Taatlah kepada Khulafa dengan penuh keikhlasan
Taatlah kepada Khulafa dengan penuh keikhlasan
22hb
Mei 2020
Kemas
Kini Terakhir pada 12 November 2021
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Khutbah
Jumaat disampaikan oleh Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifatul Masih
II dan Musleh-e-Maud (ra) pada 29 Jun 1917.
Selepas
membaca Tashahud Ta‘awuz, dan Surah al-Fatihah, ayat-ayat berikut dibaca,
selepas itu Huzur (ra) meneruskan khutbah:
یٰۤاَیُّہَا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا
لَا تَقُوۡلُوۡا رَاعِنَا وَ قُوۡلُوا انۡظُرۡنَا لَا تَقُوۡلُوۡا رَاعِنَا وَ قُوۡلُوا
انۡظُرۡنَا وَیَ عذلاک ۡمٌ
مَا یَوَدُّ الَّذِیۡنَ کَفَرُوۡا
مِنۡ اَہۡلِ الۡکِتٰبِ وَ لَا الۡمُشۡرِکِیۡنَ اَنۡ یُّنَیمَّلک یُّنَیمَّلک مَا یَوَدُّ
ؕ وَ اللّٰہُ یَخۡتَصُّ بِرَحۡمَتِہٖ مَنۡ یَّشَآءُ ؕ وَ اللّٰہُ ذُو الۡفَضۡلِ الۡعَظِیۡ
[Wahai
orang-orang yang beriman! jangan katakan “Ra‘ina,” tetapi katakan, “Unzurna”
dan dengarlah. Dan bagi orang-orang kafir itu azab yang pedih. Orang-orang yang
kafir dari kalangan Ahli Kitab atau dari kalangan orang-orang yang
mempersekutukan (Allah), tidak menghendaki diturunkan kepada kamu sesuatu
kebaikan dari Tuhan kamu; tetapi Allah memilih untuk memberi rahmat kepada
sesiapa yang Dia kehendaki; dan Allah mempunyai karunia yang besar. (Surah Al-Baqarah,
2: 105-106)]
Ramai
orang tidak dapat mengawal pertuturan dan penulisan mereka. Oleh itu, Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyatakan bahawa sufi memajukan pepatah, “Kesopanan
adalah akar kepada semua kejayaan”. Selagi seseorang itu tidak dapat mengawal
kata-kata mereka, sama ada lisan atau tulisan, dan tidak menyedari sepenuhnya
apa yang mengalir dari lidah dan pena mereka, mereka hampir tidak layak
dipanggil manusia.
Sesungguhnya
mereka lebih buruk daripada binatang, kerana binatang pun menjauhi bahaya;
namun sesetengah orang tidak pernah memikirkan akibat daripada tindakan mereka.
Sebagai contoh, jika haiwan diseret ke arah tempat yang khianat, seperti gua,
ia akan melawan. Dalam karyanya yang terkenal, Masnavi, Rumi menulis
perumpamaan tentang seekor tikus dan seekor unta.
Di
dalamnya, tetikus menangkap tali yang diikat pada unta dan menyeretnya ke arah
yang dilalui unta [menyebabkan tikus menyangka bahawa ia sedang menarik unta
itu bersama]. Apabila menghampiri sungai, unta itu berpusing secara tiba-tiba,
mengejutkan tikus dan menyeretnya ke belakang. Oleh itu, seekor unta pun
mungkin memilih untuk dipimpin oleh seekor tikus, dengan syarat ia tidak
melihat ancaman; tetapi apabila ia merasakan sebarang masalah, ia tidak boleh
dipaksa oleh seseorang yang kuat dan berkuasa, apalagi seekor tikus.
Dalam
kes lain, terdapat haiwan yang menyamarkan diri mereka terhadap pemangsa dan
pemburu untuk melindungi diri mereka daripada bahaya. Sebaliknya, manusia
selalunya cenderung untuk membuat komen yang melulu, walaupun, kadang-kadang,
kesilapan langkah sedikit pun boleh menyebabkan kemudaratan yang besar. Allah
Ta'ala berfirman:
“Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu menggunakan perkataan yang boleh
disalahtafsirkan ketika berucap kepada Nabi (saw), kerana jika tidak, kamu akan
mensia-siakan iman kamu.”
Maksudnya,
Tuhan berkata, walaupun orang-orang seperti itu mungkin beriman, akhirnya
mereka akan mensia-siakan iman mereka. Dia akan menjadikan iman mereka
kekufuran dan ditimpakan azab yang pedih jika mereka tidak mengawal lidahnya.
Ketidakwajaran ini akan membawa kepada kejatuhan mereka.
Oleh
itu, seseorang mesti berhati-hati terhadap kata-kata mereka atau berisiko
kehilangan iman mereka. Saya telah memerhatikan bahawa terdapat orang-orang
tertentu yang jauh dari ketaatan, walaupun menyebut saya sebagai Khalifatul Masih
dalam ucapan dan tulisan mereka. Penghormatan kosong seperti itu tidak
bermakna. Syiah, kerana rasa ironi dan gurauan, menggunakan istilah khalifah
untuk tukang gunting rambut dan tukang jahit, tetapi ini tidak mengurangkan
status khilafah.
Di
sisi Tuhan, khilafah mempunyai kedudukan yang tinggi [dan tidak ada bezanya]
sama ada orang cuba untuk melemahkannya atau tidak. Allah menegaskan bahawa
khulafa dilantik secara Ilahi. Dia cakap:
وَ مَنۡ کَفَرَ بَعۡدَ ذٰلِکَ
فَاُولٰٓئِکَ ہُمُ الۡفٰسِقُوۡنَ
[Maka
barangsiapa yang kufur sesudah itu, mereka itulah orang-orang yang fasik.
(Surah Al-Nur, 24: 56)]
Maksudnya,
menolak khulafa adalah satu bentuk penderhakaan dan sesiapa yang berpaling
daripada mereka adalah menderhaka kepada Allah. Jadi, walaupun perkataan khalifa,
dalam dan pada dirinya sendiri, tidak penting memandangkan ia boleh digunakan
untuk merujuk kepada tukang gunting rambut, menolak dan mencemuh khulafa -
mereka yang merupakan pengganti para nabi Tuhan - penuh dengan bahaya dan
secara berkesan mengubah orang yang beriman menjadi derhaka.
Oleh
itu, jangan berfikir bahawa memberi kebebasan kepada ucapan dan penulisan anda
akan menguntungkan anda. Tuhan Yang Maha Kuasa berkata bahawa Dia akan
mengeluarkan orang-orang seperti itu daripada Jamaat-Nya, kerana mereka yang
membangkang tidak boleh mempunyai hubungan dengan Tuhan. Ingatlah bahawa
sesiapa sahaja, walaupun mereka seorang yang beriman, yang memperkecilkan
sistem yang ditetapkan oleh Tuhan Yang Maha Esa melalui bantahan yang sia-sia
dan tidak berhati-hati akan mati sebagai orang yang tidak percaya.
Dalam
ayat berikut, Allah Ta'ala [semasa berbicara kepada orang-orang yang beriman
berkenaan dengan] Nabi (saw) bersabda:
یٰۤاَیُّہَا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡا
لَا تَقُوۡلُوۡا رَاعِنَا وَ قُوۡلُوا انۡظُرۡنَا
[Wahai
orang-orang yang beriman! jangan katakan “Ra‘ina”, tetapi katakan, “Unzurna”.
(Surah Al-Baqarah, 2: 105)]
Walau
bagaimanapun, perintah ini sama terpakai kepada orang lain yang patut
dihormati. Sebagai contoh, Allah mengangkat Hazrat Abu Bakr (ra) ke maqam yang
tinggi. Apabila perselisihan timbul [dalam masyarakat Islam], Abu Bakr (ra) mengisytiharkan
bahawa walaupun seluruh dunia menentangnya, beliau tidak akan teragak-agak
untuk menghadapi mereka yang enggan membayar [zakat] dengan semangat dan keterlibatan
yang sama seperti yang mereka lakukan semasa hidup daripada Nabi (saw),
walaupun bayaran mereka adalah sekecil tali yang kecil. (Tarikh Al-Khulafa
lis-Sayuti, hlm. 51, [1892] Delhi)
Oleh
itu, jangan fikir bahawa menunjukkan sikap tidak mengendahkan penguasa anda
adalah penghinaan kecil dan terhad kepada individu. Adalah penting setiap orang
menunjukkan rasa hormat kepada mereka yang mempunyai kedudukan kepimpinan
rohani atau duniawi. Adakah seseorang tidak akan menghadapi hukuman jika mereka
mengaibkan penguasa dunia?
Saya
telah menceritakan kisah berikut berkali-kali. Dahulu ada seorang penyair
terkenal, Insha-Allah Khan, yang ingin kekal tiada tandingan dalam kemampuannya
memuji raja. Suatu ketika, seseorang dengan penuh kagum bertanya, “Betapa
mulianya Raja kita?” Insha-Allah membalas, “Cuma mulia? Betapa mulianya Raja
kita?” Perkataan anjab, yang bermaksud "paling mulia" juga boleh
ditafsirkan sebagai "anak hamba". Kebetulan raja itu dilahirkan oleh
seorang hamba perempuan. Tidak lama selepas Insha-Allah mengucapkan kata-kata
ini, semua di sekelilingnya terdiam, menafsirkan ucapannya sebagai sindiran
terhadap raja. Atas perintah raja, dia dijatuhi hukuman penjara dan semasa di
sana, dia hilang akal dan tewas.
Pendek
kata, berpura-pura menghormati saya tidak bermakna. Dalam surat yang saya
terima baru-baru ini, penulis mendakwa saya membuat penghakiman terhadapnya
kerana dia berasal dari latar belakang yang kurang berkemampuan. Namun, sesiapa
yang mengeluarkan keputusan atas dasar pangkat dan status sosial adalah fasik
dan korup, apatah lagi layak mendapat status Khilafah.
Namun,
saya tidak mengambil berat tentang orang yang, pada pendapat saya, adalah
penentang masyarakat, walaupun ini bermakna mereka semua meninggalkan saya.
Tuhanlah yang telah melantik saya sebagai Khalifah, dan bukan individu.
Seseorang yang dilantik oleh orang lain tidak boleh dilindungi oleh mereka.
Sebagai
contoh, jika Tuhan menyebabkan orang seperti itu mati akibat penyakit yang
membawa maut, tiada apa yang boleh dilakukan oleh pemilihnya mengenainya.
Mana-mana khilafat yang tidak berasal dari Tuhan adalah laknat.
Begitu
juga, saya tidak mempunyai keinginan apa-apa untuk dipanggil sebagai Khalifatul
Masih. Saya menegaskan kepercayaan saya kepada Khilafat yang telah ditetapkan
dan tidak menghiraukan semua khilafat yang diasaskan oleh manusia. Ia didakwa
[dalam surat yang sama] bahawa saya gagal untuk memberikan keadilan atau
membantu orang miskin. Jika saya tidak adil, mengapa individu ini mengekalkan hubungan
dengan saya?
Orang
yang tidak adil tidak mempunyai faedah atau nilai. Orang seperti itu tidak
boleh membahayakan saya. Saya telah dipanggil sebagai perkara yang jauh lebih
buruk: pembunuh, perampas Jamaat dan dirujuk dengan cara kesat yang lain.
Oleh
itu, dakwaan khusus ini tidak lebih daripada satu penghinaan kecil. Seseorang
yang merayu kes sentiasa berfikir bahawa mereka adalah betul. Bagaimanapun,
mereka perlu menerima apa sahaja keputusan yang diberikan oleh mahkamah. Allah
Ta'ala berfirman:
فَلَا وَ رَبِّکَ لَا یُؤۡمِنُوۡنَ
حَتّٰی یُحَکِّمُوۡکَ فِیۡمَا شَجَرَ بَیۡنَہُمۡ
[Tetapi
tidak, demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim
dalam segala perkara yang mereka perselisihkan. (Surah Al-Nisa, 4: 66)]
Maksudnya,
“Orang seperti itu tidak boleh menjadi orang yang beriman sehingga mereka
menerima keputusan anda dengan sepenuh hati.”
Apabila
mereka tidak mempunyai pilihan selain tunduk kepada keputusan yang dibuat oleh
mahkamah duniawi, mengapa mereka enggan menerima keputusan yang diluluskan oleh
khulafa yang dilantik oleh Tuhan? Lagipun, jika mahkamah duniawi boleh
mengeluarkan penghakiman, pasti Tuhan juga boleh? Seseorang yang memberikan
keputusan bagi pihak Tuhan membawa di tangannya sebilah pedang, yang, walaupun
tidak dapat dilihat, menyerang dengan kuat dan menyebabkan kehancuran yang
kekal.
Walaupun
bidang mahkamah sekular terhad kepada dunia ini, [mahkamah] Tuhan diadakan
dalam kehidupan seterusnya. Hukumannya, walaupun nampaknya tidak dapat dilihat,
adalah ganas. Oleh itu, tunjukkan kekangan dalam perkataan bertulis dan lisan
anda. Dan jika anda tidak menahan diri daripada membantah khilafat yang
ditetapkan oleh Tuhan, anda tidak akan diberi tangguh dan kemurkaan Ilahi akan
menimpa anda dengan cara yang tidak dapat anda bayangkan.
Semoga
Allah Taala membolehkan anda mengenali status orang yang telah dipilih-Nya
untuk anda. Seseorang tidak mencapai pangkat [rohani] kerana siapa mereka. Nabi
(saw) tidak lebih tinggi daripada orang lain kerana etnik atau keturunan Arabnya,
tetapi kerana status yang dianugerahkan Tuhan kepadanya. Saya hanya seorang
manusia. Tidak lebih. Tetapi memandangkan status ketuhanan saya, jika anda
tidak meninggalkan kelakuan tidak hormat itu, anda akan dihukum kerananya.
Oleh
itu, [sekali lagi] perkara-perkara tertentu mungkin kelihatan remeh kepada
anda, tetapi ia mempunyai kepentingan yang besar di sisi Tuhan. Semoga Tuhan
memberi anda pemahaman tentang isu-isu ini. Amin.
(Al
Fazl, 7 Julai 1917)
Comments
Post a Comment