“Khaybar telah jatuh”: Ulang Tahun Falsafah Ajaran Islam
“Khaybar
telah jatuh”: Ulang Tahun Falsafah Ajaran Islam
8hb
Januari 2021
Kemas
Kini Terakhir pada 8 Januari 2021
Dr
Bilal Rana, Amerika Syarikat
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Merenungkan
kehidupan menakjubkan Masih Mau’ud Yang
Dijanjikan, terdapat peristiwa penting yang bersinar terang dan tahun ini
menyaksikan ulang tahun salah satu detik itu - penulisan esei terbesar pada
zaman kita, Falsafah Ajaran Islam.
Hampir
125 tahun yang lalu, pada Disember 1896 di Lahore, India, Persidangan Agama-agama
Besar telah diadakan dengan menanyakan soalan-soalan falsafah yang besar yang
muncul di zaman moden.
Penganjur,
Swami Shivgan Chandra, sendiri adalah seorang pencari kebenaran yang berfikiran
luas yang, beberapa tahun atau lebih sebelum persidangan itu, mendengar tentang
Masih Mau’ud Yang Dijanjikan dan mengembara ke Qadian untuk mencari
kebijaksanaan. Semasa berjalan-jalan pagi bersama-sama dengan Masih Mau’ud Yang
Dijanjikan, idea untuk mengadakan persidangan antara agama pertama kali
memasuki fikiran Swami Hindu.
Benua
kecil India adalah, dan kekal, pertemuan agama dan budaya dunia di mana Jain,
Hindu, Buddha, Theosophists, Free Thinkers, Ateis, Muslim, Sikh dan Kristian
semuanya berkembang di satu lokasi.
Anda
mungkin mengatakan kampung global yang kita alami hari ini melalui Internet
sudah wujud di sana dalam bentuk awal pada masa itu. Ulama terkemuka dari semua
agama ini dipanggil dalam apa yang kemudiannya digambarkan sebagai “kejohanan
agama”.
Pada
hari-hari sebelum persidangan itu, Masih Mau’ud Yang Dijanjikan jatuh sakit.
Namun begitu, beliau meneruskan tanpa teragak-agak dan semasa dalam keadaan
menulis, menerima wahyu berikut:
1.
“Mazmoon bala raha”, bermaksud, “Karangan ini akan menang”
2.
“Allahu Akbar, kharibat Khaybar” – bermaksud, “Tuhan Maha Besar, Khaybar telah
jatuh” (“Allahu Akbar, Kharibat Khaybar!” ialah slogan kebaktian yang
dibangkitkan oleh Nabi (saw) sendiri selepas Kubu Khaybar ditawan oleh orang
Islam yang mengalahkan pasukan Yahudi. Kemenangan ini juga diramalkan melalui
nubuatan.)
3.
“Tuhan bersama kamu dan Tuhan berdiri di tempat kamu berdiri. Ini adalah
metafora yang menyampaikan jaminan sokongan Ilahi.” [Bahasa Arab]
Masih
Mau’ud Yang Dijanjikan dengan berani mencetak nubuatan ini pada poster yang
dibuat untuk mengiklankan syarahan itu, di bawah tajuk Berita Gembira yang
Hebat, Untuk Pencari Kebenaran. Di dalamnya, beliau menyatakan bahawa “Khaybar
telah jatuh” mewakili kemenangannya terhadap agama yang dicemari oleh paganisme
dan kepalsuan.
Khawaja
Kamaluddin Sahib telah diberi tanggungjawab untuk menyiarkan iklan ini di
seluruh bandar. Walau bagaimanapun, memandangkan publisiti dan kepentingan yang
tinggi, Khawaja Sahib semakin bimbang dan takut. Dia menunggu sehingga sehari
sebelum persidangan untuk menghantarnya dan hanya di kawasan yang kurang cahaya
dan lalu lintas yang rendah. Ini tidak menyenangkan Masih Mau’ud yang
kemudiannya menegurnya bahawa seandainya dia hanya mengikut arahan, lebih ramai
lagi akan menyaksikan tanda agung kebenarannya.
Walaupun
dia tidak dapat pergi ke Lahore kerana sakit, Hadhrat Masih Mau'ud mewakilkan
Hazrat Maulvi Abdul Karim Sialkot (ra) untuk membacakan syarahan bagi pihaknya.
Ini adalah pilihan yang bagus kerana Maulvi Abdul Karim Sahib (ra) mempunyai
suara yang berbakat dan merdu yang dibandingkan dengan rupa Nabi David (as).
(Hazrat Bhai Abdur Rahmanra memberikan penerangan ini dalam autobiografinya.)
Hazrat
Maulvi Abdul Karim Sialkoti (ra)
Kebijaksanaan
gemilang yang mengalir dari pen Masih Mau’ud yang Dijanjikan selaras dengan
irama pidato Maulvi Abdul Karim untuk memukau pendengar yang merasa khayal.
Pendengar meluncur dari epiphany ke epiphany dan menjerit encore
dan tepukan.
Masa
telah tamat sebelum bacaan boleh selesai, tetapi penceramah seterusnya, Maulvi
Mubarak Ali dari Sialkot, berdiri dan mengumumkan bahawa masanya harus
diberikan kepada Masih Mau’ud Yang Dijanjikan juga. Penonton memuji persetujuan
dan penganjur mewajibkan. Namun walaupun kali ini tidak lama lagi tamat dan
sebagai tindak balas kepada rayuan yang menggalakkan, penganjur persidangan
membuat satu lagi pengecualian dan melanjutkan persidangan sehari penuh untuk
mendengar separuh kedua ucapan.
Keesokan
paginya, orang ramai tiba lebih awal, mengharungi pagi yang sejuk untuk
mendapatkan tempat duduk, tetapi ramai yang masih berdiri. Dewan itu
digambarkan dalam akhbar sebagai “dipenuhi dari atas ke bawah” dengan orang
yang datang "dari jauh dan dekat".
The
Civil and Military Gazette of Lahore, sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang
diasaskan oleh Kerajaan British, menerbitkan laporan rasmi persidangan itu.
Seorang wartawan menulis "Penonton terpesona ... setiap ayat disambut
dengan tepukan ... Ada kalanya penonton meminta agar ayat diulang berulang kali
... Kami tidak pernah mendengar kuliah yang begitu menggembirakan."
(Kesaksian Chaudhwin Sadi, Rawalpindi, diterbitkan 1 Februari 1897, halaman
xxvi, The Philosophy of the Teachings of Islam)
Seorang
saksi berkata dia mendengar lafaz "Subhanallah!" (Maha Suci Allah!)
kiri dan kanan, bukan sahaja dari orang Islam, tetapi dari mulut orang Hindu,
Sikh, Arya Samajist ortodoks dan juga Kristian. Bila-bila Allah membangkitkan
seorang nabi, Dia memberinya kuasa sesuai dengan kekuatan zaman mereka.
Kekuatan
zaman Musa adalah sihir dan oleh itu dia mengelirukan ahli sihir. Kekuatan
orang Yahudi adalah ubat dan Yesus mengejutkan mereka dengan penyembuhan.
Kekuatan orang Arab adalah seni puisi, tetapi mereka dibungkam oleh rahmat dan
keagungan Al-Qur’an. Dan kekuatan zaman falsafah ini ialah pena, yang penguasaan
Masih Mau’ud Yang Dijanjikan ditunjukkan dalam esei ajaib ini. Penanya diberi
nama Dhulfiqar Ali (Pedang Ali) oleh Tuhan sendiri.
“Tuhan
Yang Maha Tinggi telah menamakan seorang yang hina ini sebagai Juara Pena dan
telah menamakan penaku sebagai Dhulfiqar Ali” (Wahyu yang diterbitkan dalam Al
Hakam, Vol. 5, no. 22, 17 Jun 1901, hlm. 2).
Ini
adalah petunjuk bahawa penanya akan melakukan kerja pedang Ali (ra).
Ahli
akademik Barat yang kagum dengan Dhulfiqar Ali yang dipegang di Khaybar telah menyifatkannya
sebagai “Muslim Excalibur”, hanya kisah ini bukan cerita rakyat.
Ini
juga mengimbau peristiwa Perang Khaybar yang dimenangi oleh pedang Hazrat Ali (ra).
Tuhan memberitahu Hadhrat Masih Mau'ud dalam keadaan wahyu bahawa Khaybar
adalah metafora, jadi seseorang harus menganalisis sejarah untuk kebijaksanaan
untuk memahami perlambangannya.
Selepas
solat malam semasa Perang Khaybar, Nabi (saw) bangun dan menyerahkan bendera
tentera Islam kepada Hazrat Ali (ra), mengumumkan bahawa Tuhan telah menetapkan
Ali (ra) akan memenangi pertempuran ini untuk mereka.
Semasa
Khaybar, Hazrat Ali (ra) melakukan kegagahan yang hebat, termasuk pertempuran
pedang-ke-pedang yang epik dengan jeneral Yahudi, Mehrab, seorang gergasi
bersenjata dan pahlawan yang tidak terkalahkan yang telah membunuh ramai.
Tetapi Hazrat Ali (ra) tidak gentar dan berani membunuhnya dengan pedangnya,
dan tenteranya dengan gagah berani menyerbu Kubu Khaybar menawannya untuk orang
Islam.
Begitu
juga, dengan esei ini, Hadhrat Masih Mau’ud telah membunuh agama palsu dan
“Kubu Khaybar” yang perkasa tumbang, oleh bekas tinta dan pena (Surah al-Qalam,
68:2).
Tambahan
pula, ahli sejarah menyatakan kemenangan di Khaybar adalah penting kerana ia
mendorong umat Islam daripada masyarakat yang serba kekurangan dan miskin
kepada masyarakat yang kaya dan sejahtera.
Mengikut
peraturan, penceramah persidangan perlu menjawab lima soalan ini:
1.
Apakah keadaan fizikal, moral dan rohani manusia?
2.
Bagaimanakah keadaan manusia selepas kematian?
3.
Apakah tujuan sebenar kewujudan manusia di bumi dan bagaimana ia boleh dicapai?
4.
Apakah kesan amalan seseorang dalam kehidupan dunia dan akhirat?
5.
Apakah sumber ilmu ketuhanan?
Antara
yang dijemput berceramah juga adalah seorang ateis. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jilid
1, hlm. 561)
Terdapat
pergerakan global yang menjauhi agama sama sekali; menjadi "baik tanpa
Tuhan". Idea ini dipopularkan oleh Atheis Baru hari ini, seperti Richard
Dawkins – yang, dengan cara itu, telah diberikan salinan The Philosophy of the
Teachings of Islam oleh Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tetapi enggan
membacanya – dan yang lain mempromosikan apa yang dipanggil "atheisme
rohani".
Kita
mungkin boleh menjadi baik tanpa Tuhan pada tahap yang terhad, tetapi akhirnya,
akauntabiliti di hadapan Tuhan diperlukan, jika tidak standard moral akan
perlahan-lahan mula surut.
Kedua,
akhlak adalah relatif tanpa titik rujukan luar. Sama seperti medan magnet
memberikan kompas arahnya ke utara, begitu juga moral mesti mempunyai titik
rujukan mutlak yang ditentukan oleh Tuhan dan tidak diserahkan kepada kehendak
manusia.
Ahli
falsafah ateis hanya dibiarkan tertipu oleh hipotesisnya yang berulang,
permulaan yang salah, kesilapan dan semakan. Akhirnya, dia tidak boleh
membimbing dirinya, lebih-lebih lagi negara. Jika manusia mencipta dunia ini,
masuk akal untuk manusia menjelaskannya.
Tetapi
seorang nabi yang diutus oleh Tuhan adalah satu-satunya yang mampu menyatakan
sifat sebenar Tuhan, penciptaan-Nya, tujuannya, dan bagaimana untuk mencapainya.
Inilah cara dan mengapa Masih Mau’ud Yang Dijanjikan adalah satu-satunya yang
berjaya menjawab soalan-soalan di atas pada persidangan ini.
Adalah
menarik bahawa pemikir terkenal telah mencuba dan gagal dalam menggambarkan
keadaan dalaman manusia. Ahli falsafah dan ahli psikologi Eropah dalam
percubaan yang lemah dan diduga mempopularkan istilah seperti
"Mensch" dan "Übermensch", atau "Id",
"Ego" dan "Superman", tetapi Masih Mau’ud Yang Dijanjikan
dalam esei ini menyelesaikan masalah jiwa dan hati nurani dalam cara yang jelas
dan lengkap, diambil terus dari Al-Quran; iaitu, Nafs-e-Ammarah (diri
binatang), Nafs-e-Lawamma (diri yang menegur) dan Nasf-e-Mutma‘innah (jiwa yang
tenang).
Hadhrat
Masih Mau’ud bersandar pada wahyu yang diberikan dalam Al-Qur’an dan penjelasan
mereka yang diajarkan oleh Allah kepadanya bersama dengan logik, yang merupakan
penyebut umum semua agama dan seluruh umat manusia. Walaupun ia bukanlah sebuah
buku yang komprehensif dan ia juga tidak mendakwa, ia, bagaimanapun, tidak
berkesudahan dalam falsafahnya dan boleh diminum berulang kali tanpa meletihkan
kebijaksanaannya.
Mubaligh,
pengarang dan perintis Ahmadi Inggeris, Almarhum Bashir Ahmad Orchard, membaca
The Philosophy of the Teachings of Islam lebih daripada 50 kali. Kemasyhuran
syarahan itu sampai ke seluruh dunia, bukan sahaja di India, tetapi juga di
luar negara. Malah novelis terkenal Rusia Leo Tolstoy mengulas bahawa “Idea-idea
itu sangat mendalam dan sangat benar", dan ulasannya yang menggalakkan
bahkan sampai ke seluruh lautan ke akhbar-akhbar di Amerika - Jurnal Milwaukee
menyatakan kesetiaannya kepada Al-Qur’an, dan Jurnal Spiritual Boston
menggambarkannya sebagai “Injil Tulen”.
Buku
itu telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa. Oleh kerana Masih Mau’ud Yang
Dijanjikan ingin melihat risalah itu dikongsi secara meluas, ia telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris semasa hayatnya sendiri.
Ia
diterbitkan secara ansuran dalam The Review of Religions, dari tahun 1903
hingga 1904 dan pertama kali diterbitkan dalam bentuk buku di bawah naungan
Khalifatul Masih I, Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra) pada tahun 1910, oleh
sahabatnya yang berbahasa Inggeris dan dengan bantuan editorial daripada
seorang warga Amerika. diplomat dan wartawan, Muhammad Alexander Russell Webb
dari New Jersey, Amerika Syarikat yang dikreditkan dalam mukadimah edisi
pertama, diterbitkan oleh Luzac & Co., London, 1910.
Muhammad
Alexander Russell Webb
Buku
ini menonjol dalam korpus kesusasteraan Jamaat sebagai buku yang sangat
berkesan untuk memenangi hati orang yang memeluk Islam. Hadirin lebih 7,000
orang hadir untuk mendengar Masih Mau’ud Yang Dijanjikan (Sejarah Ringkas
Masyarakat Muslim Ahmadiyah).
Ini
digambarkan sebagai rekod kehadiran (The Teachings of Islam, Ahmadiyya Foreign
Missions, West Pakistan) untuk persidangan seumpama ini, dan tempat itu
terpaksa dipindahkan dari Dewan Perbandaran Lahore, ke Kolej Islamia yang baru
dibina untuk menempatkan lebih banyak tempat duduk. Enam orang dipilih sebagai
moderator pertandingan esei, termasuk hakim Mahkamah Besar Punjab dan bekas
gabenor Jammu.
Pada
kesimpulannya, telah diputuskan bahawa daripada semua kuliah yang disampaikan,
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian’sas adalah yang terbaik. Hadhrat Masih
Mau’ud kemudian menulis, “Renungkan bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa menyebabkan
Islam menang dan menjadikan kamu menyaksikan tanda-Nya. Allah Taala telah
mewahyukan dari dahulu kepada hambaNya bahawa karangannya akan diisytiharkan
agung dan sesungguhnya janji ini telah ditepati. Tambahan pula, kesan yang
diberkati daripada esei ini telah membuatkan semua orang kagum dengannya.
Adakah ini pekerjaan Tuhan atau orang lain?” (Ayam-us-Sulh, Ruhani Khazain,
Jilid 14, hlm. 325-327)
Dalam
hampir 125 tahun, karya agung ini, bagaimanapun, masih perlu diiktiraf dan
dihargai sepenuhnya pada zamannya sendiri. Hadhrat Masih Mau'ud datang untuk
membagi-bagikan kekayaan rohani, tetapi dunia tidak akan menerimanya menurut
Nabi (saw), yang bersabda:
“Kelak
akan muncul anak Maryam di antara kamu. Dia akan melaksanakan keadilan. Dia
akan mematahkan salib, membunuh babi, menghapuskan perang dan membahagikan
kekayaan, tetapi tiada siapa yang akan menerimanya.” (Sahih al-Bukhari,
Kitab-ul-Anbiya, Bab Nuzul Isa bin Maryam.)
Sebagai
pembantunya pada masa ini, kita memiliki kekayaan ini dan untuk menjalankan
misi pengedarannya, kita mesti mengambil sendiri buku ini.
Seperti
kebanyakan nabi besar, pencapaian mereka tidak diraikan oleh semua orang pada
zaman mereka sendiri. Tetapi seperti selepas kejatuhan Khaybar, dunia akan
segera menyusul.
Comments
Post a Comment