Taatlah kepada Khulafa dengan penuh keikhlasan

 Taatlah kepada Khulafa dengan penuh keikhlasan

22hb Mei 2020

Kemas Kini Terakhir pada 12 November 2021

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Khutbah Jumaat disampaikan oleh Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifatul Masih II dan Musleh-e-Maud (ra) pada 29 Jun 1917.

Selepas membaca Tashahud Ta‘awuz, dan Surah al-Fatihah, ayat-ayat berikut dibaca, selepas itu Huzur (ra) meneruskan khutbah:

یٰۤاَیُّہَا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا لَا تَقُوۡلُوۡا رَاعِنَا وَ قُوۡلُوا انۡظُرۡنَا لَا تَقُوۡلُوۡا رَاعِنَا وَ قُوۡلُوا انۡظُرۡنَا وَیَ عذلاک ۡمٌ

مَا یَوَدُّ الَّذِیۡنَ کَفَرُوۡا مِنۡ اَہۡلِ الۡکِتٰبِ وَ لَا الۡمُشۡرِکِیۡنَ اَنۡ یُّنَیمَّلک یُّنَیمَّلک مَا یَوَدُّ ؕ وَ اللّٰہُ یَخۡتَصُّ بِرَحۡمَتِہٖ مَنۡ یَّشَآءُ ؕ وَ اللّٰہُ ذُو الۡفَضۡلِ الۡعَظِیۡ

[Wahai orang-orang yang beriman! jangan katakan “Ra‘ina,” tetapi katakan, “Unzurna” dan dengarlah. Dan bagi orang-orang kafir itu azab yang pedih. Orang-orang yang kafir dari kalangan Ahli Kitab atau dari kalangan orang-orang yang mempersekutukan (Allah), tidak menghendaki diturunkan kepada kamu sesuatu kebaikan dari Tuhan kamu; tetapi Allah memilih untuk memberi rahmat kepada sesiapa yang Dia kehendaki; dan Allah mempunyai karunia yang besar. (Surah Al-Baqarah, 2: 105-106)]

Ramai orang tidak dapat mengawal pertuturan dan penulisan mereka. Oleh itu, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyatakan bahawa sufi memajukan pepatah, “Kesopanan adalah akar kepada semua kejayaan”. Selagi seseorang itu tidak dapat mengawal kata-kata mereka, sama ada lisan atau tulisan, dan tidak menyedari sepenuhnya apa yang mengalir dari lidah dan pena mereka, mereka hampir tidak layak dipanggil manusia.

Sesungguhnya mereka lebih buruk daripada binatang, kerana binatang pun menjauhi bahaya; namun sesetengah orang tidak pernah memikirkan akibat daripada tindakan mereka. Sebagai contoh, jika haiwan diseret ke arah tempat yang khianat, seperti gua, ia akan melawan. Dalam karyanya yang terkenal, Masnavi, Rumi menulis perumpamaan tentang seekor tikus dan seekor unta.

Di dalamnya, tetikus menangkap tali yang diikat pada unta dan menyeretnya ke arah yang dilalui unta [menyebabkan tikus menyangka bahawa ia sedang menarik unta itu bersama]. Apabila menghampiri sungai, unta itu berpusing secara tiba-tiba, mengejutkan tikus dan menyeretnya ke belakang. Oleh itu, seekor unta pun mungkin memilih untuk dipimpin oleh seekor tikus, dengan syarat ia tidak melihat ancaman; tetapi apabila ia merasakan sebarang masalah, ia tidak boleh dipaksa oleh seseorang yang kuat dan berkuasa, apalagi seekor tikus.

Dalam kes lain, terdapat haiwan yang menyamarkan diri mereka terhadap pemangsa dan pemburu untuk melindungi diri mereka daripada bahaya. Sebaliknya, manusia selalunya cenderung untuk membuat komen yang melulu, walaupun, kadang-kadang, kesilapan langkah sedikit pun boleh menyebabkan kemudaratan yang besar. Allah Ta'ala berfirman:

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menggunakan perkataan yang boleh disalahtafsirkan ketika berucap kepada Nabi (saw), kerana jika tidak, kamu akan mensia-siakan iman kamu.”

Maksudnya, Tuhan berkata, walaupun orang-orang seperti itu mungkin beriman, akhirnya mereka akan mensia-siakan iman mereka. Dia akan menjadikan iman mereka kekufuran dan ditimpakan azab yang pedih jika mereka tidak mengawal lidahnya. Ketidakwajaran ini akan membawa kepada kejatuhan mereka.

Oleh itu, seseorang mesti berhati-hati terhadap kata-kata mereka atau berisiko kehilangan iman mereka. Saya telah memerhatikan bahawa terdapat orang-orang tertentu yang jauh dari ketaatan, walaupun menyebut saya sebagai Khalifatul Masih dalam ucapan dan tulisan mereka. Penghormatan kosong seperti itu tidak bermakna. Syiah, kerana rasa ironi dan gurauan, menggunakan istilah khalifah untuk tukang gunting rambut dan tukang jahit, tetapi ini tidak mengurangkan status khilafah.

Di sisi Tuhan, khilafah mempunyai kedudukan yang tinggi [dan tidak ada bezanya] sama ada orang cuba untuk melemahkannya atau tidak. Allah menegaskan bahawa khulafa dilantik secara Ilahi. Dia cakap:

وَ مَنۡ کَفَرَ بَعۡدَ ذٰلِکَ فَاُولٰٓئِکَ ہُمُ الۡفٰسِقُوۡنَ

[Maka barangsiapa yang kufur sesudah itu, mereka itulah orang-orang yang fasik. (Surah Al-Nur, 24: 56)]

Maksudnya, menolak khulafa adalah satu bentuk penderhakaan dan sesiapa yang berpaling daripada mereka adalah menderhaka kepada Allah. Jadi, walaupun perkataan khalifa, dalam dan pada dirinya sendiri, tidak penting memandangkan ia boleh digunakan untuk merujuk kepada tukang gunting rambut, menolak dan mencemuh khulafa - mereka yang merupakan pengganti para nabi Tuhan - penuh dengan bahaya dan secara berkesan mengubah orang yang beriman menjadi derhaka.

Oleh itu, jangan berfikir bahawa memberi kebebasan kepada ucapan dan penulisan anda akan menguntungkan anda. Tuhan Yang Maha Kuasa berkata bahawa Dia akan mengeluarkan orang-orang seperti itu daripada Jamaat-Nya, kerana mereka yang membangkang tidak boleh mempunyai hubungan dengan Tuhan. Ingatlah bahawa sesiapa sahaja, walaupun mereka seorang yang beriman, yang memperkecilkan sistem yang ditetapkan oleh Tuhan Yang Maha Esa melalui bantahan yang sia-sia dan tidak berhati-hati akan mati sebagai orang yang tidak percaya.

Dalam ayat berikut, Allah Ta'ala [semasa berbicara kepada orang-orang yang beriman berkenaan dengan] Nabi (saw) bersabda:

یٰۤاَیُّہَا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا لَا تَقُوۡلُوۡا رَاعِنَا وَ قُوۡلُوا انۡظُرۡنَا

[Wahai orang-orang yang beriman! jangan katakan “Ra‘ina”, tetapi katakan, “Unzurna”. (Surah Al-Baqarah, 2: 105)]

Walau bagaimanapun, perintah ini sama terpakai kepada orang lain yang patut dihormati. Sebagai contoh, Allah mengangkat Hazrat Abu Bakr (ra) ke maqam yang tinggi. Apabila perselisihan timbul [dalam masyarakat Islam], Abu Bakr (ra) mengisytiharkan bahawa walaupun seluruh dunia menentangnya, beliau tidak akan teragak-agak untuk menghadapi mereka yang enggan membayar [zakat] dengan semangat dan keterlibatan yang sama seperti yang mereka lakukan semasa hidup daripada Nabi (saw), walaupun bayaran mereka adalah sekecil tali yang kecil. (Tarikh Al-Khulafa lis-Sayuti, hlm. 51, [1892] Delhi)

Oleh itu, jangan fikir bahawa menunjukkan sikap tidak mengendahkan penguasa anda adalah penghinaan kecil dan terhad kepada individu. Adalah penting setiap orang menunjukkan rasa hormat kepada mereka yang mempunyai kedudukan kepimpinan rohani atau duniawi. Adakah seseorang tidak akan menghadapi hukuman jika mereka mengaibkan penguasa dunia?

Saya telah menceritakan kisah berikut berkali-kali. Dahulu ada seorang penyair terkenal, Insha-Allah Khan, yang ingin kekal tiada tandingan dalam kemampuannya memuji raja. Suatu ketika, seseorang dengan penuh kagum bertanya, “Betapa mulianya Raja kita?” Insha-Allah membalas, “Cuma mulia? Betapa mulianya Raja kita?” Perkataan anjab, yang bermaksud "paling mulia" juga boleh ditafsirkan sebagai "anak hamba". Kebetulan raja itu dilahirkan oleh seorang hamba perempuan. Tidak lama selepas Insha-Allah mengucapkan kata-kata ini, semua di sekelilingnya terdiam, menafsirkan ucapannya sebagai sindiran terhadap raja. Atas perintah raja, dia dijatuhi hukuman penjara dan semasa di sana, dia hilang akal dan tewas.

Pendek kata, berpura-pura menghormati saya tidak bermakna. Dalam surat yang saya terima baru-baru ini, penulis mendakwa saya membuat penghakiman terhadapnya kerana dia berasal dari latar belakang yang kurang berkemampuan. Namun, sesiapa yang mengeluarkan keputusan atas dasar pangkat dan status sosial adalah fasik dan korup, apatah lagi layak mendapat status Khilafah.

Namun, saya tidak mengambil berat tentang orang yang, pada pendapat saya, adalah penentang masyarakat, walaupun ini bermakna mereka semua meninggalkan saya. Tuhanlah yang telah melantik saya sebagai Khalifah, dan bukan individu. Seseorang yang dilantik oleh orang lain tidak boleh dilindungi oleh mereka.

Sebagai contoh, jika Tuhan menyebabkan orang seperti itu mati akibat penyakit yang membawa maut, tiada apa yang boleh dilakukan oleh pemilihnya mengenainya. Mana-mana khilafat yang tidak berasal dari Tuhan adalah laknat.

Begitu juga, saya tidak mempunyai keinginan apa-apa untuk dipanggil sebagai Khalifatul Masih. Saya menegaskan kepercayaan saya kepada Khilafat yang telah ditetapkan dan tidak menghiraukan semua khilafat yang diasaskan oleh manusia. Ia didakwa [dalam surat yang sama] bahawa saya gagal untuk memberikan keadilan atau membantu orang miskin. Jika saya tidak adil, mengapa individu ini mengekalkan hubungan dengan saya?

Orang yang tidak adil tidak mempunyai faedah atau nilai. Orang seperti itu tidak boleh membahayakan saya. Saya telah dipanggil sebagai perkara yang jauh lebih buruk: pembunuh, perampas Jamaat dan dirujuk dengan cara kesat yang lain.

Oleh itu, dakwaan khusus ini tidak lebih daripada satu penghinaan kecil. Seseorang yang merayu kes sentiasa berfikir bahawa mereka adalah betul. Bagaimanapun, mereka perlu menerima apa sahaja keputusan yang diberikan oleh mahkamah. Allah Ta'ala berfirman:

فَلَا وَ رَبِّکَ لَا یُؤۡمِنُوۡنَ حَتّٰی یُحَکِّمُوۡکَ فِیۡمَا شَجَرَ بَیۡنَہُمۡ

[Tetapi tidak, demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim dalam segala perkara yang mereka perselisihkan. (Surah Al-Nisa, 4: 66)]

Maksudnya, “Orang seperti itu tidak boleh menjadi orang yang beriman sehingga mereka menerima keputusan anda dengan sepenuh hati.”

Apabila mereka tidak mempunyai pilihan selain tunduk kepada keputusan yang dibuat oleh mahkamah duniawi, mengapa mereka enggan menerima keputusan yang diluluskan oleh khulafa yang dilantik oleh Tuhan? Lagipun, jika mahkamah duniawi boleh mengeluarkan penghakiman, pasti Tuhan juga boleh? Seseorang yang memberikan keputusan bagi pihak Tuhan membawa di tangannya sebilah pedang, yang, walaupun tidak dapat dilihat, menyerang dengan kuat dan menyebabkan kehancuran yang kekal.

Walaupun bidang mahkamah sekular terhad kepada dunia ini, [mahkamah] Tuhan diadakan dalam kehidupan seterusnya. Hukumannya, walaupun nampaknya tidak dapat dilihat, adalah ganas. Oleh itu, tunjukkan kekangan dalam perkataan bertulis dan lisan anda. Dan jika anda tidak menahan diri daripada membantah khilafat yang ditetapkan oleh Tuhan, anda tidak akan diberi tangguh dan kemurkaan Ilahi akan menimpa anda dengan cara yang tidak dapat anda bayangkan.

Semoga Allah Taala membolehkan anda mengenali status orang yang telah dipilih-Nya untuk anda. Seseorang tidak mencapai pangkat [rohani] kerana siapa mereka. Nabi (saw) tidak lebih tinggi daripada orang lain kerana etnik atau keturunan Arabnya, tetapi kerana status yang dianugerahkan Tuhan kepadanya. Saya hanya seorang manusia. Tidak lebih. Tetapi memandangkan status ketuhanan saya, jika anda tidak meninggalkan kelakuan tidak hormat itu, anda akan dihukum kerananya.

Oleh itu, [sekali lagi] perkara-perkara tertentu mungkin kelihatan remeh kepada anda, tetapi ia mempunyai kepentingan yang besar di sisi Tuhan. Semoga Tuhan memberi anda pemahaman tentang isu-isu ini. Amin.

(Al Fazl, 7 Julai 1917) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad