Siapa Kita untuk Menghakimi?

  

Siapa Kita untuk Menghakimi?

11hb Mei 2020                                                                                                                

Bacaan 7 Minit

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Dan orang-orang Yahudi berkata, ‘Orang-orang Nasrani berdiri di atas ketiadaan,’ dan orang-orang Nasrani berkata, ‘Orang-orang Yahudi berdiri di atas ketiadaan,’ sedang mereka berdua membaca kitab yang sama. Demikian juga orang yang tidak mempunyai ilmu, seperti yang mereka katakan. Tetapi Allah akan menghukum di antara mereka pada hari kiamat tentang apa yang mereka perselisihkan.[i]

Tidak kira agama, Islam mengajar bahawa ada kebaikan dalam semua agama. Namun, semasa mengemukakan contoh orang-orang Yahudi dan Nasrani yang memburuk-burukkan satu sama lain berdasarkan kepercayaan mereka sendiri, Al-Qur’an menyajikan realiti yang berlaku hingga ke hari ini – ‘Begitupun kata mereka yang tidak mempunyai pengetahuan, seperti apa yang mereka katakan’ – ada orang yang, walaupun membaca kitab suci yang sama, berusaha untuk mengutuk satu sama lain untuk membuktikan kelebihan pandangan mereka sendiri.

Tetapi Al-Qur’an mengatakan bahawa orang-orang yang mengatakan perkara-perkara seperti itu adalah seperti ‘orang-orang yang tidak mempunyai pengetahuan,’ kerana pada akhir hari - atau kehidupan dalam perkara itu – ‘Allah akan menghukum di antara mereka pada hari kiamat tentang apa yang di dalamnya. mereka tidak bersetuju.’

Ia satu konsep yang mudah; kita sebagai manusia tidak mempunyai kapasiti, akibatnya hak untuk menghakimi orang lain dan kepercayaan yang mereka anuti – dan ini diajar oleh Islam, agama yang mendakwa menyampaikan khazanah kebenaran yang muktamad. Tanggungjawab kita adalah untuk menyampaikan kebenaran yang diberikan kepada kita, dan kemudian menyerahkan selebihnya kepada Tuhan. Bukanlah terpulang kepada kita untuk menghukum atau memberi ganjaran berdasarkan reaksi terhadap kebenaran yang kita sampaikan, malah Nabi (saw) tidak melakukannya. Dia hanya diperintahkan:

‘Maka berilah peringatan, sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan. Kamu tidak dilantik sebagai penjaga atas mereka.’[ii]

Oleh itu, setakat yang berkaitan dengan siapa seorang Muslim menurut piawaian agama yang diwahyukan kepadanya oleh Tuhan, Nabi (saw) mempunyai peraturan yang mudah:

“Sesiapa yang solat seperti kami dan menghadap kiblat kami dan memakan binatang sembelihan kami, maka dia adalah seorang Muslim dan berada dalam perlindungan Allah dan Rasul-Nya. Maka janganlah kamu mengkhianati Allah dengan mengkhianati orang yang berada dalam perlindungan-Nya.’[iii]

Jadi perkara itu jelas…betul? Anda akan fikir ia, tetapi malangnya, majoriti umat Islam yang dipimpin oleh ulama mereka telah memutuskan - walaupun ajaran Islam yang sangat jelas - untuk mengambil perkara ke tangan mereka sendiri. Ada orang yang nampaknya telah mendedikasikan semua usaha duniawi dan ‘rohani’ mereka ke arah mengutuk Jamaat Ahmadiyah Muslim dan Pendirinya, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) kepada kebatilan dan mengisytiharkan dia dan setiap orang yang mengikutinya sebagai bukan Islam.

Asas untuk ini adalah dakwaan bahawa Jamaat Ahmadiyah Muslim adalah golongan yang berbeza dalam Islam, kerana Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) telah menghina Nabi (saw) dengan bercanggah dengan kesudahan kenabian baginda (masyaAllah!)

Penyelesaian untuk ini adalah mudah, dan tidak memerlukan seseorang untuk mendalami perbahasan selok-belok doktrin. Allah SWT memerintahkan Nabi (saw):

‘Katakanlah, ‘Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah akan mencintaimu’’[iv]

Mudah, jelas, tiada dua cara mengenainya. Sekarang, apa yang Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) katakan?:

'Jika ditanya bahawa Nabi (saw), sebagai Khataman Nabiyyeen (meterai para nabi), bagaimana mungkin ada nabi lain yang bangkit selepasnya... Semua jendela kenabian kini tertutup kecuali jendela yang sempurna, ketaatan kepada Nabi (saw). Oleh itu, sesiapa yang mendekati Tuhan melalui jendela ini secara reflektif memakai jubah kenabian yang sama iaitu jubah kenabian Muhammadi. Kenabian orang seperti itu tidak terpisah dan berbeza daripada kenabian Nabi (saw), kerana dia tidak menuntutnya dengan haknya sendiri tetapi menerima segala-galanya daripada mata air Nabi (saw), bukan untuk dirinya sendiri. tetapi untuk kemuliaan-Nya.'[v]

Dia tidak mewakili dirinya, sebaliknya menganggap dirinya semata-mata sebagai cerminan tuannya yang sebenar:

‘Sesiapa yang memusnahkan dirinya sepenuhnya untuk tuannya dianugerahkan dengan gelaran Nabi oleh Tuhan. Orang yang demikian tidak mematahkan penutup kenabian. Apabila anda melihat ke dalam cermin, walaupun kelihatan ada dua, pada hakikatnya hanya ada satu. Perbezaan wujud antara yang nyata dan pantulannya. Demikianlah kehendak Tuhan berkenaan dengan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.’[vi]

Kenabianku adalah cerminan kenabian Nabi (saw) dan bukanlah kenabian dalam dirinya sendiri. Itulah sebabnya, baik di dalam hadis mahupun wahyu saya, kerana saya telah digelar sebagai seorang nabi, saya juga telah digelar sebagai pengikut Nabi (saw) supaya jelas bahawa setiap kelebihan yang telah dikurniakan kepada saya telah dianugerahkan melalui ikutan saya kepada Nabi (saw) dan melalui ketaatan saya kepadanya.[vii]

Maka, apa pun hubungan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dengan Tuhan, apa pun yang dianugerahkan kepadanya, dia mengaitkannya dengan satu perkara:

‘Seandainya aku tidak menjadi pengikut Nabi (saw), dan tidak mentaatinya, maka sekalipun amal baikku telah sampai ke puncak gunung, nescaya aku tidak dimuliakan dengan pertuturan Tuhan.[viii]

Dia bukan sahaja ‘bersolat seperti kita’ dan ‘menghadap kiblat kita’ dan ‘memakan binatang sembelihan kita’ (iaitu bukan sahaja dia seorang Muslim) tetapi Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) patuh - malah mengorbankan dirinya untuk Nabi Suci (saw):

Demi Allah, aku benar-benar mabuk dengan cinta Muhammad (saw)

Jika ini dikira kufur, maka demi Allah aku adalah kufur yang teguh.[ix]

Realiti yang menyedihkan ialah dia dan pengikutnya dilabelkan sebagai kafir, oleh mereka yang mendakwa berbuat demikian kerana cinta mereka kepada Nabi (saw). Tetapi adakah mereka lupa akan penderitaan Nabi (saw) ketika beliau bertanya kepada seorang Muslim yang telah membunuh seorang non-Muslim di medan perang yang mengaku sebagai Muslim, dengan menyangka ia hanya kerana takut mati, ‘Adakah kamu? merobek hatinya untuk mengetahui sama ada ia telah mengaku atau tidak?’[x] Ini adalah dalam kes seseorang yang telah menghabiskan seluruh hidupnya dalam kekufuran, kecuali beberapa saat terakhirnya. Lalu bagaimana pula dengan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) yang menghabiskan seluruh hidupnya dalam khidmat dan pengabdian kepada Allah dan Rasul-Nya (saw), tidak menyimpang sedikit pun dari jalannya.

Mengetahui hal ini, bagaimana seseorang boleh mengisytiharkan seseorang yang menggelarkan diri mereka Muslim, sebagai bukan Islam atas kerelaan mereka sendiri, namun mengatakan bahawa mereka berbuat demikian demi Nabi (saw) dalam nafas yang sama? Mereka mengatakan mereka mencintai Nabi (saw), tetapi tindakan mereka tidak mencerminkan ajaran baginda. Apa yang boleh dikatakan kepada mereka ialah:

‘Kenapa awak cakap apa yang awak tak buat? Amat besar kebencian di sisi Allah apabila kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.’[xi]

Jadi kepada semua orang yang meratakan fatwa kekufuran dan mengisytiharkan Ahmadi sebagai bukan Islam, soalan mudah diajukan:

‘Adakah kamu lebih mengetahui atau Allah?’[xii]

[i]Al-Qur’an Surah Al-Baqarah,  2 Ayat 114

[ii]Al-Qur’an Surah Al-Ghashiyah, 88 Ayat 22-23

[iii] Sahih al Bukhari, Hadis 391

[iv]Al-Qur’an Surah Al-Imran, 3 Ayat 32

[v]AIk Ghalti ka Izala (Salah Tanggapan Dihapuskan) Ruhani Khaza’in Jld 18 ms 207-208

[vi] Noah’s Arc ms. 26

[vii] Haqeeqatul Wahi, hlm. 150

[viii] Tajalliat Ilahiyah, hlm. 24

[ix] Izala Auhamp. 176

[x] Sahih Muslim, Hadis 96 a

[xi] Al-Qur’an Surah As-Saff, 61 Ayat 3-4

[xii] Al-Qur’an Surah Al-Baqarah,  2 Ayat 141

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad