Zikir-e-Habib: Kekasih yang diingati oleh M Adam Ahmad
Zikir-e-Habib:
Kekasih yang diingati
14hb
April 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 19 April 2023
Tahajjud,
Ishraq, Tarawih, wuduk: Pada solat Hadhrat Masih Mau'ud
M
Adam Ahmad, Al Hakam
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Solat
Tahajjud dan Israq
Hazrat
Mirza Bashir Ahmad Sahib (ra) MA berkata:
“Ibu
saya [Hazrat Amma Jan (ra)] memberitahu saya bahawa Hadhrat Masih Mau’ud dahulu
mempersembahkan dua jenis nawafil selain solat lima waktu. Selalunya, Hadhrat
Masih Mau’ud akan menunaikan (dua atau empat rakaat) solat Isyraq [solat sunat
selepas matahari terbit], dan [jenis nawafil] kedua ialah (lapan rakaat)
Tahajjud. solat yang biasa dia lakukan kecuali ketika dia sangat sakit. […]
Pada hari-hari terakhir hidupnya kerana kelemahan, Hadhrat Masih Mau’ud pernah
melakukan Tahajjud sambil duduk.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 3)
Hazrat
Dr Mir Muhammad Ismail Sahib (ra) berkata:
“Pada
tahun 1895, saya berpeluang merayakan sepanjang bulan Ramadan di Qadian. Pada
bulan itu, saya solat Tahajjud (maksudnya solat Tarawih) di belakang Huzur (as).
“Masih
Mau’ud mempunyai kebiasaan mengerjakan witir pada awal malam sedangkan dia
mengerjakan solat Tahajjud lapan rakaat – terbahagi dua – pada bahagian akhir
malam, di mana dia selalu membaca ayat-ul-Kursi (dari 'Allahu La Ilaha Illa Hu'
kepada 'Wa Huwal Aliyyul Azim') pada rakaat pertama dan Surah al-Ikhlas pada
rakaat kedua. Dalam ruku‘ dan sujud, iaitu ketika ruku’ atau sujud, beliau
sering membaca ‘Ya Hayyu Ya Qayyumu Birahmatika Astagheeth’ [Wahai Tuhan Yang
Hidup dan Berdiri Sendiri, aku memohon pertolongan-Mu dengan rahmat-Mu]. Dia
selalu membaca ini dengan cara yang saya boleh mendengar suaranya dengan
mudah." (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 320)
Tarawih
dan Tahajjud
Seseorang
bertanya sama ada, pada bulan Ramadan, solat Tarawih perlu dilakukan sebanyak
lapan rakaat [satuan solat] secara berjamaah di masjid sebelum tidur atau
adakah ia dilakukan sendirian di rumah dengan bangun pada bahagian akhir waktu
solat. malam?
Hadhrat
Masih Mau’ud (as) menjawab:
“Solat
Tarawih bukanlah solat yang berasingan. Pada hakikatnya, mengerjakan solat
Tahajjud lapan rakaat pada waktu yang lebih awal disebut Tarawih. Kedua-dua
bentuk yang dinyatakan dalam soalan adalah dibenarkan. Nabi (saw), telah
melakukan kedua-dua cara. Tetapi kebanyakan masa, amalan Nabi (saw), adalah
melakukan solat ini pada akhir malam di rumah, seorang diri.” (Malfuzat [Bahasa
Inggeris], Jilid 10, ms 24-25)
Seseorang
bertanya tentang solat Tarawih, jika ia Tahajjud maka bagaimana pendapat anda
tentang dua puluh rakaat [satuan solat] kerana Tahajjud hanya sebelas atau tiga
belas rakaat, termasuk Witir.
Hadhrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Sunnah
kekal Nabi (saw) hanyalah lapan rakaat dan beliau biasa melakukannya pada waktu
Tahajjud, dan ini adalah cara yang lebih disukai. Walau bagaimanapun, ia juga
dibenarkan pada bahagian awal malam juga. Dalam satu riwayat, dinyatakan bahawa
Nabi (saw) menawarkan mereka pada bahagian awal malam. Dua puluh rakaat
diperkenalkan kemudian, tetapi sunnah Nabi (saw) memang seperti yang telah dinyatakan
sebelumnya.” (Ibid., hlm. 143)
Seorang
lelaki menulis surat kepada Masih Mau’ud, yang intinya adalah: (1) Bagaimana
cara melaksanakan solat fardhu? (2) Apakah fatwa mengenai solat Tarawih, dan
apakah hukum melaksanakan solat fardhu dalam perjalanan? dan (3) Dia juga
memohon doa untuk beberapa perkara peribadi.
Sebagai
balasan kepada ini, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menulis:
“As-salamu
‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu. [Salam sejahtera ke atas kamu, dan
rahmat Allah dan keberkatan-Nya.]
“Doa
adalah yang dipanjatkan, tetapi hendaklah dilakukan dengan rasa sedih dan
khusyuk. Dan hendaklah kamu banyakkan berdoa dalam solat fardhu untuk
kesejahteraan rohani dan jasmani kamu, walaupun kamu melakukannya dalam bahasa
kamu sendiri.
“Saya
akan mendoakan hutang kamu, insya-Allah [insya-Allah]. Terus ingatkan saya.
Saya juga akan mendoakan kamu mendapat seorang anak lelaki.
“Mengerjakan
dua rakaat dalam perjalanan adalah sunnah [amalan Nabi (saw)]. Tarawih juga
sunnah. Perhatikannya, dan kadang-kadang persembahkan di rumah sendiri kerana
Tarawih, pada hakikatnya, adalah Tahajjud dan bukan solat baru. Kerjakanlah
solat witir mengikut cara mana sahaja yang kamu lakukan sekarang.” (Malfuzat
[Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 30)
Berkenaan
dengan solat dalam bahasa sendiri, Hadhrat Masihi Mau'ud menjelaskan bahawa ia
tidak bermakna seseorang itu harus meninggalkan kata-kata Al-Qur’an atau
doa-doa Nabi, yang dalam bahasa Arab. Sebaliknya, sebagai tambahan kepada ini,
"semasa solat, seseorang harus (juga) berdoa dalam bahasanya sendiri,
kerana berdoa dalam bahasa sendiri menghasilkan keghairahan yang lengkap
[…]." (Malfuzat, Jilid 5 [1988], ms 54-55)
Jika
tidak, Huzur (as) bersabda:
“Kata-kata
Allah Taala hendaklah dibacakan dalam bahasanya. Terdapat keberkatan di
dalamnya, sama ada seseorang memahaminya atau tidak, dan seseorang harus
membaca doa yang disampaikan kerana ia berasal dari lidah Nabi yang diberkati.
Ini adalah tanda kasih sayang dan rasa hormat.” (Al Badr, 23 & 30 Januari
1903, hlm. 4)
Berwuduk
dan sapuan
Hazrat
Syed Mir Inayat Ali Shah Sahib (ra) meriwayatkan:
“Masihi
Mau’ud yang Dijanjikan datang ke Mohalla [kejiranan] Sufian kami bersama
sekutunya. Sebilangan besar orang mengikutinya. Tidak lama selepas tiba,
Hadhrat Masih Mau'ud telah menunaikan solat Asar di masjid Mohalla Sufian.
Antara yang menemaninya termasuklah Maulvi Musa Sahib, bapa kepada Maulvi Abdul
Qadir Sahib. Semasa berwuduk, kerana Hadhrat Masih Mau’ud memakai stokin bulu,
beliau telah tumbuk [membuat hantaran dengan kedua-dua belah kaki di atas
stoking]. Maulvis sedang memerhatikannya. Mereka mula bertukar-tukar
perbincangan sama ada ia dibenarkan atau tidak [membuat sapuan pada stokin
bulu]. Di dalam masjid, Allahyarham Maulvi Musa Sahib bertanya kepada Hadhrat
Masih Mau’ud [jika dia sapuan]. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
menjawab dengan afirmatif. Huzur (as) telah diminta untuk mengimamkan solat,
tetapi dia memerintahkan Allahyarham Maulvi Abdul Qadir Sahib menjadi imam
solat. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tinggal di sana selama tiga hari.
Beliau sendiri pernah mengimami solat Subuh. Kadang-kadang, Huzur (as) juga
akan mengimamkan solat di bilik umum.” (Daftar Riwayat-e-Sahaba [tidak
diterbitkan], Jilid 1, ms 110)
Solat
berjamaah bersama Hazrat Amma Jan (ra)
Hazrat
Mirza Bashir Ahmad Sahib (ra) MA berkata:
“Dr
Mir Muhammad Ismail Sahib memberitahu saya, 'Pada beberapa kali, saya melihat
bahawa Hadhrat Masih Mau'ud, semasa memimpin solat di rumah, akan menjadikan
Hazrat Umm-ul-Momineen [Amma Janra] berdiri di sebelah kanannya sebagai muqtadi
[yang mengikutinya. dalam solat].
“‘Namun,
secara umum diketahui dalam fiqh bahawa, walaupun seorang wanita adalah
satu-satunya muqtadi, dia tidak boleh berdampingan dengan lelaki [imam].
Sebaliknya, dia harus berdiri di belakangnya secara berasingan. Sebaliknya,
seorang lelaki tunggal yang bertindak sebagai muqtadi hendaklah berdiri di
sebelah kanan, di sebelah imam.
“‘Ketika
saya bertanya kepada Hazrat Umm-ul-Mumineen (ra) tentang hal itu, dia
mengesahkan bahawa [dia pernah berdiri di sebelah Huzur (as) sebagai muqtadi].
Bagaimanapun, dia menambah bahawa Hadhrat Masih Mau'ud juga memberitahunya
bahawa beliau kadang-kadang berasa pening semasa berdiri, jadi beliau harus solat
di sebelahnya [sekiranya dia memerlukan sokongan fizikal].'” (Sirat-ul-Mahdi,
Jilid 1, riwayat 696)
Menggabungkan
solat
Hadhrat
Masih Mau’ud bersabda
“Sebagaimana
seseorang menunaikan kewajipan yang terhutang kepada Allah, begitu juga
seseorang harus menerima kelonggaran yang diberikan oleh Nya. Di mana kewajipan
telah ditetapkan oleh Allah, Allah sendiri yang memberikan pengecualian juga.
“Seseorang
mungkin memerhatikan bahawa walaupun saya mendapat manfaat daripada kelonggaran
yang diberikan oleh Tuhan. Saya telah menggabungkan solat selama kira-kira dua
bulan sekarang. Ini kerana saya sedang sakit dan juga sibuk menulis ulasan saya
tentang Surah Al-Fatihah. Dengan menggabungkan solat dengan cara ini, ramalan
yang berkaitan dalam Hadis تُجْمَعُ لَہٗ الصَّلٰوةُ juga sedang digenapi bahawa
apabila Al-Masih muncul, solat-solat akan digabungkan untuknya. Hadis ini juga
menetapkan bahawa Masih Mau’ud tidak akan memimpin jamaah dalam solat;
sebaliknya, orang lain akan memimpin solat, dan bahawa dia akan menggabungkan solat-solat
kerana pertimbangan untuk Masihi Mau’ud. Oleh itu, inilah yang berlaku. Pada
hari-hari tertentu apabila penyakit saya teruk dan saya tidak dapat datang ke
masjid sama sekali, solat tidak digabungkan. Nampaknya dari kata-kata Hadis ini
bahawa Rasulullah (saw), dengan penuh kasih sayang, menyatakan bahawa solat-solat
itu akan digabungkan demi Al Masih. Kita harus menunjukkan penghormatan dan kemuliaan
terhadap nubuatan Rasulullah (saw). Kita tidak seharusnya memandang mereka
dengan pandangan yang tidak mengendahkan. Adalah menjadi dosa besar bagi kita
untuk melihat ramalan Nabi (saw) dengan menghina. Tuhan Yang Maha Kuasa sendiri
telah menimbulkan keadaan sedemikian, yang menyebabkan solat-solat digabungkan
selama ini. Sekiranya solat itu digabungkan untuk beberapa hari sahaja, ini
tidak akan menjadi tanda. Saya menghormati setiap perkataan dan huruf yang
diucapkan oleh Rasulullah (saw)." (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms
107)
Hazrat
Hakim Din Muhammad Sahib (ra) berkata:
“Semasa
saya tinggal di Qadian Dar-ul-Aman [Kediaman Damai], saya memerhatikan bahawa
Hadhrat Masih Mau’ud pernah menggabungkan solat pada kesempatan berikut dalam
urutan ini, […] iaitu, Asar dengan solat Zuhur dan Isya dengan solat, Solat
Maghrib:
1.
Pada hari ketika beliau akan sibuk menulis buku atau terlibat dalam
memuktamadkan pengumuman penting.
2.
Apabila beliau tidak sihat.
3.
Apabila hujan turun dengan lebat dan jalan-jalan di Qadian dipenuhi lumpur.
4.
Semasa dalam perjalanan.” (Daftar Riwayat-e-Sahaba [tidak diterbitkan], Jilid
13, hlm. 23)
Mengqasharkan
solat
Satu
soalan dikemukakan kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan:
“Hendaklah
seseorang mengqasarkan solat walaupun hanya menempuh tiga kos [kos lebih kurang
2 batu] pada satu perjalanan?"
Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menjawab:
“Ya.
Seseorang harus teliti memeriksa niatnya. Dalam semua masalah ini, seseorang
harus berhati-hati memerhatikan taqwa [kebenaran]. Perjalanan harian berkaitan
dengan kerja anda bukanlah perjalanan. Perjalanan adalah apabila seseorang
melakukan perjalanan tertentu dan meninggalkan rumahnya hanya untuk tujuan itu,
dan ia biasanya dianggap sebagai perjalanan. Saya pergi berjalan-jalan setiap
hari selama beberapa batu, tetapi ini bukan perjalanan. Dalam keadaan seperti
itu, seseorang harus mengambil kira hati nuraninya dan jika ia memberikan
keputusan tanpa rasa gelisah bahawa itu adalah perjalanan, maka beliau
hendaklah memendekkan [Solat].
“Seseorang
hendaklah mengikut diktum اِسْتَفْتِ قَلْبَك (‘Ambillah keputusan hati
nuranimu’ [Musnad Ahmad bin Hanbal]). Walaupun dengan adanya seribu fatwa,
kepuasan hati seorang mukmin dengan segala niatnya yang murni adalah sesuatu
yang menakjubkan.”
Telah
dikemukakan bahawa orang mempunyai keadaan yang berbeza - ada yang tidak
menganggap sembilan atau sepuluh kos sebagai perjalanan, bagi yang lain
walaupun tiga hingga empat kos adalah perjalanan.
Hadhrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Syariah
tidak mempercayai perkara ini. Sahabat mulia [ra] [Nabi (saw)] telah menganggap
tiga kos sebagai perjalanan.”
Ia
telah dikemukakan:
“Yang
Mulia! Adakah kamu mengqasarkan solat apabila kamu pergi ke Batala?”
Hadhrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Ya,
kerana itu adalah perjalanan. Apa yang saya katakan ialah jika seorang doktor
atau pentadbir mengembara ke beberapa kampung sebagai sebahagian daripada
lawatannya, dia tidak boleh menjumlahkan semua perjalanannya dan memanggilnya
sebagai perjalanan.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 120)
Hazrat
Hakim Din Muhammad Sahib (ra) berkata:
“Saya
perhatikan suatu ketika, Hadhrat Masih Mau’ud pergi memberi keterangan di
hadapan Tahsildar Sahib Batala dalam satu kes (mungkin sivil) di mana solat
Zuhur dan Asar bukan sahaja digabungkan tetapi dipendekkan juga dan dua rakaat
setiap solat dilakukan. . Sembahyang telah diadakan di taman bernama Anarkali
yang terletak di hadapan balai polis Tahsil dan Batala.
“Begitu
juga, apabila Hadhrat Masih Mau'ud akan tinggal di Gurdaspur semasa saya berada
di sana semasa kes Karam Din, beliau pernah mengqasarkan solat. Lebih-lebih
lagi, apabila Hadhrat Masih Mau'ud harus kembali pada hari yang sama
[pendengaran], dia akan memendekkan solat dan menggabungkannya juga. Suatu
ketika, ketika dia pergi ke Gurdaspur, Masihi Mau'ud (as) terpaksa tinggal
selama kira-kira lima belas hari kerana kes Karam Din. Setiap hari, nampaknya
kami akan kembali, tetapi majistret sekali lagi menetapkan tarikh kehadiran [di
mahkamah] untuk hari berikutnya. Akibatnya, solat diqasarkan selama lebih
kurang 15 hari.” (Daftar Riwayat-e-Sahaba [tidak diterbitkan], Jilid 13, hlm.
23-24)
Solat
di dalam hutan
Semasa
tinggal di Ludhiana, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan mengikuti amalannya
yang biasa akan selalu berjalan-jalan. Sesampai di dalam hutan, tiba waktu
solat Asar. Telah dikemukakan bahawa sudah masuk waktu solat [Asar]. Huzur (as)
berkata, “Baiklah, kami akan menawarkan [solat] di sini.” Akibatnya, Maulvi
Abdul Qadir Sahib mengimami solat di sana [di hutan]. (Tarikh-e-Ahmadiyyat,
Jilid 1, hlm. 237).
Comments
Post a Comment