Jawapan Huzur kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 54: Enam kalima, keberkatan akhirat, mengulangi solat jenazah
Al-Hakam
Jawapan Huzur kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 54: Enam kalima, keberkatan akhirat, mengulangi
solat jenazah
12hb
Mei 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 12 Mei 2023
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Panduan
mengenai isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba), telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat
bertulisnya dan semasa program MTA diterbitkan secara rasmi di bawah untuk
manfaat semua orang.
Enam
kalima
Seorang
wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
bertanya tentang bilangan kalimat, Jamaat Ahmadiyah Muslim percaya menurut
syariah Islam dan mengakuinya sebagai dibuktikan sama ada oleh Al-Qur’an atau
Hadis. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 March 2022, memberikan
jawapan berikut kepada pertanyaannya:
“Akidah
Islam hanya satu dan ia dinyatakan melalui apa yang dikenali sebagai
“al-kalimah at-tayyibah” atau “kalimah ash-shahadah”. Dalam al-kalimah
at-tayyibah, konsep Tauhid Allah [Keesaan] dan perutusan Nabi Suci (saw)
disaksikan secara ringkas. Sebaliknya, kalimah ash-shahadah melibatkan
penyaksian kepada Tauhid Allah dan perutusan Nabi (saw) melalui pengisytiharan
iman, yang dikenali sebagai syahadah atau penyaksian.
“Kalimah
ini, iaitu bersaksi tentang Tauhid Allah dan perutusan Nabi Suci (saw), juga
membentuk rukun Islam yang terulung dan asas. Dalam sebuah hadis, Nabi (saw)
bersabda:
بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى
خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ وَأَنَّ مُحَمَّدِّٰهِ اللَّهَمْ
لَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ
“‘Islam
itu berlandaskan [berikut] lima [rukun]:
“‘Bersaksi
bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad [saw]
adalah Rasul-Nya;
“‘Mendirikan
solat;
“‘Membayar
Zakat;
“‘Mengerjakan
haji, dan,
“‘Puasa
di bulan Ramadan.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-iman)
“Kalimah
ini adalah kalimah yang diarahkan oleh Nabi Suci (saw) kepada setiap orang yang
baru memeluk Islam untuk dianuti. Sebagai contoh, ketika Hazrat Mu‘az (ra) bin
Jabal dihantar ke Yaman oleh Nabi (saw), beliau menyampaikan nasihat ini
kepadanya:
إِنَّكَ سَتَأْتِي قَوْمًا
أَهْلَ كِتَابٍ فَإِذَا جِئْتَهُمْ فَادْعُهُمْ إِلَى أَنْ يَإِنْ يَإِلَهَدَ ا اللّٰهُ
وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللّٰهِ
“Kamu
akan pergi kepada suatu kaum, dari kalangan Ahli Kitab. Apabila kamu sampai
kepada mereka, ajaklah mereka untuk bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak
disembah melainkan Allah dan Muhammad [saw] adalah Rasul-Nya.’ (Sahih
al-Bukhari, Kitab az-zakat)
“Mengikuti
jejak guru dan pembimbingnya-Sayyiduna Muhammad (saw) al-Mustafa-Masih Mau'ud
dan Mahdi, yang merupakan penyembahnya yang paling bersemangat, juga akan
memerlukan para inisiat untuk mengucapkan kalimah asy-shahadah yang sama
sebelum menerima ikrar taat setia mereka. Oleh itu, semasa menceritakan kisah
bai'atnya, Hazrat Maulana Ghulam Rasool Rajeki (ra) menulis, 'Semasa menerima
bai'at saya, Hadhrat Masih Mau'ud meminta saya untuk mengucapkan kalimah
ash-shahadah.' (Hayat-e-Qudsi, hlm. 494) Dalam berpegang kepada sunnah Nabi Suci
(saw) dan Hadhrat Masih Mau’ud, Khulafa-e-Ahmadiyyat juga mengharuskan bacaan
kalimah ash-shahadah yang sama semasa upacara bai’at.
“Oleh
itu, setiap ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim dengan sepenuh hati mempercayai
kalimah ini dengan rahmat Allah Ta’ala. Kami menganggapnya sebagai yang paling
utama di antara [lima] rukun Islam.
“Mengenai
konsep enam kalima dengan nama dan susunannya yang berbeza, yang lazimnya
ditemui di kalangan umat Islam [Asia Selatan], ia tidak dibuktikan di mana-mana
oleh Al-Qur’an atau hadis Nabi (saw). Sebaliknya, kalima-lima ini telah
dirumuskan lebih lama selepas era keberkatan khalifah yang mendapat petunjuk
dengan betul menggabungkan pelbagai jenis zikir dan doa yang disebut dalam
hadis dan dengan memberi mereka nama yang berbeza. Oleh itu, susunan khusus
kalima ini, serta kepentingan dan kewajipan yang melekat padanya (yang lazim di
kalangan umat Islam), tidak mempunyai sebarang kedudukan menurut syariah.”
[Untuk lebih lanjut mengenai topik ini, lihat Khutbah Jumaat, 14 April 2023; Al
Hakam, Keluaran 269, 12 Mei 2023, ms 17-20]
Nikmat
Akhirat
Seorang
wanita dari UK menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba), menyatakan bahawa Al-Qur’an menjanjikan bahawa para penghuni Syurga
akan diberikan gadis-gadis yang suci dengan pandangan yang sederhana, yang
secara ringkasnya bermaksud wanita. Dia berkata, jika mereka ini adalah wanita,
maka hanya lelaki yang akan mendapat ganjaran ini. Dia bertanya, apakah balasan
bagi wanita mukmin di syurga. Dia juga bertanya sama ada wanita diciptakan
hanya untuk lelaki. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 9 April
2022, memberikan jawapan berikut kepada soalannya:
“Huraian
tentang nikmat surga semuanya disampaikan dalam Al-Qur’an dan hadits-hadits
Nabi melalui bahasa kiasan, yang membandingkannya dengan duniawi sahaja untuk
memudahkan pemahaman kita. Allah Ta'ala berfirman:
مَثَلُ الۡجَنَّةِ الَّتِيۡ
وُعِدَ الۡمُتَّقُوۡنَ
“‘Perumpamaan
Syurga yang dijanjikan kepada orang yang bertakwa ialah […].’ (Surah ar-Ra‘d, 13:
36)
“Allah
Ta’ala berfirman lagi:
فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّاۤ اُخۡفِيَ لَہُمۡ مِّنۡ
قُرَّةِ اَعۡيُنٍ ۚ جَزَآءًۢ بِمَا کَانُوۡا يَعۡمَلُوۡنَ
“‘Dan
tiada seorang pun yang mengetahui kegembiraan mata yang tersembunyi bagi
mereka, sebagai balasan atas perbuatan baik mereka.’ (Surah as-Sajdah, 32:18)
“Demikian
juga, Nabi (saw) bersabda:
يَقُولُ اللّٰهُ تَعَالٰى أَعْدَدْتُ
لِعِبَادِي الصَّالِحِينَ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَلَا أُذُنِعَ سَلَطَعَ قَلْبِ بَشَرٍ
ذُخْرًامِنْ بَلْهِ مَا أُطْلِعْتُمْ عَلَيْهِ
“‘Allah
Ta’ala berfirman, ‘Aku telah menyediakan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh,
sesuatu yang belum pernah dilihat oleh mata, belum pernah didengar oleh
telinga, dan tidak pernah terfikir oleh sesiapa pun. Segala yang dikhaskan,
selain itu, semua yang kamu lihat, adalah tiada apa-apa.’’ (Sahih al-Bukhari,
Kitab at-tafsir)
“Masih
Mau’ud yang Dijanjikan menyatakan perkara berikut dalam hal ini:
“‘Tuhan
telah menggambarkan kebaikan surga dalam bentuk perkara yang disenangi oleh
orang Arab sehingga hati mereka tertarik kepadanya. Pada hakikatnya, perkara
itu adalah sifat yang berbeza dan bukan perkara dunia ini. Tetapi adalah wajib
untuk menggambarkan mereka dengan cara ini supaya hati dapat ditarik ke arah
mereka.’ (Barahin-e-Ahmadiyya V, Ruhani Khazain, Jilid 21, hlm. 424)
“Menjelaskan
ayat Surah as-Sajdah [32:18] yang disebutkan di atas, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:
“‘Ertinya,
tidak ada seorang pun yang berakhlak mulia yang mengetahui kenikmatan apa yang
disembunyikan daripadanya, sebagai balasan atas apa yang telah dia kerjakan.
Oleh itu, Allah telah menggambarkan semua karunia itu sebagai tersembunyi, yang
sepertinya tidak dapat ditemui di dunia ini. Jelas sekali bahawa nikmat dunia
ini tidak tersembunyi daripada kita dan kita sudah biasa dengan susu, delima
dan anggur dan lain-lain yang kita makan di sini. Ini menunjukkan bahawa nikmat
kehidupan seterusnya adalah sesuatu yang lain dan tidak ada persamaan dengan
nikmat kehidupan ini, kecuali nama. Sesiapa yang memahami syarat-syarat syurga
mengikut syarat-syarat kehidupan ini tidak sedikit pun memahami Al-Qur’an.’
(Islami Usul Ki Falasfi, Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 397-398)
“Menjelaskan
kebijaksanaan di sebalik menyembunyikan berkat-berkat ini, Masih Mau’ud (as)
Yang Dijanjikan bersabda:
“‘Penyembunyian,
sebagai perbuatan Allah, membawa kebesaran yang melekat. Tindakan Allah
menyembunyikan adalah seperti yang dinyatakan dalam berikut tentang Syurga:
فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّاۤ
اُخۡفِيَ لَہُمۡ مِّنۡ قُرَّةِ اَعۡيُنٍ
“‘(‘Dan
tiada seorang pun yang mengetahui kegembiraan mata yang tersembunyi bagi
mereka.’)
“‘Malah,
ada satu penghormatan dalam tindakan menyembunyikan diri, sama seperti
persembahan makanan di bawah kain penutup. Itu juga adalah tanda penghormatan.’
(Al-Badr, Issue 11, Vol. 1, 9 January 1903, ms. 86)
“Konsep
hur di Syurga adalah kiasan dan disebutkan dalam Al-Qur’an sebanyak empat kali.
Dua rujukan pertama (dalam Surah ad-Dukhan dan Surah at-Tur) menjanjikan bahawa
وَزَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ, iaitu penghuni Syurga akan disatukan dengan
gadis-gadis cantik yang bermata hitam. Dua rujukan yang selebihnya (dalam Surah
ar-Rahman dan Surah al-Waqi'ah) menerangkan sifat-sifat indah hur - mereka akan
berada di astaka yang terpelihara seperti mutiara dan batu karang, iaitu,
mereka akan dihiasi dengan sifat-sifat kesopanan dan pemalu, serta kebaikan,
kesucian, kecantikan, dan keunggulan budi pekerti.
“Perkataan
‘zawj’ bermaksud jodoh atau pasangan. Adalah tidak betul untuk menafsirkan ini
hanya merujuk kepada seorang lelaki atau suami, sebaliknya ia bermaksud teman
atau pasangan yang soleh dan suci. Memandangkan ini, maksud ayat-ayat ini ialah
'Kami akan menjadikan wanita solehah sebagai teman lelaki yang suci dan lelaki
yang soleh sebagai teman wanita yang suci di syurga.'
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menafsirkan ayat وَ لَہُمۡ فِيۡہَاۤ اَزۡوَاجٌ مُّطَہَّرَةٌ
dari Surah al-Baqarah, [iaitu, ‘Dan mereka akan mempunyai pasangan di dalamnya
dengan sempurna suci.’] (Surah Al-Baqarah, 2:26:)]
“‘وَ
لَہُمۡ فِيۡہَاۤ اَزۡوَاجٌ مُّطَہَّرَةٌ: Tidak ada ruang untuk perbalahan
apabila mempertimbangkan istilah ‘sahabat yang suci’. Dalam konteks ini, ia
akan membayangkan bahawa sama seperti rezeki di Syurga akan saling
menguntungkan, semua penduduknya juga akan membantu satu sama lain dalam
pertumbuhan rohani mereka. Akibatnya, akan wujud rasa aman dan kerjasama yang
menyeluruh, baik secara dalaman mahupun luaran.
"'Jika
istilah itu ditafsirkan sebagai 'suami' atau 'isteri' - mengiktiraf bahawa
'zawj, pl. azwaj’ boleh merujuk kepada kedua-dua jantina, ‘zawj’ wanita sebagai
suaminya dan ‘zawj’ isteri lelaki – maka satu tafsiran yang mungkin ialah
setiap penghuni Syurga akan digandingkan dengan pasangan yang soleh. Seharusnya
tidak ada bantahan terhadap tafsiran ini sama ada; sebaliknya, ia berfungsi
sebagai motivasi bagi individu untuk mempertimbangkan bukan sahaja kebaikan
mereka sendiri tetapi juga pasangan mereka; seorang lelaki harus
mempertimbangkan bukan sahaja kebaikannya sendiri tetapi juga dari isterinya,
dan seorang wanita harus mempertimbangkan bukan sahaja ketakwaan dirinya tetapi
juga ketakwaan suaminya. Ini adalah berdasarkan idea bahawa jika pasangan ingin
hidup bersama di akhirat, seperti yang mereka lakukan dalam kehidupan dunia
ini, masing-masing harus berusaha untuk meninggikan kebenaran masing-masing.
Ini akan mengelakkan keadaan di mana suami berada di Syurga dan isteri di
Neraka, atau sebaliknya. Dari sudut pandangan ini, ia adalah ajaran agung
tentang kemurnian rohani, dan bukannya membantahnya, seseorang harus menghargai
kebaikannya.
“‘Tambahan
pula, tafsiran lain boleh jadi bahawa setiap orang akan dianugerahkan jodoh
yang suci di Syurga. Seharusnya tidak ada pertikaian dengan tafsiran ini sama
ada jika tafsiran itu membayangkan bahawa setiap lelaki akan diberikan isteri
yang suci dan setiap wanita suami yang suci, apakah bantahan yang mungkin ada?
Bantahan hanya boleh timbul jika terdapat sindiran terhadap perbuatan tidak
suci. Memandangkan Al-Qur’an menggunakan istilah ‘murni’ [mutahharah], jelaslah
bahawa hanya perbuatan yang dianggap suci menurut piawaian Syurga akan berlaku
di Syurga. Oleh itu, tiada asas untuk sebarang bantahan.’ (Tafsir-e-Kabir,
Jilid 1, ms. 252-253)
“Hazrat
Khalifatul Masih III (rh) juga telah menafsirkan ayat Surah ad-Dukhan berikut:
وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ
عِيۡنٍ
“Beliau
menjelaskan ayat tersebut bermaksud, pasangan orang mukmin akan berubah menjadi
hur dan diikat bersama dalam ikatan jodoh. Dalam ayat seterusnya, telah
dinyatakan bahawa anak-anak mereka juga akan dikumpulkan bersama mereka di
Syurga. Sebab isteri tidak disebut dalam ayat kedua adalah kerana mereka telah
pun disebut dalam ayat pertama, iaitu ‘وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ’.
“Nabi
(saw) memberitahu seorang wanita tua bahawa tidak ada wanita tua yang akan
masuk syurga. Dia mula menangis dan bertanya, ‘Wahai Rasulullah, ke mana saya
akan pergi?’ Baginda menjawab, ‘Saya tidak mengatakan bahawa kamu tidak akan
masuk syurga. Sebaliknya, tidak ada wanita tua yang akan masuk syurga sebagai
orang tua. Kamu akan masuk Syurga sebagai orang muda.’ Maka, apabila seorang
wanita tua akan masuk Syurga, dia akan berubah menjadi seorang wanita muda, dan
seorang wanita yang ‘tidak menarik’ menjadi seorang wanita yang ‘menarik’.
Begitu juga, wanita yang cacat atau cacat di dunia ini akan mempunyai tubuh
yang sihat dan ciri-ciri yang sempurna di Syurga. Oleh itu, apabila dikatakan
bahawa 'وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ', iaitu, ahli Syurga akan dikahwinkan
dengan 'hur', ia tidak bermakna wanita tua, kerana mereka meninggalkan mereka
di dunia. Sebaliknya, wanita-wanita yang masuk Syurga akan menjadi hurin ‘inin,
iaitu, muda, cantik, dan soleh, tidak kira sama ada mereka tua atau muda di
dunia ini. Walau apa pun, perkataan 'hur' dalam konteks ini merujuk kepada pasangan
seperti pasangan [zawj]. (Diringkaskan daripada Khutbah Jumaat, 19 Februari
1982; Khutbat-e-Nasir, Jil. 9, hlm. 386-387)”
“Oleh
itu, daripada rujukan yang disebutkan di atas, menjadi jelas bahawa istilah
‘hur’ merujuk kepada pasangan yang soleh dan suci yang akan disatukan dalam
ikatan perkahwinan dengan lelaki dan wanita yang beriman di syurga. Jodoh ini
akan dianugerahkan sebagai ganjaran ilahi. Apakah sifat pasangan ini?
Pengetahuan yang sempurna tentang ini hanya terletak pada Allah Taala. Manusia
akan mendapat pemahaman ini hanya apabila mereka tiba di syurga.
“Tafsiran
ini juga memberikan jawapan kepada soalan kedua anda, ‘Adakah wanita hanya
dicipta untuk lelaki?’ kerana menurut Islam, lelaki dan wanita dicipta untuk
satu sama lain. Dengan memahami hakikat ini, suami dan isteri yang bijak dapat
mencipta syurga untuk diri mereka sendiri dalam kehidupan ini dan juga membantu
satu sama lain dalam pertumbuhan rohani mereka di akhirat.”
Mengulang
Solat Jenazah
Seorang
wanita dari Amerika Syarikat menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba), bertanya mengapa solat jenazah [janazah] dilakukan
semula apabila jenazah seseorang yang telah dikebumikan sementara akhirnya
dipindahkan ke Bahishti Maqbarah, terutamanya memandangkan bahawa
bertahun-tahun mungkin telah berlalu sejak kematian mereka. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 21 April 2022, menjawab soalan ini seperti
berikut:
“Solat
al-Janazah adalah doa yang dipanjatkan untuk keampunan dan peningkatan rohani
si mati. Terdapat banyak darjat di dalam Syurga, jadi walaupun selepas solat
jenazah, orang terus mendoakan si mati. Apabila mereka melawat kubur orang yang
mereka sayangi, mereka juga berdoa untuk peningkatan rohani mereka.
Amalan-amalan ini berdasarkan sunnah Nabi Suci (saw). “Oleh itu, seperti yang
disampaikan dalam hadis, ada seorang lelaki yang pernah membersihkan masjid.
Pada suatu malam, dia meninggal dunia, dan orang-orang kemudiannya
menguburkannya. Keesokan harinya, apabila hal ini disampaikan kepada Nabi Suci (saw),
dia bertanya, ‘Mengapa saya tidak diberitahu?’ Kemudian, dia terus menziarahi
kubur lelaki itu, di mana dia juga menyembahyangkan jenazahnya. (Sahih
al-Bukhari, Kitab as-solat) Begitu juga, diriwayatkan oleh Hazrat ‘Uqba bin
Amir (ra) bahawa pada suatu hari Rasulullah (saw) mendoakan para syuhada Uhud
dengan cara yang sama seperti mendoakan si mati. (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-jana’iz)
“Ia
tidak perlu dilepaskan solat jenazah sekali lagi selepas pemindahan jenazah
orang yang telah dikebumikan sementara, tetapi jika disembahyangkan, tidak ada
salahnya. Apabila Hazrat Maulana Abdul Karim Sahib Sialkoti (ra) meninggal
dunia, beliau telah diberikan pengebumian sementara pada 11 Oktober 1905.
Namun, adalah kehendak Hadhrat Masih Mau’ud agar jenazahnya dipindahkan ke
Bahishti Maqbarah. Oleh itu, apabila jenazah Hazrat Maulvi Sahib dipindahkan ke
Bahishti Maqbarah pada 26 Disember 1905, Hadhrat Masih Mau’ud mengulangi solat
jenazahnya. (Al Hakam, No. 36, Jil. 9, 17 Oktober 1905, hlm. 1; Al Hakam, No.
1, Jil. 10, 10 Januari 1906, hlm. 6)
“Jadi,
ini adalah amalan kita, kadang-kadang kita mengulangi Solat al-Janazah semasa
pemindahan (dan pengebumian semula) mayat, dan kadang-kadang kita hanya berdoa
apabila kubur baru disediakan. Kedua-dua amalan itu betul.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Personal Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam.)
Comments
Post a Comment