Datang dari setiap trek yang jauh: Sir Mian Fazl-i-Husain bertemu dengan Masih Mau’ud

 Datang dari setiap trek yang jauh: Sir Mian Fazl-i-Husain bertemu dengan Masih Mau’ud

AlHakam

18 March 2022

Kemas Kini Terakhir pada 18 March 2022

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Satu siri melihat taraf tinggi akhlak Hadhrat Masih Mau’ud dan Khulafanya ketika menerima pengunjung di Qadian

Awwab Saad Hayat, Al Hakam

Gambar Lama Qadian

Sir Mian Fazl-i-Husain Sahib dilahirkan di Peshawar, India pada tahun 1877. Beliau adalah salah seorang ahli politik paling berpengaruh di wilayah Punjab di British Raj dan ahli pendiri Parti Kesatuan. Beliau memainkan peranan penting dalam perancangan pekerjaan untuk orang Islam dalam Perkhidmatan Awam India dan dipanggil “Bapa Punjab Moden”. Beliau memperkenalkan pelbagai skim untuk pembangunan dan kesejahteraan rakyat Punjab. Sebagai contoh, semasa berkhidmat sebagai Menteri Pendidikan, Ahli Lembaga Hasil dan Ahli Majlis Eksekutif Viceroy (untuk Pendidikan, Kesihatan dan Hal Ehwal Tanah), beliau bukan sahaja melaksanakan pembaharuan yang terbaik untuk melindungi kepentingan rakyat Punjab tetapi, yang paling penting, beliau memainkan peranan teladan dalam memperkenalkan undang-undang. Khususnya, jasanya yang tidak ternilai untuk melindungi hak rakyat jelata Punjab, kelas pekerja dan buruh bukan sahaja dipuji tetapi juga tidak dapat dilupakan.

Nama bapa Mian Fazl-i-Husain Sahib ialah Khan Bahadur Hussain Bakhsh Sahib. Khan Bahadur Hussain Bakhsh telah mencapai kedudukan yang sangat tinggi dan terhormat dalam perkhidmatan kerajaannya. Mian Fazl-i-Husain mendapat pendidikan awal dari Kolej Kerajaan, Lahore. Allama Iqbal adalah rakan sekelasnya dan juga rakan karibnya. Selepas menamatkan pendidikan rendahnya, dia pergi ke England dan dari sana kembali ke India dengan ijazah undang-undang.

Mian Fazl-i-Husain Sahib melawat Hazrat Ahmad (as) dua kali. Pada 14 September 1907 dan sekali lagi pada Mei 1908.

Pada lawatan pertamanya, beliau ditemani oleh Mian Hussain Bakhsh Sahib. Di sana, semasa lawatannya, dia bertemu dengan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan. Seorang wakil akhbar Jamaat, Al Hakam, merekodkan butiran pertemuan ini. Wartawan Al Hakam menulis bahawa semasa perbualan beberapa perkara menjadi bukti yang sangat berkesan tentang keimanan yang hidup yang dimiliki oleh Hazrat Ahmad (as) kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Semasa perbualan, Hazrat Ahmad (as) mendedahkan rahsia pembangunan negara dan sambil menonjolkan ajaran Islam yang betul dalam perkara ini, berkata:

“Apabila umat Islam membuat kemajuan, mereka akan melakukannya dengan ketakwaan,” Hazrat Ahmad (as) berkata bahawa Tuhan yang sama yang membantu umat Islam membuat kemajuan pada permulaannya adalah Tuhan yang sama hari ini. “Ambil Jamaat saya sebagai contoh,” kata Huzur (as). Orang ramai telah melabelkan Masih Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebagai kafir, fatwa agama telah dikeluarkan untuk pembunuhannya dan percubaan untuk menghentikan mesejnya dibuat. Hadhrat Masih Mau’ud menambah bahawa umat Islam telah menentang beliau dan Jamaatnya sehingga satu fatwa agama dikeluarkan bahawa umat Islam tidak boleh bertemu dengan beliau dan Jemaat dengan riang. Kemudian Hazrat Ahmad (as) berkata, “Tetapi kamu beritahu saya, apakah akibat daripada penentangan ini? Sekarang Jamaat saya hampir 400,000 yang mana ada doktor, ada peguam, ada peniaga, ada orang dari semua lapisan masyarakat. Apakah kesan pembangkang ini?

