Zikir-e-Habib: Kekasih yang diingati oleh M Adam Ahmad

  

Zikir-e-Habib: Kekasih yang diingati

14hb April 2023

Kemas Kini Terakhir pada 19 April 2023

Tahajjud, Ishraq, Tarawih, wuduk: Pada solat Hadhrat Masih Mau'ud

M Adam Ahmad, Al Hakam

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Solat Tahajjud dan Israq

Hazrat Mirza Bashir Ahmad Sahib (ra) MA berkata:

“Ibu saya [Hazrat Amma Jan (ra)] memberitahu saya bahawa Hadhrat Masih Mau’ud dahulu mempersembahkan dua jenis nawafil selain solat lima waktu. Selalunya, Hadhrat Masih Mau’ud akan menunaikan (dua atau empat rakaat) solat Isyraq [solat sunat selepas matahari terbit], dan [jenis nawafil] kedua ialah (lapan rakaat) Tahajjud. solat yang biasa dia lakukan kecuali ketika dia sangat sakit. […] Pada hari-hari terakhir hidupnya kerana kelemahan, Hadhrat Masih Mau’ud pernah melakukan Tahajjud sambil duduk.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 3)

Hazrat Dr Mir Muhammad Ismail Sahib (ra) berkata:

“Pada tahun 1895, saya berpeluang merayakan sepanjang bulan Ramadan di Qadian. Pada bulan itu, saya solat Tahajjud (maksudnya solat Tarawih) di belakang Huzur (as).

“Masih Mau’ud mempunyai kebiasaan mengerjakan witir pada awal malam sedangkan dia mengerjakan solat Tahajjud lapan rakaat – terbahagi dua – pada bahagian akhir malam, di mana dia selalu membaca ayat-ul-Kursi (dari 'Allahu La Ilaha Illa Hu' kepada 'Wa Huwal Aliyyul Azim') pada rakaat pertama dan Surah al-Ikhlas pada rakaat kedua. Dalam ruku‘ dan sujud, iaitu ketika ruku’ atau sujud, beliau sering membaca ‘Ya Hayyu Ya Qayyumu Birahmatika Astagheeth’ [Wahai Tuhan Yang Hidup dan Berdiri Sendiri, aku memohon pertolongan-Mu dengan rahmat-Mu]. Dia selalu membaca ini dengan cara yang saya boleh mendengar suaranya dengan mudah." (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 320)

Tarawih dan Tahajjud

Seseorang bertanya sama ada, pada bulan Ramadan, solat Tarawih perlu dilakukan sebanyak lapan rakaat [satuan solat] secara berjamaah di masjid sebelum tidur atau adakah ia dilakukan sendirian di rumah dengan bangun pada bahagian akhir waktu solat. malam?

Hadhrat Masih Mau’ud (as) menjawab:

“Solat Tarawih bukanlah solat yang berasingan. Pada hakikatnya, mengerjakan solat Tahajjud lapan rakaat pada waktu yang lebih awal disebut Tarawih. Kedua-dua bentuk yang dinyatakan dalam soalan adalah dibenarkan. Nabi (saw), telah melakukan kedua-dua cara. Tetapi kebanyakan masa, amalan Nabi (saw), adalah melakukan solat ini pada akhir malam di rumah, seorang diri.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 24-25)

Seseorang bertanya tentang solat Tarawih, jika ia Tahajjud maka bagaimana pendapat anda tentang dua puluh rakaat [satuan solat] kerana Tahajjud hanya sebelas atau tiga belas rakaat, termasuk Witir.

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Sunnah kekal Nabi (saw) hanyalah lapan rakaat dan beliau biasa melakukannya pada waktu Tahajjud, dan ini adalah cara yang lebih disukai. Walau bagaimanapun, ia juga dibenarkan pada bahagian awal malam juga. Dalam satu riwayat, dinyatakan bahawa Nabi (saw) menawarkan mereka pada bahagian awal malam. Dua puluh rakaat diperkenalkan kemudian, tetapi sunnah Nabi (saw) memang seperti yang telah dinyatakan sebelumnya.” (Ibid., hlm. 143)

Seorang lelaki menulis surat kepada Masih Mau’ud, yang intinya adalah: (1) Bagaimana cara melaksanakan solat fardhu? (2) Apakah fatwa mengenai solat Tarawih, dan apakah hukum melaksanakan solat fardhu dalam perjalanan? dan (3) Dia juga memohon doa untuk beberapa perkara peribadi.

Sebagai balasan kepada ini, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menulis:

“As-salamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu. [Salam sejahtera ke atas kamu, dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya.]

“Doa adalah yang dipanjatkan, tetapi hendaklah dilakukan dengan rasa sedih dan khusyuk. Dan hendaklah kamu banyakkan berdoa dalam solat fardhu untuk kesejahteraan rohani dan jasmani kamu, walaupun kamu melakukannya dalam bahasa kamu sendiri.

“Saya akan mendoakan hutang kamu, insya-Allah [insya-Allah]. Terus ingatkan saya. Saya juga akan mendoakan kamu mendapat seorang anak lelaki.

“Mengerjakan dua rakaat dalam perjalanan adalah sunnah [amalan Nabi (saw)]. Tarawih juga sunnah. Perhatikannya, dan kadang-kadang persembahkan di rumah sendiri kerana Tarawih, pada hakikatnya, adalah Tahajjud dan bukan solat baru. Kerjakanlah solat witir mengikut cara mana sahaja yang kamu lakukan sekarang.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 30)

Berkenaan dengan solat dalam bahasa sendiri, Hadhrat Masihi Mau'ud menjelaskan bahawa ia tidak bermakna seseorang itu harus meninggalkan kata-kata Al-Qur’an atau doa-doa Nabi, yang dalam bahasa Arab. Sebaliknya, sebagai tambahan kepada ini, "semasa solat, seseorang harus (juga) berdoa dalam bahasanya sendiri, kerana berdoa dalam bahasa sendiri menghasilkan keghairahan yang lengkap […]." (Malfuzat, Jilid 5 [1988], ms 54-55)

Jika tidak, Huzur (as) bersabda:

“Kata-kata Allah Taala hendaklah dibacakan dalam bahasanya. Terdapat keberkatan di dalamnya, sama ada seseorang memahaminya atau tidak, dan seseorang harus membaca doa yang disampaikan kerana ia berasal dari lidah Nabi yang diberkati. Ini adalah tanda kasih sayang dan rasa hormat.” (Al Badr, 23 & 30 Januari 1903, hlm. 4)

Berwuduk dan sapuan

Hazrat Syed Mir Inayat Ali Shah Sahib (ra) meriwayatkan:

“Masihi Mau’ud yang Dijanjikan datang ke Mohalla [kejiranan] Sufian kami bersama sekutunya. Sebilangan besar orang mengikutinya. Tidak lama selepas tiba, Hadhrat Masih Mau'ud telah menunaikan solat Asar di masjid Mohalla Sufian. Antara yang menemaninya termasuklah Maulvi Musa Sahib, bapa kepada Maulvi Abdul Qadir Sahib. Semasa berwuduk, kerana Hadhrat Masih Mau’ud memakai stokin bulu, beliau telah tumbuk [membuat hantaran dengan kedua-dua belah kaki di atas stoking]. Maulvis sedang memerhatikannya. Mereka mula bertukar-tukar perbincangan sama ada ia dibenarkan atau tidak [membuat sapuan pada stokin bulu]. Di dalam masjid, Allahyarham Maulvi Musa Sahib bertanya kepada Hadhrat Masih Mau’ud [jika dia sapuan]. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menjawab dengan afirmatif. Huzur (as) telah diminta untuk mengimamkan solat, tetapi dia memerintahkan Allahyarham Maulvi Abdul Qadir Sahib menjadi imam solat. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan tinggal di sana selama tiga hari. Beliau sendiri pernah mengimami solat Subuh. Kadang-kadang, Huzur (as) juga akan mengimamkan solat di bilik umum.” (Daftar Riwayat-e-Sahaba [tidak diterbitkan], Jilid 1, ms 110)

Solat berjamaah bersama Hazrat Amma Jan (ra)

Hazrat Mirza Bashir Ahmad Sahib (ra) MA berkata:

“Dr Mir Muhammad Ismail Sahib memberitahu saya, 'Pada beberapa kali, saya melihat bahawa Hadhrat Masih Mau'ud, semasa memimpin solat di rumah, akan menjadikan Hazrat Umm-ul-Momineen [Amma Janra] berdiri di sebelah kanannya sebagai muqtadi [yang mengikutinya. dalam solat].

“‘Namun, secara umum diketahui dalam fiqh bahawa, walaupun seorang wanita adalah satu-satunya muqtadi, dia tidak boleh berdampingan dengan lelaki [imam]. Sebaliknya, dia harus berdiri di belakangnya secara berasingan. Sebaliknya, seorang lelaki tunggal yang bertindak sebagai muqtadi hendaklah berdiri di sebelah kanan, di sebelah imam.

“‘Ketika saya bertanya kepada Hazrat Umm-ul-Mumineen (ra) tentang hal itu, dia mengesahkan bahawa [dia pernah berdiri di sebelah Huzur (as) sebagai muqtadi]. Bagaimanapun, dia menambah bahawa Hadhrat Masih Mau'ud juga memberitahunya bahawa beliau kadang-kadang berasa pening semasa berdiri, jadi beliau harus solat di sebelahnya [sekiranya dia memerlukan sokongan fizikal].'” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, riwayat 696)

Menggabungkan solat

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda

“Sebagaimana seseorang menunaikan kewajipan yang terhutang kepada Allah, begitu juga seseorang harus menerima kelonggaran yang diberikan oleh Nya. Di mana kewajipan telah ditetapkan oleh Allah, Allah sendiri yang memberikan pengecualian juga.

“Seseorang mungkin memerhatikan bahawa walaupun saya mendapat manfaat daripada kelonggaran yang diberikan oleh Tuhan. Saya telah menggabungkan solat selama kira-kira dua bulan sekarang. Ini kerana saya sedang sakit dan juga sibuk menulis ulasan saya tentang Surah Al-Fatihah. Dengan menggabungkan solat dengan cara ini, ramalan yang berkaitan dalam Hadis تُجْمَعُ لَہٗ الصَّلٰوةُ juga sedang digenapi bahawa apabila Al-Masih muncul, solat-solat akan digabungkan untuknya. Hadis ini juga menetapkan bahawa Masih Mau’ud tidak akan memimpin jamaah dalam solat; sebaliknya, orang lain akan memimpin solat, dan bahawa dia akan menggabungkan solat-solat kerana pertimbangan untuk Masihi Mau’ud. Oleh itu, inilah yang berlaku. Pada hari-hari tertentu apabila penyakit saya teruk dan saya tidak dapat datang ke masjid sama sekali, solat tidak digabungkan. Nampaknya dari kata-kata Hadis ini bahawa Rasulullah (saw), dengan penuh kasih sayang, menyatakan bahawa solat-solat itu akan digabungkan demi Al Masih. Kita harus menunjukkan penghormatan dan kemuliaan terhadap nubuatan Rasulullah (saw). Kita tidak seharusnya memandang mereka dengan pandangan yang tidak mengendahkan. Adalah menjadi dosa besar bagi kita untuk melihat ramalan Nabi (saw) dengan menghina. Tuhan Yang Maha Kuasa sendiri telah menimbulkan keadaan sedemikian, yang menyebabkan solat-solat digabungkan selama ini. Sekiranya solat itu digabungkan untuk beberapa hari sahaja, ini tidak akan menjadi tanda. Saya menghormati setiap perkataan dan huruf yang diucapkan oleh Rasulullah (saw)." (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms 107)

Hazrat Hakim Din Muhammad Sahib (ra) berkata:

“Semasa saya tinggal di Qadian Dar-ul-Aman [Kediaman Damai], saya memerhatikan bahawa Hadhrat Masih Mau’ud pernah menggabungkan solat pada kesempatan berikut dalam urutan ini, […] iaitu, Asar dengan solat Zuhur dan Isya dengan solat, Solat Maghrib:

1. Pada hari ketika beliau akan sibuk menulis buku atau terlibat dalam memuktamadkan pengumuman penting.

2. Apabila beliau tidak sihat.

3. Apabila hujan turun dengan lebat dan jalan-jalan di Qadian dipenuhi lumpur.

4. Semasa dalam perjalanan.” (Daftar Riwayat-e-Sahaba [tidak diterbitkan], Jilid 13, hlm. 23)

Mengqasharkan solat

Satu soalan dikemukakan kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan:

“Hendaklah seseorang mengqasarkan solat walaupun hanya menempuh tiga kos [kos lebih kurang 2 batu] pada satu perjalanan?"

Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menjawab:

“Ya. Seseorang harus teliti memeriksa niatnya. Dalam semua masalah ini, seseorang harus berhati-hati memerhatikan taqwa [kebenaran]. Perjalanan harian berkaitan dengan kerja anda bukanlah perjalanan. Perjalanan adalah apabila seseorang melakukan perjalanan tertentu dan meninggalkan rumahnya hanya untuk tujuan itu, dan ia biasanya dianggap sebagai perjalanan. Saya pergi berjalan-jalan setiap hari selama beberapa batu, tetapi ini bukan perjalanan. Dalam keadaan seperti itu, seseorang harus mengambil kira hati nuraninya dan jika ia memberikan keputusan tanpa rasa gelisah bahawa itu adalah perjalanan, maka beliau hendaklah memendekkan [Solat].

“Seseorang hendaklah mengikut diktum اِسْتَفْتِ قَلْبَك (‘Ambillah keputusan hati nuranimu’ [Musnad Ahmad bin Hanbal]). Walaupun dengan adanya seribu fatwa, kepuasan hati seorang mukmin dengan segala niatnya yang murni adalah sesuatu yang menakjubkan.”

Telah dikemukakan bahawa orang mempunyai keadaan yang berbeza - ada yang tidak menganggap sembilan atau sepuluh kos sebagai perjalanan, bagi yang lain walaupun tiga hingga empat kos adalah perjalanan.

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Syariah tidak mempercayai perkara ini. Sahabat mulia [ra] [Nabi (saw)] telah menganggap tiga kos sebagai perjalanan.”

Ia telah dikemukakan:

“Yang Mulia! Adakah kamu mengqasarkan solat apabila kamu pergi ke Batala?”

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Ya, kerana itu adalah perjalanan. Apa yang saya katakan ialah jika seorang doktor atau pentadbir mengembara ke beberapa kampung sebagai sebahagian daripada lawatannya, dia tidak boleh menjumlahkan semua perjalanannya dan memanggilnya sebagai perjalanan.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 120)

Hazrat Hakim Din Muhammad Sahib (ra) berkata:

“Saya perhatikan suatu ketika, Hadhrat Masih Mau’ud pergi memberi keterangan di hadapan Tahsildar Sahib Batala dalam satu kes (mungkin sivil) di mana solat Zuhur dan Asar bukan sahaja digabungkan tetapi dipendekkan juga dan dua rakaat setiap solat dilakukan. . Sembahyang telah diadakan di taman bernama Anarkali yang terletak di hadapan balai polis Tahsil dan Batala.

“Begitu juga, apabila Hadhrat Masih Mau'ud akan tinggal di Gurdaspur semasa saya berada di sana semasa kes Karam Din, beliau pernah mengqasarkan solat. Lebih-lebih lagi, apabila Hadhrat Masih Mau'ud harus kembali pada hari yang sama [pendengaran], dia akan memendekkan solat dan menggabungkannya juga. Suatu ketika, ketika dia pergi ke Gurdaspur, Masihi Mau'ud (as) terpaksa tinggal selama kira-kira lima belas hari kerana kes Karam Din. Setiap hari, nampaknya kami akan kembali, tetapi majistret sekali lagi menetapkan tarikh kehadiran [di mahkamah] untuk hari berikutnya. Akibatnya, solat diqasarkan selama lebih kurang 15 hari.” (Daftar Riwayat-e-Sahaba [tidak diterbitkan], Jilid 13, hlm. 23-24)

Solat di dalam hutan

Semasa tinggal di Ludhiana, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan mengikuti amalannya yang biasa akan selalu berjalan-jalan. Sesampai di dalam hutan, tiba waktu solat Asar. Telah dikemukakan bahawa sudah masuk waktu solat [Asar]. Huzur (as) berkata, “Baiklah, kami akan menawarkan [solat] di sini.” Akibatnya, Maulvi Abdul Qadir Sahib mengimami solat di sana [di hutan]. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jilid 1, hlm. 237).

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad