Kesetiaan sebenar lawan kemunafikan oleh Reem Shariky, UK
Kesetiaan sebenar lawan kemunafikan
AlHakam
11
March 2022
Reem
Shraiky, UK
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Khilafat
Baiat
“Dan
di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya untuk mencari keredaan Allah.”
(Surah al-Baqarah, 2:208)
Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:
“Bai‘at
benar-benar bermaksud menjual diri; keberkatan dan kesannya adalah berdasarkan
keadaan itu. Sama seperti benih yang ditaburkan ke dalam tanah, keadaan asalnya
ialah tangan petani telah menyemainya, tetapi tidak diketahui apa yang akan
berlaku kepadanya. Jika benih itu berkualiti dan mempunyai keupayaan untuk
tumbuh, maka dengan rahmat Allah yang Maha Esa, dan hasil kerja yang dilakukan
oleh petani, ia tumbuh sehingga satu biji menjadi seribu biji. Begitu juga,
orang yang mengambil bai‘at perlu terlebih dahulu merendah diri dan merendah
diri serta harus menjauhkan diri daripada ego dan mementingkan diri sendiri.
Kemudian orang itu menjadi cergas untuk pertumbuhan. Tetapi dia yang terus
berpegang pada egonya, bersama dengan mengambil bai‘at, tidak akan pernah
menerima sebarang rahmat’. (Malfuzat, Jilid 6, hlm. 173)
Ibn
al-Atheer berkata dalam bukunya al-Niahaya bahawa bai‘at adalah “kontrak dan
perjanjian; seolah-olah masing-masing pihak telah menjual apa yang mereka
miliki kepada pihak kedua, memberikan sepenuhnya dirinya, ketaatan dan
urusannya.”
Ibn
Khaldun mentakrifkannya dalam al-Muqaddima sebagai: “[…] perjanjian untuk
ditaati. Orang yang berjanji kepada amirnya bahawa dia akan memberi
pertimbangan kepadanya dalam urusannya dan urusan orang Islam dan dia tidak
akan membantahnya dalam apa-apa pun. Dia akan mentaatinya dalam apa yang
ditugaskan kepadanya dalam kesusahan dan kesenangan."
Disebutkan
dalam Tuhfat al-Ahwadi bahawa:
“Bai‘at
ialah perjanjian; ia dinamakan demikian kerana ia serupa dengan urusan
kewangan, seperti dalam firman Allah SWT: 'Sesungguhnya Allah telah membeli
daripada orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan balasan Syurga yang
akan mereka perolehi.'” (Surah at-Taubah,9: 111)
Selain
itu, bai‘at bermaksud ketaatan dalam semua masa dan keadaan:
Hazrat
Ubadah bin as-Samit (ra) meriwayatkan:
“Kami
berikrar di tangan Nabi (saw) dengan syarat bahawa kami akan mendengar dan taat
pada masa selesa dan juga semasa kesusahan, semasa tempoh kegembiraan dan juga
semasa tempoh kesakitan, dan kami tidak akan berdebat dengan mereka. berkuasa,
dan di mana pun kita berada, kita akan berpegang teguh pada kebenaran dan tidak
akan takut dengan bantahan mana-mana pengkritik.” (Sunan al-Nasai,
Kitab-ul-Bai‘ati)
Ibn
Umar (ra) melaporkan:
“Rasulullah
(saw) bersabda: ‘Wajib ke atas seorang Muslim mendengar dan taat sama ada dia
suka atau tidak, kecuali apabila dia diperintahkan untuk melakukan perkara yang
maksiat; dalam keadaan demikian, tidak ada kewajipan untuk mendengar atau
taat.’” (Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim)
Salah
satu kisah terindah tentang ikrar bai'at yang selalu menarik perhatian saya
selama ini ialah kisah sahabat Hazrat Abdullah Dhul-Bijaadaynra. Dia
menyerahkan semua hartanya untuk berpegang kepada Rasulullah; dia benar-benar
menjual dirinya kepada Allah dan Nabi-Nya.
Dia
dari suku Muzaina. Ayahnya meninggal dunia ketika dia masih kecil tanpa
meninggalkannya. Bapa saudara sebelah bapanya menjaganya.
Semasa
penghijrahan mereka ke Madinah, para Sahabat Nabi (saw) melalui puak Hazrat
Abdullah Dhul-Bijaadayn. Akibatnya, dia belajar tentang Islam dan memeluknya
secara rahsia; dia akan berjalan bersama para Sahabatra sejauh beberapa batu,
belajar tentang Islam dan Al-Qur’an daripada mereka. Dia kemudian pulang ke
rumah dengan harapan dapat menyertai mereka semula setelah meyakinkan bapa
saudaranya yang dikasihi untuk masuk Islam juga. Bapa saudaranya adalah orang
yang menjaganya selepas kematian bapanya dan menyokong Hazrat Abdullah (ra)
dari hartanya sehingga Abdullah menjadi sangat kaya; memiliki unta, biri-biri
dan budak.
Apabila
Nabi (saw) berhijrah ke Madinah, Hazrat Abdullah tidak dapat menahannya lagi
dan sangat ingin menyertainya, jadi dia berkata kepada bapa saudaranya: “Wahai
bapa saudara! Saya telah menunggu anda dengan harapan bahawa anda akan masuk
Islam, tetapi nampaknya anda tidak percaya kepada Muhammad, jadi izinkan saya
untuk masuk Islam.”
Bapa
saudaranya berkata: “Demi Allah, jika kamu mengikut Muhammad, aku akan
mengambil semua yang aku berikan kepadamu termasuk pakaian yang kamu pakai”.
Abd
al-Uzza – yang merupakan nama Hazrat Abdullah pada masa itu – menjawab: “Demi
Allah, saya mengikut Muhammad dan Islam, saya telah meninggalkan penyembahan
batu, dan berhala. Ambil apa sahaja yang ada di tangan saya.”
Oleh
itu, bapa saudaranya mengambil semua yang diberikan kepadanya; dia pun
menanggalkan pakaian yang dipakainya.
Ketika
Hazrat Abdullah (ra) pergi menemui ibunya, dia memotong separuh untuknya
sehelai kain kasar. Dia melilitkan sehelai di badannya dan memakai sehelai
lagi. Dia keluar ke Madinah dan berbaring di masjid Nabi (saw) hingga subuh.
Selepas solat Subuh, Nabi (saw) selalu memeriksa orang-orang di sana, dia
memandang Hazrat Abdullah (ra) dan bertanya: "Siapakah kamu?" Dia
menjawab: “Abd al-Uzza”. Setelah ini, Nabi (saw) bersabda: “Engkau adalah
Abdullah Dhul-Bijaadayn (orang yang memakai dua helai pakaian kasar)” Kemudian
beliau menambahkan: “Berdekatanlah denganku”. Maka, Abdullah pernah tinggal
berhampiran Nabi Suci (saw). Oleh itu, dia belajar banyak dan mula membaca
Al-Qur’an dengan kuat dan kerap.
Ketika
Nabi (saw) berangkat ke perang Tabuk, Hazrat Abdullah (ra) dengan penuh
semangat menyertai tentera dan memohon kepada Nabi (saw) untuk mendoakan beliau
mendapat syahid di jalan Allah. Setelah itu, Nabi (saw) menyuruhnya untuk
membawa sebatang kulit pohon kepadanya, dan kemudian dia mengikatnya pada
lengan atas Dzul-Bijaadayn (ra) dan berdoa: "Ya Allah, aku mengharamkan
darahnya bagi orang-orang kafir."
Setelah
itu, Hazrat Dzul-Bijaadayn berkata, “Wahai Rasulullah! Saya tidak berniat
demikian”, yang dijawab oleh Nabi (saw): “Jika seseorang keluar untuk berjihad
dan meninggal dunia akibat sebarang penyakit, dia akan dianggap sebagai seorang
yang shahih! Atau jika dia terjatuh dari tunggangannya lalu mati, maka dia
dianggap sebagai seorang yang shahih”.
Ketika
Hazrat Abdullah Dhul-Bijaadyynra tiba di Tabuk, dia jatuh sakit dan meninggal
dunia kerananya.
Hazrat
Bilal bin Harith (ra) meriwayatkan:
“Saya
melihat Bilal, Muazzin, memegang pelita di tangannya sementara Nabi (saw) pergi
ke kubur Dzul-Bijaadayn dan mengarahkan Hazrat Abu Bakr (ra) dan Hazrat Umar (ra)
untuk kedua-duanya mengangkat mayat saudara Muslim mereka kepadanya. Kemudian
dia sendiri membaringkannya, sambil berdoa, “Ya Allah, aku reda dengan
Dzul-Bijaadayn, redalah dia juga.”
Dalam
riwayat Hazrat Abdullah bin Masud (ra), setelah menyaksikan pengebumian yang
unik ini dia berkata: “Saya harap saya dapat menggantikan Dzul-Bijaadayn.”
Namun,
jalan keimanan bukan mudah untuk semua orang dan mungkin ada orang yang malang
tersandung. Jika mereka gagal menyucikan diri dengan meminta pertolongan Allah
dan dengan berusaha sedaya upaya untuk menyerahkan diri kepada-Nya, Rasul-Nya
atau Khalifah, maka kemunafikan akan merosakkan hati mereka.
Di
sini adalah menjadi kewajipan orang-orang yang beriman dan Imam mereka untuk
cuba menyelamatkan orang-orang ini dari nasib yang mereka pilih untuk diri
mereka sebanyak mungkin. Contohnya, dengan menasihati mereka dan membimbing
mereka ke jalan kebenaran dan pembaharuan, dengan harapan mereka akan
menyingkirkan penyakit rohani mereka dan bertaubat. Melalui taubatlah,
ketentuan ilahi dapat meliputi mereka kembali dengan rahmat, bukannya mereka
menuju ke jalan yang membawa kepada kemurkaan Allah saja.
Malangnya,
orang-orang munafik sentiasa merayu bahawa mereka tidak didorong oleh apa-apa
kecuali keikhlasan tujuan dan bahawa niat mereka bukan untuk mewujudkan niat
jahat tetapi untuk mewujudkan kemesraan dan keamanan bersama. Ini adalah
pembelaan khas dari semua pembuat kerosakan, yang mana Allah Taala berfirman:
“Dan
apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat kekacauan di muka
bumi”, mereka menjawab: “Sesungguhnya kami hanyalah orang-orang yang membawa
keamanan” (Surah al-Baqarah, 2: 12)
Kemudian,
jika mereka berkeras untuk menentang orang-orang yang beriman, memfitnah
tuduhan palsu terhadap lelaki dan perempuan yang beriman, menyinggung Allah dan
Rasul-Nya, Al-Masih-Nya dan Khalifah-Nya, atau cuba membatasi kekuasaan
Khilafah sesuai dengan keinginan mereka, Allah akan campur tangan untuk
mendedahkan wajah sebenar mereka. Sehinggakan mereka tidak lagi dapat
menyembunyikan kekurangan dan penyakit rohani mereka sebagaimana Allah
mengangkat penutup sataratnya (menutupi kelemahan) walau setebal mana
sekalipun.
Allah
Ta'ala berfirman:
هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا أَن
يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْقُوْضَ لَّهِ
تُرْجَعُ الْأُمُورُ
“Apakah
mereka tidak mengharapkan sesuatu melainkan datangnya Allah kepada mereka dalam
tutupan awan bersama malaikat, lalu diputuskan perkara itu? Dan kepada
Allah-lah kembali segala sesuatu’ (Surah al-Baqarah, 2:211)
Ayat
ini merujuk kepada orang-orang munafik dan orang-orang yang lemah imannya; itu
menunjukkan bahawa jika mereka tidak memperbaiki jalan mereka, Allah akan
menyiksa mereka. Hal ini walaupun nampaknya mereka berada di bawah naungan
iman, keluarga yang soleh atau kumpulan orang-orang mukmin yang kuat yang
diibaratkan seperti awan.
Kehadiran
orang munafik dan pengacau tidak dapat dielakkan dalam setiap masyarakat mukmin
yang tersusun rapi. Oleh kerana asasnya yang kukuh, mereka yang tidak puas hati
dan pengacau sukar untuk meninggalkannya. Oleh itu, mereka kekal di dalamnya
dan melakukan aktiviti jahat mereka secara rahsia.
Kehadiran
orang-orang munafik bukanlah tanda kelemahan masyarakat tetapi lebih kepada
kekuatannya, kerana dengan rancangan jahat dan muslihat mereka terhadapnya,
Allah akan menyucikan banyak hati dan memisahkan yang jahat dari yang baik.
Saya
menulis beberapa baris ini supaya kita semua boleh merenung dan memilih sama
ada untuk menjual diri kita kepada Tuhan dan wakil-Nya di bumi atau kepada
Syaitan, Allah melarang.
“Ya
Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong sesudah Engkau beri
petunjuk kepada kami; dan kurniakanlah kepada kami rahmat daripada-Mu;
sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pemberi.” Amin.
Comments
Post a Comment