Jawapan Huzur kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 54: Enam kalima, keberkatan akhirat, mengulangi solat jenazah

  

Al-Hakam

Jawapan Huzur kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 54: Enam kalima, keberkatan akhirat, mengulangi solat jenazah

12hb Mei 2023

Kemas Kini Terakhir pada 12 Mei 2023

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua orang.

Enam kalima

Seorang wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), bertanya tentang bilangan kalimat, Jamaat Ahmadiyah Muslim percaya menurut syariah Islam dan mengakuinya sebagai dibuktikan sama ada oleh Al-Qur’an atau Hadis. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 March 2022, memberikan jawapan berikut kepada pertanyaannya:

“Akidah Islam hanya satu dan ia dinyatakan melalui apa yang dikenali sebagai “al-kalimah at-tayyibah” atau “kalimah ash-shahadah”. Dalam al-kalimah at-tayyibah, konsep Tauhid Allah [Keesaan] dan perutusan Nabi Suci (saw) disaksikan secara ringkas. Sebaliknya, kalimah ash-shahadah melibatkan penyaksian kepada Tauhid Allah dan perutusan Nabi (saw) melalui pengisytiharan iman, yang dikenali sebagai syahadah atau penyaksian.

“Kalimah ini, iaitu bersaksi tentang Tauhid Allah dan perutusan Nabi Suci (saw), juga membentuk rukun Islam yang terulung dan asas. Dalam sebuah hadis, Nabi (saw) bersabda:

بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ وَأَنَّ مُحَمَّدِّٰهِ اللَّهَمْ لَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ

“‘Islam itu berlandaskan [berikut] lima [rukun]:

“‘Bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad [saw] adalah Rasul-Nya;

“‘Mendirikan solat;

“‘Membayar Zakat;

“‘Mengerjakan haji, dan,

“‘Puasa di bulan Ramadan.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-iman)

“Kalimah ini adalah kalimah yang diarahkan oleh Nabi Suci (saw) kepada setiap orang yang baru memeluk Islam untuk dianuti. Sebagai contoh, ketika Hazrat Mu‘az (ra) bin Jabal dihantar ke Yaman oleh Nabi (saw), beliau menyampaikan nasihat ini kepadanya:

إِنَّكَ سَتَأْتِي قَوْمًا أَهْلَ كِتَابٍ فَإِذَا جِئْتَهُمْ فَادْعُهُمْ إِلَى أَنْ يَإِنْ يَإِلَهَدَ ا اللّٰهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللّٰهِ

“Kamu akan pergi kepada suatu kaum, dari kalangan Ahli Kitab. Apabila kamu sampai kepada mereka, ajaklah mereka untuk bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad [saw] adalah Rasul-Nya.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab az-zakat)

“Mengikuti jejak guru dan pembimbingnya-Sayyiduna Muhammad (saw) al-Mustafa-Masih Mau'ud dan Mahdi, yang merupakan penyembahnya yang paling bersemangat, juga akan memerlukan para inisiat untuk mengucapkan kalimah asy-shahadah yang sama sebelum menerima ikrar taat setia mereka. Oleh itu, semasa menceritakan kisah bai'atnya, Hazrat Maulana Ghulam Rasool Rajeki (ra) menulis, 'Semasa menerima bai'at saya, Hadhrat Masih Mau'ud meminta saya untuk mengucapkan kalimah ash-shahadah.' (Hayat-e-Qudsi, hlm. 494) Dalam berpegang kepada sunnah Nabi Suci (saw) dan Hadhrat Masih Mau’ud, Khulafa-e-Ahmadiyyat juga mengharuskan bacaan kalimah ash-shahadah yang sama semasa upacara bai’at.

“Oleh itu, setiap ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim dengan sepenuh hati mempercayai kalimah ini dengan rahmat Allah Ta’ala. Kami menganggapnya sebagai yang paling utama di antara [lima] rukun Islam.

“Mengenai konsep enam kalima dengan nama dan susunannya yang berbeza, yang lazimnya ditemui di kalangan umat Islam [Asia Selatan], ia tidak dibuktikan di mana-mana oleh Al-Qur’an atau hadis Nabi (saw). Sebaliknya, kalima-lima ini telah dirumuskan lebih lama selepas era keberkatan khalifah yang mendapat petunjuk dengan betul menggabungkan pelbagai jenis zikir dan doa yang disebut dalam hadis dan dengan memberi mereka nama yang berbeza. Oleh itu, susunan khusus kalima ini, serta kepentingan dan kewajipan yang melekat padanya (yang lazim di kalangan umat Islam), tidak mempunyai sebarang kedudukan menurut syariah.” [Untuk lebih lanjut mengenai topik ini, lihat Khutbah Jumaat, 14 April 2023; Al Hakam, Keluaran 269, 12 Mei 2023, ms 17-20]

Nikmat Akhirat

Seorang wanita dari UK menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menyatakan bahawa Al-Qur’an menjanjikan bahawa para penghuni Syurga akan diberikan gadis-gadis yang suci dengan pandangan yang sederhana, yang secara ringkasnya bermaksud wanita. Dia berkata, jika mereka ini adalah wanita, maka hanya lelaki yang akan mendapat ganjaran ini. Dia bertanya, apakah balasan bagi wanita mukmin di syurga. Dia juga bertanya sama ada wanita diciptakan hanya untuk lelaki. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 9 April 2022, memberikan jawapan berikut kepada soalannya:

“Huraian tentang nikmat surga semuanya disampaikan dalam Al-Qur’an dan hadits-hadits Nabi melalui bahasa kiasan, yang membandingkannya dengan duniawi sahaja untuk memudahkan pemahaman kita. Allah Ta'ala berfirman:

مَثَلُ الۡجَنَّةِ الَّتِيۡ وُعِدَ الۡمُتَّقُوۡنَ

“‘Perumpamaan Syurga yang dijanjikan kepada orang yang bertakwa ialah […].’ (Surah ar-Ra‘d, 13: 36)

“Allah Ta’ala berfirman lagi:

فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّاۤ اُخۡفِيَ لَہُمۡ مِّنۡ قُرَّةِ اَعۡيُنٍ ۚ جَزَآءًۢ بِمَا کَانُوۡا يَعۡمَلُوۡنَ

“‘Dan tiada seorang pun yang mengetahui kegembiraan mata yang tersembunyi bagi mereka, sebagai balasan atas perbuatan baik mereka.’ (Surah as-Sajdah, 32:18)

“Demikian juga, Nabi (saw) bersabda:

يَقُولُ اللّٰهُ تَعَالٰى أَعْدَدْتُ لِعِبَادِي الصَّالِحِينَ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَلَا أُذُنِعَ سَلَطَعَ قَلْبِ بَشَرٍ ذُخْرًامِنْ بَلْهِ مَا أُطْلِعْتُمْ عَلَيْهِ

“‘Allah Ta’ala berfirman, ‘Aku telah menyediakan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh, sesuatu yang belum pernah dilihat oleh mata, belum pernah didengar oleh telinga, dan tidak pernah terfikir oleh sesiapa pun. Segala yang dikhaskan, selain itu, semua yang kamu lihat, adalah tiada apa-apa.’’ (Sahih al-Bukhari, Kitab at-tafsir)

“Masih Mau’ud yang Dijanjikan menyatakan perkara berikut dalam hal ini:

“‘Tuhan telah menggambarkan kebaikan surga dalam bentuk perkara yang disenangi oleh orang Arab sehingga hati mereka tertarik kepadanya. Pada hakikatnya, perkara itu adalah sifat yang berbeza dan bukan perkara dunia ini. Tetapi adalah wajib untuk menggambarkan mereka dengan cara ini supaya hati dapat ditarik ke arah mereka.’ (Barahin-e-Ahmadiyya V, Ruhani Khazain, Jilid 21, hlm. 424)

“Menjelaskan ayat Surah as-Sajdah [32:18] yang disebutkan di atas, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“‘Ertinya, tidak ada seorang pun yang berakhlak mulia yang mengetahui kenikmatan apa yang disembunyikan daripadanya, sebagai balasan atas apa yang telah dia kerjakan. Oleh itu, Allah telah menggambarkan semua karunia itu sebagai tersembunyi, yang sepertinya tidak dapat ditemui di dunia ini. Jelas sekali bahawa nikmat dunia ini tidak tersembunyi daripada kita dan kita sudah biasa dengan susu, delima dan anggur dan lain-lain yang kita makan di sini. Ini menunjukkan bahawa nikmat kehidupan seterusnya adalah sesuatu yang lain dan tidak ada persamaan dengan nikmat kehidupan ini, kecuali nama. Sesiapa yang memahami syarat-syarat syurga mengikut syarat-syarat kehidupan ini tidak sedikit pun memahami Al-Qur’an.’ (Islami Usul Ki Falasfi, Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 397-398)

“Menjelaskan kebijaksanaan di sebalik menyembunyikan berkat-berkat ini, Masih Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:

“‘Penyembunyian, sebagai perbuatan Allah, membawa kebesaran yang melekat. Tindakan Allah menyembunyikan adalah seperti yang dinyatakan dalam berikut tentang Syurga:

فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّاۤ اُخۡفِيَ لَہُمۡ مِّنۡ قُرَّةِ اَعۡيُنٍ

“‘(‘Dan tiada seorang pun yang mengetahui kegembiraan mata yang tersembunyi bagi mereka.’)

“‘Malah, ada satu penghormatan dalam tindakan menyembunyikan diri, sama seperti persembahan makanan di bawah kain penutup. Itu juga adalah tanda penghormatan.’ (Al-Badr, Issue 11, Vol. 1, 9 January 1903, ms. 86)

“Konsep hur di Syurga adalah kiasan dan disebutkan dalam Al-Qur’an sebanyak empat kali. Dua rujukan pertama (dalam Surah ad-Dukhan dan Surah at-Tur) menjanjikan bahawa وَزَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ, iaitu penghuni Syurga akan disatukan dengan gadis-gadis cantik yang bermata hitam. Dua rujukan yang selebihnya (dalam Surah ar-Rahman dan Surah al-Waqi'ah) menerangkan sifat-sifat indah hur - mereka akan berada di astaka yang terpelihara seperti mutiara dan batu karang, iaitu, mereka akan dihiasi dengan sifat-sifat kesopanan dan pemalu, serta kebaikan, kesucian, kecantikan, dan keunggulan budi pekerti.

“Perkataan ‘zawj’ bermaksud jodoh atau pasangan. Adalah tidak betul untuk menafsirkan ini hanya merujuk kepada seorang lelaki atau suami, sebaliknya ia bermaksud teman atau pasangan yang soleh dan suci. Memandangkan ini, maksud ayat-ayat ini ialah 'Kami akan menjadikan wanita solehah sebagai teman lelaki yang suci dan lelaki yang soleh sebagai teman wanita yang suci di syurga.'

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menafsirkan ayat وَ لَہُمۡ فِيۡہَاۤ اَزۡوَاجٌ مُّطَہَّرَةٌ dari Surah al-Baqarah, [iaitu, ‘Dan mereka akan mempunyai pasangan di dalamnya dengan sempurna suci.’] (Surah Al-Baqarah, 2:26:)]

“‘وَ لَہُمۡ فِيۡہَاۤ اَزۡوَاجٌ مُّطَہَّرَةٌ: Tidak ada ruang untuk perbalahan apabila mempertimbangkan istilah ‘sahabat yang suci’. Dalam konteks ini, ia akan membayangkan bahawa sama seperti rezeki di Syurga akan saling menguntungkan, semua penduduknya juga akan membantu satu sama lain dalam pertumbuhan rohani mereka. Akibatnya, akan wujud rasa aman dan kerjasama yang menyeluruh, baik secara dalaman mahupun luaran.

"'Jika istilah itu ditafsirkan sebagai 'suami' atau 'isteri' - mengiktiraf bahawa 'zawj, pl. azwaj’ boleh merujuk kepada kedua-dua jantina, ‘zawj’ wanita sebagai suaminya dan ‘zawj’ isteri lelaki – maka satu tafsiran yang mungkin ialah setiap penghuni Syurga akan digandingkan dengan pasangan yang soleh. Seharusnya tidak ada bantahan terhadap tafsiran ini sama ada; sebaliknya, ia berfungsi sebagai motivasi bagi individu untuk mempertimbangkan bukan sahaja kebaikan mereka sendiri tetapi juga pasangan mereka; seorang lelaki harus mempertimbangkan bukan sahaja kebaikannya sendiri tetapi juga dari isterinya, dan seorang wanita harus mempertimbangkan bukan sahaja ketakwaan dirinya tetapi juga ketakwaan suaminya. Ini adalah berdasarkan idea bahawa jika pasangan ingin hidup bersama di akhirat, seperti yang mereka lakukan dalam kehidupan dunia ini, masing-masing harus berusaha untuk meninggikan kebenaran masing-masing. Ini akan mengelakkan keadaan di mana suami berada di Syurga dan isteri di Neraka, atau sebaliknya. Dari sudut pandangan ini, ia adalah ajaran agung tentang kemurnian rohani, dan bukannya membantahnya, seseorang harus menghargai kebaikannya.

“‘Tambahan pula, tafsiran lain boleh jadi bahawa setiap orang akan dianugerahkan jodoh yang suci di Syurga. Seharusnya tidak ada pertikaian dengan tafsiran ini sama ada jika tafsiran itu membayangkan bahawa setiap lelaki akan diberikan isteri yang suci dan setiap wanita suami yang suci, apakah bantahan yang mungkin ada? Bantahan hanya boleh timbul jika terdapat sindiran terhadap perbuatan tidak suci. Memandangkan Al-Qur’an menggunakan istilah ‘murni’ [mutahharah], jelaslah bahawa hanya perbuatan yang dianggap suci menurut piawaian Syurga akan berlaku di Syurga. Oleh itu, tiada asas untuk sebarang bantahan.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, ms. 252-253)

“Hazrat Khalifatul Masih III (rh) juga telah menafsirkan ayat Surah ad-Dukhan berikut:

وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ

“Beliau menjelaskan ayat tersebut bermaksud, pasangan orang mukmin akan berubah menjadi hur dan diikat bersama dalam ikatan jodoh. Dalam ayat seterusnya, telah dinyatakan bahawa anak-anak mereka juga akan dikumpulkan bersama mereka di Syurga. Sebab isteri tidak disebut dalam ayat kedua adalah kerana mereka telah pun disebut dalam ayat pertama, iaitu ‘وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ’.

“Nabi (saw) memberitahu seorang wanita tua bahawa tidak ada wanita tua yang akan masuk syurga. Dia mula menangis dan bertanya, ‘Wahai Rasulullah, ke mana saya akan pergi?’ Baginda menjawab, ‘Saya tidak mengatakan bahawa kamu tidak akan masuk syurga. Sebaliknya, tidak ada wanita tua yang akan masuk syurga sebagai orang tua. Kamu akan masuk Syurga sebagai orang muda.’ Maka, apabila seorang wanita tua akan masuk Syurga, dia akan berubah menjadi seorang wanita muda, dan seorang wanita yang ‘tidak menarik’ menjadi seorang wanita yang ‘menarik’. Begitu juga, wanita yang cacat atau cacat di dunia ini akan mempunyai tubuh yang sihat dan ciri-ciri yang sempurna di Syurga. Oleh itu, apabila dikatakan bahawa 'وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ', iaitu, ahli Syurga akan dikahwinkan dengan 'hur', ia tidak bermakna wanita tua, kerana mereka meninggalkan mereka di dunia. Sebaliknya, wanita-wanita yang masuk Syurga akan menjadi hurin ‘inin, iaitu, muda, cantik, dan soleh, tidak kira sama ada mereka tua atau muda di dunia ini. Walau apa pun, perkataan 'hur' dalam konteks ini merujuk kepada pasangan seperti pasangan [zawj]. (Diringkaskan daripada Khutbah Jumaat, 19 Februari 1982; Khutbat-e-Nasir, Jil. 9, hlm. 386-387)”

“Oleh itu, daripada rujukan yang disebutkan di atas, menjadi jelas bahawa istilah ‘hur’ merujuk kepada pasangan yang soleh dan suci yang akan disatukan dalam ikatan perkahwinan dengan lelaki dan wanita yang beriman di syurga. Jodoh ini akan dianugerahkan sebagai ganjaran ilahi. Apakah sifat pasangan ini? Pengetahuan yang sempurna tentang ini hanya terletak pada Allah Taala. Manusia akan mendapat pemahaman ini hanya apabila mereka tiba di syurga.

“Tafsiran ini juga memberikan jawapan kepada soalan kedua anda, ‘Adakah wanita hanya dicipta untuk lelaki?’ kerana menurut Islam, lelaki dan wanita dicipta untuk satu sama lain. Dengan memahami hakikat ini, suami dan isteri yang bijak dapat mencipta syurga untuk diri mereka sendiri dalam kehidupan ini dan juga membantu satu sama lain dalam pertumbuhan rohani mereka di akhirat.”

Mengulang Solat Jenazah

Seorang wanita dari Amerika Syarikat menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), bertanya mengapa solat jenazah [janazah] dilakukan semula apabila jenazah seseorang yang telah dikebumikan sementara akhirnya dipindahkan ke Bahishti Maqbarah, terutamanya memandangkan bahawa bertahun-tahun mungkin telah berlalu sejak kematian mereka. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 April 2022, menjawab soalan ini seperti berikut:

“Solat al-Janazah adalah doa yang dipanjatkan untuk keampunan dan peningkatan rohani si mati. Terdapat banyak darjat di dalam Syurga, jadi walaupun selepas solat jenazah, orang terus mendoakan si mati. Apabila mereka melawat kubur orang yang mereka sayangi, mereka juga berdoa untuk peningkatan rohani mereka. Amalan-amalan ini berdasarkan sunnah Nabi Suci (saw). “Oleh itu, seperti yang disampaikan dalam hadis, ada seorang lelaki yang pernah membersihkan masjid. Pada suatu malam, dia meninggal dunia, dan orang-orang kemudiannya menguburkannya. Keesokan harinya, apabila hal ini disampaikan kepada Nabi Suci (saw), dia bertanya, ‘Mengapa saya tidak diberitahu?’ Kemudian, dia terus menziarahi kubur lelaki itu, di mana dia juga menyembahyangkan jenazahnya. (Sahih al-Bukhari, Kitab as-solat) Begitu juga, diriwayatkan oleh Hazrat ‘Uqba bin Amir (ra) bahawa pada suatu hari Rasulullah (saw) mendoakan para syuhada Uhud dengan cara yang sama seperti mendoakan si mati. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-jana’iz)

“Ia tidak perlu dilepaskan solat jenazah sekali lagi selepas pemindahan jenazah orang yang telah dikebumikan sementara, tetapi jika disembahyangkan, tidak ada salahnya. Apabila Hazrat Maulana Abdul Karim Sahib Sialkoti (ra) meninggal dunia, beliau telah diberikan pengebumian sementara pada 11 Oktober 1905. Namun, adalah kehendak Hadhrat Masih Mau’ud agar jenazahnya dipindahkan ke Bahishti Maqbarah. Oleh itu, apabila jenazah Hazrat Maulvi Sahib dipindahkan ke Bahishti Maqbarah pada 26 Disember 1905, Hadhrat Masih Mau’ud mengulangi solat jenazahnya. (Al Hakam, No. 36, Jil. 9, 17 Oktober 1905, hlm. 1; Al Hakam, No. 1, Jil. 10, 10 Januari 1906, hlm. 6)

“Jadi, ini adalah amalan kita, kadang-kadang kita mengulangi Solat al-Janazah semasa pemindahan (dan pengebumian semula) mayat, dan kadang-kadang kita hanya berdoa apabila kubur baru disediakan. Kedua-dua amalan itu betul.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Personal Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad