“Khaybar telah jatuh”: Ulang Tahun Falsafah Ajaran Islam

  

 

“Khaybar telah jatuh”: Ulang Tahun Falsafah Ajaran Islam

8hb Januari 2021

Kemas Kini Terakhir pada 8 Januari 2021

Dr Bilal Rana, Amerika Syarikat

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Merenungkan kehidupan menakjubkan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan, terdapat peristiwa penting yang bersinar terang dan tahun ini menyaksikan ulang tahun salah satu detik itu - penulisan esei terbesar pada zaman kita, Falsafah Ajaran Islam.

Hampir 125 tahun yang lalu, pada Disember 1896 di Lahore, India, Persidangan Agama-agama Besar telah diadakan dengan menanyakan soalan-soalan falsafah yang besar yang muncul di zaman moden.

Penganjur, Swami Shivgan Chandra, sendiri adalah seorang pencari kebenaran yang berfikiran luas yang, beberapa tahun atau lebih sebelum persidangan itu, mendengar tentang Masih Mau’ud Yang Dijanjikan dan mengembara ke Qadian untuk mencari kebijaksanaan. Semasa berjalan-jalan pagi bersama-sama dengan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan, idea untuk mengadakan persidangan antara agama pertama kali memasuki fikiran Swami Hindu.

Benua kecil India adalah, dan kekal, pertemuan agama dan budaya dunia di mana Jain, Hindu, Buddha, Theosophists, Free Thinkers, Ateis, Muslim, Sikh dan Kristian semuanya berkembang di satu lokasi.

Anda mungkin mengatakan kampung global yang kita alami hari ini melalui Internet sudah wujud di sana dalam bentuk awal pada masa itu. Ulama terkemuka dari semua agama ini dipanggil dalam apa yang kemudiannya digambarkan sebagai “kejohanan agama”.

Pada hari-hari sebelum persidangan itu, Masih Mau’ud Yang Dijanjikan jatuh sakit. Namun begitu, beliau meneruskan tanpa teragak-agak dan semasa dalam keadaan menulis, menerima wahyu berikut:

1. “Mazmoon bala raha”, bermaksud, “Karangan ini akan menang”

2. “Allahu Akbar, kharibat Khaybar” – bermaksud, “Tuhan Maha Besar, Khaybar telah jatuh” (“Allahu Akbar, Kharibat Khaybar!” ialah slogan kebaktian yang dibangkitkan oleh Nabi (saw) sendiri selepas Kubu Khaybar ditawan oleh orang Islam yang mengalahkan pasukan Yahudi. Kemenangan ini juga diramalkan melalui nubuatan.)

3. “Tuhan bersama kamu dan Tuhan berdiri di tempat kamu berdiri. Ini adalah metafora yang menyampaikan jaminan sokongan Ilahi.” [Bahasa Arab]

Masih Mau’ud Yang Dijanjikan dengan berani mencetak nubuatan ini pada poster yang dibuat untuk mengiklankan syarahan itu, di bawah tajuk Berita Gembira yang Hebat, Untuk Pencari Kebenaran. Di dalamnya, beliau menyatakan bahawa “Khaybar telah jatuh” mewakili kemenangannya terhadap agama yang dicemari oleh paganisme dan kepalsuan.

Khawaja Kamaluddin Sahib telah diberi tanggungjawab untuk menyiarkan iklan ini di seluruh bandar. Walau bagaimanapun, memandangkan publisiti dan kepentingan yang tinggi, Khawaja Sahib semakin bimbang dan takut. Dia menunggu sehingga sehari sebelum persidangan untuk menghantarnya dan hanya di kawasan yang kurang cahaya dan lalu lintas yang rendah. Ini tidak menyenangkan Masih Mau’ud yang kemudiannya menegurnya bahawa seandainya dia hanya mengikut arahan, lebih ramai lagi akan menyaksikan tanda agung kebenarannya.

Walaupun dia tidak dapat pergi ke Lahore kerana sakit, Hadhrat Masih Mau'ud mewakilkan Hazrat Maulvi Abdul Karim Sialkot (ra) untuk membacakan syarahan bagi pihaknya. Ini adalah pilihan yang bagus kerana Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) mempunyai suara yang berbakat dan merdu yang dibandingkan dengan rupa Nabi David (as). (Hazrat Bhai Abdur Rahmanra memberikan penerangan ini dalam autobiografinya.)

Hazrat Maulvi Abdul Karim Sialkoti (ra)

Kebijaksanaan gemilang yang mengalir dari pen Masih Mau’ud yang Dijanjikan selaras dengan irama pidato Maulvi Abdul Karim untuk memukau pendengar yang merasa khayal. Pendengar meluncur dari epiphany ke epiphany dan menjerit encore dan tepukan.

Masa telah tamat sebelum bacaan boleh selesai, tetapi penceramah seterusnya, Maulvi Mubarak Ali dari Sialkot, berdiri dan mengumumkan bahawa masanya harus diberikan kepada Masih Mau’ud Yang Dijanjikan juga. Penonton memuji persetujuan dan penganjur mewajibkan. Namun walaupun kali ini tidak lama lagi tamat dan sebagai tindak balas kepada rayuan yang menggalakkan, penganjur persidangan membuat satu lagi pengecualian dan melanjutkan persidangan sehari penuh untuk mendengar separuh kedua ucapan.

Keesokan paginya, orang ramai tiba lebih awal, mengharungi pagi yang sejuk untuk mendapatkan tempat duduk, tetapi ramai yang masih berdiri. Dewan itu digambarkan dalam akhbar sebagai “dipenuhi dari atas ke bawah” dengan orang yang datang "dari jauh dan dekat".

The Civil and Military Gazette of Lahore, sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang diasaskan oleh Kerajaan British, menerbitkan laporan rasmi persidangan itu. Seorang wartawan menulis "Penonton terpesona ... setiap ayat disambut dengan tepukan ... Ada kalanya penonton meminta agar ayat diulang berulang kali ... Kami tidak pernah mendengar kuliah yang begitu menggembirakan." (Kesaksian Chaudhwin Sadi, Rawalpindi, diterbitkan 1 Februari 1897, halaman xxvi, The Philosophy of the Teachings of Islam)

Seorang saksi berkata dia mendengar lafaz "Subhanallah!" (Maha Suci Allah!) kiri dan kanan, bukan sahaja dari orang Islam, tetapi dari mulut orang Hindu, Sikh, Arya Samajist ortodoks dan juga Kristian. Bila-bila Allah membangkitkan seorang nabi, Dia memberinya kuasa sesuai dengan kekuatan zaman mereka.

Kekuatan zaman Musa adalah sihir dan oleh itu dia mengelirukan ahli sihir. Kekuatan orang Yahudi adalah ubat dan Yesus mengejutkan mereka dengan penyembuhan. Kekuatan orang Arab adalah seni puisi, tetapi mereka dibungkam oleh rahmat dan keagungan Al-Qur’an. Dan kekuatan zaman falsafah ini ialah pena, yang penguasaan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan ditunjukkan dalam esei ajaib ini. Penanya diberi nama Dhulfiqar Ali (Pedang Ali) oleh Tuhan sendiri.

“Tuhan Yang Maha Tinggi telah menamakan seorang yang hina ini sebagai Juara Pena dan telah menamakan penaku sebagai Dhulfiqar Ali” (Wahyu yang diterbitkan dalam Al Hakam, Vol. 5, no. 22, 17 Jun 1901, hlm. 2).

Ini adalah petunjuk bahawa penanya akan melakukan kerja pedang Ali (ra).

Ahli akademik Barat yang kagum dengan Dhulfiqar Ali yang dipegang di Khaybar telah menyifatkannya sebagai “Muslim Excalibur”, hanya kisah ini bukan cerita rakyat.

Ini juga mengimbau peristiwa Perang Khaybar yang dimenangi oleh pedang Hazrat Ali (ra). Tuhan memberitahu Hadhrat Masih Mau'ud dalam keadaan wahyu bahawa Khaybar adalah metafora, jadi seseorang harus menganalisis sejarah untuk kebijaksanaan untuk memahami perlambangannya.

Selepas solat malam semasa Perang Khaybar, Nabi (saw) bangun dan menyerahkan bendera tentera Islam kepada Hazrat Ali (ra), mengumumkan bahawa Tuhan telah menetapkan Ali (ra) akan memenangi pertempuran ini untuk mereka.

Semasa Khaybar, Hazrat Ali (ra) melakukan kegagahan yang hebat, termasuk pertempuran pedang-ke-pedang yang epik dengan jeneral Yahudi, Mehrab, seorang gergasi bersenjata dan pahlawan yang tidak terkalahkan yang telah membunuh ramai. Tetapi Hazrat Ali (ra) tidak gentar dan berani membunuhnya dengan pedangnya, dan tenteranya dengan gagah berani menyerbu Kubu Khaybar menawannya untuk orang Islam.

Begitu juga, dengan esei ini, Hadhrat Masih Mau’ud telah membunuh agama palsu dan “Kubu Khaybar” yang perkasa tumbang, oleh bekas tinta dan pena (Surah al-Qalam, 68:2).

Tambahan pula, ahli sejarah menyatakan kemenangan di Khaybar adalah penting kerana ia mendorong umat Islam daripada masyarakat yang serba kekurangan dan miskin kepada masyarakat yang kaya dan sejahtera.

Mengikut peraturan, penceramah persidangan perlu menjawab lima soalan ini:

1. Apakah keadaan fizikal, moral dan rohani manusia?

2. Bagaimanakah keadaan manusia selepas kematian?

3. Apakah tujuan sebenar kewujudan manusia di bumi dan bagaimana ia boleh dicapai?

4. Apakah kesan amalan seseorang dalam kehidupan dunia dan akhirat?

5. Apakah sumber ilmu ketuhanan?

Antara yang dijemput berceramah juga adalah seorang ateis. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jilid 1, hlm. 561)

Terdapat pergerakan global yang menjauhi agama sama sekali; menjadi "baik tanpa Tuhan". Idea ini dipopularkan oleh Atheis Baru hari ini, seperti Richard Dawkins – yang, dengan cara itu, telah diberikan salinan The Philosophy of the Teachings of Islam oleh Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tetapi enggan membacanya – dan yang lain mempromosikan apa yang dipanggil "atheisme rohani".

Kita mungkin boleh menjadi baik tanpa Tuhan pada tahap yang terhad, tetapi akhirnya, akauntabiliti di hadapan Tuhan diperlukan, jika tidak standard moral akan perlahan-lahan mula surut.

Kedua, akhlak adalah relatif tanpa titik rujukan luar. Sama seperti medan magnet memberikan kompas arahnya ke utara, begitu juga moral mesti mempunyai titik rujukan mutlak yang ditentukan oleh Tuhan dan tidak diserahkan kepada kehendak manusia.

 

Ahli falsafah ateis hanya dibiarkan tertipu oleh hipotesisnya yang berulang, permulaan yang salah, kesilapan dan semakan. Akhirnya, dia tidak boleh membimbing dirinya, lebih-lebih lagi negara. Jika manusia mencipta dunia ini, masuk akal untuk manusia menjelaskannya.

Tetapi seorang nabi yang diutus oleh Tuhan adalah satu-satunya yang mampu menyatakan sifat sebenar Tuhan, penciptaan-Nya, tujuannya, dan bagaimana untuk mencapainya. Inilah cara dan mengapa Masih Mau’ud Yang Dijanjikan adalah satu-satunya yang berjaya menjawab soalan-soalan di atas pada persidangan ini.

Adalah menarik bahawa pemikir terkenal telah mencuba dan gagal dalam menggambarkan keadaan dalaman manusia. Ahli falsafah dan ahli psikologi Eropah dalam percubaan yang lemah dan diduga mempopularkan istilah seperti "Mensch" dan "Übermensch", atau "Id", "Ego" dan "Superman", tetapi Masih Mau’ud Yang Dijanjikan dalam esei ini menyelesaikan masalah jiwa dan hati nurani dalam cara yang jelas dan lengkap, diambil terus dari Al-Quran; iaitu, Nafs-e-Ammarah (diri binatang), Nafs-e-Lawamma (diri yang menegur) dan Nasf-e-Mutma‘innah (jiwa yang tenang).

Hadhrat Masih Mau’ud bersandar pada wahyu yang diberikan dalam Al-Qur’an dan penjelasan mereka yang diajarkan oleh Allah kepadanya bersama dengan logik, yang merupakan penyebut umum semua agama dan seluruh umat manusia. Walaupun ia bukanlah sebuah buku yang komprehensif dan ia juga tidak mendakwa, ia, bagaimanapun, tidak berkesudahan dalam falsafahnya dan boleh diminum berulang kali tanpa meletihkan kebijaksanaannya.

Mubaligh, pengarang dan perintis Ahmadi Inggeris, Almarhum Bashir Ahmad Orchard, membaca The Philosophy of the Teachings of Islam lebih daripada 50 kali. Kemasyhuran syarahan itu sampai ke seluruh dunia, bukan sahaja di India, tetapi juga di luar negara. Malah novelis terkenal Rusia Leo Tolstoy mengulas bahawa “Idea-idea itu sangat mendalam dan sangat benar", dan ulasannya yang menggalakkan bahkan sampai ke seluruh lautan ke akhbar-akhbar di Amerika - Jurnal Milwaukee menyatakan kesetiaannya kepada Al-Qur’an, dan Jurnal Spiritual Boston menggambarkannya sebagai   “Injil Tulen”.

Buku itu telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa. Oleh kerana Masih Mau’ud Yang Dijanjikan ingin melihat risalah itu dikongsi secara meluas, ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris semasa hayatnya sendiri.

Ia diterbitkan secara ansuran dalam The Review of Religions, dari tahun 1903 hingga 1904 dan pertama kali diterbitkan dalam bentuk buku di bawah naungan Khalifatul Masih I, Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra) pada tahun 1910, oleh sahabatnya yang berbahasa Inggeris dan dengan bantuan editorial daripada seorang warga Amerika. diplomat dan wartawan, Muhammad Alexander Russell Webb dari New Jersey, Amerika Syarikat yang dikreditkan dalam mukadimah edisi pertama, diterbitkan oleh Luzac & Co., London, 1910.

Muhammad Alexander Russell Webb

Buku ini menonjol dalam korpus kesusasteraan Jamaat sebagai buku yang sangat berkesan untuk memenangi hati orang yang memeluk Islam. Hadirin lebih 7,000 orang hadir untuk mendengar Masih Mau’ud Yang Dijanjikan (Sejarah Ringkas Masyarakat Muslim Ahmadiyah).

Ini digambarkan sebagai rekod kehadiran (The Teachings of Islam, Ahmadiyya Foreign Missions, West Pakistan) untuk persidangan seumpama ini, dan tempat itu terpaksa dipindahkan dari Dewan Perbandaran Lahore, ke Kolej Islamia yang baru dibina untuk menempatkan lebih banyak tempat duduk. Enam orang dipilih sebagai moderator pertandingan esei, termasuk hakim Mahkamah Besar Punjab dan bekas gabenor Jammu.

Pada kesimpulannya, telah diputuskan bahawa daripada semua kuliah yang disampaikan, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian’sas adalah yang terbaik. Hadhrat Masih Mau’ud kemudian menulis, “Renungkan bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa menyebabkan Islam menang dan menjadikan kamu menyaksikan tanda-Nya. Allah Taala telah mewahyukan dari dahulu kepada hambaNya bahawa karangannya akan diisytiharkan agung dan sesungguhnya janji ini telah ditepati. Tambahan pula, kesan yang diberkati daripada esei ini telah membuatkan semua orang kagum dengannya. Adakah ini pekerjaan Tuhan atau orang lain?” (Ayam-us-Sulh, Ruhani Khazain, Jilid 14, hlm. 325-327)

Dalam hampir 125 tahun, karya agung ini, bagaimanapun, masih perlu diiktiraf dan dihargai sepenuhnya pada zamannya sendiri. Hadhrat Masih Mau'ud datang untuk membagi-bagikan kekayaan rohani, tetapi dunia tidak akan menerimanya menurut Nabi (saw), yang bersabda:

“Kelak akan muncul anak Maryam di antara kamu. Dia akan melaksanakan keadilan. Dia akan mematahkan salib, membunuh babi, menghapuskan perang dan membahagikan kekayaan, tetapi tiada siapa yang akan menerimanya.” (Sahih al-Bukhari, Kitab-ul-Anbiya, Bab Nuzul Isa bin Maryam.)

Sebagai pembantunya pada masa ini, kita memiliki kekayaan ini dan untuk menjalankan misi pengedarannya, kita mesti mengambil sendiri buku ini.

Seperti kebanyakan nabi besar, pencapaian mereka tidak diraikan oleh semua orang pada zaman mereka sendiri. Tetapi seperti selepas kejatuhan Khaybar, dunia akan segera menyusul. 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad