Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah Belgium mulaqat dengan Huzur (atba)

 AlHakam

Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah Belgium mulqat dengan Huzur (atba)

Terjemahan Musa Bin Masran

Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah Belgium, bertanya bagaimana mereka boleh menggalakkan gadis Ahmadi menulis surat khabar. Huzur (atba) berkata bahawa mereka yang tahu menulis dan mempunyai minat harus dibicarakan dan digalakkan. Kemudian mereka harus diberitahu untuk menulis mengenai topik yang menarik minat mereka.

Seorang lagi ahli Lajna bertanya sama ada wanita Islam perlu berpurdah di hadapan sepupu kerana mereka bukan mahram. Huzur (atba) berkata syariah mengarahkan mereka supaya menjaga purdah di hadapan sepupu. Huzur (atba) berkata walaupun seseorang tidak melakukan purdah penuh sebelum sepupu, masih perlu ada tahap pengharaman [hijab] tertentu di kalangan sepupu. “Tidak sepatutnya mereka duduk bersama tanpa sebarang kekangan, berbual sesama sendiri atau merayau di kedai bersama-sama. Kanak-kanak perempuan harus duduk, meluangkan masa dan bercakap dengan perempuan, dan lelaki dengan lelaki. Kanak-kanak perempuan harus ingat bahawa sepupu mereka bukan mahram; oleh itu, hendaklah ada jarak tertentu [hijab] di antara mereka.”

Zaina Ahmad Sahiba bertanya tentang kemungkinan perang dunia ketiga dan bagaimana ini akan menjejaskan Ahmadi dalam menyampaikan mesej mereka. Huzur (atba) berkata adalah menjadi kewajipan umat Islam Ahmadi untuk memberi amaran kepada orang ramai tentang perang ini dan menggesa mereka untuk membetulkan akhlak mereka dan menunaikan hak Tuhan dan manusia. Jika dunia mengambil iktibar, maka perang dapat dielakkan. Walau bagaimanapun, jika tidak, maka akibat peperangan akan menjadi teruk. Semasa peperangan, Allah akan menyelamatkan orang-orang yang beriman dan kemudian mereka akan pergi mencari orang-orang yang terselamat dari peperangan dan bertabligh kepada mereka. Orang ramai akan menyedari bahawa Ahmadi telah memberi amaran tentang perang ini sebelum ini dan dengan itu akan mendapat mesej itu.

Berkenaan dengan orang beriman yang diselamatkan di tengah-tengah perang dunia, Huzur (atba) berkata:

“Masalah boleh datang, tetapi mereka yang bertaqwa – yang menyembah Allah, menunaikan hak Allah Yang Maha Agung dan hak ciptaan-Nya – akan diselamatkan oleh Allah, dengan satu cara atau yang lain. Untuk alasan ini, Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah bersabda:

آگ ہے پر آگ سے وہ سب بچائے جائينگے

جو كہ ركھتے ہیں خدائے ذُوالعجائب سے پیار

[‘Api ada di luar sana, tetapi mereka semua akan diselamatkan dari api ini, Tuhan Yang Maha Esa yang mengasihi.’]

“Jika anda terus mencintai Allah, peluang anda untuk terus hidup akan lebih tinggi.”

Kashmeen Shehzad berkata rakannya yang bukan beragama Islam telah mencipta saluran YouTube di mana dia telah memuat naik video dirinya menari. Kashmeen bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana dia boleh memujuk rakannya bahawa ini bukan Islam. Huzur (atba) berkata:

“Jika dia seorang Muslim, beritahu dia tidak semestinya seorang Muslim melakukan perkara itu. Allah, dalam Al-Qur’an, memerintahkan gadis-gadis dewasa dan wanita-wanita yang matang untuk menutup diri mereka dengan hijab, mereka harus mempunyai kesopanan. Nabi (saw) bersabda:

الحياء من الايمان

“‘Kesederhanaan adalah sebahagian daripada iman.’ Jadi, jika mereka mempunyai iman yang benar sebagai orang Islam, mereka harus ingat bahawa kesederhanaan adalah sebahagian daripada iman. Dan kesopanan bermakna tidak boleh menyebarkan gambar yang tidak sesuai di kalangan masyarakat kerana ini membawa kepada penularan maksiat. Oleh itu, nasihatilah dia berdasarkan Al-Qur’an dan Hadis, dan hendaklah dia memperbaiki dirinya.” Walau bagaimanapun, jika dia tidak membetulkan dirinya, maka mereka tidak lagi menjadi kawan.

Manahil Akbar Sahiba, yang mengambil Ijazah Sarjana Ekonomi, berkata universiti menawarkan pelajar ke luar negara selama satu atau dua semester untuk belajar dan menimba pengalaman. Dia bertanya sama ada gadis Ahmadi dibenarkan melakukan ini. Hazrat Amirul Mumineen (atba) berkata bahawa seorang gadis Ahmadi yang matang yang melakukan tugas tuannya tahu betul perbezaan antara yang baik dan buruk, tujuan hidupnya, bagaimana akhlaknya, cara beribadat dan apa yang harus dielakkan, dsb. Mengingat perkara ini, jika Suasana universiti adalah sihat dan terdapat tempat tinggal yang berasingan untuk didiami, kemudian gadis-gadis Ahmadi yang mendapat ijazah Sarjana boleh belajar di luar negara. Huzur (atba) berkata bahawa kebimbangan ibu bapa juga perlu diambil kira.

“Jika iman anda kuat dan anda sederhana, dan tujuannya hanya untuk belajar dan tidak terlibat dalam pelbagai maksiat, maka tidak ada salahnya,” kata Huzur (atba).

Aliya Ali Sahiba, seorang pelajar perubatan, memetik hadis Nabi (saw):

“Kemiskinan hampir-hampir membawa kepada kekufuran.”

Aliya Sahiba bertanya apa maksudnya. Menjelaskan hadis, Huzur (atba) berkata hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah agar apabila Dia memberi mereka harta, mereka dapat menunaikan hak kekayaan itu; mereka membelanjakan diri mereka dengan cara yang halal dan juga untuk orang-orang miskin. Huzur (atba) berkata apabila masa kesukaran kewangan timbul dan kemiskinan muncul, seseorang tidak seharusnya menjual iman mereka, sebaliknya melindunginya. Jika seseorang menyuruh mereka keluar dari Islam atau melakukan perbuatan yang salah dengan menukar wang, ia akan membawa kepada kekufuran. Huzur (atba) berkata seseorang itu hendaklah berdoa kepada Allah untuk diselamatkan daripada kemiskinan atau keperluan supaya mereka tidak pernah melakukan kekufuran atau menderhaka kepada Allah.

Kiran Malik Sahiba bertanya mengapa kita menoleh ke kanan dan ke kiri ketika mengucapkan salam di akhir solat. Huzur (atba) menjelaskan:

“Kami berselawat kerana apabila kami mengucapkan salam kepada Allah sebelum meninggalkan istana-Nya, kami juga mengucapkan salam kepada mereka dan kami. Kami menyebarkan salam kepada orang-orang di sebelah kanan dan kiri, supaya kami sedar bahawa selepas solat kami hendaklah berdamai dan berkasih sayang dengan orang-orang di sebelah kanan dan kiri kami. Dan kita hendaklah menjadikan suasana kita penuh dengan keamanan, bukan untuk bergaduh dan bermusuh dengan orang. Oleh itu, kami tidak mempunyai musuh di kanan mahupun kiri.”

Adila Jameel Sahiba berkata bahawa dalam Surah Bani Israil, ayat 32, Allah berfirman: “Janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan. Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu.” Dia bertanya mengapa kanak-kanak mati kelaparan, terutamanya di kawasan yang lebih miskin seperti Afrika.

Huzur (atba) terlebih dahulu menjelaskan maksud dan tafsir ayat tersebut. Beliau berkata, orang beriman tidak sepatutnya melakukan perancangan keluarga kerana bimbang tidak mampu memberi rezeki kepada anak. Mereka hendaklah bertawakkal kepada Allah dan kemudian berusaha sedaya upaya untuk memberi nafkah kepada anak-anak dan isteri, dengan itu Allah akan memberi rezeki kepada mereka. Huzur (atba) berkata “rezeki” juga menandakan rezeki rohani; oleh itu, ibu bapa hendaklah melakukan tarbiyah anak yang betul.

Berkenaan dengan kanak-kanak yang mati kelaparan di tempat seperti Afrika, Huzur (atba) berkata terdapat pelbagai sebab untuk ini. Pertama, kadang-kadang ada ujian daripada Allah yang turut merebak ke negara-negara di Afrika; contohnya, hujan berhenti dan kemarau berlaku dan ini menjejaskan seluruh dunia. Alasan lain adalah kerana sesetengah orang tidak berusaha mencukupi untuk menyara keluarga mereka. Sebab lain ialah rasuah kerajaan - mereka yang berkuasa merampas kekayaan negara dan tidak mempedulikan penduduk mereka.

Bercakap tentang realiti sisa makanan di dunia dan cara mengatasi kelaparan, Huzur (atba) berkata:

“Dunia kini telah menjadi sebuah perkampungan global dan jumlah makanan yang sangat tinggi dibazirkan, terutamanya di Eropah, dll. Jika makanan ini dihantar ke negara-negara Afrika dengan jujur - tidak ada kepentingan tertentu yang terlibat - maka sejumlah besar kelaparan dunia boleh diringankan. Oleh itu, jika kita berkongsi makanan kita, maka rezeki yang Allah ciptakan untuk kita, jika diagihkan dengan berkesan, bermakna tidak ada yang akan mati [kelaparan].”

Huzur (atba) berkata Allah telah memberikan rezeki kepada manusia, namun perancangan yang buruk untuk mengagihkannya dan perbuatan salah oleh manusia “menghapuskan keberkatan dan akibat semula jadi ialah kemarau merebak, membunuh kanak-kanak, wanita dan orang tua. Namun, Allah tidak boleh dipersalahkan.”

Jumlah makanan dan rezeki di dunia hari ini boleh memberi makan kepada setiap orang di planet ini, kata Huzur (atba).

Semasa menjawab soalan Alia Malik Sahiba tentang mengapa terdapat begitu banyak mazhab dalam Islam, Huzur (atba) berkata bahawa apabila perjalanan tidak begitu mudah, orang akan tinggal di kawasan mereka dan mengikuti seorang ulama Islam tertentu. Seterusnya, pelbagai mazhab dicipta dalam Islam. Walau bagaimanapun, Nabi (saw) bernubuat bahawa apabila dunia akan menjadi perkampungan global, mazhab-mazhab ini akan bersatu melalui Masih Mau'ud - mazhabnya akan menjadi yang ke-73 dalam Islam. Hadhrat Masih Mau’ud adalah untuk mengumpulkan seluruh umat sebagai satu kesatuan dan ini bermula apabila Masih Mau’ud datang. Huzur (atba) berkata:

“Adalah menjadi kewajipan kita untuk bertabligh kepada semua mazhab ini dan perlahan-lahan mendekatkan mereka [kepada Islam Ahmadiyyat] dan dengan rahmat Allah, umat Islam dari mazhab ini memasuki Jamaat-e-Ahmadiyya dari seluruh dunia. Itulah sebabnya pengikut yang ramai [Ahmadiyah] telah tersebar di dunia.” Huzur (atba) berkata kebanyakan pemeluk Islam Ahmadiyah adalah dari kalangan orang Islam, bukan Kristian atau Yahudi, dsb.

Maheem Khan Sahiba berkata dia seorang waqifa-e-nau, seorang pelajar dan juga sudah berkahwin, dan dia mahu nasihat daripada Huzur (atba) tentang cara mengimbangkan ketiga-tiga perkara dengan cara Islam. Hazrat Khalifatul Masihaa menasihati:

“Memandangkan anda sudah berkahwin, anda harus memenuhi hak rumah tangga. Jika kamu mempunyai anak, maka didiklah mereka dengan cara yang baik dan tugas pertama seorang waqifa-e-nau ialah melakukan tarbiyah anak-anak mereka dan menjadikan mereka Ahmadi yang soleh dan solehah agar mereka menjadi harta yang bermanfaat bagi Jamaat.”

Huzur (atba) berkata bahawa jika dia mempunyai anak, maka untuk masa penjagaan awal mereka, Maheem Sahiba boleh mengambil masa setahun atau lebih lama dan kemudian jika keadaan mengizinkan, dia boleh kembali belajar dan menyelesaikannya. Huzur (atba) berkata ramai wanita Ahmadi berhenti belajar kerana mempunyai anak dan menjaga mereka, tetapi kemudian dalam hidup kembali belajar dan menyelesaikannya. Huzur (atba) berkata terdapat wanita Ahmadi yang mula belajar perubatan atau profesion lain tetapi kemudiannya menangguhkan mereka kerana menjaga anak. Kemudian, apabila anak-anak mereka dewasa, mereka belajar perubatan semula dan menjadi doktor.

Membicarakan tanggungjawab utama wanita Islam menurut Islam, Huzur (atba) berkata:

“Keadilan menuntut agar anda terlebih dahulu menjaga rumahtangga anda – dalam Islam, kewajipan utama wanita ialah menjaga rumahtangga, melakukan tarbiyah anak-anak mereka untuk menjadikan mereka hamba-hamba yang beriman dan bertakwa serta manusia yang baik untuk mereka. negara, bangsa dan kepercayaan.

“Apa sahaja pendidikan yang diperoleh wanita, mereka harus menggunakannya untuk membesarkan anak-anak mereka. Kemudian , pada bila-bila masa yang tinggal, anda boleh belajar lebih lanjut dan jika anda berada dalam mana-mana profesion – doktor atau guru, dsb. – anda juga boleh bekerja. Selepas tiba di rumah [dari kerja], uruskan rumahtangga anda, lakukan tarbiyah anak-anak anda dan juga lakukan apa sahaja kerja profesional yang anda ada.”

Nazima Waheed Sahiba bertanya bagaimana wanita Ahmadi boleh bertabligh. Huzur (atba) berkata mereka boleh bertabligh terlebih dahulu kepada rakan-rakan mereka dan memberitahu mereka tentang Ahmadiyah. Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah di negara ini juga boleh mengadakan seminar - yang boleh merangkumi topik sekular dan juga agama. Ini akan membuka pintu kepada tabligh selanjutnya. Wanita Ahmadi juga boleh membentuk kumpulan dan mengedarkan risalah di kawasan selamat.

Mehr Wafa Khan Sahiba, seorang pelajar sekolah menengah, berkata dia mempunyai beberapa rakan Muslim Arab yang mempercayai sihir dan mengambil mukjizat nabi dan dajjal secara literal. Mehr Wafa bertanya apa pandangan kami tentang perkara ini. Sebagai tindak balas, Huzur (atba) berkata:

“Jika mereka percaya kepada sihir, mereka salah. Mintalah mereka melakukan sihir ke atas kamu – katakan, ‘Sihir tidak berkesan padaku.’” Huzur (atba) berkata ulama Islam – untuk mencari rezeki – telah mempengaruhi umat Islam untuk mempercayai sihir dan meyakinkan mereka untuk mempercayai perkara seperti yang dirasuk jin. Para ulama meyakinkan umat Islam bahawa mereka boleh mengusir jin ini dan kemudian mereka memukul orang yang “dirasuk”. Malangnya, ramai wanita mati akibatnya.

Berkenaan dengan mukjizat para nabi, Huzur (atba) berkata mukjizat yang disebutkan dalam Al-Qur’an memang berlaku, contohnya, tongkat Hazrat Musa (as) kelihatan di mata mereka yang melihat sebagai ular atau tangannya memancarkan keputihan. Allah memberi kesan kepada mata mereka yang menonton, kata Huzur (atba), dan oleh itu ia adalah satu keajaiban. Ia bukan sihir.

Contoh lain termasuk Nabi Muhammad (saw) memberi makan kepada ramai orang dengan sedikit makanan, atau perkara yang sama berlaku semasa zaman Masih Mau'ud.

Berkenaan dengan “mukjizat” Dajjal, Huzur (atba) berkata ia adalah teknologi baru yang akan dibangunkan oleh Dajjal yang akan menarik perhatian orang ramai. Huzur (atba) berkata bahawa jika seseorang membawa teknologi baru ke kampung atau orang terpencil, mereka akan menganggapnya sebagai keajaiban. Atas sebab ini, Nabi (saw) menggambarkan mukjizat Dajjal sedemikian rupa - bahawa teknologi Dajjal akan menjadikan yang mustahil kelihatan mungkin. Huzur (atba) berkata nubuatan tentang mukjizat Dajjal adalah metafora.

Madiha Rehman Sahiba, yang mengikuti pengajian Sarjana dalam bidang fizik, berkata seorang wartawan politik memberi ceramah di universitinya mengenai keadaan ekonomi Pakistan berbanding Belgium. Madiha Sahiba mengambil kesempatan untuk memberitahu wartawan itu bahawa satu lagi punca keadaan ekonomi Pakistan yang lemah ialah kekurangan kebebasan beragama di negara itu. Dia memberitahu wartawan tentang penganiayaan yang dihadapi oleh Ahmadiyah di negara itu, dan wartawan itu menjawab bahawa mereka tidak tahu tentang Jamaat dan akan mengkaji Jamaat Ahmadiyah Muslim dengan lebih lanjut. Madiha Sahiba bertanya kepada Huzur (atba) adakah cara tabligh ini betul. Huzur (atba) menyetujuinya dan berkata adalah baik dia mengambil kesempatan untuk memberitahu orang ramai tentang apa yang berlaku dengan Ahmadiyah di Pakistan.

Memberi sebab untuk masalah yang dihadapi oleh Pakistan, Huzur (atba) berkata:

“Mereka harus diberitahu bahawa di mana kezaliman dan ketidakadilan berakar umbi, rahmat dan kurnia Allah akan dihapuskan dari tempat tersebut. Dan kekejaman dan ketidakadilan yang mereka lakukan telah menamatkan rahmat dan kurnia Allah [di Pakistan]; tidak ada keberkatan dalam kekayaan atau kepimpinan mereka, yang kini telah menjadi tidak jujur juga. Justeru, kini wujud pemimpin yang tidak jujur dan tiada keberkatan dalam kekayaan negara kerana tidak bertindak adil, berlaku zalim dan menganiaya orang yang tidak bersalah tanpa sebarang alasan. Inilah sebabnya keadaan sedemikian telah berkembang."

Huzur (atba) berkata mereka melakukan kezaliman ini atas nama Allah, walaupun tindakan itu bertentangan dengan ajaran Allah dan oleh itu hasil ketidakadilan ini dapat disaksikan di Pakistan.

Hazrat Khalifatul Masih (atba) kemudiannya menyampaikan salam dan pertemuan itu berakhir dengan jayanya.

(Laporan disediakan oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad