Datang dari setiap trek yang jauh: Sir Mian Fazl-i-Husain bertemu dengan Masih Mau’ud
Datang dari setiap trek yang jauh: Sir Mian Fazl-i-Husain bertemu dengan Masih Mau’ud
AlHakam
18
March 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 18 March 2022
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Satu
siri melihat taraf tinggi akhlak Hadhrat Masih Mau’ud dan Khulafanya ketika
menerima pengunjung di Qadian
Awwab
Saad Hayat, Al Hakam
Gambar
Lama Qadian
Sir
Mian Fazl-i-Husain Sahib dilahirkan di Peshawar, India pada tahun 1877. Beliau
adalah salah seorang ahli politik paling berpengaruh di wilayah Punjab di British
Raj dan ahli pendiri Parti Kesatuan. Beliau memainkan peranan penting dalam
perancangan pekerjaan untuk orang Islam dalam Perkhidmatan Awam India dan
dipanggil “Bapa Punjab Moden”. Beliau memperkenalkan pelbagai skim untuk
pembangunan dan kesejahteraan rakyat Punjab. Sebagai contoh, semasa berkhidmat
sebagai Menteri Pendidikan, Ahli Lembaga Hasil dan Ahli Majlis Eksekutif
Viceroy (untuk Pendidikan, Kesihatan dan Hal Ehwal Tanah), beliau bukan sahaja
melaksanakan pembaharuan yang terbaik untuk melindungi kepentingan rakyat
Punjab tetapi, yang paling penting, beliau memainkan peranan teladan dalam
memperkenalkan undang-undang. Khususnya, jasanya yang tidak ternilai untuk
melindungi hak rakyat jelata Punjab, kelas pekerja dan buruh bukan sahaja
dipuji tetapi juga tidak dapat dilupakan.
Nama
bapa Mian Fazl-i-Husain Sahib ialah Khan Bahadur Hussain Bakhsh Sahib. Khan
Bahadur Hussain Bakhsh telah mencapai kedudukan yang sangat tinggi dan
terhormat dalam perkhidmatan kerajaannya. Mian Fazl-i-Husain mendapat pendidikan
awal dari Kolej Kerajaan, Lahore. Allama Iqbal adalah rakan sekelasnya dan juga
rakan karibnya. Selepas menamatkan pendidikan rendahnya, dia pergi ke England
dan dari sana kembali ke India dengan ijazah undang-undang.
Mian
Fazl-i-Husain Sahib melawat Hazrat Ahmad (as) dua kali. Pada 14 September 1907
dan sekali lagi pada Mei 1908.
Pada
lawatan pertamanya, beliau ditemani oleh Mian Hussain Bakhsh Sahib. Di sana,
semasa lawatannya, dia bertemu dengan Masih Mau’ud Yang Dijanjikan. Seorang
wakil akhbar Jamaat, Al Hakam, merekodkan butiran pertemuan ini. Wartawan Al
Hakam menulis bahawa semasa perbualan beberapa perkara menjadi bukti yang
sangat berkesan tentang keimanan yang hidup yang dimiliki oleh Hazrat Ahmad
(as) kepada Allah Yang Maha Kuasa.
Semasa
perbualan, Hazrat Ahmad (as) mendedahkan rahsia pembangunan negara dan sambil
menonjolkan ajaran Islam yang betul dalam perkara ini, berkata:
“Apabila
umat Islam membuat kemajuan, mereka akan melakukannya dengan ketakwaan,” Hazrat
Ahmad (as) berkata bahawa Tuhan yang sama yang membantu umat Islam membuat
kemajuan pada permulaannya adalah Tuhan yang sama hari ini. “Ambil Jamaat saya
sebagai contoh,” kata Huzur (as). Orang ramai telah melabelkan Masih Mau’ud (as)
yang Dijanjikan sebagai kafir, fatwa agama telah dikeluarkan untuk pembunuhannya
dan percubaan untuk menghentikan mesejnya dibuat. Hadhrat Masih Mau’ud menambah
bahawa umat Islam telah menentang beliau dan Jamaatnya sehingga satu fatwa
agama dikeluarkan bahawa umat Islam tidak boleh bertemu dengan beliau dan Jemaat
dengan riang. Kemudian Hazrat Ahmad (as) berkata, “Tetapi kamu beritahu saya,
apakah akibat daripada penentangan ini? Sekarang Jamaat saya hampir 400,000
yang mana ada doktor, ada peguam, ada peniaga, ada orang dari semua lapisan
masyarakat. Apakah kesan pembangkang ini?
خدا دارى چہ غم دارى
[Apa
itu kesedihan, jika Tuhan milikmu!]
“Adalah
kepercayaan saya bahawa manusia binasa dengan mengasingkan diri daripada Tuhan.
Namun, selagi dia tidak meninggalkan-Nya, bahkan seluruh dunia tidak dapat
membahayakannya apa pun […]
Menurut
akhbar Badr bertarikh 24 Mei 1908, ada tertulis bahawa semasa perjalanan
terakhir Hadhrat Masih Mau’ud ke Lahore, Sir Mian Fazl-i-Husain bergembira
bertemu Huzur (as) semula. Terdapat dua peguam lain bersamanya pada majlis ini.
Pada masa itu, Mian Fazl-i-Husain telah membina reputasi yang baik sebagai
seorang peguam di Lahore.
Perjumpaan
berlangsung pada pukul 10 pagi. Semasa bercakap dengan tetamu ini mengenai
perkara tertentu, Huzur (as) berkata “Insha-Allah” dan kemudian menambah:
“Sangat
penting untuk mengucap Insha-Allah kerana tidak semua urusan manusia berada di
bawah kawalannya. Manusia dikelilingi oleh pelbagai jenis malapetaka,
kesusahan, dan rintangan. Boleh jadi apa yang diniatkannya tidak dapat
ditunaikan. Maka, dengan mengucapkan ‘Insha-Allah’, pertolongan dipohon
daripada Allah Yang Maha Kuasa yang merupakan sumber segala kuasa. Orang yang
tidak rasional dan jahil hari ini mentertawakannya."
Sambil
menyebut kelebihan tentangan yang dihadapi oleh Jamaat Ahmadiyah dan kekalahan
mereka yang menentang Jamaat, Huzur (as) berkata bahawa semua proses dalam
penanaman memainkan peranan. Walaupun dengan penggunaan air dan biji benih,
baja diperlukan. Jadi, dengan cara yang sama, Huzur (as) berkata, pembangkang
yang tidak adil berfungsi sebagai baja kepada Jamaat.
Sir
Mian Fazl-i-Husain di Masjid Fazl, London
Hadhrat
Masih Mau’ud kemudiannya menyatakan tujuan penubuhan Jamaat dan menjelaskan
perbezaannya dengan umat Islam yang lain. Mengetengahkan pelbagai isu, Huzur
(as) secara terbuka berkata bahawa menerima wahyu daripada Allah Taala masih
boleh dilakukan dan Allah Taala. tidak bisu, sebagaimana yang dipercayai oleh
majoriti umat Islam.
Semasa
pertemuan ini, seorang tetamu bertanya kepada Huzur (as) tentang realiti
Shaq-ul-Qamar (terbelahnya bulan).
Huzur
(as) berkata:
“Pada
pendapat kami, ia adalah sejenis gerhana. Kami telah menulis tentang ini dalam
buku kami, Chashma-e-Ma‘rifat.”
Kemudian
Hazrat Ahmad (as) ditanya tentang hakikat Miraj, dan tentang keunikan
Jamaat-e-Ahmadiyya di antara mazhab-mazhab Muslim yang ada.
Fazl-i-Husain
Sahib berhujah bahawa jika semua bukan Ahmadi dilabelkan sebagai kafir, tidak
akan ada apa-apa lagi dalam Islam. Hazrat Ahmad (as) berkata:
“Kami
tidak menganggap mana-mana orang yang percaya kepada Kalimah sebagai orang di
luar Islam sehingga orang seperti itu memanggil kami kafir dan [dan dengan
berbuat demikian] dirinya menjadi kafir. Anda mungkin tidak sedar, apabila saya
mendakwa dilantik [oleh Allah], kemudian Muhammad Hussain dari Batala, Maulvi
Abu Saeed menyediakan fatwa [ketetapan agama] dengan usaha yang besar di mana
ia telah ditulis [menyinggung Hazrat Ahmad (as)] bahawa 'ini orang itu kafir,
dajjal, sesat. Sembahyang jenazahnya tidak boleh dilakukan, sesiapa yang
mengucapkan “as-salamu ‘alaikum”, memberi salam, atau menggelarnya sebagai
Muslim juga adalah kafir. Anda lihat, ia adalah perkara ijmak bahawa sesiapa
yang memanggil seseorang itu kafir, dia sendiri, menjadi kafir. Jadi bagaimana
kita boleh menafikan perkara ini [...] Orang yang tidak memanggil kita kafir,
kita tidak memanggil mereka kafir sama sekali. Namun, jika orang-orang yang
memanggil kami kafir, [dan dengan berbuat demikian] kami tidak boleh menganggap
mereka sebagai kafir, maka itu adalah menentang hadith dan isu yang telah
disepakati, dan ini tidak boleh kami lakukan.”
Kemudian,
apabila ditanya apa masalahnya jika seseorang itu bersolat dengan orang yang
tidak menentang Hazrat Ahmad (as)sebagai kafir, Huzur (as) berkata:
لاَ يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ
جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ
“[Seorang
mukmin tidak boleh digigit dua kali dari lubang yang sama]. Kami mempunyai
banyak pengalaman [dengan mereka] orang seperti itu sebenarnya munafik. Keadaan
mereka ialah:
وَاِذَا لَقُوا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا قَالُوۡۤا اٰمَنَّا ۚۖ وَاِذَا خَلَوۡا اِلٰی شَیٰطِیۡنِہِمۡ ۙ قَالُوۡۤا اِنَّا مَعَکُمۡ ۙ اِنَّمَا نَحۡنُ مُسۡتَہۡزِءُوۡنَ ﴿۱۵﴾
[Surah
al-Baqarah, 2: 15]
“Dalam
erti kata lain, mereka berkata di hadapan kami bahawa ‘kami tiada tentangan
dengan kamu’, tetapi apabila mereka bersendirian dengan ketua-ketua mereka,
mereka berkata bahawa ‘kami hanya mengejek’. Jadi, jika orang-orang ini membuat
pengumuman bahawa ‘kami menganggap orang-orang Jamaat Ahmadiyah sebagai orang
yang beriman, dan bahawa mereka yang menyebut mereka kafir adalah diri mereka
kafir', maka saya akan memerintahkan Jamaat saya, hari ini, untuk berdoa
bersama mereka […]”
Orang
yang bertanyakan soalan tadi membalas dan bertanyakan soalannya semula. Huzur
(as) kemudian menjelaskan:
“Pertama-tama
tanyakan kepada ulama kamu apakah pandangan mereka terhadap saya. Mereka
mengatakan bahawa ‘dia sangat kafir sehingga kekufurannya lebih besar daripada
kekufuran orang-orang Yahudi dan Nasrani.’ Oleh itu, sama seperti ketika mesej
pembebasan [dari penjara] sampai kepada Yusuf (as), dia berkata, ‘Pertama-tama.
tanyakan kepada mereka apakah kesalahan saya?' Maka, [apakah kes saya] sebelum
perdamaian, tanyakan kepada mereka [ulama] tentang aspek kekufuran yang mana
[yang mereka lihat pada saya]. Dalam semua yang kita lakukan dan katakan,
adalah ungkapan kebesaran, penghormatan dan kemuliaan Nabi saw.”
Dalam
sesi yang sama, Huzur (as) ditanya tentang pandangannya tentang pendidikan
wanita dan tentang jenis pekerjaan yang terbaik. Hadhrat Masih Mau'ud menjawab
bahawa pekerjaan yang menghalang seseorang daripada bertindak atau melakukan
perkara yang dilarang adalah satu rahmat dan pekerjaan yang menyebabkan
seseorang - atau memberinya peluang untuk melakukan kejahatan - adalah
pekerjaan yang terkutuk.
Comments
Post a Comment