Markaz Baharu – Momen berharga bersama Huzur oleh Asif M Basit

 Markaz Baharu – Momen berharga bersama Huzur

19hb April 2019

Kemas Kini Terakhir pada 29 Julai 2020

Asif M Basit

Ketibaan Huzur ((atba)) di Islamabad, Surrey pada petang Isnin

Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) menyampaikan Khutbah Jumaat pada 12 April 2019 di Masjid Baitul Futuh. Beberapa siri khutbah telah disampaikan mengenai Sahabat Nabi (saw) dan pada hari ini juga, para Sahabat menjadi tumpuan khutbah tersebut.

Menjelang penghujung khutbah, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) memberitahu Jamaat tentang makna wahyu yang dijanjikan kepada Hadhrat Masih Mau'ud:

وَسِّعْ مَکَانَکَ

satu tafsiran adalah bahawa bersama-sama dengan perluasan tugas-tugas Jamaat, Allah akan mengurniakan perluasan fizikal juga. Dan berdasarkan makna ini, Huzur (atba)  berkata, Allah telah menganugerahkan kepada Jamaat sebuah Markaz baru di Islamabad, Tilford. Dengan itu, Huzur (atba) menggesa Jamaat untuk berdoa agar Islamabad menepati namanya - sebuah kediaman Islam.

Selepas itu, Huzur (atba) berkata:

“Dalam beberapa hari, saya akan meninggalkan London ke Islamabad.”

Ayat yang satu ini menimbulkan emosi yang membuak-buak, lebih-lebih lagi bagi mereka yang seperti saya, sudah terbiasa dengan jalan-jalan di sekitar Masjid Fazl; mereka yang, seperti saya, terpaksa melakukan sekurang-kurangnya satu perjalanan ke Masjid Fazl sehari dan mereka yang, tidak kira ke mana mereka pergi, lebih suka mengambil laluan melalui Masjid Fazl.

Walau bagaimanapun, di atas dan di luar semua emosi, adalah kegembiraan Markaz baru dan pengembangan Jamaat.

Pada petang yang sama, saya dimaklumkan bahawa saya mulaqat pada hari Isnin, 15 April. Saya mempunyai firasat bahawa mulaqat ini boleh menjadi mulaqat terakhir saya di pejabat Huzur Masjid Fazl.

Apa yang tidak terlintas di fikiran saya semasa memikirkan perkara ini! Cuba untuk menyembunyikan emosi ini, saya mendapati diri saya bersedia pada hari untuk memasuki pejabat Huzur (atba) untuk mulaqat saya. Semua perkara penting telah dibincangkan.

Huzur (atba) menyebut kumpulan mulaqat baru-baru ini dengan Ahmadiyah Jerman dan merujuk kepada jawapan yang beliau berikan kepada soalan mengenai isu taqdir – ketetapan ilahi. Huzur (atba) berkata:

“Saya ingin menarik perhatian mereka kepada fakta yang Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sebutkan dalam salah satu kutipannya:

‘تدبیر کے جالوں میں مت پھنس، کر قبضہ جا کے مقدر پر’

(Jangan hanya duduk dan menganyam rancangan; keluar dan ambil nasib anda.)

“Kita harus bermatlamat untuk menentukan nasib kita bersama-sama dengan mengekalkan keazaman, usaha dan doa, daripada duduk diam dan menunggu nasib kita.”

Selepas itu saya membentangkan beberapa lagi isu yang belum selesai, yang Huzur (atba) memberi tunjuk ajar. Kemudian datang subjek Islamabad.

Di sini, saya bertanya satu soalan yang telah terukir dalam hati saya untuk beberapa lama:

“Seorang manusia biasa tetap tidak pasti tentang keputusan yang paling kecil sekalipun, tetapi Khalifa perlu membuat keputusan yang besar, contohnya, mengalihkan Markaz dari satu tempat ke tempat lain…”

Huzur (atba) menjawab:

“Khalifah perlu mengingati seluruh Jamaat sebelum membuat keputusan. Apabila idea mula-mula timbul kepada saya untuk mengalihkan Markaz ke Islamabad, saya memikirkannya dengan baik. Kadang-kadang saya rasa ia mungkin tidak sesuai, sementara pada masa lain saya rasa masa itu tidak sesuai. Kadang-kadang saya akan memikirkan sama ada kita perlu beralih ke Islamabad atau ke lokasi lain. Kemudian saya akan berdoa kepada Allah agar dikurniakan hidayah agar kita menggunakan kaedah yang terbaik. Selepas itu, Allah meyakinkan saya tentang penubuhan Markaz di Islamabad, dan dengan itu, keputusan ini dipermudahkan. Halangan yang pada mulanya menyukarkan pergerakan tidak lama lagi mula hilang. Halangan terbesar adalah yang berkaitan dengan majlis tempatan, tetapi Allah menyebabkan itu juga lenyap. Selepas itu, semuanya mula berjalan lancar dan tidak lama kemudian Markaz baharu mula terbentuk.”

Jeda diikuti ini - jeda untuk mengganggu adalah agak tidak menghormati. Alhamdulillah, saya tidak mencelah dan Huzur (atba) dengan ramah meneruskan:

“Selepas khutbah saya, mereka yang telah memainkan peranan aktif dalam membeli tanah Islamabad pada zaman Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menulis kepada saya mengatakan bahawa Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menyatakan keinginannya berkali-kali agar Islamabad berkhidmat sebagai Markaz. Namun, pada masa itu, terdapat banyak kekangan. Terdapat begitu banyak sekatan oleh majlis tempatan sehingga untuk mematuhi semua itu menjadi mustahil. Saya menulis kembali kepada semua orang yang mengatakan bahawa Allah telah menetapkan masa yang tetap untuk segala-galanya. Di sini juga, semuanya tentang apa yang ditakdirkan. Hasil kerja yang dilakukan pada masa itu mempunyai masa yang ditetapkan. Kami meneruskan dengan tekad kami dan tidak lama lagi masa yang Allah tetapkan untuk ini tiba. Dengan cara ini, Allah memberkati segala usaha dan kesungguhan.”

Pada saat Huzur (atba) menyebut pergeseran Markaz dalam Khutbah Jumaatnya, saya terfikir bahawa orang pasti telah menulis pendapat dan fakta yang menarik kepada Huzur (atba)  dalam hal ini. Jelas sekali, saya tidak mempunyai keberanian untuk menanyakan soalan terus terang seperti itu kepada Huzur, dan walaupun saya melakukannya, saya akan melakukannya dengan sangat bimbang, dan saat itu adalah disia-siakan. Dengan rahmat Tuhan, Huzur (atba)  sendiri menambah:

Huzur (atba)  mengimamkan solat Maghrib selepas tiba di Markaz baru

“Sesetengah orang mengatakan bahawa Rabwah berkhidmat sebagai Markaz selama hampir 35 tahun dan kini, hampir tempoh yang sama telah berlalu untuk Markaz ini, dan sudah tiba masanya untuk bergerak. Orang ramai menulis banyak perkara yang berbeza kepada saya.”

Selepas jeda sedikit, Huzur (atba) berkata:

“Orang yang berminat dalam linguistik dan bahasa juga telah menulis kepada saya. Mirza Muhammad-uddin Naz Sahib menulis bahawa Islamabad berpusat di Tilford. Dalam bahasa Inggeris, Tilford bermaksud sebidang tanah yang subur, bersebelahan dengan sungai. Dia berkata bahawa Hadis yang merujuk kepada orang bernama Harith yang akan muncul dari tepi sungai, mungkin merupakan petunjuk kepada langkah ini."

Selepas mulaqat, apabila saya mencari makna Tilford dalam kamus, ia berbunyi, "Dari ford yang subur" (FERTILE-FORD mungkin menjadi Tilford).

Kemudian saya mencari Hadis yang telah dijadikan rujukan oleh Imam (atba) yang saya cintai. Dalam Izala-e-Auham, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Dikatakan dalam Sahih Abu Daud bahawa seorang yang bernama Harith, iaitu Harith yang tinggal di tepi sungai … akan datang ke hadapan, yang akan memberi kekuatan kepada umat Nabi; yang bantuan dan sokongannya akan menjadi tugas utama setiap orang yang beriman.”

Individu yang akan tinggal di kawasan hutan hijau yang subur ialah Amirul Mumineen, Khalifatul Masih-ul-Maud (as) dan mempunyai pengalaman dan pendidikan yang luas dalam bidang pertanian.

Dalam khutbah tersebut, Huzur (atba) turut menggesa ahli mendoakan agar bumi Islamabad ini menjadi pusat penyebaran agama Islam.

Dengan semua perkara ini di hadapan saya, saya teringat pertemuan dengan Jamia Ahmadiyya UK di mana seorang pelajar bertanya kepada Huzur (atba):

“Huzur, adakah Huzur masih mempunyai minat dalam pertanian?”

Huzur (atba) menjawab:

“Saya lakukan, tetapi sekarang tuan adalah tanaman saya.”

Saya mengumpulkan semua kenangan ini dan makna yang lebih mendalam tentang Islamabad yang terletak di Tilford.

Mulaqat itu hampir sampai ke penghujungnya. Bersama-sama dengan kegembiraan Huzur (atba) berpindah ke Islamabad adalah satu lagi pemikiran yang telah membuatkan kehadirannya terasa dalam fikiran saya. Ia menjadi sukar untuk diperkatakan – begitu sukar sehingga saya hanya mampu berkata:

“Huzur, kini Masjid Fazl…”

Semoga Allah sentiasa menggembirakan Imama saya kerana beliau telah memberikan jawapan kepada soalan saya yang tidak lengkap, yang lafaznya layak untuk diukir di atas batu:

“Kepentingan dan keperluan Masjid Fazl tidak boleh dikurangkan. Termasuk Hazrat Musleh-e-Maud (ra), empat Khulafa telah mengimamkan solat di masjid ini dan berdoa kepada Allah. Ini adalah aset yang tidak boleh diambil dari masjid ini. Dalam sajdah saya [sujud] semasa solat di masjid ini, saya sentiasa berdoa kepada Allah, ‘Ya Allah, tunaikanlah hajat Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ketika mendirikan masjid ini; terimalah doanya di masjid ini; terimalah doa semua Khulafa yang bersolat di sini.’ Malah saya berdoa agar doa yang diucapkan oleh Khulafa di masjid ini sentiasa melekat pada masjid ini dan semoga kita terus memetik hasil dari doa tersebut dan menjadi penerima yang layak.”

Mulaqat sampai ke penghujung dan saya meninggalkan pejabat itu.

Saya hanya mempunyai dua mulaqat dengan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) dan mereka berdua mengambil tempat di pejabat itu.

Mulaqat pertama saya dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berlaku di pejabat itu; Waqf-e-Zindagi saya telah diterima di pejabat itu; apabila saya diberi tanggungjawab oleh Huzur (atba) dan terpaksa melaporkan atau mendapatkan bimbingan daripadanya, saya selalu kembali ke pejabat itu.

Sebagai Waqif-e-Zindagi, saya diajar berkhidmat di pejabat itu. Selama 16 tahun, karat di jiwa saya terus dibersihkan di pejabat itu. Tuhanku, yang sedar akan kelemahan dan kekuranganku, dengan bermurah hati cuba menyucikan aku di pejabat itu.

Berkenaan dengan penyakit rohani saya, saya sentiasa mendapatkan bimbingan tentang rawatan di pejabat itu. Di pejabat itu, saya jatuh cinta dengan orang ini. Di pejabat itu, saya belajar erti sebenar cinta kepada Khilafah dan keagungan Khilafat.

Semua kenangan ini terlintas di fikiran saya; namun, kenangan terhad kepada emosi. Kebahagiaan yang berpasangan dengan realiti jauh lebih hebat dan berkuasa.

Realitinya adalah bahawa Allah telah mengurniakan kepada Jamaat sebuah Markaz baru dan telah membolehkan kita untuk mendirikan Qasr-e-Khilafat (kediaman Khilafat) di tengah-tengah agama Kristian, sebaliknya, di dalam hati kekufuran. Dari sini akan memancarkan sinar Islam dan menerangi dunia.

Saya akhiri dengan bait puisi Hazrat Musleh-e-Maud (ra) yang ditulis pada tahun 1920 apabila tanah yang kini memegang Masjid Fazl dibeli:

 

مرکزِ شرک سے آوازۂ توحید اٹھا

دیکھنا دیکھنا، مغرب سے ہے خورشید اٹھا       

نور کے سامنے ظلمت بھلا کیا ٹھہرے گی

جان لو جلد ہی اب ظلمِ صنادید اٹھا

Seruan kepada keesaan Tuhan kedengaran dari pusat kemusyrikan; melihat matahari terbit dari Barat.

Bagaimanakah kegelapan akan menguasai sebelum terang; kezaliman tuhan-tuhan lama kini akan menyaksikan kesudahannya.”

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad