Siapa Kita untuk Menghakimi?
Siapa
Kita untuk Menghakimi?
11hb Mei 2020
Bacaan
7 Minit
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Dan
orang-orang Yahudi berkata, ‘Orang-orang Nasrani berdiri di atas ketiadaan,’
dan orang-orang Nasrani berkata, ‘Orang-orang Yahudi berdiri di atas ketiadaan,’
sedang mereka berdua membaca kitab yang sama. Demikian juga orang yang tidak
mempunyai ilmu, seperti yang mereka katakan. Tetapi Allah akan menghukum di
antara mereka pada hari kiamat tentang apa yang mereka perselisihkan.[i]
Tidak
kira agama, Islam mengajar bahawa ada kebaikan dalam semua agama. Namun, semasa
mengemukakan contoh orang-orang Yahudi dan Nasrani yang memburuk-burukkan satu
sama lain berdasarkan kepercayaan mereka sendiri, Al-Qur’an menyajikan realiti
yang berlaku hingga ke hari ini – ‘Begitupun kata mereka yang tidak mempunyai
pengetahuan, seperti apa yang mereka katakan’ – ada orang yang, walaupun
membaca kitab suci yang sama, berusaha untuk mengutuk satu sama lain untuk
membuktikan kelebihan pandangan mereka sendiri.
Tetapi
Al-Qur’an mengatakan bahawa orang-orang yang mengatakan perkara-perkara seperti
itu adalah seperti ‘orang-orang yang tidak mempunyai pengetahuan,’ kerana pada
akhir hari - atau kehidupan dalam perkara itu – ‘Allah akan menghukum di antara
mereka pada hari kiamat tentang apa yang di dalamnya. mereka tidak bersetuju.’
Ia
satu konsep yang mudah; kita sebagai manusia tidak mempunyai kapasiti,
akibatnya hak untuk menghakimi orang lain dan kepercayaan yang mereka anuti –
dan ini diajar oleh Islam, agama yang mendakwa menyampaikan khazanah kebenaran
yang muktamad. Tanggungjawab kita adalah untuk menyampaikan kebenaran yang
diberikan kepada kita, dan kemudian menyerahkan selebihnya kepada Tuhan.
Bukanlah terpulang kepada kita untuk menghukum atau memberi ganjaran berdasarkan
reaksi terhadap kebenaran yang kita sampaikan, malah Nabi (saw) tidak
melakukannya. Dia hanya diperintahkan:
‘Maka
berilah peringatan, sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan. Kamu
tidak dilantik sebagai penjaga atas mereka.’[ii]
Oleh
itu, setakat yang berkaitan dengan siapa seorang Muslim menurut piawaian agama
yang diwahyukan kepadanya oleh Tuhan, Nabi (saw) mempunyai peraturan yang
mudah:
“Sesiapa
yang solat seperti kami dan menghadap kiblat kami dan memakan binatang
sembelihan kami, maka dia adalah seorang Muslim dan berada dalam perlindungan
Allah dan Rasul-Nya. Maka janganlah kamu mengkhianati Allah dengan mengkhianati
orang yang berada dalam perlindungan-Nya.’[iii]
Jadi
perkara itu jelas…betul? Anda akan fikir ia, tetapi malangnya, majoriti umat
Islam yang dipimpin oleh ulama mereka telah memutuskan - walaupun ajaran Islam
yang sangat jelas - untuk mengambil perkara ke tangan mereka sendiri. Ada orang
yang nampaknya telah mendedikasikan semua usaha duniawi dan ‘rohani’ mereka ke
arah mengutuk Jamaat Ahmadiyah Muslim dan Pendirinya, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as) kepada kebatilan dan mengisytiharkan dia dan setiap orang yang
mengikutinya sebagai bukan Islam.
Asas
untuk ini adalah dakwaan bahawa Jamaat Ahmadiyah Muslim adalah golongan yang berbeza
dalam Islam, kerana Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) telah menghina Nabi (saw)
dengan bercanggah dengan kesudahan kenabian baginda (masyaAllah!)
Penyelesaian
untuk ini adalah mudah, dan tidak memerlukan seseorang untuk mendalami
perbahasan selok-belok doktrin. Allah SWT memerintahkan Nabi (saw):
‘Katakanlah,
‘Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah akan mencintaimu’’[iv]
Mudah,
jelas, tiada dua cara mengenainya. Sekarang, apa yang Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as) katakan?:
'Jika
ditanya bahawa Nabi (saw), sebagai Khataman Nabiyyeen (meterai para nabi),
bagaimana mungkin ada nabi lain yang bangkit selepasnya... Semua jendela
kenabian kini tertutup kecuali jendela yang sempurna, ketaatan kepada Nabi
(saw). Oleh itu, sesiapa yang mendekati Tuhan melalui jendela ini secara
reflektif memakai jubah kenabian yang sama iaitu jubah kenabian Muhammadi.
Kenabian orang seperti itu tidak terpisah dan berbeza daripada kenabian Nabi
(saw), kerana dia tidak menuntutnya dengan haknya sendiri tetapi menerima
segala-galanya daripada mata air Nabi (saw), bukan untuk dirinya sendiri.
tetapi untuk kemuliaan-Nya.'[v]
Dia
tidak mewakili dirinya, sebaliknya menganggap dirinya semata-mata sebagai
cerminan tuannya yang sebenar:
‘Sesiapa
yang memusnahkan dirinya sepenuhnya untuk tuannya dianugerahkan dengan gelaran
Nabi oleh Tuhan. Orang yang demikian tidak mematahkan penutup kenabian. Apabila
anda melihat ke dalam cermin, walaupun kelihatan ada dua, pada hakikatnya hanya
ada satu. Perbezaan wujud antara yang nyata dan pantulannya. Demikianlah
kehendak Tuhan berkenaan dengan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.’[vi]
Kenabianku
adalah cerminan kenabian Nabi (saw) dan bukanlah kenabian dalam dirinya
sendiri. Itulah sebabnya, baik di dalam hadis mahupun wahyu saya, kerana saya
telah digelar sebagai seorang nabi, saya juga telah digelar sebagai pengikut
Nabi (saw) supaya jelas bahawa setiap kelebihan yang telah dikurniakan kepada
saya telah dianugerahkan melalui ikutan saya kepada Nabi (saw) dan melalui
ketaatan saya kepadanya.[vii]
Maka,
apa pun hubungan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dengan Tuhan, apa pun yang
dianugerahkan kepadanya, dia mengaitkannya dengan satu perkara:
‘Seandainya
aku tidak menjadi pengikut Nabi (saw), dan tidak mentaatinya, maka sekalipun
amal baikku telah sampai ke puncak gunung, nescaya aku tidak dimuliakan dengan
pertuturan Tuhan.[viii]
Dia
bukan sahaja ‘bersolat seperti kita’ dan ‘menghadap kiblat kita’ dan ‘memakan
binatang sembelihan kita’ (iaitu bukan sahaja dia seorang Muslim) tetapi Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad (as) patuh - malah mengorbankan dirinya untuk Nabi Suci
(saw):
Demi
Allah, aku benar-benar mabuk dengan cinta Muhammad (saw)
Jika
ini dikira kufur, maka demi Allah aku adalah kufur yang teguh.[ix]
Realiti
yang menyedihkan ialah dia dan pengikutnya dilabelkan sebagai kafir, oleh
mereka yang mendakwa berbuat demikian kerana cinta mereka kepada Nabi (saw).
Tetapi adakah mereka lupa akan penderitaan Nabi (saw) ketika beliau bertanya
kepada seorang Muslim yang telah membunuh seorang non-Muslim di medan perang
yang mengaku sebagai Muslim, dengan menyangka ia hanya kerana takut mati, ‘Adakah
kamu? merobek hatinya untuk mengetahui sama ada ia telah mengaku atau tidak?’[x]
Ini adalah dalam kes seseorang yang telah menghabiskan seluruh hidupnya dalam
kekufuran, kecuali beberapa saat terakhirnya. Lalu bagaimana pula dengan Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad (as) yang menghabiskan seluruh hidupnya dalam khidmat dan
pengabdian kepada Allah dan Rasul-Nya (saw), tidak menyimpang sedikit pun dari
jalannya.
Mengetahui
hal ini, bagaimana seseorang boleh mengisytiharkan seseorang yang menggelarkan
diri mereka Muslim, sebagai bukan Islam atas kerelaan mereka sendiri, namun
mengatakan bahawa mereka berbuat demikian demi Nabi (saw) dalam nafas yang
sama? Mereka mengatakan mereka mencintai Nabi (saw), tetapi tindakan mereka
tidak mencerminkan ajaran baginda. Apa yang boleh dikatakan kepada mereka
ialah:
‘Kenapa
awak cakap apa yang awak tak buat? Amat besar kebencian di sisi Allah apabila
kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.’[xi]
Jadi
kepada semua orang yang meratakan fatwa kekufuran dan mengisytiharkan Ahmadi
sebagai bukan Islam, soalan mudah diajukan:
‘Adakah
kamu lebih mengetahui atau Allah?’[xii]
[i]Al-Qur’an
Surah Al-Baqarah, 2 Ayat 114
[ii]Al-Qur’an
Surah Al-Ghashiyah, 88 Ayat 22-23
[iii]
Sahih al Bukhari, Hadis 391
[iv]Al-Qur’an
Surah Al-Imran, 3 Ayat 32
[v]AIk
Ghalti ka Izala (Salah Tanggapan Dihapuskan) Ruhani Khaza’in Jld 18 ms 207-208
[vi]
Noah’s Arc ms. 26
[vii]
Haqeeqatul Wahi, hlm. 150
[viii]
Tajalliat Ilahiyah, hlm. 24
[ix]
Izala Auhamp. 176
[x]
Sahih Muslim, Hadis 96 a
[xi]
Al-Qur’an Surah As-Saff, 61 Ayat 3-4
[xii]
Al-Qur’an Surah Al-Baqarah, 2 Ayat 141
Comments
Post a Comment