kewafatan
Jesus (as) dari Nazareth dan dakwaannya sebagai Masih Mau’ud. Buku ini dibaca
oleh saya dan Maulvi Muhammad Sadiq Sahib bersama-sama, dan saya menulis
beberapa soalan selepas [mempelajari]nya dan menghantarnya kepada Masih Mau'ud.
Sebagai jawapan, Allahyarham Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib (ra), yang berada
di Jammu pada masa itu, memberitahu saya secara lisan bahawa buku lain akan
diterbitkan tidak lama lagi dan semua soalan itu akan dijawab.
Selepas
itu, semasa cuti [musim sejuk] di sekolah, saya pergi ke Qadian. Ia adalah
musim sejuk dan mungkin Disember 1890. Saya datang bersendirian dari Batala
menaiki kereta kuda dan membayar tambang 12 anna [seunit mata wang yang
dahulunya digunakan di benua kecil, bersamaan dengan 1/16 rupee]. Hazrat Maulvi
Nuruddin Sahib (ra) telah memberi saya surat cadangan untuk disampaikan kepada
Hadhrat Masih Mau'ud.
Apabila
tiba di kediaman Hadhrat Masih Mau'ud, saya segera menyerahkan surat itu.
Hadhrat Masih Mau’ud dengan cepat keluar dan berkata, “Maulvi Sahib telah
memuji kamu dalam suratnya.” Beliau kemudian bertanya kepada saya sama ada saya
sudah makan atau belum. Kami duduk sebentar dan kemudian masuk ke dalam rumah.
Hanya ada seorang lagi tetamu selain saya (Allahyarham Syed Fazl Shah Sahib),
dan Allahyarham Hafiz Sheikh Hamid Ali Sahib sedang melayan tetamu. Gol Kamrah
(bilik melukis yang dinamakan sempena bentuk bulatannya) bilik menghidangkan tetamu
dan diwari remaja [tempat berdinding tiga] yang kini ada di hadapannya tiada
pada masa itu. Pada waktu malam, si hina ini dan Syed Fazl Shah Sahib tidur di
dalam gol-kamrah.
Pada
waktu solat, Hadhrat Masih Mau'ud akan datang ke Masjid Mubarak, yang biasanya
dipanggil Masjid Choti. Janggut yang diberkati Masih Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan telah diwarnai dengan inai. Wajahnya kemerah-merahan dan cerah,
kepalanya ditutupi dengan serban putih yang berat, dan beliau mempunyai tongkat
di tangannya. Keesokan paginya, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar dari
sisi zenana [wanita] rumah.
Pertama
berjalan bersama Nabi Ahmad (as)
Masih
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan keluar dan berkata, “Mari kita berjalan-jalan.”
Syed Fazal Shah Sahib, Hafiz Hamid Ali Sahib dan saya menemaninya. Berjalan
melalui ladang dan laluan luar bandar, kami sampai ke bahagian timur kampung.
Semasa perjalanan pertama ini, saya berkata kepada Masih Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan, “Apakah ubat untuk mengelakkan diri daripada melakukan dosa?
Ubat
untuk mengelakkan dosa
Masih
Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab:
“Seseorang
harus sentiasa mengingati kematian. Apabila manusia lupa bahawa dia akan mati
suatu hari nanti, timbul keinginan yang tidak berkesudahan dalam dirinya.
Akibatnya, seseorang mula mempunyai harapan yang berlarutan bahawa mereka akan
melakukan ini dan itu, dan kemudian mereka menjadi berani terhadap dosa dan
kelalaian berakar umbi.”
Matahari
terbit dari Barat
Syed
Fazal Shah Sahib bertanya, “Disebutkan bahawa Masih Mau’ud akan muncul ketika
matahari terbit dari barat. Apakah maksud ini?”
Hadhrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Ia
adalah fenomena semula jadi bahawa matahari terbit dari timur dan terbenam di
barat, dan ini tidak boleh berubah. Jadi, [hadis] bermaksud bahawa rakyat
negara Barat akan mula menerima Islam pada zaman ini. Baru-baru ini, kedengaran
segelintir orang British telah memeluk Islam di Liverpool.”
Dalam
semua perkara yang berlaku semasa berjalan itu, saya masih ingat dua perkara di
atas.
Saya
tidak dapat mengatakan apa yang menarik saya untuk menerima kebenaran Hadhrat
Masih Mau’ud dan mengambil bai‘atnya, selain fakta bahawa wajahnya yang
diberkati sedemikian rupa sehingga mustahil bagi saya untuk mempercayai bahawa beliau
adalah seorang pendusta.
(Apabila
saya mula menerbitkan majalah suku tahunan untuk penyebaran Islam di Amerika,
dengan melihat hadis yang disebutkan di atas, saya menamakan majalah itu The
Moslem Sunrise dan pada muka depannya, matahari terbit ditunjukkan pada peta
Amerika. )
Bai‘at
Pada
hari kedua atau ketiga [saya berada di Qadian], saya memberitahu Hafiz Hamid
Ali Sahib bahawa saya ingin mengambil bai‘at. Masih Mau’ud Yang Dijanjikan
membawa saya ke rumah yang berasingan. [Rumah ini terletak] di atas tanah yang
kini mempunyai rumah desa Nawab Muhammad Ali Khan Sahib. Ia pernah mempunyai
perpustakaan pusat di petak bawahnya dan Dr Hashmatullah Sahib pernah tinggal
di bahagian atasnya. (Pada masa kini, iaitu Ogos 1935, ia digunakan sebagai
rumah tetamu.)
Pada
masa itu, terdapat sebuah kandang lembu milik Hadhrat Masih Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan di tanah itu, dan lembu, lembu, dll., disimpan di dalamnya. Sebuah
pintu akan membawanya melalui jalan. Di hadapan pintu dalam rumah itu adalah pintu
masuk kandang lembu dan koridor itu terletak di mana terletaknya bilik pejabat
perpustakaan yang besar hari ini. Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan membawa
saya ke dalam bilik itu dan menutup pintu dari dalam. Pada zaman itu, bai‘at
setiap orang diambil secara berasingan. Ada charpoy Masih Mau’ud (as)
Yang Dijanjikan meminta saya untuk duduk di atasnya. Saya akur dan beliau pun
duduk di atasnya. Hadhrat Masih Mau’ud menggenggam tangan kananku dan berbaiat
daripadaku untuk mematuhi 10 syarat bai‘at. Saya tidak mengulangi kesemua 10
syarat bai‘at, tetapi hanya mengucapkan kata-kata yang, “[Saya akan mematuhi]
10 syarat bai‘at itu.”
(Allahyarham
Mirza Ayub Baig Sahib Kalanwari, saudara kepada Dr Mirza Yaqub Sahib dari
Lahore, adalah sahabat yang sangat saya sayangi. Salah seorang adik
perempuannya ialah isteri Nasir Shah Sahib Nazim Imarat Sadr Anjuman Ahmadiyya
Qadian. Mirza Ayub Baig Sahib ialah satu-satunya orang yang bertuah yang,
walaupun dia meninggal dunia bertahun-tahun sebelum berdirinya Bahishti Maqbarah,
Hadhrat Masih Mau’ud mengizinkan untuk dibawa masuk ke dalam kotak dari
Fazilka, daerah Ferozepur untuk dikebumikan di Bahishti Maqbarah. Semoga Allah
mengurniakan kedudukan yang tinggi kepadanya di Syurga. Sekitar tahun 1892, dia
mengambil bai'at dari Hadhrat Masih Mau'ud di Lahore. Beliau pernah berkata, “Apabila
saya memasuki bilik yang berasingan untuk mengambil bai'at, Hadhrat Masih
Mau'ud berkata pada saat mengambil ikrar, ‘Saya akan patuhi 10 syarat bai'at.’
Saya menjawab bahawa saya tidak tahu apakah 10 syarat itu. Hadhrat Masih Mau'ud
kemudian menyuruh saya mengulangi semua syarat tersebut satu persatu.)
(Diterjemah
oleh Al Hakam daripada bahasa Urdu asal dalam Zikr-e-Habib, ms. 1-5)
Comments
Post a Comment