Markaz Baharu – Momen berharga bersama Huzur oleh Asif M Basit
Markaz Baharu – Momen berharga bersama Huzur
19hb April 2019
Kemas Kini Terakhir
pada 29 Julai 2020
Asif M Basit
Ketibaan Huzur ((atba))
di Islamabad, Surrey pada petang Isnin
Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba) menyampaikan Khutbah Jumaat pada 12 April 2019 di
Masjid Baitul Futuh. Beberapa siri khutbah telah disampaikan mengenai Sahabat
Nabi (saw) dan pada hari ini juga, para Sahabat menjadi tumpuan khutbah
tersebut.
Menjelang penghujung
khutbah, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) memberitahu Jamaat tentang makna
wahyu yang dijanjikan kepada Hadhrat Masih Mau'ud:
وَسِّعْ
مَکَانَکَ
satu tafsiran adalah
bahawa bersama-sama dengan perluasan tugas-tugas Jamaat, Allah akan
mengurniakan perluasan fizikal juga. Dan berdasarkan makna ini, Huzur (atba) berkata, Allah telah menganugerahkan kepada Jamaat
sebuah Markaz baru di Islamabad, Tilford. Dengan itu, Huzur (atba) menggesa Jamaat
untuk berdoa agar Islamabad menepati namanya - sebuah kediaman Islam.
Selepas itu, Huzur
(atba) berkata:
“Dalam beberapa hari,
saya akan meninggalkan London ke Islamabad.”
Ayat yang satu ini
menimbulkan emosi yang membuak-buak, lebih-lebih lagi bagi mereka yang seperti
saya, sudah terbiasa dengan jalan-jalan di sekitar Masjid Fazl; mereka yang,
seperti saya, terpaksa melakukan sekurang-kurangnya satu perjalanan ke Masjid
Fazl sehari dan mereka yang, tidak kira ke mana mereka pergi, lebih suka
mengambil laluan melalui Masjid Fazl.
Walau bagaimanapun, di
atas dan di luar semua emosi, adalah kegembiraan Markaz baru dan pengembangan Jamaat.
Pada petang yang sama,
saya dimaklumkan bahawa saya mulaqat pada hari Isnin, 15 April. Saya mempunyai
firasat bahawa mulaqat ini boleh menjadi mulaqat terakhir saya di pejabat Huzur
Masjid Fazl.
Apa yang tidak
terlintas di fikiran saya semasa memikirkan perkara ini! Cuba untuk
menyembunyikan emosi ini, saya mendapati diri saya bersedia pada hari untuk
memasuki pejabat Huzur (atba) untuk mulaqat saya. Semua perkara penting telah
dibincangkan.
Huzur (atba) menyebut
kumpulan mulaqat baru-baru ini dengan Ahmadiyah Jerman dan merujuk kepada
jawapan yang beliau berikan kepada soalan mengenai isu taqdir – ketetapan
ilahi. Huzur (atba) berkata:
“Saya ingin menarik
perhatian mereka kepada fakta yang Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sebutkan dalam
salah satu kutipannya:
‘تدبیر
کے جالوں میں مت پھنس، کر قبضہ جا کے مقدر پر’
(Jangan hanya duduk dan
menganyam rancangan; keluar dan ambil nasib anda.)
“Kita harus bermatlamat
untuk menentukan nasib kita bersama-sama dengan mengekalkan keazaman, usaha dan
doa, daripada duduk diam dan menunggu nasib kita.”
Selepas itu saya
membentangkan beberapa lagi isu yang belum selesai, yang Huzur (atba) memberi
tunjuk ajar. Kemudian datang subjek Islamabad.
Di sini, saya bertanya
satu soalan yang telah terukir dalam hati saya untuk beberapa lama:
“Seorang manusia biasa
tetap tidak pasti tentang keputusan yang paling kecil sekalipun, tetapi Khalifa
perlu membuat keputusan yang besar, contohnya, mengalihkan Markaz dari satu
tempat ke tempat lain…”
Huzur (atba) menjawab:
“Khalifah perlu
mengingati seluruh Jamaat sebelum membuat keputusan. Apabila idea mula-mula
timbul kepada saya untuk mengalihkan Markaz ke Islamabad, saya memikirkannya
dengan baik. Kadang-kadang saya rasa ia mungkin tidak sesuai, sementara pada
masa lain saya rasa masa itu tidak sesuai. Kadang-kadang saya akan memikirkan
sama ada kita perlu beralih ke Islamabad atau ke lokasi lain. Kemudian saya
akan berdoa kepada Allah agar dikurniakan hidayah agar kita menggunakan kaedah
yang terbaik. Selepas itu, Allah meyakinkan saya tentang penubuhan Markaz di
Islamabad, dan dengan itu, keputusan ini dipermudahkan. Halangan yang pada
mulanya menyukarkan pergerakan tidak lama lagi mula hilang. Halangan terbesar
adalah yang berkaitan dengan majlis tempatan, tetapi Allah menyebabkan itu juga
lenyap. Selepas itu, semuanya mula berjalan lancar dan tidak lama kemudian
Markaz baharu mula terbentuk.”
Jeda diikuti ini - jeda
untuk mengganggu adalah agak tidak menghormati. Alhamdulillah, saya tidak
mencelah dan Huzur (atba) dengan ramah meneruskan:
“Selepas khutbah saya,
mereka yang telah memainkan peranan aktif dalam membeli tanah Islamabad pada
zaman Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menulis kepada saya mengatakan bahawa
Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menyatakan keinginannya berkali-kali agar
Islamabad berkhidmat sebagai Markaz. Namun, pada masa itu, terdapat banyak
kekangan. Terdapat begitu banyak sekatan oleh majlis tempatan sehingga untuk
mematuhi semua itu menjadi mustahil. Saya menulis kembali kepada semua orang
yang mengatakan bahawa Allah telah menetapkan masa yang tetap untuk
segala-galanya. Di sini juga, semuanya tentang apa yang ditakdirkan. Hasil
kerja yang dilakukan pada masa itu mempunyai masa yang ditetapkan. Kami
meneruskan dengan tekad kami dan tidak lama lagi masa yang Allah tetapkan untuk
ini tiba. Dengan cara ini, Allah memberkati segala usaha dan kesungguhan.”
Pada saat Huzur (atba)
menyebut pergeseran Markaz dalam Khutbah Jumaatnya, saya terfikir bahawa orang
pasti telah menulis pendapat dan fakta yang menarik kepada Huzur (atba) dalam hal ini. Jelas sekali, saya tidak
mempunyai keberanian untuk menanyakan soalan terus terang seperti itu kepada
Huzur, dan walaupun saya melakukannya, saya akan melakukannya dengan sangat
bimbang, dan saat itu adalah disia-siakan. Dengan rahmat Tuhan, Huzur (atba) sendiri menambah:
Huzur (atba) mengimamkan solat Maghrib selepas tiba di
Markaz baru
“Sesetengah orang
mengatakan bahawa Rabwah berkhidmat sebagai Markaz selama hampir 35 tahun dan
kini, hampir tempoh yang sama telah berlalu untuk Markaz ini, dan sudah tiba
masanya untuk bergerak. Orang ramai menulis banyak perkara yang berbeza kepada
saya.”
Selepas jeda sedikit, Huzur
(atba) berkata:
“Orang yang berminat
dalam linguistik dan bahasa juga telah menulis kepada saya. Mirza
Muhammad-uddin Naz Sahib menulis bahawa Islamabad berpusat di Tilford. Dalam
bahasa Inggeris, Tilford bermaksud sebidang tanah yang subur, bersebelahan
dengan sungai. Dia berkata bahawa Hadis yang merujuk kepada orang bernama
Harith yang akan muncul dari tepi sungai, mungkin merupakan petunjuk kepada
langkah ini."
Selepas mulaqat,
apabila saya mencari makna Tilford dalam kamus, ia berbunyi, "Dari ford
yang subur" (FERTILE-FORD mungkin menjadi Tilford).
Kemudian saya mencari
Hadis yang telah dijadikan rujukan oleh Imam (atba) yang saya cintai. Dalam
Izala-e-Auham, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:
“Dikatakan dalam Sahih
Abu Daud bahawa seorang yang bernama Harith, iaitu Harith yang tinggal di tepi
sungai … akan datang ke hadapan, yang akan memberi kekuatan kepada umat Nabi;
yang bantuan dan sokongannya akan menjadi tugas utama setiap orang yang
beriman.”
Individu yang akan
tinggal di kawasan hutan hijau yang subur ialah Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih-ul-Maud (as) dan mempunyai pengalaman dan pendidikan yang luas dalam
bidang pertanian.
Dalam khutbah tersebut,
Huzur (atba) turut menggesa ahli mendoakan agar bumi Islamabad ini menjadi
pusat penyebaran agama Islam.
Dengan semua perkara
ini di hadapan saya, saya teringat pertemuan dengan Jamia Ahmadiyya UK di mana
seorang pelajar bertanya kepada Huzur (atba):
“Huzur, adakah Huzur
masih mempunyai minat dalam pertanian?”
Huzur (atba) menjawab:
“Saya lakukan, tetapi
sekarang tuan adalah tanaman saya.”
Saya mengumpulkan semua
kenangan ini dan makna yang lebih mendalam tentang Islamabad yang terletak di
Tilford.
Mulaqat itu hampir
sampai ke penghujungnya. Bersama-sama dengan kegembiraan Huzur (atba) berpindah
ke Islamabad adalah satu lagi pemikiran yang telah membuatkan kehadirannya
terasa dalam fikiran saya. Ia menjadi sukar untuk diperkatakan – begitu sukar
sehingga saya hanya mampu berkata:
“Huzur, kini Masjid
Fazl…”
Semoga Allah sentiasa
menggembirakan Imama saya kerana beliau telah memberikan jawapan kepada soalan
saya yang tidak lengkap, yang lafaznya layak untuk diukir di atas batu:
“Kepentingan dan keperluan
Masjid Fazl tidak boleh dikurangkan. Termasuk Hazrat Musleh-e-Maud (ra), empat
Khulafa telah mengimamkan solat di masjid ini dan berdoa kepada Allah. Ini
adalah aset yang tidak boleh diambil dari masjid ini. Dalam sajdah saya [sujud]
semasa solat di masjid ini, saya sentiasa berdoa kepada Allah, ‘Ya Allah,
tunaikanlah hajat Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ketika mendirikan masjid ini;
terimalah doanya di masjid ini; terimalah doa semua Khulafa yang bersolat di
sini.’ Malah saya berdoa agar doa yang diucapkan oleh Khulafa di masjid ini
sentiasa melekat pada masjid ini dan semoga kita terus memetik hasil dari doa
tersebut dan menjadi penerima yang layak.”
Mulaqat sampai ke penghujung
dan saya meninggalkan pejabat itu.
Saya hanya mempunyai
dua mulaqat dengan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) dan mereka berdua mengambil
tempat di pejabat itu.
Mulaqat pertama saya
dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berlaku di pejabat itu; Waqf-e-Zindagi
saya telah diterima di pejabat itu; apabila saya diberi tanggungjawab oleh Huzur
(atba) dan terpaksa melaporkan atau mendapatkan bimbingan daripadanya, saya
selalu kembali ke pejabat itu.
Sebagai
Waqif-e-Zindagi, saya diajar berkhidmat di pejabat itu. Selama 16 tahun, karat
di jiwa saya terus dibersihkan di pejabat itu. Tuhanku, yang sedar akan
kelemahan dan kekuranganku, dengan bermurah hati cuba menyucikan aku di pejabat
itu.
Berkenaan dengan
penyakit rohani saya, saya sentiasa mendapatkan bimbingan tentang rawatan di
pejabat itu. Di pejabat itu, saya jatuh cinta dengan orang ini. Di pejabat itu,
saya belajar erti sebenar cinta kepada Khilafah dan keagungan Khilafat.
Semua kenangan ini
terlintas di fikiran saya; namun, kenangan terhad kepada emosi. Kebahagiaan
yang berpasangan dengan realiti jauh lebih hebat dan berkuasa.
Realitinya adalah
bahawa Allah telah mengurniakan kepada Jamaat sebuah Markaz baru dan telah
membolehkan kita untuk mendirikan Qasr-e-Khilafat (kediaman Khilafat) di
tengah-tengah agama Kristian, sebaliknya, di dalam hati kekufuran. Dari sini
akan memancarkan sinar Islam dan menerangi dunia.
Saya akhiri dengan bait
puisi Hazrat Musleh-e-Maud (ra) yang ditulis pada tahun 1920 apabila tanah yang
kini memegang Masjid Fazl dibeli:
مرکزِ
شرک سے آوازۂ توحید اٹھا
دیکھنا
دیکھنا، مغرب سے ہے خورشید اٹھا
نور
کے سامنے ظلمت بھلا کیا ٹھہرے گی
جان
لو جلد ہی اب ظلمِ صنادید اٹھا
“Seruan kepada keesaan Tuhan
kedengaran dari pusat kemusyrikan; melihat matahari terbit dari Barat.
“Bagaimanakah kegelapan akan
menguasai sebelum terang; kezaliman tuhan-tuhan lama kini akan menyaksikan
kesudahannya.”
Comments
Post a Comment