Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah Belgium mulaqat dengan Huzur (atba)
AlHakam
Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah Belgium mulqat dengan Huzur (atba)
Terjemahan
Musa Bin Masran
Persatuan
Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah Belgium, bertanya bagaimana mereka boleh
menggalakkan gadis Ahmadi menulis surat khabar. Huzur (atba) berkata bahawa
mereka yang tahu menulis dan mempunyai minat harus dibicarakan dan digalakkan.
Kemudian mereka harus diberitahu untuk menulis mengenai topik yang menarik
minat mereka.
Seorang
lagi ahli Lajna bertanya sama ada wanita Islam perlu berpurdah di hadapan
sepupu kerana mereka bukan mahram. Huzur (atba) berkata syariah mengarahkan
mereka supaya menjaga purdah di hadapan sepupu. Huzur (atba) berkata walaupun
seseorang tidak melakukan purdah penuh sebelum sepupu, masih perlu ada tahap
pengharaman [hijab] tertentu di kalangan sepupu. “Tidak sepatutnya mereka duduk
bersama tanpa sebarang kekangan, berbual sesama sendiri atau merayau di kedai
bersama-sama. Kanak-kanak perempuan harus duduk, meluangkan masa dan bercakap
dengan perempuan, dan lelaki dengan lelaki. Kanak-kanak perempuan harus ingat
bahawa sepupu mereka bukan mahram; oleh itu, hendaklah ada jarak tertentu
[hijab] di antara mereka.”
Zaina
Ahmad Sahiba bertanya tentang kemungkinan perang dunia ketiga dan bagaimana ini
akan menjejaskan Ahmadi dalam menyampaikan mesej mereka. Huzur (atba) berkata
adalah menjadi kewajipan umat Islam Ahmadi untuk memberi amaran kepada orang
ramai tentang perang ini dan menggesa mereka untuk membetulkan akhlak mereka
dan menunaikan hak Tuhan dan manusia. Jika dunia mengambil iktibar, maka perang
dapat dielakkan. Walau bagaimanapun, jika tidak, maka akibat peperangan akan
menjadi teruk. Semasa peperangan, Allah akan menyelamatkan orang-orang yang
beriman dan kemudian mereka akan pergi mencari orang-orang yang terselamat dari
peperangan dan bertabligh kepada mereka. Orang ramai akan menyedari bahawa
Ahmadi telah memberi amaran tentang perang ini sebelum ini dan dengan itu akan
mendapat mesej itu.
Berkenaan
dengan orang beriman yang diselamatkan di tengah-tengah perang dunia, Huzur
(atba) berkata:
“Masalah
boleh datang, tetapi mereka yang bertaqwa – yang menyembah Allah, menunaikan
hak Allah Yang Maha Agung dan hak ciptaan-Nya – akan diselamatkan oleh Allah,
dengan satu cara atau yang lain. Untuk alasan ini, Masih Mau’ud (as) yang
Dijanjikan telah bersabda:
آگ
ہے پر آگ سے وہ سب بچائے جائينگے
جو
كہ ركھتے ہیں خدائے ذُوالعجائب سے پیار
[‘Api
ada di luar sana, tetapi mereka semua akan diselamatkan dari api ini, Tuhan
Yang Maha Esa yang mengasihi.’]
“Jika
anda terus mencintai Allah, peluang anda untuk terus hidup akan lebih tinggi.”
Kashmeen
Shehzad berkata rakannya yang bukan beragama Islam telah mencipta saluran
YouTube di mana dia telah memuat naik video dirinya menari. Kashmeen bertanya
kepada Huzur (atba) bagaimana dia boleh memujuk rakannya bahawa ini bukan
Islam. Huzur (atba) berkata:
“Jika
dia seorang Muslim, beritahu dia tidak semestinya seorang Muslim melakukan
perkara itu. Allah, dalam Al-Qur’an, memerintahkan gadis-gadis dewasa dan
wanita-wanita yang matang untuk menutup diri mereka dengan hijab, mereka harus
mempunyai kesopanan. Nabi (saw) bersabda:
الحياء من الايمان
“‘Kesederhanaan
adalah sebahagian daripada iman.’ Jadi, jika mereka mempunyai iman yang benar
sebagai orang Islam, mereka harus ingat bahawa kesederhanaan adalah sebahagian
daripada iman. Dan kesopanan bermakna tidak boleh menyebarkan gambar yang tidak
sesuai di kalangan masyarakat kerana ini membawa kepada penularan maksiat. Oleh
itu, nasihatilah dia berdasarkan Al-Qur’an dan Hadis, dan hendaklah dia
memperbaiki dirinya.” Walau bagaimanapun, jika dia tidak membetulkan dirinya,
maka mereka tidak lagi menjadi kawan.
Manahil
Akbar Sahiba, yang mengambil Ijazah Sarjana Ekonomi, berkata universiti
menawarkan pelajar ke luar negara selama satu atau dua semester untuk belajar
dan menimba pengalaman. Dia bertanya sama ada gadis Ahmadi dibenarkan melakukan
ini. Hazrat Amirul Mumineen (atba) berkata bahawa seorang gadis Ahmadi yang
matang yang melakukan tugas tuannya tahu betul perbezaan antara yang baik dan
buruk, tujuan hidupnya, bagaimana akhlaknya, cara beribadat dan apa yang harus
dielakkan, dsb. Mengingat perkara ini, jika Suasana universiti adalah sihat dan
terdapat tempat tinggal yang berasingan untuk didiami, kemudian gadis-gadis
Ahmadi yang mendapat ijazah Sarjana boleh belajar di luar negara. Huzur (atba)
berkata bahawa kebimbangan ibu bapa juga perlu diambil kira.
“Jika
iman anda kuat dan anda sederhana, dan tujuannya hanya untuk belajar dan tidak
terlibat dalam pelbagai maksiat, maka tidak ada salahnya,” kata Huzur (atba).
Aliya
Ali Sahiba, seorang pelajar perubatan, memetik hadis Nabi (saw):
“Kemiskinan
hampir-hampir membawa kepada kekufuran.”
Aliya
Sahiba bertanya apa maksudnya. Menjelaskan hadis, Huzur (atba) berkata
hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah agar apabila Dia memberi mereka harta,
mereka dapat menunaikan hak kekayaan itu; mereka membelanjakan diri mereka
dengan cara yang halal dan juga untuk orang-orang miskin. Huzur (atba) berkata
apabila masa kesukaran kewangan timbul dan kemiskinan muncul, seseorang tidak
seharusnya menjual iman mereka, sebaliknya melindunginya. Jika seseorang
menyuruh mereka keluar dari Islam atau melakukan perbuatan yang salah dengan
menukar wang, ia akan membawa kepada kekufuran. Huzur (atba) berkata seseorang
itu hendaklah berdoa kepada Allah untuk diselamatkan daripada kemiskinan atau
keperluan supaya mereka tidak pernah melakukan kekufuran atau menderhaka kepada
Allah.
Kiran
Malik Sahiba bertanya mengapa kita menoleh ke kanan dan ke kiri ketika
mengucapkan salam di akhir solat. Huzur (atba) menjelaskan:
“Kami
berselawat kerana apabila kami mengucapkan salam kepada Allah sebelum
meninggalkan istana-Nya, kami juga mengucapkan salam kepada mereka dan kami.
Kami menyebarkan salam kepada orang-orang di sebelah kanan dan kiri, supaya
kami sedar bahawa selepas solat kami hendaklah berdamai dan berkasih sayang
dengan orang-orang di sebelah kanan dan kiri kami. Dan kita hendaklah
menjadikan suasana kita penuh dengan keamanan, bukan untuk bergaduh dan bermusuh
dengan orang. Oleh itu, kami tidak mempunyai musuh di kanan mahupun kiri.”
Adila
Jameel Sahiba berkata bahawa dalam Surah Bani Israil, ayat 32, Allah berfirman:
“Janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan. Kamilah yang
memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu.” Dia bertanya mengapa kanak-kanak
mati kelaparan, terutamanya di kawasan yang lebih miskin seperti Afrika.
Huzur
(atba) terlebih dahulu menjelaskan maksud dan tafsir ayat tersebut. Beliau
berkata, orang beriman tidak sepatutnya melakukan perancangan keluarga kerana
bimbang tidak mampu memberi rezeki kepada anak. Mereka hendaklah bertawakkal
kepada Allah dan kemudian berusaha sedaya upaya untuk memberi nafkah kepada
anak-anak dan isteri, dengan itu Allah akan memberi rezeki kepada mereka. Huzur
(atba) berkata “rezeki” juga menandakan rezeki rohani; oleh itu, ibu bapa
hendaklah melakukan tarbiyah anak yang betul.
Berkenaan
dengan kanak-kanak yang mati kelaparan di tempat seperti Afrika, Huzur (atba)
berkata terdapat pelbagai sebab untuk ini. Pertama, kadang-kadang ada ujian
daripada Allah yang turut merebak ke negara-negara di Afrika; contohnya, hujan
berhenti dan kemarau berlaku dan ini menjejaskan seluruh dunia. Alasan lain
adalah kerana sesetengah orang tidak berusaha mencukupi untuk menyara keluarga
mereka. Sebab lain ialah rasuah kerajaan - mereka yang berkuasa merampas kekayaan
negara dan tidak mempedulikan penduduk mereka.
Bercakap
tentang realiti sisa makanan di dunia dan cara mengatasi kelaparan, Huzur
(atba) berkata:
“Dunia
kini telah menjadi sebuah perkampungan global dan jumlah makanan yang sangat
tinggi dibazirkan, terutamanya di Eropah, dll. Jika makanan ini dihantar ke
negara-negara Afrika dengan jujur - tidak ada kepentingan tertentu yang
terlibat - maka sejumlah besar kelaparan dunia boleh diringankan. Oleh itu,
jika kita berkongsi makanan kita, maka rezeki yang Allah ciptakan untuk kita,
jika diagihkan dengan berkesan, bermakna tidak ada yang akan mati [kelaparan].”
Huzur
(atba) berkata Allah telah memberikan rezeki kepada manusia, namun perancangan
yang buruk untuk mengagihkannya dan perbuatan salah oleh manusia “menghapuskan
keberkatan dan akibat semula jadi ialah kemarau merebak, membunuh kanak-kanak,
wanita dan orang tua. Namun, Allah tidak boleh dipersalahkan.”
Jumlah
makanan dan rezeki di dunia hari ini boleh memberi makan kepada setiap orang di
planet ini, kata Huzur (atba).
Semasa
menjawab soalan Alia Malik Sahiba tentang mengapa terdapat begitu banyak mazhab
dalam Islam, Huzur (atba) berkata bahawa apabila perjalanan tidak begitu mudah,
orang akan tinggal di kawasan mereka dan mengikuti seorang ulama Islam
tertentu. Seterusnya, pelbagai mazhab dicipta dalam Islam. Walau bagaimanapun,
Nabi (saw) bernubuat bahawa apabila dunia akan menjadi perkampungan global,
mazhab-mazhab ini akan bersatu melalui Masih Mau'ud - mazhabnya akan menjadi
yang ke-73 dalam Islam. Hadhrat Masih Mau’ud adalah untuk mengumpulkan seluruh
umat sebagai satu kesatuan dan ini bermula apabila Masih Mau’ud datang. Huzur
(atba) berkata:
“Adalah
menjadi kewajipan kita untuk bertabligh kepada semua mazhab ini dan
perlahan-lahan mendekatkan mereka [kepada Islam Ahmadiyyat] dan dengan rahmat
Allah, umat Islam dari mazhab ini memasuki Jamaat-e-Ahmadiyya dari seluruh
dunia. Itulah sebabnya pengikut yang ramai [Ahmadiyah] telah tersebar di
dunia.” Huzur (atba) berkata kebanyakan pemeluk Islam Ahmadiyah adalah dari kalangan
orang Islam, bukan Kristian atau Yahudi, dsb.
Maheem
Khan Sahiba berkata dia seorang waqifa-e-nau, seorang pelajar dan juga sudah
berkahwin, dan dia mahu nasihat daripada Huzur (atba) tentang cara
mengimbangkan ketiga-tiga perkara dengan cara Islam. Hazrat Khalifatul Masihaa
menasihati:
“Memandangkan
anda sudah berkahwin, anda harus memenuhi hak rumah tangga. Jika kamu mempunyai
anak, maka didiklah mereka dengan cara yang baik dan tugas pertama seorang
waqifa-e-nau ialah melakukan tarbiyah anak-anak mereka dan menjadikan mereka
Ahmadi yang soleh dan solehah agar mereka menjadi harta yang bermanfaat bagi Jamaat.”
Huzur
(atba) berkata bahawa jika dia mempunyai anak, maka untuk masa penjagaan awal
mereka, Maheem Sahiba boleh mengambil masa setahun atau lebih lama dan kemudian
jika keadaan mengizinkan, dia boleh kembali belajar dan menyelesaikannya. Huzur
(atba) berkata ramai wanita Ahmadi berhenti belajar kerana mempunyai anak dan
menjaga mereka, tetapi kemudian dalam hidup kembali belajar dan
menyelesaikannya. Huzur (atba) berkata terdapat wanita Ahmadi yang mula belajar
perubatan atau profesion lain tetapi kemudiannya menangguhkan mereka kerana
menjaga anak. Kemudian, apabila anak-anak mereka dewasa, mereka belajar
perubatan semula dan menjadi doktor.
Membicarakan
tanggungjawab utama wanita Islam menurut Islam, Huzur (atba) berkata:
“Keadilan
menuntut agar anda terlebih dahulu menjaga rumahtangga anda – dalam Islam,
kewajipan utama wanita ialah menjaga rumahtangga, melakukan tarbiyah anak-anak
mereka untuk menjadikan mereka hamba-hamba yang beriman dan bertakwa serta
manusia yang baik untuk mereka. negara, bangsa dan kepercayaan.
“Apa
sahaja pendidikan yang diperoleh wanita, mereka harus menggunakannya untuk
membesarkan anak-anak mereka. Kemudian , pada bila-bila masa yang tinggal, anda
boleh belajar lebih lanjut dan jika anda berada dalam mana-mana profesion –
doktor atau guru, dsb. – anda juga boleh bekerja. Selepas tiba di rumah [dari
kerja], uruskan rumahtangga anda, lakukan tarbiyah anak-anak anda dan juga
lakukan apa sahaja kerja profesional yang anda ada.”
Nazima
Waheed Sahiba bertanya bagaimana wanita Ahmadi boleh bertabligh. Huzur (atba)
berkata mereka boleh bertabligh terlebih dahulu kepada rakan-rakan mereka dan
memberitahu mereka tentang Ahmadiyah. Persatuan Pelajar Wanita Islam Ahmadiyah
di negara ini juga boleh mengadakan seminar - yang boleh merangkumi topik
sekular dan juga agama. Ini akan membuka pintu kepada tabligh selanjutnya.
Wanita Ahmadi juga boleh membentuk kumpulan dan mengedarkan risalah di kawasan
selamat.
Mehr
Wafa Khan Sahiba, seorang pelajar sekolah menengah, berkata dia mempunyai
beberapa rakan Muslim Arab yang mempercayai sihir dan mengambil mukjizat nabi
dan dajjal secara literal. Mehr Wafa bertanya apa pandangan kami tentang
perkara ini. Sebagai tindak balas, Huzur (atba) berkata:
“Jika
mereka percaya kepada sihir, mereka salah. Mintalah mereka melakukan sihir ke
atas kamu – katakan, ‘Sihir tidak berkesan padaku.’” Huzur (atba) berkata ulama
Islam – untuk mencari rezeki – telah mempengaruhi umat Islam untuk mempercayai
sihir dan meyakinkan mereka untuk mempercayai perkara seperti yang dirasuk jin.
Para ulama meyakinkan umat Islam bahawa mereka boleh mengusir jin ini dan
kemudian mereka memukul orang yang “dirasuk”. Malangnya, ramai wanita mati
akibatnya.
Berkenaan
dengan mukjizat para nabi, Huzur (atba) berkata mukjizat yang disebutkan dalam
Al-Qur’an memang berlaku, contohnya, tongkat Hazrat Musa (as) kelihatan di mata
mereka yang melihat sebagai ular atau tangannya memancarkan keputihan. Allah
memberi kesan kepada mata mereka yang menonton, kata Huzur (atba), dan oleh itu
ia adalah satu keajaiban. Ia bukan sihir.
Contoh
lain termasuk Nabi Muhammad (saw) memberi makan kepada ramai orang dengan
sedikit makanan, atau perkara yang sama berlaku semasa zaman Masih Mau'ud.
Berkenaan
dengan “mukjizat” Dajjal, Huzur (atba) berkata ia adalah teknologi baru yang
akan dibangunkan oleh Dajjal yang akan menarik perhatian orang ramai. Huzur
(atba) berkata bahawa jika seseorang membawa teknologi baru ke kampung atau
orang terpencil, mereka akan menganggapnya sebagai keajaiban. Atas sebab ini,
Nabi (saw) menggambarkan mukjizat Dajjal sedemikian rupa - bahawa teknologi
Dajjal akan menjadikan yang mustahil kelihatan mungkin. Huzur (atba) berkata
nubuatan tentang mukjizat Dajjal adalah metafora.
Madiha
Rehman Sahiba, yang mengikuti pengajian Sarjana dalam bidang fizik, berkata
seorang wartawan politik memberi ceramah di universitinya mengenai keadaan
ekonomi Pakistan berbanding Belgium. Madiha Sahiba mengambil kesempatan untuk
memberitahu wartawan itu bahawa satu lagi punca keadaan ekonomi Pakistan yang
lemah ialah kekurangan kebebasan beragama di negara itu. Dia memberitahu
wartawan tentang penganiayaan yang dihadapi oleh Ahmadiyah di negara itu, dan
wartawan itu menjawab bahawa mereka tidak tahu tentang Jamaat dan akan mengkaji
Jamaat Ahmadiyah Muslim dengan lebih lanjut. Madiha Sahiba bertanya kepada Huzur
(atba) adakah cara tabligh ini betul. Huzur (atba) menyetujuinya dan berkata
adalah baik dia mengambil kesempatan untuk memberitahu orang ramai tentang apa
yang berlaku dengan Ahmadiyah di Pakistan.
Memberi
sebab untuk masalah yang dihadapi oleh Pakistan, Huzur (atba) berkata:
“Mereka
harus diberitahu bahawa di mana kezaliman dan ketidakadilan berakar umbi,
rahmat dan kurnia Allah akan dihapuskan dari tempat tersebut. Dan kekejaman dan
ketidakadilan yang mereka lakukan telah menamatkan rahmat dan kurnia Allah [di
Pakistan]; tidak ada keberkatan dalam kekayaan atau kepimpinan mereka, yang
kini telah menjadi tidak jujur juga. Justeru, kini wujud pemimpin yang tidak
jujur dan tiada keberkatan dalam kekayaan negara kerana tidak bertindak adil,
berlaku zalim dan menganiaya orang yang tidak bersalah tanpa sebarang alasan.
Inilah sebabnya keadaan sedemikian telah berkembang."
Huzur
(atba) berkata mereka melakukan kezaliman ini atas nama Allah, walaupun
tindakan itu bertentangan dengan ajaran Allah dan oleh itu hasil ketidakadilan
ini dapat disaksikan di Pakistan.
Hazrat
Khalifatul Masih (atba) kemudiannya menyampaikan salam dan pertemuan itu
berakhir dengan jayanya.
(Laporan
disediakan oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment