Zikr-e-Habib – ‘Dia tidak membebankan kamu dalam agama.’ (22:79): Beberapa contoh dari kehidupan Masih Mau’ud oleh M Adam Ahmad
Al-Hakam
Zikr-e-Habib
– ‘Dia tidak membebankan kamu dalam agama.’ (22:79): Beberapa contoh dari
kehidupan Masih Mau’ud
24
March 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 10 April 2023
M
Adam Ahmad, Al Hakam
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Nabi-nabi
Tuhan datang sebagai hembusan udara segar bagi manusia dengan cara mereka
memecahkan belenggu masyarakat yang dipaksakan sendiri dan membimbing manusia
ke jalan yang membawa kepada Tuhan dengan menunjukkan teladan murni mereka.
Lebih
dari satu abad yang lalu, sebagai menggenapi nubuatan Nabi Muhammad (saw),
Allah SWT melantik Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian untuk
menghidupkan Iman dan menyatukan semua bangsa di bawah panji Islam. Beliau
adalah renungan yang sempurna dan penyembah yang paling bersemangat kepada Baginda
dan tuannya, Nabi Muhammad (saw). Nabi Ahmad (as) datang sebagai Masih Mau’ud
dan Mahdi pada saat penganut setiap agama di dunia, dalam satu bentuk atau yang
lain, sedang menunggu penyelamat ini, yang akan mereformasi umat manusia dan
memuaskan dahaga rohani mereka. Beliau juga menghapuskan salah faham tentang
Islam dan menentang kepercayaan palsu yang telah dikaitkan dengannya oleh
beberapa orang Islam selama berabad-abad, mengemukakan agama itu dalam bentuk
aslinya yang murni, seperti yang diajar dan dihayati oleh Nabi (saw).
Banyak
yang telah diperkatakan dan ditulis tentang tujuan utama kedatangan Nabi Ahmad (saw)
dan bagaimana baginda memenuhi misinya. Artikel ini memberi tumpuan terutamanya
kepada bagaimana Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan adalah sumber kemudahan dan
berkat bagi semua individu masyarakat dalam setiap aspek kehidupan.
Hadhrat
Masih Mau’d bersabda:
“Syariat
Allah Taala adalah berdasarkan dua perkara sahaja: menghormati perintah Allah;
dan menunjukkan belas kasihan kepada ciptaan Allah.” (Malfuzat [Bahasa
Inggeris], Jilid 2, hlm. 268)
Hadhrat
Masih Mau'ud menunjukkan kepada dunia bahawa syariah tidak pernah dimaksudkan
untuk menyusahkan atau menimbulkan masalah kepada manusia. Individu tertentu
yang tergolong dalam pelbagai kelas masyarakat, kerana motif tersembunyi
mereka, mencipta amalan yang berbeza dan memberi mereka nama agama. Lebih-lebih
lagi, sebilangan alim ulama dan ulama menyesatkan orang awam dengan mentafsir
ayat-ayat Al-Qur’an secara salah kerana kekurangan ilmu ketuhanan dan untuk
memenuhi keinginan mementingkan diri sendiri.
Mengqasarkan
solat semasa dalam perjalanan
Ada
kalanya, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan mengucapkan beberapa perkataan
dan meletakkan isu yang telah lama dibincangkan, menjadikannya lebih mudah dan
lebih senang untuk difahami dan diambil tindakan. Seorang sahabat Hadhrat Masih
Mau’ud, Hazrat Qazi Amir Hussain Sahib (ra), berkata:
“Awalnya,
saya yakin bahawa qasr [bentuk yang dikurangkan] solat semasa dalam perjalanan
adalah tidak dibenarkan dalam keadaan biasa, tetapi hanya dalam kes peperangan
kerana takut konflik. Saya pernah berbincang panjang dengan Maulvi Sahib
[Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra)] mengenai perkara ini.
“Pernah,
semasa hari-hari Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan mengadakan perbicaraan
mahkamah di Gurdaspur, saya juga pergi ke sana. Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan diiringi oleh Maulvi Sahib (ra) dan Maulvi Abdul Karim Sahib. Namun,
apabila tiba waktu solat Zuhur, Hadhrat Masih Mau'ud meminta saya untuk
mengimami solat. Saya dengan tegas memutuskan dalam hati saya bahawa, ‘Hari
ini, saya telah mendapat peluang, maka saya akan menunaikan solat Zuhur yang
lengkap [empat rakaat Zuhur] tanpa mengqasar, dan masalah ini akan
diselesaikan.’ Ketika saya mengangkat tangan saya dengan berniat agar aku tidak
mengqasarkan solat, Hadhrat Masih Mau’ud berdiri di belakangku, di sebelah
kanan. Beliau segera melangkah ke hadapan dan dengan mukanya dekat dengan
telingaku, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, ‘Qazi Sahib! Sudikah kamu
menghulurkan dua [rakaat]?’ Saya menjawab, ‘Ya Huzur, saya hanya akan
menawarkan dua rakaat sahaja.’ Tanpa berlengah lagi, perkara kami telah
diselesaikan dan saya melepaskan alasan saya sendiri.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid
1, hlm. 24-25)
Soalan
bertulis daripada seseorang telah dikemukakan kepada Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan. Individu itu bertanya bahawa kerana mereka terpaksa melakukan
perjalanan ke sana sini sehingga jarak 30 batu atau lebih, apakah yang mereka
patut anggap sebagai perjalanan [safar] dan adakah perintah Islam mengqasarkan
solat semasa dalam perjalanan terpakai baginya? Orang itu menyatakan bahawa
mereka tidak berminat dengan perbincangan akademik dari buku dan apa yang dia
mahukan hanyalah keputusan daripada Pemimpin Sejati mereka. Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan bersabda:
“Adalah
kepercayaan saya bahawa seseorang individu tidak sepatutnya mengenakan
kesukaran yang tidak wajar kepada diri mereka sendiri. Definisi perjalanan
adalah berdasarkan pemahaman umum masyarakat, walaupun jarak itu sendiri hanya
beberapa batu. Jadi, jika demikian, hendaklah seseorang itu mengikut suruhan
yang terpakai dalam kes musafir dan mengqasarkan solat.
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ
‘Perbuatan
itu berdasarkan niat.’
“Ada
kalanya, kami akan menempuh jarak dua atau tiga batu apabila kami berjalan
dengan rakan-rakan kami, tetapi tiada siapa yang terfikir dalam fikiran mereka
bahawa mereka sedang dalam perjalanan. Walau bagaimanapun, apabila seseorang
mengemas barang-barang mereka dan berangkat dengan niat bahawa mereka akan
melakukan perjalanan, mereka adalah seorang musafir. Asas syariah bukan
berdasarkan kesukaran. Perjalanan adalah perjalanan mengikut kefahaman yang
saya terima.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms 106)
Amalan
zuhud dan sunnah Nabi (saw)
Menjelaskan
bagaimana individu-individu tertentu mencipta syariah mereka sendiri dan
menjadikannya rumit untuk orang ramai, Nabi Ahmad (as) bersabda:
“Pernah
seorang lelaki pergi berjumpa darwis. Darwisy berkata: ‘Hadiahkan dia dengan
makanan.’ Lelaki itu, bagaimanapun, berkeras bahawa dia akan makan bersama
darwis. Akhirnya, apabila lelaki itu duduk bersama darwis untuk makan, bebola
neem disediakan untuknya dan dipersembahkan. Sesetengah orang mengamalkan
amalan sedemikian dan tujuannya adalah untuk membuat orang lain percaya bahawa
mereka adalah orang yang cemerlang. Namun, Islam tidak menganggap amalan
tersebut sebagai tanda kecemerlangan; Kecemerlangan dalam Islam diukur dengan
kebenaran, yang mengubah seseorang menjadi seorang wali, yang bercakap dengannya
malaikat dan yang diberi kabar gembira oleh Tuhan Yang Maha Esa. Saya tidak
mengajar amalan zuhud seperti itu kerana ia bertentangan dengan objektif ajaran
Islam. Al-Qur’an memberikan pengajaran berikut:
کُلُوۡا مِنَ الطَّيِّبٰتِ
‘Makanlah
yang baik-baik.’ [Surah al-Mu‘minun, 23, 52]
“Namun,
orang-orang ini mengambil sesuatu yang sangat baik lagi suci dan
mencampurkannya dengan debu untuk mengubahnya menjadi sesuatu yang najis.
Kepercayaan sebegini berkembang lama selepas Islam dilupakan. Orang-orang
seperti itu menambahkan bid'ah mereka sendiri kepada ajaran Nabi (saw), kerana
mereka tidak ada kaitan dengan Islam atau Al-Qur’an; mereka ini mengada-adakan
syariah mereka sendiri. Saya melihat ini dengan penuh penghinaan dan jijik.
Rasulullah (saw) adalah contoh yang sempurna untuk kita semua. Kebaikan dan
jasa kita terletak pada mengikuti jejaknya, sejauh mungkin, dan tidak
menyimpang sedikit pun.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms 294-95)
Nabi
(saw) bersabda:
إِنَّ الدّيْنَ يُسْرٌ وَلَنْ
يُشَادَّ الدِّيْنَ أَحَدٌ إِلاَّ غَلَبَہُ، فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَقَارِبُوا ،ارِبُوا
ا بِالْغَدْوَۃِ وَالرَّوْحَةِ وَشَىْءٍ مِنَ الدُّلْجَةِ
“Sesungguhnya
agama itu mudah dan sesiapa yang melampau dalam mengikut agama tidak akan dapat
meneruskannya. Oleh itu, ikuti haluan yang betul, cuba menyempurnakan diri anda
dan terima khabar gembira bahawa anda akan mendapat ganjaran; dan mintalah
pertolongan dengan menyembah [Tuhan Yang Maha Kuasa dalam salat] pada waktu
pagi, petang, dan pada waktu-waktu terakhir di malam hari.” (Sahih al-Bukhari,
Kitab al-iman)
Hazrat
Mufti Muhammad Sadiq Sahib (ra) menulis bahawa sekitar tahun 1893, ketika
bilangan Ahmadi agak kecil, seorang Ahmadi pernah tinggal di masjid sebuah
kampung. Dia sesekali melawat Qadian. Suatu ketika, dia bertanya kepada Hadhrat
Masih Mau’ud, “Pada hari Jum’at, orang-orang di kampung itu melaksanakan solat
Jum’at dua raka’at dan selain itu mereka juga mengerjakan solat Zuhur empat
raka’at, dan menyebutnya ihtiyati. [solat berjaga-jaga]. Apakah hala tuju awak
dalam hal ini?” Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Tidak perlu solat Zuhur setelah
Juma’at. Bagi mereka yang jatuh ke dalam keraguan ini, kedua-dua solat Jum‘uah
dan Zuhur mereka menjadi samar-samar. Dalam kedua-dua kes, mereka keliru.
Ihtiyati [solat] adalah amalan yang sia-sia.” (Zikr-e-Habib, hlm. 32)
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba) berkata:
“Pada
suatu ketika, menjelaskan ayat لَا يُکَلِّفُ اللّٰہُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَھَا
[Surah Al-Baqarah, 2:287], Hadhrat Masih Mau’ud bersabda: 'Syariah itu berdasarkan
kelembutan bukan daripada kekasaran. [1985]], Jld. 3, hlm. 404] Maksudnya,
setiap orang akan diuruskan mengikut kapasiti dan keupayaan mereka. Justeru,
syariah itu ada untuk memberi kemudahan dan kesenangan.” (Khutbah Jumaat, 30
Januari 2015)
Dalam
Al-Qur’an, Allah SWT berfirman:
وَمَا جَعَلَ عَلَيۡکُمۡ فِي
الدِّيۡنِ مِنۡ حَرَجٍ
“[Tuhan]
tidak membebankan kamu dalam agama.” (Surah Al-Hajj, 22:79)
Melalui
kata-kata dan tindakannya, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyampaikan
pengetahuan yang dianugerahkan Tuhan kepada pengikutnya khususnya dan kepada
orang lain secara umum. Selain menyingkap kebenaran isu-isu agama utama dan
mencerahkan dunia tentang Kewafatan Isa, Jihad, Wahyu, Hakikat Mukjizat, dan
lain-lain, Nabi Ahmad (as) melangkah lebih jauh dan berusaha untuk menghapuskan
semua jenis keterlaluan dan bid’ah yang buruk berleluasa dalam masyarakat.
Perintah
berpurdah dan layanan baik terhadap wanita
Dalam
tulisannya, Hadhrat Masih Mau’ud menjawab mereka yang membangkitkan dakwaan
terhadap tabir Islam dan mengatakan bahawa tabir Islam bukanlah penjara tetapi
penghalang penting yang menghalang pergaulan bebas lelaki dan wanita dan
menyelamatkan mereka daripada tunduk kepada nafsu batin mereka. Bagaimanapun,
beliau turut menyuarakan ketidaksetujuan terhadap idea bahawa wanita perlu
dikurung di rumah dan tidak dibenarkan keluar sambil berpurdah atau berjalan
bersama suami.
Oleh
itu, suatu ketika, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan sedang meneruskan perjalanan.
Terdapat beberapa waktu sebelum ketibaan kereta api. Jadi, apabila beliau
sampai di stesen, beliau mula berjalan bersama Hazrat Amma Jan (ra) di atas
platform. Memerhatikan ini, Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra), yang mempunyai
sifat yang sangat sengit, pergi kepada Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra) dan
berkata, “Sila minta Hazrat Sahib (as) untuk menjadikan Bivi Sahiba [isteri Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan] duduk secara berasingan.” Hazrat Hakim Maulvi
Nuruddin (ra) menjawab bahawa dia tidak boleh berbuat demikian dan memberitahu
Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra) bahawa dia sendiri. Oleh itu, Hazrat Maulvi
Abdul Karim (ra) sendiri pergi kepada Hadhrat Masih Mau’ud dan meminta perkara
yang sama. Hadhrat Masih Mau’ud menjawab, “Jangan risaukan dirimu dengan hal
ini. Saya tidak berkenan melakukan purdah seperti ini.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid
1, hlm. 56)
Sebelum
kedatangan Hadhrat Masih Mau’ud, orang telah mengembangkan tafsiran yang
melampau mengenai perintah purdah yang tidak sesuai dengan ajaran Al-Qur’an
atau sunnah Nabi (saw). Sebagai contoh, seorang suami tidak akan berjalan
bersama isterinya, walaupun dia akan menjaga purdah seperti yang ditetapkan
oleh syariah. Hadhrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan memperkenalkan konsep
purdah yang betul.
Pada
suatu ketika, beliau menyatakan:
“Orang
ramai telah melakukan kesilapan sejauh berinteraksi dan melayan wanita dan
kanak-kanak, dan mereka telah tersasar dari jalan yang benar. Al-Qur’an
menyatakan:
وَعَاشِرُوۡہُنَّ بِالۡمَعۡرُوۡفِ
“‘Bergaullah
dengan mereka dalam kebaikan.’ (Surah an-Nisa, 4:20)
“Tetapi
hari ini, orang ramai bertindak dengan cara yang bertentangan dengan ajaran
ini. Dalam konteks ini, terdapat dua jenis manusia. Satu kumpulan orang telah
mengabaikan wanita meninggalkan mereka untuk menjalani kehidupan tanpa batasan,
seolah-olah agama tidak menjejaskan mereka sama sekali. Jadi mereka menjalani
kehidupan yang sangat bertentangan dengan Islam dan tidak ada yang mengganggu
mereka. Kemudian, terdapat satu lagi kumpulan orang yang tidak meninggalkan
wanita sendirian untuk menjalani kehidupan yang tidak terkawal, tetapi
sebaliknya, mereka telah mengamalkan cara yang sangat keras dan mengawal
sehingga seseorang tidak dapat membezakan antara wanita dan haiwan; mereka ini
memperlakukan wanita dengan cara yang lebih buruk daripada hamba dan binatang.
[…] Nabi (saw), adalah contoh yang sempurna dalam segala hal. Kaji kehidupannya
dan lihat bagaimana dia memperlakukan wanita.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris],
Jilid 3, ms 295-296)
Sebuah
riwayat dalam Sirat-ul-Mahdi menyebutkan bahawa Sakina Begum Sahiba, isteri
Guru Ahmad Hussain Faridabadi Sahib, menyatakan kepada suaminya dalam surat
bahawa Masih Mau’ud pernah berkata dalam majalisnya [perhimpunan agama],
“Lelaki hendaklah memperlakukan wanita dengan kebaikan dan kasih sayang.”
Sebaliknya, baginda akan berkata kepada wanita, “Wanita hendaklah menjadikan
rumah mereka sebagai syurga dan tidak boleh bercakap dengan lelaki dengan suara
yang keras.”
Sakina
Begum Sahiba selanjutnya menyatakan bahawa, “Setiap kali saya mengunjungi rumah
Masih Mau’ud, saya akan melihat bahawa beliau akan selalu memanggil Ummul
Momineen (ra) [Hazrat Amma Jan] dengan sangat sopan. Beliau akan memanggilnya,
‘Mahmud ki Walidah [ibu Mahmud]!’ atau kadang-kadang berkata kepadanya, ‘Mahmud
ki Amma [ibu Mahmud]! Perkara ini adalah si fulan.’ Hadhrat Masih Mau’ud juga
sangat baik terhadap hamba-hambanya. Saya tidak ingat sekali bahawa beliau
pernah bercakap kasar kepada mana-mana hambanya. Beliau akan sentiasa bercakap
dengan mereka dengan senyuman di wajahnya.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 2, hlm. 319)
Prinsip
syariah adalah selaras dengan fitrah manusia
Al-Qur’an,
dalam ayat terakhir surah keduanya, menyatakan bahawa Allah tidak membebankan
jiwa seseorang melebihi kemampuannya. Ia seterusnya mengatakan bahawa semakin anda
mengikuti agama anda, semakin mudah untuk anda. Dalam erti kata lain, Tuhan
berkata bahawa Dia telah menunjukkan kepada anda cara yang paling mudah dan
paling singkat untuk mencapai matlamat utama. Semakin anda melencong dari
laluan itu, semakin lama dan lebih sukar perjalanan hidup anda.
(Tafsir-e-Kabir, Jilid 2, hlm. 656-657)
Ia
masuk akal, kerana jika Tuhan adalah “Pencipta” “alat” ini yang dipanggil
manusia, maka ia akan berjalan dengan lancar dan dengan mudah jika “Manual
Pencipta”, atau “Peraturan-Nya”, diikuti dengan sempurna. Jadi, jika
dibandingkan dengan cara hidup anda yang lain, tidak sukar untuk mengikuti
syariah.
Ikut
syariah juga mudah kerana peraturan itu bukan di luar kemampuan manusia.
Sebagai contoh, anda sepatutnya solat, sambil berdiri, tetapi jika anda
benar-benar tidak mampu, anda boleh solat sambil duduk, atau berbaring, jika
anda tidak boleh duduk. Fleksibiliti dan kelonggaran ini digunakan untuk setiap
amalan lain.
Walau
bagaimanapun, seperti yang telah disebutkan sebelum ini, orang kadang-kadang
menyukarkan diri mereka sendiri. Sebagai contoh, anda tidak dibenarkan
berpuasa, semasa anda sakit. Jika seseorang berpuasa walaupun demikian, dia
bukan sahaja akan menyusahkan dirinya, tetapi ia sama dengan melanggar
peraturan.
Ya,
benar juga jika anda tidak pernah mengamalkan agama sebelum ini, ia boleh
menjadi sukar pada peringkat permulaan. Ia seperti orang yang, selepas
bertahun-tahun tidak aktif, mula bersenam. Ia akan menjadi sangat sukar pada
mulanya, tetapi jika dia bertahan, dia hanya akan berkembang dalam keupayaannya
untuk mencari latihan, atau dalam kes kami, peraturan, lebih mudah dari hari ke
hari.
Prinsip-prinsip
syariah direka untuk selaras dengan dan menampung kapasiti semula jadi daripada
manusia. Oleh itu, Masihi Mau'ud berkata:
“Tuhan
Yang Maha Kuasa tidak mewajibkan manusia untuk menerima apa-apa yang di luar
kemampuan intelek mereka, dan hanya menetapkan doktrin-doktrin seperti yang
dapat difahami oleh manusia supaya arahan-Nya tidak boleh memaksakan kepada manusia
apa yang tidak mampu dia tanggung.” (The Philosophy of the Teachings of Islam,
ms. 191-92)
Di
tempat lain, Nabi Ahmad (as) bersabda:
“Syariah
tidak pernah memaksa seseorang untuk menanggung apa-apa di luar kekuatan dan
kemampuan fakulti mereka.
لَا يُکَلِّفُ اللّٰہُ نَفْسًا
اِلَّا وُسْعَھَا
‘Allah
tidak membebani seseorang melainkan kemampuannya.’ [Surah Al-Baqarah, 2:287]
“Dari
ayat ini, jelas terbukti bahawa perintah-perintah Allah Taala bukanlah sesuatu
yang di luar kemampuan seseorang untuk melaksanakannya. Tambahan pula, Tuhan
Yang Maha Kuasa tidak mendedahkan perintah dan undang-undang-Nya kepada dunia
supaya Dia dapat mempamerkan kefasihan dan ucapan-Nya yang jelas kepada
Manusia, atau memamerkan kebolehan pembuatan undang-undang dan penceritaan-Nya
- seolah-olah Dia telah menentukan sejak awal lagi manusia yang bodoh dan lemah
itu. tidak akan dapat bertindak atas perintah ini. Tuhan Yang Maha Kuasa
mengatasi dan melampaui amalan sia-sia itu.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid
1, hlm. 60)
Hazrat
Munshi Zafar Ahmad Kapurthalvi (ra) menceritakan, “Suatu hari, Hazrat Munshi
Aroray Khan, Hazrat Khan Sahib Muhammad Khan dan saya melawat Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan di Ludhiana. Ia adalah bulan Ramadan dan saya berpuasa,
sedangkan yang lain tidak. Apabila kami bertemu Hazrat Sahib (as), hanya ada
sedikit masa lagi sehingga matahari terbenam. Mereka memberitahu Hazrat Sahib (as),
‘Zafar Ahmad sedang berpuasa’. Hazrat Sahib (as) bergegas masuk, membawa
minuman manis dan mengarahkan saya untuk berbuka. Hazrat Sahib (as) berkata,
‘Puasa semasa dalam perjalanan tidak diwajibkan.’ Maka, saya mematuhi arahan
itu.
“Kemudian,
sejak kami menetap di sana, kami mula berpuasa. Pada iftari [masa berbuka
puasa], Hazrat Sahib (as) membawa tiga gelas di atas dulang besar. Ketika kami
hendak membuka puasa, saya berkata kepada Huzur (as), ‘Apa gunanya satu gelas
untuk Munshi Ji (Munshi Arorey Khan Sahib)?’ Huzur (as) tersenyum dan segera
kembali [ke dapur] dan membawa teko besar berisi minuman manis dan
menawarkannya kepada Munshi Ji. Munshi Ji menghabiskan seluruh teko,
memandangkan Hazrat Sahib (as) sendiri sedang memberinya makan dengan
tangannya.” (Ashab-e-Ahmad, Jilid 4, hlm. 224; Al Hakam, 25 Mei 2018)
Hadhrat
Ahmad (as): Manifestasi rahmat Allah
Hadhrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Syariah
hanya mempunyai dua komponen. Satu hak Allah dan kedua hak Manusia.
“Apakah
hak Allah? Iaitu beribadah kepada-Nya dan tidak menyertakan orang lain dalam
ibadah-Nya, dan tetap sibuk dengan mengingat Allah, mentaati
perintah-perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya, dan menjauhi segala yang
haram, dsb.
“Hak
manusia, secara ringkasnya, adalah tidak berlaku kejam kepada sesiapa, tidak
melanggar hak sesiapa […].” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 407)
Apabila
kita mendengar perkataan “Masihi Mau’ud”, sifat-sifat kasih, kebaikan dan belas
kasihan terlintas di fikiran. Nabi Ahmad (as), yang merupakan Al-Masihi Akhir
Zaman, memiliki semua sifat ini semaksimal mungkin, kerana beliau adalah hamba
kepada Meterai semua Nabi, Hazrat Muhammad (saw). Salah satu cara yang paling
luar biasa di mana beliau memperlihatkan sifat-sifat ini ialah beliau
membebaskan ciptaan Tuhan dari belenggu yang mereka paksakan sendiri dan yang
telah meremukkan punggung mereka.
Comments
Post a Comment