خدا دارى چہ غم دارى

[Apa itu kesedihan, jika Tuhan milikmu!]

“Adalah kepercayaan saya bahawa manusia binasa dengan mengasingkan diri daripada Tuhan. Namun, selagi dia tidak meninggalkan-Nya, bahkan seluruh dunia tidak dapat membahayakannya apa pun […]

Menurut akhbar Badr bertarikh 24 Mei 1908, ada tertulis bahawa semasa perjalanan terakhir Hadhrat Masih Mau’ud ke Lahore, Sir Mian Fazl-i-Husain bergembira bertemu Huzur (as) semula. Terdapat dua peguam lain bersamanya pada majlis ini. Pada masa itu, Mian Fazl-i-Husain telah membina reputasi yang baik sebagai seorang peguam di Lahore.

Perjumpaan berlangsung pada pukul 10 pagi. Semasa bercakap dengan tetamu ini mengenai perkara tertentu, Huzur (as) berkata “Insha-Allah” dan kemudian menambah:

“Sangat penting untuk mengucap Insha-Allah kerana tidak semua urusan manusia berada di bawah kawalannya. Manusia dikelilingi oleh pelbagai jenis malapetaka, kesusahan, dan rintangan. Boleh jadi apa yang diniatkannya tidak dapat ditunaikan. Maka, dengan mengucapkan ‘Insha-Allah’, pertolongan dipohon daripada Allah Yang Maha Kuasa yang merupakan sumber segala kuasa. Orang yang tidak rasional dan jahil hari ini mentertawakannya."

Sambil menyebut kelebihan tentangan yang dihadapi oleh Jamaat Ahmadiyah dan kekalahan mereka yang menentang Jamaat, Huzur (as) berkata bahawa semua proses dalam penanaman memainkan peranan. Walaupun dengan penggunaan air dan biji benih, baja diperlukan. Jadi, dengan cara yang sama, Huzur (as) berkata, pembangkang yang tidak adil berfungsi sebagai baja kepada Jamaat.

Sir Mian Fazl-i-Husain di Masjid Fazl, London

Hadhrat Masih Mau’ud kemudiannya menyatakan tujuan penubuhan Jamaat dan menjelaskan perbezaannya dengan umat Islam yang lain. Mengetengahkan pelbagai isu, Huzur (as) secara terbuka berkata bahawa menerima wahyu daripada Allah Taala masih boleh dilakukan dan Allah Taala. tidak bisu, sebagaimana yang dipercayai oleh majoriti umat Islam.

Semasa pertemuan ini, seorang tetamu bertanya kepada Huzur (as) tentang realiti Shaq-ul-Qamar (terbelahnya bulan).

Huzur (as) berkata:

“Pada pendapat kami, ia adalah sejenis gerhana. Kami telah menulis tentang ini dalam buku kami, Chashma-e-Ma‘rifat.”

Kemudian Hazrat Ahmad (as) ditanya tentang hakikat Miraj, dan tentang keunikan Jamaat-e-Ahmadiyya di antara mazhab-mazhab Muslim yang ada.

Fazl-i-Husain Sahib berhujah bahawa jika semua bukan Ahmadi dilabelkan sebagai kafir, tidak akan ada apa-apa lagi dalam Islam. Hazrat Ahmad (as) berkata:

“Kami tidak menganggap mana-mana orang yang percaya kepada Kalimah sebagai orang di luar Islam sehingga orang seperti itu memanggil kami kafir dan [dan dengan berbuat demikian] dirinya menjadi kafir. Anda mungkin tidak sedar, apabila saya mendakwa dilantik [oleh Allah], kemudian Muhammad Hussain dari Batala, Maulvi Abu Saeed menyediakan fatwa [ketetapan agama] dengan usaha yang besar di mana ia telah ditulis [menyinggung Hazrat Ahmad (as)] bahawa 'ini orang itu kafir, dajjal, sesat. Sembahyang jenazahnya tidak boleh dilakukan, sesiapa yang mengucapkan “as-salamu ‘alaikum”, memberi salam, atau menggelarnya sebagai Muslim juga adalah kafir. Anda lihat, ia adalah perkara ijmak bahawa sesiapa yang memanggil seseorang itu kafir, dia sendiri, menjadi kafir. Jadi bagaimana kita boleh menafikan perkara ini [...] Orang yang tidak memanggil kita kafir, kita tidak memanggil mereka kafir sama sekali. Namun, jika orang-orang yang memanggil kami kafir, [dan dengan berbuat demikian] kami tidak boleh menganggap mereka sebagai kafir, maka itu adalah menentang hadith dan isu yang telah disepakati, dan ini tidak boleh kami lakukan.”

Kemudian, apabila ditanya apa masalahnya jika seseorang itu bersolat dengan orang yang tidak menentang Hazrat Ahmad (as)sebagai kafir, Huzur (as) berkata:

لاَ يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ

“[Seorang mukmin tidak boleh digigit dua kali dari lubang yang sama]. Kami mempunyai banyak pengalaman [dengan mereka] orang seperti itu sebenarnya munafik. Keadaan mereka ialah:

  وَاِذَا لَقُوا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا قَالُوۡۤا اٰمَنَّا ۚۖ وَاِذَا خَلَوۡا اِلٰی شَیٰطِیۡنِہِمۡ ۙ قَالُوۡۤا اِنَّا مَعَکُمۡ ۙ اِنَّمَا نَحۡنُ مُسۡتَہۡزِءُوۡنَ ﴿۱۵

[Surah al-Baqarah, 2: 15]

“Dalam erti kata lain, mereka berkata di hadapan kami bahawa ‘kami tiada tentangan dengan kamu’, tetapi apabila mereka bersendirian dengan ketua-ketua mereka, mereka berkata bahawa ‘kami hanya mengejek’. Jadi, jika orang-orang ini membuat pengumuman bahawa ‘kami menganggap orang-orang Jamaat Ahmadiyah sebagai orang yang beriman, dan bahawa mereka yang menyebut mereka kafir adalah diri mereka kafir', maka saya akan memerintahkan Jamaat saya, hari ini, untuk berdoa bersama mereka […]”

Orang yang bertanyakan soalan tadi membalas dan bertanyakan soalannya semula. Huzur (as) kemudian menjelaskan:

“Pertama-tama tanyakan kepada ulama kamu apakah pandangan mereka terhadap saya. Mereka mengatakan bahawa ‘dia sangat kafir sehingga kekufurannya lebih besar daripada kekufuran orang-orang Yahudi dan Nasrani.’ Oleh itu, sama seperti ketika mesej pembebasan [dari penjara] sampai kepada Yusuf (as), dia berkata, ‘Pertama-tama. tanyakan kepada mereka apakah kesalahan saya?' Maka, [apakah kes saya] sebelum perdamaian, tanyakan kepada mereka [ulama] tentang aspek kekufuran yang mana [yang mereka lihat pada saya]. Dalam semua yang kita lakukan dan katakan, adalah ungkapan kebesaran, penghormatan dan kemuliaan Nabi saw.”

Dalam sesi yang sama, Huzur (as) ditanya tentang pandangannya tentang pendidikan wanita dan tentang jenis pekerjaan yang terbaik. Hadhrat Masih Mau'ud menjawab bahawa pekerjaan yang menghalang seseorang daripada bertindak atau melakukan perkara yang dilarang adalah satu rahmat dan pekerjaan yang menyebabkan seseorang - atau memberinya peluang untuk melakukan kejahatan - adalah pekerjaan yang terkutuk. 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad